abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55374175
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:22 schreef du_ke het volgende:

Een tip probeer gewoon lekker naar dat programma te kijken en geniet van de beelden of kijk niet zodat je je niet hoeft te ergeren .
Hmmn. Zo interessant is het nu ook weer niet ... vooral al die persoonlijke verhaaltjes .
  Admin dinsdag 18 december 2007 @ 23:03:39 #102
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_55375004
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:01 schreef du_ke het volgende:
Gelukkig is niet iedereen erg zuur en steken velen er toch iets van op .
Vind je me zuur?
Ik vind het gewoonweg zonde, mag toch?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:36:41 #103
73274 Prosac
Bedankt Ray
pi_55376074
Ik blijf lekker kijken, die oude beelden vind ik geweldig.
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:42:12 #104
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_55376249
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:03 schreef yvonne het volgende:

[..]

Vind je me zuur?
Zonde van...?
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:43:02 #105
131644 Wickedangel
Na mij de zondvloed
pi_55376281
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:40 schreef GirlyGirl het volgende:
Hmmn. Zo interessant is het nu ook weer niet ... vooral al die persoonlijke verhaaltjes .
Dat is nou juist de reden dat ik kijk en blijf kijken, ondanks vermeende fouten en zure commentaren hier. Juist door die persoonlijke verhalen krijgt historie een menselijk perspectief.
Erst kommt das Fressen und dann kommt die Moral
  woensdag 19 december 2007 @ 01:49:42 #106
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_55378613
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:21 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ook jou kan ik de meest recente editie van het Historisch Nieuwsblad aanraden, waarin duidelijke voorbeelden worden gegeven van grove fouten.
Ik ben ook niet te spreken over dat blad, hoewel het artikel wel interessant is. Absoluut niet neutraal
pi_55380478
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:42 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

Zonde van...?
zonde dat er te veel fouten in zitten natuurlijk, dat mag ze toch vinden?

Ik moet zeggen dat ik de serie toch wat tegen vind vallen (buiten de foutjes die er in zitten). Te veel nietszeggende interviews met nabestaanden en wat te veel kleuren beelden van de plaatsen zoals ze er nu uit zien. Ik zie liever echte zwart wit beelden e.d.
٩๏̯͡๏)۶
  woensdag 19 december 2007 @ 09:59:51 #108
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_55381040
quote:
Op woensdag 19 december 2007 09:28 schreef Ronaldsen het volgende:

[..]

zonde dat er te veel fouten in zitten natuurlijk, dat mag ze toch vinden?

Ik moet zeggen dat ik de serie toch wat tegen vind vallen (buiten de foutjes die er in zitten). Te veel nietszeggende interviews met nabestaanden en wat te veel kleuren beelden van de plaatsen zoals ze er nu uit zien. Ik zie liever echte zwart wit beelden e.d.
Oh maar natuurlijk mag ze dat vinden. Ik vroeg me alleen af waar het precies zonde van is. Je hoeft er niet naar te kijken, dus zonde van je eigen tijd hoeft het niet te zijn. Geert Mak zal het op geen enkele manier zonde vinden. Het is geen zonde van het geld, want veel mensen boeit het toch..
Het mag dan niet naar wens en correctheid van iedereen zijn, maar om nou van zonde te spreken
pi_55383974
quote:
Op woensdag 19 december 2007 01:49 schreef rood_verzet het volgende:

[..]

Ik ben ook niet te spreken over dat blad, hoewel het artikel wel interessant is. Absoluut niet neutraal
Is het wel eens in je opgekomen dat jij een iets te positief beeld van de sovjet unie hebt
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_55392705
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ik kijk ook niet meer. Ik heb me genoeg geërgerd.
[..]
Dat is dan goed voor iedereen .
quote:
Je beweert dat er grote fouten en onjuistheden zitten in de grote lijnen. Van wat ik tot nu toe gezien heb ging het voornamelijk over WO1. Maar die heeft dus niet plaats gevonden?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_55392735
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:03 schreef yvonne het volgende:

[..]

Vind je me zuur?
Jou neit direct L_V wel bijzonder.
  woensdag 19 december 2007 @ 18:16:12 #112
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_55393823
Ik raad volgers van de serie in ieder geval aan om ook op zondagochtend naar het begeleidende radioprogramma te luisteren, dat onderdeel vormt van OVT van de VPRO. Volgens mij begint het rond tien uur 's morgens, maar het is ook als podcast te downloaden op www.omroep.nl/geschiedenis. Daar komen veel van de nuances aan bod, die door critici worden genoemd. Ook zijn er andere deskundigen die met Mak en de presentator in discussie gaan. Afgelopen zondag ging het bijvoorbeeld over het oostfront in de Eerste Wereldoorlog en de rol van de Russen en de Turken. Ik vond het in ieder geval een boeiend gesprek.

Ook de kritiek op de serie komt aan bod trouwens.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  woensdag 19 december 2007 @ 18:18:34 #113
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_55393880
quote:
Op woensdag 19 december 2007 17:32 schreef du_ke het volgende:

[..]

Jou neit direct L_V wel bijzonder.
Waarom? Omdat ik niet slaafs roep wat een fantastisch programma het is? Noem het maar beroepsdeformatie, dan.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_55394180
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 11:41 schreef yvonne het volgende:

[..]

Welja, dan verander je gewoon de geschiedenis, alles voor het volk
Ben benieuwd wie de Eerste Wereldoorlog gaat winnen volgens Geert
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_55394468
quote:
Op woensdag 19 december 2007 18:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Waarom? Omdat ik niet slaafs roep wat een fantastisch programma het is? Noem het maar beroepsdeformatie, dan.
Nee omdat je zuur loopt te zeuern en je overal aan ergert .
  woensdag 19 december 2007 @ 21:08:31 #116
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_55399048
quote:
Op woensdag 19 december 2007 18:32 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

:d

schijnt een sms-dienst op losgelaten te worden

de kijker bepaalt
  Admin woensdag 19 december 2007 @ 21:15:25 #117
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_55399216
quote:
Op woensdag 19 december 2007 09:59 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

Oh maar natuurlijk mag ze dat vinden. Ik vroeg me alleen af waar het precies zonde van is. Je hoeft er niet naar te kijken, dus zonde van je eigen tijd hoeft het niet te zijn. Geert Mak zal het op geen enkele manier zonde vinden. Het is geen zonde van het geld, want veel mensen boeit het toch..
Het mag dan niet naar wens en correctheid van iedereen zijn, maar om nou van zonde te spreken
Oy, praat eens niet over me alsof ik niet besta ofzo?
Zonde, je hebt iets moois in handen, je hebt bergen met geld én nog eens een een grote ploeg medewerkers.
Dat er dan nog foutjes in blijven zitten vind ik dan zonde ja.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Admin woensdag 19 december 2007 @ 21:17:42 #118
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_55399285
quote:
Op woensdag 19 december 2007 18:32 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Geen winnaars, dus ja, ik ben benieuwd.

Admin woensdag 19 december 2007 @ 21:20:13 #119
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_55399364
quote:
Op woensdag 19 december 2007 17:30 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat is dan goed voor iedereen .
[..]

Je beweert dat er grote fouten en onjuistheden zitten in de grote lijnen. Van wat ik tot nu toe gezien heb ging het voornamelijk over WO1. Maar die heeft dus niet plaats gevonden?
Als je "eventjes" vergeet te melden dat niet alleen Engeland en Frankrijk ( wel vermeld) een pact hadden, maar dat Frankrijk en Rusland er óók een hadden, mis je toch iets essentieels over het ontstaan van WO1.

Imesho dus.

woensdag 19 december 2007 @ 21:23:11 #120
73274 Prosac
Bedankt Ray
pi_55399470
Hij heeft afgelopen zondag wel degelijk gezegd dat Rusland en Frankrijk een pact hadden, daaruit vloeide ook de komst van de russiche soldaten naar het westerlijke front.
  Admin woensdag 19 december 2007 @ 21:26:23 #121
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_55399571
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:23 schreef Prosac het volgende:
Hij heeft afgelopen zondag wel degelijk gezegd dat Rusland en Frankrijk een pact hadden, daaruit vloeide ook de komst van de russiche soldaten naar het westerlijke front.
Aflevering 1 ( of 2) heb ik het over, over het ontstaan van.

donderdag 20 december 2007 @ 10:17:00 #122
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_55410242
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:15 schreef yvonne het volgende:

[..]

Oy, praat eens niet over me alsof ik niet besta ofzo?
Doe ik ook niet
  donderdag 20 december 2007 @ 10:38:21 #123
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_55410698
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:15 schreef yvonne het volgende:
Zonde, je hebt iets moois in handen, je hebt bergen met geld én nog eens een een grote ploeg medewerkers.
Dat er dan nog foutjes in blijven zitten vind ik dan zonde ja.
Ik vind het met de fouten heel erg meevallen. Bovendien bevat ieder historisch werk dat ooit is gemaakt in welke vorm dan ook fouten. Of interpretaties en keuzes waarover je kunt discussiëren. Jij haalt het punt van het pact tussen Frankrijk en Rusland aan als een heel belangrijke omissie. Dat is niet terecht, want het punt komt wel degelijk aan de orde. Zowel in de serie op televisie als in het begeleidende radioprogramma. Daarin was afgelopen zondag een ruim deel van het programma ingeruild om de rol van Rusland en Turkije te bespreken.

Het klinkt allemaal een beetje alsof jullie een boek opzij leggen omdat jullie informatie missen op de eerste tien pagina's. Ik ben persoonlijk blij dat de publieke omroep een prestigieus project als deze heeft opgepakt. Ik heb ook zo mijn opmerkingen bij zowel het boek In Europa als deze serie, maar over het algemeen ben ik blij dat dit programma te zien is en hopelijk is het een opmaat naar meer geschiedenisprogramma's. Hopelijk ook met wat meer aandacht voor het wat verdere verleden dan alleen de twintigste eeuw.

Overigens is de door mij ook zeer gewaardeerde BBC-serie A History of Brittain van Simon Schama ook de inzet geweest van veel discussie.

[ Bericht 4% gewijzigd door Dwersdriever op 20-12-2007 10:53:44 ]
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  donderdag 20 december 2007 @ 15:03:37 #124
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_55417394
quote:
Op woensdag 19 december 2007 12:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Is het wel eens in je opgekomen dat jij een iets te positief beeld van de sovjet unie hebt
Wie heeft het over de Sovjet Unie? Meestal zijn het historische figuren. Maar er staan een paar belachelijke artikelen in, elke maand weer
  donderdag 20 december 2007 @ 19:06:06 #125
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_55422921
quote:
Op donderdag 20 december 2007 15:03 schreef rood_verzet het volgende:

[..]

Wie heeft het over de Sovjet Unie? Meestal zijn het historische figuren. Maar er staan een paar belachelijke artikelen in, elke maand weer
Ach jee, artikelen over Lenin (vorige maand)? Of Stalin (de maand ervoor)? Die niet Lenin en Stalin wensten te verheerlijken?

Wat voor belachelijke artikelen, bijvoorbeeld?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_55429408
tvp
  maandag 24 december 2007 @ 02:40:41 #127
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_55506719
quote:
Op donderdag 20 december 2007 19:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ach jee, artikelen over Lenin (vorige maand)? Of Stalin (de maand ervoor)? Die niet Lenin en Stalin wensten te verheerlijken?

Wat voor belachelijke artikelen, bijvoorbeeld?
Stalin? Volgens mij was de maand daarvoor Kenedy aan de buurt als ik me het goed herinner. Maar dat artikel van Lenin was tenenkrommend slecht inderdaad, net zoals deze aflevering van In Europa trouwens. Er wordt heel veel essentiele info achter gehouden. Het is trouwens de opzet van het Historisch Nieuwsblad om historische figuren die een bepaald imago hebben van hun voetstuk af te halen, dat komt letterlijk uit de mond van een van hun redacteuren.

Het Duitse keizerrijk steunde Lenin?

Ze lieten hem naar Rusland vertrekken, maar na het vredesverdrag moest Lenin grote stukken land afstaan aan Duitsland. Daarnaast stuurde de Duitse regering wel troepen om de Witte legers te versterken. Dit wordt bij beide bronnen niet aangehaald

Lenin moest vluchten voor woedende menigte? Dat is het meest belachelijke wat ik tot nu toe heb mogen horen, het feit dat Lenin een pruik droeg in de eerste periode na aankomst was omdat hij anders gearresteerd zou worden

En dan: volgens Geert Mak komt het er op neer dat de Russen achter de oorlog van hun Tsaar stonden (want daarom moest Lenin volgens Mak vluchten, hij 'heulde' met de Duitsers) : de gehele reden waarom de Tsaar is afgezet is omdat de oorlog rampzalig voor de Russen verliep. Dat is trouwens ook de reden waarom de voorlopige regering faalde: zij zette de oorlog door en door hun onkunde verergerde de situatie in Rusland alleen maar.

En dan: communisme vergelijken met een geloof, dat is natuurlijk om te huilen; het communisme is gebasseerd op het marxisme oftewel het materialistisch dialectisme: wat er op neer komt dat het juist de grootste tegenhanger is van filosofisch idealisme oftewel het geloof. Misschien moet Mak eens een boek openslaan over de beginselen van de filosofie want hier maakt hij zich mee belachelijk
  maandag 24 december 2007 @ 11:13:03 #128
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_55509686
quote:
Op maandag 24 december 2007 02:40 schreef rood_verzet het volgende:

[..]

En dan: communisme vergelijken met een geloof, dat is natuurlijk om te huilen; het communisme is gebasseerd op het marxisme oftewel het materialistisch dialectisme: wat er op neer komt dat het juist de grootste tegenhanger is van filosofisch idealisme oftewel het geloof. Misschien moet Mak eens een boek openslaan over de beginselen van de filosofie want hier maakt hij zich mee belachelijk
Dat is natuurlijk onzin. Het feit dat het beginsel van communisme tegenover het geloof staat, betekent niet dat het niet een geloof op zich kan zijn. Atheisme staat ook fel tegenover geloof, maar gaat uit van dezelfde principes als alle godsdiensten; namelijk geloven dat God wel (of in dit geval niet) bestaat.
pi_55509773
quote:

En dan: communisme vergelijken met een geloof, dat is natuurlijk om te huilen;
In dit geval had hij wel een punt, het ging voornamelijk over de mythevorming rondom Lenin wat wel erg religieus aandeed.
  maandag 24 december 2007 @ 12:28:52 #130
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_55511396
quote:
Op maandag 24 december 2007 11:13 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk onzin. Het feit dat het beginsel van communisme tegenover het geloof staat, betekent niet dat het niet een geloof op zich kan zijn. Atheisme staat ook fel tegenover geloof, maar gaat uit van dezelfde principes als alle godsdiensten; namelijk geloven dat God wel (of in dit geval niet) bestaat.
Nee communisme is gebasseerd op de wetenschap, de test van de praktijk moet uitmaken of iets bestaat in tegenstellingen tot gelovigen die geloven dat er een almachtige God bestaat voor wie tijd en ruimte niet bestaan en die alles geschapen heeft, waar geen enkel wetenschappelijk bewijs bestaat. Dit heeft er voor gezorgd dat er meer dan duizend jaar een heel traag proces van ontwikkeling is ontstaan. De kerk maakte immers de dienst uit op school en wetenschap, als iets niet klopte met hun godsdienstige theorie werdt het idee verworpen.

Over de verering van Lenin: dat mag dan in onze ogen religieus aandoen, maar kijk zelf eens hoe hier bepaalde popsterren behandelt worden of in Nederland, waar er standbeelden worden geplaatst voor artiesten die zich letterlijk hebben doodgezopen. In Rusland is het daarnaast altijd al een gewoonte geweest om de leider van een land te vereren, dat heeft niet zozeer iets met het communisme te maken. Het was zelfs zo dat Lenin, in tegenstelling tot Stalin, eigenlijk weinig van deze verering moest hebben.
pi_55511482
quote:

[..]

Stalin? Volgens mij was de maand daarvoor Kenedy aan de buurt als ik me het goed herinner. Maar dat artikel van Lenin was tenenkrommend slecht inderdaad, net zoals deze aflevering van In Europa trouwens. Er wordt heel veel essentiele info achter gehouden. Het is trouwens de opzet van het Historisch Nieuwsblad om historische figuren die een bepaald imago hebben van hun voetstuk af te halen, dat komt letterlijk uit de mond van een van hun redacteuren.

Het Duitse keizerrijk steunde Lenin?

Ze lieten hem naar Rusland vertrekken, maar na het vredesverdrag moest Lenin grote stukken land afstaan aan Duitsland. Daarnaast stuurde de Duitse regering wel troepen om de Witte legers te versterken. Dit wordt bij beide bronnen niet aangehaald

Lenin moest vluchten voor woedende menigte? Dat is het meest belachelijke wat ik tot nu toe heb mogen horen, het feit dat Lenin een pruik droeg in de eerste periode na aankomst was omdat hij anders gearresteerd zou worden

En dan: volgens Geert Mak komt het er op neer dat de Russen achter de oorlog van hun Tsaar stonden (want daarom moest Lenin volgens Mak vluchten, hij 'heulde' met de Duitsers) : de gehele reden waarom de Tsaar is afgezet is omdat de oorlog rampzalig voor de Russen verliep. Dat is trouwens ook de reden waarom de voorlopige regering faalde: zij zette de oorlog door en door hun onkunde verergerde de situatie in Rusland alleen maar.

net als dat duitsland half pruisen moest afstaan
polen werd gewoon een bufferstaat
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_55512186
quote:
Op maandag 24 december 2007 12:28 schreef rood_verzet het volgende:
Over de verering van Lenin: dat mag dan in onze ogen religieus aandoen, maar kijk zelf eens hoe hier bepaalde popsterren behandelt worden of in Nederland, waar er standbeelden worden geplaatst voor artiesten die zich letterlijk hebben doodgezopen. In Rusland is het daarnaast altijd al een gewoonte geweest om de leider van een land te vereren, dat heeft niet zozeer iets met het communisme te maken. Het was zelfs zo dat Lenin, in tegenstelling tot Stalin, eigenlijk weinig van deze verering moest hebben.
De verering van popsterren hier is niet te vergelijken met de verering van Lenin en Stalin. De verering en het schrijven van de zelf gecreerde geschiedenis in de SU had puur te maken met propaganda om het beleid te verkopen en om de mislukkingen van het systeem te verdoezelen.
pi_55521253
quote:
quote:
Over de verering van Lenin: dat mag dan in onze ogen religieus aandoen, maar kijk zelf eens hoe hier bepaalde popsterren behandelt worden of in Nederland, waar er standbeelden worden geplaatst voor artiesten die zich letterlijk hebben doodgezopen.
Lees jij je paskwilletjes wel grondig voordat je ze publiceert?
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
pi_55521344
quote:
Op maandag 24 december 2007 12:28 schreef rood_verzet het volgende:

[..]

Nee communisme is gebasseerd op de wetenschap
Het wetenschappelijk gehalte van het communisme is gelijk aan het wetenschappelijk gehalte van schedelmeting: nihil.
quote:
Dit heeft er voor gezorgd dat er meer dan duizend jaar een heel traag proces van ontwikkeling is ontstaan. De kerk maakte immers de dienst uit op school en wetenschap, als iets niet klopte met hun godsdienstige theorie werdt het idee verworpen.
Dit is een volkomen verouderd beeld van de Middeleeuwen. Daarbij is het communisme al helemaal niet bevorderlijk voor de ontwikkeling van de wetenschap.
  donderdag 27 december 2007 @ 13:10:33 #135
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_55570509
quote:
Op maandag 24 december 2007 13:02 schreef Chewie het volgende:

[..]

De verering van popsterren hier is niet te vergelijken met de verering van Lenin en Stalin. De verering en het schrijven van de zelf gecreerde geschiedenis in de SU had puur te maken met propaganda om het beleid te verkopen en om de mislukkingen van het systeem te verdoezelen.
Zoals ik al eerder zei, verering van de leider is een doodnormale zaak in Rusland, het is er niet erger op geworden na de machtsovername van de bolsjewieken. Daarnaast is het verhullen van fouten ook niet iets wat inherent is aan de USSR, er zijn namelijk tal van schandalige feiten die wij niet weten over ons land of over onze bondgenoten.
  donderdag 27 december 2007 @ 13:12:03 #136
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_55570551
quote:
Op maandag 24 december 2007 21:32 schreef Apropos het volgende:

[..]

Het wetenschappelijk gehalte van het communisme is gelijk aan het wetenschappelijk gehalte van schedelmeting: nihil.
[..]

Dit is een volkomen verouderd beeld van de Middeleeuwen. Daarbij is het communisme al helemaal niet bevorderlijk voor de ontwikkeling van de wetenschap.
Ik zal deze opmerkingen onthouden, het toont namelijk aan dat je geen enkel benul hebt wat communisme daadwerkelijk inhoudt. Het is namelijk gebasseerd op dialectisch materialisme, een methode die 100% gebasseerd is op wetenschap. En jij nomineerde mij als iemand die het slechtst op de hoogte is van feiten.
pi_55570581
quote:
Op donderdag 27 december 2007 13:10 schreef rood_verzet het volgende:
. Daarnaast is het verhullen van fouten ook niet iets wat inherent is aan de USSR, er zijn namelijk tal van schandalige feiten die wij niet weten over ons land of over onze bondgenoten.
Jij noemt het verzinnen van geschiedenis, verhullen van fouten?
pi_55570684
quote:
Op donderdag 27 december 2007 13:13 schreef Chewie het volgende:

[..]

eh je bent dogmatisch of niet
pi_55570781
quote:
Op donderdag 27 december 2007 13:12 schreef rood_verzet het volgende:

[..]

Ik zal deze opmerkingen onthouden, het toont namelijk aan dat je geen enkel benul hebt wat communisme daadwerkelijk inhoudt. Het is namelijk gebasseerd op dialectisch materialisme, een methode die 100% gebasseerd is op wetenschap. En jij nomineerde mij als iemand die het slechtst op de hoogte is van feiten.
Je hebt natuurlijk Communisme zoals het bedoeld is door Marx en het Communisme zoals het door de USSR is ingevuld. Een wezenlijk verschil IMHO.
pi_55570876
quote:
Op donderdag 27 december 2007 13:21 schreef Prosac het volgende:

[..]

Je hebt natuurlijk Communisme zoals het bedoeld is door Marx en het Communisme zoals het door de USSR is ingevuld. Een wezenlijk verschil IMHO.
Niet echt aangezien het communisme zoals bedoeld door Marx alleen op die manier afgedwongen kan worden, althans dat kan men proberen.
pi_55570929
quote:
Op donderdag 27 december 2007 13:12 schreef rood_verzet het volgende:

[..]

Ik zal deze opmerkingen onthouden, het toont namelijk aan dat je geen enkel benul hebt wat communisme daadwerkelijk inhoudt. Het is namelijk gebasseerd op dialectisch materialisme, een methode die 100% gebasseerd is op wetenschap.
Nou nee. De dialectiek is namelijk geen wetenschappelijk uitgangspunt, maar filosofische speculatie. Verder berust het communisme op de misvatting dat de geschiedenis aan vaste wetten gehoorzaamt - overigens is dit niet zozeer een gebrek van Marx, maar van diens aanhangers: ik vind bepaalde delen van Marx' gedachtengangen best plausibel.
Daarom vergeleek ik het met schedelmeting: het beroept zich op de wetenschap, maar weet die niet deugdelijk toe te passen.
pi_55571069
quote:
Op donderdag 27 december 2007 13:24 schreef Chewie het volgende:

[..]

Niet echt aangezien het communisme zoals bedoeld door Marx alleen op die manier afgedwongen kan worden, althans dat kan men proberen.
Ik vind het communisme een mooie gedachte, maar het kan inderdaad nooit uitgevoerd worden zoals het eigenlijk zou moeten.
uiteindelijk is de mens bv toch te egoistisch en afhankelijk van rangen en standen
pi_55571256
quote:
Op donderdag 27 december 2007 13:31 schreef Prosac het volgende:
uiteindelijk is de mens bv toch te egoistisch en afhankelijk van rangen en standen
Denk niet dat dit de reden is dat communisme niet zou werken. Mensen zoeken altijd een gemeenschap op maar wil zich daarbinnen wel op kunnen werken, meer kunnen verdienen en dat zijn eigendom en vrijheid gerespecteerd wordt.
pi_55571884
quote:
Op donderdag 27 december 2007 13:40 schreef Chewie het volgende:

[..]

Denk niet dat dit de reden is dat communisme niet zou werken. Mensen zoeken altijd een gemeenschap op maar wil zich daarbinnen wel op kunnen werken, meer kunnen verdienen en dat zijn eigendom en vrijheid gerespecteerd wordt.
dat bedoel ik, maar ik heb altijd al wat moeite gehad om dingen te omschrijven zoals ik ze bedoel.
  donderdag 27 december 2007 @ 19:36:34 #145
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_55579793
quote:
Op donderdag 27 december 2007 13:26 schreef Apropos het volgende:

[..]

Nou nee. De dialectiek is namelijk geen wetenschappelijk uitgangspunt, maar filosofische speculatie. Verder berust het communisme op de misvatting dat de geschiedenis aan vaste wetten gehoorzaamt - overigens is dit niet zozeer een gebrek van Marx, maar van diens aanhangers: ik vind bepaalde delen van Marx' gedachtengangen best plausibel.
Daarom vergeleek ik het met schedelmeting: het beroept zich op de wetenschap, maar weet die niet deugdelijk toe te passen.
Onzin, het dialectisme is juist toepasbaar op veranderingen in de samenleving in tegenstelling tot het metafysische denken dat jij en vrijwel alle mensen waarmee ik discusseer op dit forum aan vast houden.
  donderdag 27 december 2007 @ 19:38:10 #146
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_55579837
quote:
Op donderdag 27 december 2007 13:13 schreef Chewie het volgende:

[..]

Geef eens aan: wat is precies verzonnen?
pi_55579849
quote:
Op donderdag 27 december 2007 19:36 schreef rood_verzet het volgende:

[..]

Onzin, het dialectisme is juist toepasbaar op veranderingen in de samenleving
In welke vorm?
quote:
in tegenstelling tot het metafysische denken dat jij en vrijwel alle mensen waarmee ik discusseer op dit forum aan vast houden.
Ik belijd geen enkele metafysica.
  donderdag 27 december 2007 @ 19:42:15 #148
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_55579952
quote:
Op donderdag 27 december 2007 13:40 schreef Chewie het volgende:

[..]

Dit is dus een vorm van metafysisch denken: alsof mensen in de gehele geschiedenis niet verandert zijn en dat daarom een nieuwe maatschappij niet zal werken, het is een feit dat de samenleving verschillende malen in de geschiedenis radicaal is veranderd. Daarnaast is het een fout om te constateren dat er binnen het communisme vrijheid en eigendom niet gerespecteerd worden. In een socialistische samenleving krijgt de meerderheid van de bevolking juist meer bezit.
pi_55580036
quote:
Dit is dus een vorm van metafysisch denken: alsof mensen in de gehele geschiedenis niet verandert zijn en dat daarom een nieuwe maatschappij niet zal werken, het is een feit dat de samenleving verschillende malen in de geschiedenis radicaal is veranderd.
O, bedoel je dat met metafysisch denken? Dan zou ik eerder ''rigide'' of een dergelijk woord gebruiken.
  donderdag 27 december 2007 @ 21:43:52 #150
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_55584171
quote:
Op donderdag 27 december 2007 19:45 schreef Apropos het volgende:

[..]

O, bedoel je dat met metafysisch denken? Dan zou ik eerder ''rigide'' of een dergelijk woord gebruiken.
Nee dat bedoel IK niet, dat is een van de vormen van metafysisch materialisme
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')