Met name voor de dagtripjes heeft vliegtax wel effect. Een dagje Barcelona wordt dan wel stukken duurder, dan ga je wel ergens anders naartoe.quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:01 schreef Yildiz het volgende:
Maar in wat voor mate werkt dit nou werkelijk? Laat een mens zich nu nog zoveel sturen door een prijs? Als men op vakantie wil, ligt men dan wakker van een ticket van 400 euro of 450 euro naar de zon? Als men moet rijden, rijdt men dan minder vaak als de brandstof duurder wordt? En in wat voor mate heeft dat effect?
Of je zoekt naar alternatief vervoer zoals trein, wat dus een gewenst effect is me dunkt.quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:05 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Met name voor de dagtripjes heeft vliegtax wel effect. Een dagje Barcelona wordt dan wel stukken duurder, dan ga je wel ergens anders naartoe.
Ja, want dat een ticket naar Barcelona (bijvoorbeeld) vaak goedkoper dan met de trein naar Groningen, valt wel in de categorie belachelijk.quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:07 schreef DaFrenk het volgende:
[..]
Of je zoekt naar alternatief vervoer zoals trein, wat dus een gewenst effect is me dunkt.
Verbied het dan gewoon.quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:10 schreef Monidique het volgende:
Het probleem met sturende belastingen is dat de overheid veel te behoudend is. Inderdaad, je zegt het al, vierhonderd of vierhonderdvijftig euro. Big deal. Maak er gewoon vierduizend euro van! Dan heeft het tenminste zin.
Een aantal vormen van belasting werken wel degelijk mee aan ontmoediging.quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:11 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Verbied het dan gewoon.
Belastingen zijn er gewoon niet om iets te ontmoedigen maar om geld binnen te harken.
Noem eens een voorbeeld.quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:12 schreef du_ke het volgende:
[..]
Een aantal vormen van belasting werken wel degelijk mee aan ontmoediging.
De plaatselijke LandRover dealer ziet het niet meer zitten. (een voorbeeld van deze week).quote:
De meeste zijn maar van tijdelijke aard. De LandRoverdealer verkoopt in 2009 ongetwijfeld nog meer dan hij in 2007 deed.quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:18 schreef du_ke het volgende:
[..]
De plaatselijke LandRover dealer ziet het niet meer zitten. (een voorbeeld van deze week).
Maar ook regelingen voor zonnepanelen die zo populair bleken dat het geld ervoor snel op was.
Of een bepaald belastingregime voor bedrijven die vestigen hier aantrekkelijk maakt.
Dat zijn er 3 met nog geen 5 seconden denken.
Maar ook de dalende consumptie van rookwaren na flinke prijsverhogingen.
Dus ondernemers niet de nek omdraaien met je belastingregels is tegenwoordig al een 'sturende' werking.quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:19 schreef GlowMouse het volgende:
Hoeveel ondernemers zouden er nog zijn zonder allerlei voordeeltjes via de wet IB01?
Ik parkeer gewoon nog in de stad. Voor de deur om precies te zijn.quote:Hoeveel mensen parkeren nog in de binnenstad van een grote stad met de hoge parkeerbelasting?
Deels tijdelijk deels permanent.quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:21 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
De meeste zijn maar van tijdelijke aard. De LandRoverdealer verkoopt in 2009 ongetwijfeld nog meer dan hij in 2007 deed.
Toch hebben hoge parkeerprijzen in het centrum wel degelijk invloed op de vraag naar parkeerplaatsen op transferia buiten het centrumquote:Op zaterdag 17 november 2007 22:23 schreef Fastmatti het volgende:
Ik parkeer gewoon nog in de stad. Voor de deur om precies te zijn.
Maar het werkt wel. Jouw doelstellingen zijn moreel ook compleet achterlijk.quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:27 schreef PJORourke het volgende:
Het is gewoon moreel fout.
Het werkt voor geen meter, maar de schatkist loopt vol.quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:28 schreef du_ke het volgende:
Maar het werkt wel. Jouw doelstellingen zijn moreel ook compleet achterlijk.
Jammergenoeg is het zo dat een gezond iemand op de lange termijn duurder is. Belasting op gezond leven dan maar.quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:31 schreef Klopkoek het volgende:
Het nut van dergelijke belastingen ligt vooral erin dat het schade (gedeeltelijk) kan repareren. Voorbeeld is de tax op sigaretten: natuurlijk gaan mensen niet veel minder roken, maar de extra kosten die het roken de gezondheidszorg kost worden met dergelijke belastingen (gedeeltelijk) gecompenseerd.
Dat zou je veel beter via de ziektekostenpremie kunnen doen.quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:31 schreef Klopkoek het volgende:
Het nut van dergelijke belastingen ligt vooral erin dat het schade (gedeeltelijk) kan repareren. Voorbeeld is de tax op sigaretten: natuurlijk gaan mensen niet veel minder roken, maar de extra kosten die het roken de gezondheidszorg kost worden met dergelijke belastingen (gedeeltelijk) gecompenseerd.
Dan is vooral de vorm anders. Maar het blijft door financiëel straffen of belonen van gedrag.quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:36 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Dat zou je veel beter via de ziektekostenpremie kunnen doen.
Hoe wil je dat doen dan? Als je rookt meer premie betalen?quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:36 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Dat zou je veel beter via de ziektekostenpremie kunnen doen.
Het heeft niet zoveel met straffen of belonen te maken. Je maakt een prijs reeel, je neemt dus juist het sturende effect van te goedkope ziektekostenverzekeringen voor rokers weg.quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:37 schreef du_ke het volgende:
Dan is vooral de vorm anders. Maar het blijft door financiëel straffen of belonen van gedrag.
Ja want rokers maken ook meer ziektekosten, wat is dan logische die mensen ook meer te laten betalen voor hun verzekering van ziektekosten.quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:37 schreef Wombcat het volgende:
Hoe wil je dat doen dan? Als je rookt meer premie betalen?
Controle is moeilijk, maar zoiets moet het worden. Je kunt het bijvoorbeeld aan de tanden zien.quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:37 schreef Wombcat het volgende:
Hoe wil je dat doen dan? Als je rookt meer premie betalen?
Juist, dat is fraudegevoelig en ook erg bureaucratisch. Daarom betalen aan de kassa van plaatselijke kiosk, is veel handiger.quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:37 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Hoe wil je dat doen dan? Als je rookt meer premie betalen?
quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:41 schreef Klopkoek het volgende:
Juist, dat is fraudegevoelig en ook erg bureaucratisch. Daarom betalen aan de kassa van plaatselijke kiosk, is veel handiger.
Nee, want alleen maar gegraai voor allerlei onzin, zoals de "prachtwijken"quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:41 schreef Klopkoek het volgende:
Juist, dat is fraudegevoelig en ook erg bureaucratisch. Daarom betalen aan de kassa van plaatselijke kiosk, is veel handiger.
Hoe moeten ze dat controleren dan? Je kunt jarenlang roken zonder dat een verzekeraar het doorheeft. Als je dan op 60-jarige leeftijd longkanker krijgt, moet dan de verzekeraar gaan naheffen?quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]Dat gaat juist prima. Je kunt het volledig aan de verzekeraars overlaten, je hebt er echt niets aan om te zeggen tegen de verzekeraars dat je niet rookt terwijl je dat wel doet. Dat is premie over de balk smijten.
Je kunt ook jaren zonder rijbewijs (en dus de voorwaarden van je verzekering overtreden) rijden. Tot je een ongeluk krijgt....quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:45 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Hoe moeten ze dat controleren dan? Je kunt jarenlang roken zonder dat een verzekeraar het doorheeft. Als je dan op 60-jarige leeftijd longkanker krijgt, moet dan de verzekeraar gaan naheffen?
Nee, want in het ene geval gaat het geld naar tuig als CPN Ella, en in het andere geval naar verzekeringen die daadwerkelijk met de kosten geconfronteerd worden.quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:37 schreef du_ke het volgende:
Dan is vooral de vorm anders. Maar het blijft door financiëel straffen of belonen van gedrag.
Idd, dan moet iemand opeens 3000 euro naheffing ofzo gaan betalen (laat staan dat het niet na te rekenen valt wanneer iemand is begonnen met roken).quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:45 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Hoe moeten ze dat controleren dan? Je kunt jarenlang roken zonder dat een verzekeraar het doorheeft. Als je dan op 60-jarige leeftijd longkanker krijgt, moet dan de verzekeraar gaan naheffen?
Tanden.quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:45 schreef Wombcat het volgende:
Hoe moeten ze dat controleren dan? Je kunt jarenlang roken zonder dat een verzekeraar het doorheeft. Als je dan op 60-jarige leeftijd longkanker krijgt, moet dan de verzekeraar gaan naheffen?
Ja, dat lijkt mij duidelijk.quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:45 schreef Wombcat het volgende:
Hoe moeten ze dat controleren dan? Je kunt jarenlang roken zonder dat een verzekeraar het doorheeft. Als je dan op 60-jarige leeftijd longkanker krijgt, moet dan de verzekeraar gaan naheffen?
En hoe zie je dat voor je?quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:47 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Je kunt ook jaren zonder rijbewijs (en dus de voorwaarden van je verzekering overtreden) rijden. Tot je een ongeluk krijgt....
Controle is dus alleen noodzakelijk als er uitgekeerd moet worden.
Alleen gaat het geld naar de schatkist en niet naar de zorgkosten.quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:49 schreef Klopkoek het volgende:
Idd, dan moet iemand opeens 3000 euro naheffing ofzo gaan betalen (laat staan dat het niet na te rekenen valt wanneer iemand is begonnen met roken).
Voorkom gewoon dat soort ellende, en kies de makkelijke manier. Je voorkomt er bijv. ook nare naheffingen mee die behoorlijk kunnen inhakken op de rest van het gezin (die er niet voor gekozen hebben dat een ander rookt).
Ja, want de staat is het grote kwaad he?quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:50 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Alleen gaat het geld naar de schatkist en niet naar de zorgkosten.
Eigen verantwoordelijkheidquote:Op zaterdag 17 november 2007 22:50 schreef Wombcat het volgende:
[..]
En hoe zie je dat voor je?
Ah, u heeft gerookt? Sorry, geen premie betaald = geen hulp? Of premie bijbetalen of 30 jaar, wat op hetzelfde neerkomt.
Inderdaad, nuttig en staat gaan niet samen. Voor je het weet wordt het geld weer in een of ander projectje van Geert "handelaar in angst" Mak gestoken.quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:54 schreef Klopkoek het volgende:
Ja, want de staat is het grote kwaad he?![]()
Je zou maar eens wat nuttigs met het geld doen![]()
Welke dalende consumptie.quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:18 schreef du_ke het volgende:
Maar ook de dalende consumptie van rookwaren na flinke prijsverhogingen.
Dat is exact mijn punt. Als mensen willen roken, roken ze. Als ze daar meer geld aan uit moeten geven, geven ze wellicht wat minder geld uit aan kleding, of andere tertiaire levensbehoeften. Ieder persoon heeft natuurlijk zijn prioriteiten en budgetten; zoals 'zoveel euro per maand voor eten, zoveel voor kleding, zoveel voor muziek, et cetera'.quote:Op zondag 18 november 2007 00:13 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Welke dalende consumptie.
Je sprak eerder over een verdubbeling. Die heeft plaatsgevonden over een vrij korte periode voor tabaksgoederen. Men rookt nog steeds evenveel en uit vrij recent onderzoek blijkt zelfs dat het aantal rokers een beetje is afgenomen, maar dat de rokers meer roken dan daarvoor. Een toename terwijl er 58% !!!! belasting op zit.
[..]
Rokerskwalen zijn niet voorbehouden aan rokers. Longkanker komt bijvoorbeeld ook voor bij niet-rokers, ondanks dat men doet geloven dat alleen (mee)roken de boosdoener is. Het lijkt me niet erg grappig om als niet-roker aan te moeten tonen dat mijn 'rokerskwaal' niet door roken komt.quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]Dat gaat juist prima. Je kunt het volledig aan de verzekeraars overlaten, je hebt er echt niets aan om te zeggen tegen de verzekeraars dat je niet rookt terwijl je dat wel doet. Dat is premie over de balk smijten. Reken maar dat men bij de pinken in als er ineens rokerskwalen opduiken bij iemand die volgens de gegevens van de verzekeraar niet rookt.
beiden medisch niet-noodzakelijk dus zo gek nog niet om dat op één afdeling te bekijken.quote:Op zondag 18 november 2007 12:38 schreef V.en.A het volgende:bij Zilveren Kruis-Achmea viel (ik weet niet of het nog zo is) fertilisatie onder de afdeling cosmetische chirurgie. Geen idee hoe het met de expertise op het gebied van cosmetische chirurgie stond, op het vlak van fertilisatie was dat nihil en toch mocht die afdeling daar beslissingen over nemen.
De medische expertise is toch wel van een wat andere aard.quote:Op zondag 18 november 2007 13:00 schreef Napalm het volgende:
[..]
beiden medisch niet-noodzakelijk dus zo gek nog neit om dat op één afdeling te bekijken.
Waarom is dat relevant? Ze zijn beiden medisch niet-noodzakelijk. Lijkt me dat er dan andere factoren dan medisch een rol moeten spelen.quote:Op zondag 18 november 2007 13:07 schreef Wombcat het volgende:
[..]
De medische expertise is toch wel van een wat andere aard.
quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:32 schreef Bolkesteijn het volgende:
Van belang is natuurlijk prijselasticiteit van de vraag. Sterk in-elastische elasticiteit van de vraag zoals dat bijvoorbeeld bij roken, autorijden of eerste levensbehoeften het geval is zorgt dat alleen extreme veranderingen in prijs invloed hebben op de vraag. Bij zaken als vliegreizen voor vakanties zal een prijsmaatregel eerder effect hebben, dit omdat er meer substituten voor handen zijn en omdat het meer een luxe-goed is, maar men dient hierbij in de gaten te houden dat het effect van een belasting qua verlies van efficiency toeneemt bij een grotere prijselasticiteit van de vraag, zeker als het aanbod redelijk prijs-inelastisch is (want dan rust het effect zwaarder op de aanbodzijde), zoals dat inderdaad bij vliegreizen het geval is. Het ligt dus in de lijn der verwachting dat vliegtuigmaatschappijen in de problemen kunnen komen door extra vliegtax daar zij een groot verlies aan efficiency (banenverlies!) kennen bij dit soort maatregelen.
Het sturende effect van belastingmaatregelen is over het algemeen laag, het verlies aan efficiency is vaak hoog. Daarom moet men er ook zo voorzichtig mee zijn.
of een slechte bedrijfsvoering bij de NS ? Overpricingquote:Op zaterdag 17 november 2007 22:08 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ja, want dat een ticket naar Barcelona (bijvoorbeeld) vaak goedkoper dan met de trein naar Groningen, valt wel in de categorie belachelijk.
Verdiep je eens in de prettax voordat je onzin blaatquote:Op zaterdag 17 november 2007 22:31 schreef Klopkoek het volgende:
Het nut van dergelijke belastingen ligt vooral erin dat het schade (gedeeltelijk) kan repareren. Voorbeeld is de tax op sigaretten: natuurlijk gaan mensen niet veel minder roken, maar de extra kosten die het roken de gezondheidszorg kost worden met dergelijke belastingen (gedeeltelijk) gecompenseerd.
quote:Op zondag 18 november 2007 00:10 schreef StefanP het volgende:
Joh, het heeft niks met sturing te maken, het gaat gewoon om de poen.
Al die smoesjes dat het om het milieu e.d. gaat zijn je reinste volksverlakkerij. Het bewijs? Wanneer de belastingen daadwerkelijk minder inkomsten tot gevolg hebben, dan worden ze snel weer verlaagd.
Nederlanders zijn er om kaalgeplukt te worden door hun 'vertegenwoordigers', meer niet.
Welke prettax?quote:Op zondag 18 november 2007 14:18 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Verdiep je eens in de prettax voordat je onzin blaat
Wat is dit voor onzin? Rokers hebben een lagere levensverwachting en betalen dus al meer premie voor een kortere tijd.quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:31 schreef Klopkoek het volgende:
Het nut van dergelijke belastingen ligt vooral erin dat het schade (gedeeltelijk) kan repareren. Voorbeeld is de tax op sigaretten: natuurlijk gaan mensen niet veel minder roken, maar de extra kosten die het roken de gezondheidszorg kost worden met dergelijke belastingen (gedeeltelijk) gecompenseerd.
Er is een reden waarom het niet vierduizend is, en waarom sigaretten niet twintig euro kosten. Dan gaan mensen zich werkelijk anders gedragen en hebben de ministeries een gat in hun begroting. Zie bijvoorbeeld het plan van Klink om drank duurder te maken. Het bedrag dat hij daarmee ophaalt wordt gebruikt in zijn ministerie. Als de belastingmaatregel werkelijk mensen zal bewegen minder te drinken heeft Klink een probleemin zijn begroting, dus ironisch genoeg, is de minister degene die winst heeft bij veel drankgebruik....Dan kun je je afvragen of dat wel een wenselijke situatie is.quote:Op zaterdag 17 november 2007 22:10 schreef Monidique het volgende:
Het probleem met sturende belastingen is dat de overheid veel te behoudend is. Inderdaad, je zegt het al, vierhonderd of vierhonderdvijftig euro. Big deal. Maak er gewoon vierduizend euro van! Dan heeft het tenminste zin.
Maar steeds in stapjes van een kwartje of ene keer 50 cent. In 10 jaar van 5 gulden naar 4 euro is wel een flinke stijging maar niet erg abrubt. Daarom is het effect ook maar beperkt.quote:Op zondag 18 november 2007 00:13 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Welke dalende consumptie.
Je sprak eerder over een verdubbeling. Die heeft plaatsgevonden over een vrij korte periode voor tabaksgoederen.
Vliegtuigen kunnen hun brandstof veel goedkoper betrekken.quote:Op zondag 18 november 2007 13:56 schreef kawotski het volgende:
[..]
of een slechte bedrijfsvoering bij de NS ? Overpricing
dus electriciteit is eigenlijk te duur? Zo gemakkelijk is het niet, ik rij met 4 personen in de auto al vele malen goedkoper en sneller van Amsterdam naar Groningen, daar kan de NS een puntje aan zuigen als zij 1000'en tegelijk vervoeren van Amsterdam naar Groningen. Nu kun je daar nog wat factoren bij betrekken maar het is toch redelijk kansloos als massavervoer duurder is als microvervoer (tot bv 4 pers in autootje). Ik krijg dan ook nog te maken met allerlei taxen, heffingen, accijnzen.. grappig dat dat bij luchtvaartmaatschappijen ook zo is. NS is gewoon te duur, anders adviseer ik ze toch te gaan vliegen als kerosine het enige argument is.quote:Op zondag 18 november 2007 15:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
Vliegtuigen kunnen hun brandstof veel goedkoper betrekken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |