quote:Superstorm november 2007?
De Engelse weerkundige Piers Corbijn heeft op de website Weather Action.fi een globale weersverwachting voor de maand november staan. Deze verwachting geeft aan dat wij later in november een superstorm kunnen verwachten. Ik heb besloten dit artikel te vertalen en nu bij mij op de site te plaatsen.
Piers Corbijn heeft hier toestemming voor gegeven, omdat hij vindt dat iedereen gewaarschuwd moet worden. Piers Corbijn baseert zijn verwachting op de zonne-activiteit. Hieronder de verwachting van Piers Corbijn voor Nederland in november:
November kent eerst een korte periode van rustig weer onder invloed van een hogedrukgebied. Dit is echter stilte voor de (eerste) zware storm, die tussen 8 en 13 november wordt verwacht. Er bestaat een kans van 80% dat deze over Nederland trekt, met windstoten van 145 tot 175 km/uur. Hierna wisselen koudere en zachtere perioden elkaar af, terwijl zich op de Atlantische Oceaan t.g.v. aangevoerde tropische lucht een zich uitdiepende depressie ontwikkelt. Er omheen vormen zich randstoringen en een zeer actief (kou) front. Het gevolg is een verschijnsel dat zich als een superstorm laat beschrijven; een exemplaar dat groter zal zijn dan de storm van 1987 en die van 1703. Deze superstorm wordt tussen 24 en 28 november verwacht. De bijbehorende diepe troglijnen zullen voor orkaankracht kunnen zorgen. Er worden windstoten van meer dan 200 km/uur verwacht! De kans dat deze storm over Nederland trekt wordt ook op 80% geschat. T.g.v. de grote onstabiliteit van de atmosfeer zijn tornado's niet uitgesloten. Eind november zal deze superstorm langzaam uitdoven, terwijl het stormachtig en nat blijft. Maar begin december lijkt het kouder te worden met kans op sneeuw.
over Tornado's gesprokenquote:A MESSAGE FROM PIERS CORBYN TO THE DUTCH PUBLIC 11th Nov 2007
There seem to be two confusions going on in Holland.
One is certain sources denying that our WeatherAction long range forecast for a
storm 24th-28th November has any validity. The same people said that about the
storm we forecast in the period beginning 8th November and they were proved
wrong. An initially extremely hostile media commentator to whom I sent the
forecast has since e-mailed me saying concerning that storm "Well no-one can
possibly doubt the accuracy of that one!"
At Weather Action we are forecasting at the frontiers of Sun-Earth weather and
climate science and are 90% confident there will be a major storm in the
period 24th-28th November and the public should be warned and preparations
made. The main threat to Holland, as before, is sea defences which will
be under attack from the North Storm Surge we predict - and the next
one is likely to be worse than the last one.
A second confusion is that certain people deliberately magnify our warning to a
level of absurdity. What we forecast can be read by anybody on
www.lowefo.com, including maps of forecasted wind speeds.
The forecast is clear that the most likely highest gust speeds which we currently
expect in the 24th to 28th period are around 120 km/h – 210 km/h or a bit more
and the zone for such levels includes the edge of Holland. We expect there will be
higher wind speeds in places, including coastal Holland which is on the edge of
the projected storm core-path but the 320 km/h gusts talked about as if
expected to be extensive in Holland is a misrepresentation of our
forecast. Such extremes are only possible in very exposed parts of the storm
core-path - such as oil rigs, coastal promontories, high ground or mountains, and
Islands off Scotland etc - not inland Holland.
It is also the case that in tornado developments which are expected localised
winds can reach 300 kp/h. As predicted there were such events in England (eg on
9th Nov) but tornadoes are much less likely in Holland and are very
localised. European types of tornadoes are much smaller in size than
American ones.
There is of course some uncertainty and the whole event may be a bit
more extreme or a bit less and might track more into Holland or less. Our
prediction for the first storm was excellently confirmed in terms of
timing, track and severity. The top gust (in the Hebrides) of 174 km/h
(108 mph) confirmed our statement in the Daily Express that limited the
top topmost gusts of that storm in the most most exposed places to 177
km/h (110 mph).
We do long range forecasting and the KNMI cannot. They do short range
forecasting. We should co-operate where short meets long and are happy
to discuss matters in public or elsewhere. The safety of the public must be
put before prestige or ideology.
Piers Corbyn, WeatherAction the long range forecasters.
http://lowefo.com/forecast.php?s=Netherlands
quote:Tornado treft Chaam en Tricht
25/06/1967 - Het Nederlandse Chaam en ook het Belgische Tricht werden getroffen door een tornado. In Nederland was het de derde tornado van de twintigste eeuw.
De zondag was erg warm. Doordat de warme dag nog vroeg in het seizoen was, was het water van de Atlantische oceaan nog erg koud. In de loop van de dag trok een koudegebied vanuit Ierland via Frankrijk richting Nederland.
Rond 16.30 uur trof een tornado de grond nabij Chaam. De tornado raasde over een lengte van elf kilometer en over een breedte van ongeveer vierhonderd tot zeshonderd meter over het Nederlandse en Belgische grondgebied.
Vervolgens raakte de tornado rond 17.00 uur opnieuw de grond. Ditmaal richtte de tornado verwoestingen aan over een gebied van vijftien kilometer. Honderden huizen en boerderijen werden verwoest. In totaal kwamen 7 mensen om het leven en raakten er 32 gewond.
De kracht van de tornado werd ingeschat als F3.
quote:eind oktober en tegen midden november zijn ook stormen voorspeld, maar minder zwaar als de storm van eind november.
http://lowefo.com/forecast.php?s=Netherlands
http://lowefo.com/pdf/Forecast_November_Netherlands.pdf (November - PDF)
http://lowefo.com/pdf/Forecast_October_Netherlands.pdf (Oktober - PDF)
de verwachtingen voor oktober (uitgegeven midden september), kloppen vooralsnog vrij aardig:
ik ook niet eerlijk gezegd.quote:Op dinsdag 13 november 2007 03:52 schreef Beelzebub85 het volgende:
Ik zie het niet gebeuren [afbeelding]
Maar dit lijkt nog niet echt op een superstorm idd. Wat niet is kan nog komen uiteraard.quote:Op dinsdag 13 november 2007 03:55 schreef Drugshond het volgende:
Dit plaatje lijkt er een beetje op.
Kleine koerswijziging deze kant op... en we hebben idd een stormpje.
[afbeelding]
tja, het wordt meestal kouder in het najaar he, in Nederland althansquote:Op dinsdag 13 november 2007 04:17 schreef Morwen het volgende:
Gaaaaaaap, net als de klimaatsveranderingen, ik zit hier te koukleumen. Het is fokking half November en er was hier hagel [afbeelding]
Gaat mij om de opwarming die er gewoon NIET is.quote:Op dinsdag 13 november 2007 04:26 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
tja, het wordt meestal kouder in het najaar he, in Nederland althans
Je bent volgens mij de enige op de hele wereld die er zo over denkt.quote:Op dinsdag 13 november 2007 04:38 schreef Morwen het volgende:
[..]
Gaat mij om de opwarming die er gewoon NIET is.![]()
quote:Op dinsdag 13 november 2007 04:49 schreef pfaf het volgende:
[..]
Je bent volgens mij de enige op de hele wereld die er zo over denkt.
uh uh. Hier is het anders 35 graden zo'n beetje. Behoorlijke opwarming sinds vanochtend andersquote:Op dinsdag 13 november 2007 04:38 schreef Morwen het volgende:
[..]
Gaat mij om de opwarming die er gewoon NIET is. [afbeelding]
Dat is niet nodig voor een superstorm hoor.quote:Op dinsdag 13 november 2007 07:52 schreef Tristeh het volgende:
geloof je het nu echt zelfs dat wij een superstorm krijgen ? Ga je dan eigenhandig even de Noordzee tot 30 graden verwarmen?
ach, toch allemaal lariekoekquote:Op dinsdag 13 november 2007 08:06 schreef Lariekoek het volgende:
Doet die Piers Corbijn eigenlijk ook nog een wintervoorspelling?
Zoals 20 meter sneeuw in Nederland?
reddingsvesten mee, rubberboot mee.. rantsoenen mee.. prima weekeinde kustquote:Op dinsdag 13 november 2007 08:24 schreef Frutsel het volgende:
[afbeelding]
weekendje kust voor die datum maar uitstellen dan? [afbeelding]
of juist niet natuurlijk [afbeelding]
Ik eerlijk gezegd ook niet. Het zal vast gaan waaien deze maand maar dat kan ik ook wel voorspellen. Maar wat er nu nog op de site gezegd wordt:quote:
Vooral de voorspelling over de waarschijnlijke dijkdoorbraken lijkt me wel erg boud.quote:24th to 28th November. Storm/hurricane gusts of 145 to 210 kmh. Likely track (80% confident) of damage eastwards from the British Isles: Netherlands, Denmark, North Germany, South Sweden and parts of the Baltic countries and Finland. This storm unfolds on the 304th anniversary of the devastating tempest of 26th/27th November 1703 and has potential similarities to it, but is likely to be less extreme. Still, it is likely to cause breaches of sea defences in West & South British Isles and the Dutch, German and Danish coasts. We estimate the max gusts in some places in the Netherlands as follows: 85% risk for over 120 km/h; 33% risk for over 160 km/h; 15% risk for over 210 km/h>
Update due mid Nov.
quote:Op dinsdag 13 november 2007 08:41 schreef Frutsel het volgende:
Volgens mij slaapt SpeedyGJ al niet meer sinds dit 'nieuws' uitlekte [afbeelding]
We wachten de update af. Die zou over enkele dagen toch wel moeten komen.quote:Op dinsdag 13 november 2007 09:06 schreef Alecks het volgende:
[..]
Ik eerlijk gezegd ook niet. Het zal vast gaan waaien deze maand maar dat kan ik ook wel voorspellen. Maar wat er nu nog op de site gezegd wordt:
[..]
Vooral de voorspelling over de waarschijnlijke dijkdoorbraken lijkt me wel erg boud.
hoog water en Bangladesh gaat nooit goedquote:Op dinsdag 13 november 2007 09:39 schreef Frutsel het volgende:
we hebben in elk geval een superstorm voor de kust van Bangladesh en India [afbeelding]
als dat maar goed gaat [afbeelding]
Dat heb ik ook maar ff vermeldquote:Op dinsdag 13 november 2007 09:57 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
hoog water en Bangladesh gaat nooit goed
ik ga weer eens een keertje naar de FP danquote:Op dinsdag 13 november 2007 10:05 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Dat heb ik ook maar ff vermeld [afbeelding]
Tyfoon Sidr op weg naar Bangladesh & India
waarschijnlijk wel jaquote:Op dinsdag 13 november 2007 11:44 schreef Labrador1974 het volgende:
storm in een glas water vermoed ik
jij bent alwetend op dit gebied ? Om stormwinden van 200km/pu + te generen moet het zeewater oppervlakte een minimale temperatuur van 25 graden hebben. De beste temperatuur is zelfs 30 graden.quote:Op dinsdag 13 november 2007 07:57 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Dat is niet nodig voor een superstorm hoor.
De Carabibiën?quote:Op dinsdag 13 november 2007 17:11 schreef Tristeh het volgende:
[..]
jij bent alwetend op dit gebied ? Om stormwinden van 200km/pu + te generen moet het zeewater oppervlakte een minimale temperatuur van 25 graden hebben. De beste temperatuur is zelfs 30 graden.
Dan moet de opwarming En afkoeling van diverse luchtlagen ook precies goed zijn . En dan kan je superstormen ala de carabibiën krijgen.
In nederland ? keep on dreaming
Half december Elfstedentoch zei hij gisteren op Netwerk, o.i.d. vaag..quote:Op dinsdag 13 november 2007 08:06 schreef Lariekoek het volgende:
Doet die Piers Corbijn eigenlijk ook nog een wintervoorspelling?
Zoals 20 meter sneeuw in Nederland?
Welnee, want dan hoor je er simpelweg nooit meer wat van.quote:Op dinsdag 13 november 2007 19:23 schreef Hi_flyer het volgende:
Ook tvp, ik wil die gast op zijn bek zien gaan en dat huilend op de tv toe zien geven!
En over 3 jaar komt hij dan weer om ons te waarschuwen voor een nieuwe superstorm.quote:Op dinsdag 13 november 2007 20:35 schreef Troubles. het volgende:
[..]
Welnee, want dan hoor je er simpelweg nooit meer wat van.
En dan weet niemand meer wie het is of misschien vaag van oh ja, die heeft eind 2007 stormen voorspeld. Dat klopte toen geloof ik wel aardig. Weet je wat? Ik open wel een topic op Fok.quote:Op dinsdag 13 november 2007 20:41 schreef Niek. het volgende:
[..]
En over 3 jaar komt hij dan weer om ons te waarschuwen voor een nieuwe superstorm.
quote:Op dinsdag 13 november 2007 21:07 schreef Troubles. het volgende:
[..]
En dan weet niemand meer wie het is of misschien vaag van oh ja, die heeft eind 2007 stormen voorspeld. Dat klopte toen geloof ik wel aardig. Weet je wat? Ik open wel een topic op Fok.![]()
Volgens mij zei hij dat helemaal niet en bedoelde hij dat we moesten wachten op zijn voorspelling die half december uit gaat komen.quote:Op dinsdag 13 november 2007 20:32 schreef DJKoster het volgende:
Half december Elfstedentoch zei hij gisteren op Netwerk, o.i.d. vaag..
tegen betaling kan je verdere voorspellingen opvragen.quote:Op dinsdag 13 november 2007 21:49 schreef APK het volgende:
[..]
Volgens mij zei hij dat helemaal niet en bedoelde hij dat we moesten wachten op zijn voorspelling die half december uit gaat komen.
half december komen de voorspellingen voor januari gratis op de site van Corbyn.quote:Haal die schaatsen maar uit het vet. Volgens de Britse weersvoorspeller Piers Corbyn is de kans behoorlijk groot dat er deze winter in Nederland kanworden geschaatst. Corbyn voorspelt minstens één stevige vorstmaand.
Kijk eens bij 10m wind als je hier niet zo goed in bent.quote:Op woensdag 14 november 2007 20:43 schreef Hertog_Martin het volgende:
Ik klik wat rond op die site uit de OP maar weet niet zo goed hoe de kaartjes te interpreteren;
Duid dit een storm aan:
[ afbeelding ]
?
niet voor ons?quote:Op woensdag 14 november 2007 20:43 schreef Hertog_Martin het volgende:
Ik klik wat rond op die site uit de OP maar weet niet zo goed hoe de kaartjes te interpreteren;
Duid dit een storm aan:
[ afbeelding ]
?
degenen die erin geloven wel jaquote:Op donderdag 15 november 2007 19:46 schreef LoggedIn het volgende:
over een week zijn we allemaal diep teleurgesteld
quote:Op donderdag 15 november 2007 22:31 schreef NordicBlue het volgende:
terug vind piemel
Neuh, weinig kans nog..quote:Verwachting 6 tot 9 dagen vooruit
woensdag 21 november tot en met zaterdag 24 november 2007
40% kans op droog, vrij koud hogedrukweer en 60% kans op wisselvallig weer met temperaturen rond of iets boven normaal.
tja, "geloven".. 't Was een mafkees die iets riep, maar het was toch leuk geweest als we nog een keer boeiend weer gehad hadden dit jaarquote:Op donderdag 15 november 2007 20:08 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
degenen die erin geloven wel ja
Het is fokking - weet ik veel wat..............Half Novemberquote:Op vrijdag 16 november 2007 00:44 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
tja, "geloven".. 't Was een mafkees die iets riep, maar het was toch leuk geweest als we nog een keer boeiend weer gehad hadden dit jaarWe hebben het al zonder zomer moeten doen, geef ons dan tenminste een echte winter
90% zeker, hij heeft wel lef...quote:http://www.lowefo.com/pdf/Storm%20update%2015.11.2007.pdf
Given recent confirmation of expected developments in Sun-Earth relations we are now over 90% confident that there will be major damaging storm(s) including serious risk of breaches of sea defences in a number of parts of the UK, Netherlands, North Germany and Denmark in the
period 23rd to 26/27th November. Storm surges are aggravated by the full moon 24.11 14:31 GMT.
quote:
Nog minder kans..quote:donderdag 22 november tot en met zondag 25 november 2007
50% kans op droog, rustig hogedrukweer en 50% kans op wisselvallig weer. Temperaturen rond of iets boven normaal.
Neu, dat dicht ie dan aan die 10% toe.quote:Op vrijdag 16 november 2007 17:19 schreef HPayne het volgende:
Hmm ik ben benieuwd of hij zn fout gaat toegeven als het, waar het nu op lijkt, niet zo blijkt te zijn
quote:ROTTERDAM - De eerder door de Britse weerkundige Piers Corbyn aangekondigde superstorm, eind deze maand, lijkt er toch echt te komen. Zijn collega, de Fin Magnus Hagelstam van Weather Action toont in een update dat met 90 procent zekerheid heel west Nederland in de gevarenzone ligt. Net als Groot-Brittannië, Denemarken en Noord-West Duitsland. Tijdens de storm zouden windstoten van ruim 200 kilometer per uur kunnen voorkomen. Plaatselijk zou zelfs 320 km/uur gemeten kunnen worden. Het natuurgeweld zou in twee vlagen over ons heen komen. De oranje en de rode zone. Corbyn voorspelt ook dijkdoorbraken rond half vijf in de middag (15.30 GMT) op zaterdag 24 november in Zuid-Engeland. Dan zou het Noordzeewater zou opgestuwd kunnen zijn dat de dijken en duinen het niet meer zouden houden. Corbyn legt in een mededeling aan het Nederlandse volk uit dat zijn voorspellingen vorige week door Jan en alleman nogal overdreven zijn. Maar, zegt hij, de timing en piekwinden waren wel goed voorspeld. Hij geeft ook het KNMI, dat zijn voorspellingen afdeed als overdreven, een veeg uit de pan. ,,Het KNMI doet niet aan lange termijn-voorspellingen. Dat kunnen ze niet. Wij wel. Het zou goed zijn als kort en lang samen zouden werken om tot een correcte voorspelling te komen. In het belang van de veiligheid van de bevolking. Stammenstrijd en prestige moeten we dan opzij zetten.'' Het KNMI voorspelt op de eigen site voor eind volgende week rustig najaarsweer met een hoge drukgebied. En ook andere weerdiensten voorzien geen gekke dingen voor volgend weekeinde.
Zou een beetje raar zijn als zijn collega iets anders zou beweren.quote:
das waar... toch wel leuk omdat dan weer terug te vinden in het ADquote:Op vrijdag 16 november 2007 18:19 schreef APK het volgende:
[..]
Zou een beetje raar zijn als zijn collega iets anders zou beweren.
Kut, mijn ouders lezen het AD.quote:Op vrijdag 16 november 2007 18:22 schreef Frutsel het volgende:
das waar... toch wel leuk omdat dan weer terug te vinden in het AD
quote:Op vrijdag 16 november 2007 18:25 schreef APK het volgende:
[..]
Kut, mijn ouders lezen het AD.
Paniek!![]()
Bronquote:Megastorm in Nederland 'voor 90 procent zeker'
De Britse astrofysicus en weersvoorspeller Piers Corbyn is nog zekerder van zijn zaak: er is een kans van 90 procent dat Nederland tussen 23 en 27 november wordt getroffen door een verwoestende megastorm.
Volgens Corbyns laatste voorspelling is het vrijwel zeker dat delen van Groot-Brittannië, Nederland, het noorden van Duitsland en Denemarken te maken krijgen met één of meer verwoestende stormen. Daarbij zijn er serieuze risico’s op dijkdoorbraken.
‘We voorspellen dat de windkrachten niet veel anders zullen zijn dan dat we eind oktober al voorspelden, maar er lijkt nu sprake te zijn van een dubbele “aanval”,’ meldt de website van Corbyn. Volgens de weervoorspeller zal de megastorm ons tot twee maal toe ‘raken’.
Paniekzaaierij
Toen Corbyn enkele weken geleden meldde dat Nederland eind november te maken zou krijgen met een megastorm, deed weerinstituut KNMI dat af als paniekzaaierij. De voorspelling ‘zou niet serieus genomen moeten worden’, omdat het volgens het KNMI helemaal niet mogelijk is om verder dan tien dagen vooruit te kijken.
Ook nu lijkt het KNMI niet onder de indruk van Corbyns voorspelling. 'Of hij dit nu een maand of een week van te voren roept, het blijft allemaal nogal onheilspellend,' zegt KNMI-woordvoerder Cees Molenaars tegen elsevier.nl. 'Wij hebben geen enkele aanwijzing dat er een superstorm onderweg is. De wind die wij zien is normaal voor de tijd van het jaar.'
In een gesprek met weekblad Elsevier vertelde Corbyn twee maanden geleden dat de kans groot is dat we in januari kunnen schaatsen. Lees meer over zijn voorspellingen
de vraag is oftie er geld aan verdient. Alstie dat doet istie goed bezig, maar ik zie eigenlijk niet hoe die op deze manier binnen zou kunnen komenquote:Op vrijdag 16 november 2007 19:13 schreef mark2012 het volgende:
Piers Corbyn is een geniale man. Een beetje paniek zaaien en alle media is op hem gericht. Ongelooflijk.
Wat ik destijds eens ergens gelezen heb klopten de voorspellingen voor engeland voor de maand oktober erg goed. Rest geen ideequote:Op vrijdag 16 november 2007 19:36 schreef Martijn_77 het volgende:
Klopt er eingelijk al iets van het scenario wat Piers Corbyn schetst voor de maand oktober?
Ja, hij verdient er geld aan. Hij heeft een bedrijf.quote:Op vrijdag 16 november 2007 19:32 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
de vraag is oftie er geld aan verdient. Alstie dat doet istie goed bezig, maar ik zie eigenlijk niet hoe die op deze manier binnen zou kunnen komen
Engeland en Nederland liggen niet zo ver van elkaar zeker niet als er echt zo'n superstorm komt.quote:Op vrijdag 16 november 2007 19:39 schreef Frutsel het volgende:
Wat ik destijds eens ergens gelezen heb klopten de voorspellingen voor engeland voor de maand oktober goed. Rest geen idee
quote:Megastorm in Nederland 'voor 90 procent zeker'
vrijdag 16 november 2007 16:26
De Britse astrofysicus en weersvoorspeller Piers Corbyn is nog zekerder van zijn zaak: er is een kans van 90 procent dat Nederland tussen 23 en 27 november wordt getroffen door een verwoestende megastorm.
Volgens Corbyns laatste voorspelling is het vrijwel zeker dat delen van Groot-Brittannië, Nederland, het noorden van Duitsland en Denemarken te maken krijgen met één of meer verwoestende stormen. Daarbij zijn er serieuze risico’s op dijkdoorbraken.
‘We voorspellen dat de windkrachten niet veel anders zullen zijn dan dat we eind oktober al voorspelden, maar er lijkt nu sprake te zijn van een dubbele “aanval”,’ meldt de website van Corbyn. Volgens de weervoorspeller zal de megastorm ons tot twee maal toe ‘raken’.
Paniekzaaierij
Toen Corbyn enkele weken geleden meldde dat Nederland eind november te maken zou krijgen met een megastorm, deed weerinstituut KNMI dat af als paniekzaaierij. De voorspelling ‘zou niet serieus genomen moeten worden’, omdat het volgens het KNMI helemaal niet mogelijk is om verder dan tien dagen vooruit te kijken.
Ook nu lijkt het KNMI niet onder de indruk van Corbyns voorspelling. 'Of hij dit nu een maand of een week van te voren roept, het blijft allemaal nogal onheilspellend,' zegt KNMI-woordvoerder Cees Molenaars tegen elsevier.nl. 'Wij hebben geen enkele aanwijzing dat er een superstorm onderweg is. De wind die wij zien is normaal voor de tijd van het jaar.'
In een gesprek met weekblad Elsevier vertelde Corbyn twee maanden geleden dat de kans groot is dat we in januari kunnen schaatsen.
Toe maar.quote:In een gesprek met weekblad Elsevier vertelde Corbyn twee maanden geleden dat de kans groot is dat we in januari kunnen schaatsen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |