http://www.nrc.nl/opinie/(...)bijstand_radicaal_afquote:Schaf ontslagvergoeding en recht op bijstand radicaal af
CDA en PvdA maken ruzie over de versoepeling op het ontslagrecht. Maar het is ruzie over niets. Het voorstel van minister Donner van Sociale Zaken voor versoepeling van het ontslagrecht stelt weinig voor. In de praktijk krijgen werkgevers die via het CWI of via de kantonrechter een werknemer voordragen voor ontslag nu al vrijwel altijd een ontslagvergunning.
De ontslagbescherming was oorspronkelijk bedoeld om werknemers tegen ontslag te beschermen. Maar die bescherming is verworden tot het toekennen van een financiële vergoeding bij ontslag. Die ontslagvergoeding is een wezenlijke belemmering voor de arbeidsdeelname en de flexibilisering van de Nederlandse economie, net zoals de Nederlandse sociale zekerheid als geheel dat is.
De ontslagvergoeding zorgt voor een langere periode van inactiviteit omdat het WW-recht opschuift tot na het opsouperen van de vergoeding. Het is hoog tijd om deze problemen echt aan te pakken. Het huidige kabinet lijkt daar niet toe in staat. Het door Balkenende IV in ere herstelde poldermodel loopt duidelijk tegen zijn grenzen aan.
Anders dan Alfred Kneinknecht op 12 november op deze pagina stelde, is het huidige ontslagrecht overduidelijk een belemmering voor flexibiliteit op de arbeidsmarkt, en daarmee voor de arbeidsparticipatie. Het biedt bescherming aan de insider en belemmert de toetreding van de outsiders op de arbeidsmarkt.
Het verzwakt de Nederlandse positie in de globaliserende economie. En daar moeten wij het nu juist van hebben! Nederland staat immers op de derde plaats als het gaat om verwevenheid met de wereldeconomie, zo werd onlangs bekend.
De Nederlandse concurrentiepositie is essentieel voor onze welvaart. India, China en een aantal Oost-Europese landen concurreren niet alleen met lagere lonen, maar inmiddels ook op kwaliteit en op hoogopgeleid personeel. De economische groei in die landen en de stijging van de arbeidsproductiviteit ligt veel hoger dan in Nederland en West-Europa.
Het ontslagrecht staat niet op zichzelf. Het past naadloos in het Nederlandse systeem van sociale zekerheid, dat te veel bescherming biedt en daarom te weinig activerend is. De werkzoekende wordt te weinig geprikkeld om zelf geld te verdienen, de werkgever durft geen mensen in dienst te nemen uit angst er niet meer van af te komen.
Bovendien is het verschil tussen het minimumloon en de gemiddelde uitkering dermate klein, dat het de werkloze geen prikkel geeft tot werken. Hierdoor blijven mensen die in beginsel zouden kunnen werken in WW, WAO of de bijstand zitten. Dat knaagt tegelijkertijd aan hun gevoel van eigenwaarde.
Een voorbeeld. Nederland kent een lagere ouderenparticipatie dan vergelijkbare landen. Door de ontslagvergoeding en het WW-recht wordt de financiële prikkel om uit de WW te stromen kleiner, terwijl de werkloosheidsregeling voor oudere werknemers al zodanig aantrekkelijk is dat er geen stimulans tot werken van uitgaat. Natuurlijk neemt de kans op een baan af met het stijgen der jaren, maar we hebben het zo georganiseerd dat het zoekgedrag niet wordt gestimuleerd en het calculerend gedrag wordt bevorderd, terwijl werkgevers bang zijn om aan een (oudere) werknemer vast te zitten.
In Nederland kampen we met hoge arbeidskosten, als gevolg van hoge lonen, hoge sociale premies voor de werkloosheidsvoorzieningen en voor de arbeidsongeschiktheid en met hoge belastingen. Dit betekent dat de kansen voor de groep laagopgeleiden slechter worden. Het starre ontslagbeleid vormt een barrière voor mensen buiten de arbeidsmarkt om überhaupt aan de slag te komen.
We moeten de impasse zien te doorbreken die mensen in het stelsel van uitkeringen gevangen houdt. In Nederland wordt leven van de staat door sommigen als een way of life gezien.
Afschaffing van de ontslagvergoeding en van het vanzelfsprekende recht op bijstand zal tot meer werk leiden, omdat werkgevers eerder personeel zullen aannemen en werklozen eerder een baan zullen accepteren.
Dr. Nahied Rezwani werkt bij de MBO-Raad. Ze is voorzitter van de VVD-afdeling in Capelle aan den Ijssel en ze stond op de kandidatenlijst van de VVD voor de Tweede Kamer.
Wisconsin wordt gefinancieerd door overheidsmiddelen.quote:Op maandag 19 november 2007 19:48 schreef PJORourke het volgende:
Wisconsin doet toch iets soortgelijks? Geintroduceerd door de Democraten zelfs. Bijstand schept afhankelijkheid.
Dat gaat nog komen. Er komt een moment dat de Chineze producten even goed zijn als de onze. En wat dan? Zal dan de rechtse elite ook hier de staat gaan gebruiken om de massa te onderdrukken?quote:Op maandag 19 november 2007 20:31 schreef Ryan3 het volgende:
Tja, of de kwaliteit van producten uit China kan wedijveren met die uit het Westen, toch niet een onbelangrijk element in de redenering van deze meneer...
Maar zijn die producten dan nog even goedkoop dan nu?quote:Op maandag 19 november 2007 20:35 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat gaat nog komen. Er komt een moment dat de Chineze producten even goed zijn als de onze. En wat dan? Zal dan de rechtse elite ook hier de staat gaan gebruiken om de massa te onderdrukken?
Overheidsmiddelen bestaan niet. Enkel geld dat van anderen is afgepakt.quote:Op maandag 19 november 2007 19:58 schreef Klopkoek het volgende:
Wisconsin wordt gefinancieerd door overheidsmiddelen.
Nee, wel flink ingeperkd en wie er in zit krijgt geen rust om van de uitkering te genieten.quote:Maar goed, als het aan jou ligt wordt de bijstand afgeschaft?![]()
Wat een haat, wat een frustratie.quote:De VVD is een wolf in schaapskleren, vuile graaiers zijn het (zo, dat moest er even uit).
quote:Op maandag 19 november 2007 20:35 schreef Klopkoek het volgende:
Zal dan de rechtse elite ook hier de staat gaan gebruiken om de massa te onderdrukken?
Als de Chineze staat succesvol blijft om een hek om China te zetten (tegen uitbrekers) en de bevolking min of meer te onderdrukken zal het vast en zeker goedkoper dan hier zijn.quote:Op maandag 19 november 2007 20:38 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar zijn die producten dan nog even goedkoop dan nu?
quote:De nieuwe wereldorde
De elite van het internationale bedrijfsleven streek de afgelopen dagen neer in Sint Petersburg. De 6.000 bezoekers van het economisch forum aldaar zien in Rusland terecht een snelgroeiende en steeds kapitaalkrachtiger markt. Hun aandacht onderstreept de opkomst van Rusland als nieuwe speler in de wereldeconomie. Dat geldt nog sterker voor China.
De Russische president Poetin hekelde er de internationale economische orde en haar instituties, waar de traditionele, grote westerse economieën formeel nog steeds de dienst uitmaken. Poetin heeft een punt. Als de trends zo doorgaan, zullen landen als China, India, Rusland en Brazilië straks de economische macht van het Westen naar de kroon steken.
Dat betekent niet automatisch dat deze nieuwe wereldorde gelijkluidend zal zijn aan de oude. Veel recentelijk opkomende economieën werken volgens een model dat niet, of niet meer, bekend is in het Westen, waar economische vrijheid en politieke vrijheid hand in hand gaan. Rechtszekerheid hier is het fundament, en de staat wordt zo veel mogelijk weerhouden van willekeurig ingrijpen. Maar de grootste nieuwe speler, China, combineert een éénpartijstaat met een kapitalistisch model. Rusland kent een, gerestaureerde, staatsmacht waaronder een vooralsnog arbitrair kapitalisme mag bloeien. Veel landen in het Midden-Oosten hanteren een model met een overheersende rol voor de staat.
Westerse landen zijn zelf niet geheel zonder zonden, maar die vallen in het niet bij de staande praktijk in veel opkomende landen. De Russische ingrepen van de laatste jaren in de energiesector (Lukoil, Sachalin-2) mogen gerust doorgaan voor onteigening. Zakendoen zonder politieke connecties in Rusland is voor buitenlandse ondernemingen lastig, en de rechtszekerheid is wankel. Dat geldt ook voor China. Nog dit weekeind kwam een schrijnend geval van slavernij naar buiten, later gevolgd door beschuldigingen van kinderarbeid bij de productie van olympische prullaria. De bloeiende merkenpiraterij lijkt nauwelijks te worden aangepakt.
Dat maakt het voor westerse ondernemers lastig laveren. Er zijn ongekende mogelijkheden om zaken te doen, maar de noodzakelijke concessies zijn groot. Soms té groot. Dat geldt ook voor de verleidingen. Een waarschuwing van de scheidende Britse premier Blair dat het bedrijfsleven moet oppassen met investeringen in Rusland totdat dat land democratische waarden omarmt, werd deze week door Britse zakenlieden weggezet als schadelijk voor het bedrijfsleven.
Dat kenmerkt het dilemma. Persoonlijke en politieke vrijheid stond tot nu toe te boek als de noodzakelijke pendant van economische vrijheid. Maar er moet rekening mee worden gehouden dat het moderne staatskapitalisme van veel nieuwe spelers vooralsnog eveneens levensvatbaar blijkt. De nieuwe economische wereldorde bestaat dan uit méér dan alleen verschuivingen in de ranglijsten van de economische macht. Het veelbesproken westerse verschil tussen het Rijnlandse model en het Angelsaksische model is een nuance vergeleken bij de botsing die komen gaat.
Ach, het is vandaag de dag al een gewoonte dat academici door de CWI worden verplicht om een baan als putjesschepper aan te nemen (bij weigering verlies je de uitkering). Nog meer verspilling van talent zal dus wel geen probleem zijnquote:Op maandag 19 november 2007 20:38 schreef Tristessa het volgende:
Ik vraag me dan af wat er met al die mensen gebeurt die dan zonder uitkering komen te zitten en dan alsnog geen werk vinden. Je moet toch ergens van leven. Het lijkt me stug dat wanneer je de ontslagvergoeding en het recht op een uitkering laat verdwijnen, dan iedereen opeens aan werk komt.
En werkt zwart-werken in de handquote:Op maandag 19 november 2007 19:48 schreef PJORourke het volgende:
Wisconsin doet toch iets soortgelijks? Geintroduceerd door de Democraten zelfs. Bijstand schept afhankelijkheid.
Misschien moest het minimumloon eens wat omhoog?quote:Bovendien is het verschil tussen het minimumloon en de gemiddelde uitkering dermate klein, dat het de werkloze geen prikkel geeft tot werken.
Wat een bijdehande vraag weer. natuurlijk is het verspilling van talent. Andere landen laten zien dat het ook anders kan.quote:Op maandag 19 november 2007 20:52 schreef sigme het volgende:
Is het verspilling van talent als je mensen niet veroordeelt tot de sociale dienst?
Ik kom zelfs af en toe VVD'ers tegen die beweren dat het je eigen schuld is dat je in de bijstand komt. Had je maar harder moeten werken, dan had het bedrijf misschien nog kunnen groeien (zodat je baan behouden bleef) of zou een andere lamlul dan jij bij een sanering ontslagen zijn. Het is daarom je eigen schuld dat je ontslagen wordt.quote:Op maandag 19 november 2007 21:09 schreef EchtGaaf het volgende:
Schaf alle (sociale) zekerheden af. Er zijn dan geen problemen meer.![]()
Maar of dat goedkoper is moet nog blijken.quote:Op maandag 19 november 2007 22:14 schreef Gabry het volgende:
Waarschijnlijk zal er dan een private verzekering voor in de plaats komen, voor de ww dan.
Als die academicus die baan niet aanneemt, dan moet dus iemand anders voor zijn of haar levensonderhoud opdraaien. Is dat terecht?quote:Op maandag 19 november 2007 20:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ach, het is vandaag de dag al een gewoonte dat academici door de CWI worden verplicht om een baan als putjesschepper aan te nemen (bij weigering verlies je de uitkering). Nog meer verspilling van talent zal dus wel geen probleem zijn![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |