abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54670637
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 08:58 schreef Gijsbrecht2 het volgende:

[..]

Dat is het ook.
Ga maar eens solliciteren boven de 55.
Je wordt standaard afgeserveerd op leeftijd.
En die ene keer in een jaar tijd(!) dat ik uitgenodigd werd voor een vervolggesprek, was nadat ik had besloten mijn leeftijd niet meer te vermelden.
Maar ja, nog voordat ik de P&O-medewerker de hand had gedrukt, was aan zijn gezichtsexpressie te zien, dat ik te oud was.
Ik ben pas 24 dus voor mij was het niet zo een probleem, maar ik kan me voorstellen dat als je ouder bent dat het echt erg is, heb je altijd gewerkt en dan kan je vertrekken, ik snap niet hoe bazen soms zo harteloos kunnen zijn.
pi_54670899
quote:
Op donderdag 15 november 2007 11:03 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
AMSTERDAM - Allochtonen worden gediscrimineerd op de arbeidsmarkt. Zij ondervinden bij het vinden van werk belemmeringen die niet alleen zijn terug te voeren op een lager opleidingsniveau, minder werkervaring en een geringere beheersing van het Nederlands.

Dit wijst op discriminatie”, concludeert het Sociaal en Cultureel Planbureau.
Een uiterst vreemde conclusie om uit bovenstaande te concluderen dat men discrimineert op basis van zaken waarop dat niet geoorloofd is. Opleiding, werkervaring en beheersing van het Nederlands zijn volstrekt legitieme zaken om werknemers op te selecteren.
quote:
Zij voelen zich ook het vaakst gediscrimineerd. Rond de 60 procent van de Marokkanen die het afgelopen jaar te maken hebben gehad met een afwijzing, vermoedt of weet zeker dat er sprake is geweest van discriminatie. Bij Turken ligt dat op 49 procent en bij Surinamers en Antillianen op 17 procent.
Dat wordt vaak nogal snel geroepen "Dizzzcrimiziieee", lijkt mij dus geen maatstaf in dit verhaal omdat volstrekt onduidelijk is of er daadwerkelijk sprake is van discriminatie.

[ Bericht 25% gewijzigd door Bolkesteijn op 17-11-2007 12:23:49 ]
  zaterdag 17 november 2007 @ 13:31:18 #83
125878 Gabry
Lento Violento
pi_54672189
Het zou mij niets verbazen. De werkgevers kiezen een persoon om in te investeren en die bevolkingsgroepen staan niet echt bekend als het neusje van de zalm. Vooral mensen waarbij een kennis, familielid of die zelf negatieve ervaringen hebben met Marokkanen zullen wel twee keer nadenken voordat ze zo iemand aannemen. Zo steekt de wereld in elkaar.

[ Bericht 20% gewijzigd door Gabry op 17-11-2007 13:52:43 ]
Dan hoopt gij vurige kolen op zijn hoofd.
pi_54672266
Als je dik en/of lelijk bent wordt je ook eerder afgewezen bij een sollicitatie.

Is dat dan ook discriminazie?
٩๏̯͡๏)۶
  zaterdag 17 november 2007 @ 13:38:35 #85
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_54672344
Als de TS deze zou gebruiken, zou dat een stuk beter over komen.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_54685603
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 20:14 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Hier is het een reden om die persoon te bellen alvorens we ze uitnodigen voor een gesprek (wat anders idd niet gedaan wordt). Krijgen we iemand aan de lijn die betrekkelijk vloeiend Nederlands praat dan gaat hij door, heb je het typische gehakkel vliegt de brief idd in de vuilbak. Logisch lijkt me, als je geen Nederlands spreekt kan je ook niet goed communiceren met het andere personeel.
Het is lang niet altijd nodig om goed Nederlands te kunnen spreken. Maar verder is het wel een goede actie om de sollicitant te bellen. Je wijst in elk geval niet af op een naam alleen.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_54685716
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 08:57 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Waarom zou die persoon die rechten krijgen en een ander niet? Als hij tijd & ruimte wil hebben om te bidden huurt hij maar een kamertje naast het bedrijfspand, en neemt hij maar telkens een half uur overuren op.

Naar huis met het vliegtuig zou me geen probleem zijn, wat interesseert het mij wat die persoon tijdens zijn vrije tijd doet, maar de verlofdagen daarvoor speciaal schikken gebeurt niet. Een allochtoon is niet meer of niet minder dan een andere werknemer; ze hebben zich te houden aan wat de bedrijfsvoorschriften op dat vlak zijn.

Zaken niet kunnen eten & drinken zou me niet kunnen schelen; als hij honger heeft is dat zijn probleem. Wil hij niet eten wat er in de kantine/cafetaria beschikbaar is dan neemt hij zijn eigen eten maar mee, een microgolfje zetten kost niet veel & daar heeft iedereen wel voordelen aan (handig voor oa de Royco minute soepjes ).

Het 1ste vind ik dus wel degelijk een probleem, de rest feitelijk niet aangezien dat je niet stoort als werkgever. Hoofddoeken daarentegen zou ik wél een probleem vinden, een werknemer draagt ook geen pet / muts / hoed / whatever, dus er wordt ook geen hoofddoek gedragen. Of de wet nu anders voor schrijft of niet kan me niet schelen, dan zet je ze desnoods op andere gronden buiten (redenen zijn altijd wel te vinden)
[..]

Ik heb sowieso zelfs geen behoefte aan linkse mensen kennen, daar valt in bijna 90% van de gevallen niet mee te discussieren.
Dat laatste lijkt me een kwestie van intelligentie van beide gesprekspartners.

Wat betreft de kantine: je zou natuurlijk gewoon ook passend voedsel kunnen aanbieden, zo moeilijk of kostbaar is dat niet. En het maakt de mensen blijer, dus komt de productiviteit ten goede.
Wat betreft het bidden: het schijnt dat je dat kunt opsparen. Hier in Nederland doet onze minister Aboutaleb dat ook. Maar dat kan voor elke stroming verschillend zijn. Ander argument: moeten rokers wel of niet overuren opnemen als ze buiten staan te paffen? Of heb je daar een aparte ruimte voor gemaakt?
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_54685774
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 11:57 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:

[..]

Ik ben pas 24 dus voor mij was het niet zo een probleem, maar ik kan me voorstellen dat als je ouder bent dat het echt erg is, heb je altijd gewerkt en dan kan je vertrekken, ik snap niet hoe bazen soms zo harteloos kunnen zijn.
Grappig, op dat punt ben ik het met je eens.
Maar ik snap dan weer niet hoe jij zo harteloos kunt zijn tegen nieuwkomers.
pi_54685926
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 12:15 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Een uiterst vreemde conclusie om uit bovenstaande te concluderen dat men discrimineert op basis van zaken waarop dat niet geoorloofd is. Opleiding, werkervaring en beheersing van het Nederlands zijn volstrekt legitieme zaken om werknemers op te selecteren.
Zorgvuldiger lezen: ze ondervinden belemmeringen die niet alleen zijn terug te voeren op ....... Dus naast die op grond van opleiding, ervaring en Nederlands, zijn er nog extra belemmeringen. De eerste drie kunnen inderdaad terecht zijn, maar afwijzing op achternaam of afkomst is natuurlijk niet terecht.
quote:
[..]

Dat wordt vaak nogal snel geroepen "Dizzzcrimiziieee", lijkt mij dus geen maatstaf in dit verhaal omdat volstrekt onduidelijk is of er daadwerkelijk sprake is van discriminatie.
Je zou kunnen denken dat sommige groepen gevoeliger zijn dan andere. Daar hebben wij het ook wel naar gemaakt: het zijn ook precies die groepen die het meest uitgescholden worden in de media. Dit is een beetje een kip-en-ei-probleem.

Overigens meen ik me te herinneren (als dat over hetzelfde onderzoek gaat) dat de klachten over discriminatie na in dienst genomen te zijn, heel erg meevallen.
pi_54685946
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 13:34 schreef Ronaldsen het volgende:
Als je dik en/of lelijk bent wordt je ook eerder afgewezen bij een sollicitatie.

Is dat dan ook discriminazie?
Ja. Behalve als je solliciteert naar model.
pi_54686053
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 23:52 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Grappig, op dat punt ben ik het met je eens.
Maar ik snap dan weer niet hoe jij zo harteloos kunt zijn tegen nieuwkomers.
Als mensen hier komen om te werken en zich gewoon aanpassen heb ik er geen problemen mee, met echte vluchtelingen ook niet trouwens.
pi_54686455
quote:
Op zondag 18 november 2007 00:07 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:

[..]

Als mensen hier komen om te werken en zich gewoon aanpassen heb ik er geen problemen mee, met echte vluchtelingen ook niet trouwens.
Dat vet suggereert een bijgedachte, maar dat is wat buiten de orde hier.

Maar wat dan met mensen die hier geboren zijn uit ouders die hier kwamen om te werken? Die kut-Marokkanen kunnen er niks aan doen dat ze hier geboren zijn. En ook niet dat hun ouders de taal amper kennen, vaak analfabeet zijn en niet kunnen helpen met school.
pi_54686659
quote:
Op zondag 18 november 2007 00:32 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dat vet suggereert een bijgedachte, maar dat is wat buiten de orde hier.

Maar wat dan met mensen die hier geboren zijn uit ouders die hier kwamen om te werken? Die kut-Marokkanen kunnen er niks aan doen dat ze hier geboren zijn. En ook niet dat hun ouders de taal amper kennen, vaak analfabeet zijn en niet kunnen helpen met school.
Nee klopt maar moeten ze daarom mij lastig vallen?
En met dat vet gedrukte bedoel ik dus mensen die echt in nood zitten in hun thuisland en hier dus tijdelijk opgevangen kunnen worden.
pi_54686716
quote:
Op zondag 18 november 2007 00:47 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:

[..]

Nee klopt maar moeten ze daarom mij lastig vallen?
En met dat vet gedrukte bedoel ik dus mensen die echt in nood zitten in hun thuisland en hier dus tijdelijk opgevangen kunnen worden.
Daar heb je gelijk in.

OK: het lijkt erop alsof je twijfelt aan de oprechtheid en waarheid van de verhalen. Maar dat gaat dan over vluchtelingen, niet over gediscrimineerde Marokkanen.
pi_54686766
quote:
Op zondag 18 november 2007 00:51 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in.

OK: het lijkt erop alsof je twijfelt aan de oprechtheid en waarheid van de verhalen. Maar dat gaat dan over vluchtelingen, niet over gediscrimineerde Marokkanen.
Ik denk dat veel vluchtelingen die hier komen economische vluchtelingen zijn en dat vind ik iets heel anders dan mensen die de hulp echt hard nodig hebben.
pi_54687643
quote:
Op zondag 18 november 2007 00:55 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:

[..]

Ik denk dat veel vluchtelingen die hier komen economische vluchtelingen zijn en dat vind ik iets heel anders dan mensen die de hulp echt hard nodig hebben.
OK, het is je eigen onderwerp, dus je mag afwijken als je wilt.
Aan de grens word je, als je het woord asiel uitspreekt, aangemerkt als asielzoeker. Nederland heeft het internationale verdrag ondertekend en dus beloofd asiel te verlenen aan mensen die dat nodig hebben.
Erkende redenen om asiel te zoeken zijn, dat je vervolgd en bedreigd wordt in je eigen land en dat je eigen overheid je niet beschermt. Die vervolging moet persoonlijk zijn, dus niet omdat je lid bent van een groep.
Als, bijvoorbeeld, vrouwen in een land systematisch vervolgd en bedreigd worden, is het niet genoeg om een vrouw te zijn. Dan moet jouw naam op een lijst van gezochte vrouwen staan en dan pas kun je in Nederland asiel aanvragen.
Voorzover ik weet (maar ik kan me vergissen), wordt 80 % van de aanvragen meteen al afgewezen. Van alle asielzoekers wordt dus maar 20 % toegelaten in de procedure. Daarvan wordt er ook nog een deel afgewezen, zodat maar een klein deel van de mensen die onze grenzen bereikt en daar asiel aanvraagt, uiteindelijk erkend wordt als vluchteling.
De cijfers veranderen van jaar tot jaar, dus ik noem maar cijfers die me van de afgelopen jaren bijgebleven zijn. De site van de IND heeft vast wel recentere gegevens. Het principe blijft overeind.
En let op: de woorden "asielzoeker" en "vluchteling" betekenen dus niet hetzelfde. Van een vluchteling is erkend, dat hij terecht asiel zocht en gekregen heeft.

Van de mensen die hier komen als asielzoekers, wordt dus 80 % teruggestuurd.

Aan de hele procedure zitten nogal wat haken en ogen, maar eigenlijk vooral ten nadele van de asielzoeker.
  zondag 18 november 2007 @ 14:19:28 #97
52513 whosvegas
The Trickster
pi_54693098
Ik heb het idee, dat die gasten wel heel makkelijk het slachtoffer uithangen
Are you nuts??
pi_54695461
quote:
Op donderdag 15 november 2007 11:10 schreef Buschetta het volgende:
Ze komen alleen bij sollicitaties niet echt geintreseert over. Beetje achterover leunen. Handen in de zakken. Geen pak + stropdas aan bij sollicitatie. Die combinatie doen ook meestal niet echt veel om een baan te bemachtigen.

En dan achteraf klagen dat ze niet aangenomen zijn.
anders ga je even generaliseren...
I long to see you in the morning light
I long to reach for you in the night
Stay, lady, stay, stay while the night is still ahead
  zondag 18 november 2007 @ 16:07:38 #99
125878 Gabry
Lento Violento
pi_54695489
quote:
Op zondag 18 november 2007 16:06 schreef MissGolightly het volgende:

[..]

anders ga je even generaliseren...
Anders ga je even met een hamer op je eigen hoofd slaan.
Dan hoopt gij vurige kolen op zijn hoofd.
pi_54695548
quote:
Op zondag 18 november 2007 16:07 schreef Gabry het volgende:

[..]

Anders ga je even met een hamer op je eigen hoofd slaan.
die smiley impliceert al dat ik dat doe, dus anders ga je even ergens anders iets nutteloos posten.
I long to see you in the morning light
I long to reach for you in the night
Stay, lady, stay, stay while the night is still ahead
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')