abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 26 april 2006 @ 20:43:14 #1
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_37323318
Binnenkort wil ik gaan switchen naar LaTeX. Gewoon om te proberen, en misschien bevalt het .

Voor diegenen die niet weten wat LaTeX is:
Handleiding (Engels)
Voorbeeld bestandje van resultaat
www.ctan.org
http://www.latex-project.org/

Omdat ik er zelf nog niet mee werk, is het volgende stuk onder voorbehoud .

LaTeX is een methode om documenten een professioneel uiterlijk te geven, zonder dat je daarbij zelf bezig hoeft te zijn met de layout van de tekst. De achterliggende engine, TeX, genereert vanuit een code een document dat er op elke computer en op papier precies hetzelfde uitziet. De engine kan met de meest ingewikkelde tekstopbouw overweg, denk hierbij aan wiskundige vergelijkingen en wetenschappelijke artikelen.
Dit houdt in dat je dus niet in een WYSIWYG tekstverwerker bezig bent (bv MS Word). Wil je bijvoorbeeld een nieuw kopje maken, dan doe je in Word een keertje of 2 Enter, je typt de header en selecteert de boel, drukt op vet, eventueel op onderstrepen en je past de grootte aan. In LaTeX is hier een commando voor, met als argument de titel van je nieuwe kopje. De TeX engine doet, bij het genereren van het document, de rest voor je.
Zo krijg je dus documenten die een strakke, voorgedefinieerde, structuur bevatten. Klinkt saai, zal je zeggen, maar als je verslagen wilt maken die er gewoon goed uitzien en je wilt liever alleen bezig zijn met de inhoud van je verslag, dan zal LaTeX zaken als inhoudsopgave, referenties, kopteksten met de titel van het hoofdstuk desgewenst in je uiteindelijke document opnemen.

Om LaTeX te gebruiken heb je een aantal zaken nodig (voor Windows):

• Een editor (Schrijven van de code)
  • TeX engine (Compilatie van de code naar document)
  • Viewer (Om te zien wat je hebt gemaakt)
  • Ghostview en Ghostscript (Om een PDF document ervan te maken)

Uiteraard is LaTeX ook voor andere besturingssystemen beschikbaar.

Tot zover het onder voorbehoud deel .

Nu mijn vragen...
  • Welke combinatie van programma's werkt fijn, en waarom?
  • Moet je alle commando's kennen/opzoeken of bestaan er editors met snelkoppelingen . Al doende leert men, dus op den duur zal commando's tikken sneller zijn dan klikken maar dan moet je ze wel kennen.
  • Meer vragen volgen ongetwijfeld .

Ikzelf zou nu (zonder gegronde redenen) gaan voor MiKTeX (engine) en WinEdt (editor), maar je hebt ook bv. proTeXt. Voordat ik van alles installeer dus even dit inventarisatie topic (op wonderbaarlijke wijze is hier volgens de search nooit een topic over geweest .)

Owja, het gebruik van het programma is trouwens gratis .
  • pi_37323585
    als ik het zo lees doet het me aan WP 5.1 in DOS denken... niet wysiwyg, dus het resultaat is altijd een verrassing... of begrijp ik het nou verkeerd?
      woensdag 26 april 2006 @ 21:01:38 #3
    46802 Visitor.Q
    Neemt alles op!
    pi_37324035
    Ik heb nooit grotere verslagen met dergelijke opbouw gemaakt in WP5.1, maar volgens mij kon je er er alleen maar sub en superscript in doen, en daar red je het in de meeste (scientific) docs nu niet mee. Automatische referenties zaten er volgens mij ook niet in, net zoals inhoudsopgave en de structuur moest je ook helemaal zelf opgeven en opmaken... Hmm. Volgens mij is het ontbreken van wysiwyg de enige overeenkomst...
      Lieve Belg woensdag 26 april 2006 @ 21:19:33 #4
    86282 Jump
    [Belg.] Jump (de ~ (m.))
    pi_37324661
    Het lijkt me veel werk om bijna hetzelfde te bekomen als eindresultaat?
    Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
    Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
              «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
      woensdag 26 april 2006 @ 21:21:33 #5
    13783 Anthraxx
    When you see the robot, drink!
    pi_37324732
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 21:19 schreef Jump het volgende:
    Het is juist minder werk omdat je maar eenmalig je stijl instelt en dan regelt de compiler het zelf. Het is dus gewoon typen zonder al te veel zorgen hoe alles eruit moet zien.

Niet tevreden met je stijl? Even aanpassen en hercompileren.
    pi_37324833
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 21:01 schreef Visitor.Q het volgende:
    Ik heb nooit grotere verslagen met dergelijke opbouw gemaakt in WP5.1, maar volgens mij kon je er er alleen maar sub en superscript in doen,(..) Volgens mij is het ontbreken van wysiwyg de enige overeenkomst...
    WP had de meeste opmaakmogelijkheden die Word nu ook heeft... bold/italic/underline, maar ook lijsten, centreren, etc... heel de meuk... verslagen en wetenschappelijke dingen heb ik er ook nooit mee gemaakt (dat hoefde nooit in de brugklas ), maar opmaak zonder wysiwyg was wel waardeloos ... werd de tekst geel, terwijl het 26 punten / bold / gecentreerd was

maarrrr: in Word (enzo) kan je ook stijlen definieren, die je daarna op je tekst kan toepassen... het toepassen gebeurt natuurlijk niet automatisch, maar wel consequent!
    pi_37325077
    Ik gebruik momenteel MiKTeX (engine) en WinEdt (editor) om een paper te schrijven, het ziet er gewoon veel professioneler uit en de stijl is gewoon helemaal van te voren vastgesteld. Het wordt ook nog wel eens vereist als je iets wil publiceren om het in LateX aan te leveren. En bij ons op de universiteit wordt eigenlijk ook wel verwacht dat je sommige verslagen met LateX maakt. En voor de wiskundige formules is het ook erg makkelijk.
    pi_37325217
    Ik raad je TeXLive aan met een editor als JEdit, Context of plain old (g)vim of kladblok ofzo. De eerste 3 editors herkennen de tex-"taal" en geven als zodanig met kleurtjes allerlei dingen aan. Alle bestanden zijn in principe gratis (behalve kladblok dan, daar moet je in principe windows voor kopen )
    Compileren gaat dan wel via de command line (cd'en naar je werkmap en "pdflatex <bestandsnaam.tex>" of "latex <bestand.tex>" typen en presto. Wel de texlive installdirectory in de path environment zetten (TeXLive\bin\win32 voor windows).
    More oneness, less categories
    Open hearts, no strategies
    Decisions based upon faith and not fear
    People who live right now and right here
    pi_37325538
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 21:32 schreef trancethrust het volgende:
    Ik raad je TeXLive aan met een editor als JEdit, Context of plain old (g)vim of kladblok ofzo. De eerste 3 editors herkennen de tex-"taal" en geven als zodanig met kleurtjes allerlei dingen aan. Alle bestanden zijn in principe gratis (behalve kladblok dan, daar moet je in principe windows voor kopen )
    Compileren gaat dan wel via de command line (cd'en naar je werkmap en "pdflatex <bestandsnaam.tex>" of "latex <bestand.tex>" typen en presto. Wel de texlive installdirectory in de path environment zetten (TeXLive\bin\win32 voor windows).
    MiKTeX (engine) en WinEdt (editor) hebben dezelfde voordelen, alleen niet de door jou genoemde nadelen
    pi_37326050
    k ken miktex nie, dus zou t niet weten WinEdt ook nog nooit van gehoord.. teveel programma's te krijgen tegenwoordig
    En commandline beschouw ik juist als voordeel
    More oneness, less categories
    Open hearts, no strategies
    Decisions based upon faith and not fear
    People who live right now and right here
      woensdag 26 april 2006 @ 22:05:23 #11
    85129 dikkedorus
    connaisseur van de wansmaak
    pi_37326658
    Latex is erg handig voor papers etc hoewel ik vaak gewoon word gebruik voor tabellen en de wat flashy-achtige documenten. Daar vind ik latex niet erg handig in.

Even voor degene die het niet kennen, latex code ziet er ongeveer zo uit:

\begin{document}
    \title{Structured Analysis of GEHEIM for NOG GEHEIMER}
    \author{dr. Mijn Naam}
    \institute{**}}
    \maketitle
    \begin{abstract}
    ABSTRACT TEKST
    \end{abstract}
    \section{Introduction}
    Denk aan juffrouw Scholten, die is vandaag gesmolten, helemaal gesmolten, op de Dam. Dat kwam door de hitte, daar is ze in gaan zitten - als je soms wil weten hoe dat kwam. Ze hebben het voorspeld: Pas op, juffrouw, je smelt!
    \subsection{Analysis}
    Maar ze was ontzettend eigenwijs...Als een pakje boter, maar dan alleen wat groter, is ze uitgelopen, voor het paleis.
    Enkel nog haar tasje lag daar in een plasje... Alle kranten hebben het vermeld op de eerste pagina. Kijk het zelf maar even na.
    \begin{equation}
    R_M(T, I) = \frac{C_M(T, I)} {A_M(T)}
    \end{equation}
    Ja, daar staat het, kijk maar: dame smelt.
    \section{Yo fok}
    Die arme juffrouw Scholten... helemaal gesmolten... Als dat jou en mij eens overkwam... Laten we met die hitte overal gaan zitten...maar vooral niet midden op de Dam
    \begin{equation}
    I_n = \{i_0...i_n\} \subseteq I_{all}
    \end{equation}
    \begin{equation}
    I_{all} = \{p_0\times p_1\times ... p_d\}
    \end{equation}
    \end{document}

Voor de Textpad liefhebbers, op de site staat hoe je latex support erin kan hacken.
    Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
    pi_37327045
    Om een overgang naar Latex wat soepeler te laten verlopen kun je ook eens LyX proberen.
    pi_37327954
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 21:19 schreef Jump het volgende:
    Goed en mooi typesetten van wiskundige formules is een eitje in latex. Als je net begint ziet het er misschien wat eng uit, maar na een paar keer type je zo de meest ingewikkelde integraal vergelijkingen sneller dan je het zou kunnen uitspreken en ziet het er allemaal perfect uit. Bijvoorbeeld de eqation editor van MS word kan daar qua typesetten en gemak totaaal niet aan tippen.

Voor een "gewoon" verslagje kun je je afvragen wat makkelijker is: de wysiwyg van word of het mooiere eindresultaat van latex. Maar voor een wetenschappelijke publicatie vind ik latex superieur.

Het is een beetje de vergelijking: een webpagina direct in html maken of met word

En om nog even on-topic te reageren: die paar keer dat ik met windows en latex werkte, gebruikte ik winedit32/miktex. Maar ik gebruik vrnl emacs/tetex onder linux
    pi_37328056
    quote:
    Dit houdt in dat je dus niet in een WYSIWYG tekstverwerker bezig bent (bv MS Word). Wil je bijvoorbeeld een nieuw kopje maken, dan doe je in Word een keertje of 2 Enter, je typt de header en selecteert de boel, drukt op vet, eventueel op onderstrepen en je past de grootte aan. In LaTeX is hier een commando voor, met als argument de titel van je nieuwe kopje. De TeX engine doet, bij het genereren van het document, de rest voor je.
    Als ik het goed begrijp zie je de mogelijkheid om te werken met templates (stylesheets) dus als een belangrijk argument om met LaTeX te gaan werken. Maar dat kan evengoed met Word, kijk hier eens.
    pi_37328245
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 22:35 schreef Riparius het volgende:

[..]

Als ik het goed begrijp zie je de mogelijkheid om te werken met templates (stylesheets) dus als een belangrijk argument om met LaTeX te gaan werken. Maar dat kan evengoed met Word, kijk hier eens.
    Nee. In word kies je een stijl "title" of "header 2" of hoe het ook heet, dan type je de title en dan zie je direct de titel in het juiste formaat. Bij latex gebruik je bijvoorbeeld iets als "\section{title}" (nummering/table of contents/etc doet latex automatisch bij genereren van je dvi of pdf).
    pi_37328551
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 22:35 schreef Riparius het volgende:

[..]

Volgens mij is dat echt niet te vergelijken.
    Voordat ik LaTeX gebruikte was ik een Word power user, maar LaTeX is gewoon superieur. Ik bedoel, ik heb een scriptie geschreven in LaTeX (met veel formules en heel veel vectortekeningen) en ik zou niet weten hoe ik hetzelfde resultaat in Word (of OOo) zou moeten krijgen... (wellicht is het mogelijk, maar dan zou ik in Word 10x langer bezig zijn om het allemaal goed te krijgen).

LaTeX

Groot voordeel van LaTeX is dat het platte tekst is.
    Ik heb voor een ander project een programma geschreven dat tabellen met simulatieresultaten direct in LaTeX formaat wegschreef in een losse .tex bestand (echt heel simpel is dat) en dat werd dan direct opgenomen in het eindresultaat.

Of wat dacht je van de fantastische combo Gnuplot + LaTeX: super gewoon.
    dag OV-kaart, dag studentenleven ;'(
    hallo fatsoenlijk onbetaalbaar starters-appartement, hallo lease-auto (met 25% 20% bijtelling...)
    pi_37329059
    Onder windows ben ik altijd erg te spreken geweest over TeXnicCenter in combinatie met MiTeX. Eigenlijk een IDE voor LaTeX, inclusief Syntax highlighting, undo, compileren met 1 klik en een handige file browser (heel handig als je grotere documenten maakt en die uit een aantal losse bestanden opbouwd zoals sourcecode en externe bronnen bijvoorbeeld).

Onder Linux vind ik Kile heel fijn, alleen niet de ingebouwde DVI viewer gebruiken als je versie 1.8 hebt.
    pi_37329198
    Noem nu eens een voordeel van LaTeX boven Docbook (en niet lopen bitchen dat ik ook latex gebruik...)
    Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
    Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
      donderdag 27 april 2006 @ 08:57:48 #19
    85129 dikkedorus
    pi_37335564
    Ik moet zeggen dat latex mij ook vaak helemaal gek maakt door floats op verkeerde plekken te zetten of door textblokken onnodig te knippen ed. Eigenlijk net zoals Word.
      donderdag 27 april 2006 @ 15:53:45 #20
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_37347281
    LaTeX zet floats niet op de verkeerde plek; het is een aloude gewoonte om figuren en tabellen onderaan of bovenaan pagina’s te zetten. Let maar eens op hoe vaak dat in boeken gebeurt, en niet op de plek zelf in de tekst (heel kleine figuurtjes soms daargelaten).

Goede boeken over opmaak zullen dit opmerken. Er wordt dan netjes ondergezet 'Tabel 7' en daar wordt naar verwezen, LaTeX (of TeX) kan dat. Je zet er een \label{tab:result} o.i.d. bij en typt dan ergens anders: zie tabel \ref{tab:result}, en LaTeX zal dit invullen.

Verder zijn inhoudsopgaves een stuk gemakkelijker, source verspreiden over meerdere files (zeker i.c.m. CVS ideaal voor groepswerk), en ziet het geheel er een stuk verzorgder uit. Voetnoten, eindnoten, kruisverwijzingen, goed bijgehouden biografie (m.b.v. BibTeX), het is echt een stuk eenvoudiger dan Word (het kan wel in Word, ook stijlen, kopjes stijlen, kruisverwijzingen, maar het loopt vaker in de soep naar mijn ervaring).

En dan zijn er nog zaken die wellicht op het eerste gezicht niet opvallen, maar die wel van belang zijn voor een goed document: Bij een lettertype als Times New Roman botsen de f en de i als ze naast elkaar staan: B.v. ‘fiets’, in verzorgde boeken wordt dit door één teken vervangen (vroeger moest dat omdat de letterstaafjes ook fysiek botsten), een zogenaamde Ligatuur. Word doet dat niet.

Marges zijn bij LaTeX groot, dat is met een reden, te lange regels lezen niet fijn, je raakt het overzicht kwijt als je weer teruggaat naar het begin van de regel: Worddocumenten vallen nogaleens in de valkuil. De uitvulling (verticaal) van de witruimte is beter in LaTeX, het zal niet zo snel een hoerenjong produceren als Word dit doet (Word gaat daar heel knullig mee om). Allemaal typografische fijnigheidjes die met Word wel kunnen, maar nutteloos veel handwerk vereisen.

Voeg daar nog bij dat Word standaard niet graag afbreekt (wat erg beroerd is), en LaTeX m.b.v. Babel goede afbrekingspatronen kent; doordat je zelf expliciet de taal moet opgeven waarin je typt is het robuuster dan Word dit doet. Dit zorgt ervoor dat je goed een document kunt schrijven waarin je b.v. Nederlands/Engels/Duits/Latijn mixt, en waarbij desbetreffende blokken netjes volgens de gangbare regels van de taal worden afgebroken.

Dan is er nog veel op te merken over microtypografie, zoals het variëren van de letterbreedte, licht doorlaten steken van tekens in de marge, etc. LaTeX (de PDF versie) kan het inmiddels. Ook voor wetenschappelijke documenten, het zij wiskundig, natuurkundig, of taalkundig zijn er vele packages die ervoor zorgen dat de boel er verzorgd komt uit te zien. Zie bijvoorbeeld een package dat je helpt bij het maken van kritische edities.

Nu wil ik wel toegeven dat niet alles koek en ei is, voor goed ontwerpwerk is InDesign wellicht een stuk fijner (vooral met oosterse talen), maar als je OS X hebt, moet je eens naar XeTeX kijken.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      donderdag 27 april 2006 @ 15:58:21 #21
    85129 dikkedorus
    pi_37347443
    Dat van die ligatuur wist ik niet. Ik heb er wel eens over nagedacht, maar ik wist niet dat het zo'n heet hangijzer was.
      donderdag 27 april 2006 @ 16:12:30 #22
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_37347915
    quote:
    Op donderdag 27 april 2006 15:58 schreef dikkedorus het volgende:
    Dat van die ligatuur wist ik niet. Ik heb er wel eens over nagedacht, maar ik wist niet dat het zo'n heet hangijzer was.
    Tja. Het zal velen niet opvallen, en het is ook iets dat vrij goed automatisch gedaan kan worden. Klassiek zijn de f-ligaturen, met name fi en fl, maar ook ffi en in goede lettertypen (en goede boeken) zie je ook fj gebruikt worden (b.v. de Trinité van Bram de Does). Als je een Groen Boekje hebt thuis, of een Van Dale dan worden daar zeker die combinaties in gebruikt (dat heeft Lexicon als lettertype).

Goede lettertypen zoals Myriad of Warnock of Minion bevatten die ligaturen, maar vaak bevatten ze er meer. Ook fh, fb, soms Th, en overal waar dingen kunnen botsen. Verder zijn er instructies dat als je To schrijft dat de o wat onder de T geschoven moet worden, omdat er anders veel lelijke witruimte is (kerning, LaTeX doet dat standaard ook voor je, kijk b.v. naar de Wo of WA combinaties).

Nog iets vernuftiger is dat als je lettertypes groter en kleiner maakt het eigenlijk niet goed is om ze lineair te schalen. Als ze kleiner worden (voetnoten, subscript), moeten ze eigenlijk ietsje breder worden makkelijk te kunnen lezen, als ze groter worden, iets smaller en de lijnen kunnen iets dunner zijn. Goede lettertypen zijn ontworpen in verschillende groottes. LaTeX kan hiermee omgaan. Small Caps (Kleinkapitaal) is ook anders dan verkleinde hoofdletters, wederom, LaTeX kan hiermee omgaan. (Kleinkapitaal wordt overigens veel te weinig gebruikt, evenals uithangende cijfers).

Een klassiek voorbeeld voor een schrift waar ligaturen toegepast moeten worden is het gebroken Duitse schrift, LaTeX kan dit ook prachtig zetten. Of Arabisch natuurlijk, waarbij de vorm ook van de positie in het woord (voor, achter, midden) afhangt.

[ Bericht 8% gewijzigd door Iblis op 27-04-2006 16:22:37 ]
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      donderdag 27 april 2006 @ 16:18:25 #23
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_37348127
    Voor hippigheid is trouwens ConTeXt een optie; dit werkt gemakkelijker met figuren. (Is wel weer een heel nieuwe leercurve.)

Voor presentaties is LaTeX beamer echter vrij fijn (zeker als je wat technisch moet doen). Het is imho meer ‘classy’ dan de standaard PowerPoint presentatie die ik tegenkom.
    pi_37348949
    quote:
    Op donderdag 27 april 2006 16:18 schreef Iblis het volgende:
    Voor presentaties is LaTeX beamer echter vrij fijn (zeker als je wat technisch moet doen). Het is imho meer ‘classy’ dan de standaard PowerPoint presentatie die ik tegenkom.
    Tof. Die bookmark ik even; ziet er een stuk beter uit dan de standaard slides package. Ik vlucht voor presentaties nog regelmatig naar powerpoint omdat dat imo sneller werkt (als je de avond van te voren je presentatie maakt). Alleen zitten er veel te veel toeters en bellen aan powerpoint; soms zie je wel eens presentaties met alleen maar animaties Over 2 maanden weer een presentatie, dus dan kan ik mooi die beamer package eens proberen.
      donderdag 27 april 2006 @ 16:47:34 #25
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_37349218
    quote:
    Op donderdag 27 april 2006 16:40 schreef devzero het volgende:

[..]

Tof. Die bookmark ik even; ziet er een stuk beter uit dan de standaard slides package. Ik vlucht voor presentaties nog regelmatig naar powerpoint omdat dat imo sneller werkt (als je de avond van te voren je presentatie maakt). Alleen zitten er veel te veel toeters en bellen aan powerpoint; soms zie je wel eens presentaties met alleen maar animaties Over 2 maanden weer een presentatie, dus dan kan ik mooi die beamer package eens proberen.
    Nou, dit is als je LaTeX hebt geleerd zo opgepikt. Het werkt ook gewoon met secties e.d. (die dan je sheets worden), een itemize heeft een extra optie (zodat de items een voor een tevoorschijnkomen), en je hebt een overlayomgeving; het typt in ieder geval snel en je krijgt mooi een outline bovenin je scherm (afhankelijk van de theme), paginatellertje, linkknopjes.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')