abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55221410
quote:
De historicus Willem Melching deed een felle aanval op de TV-serie In Europa in de Volkskrant van 11 december 2008
http://www.geertmak.nl/

jaartje meer of minder maakt niet echt uit.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  dinsdag 18 december 2007 @ 11:06:59 #77
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_55356358
Prima serie hoor. Niemand verwacht dat een serie of boek het voor 100% bij het rechte eind heeft. Als deze serie ook maar een iemand prikkelt om meer in geschiedenis te duiken heeft 'ie z'n doel al gehaald.
Ik ga naar huis.
pi_55356504
Ik vind de hele discussie een beetje historische haarkloverij. Je probeert als programmamaker 1 jaar in een half uur te proppen. Dan moet je keuzes maken. Bovendien als je het historisch zo correct mogelijk wil houden, wordt het denk ik supersaai.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_55356583
Blijft leuk om te kijken hoor, maar 'het naslagwerk der naslagwerken', multimediaal, wat ze voor ogen hadden is het niet. Het woord 'vertillen' dringt zich op.
pi_55356620
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 11:12 schreef LangeTabbetje het volgende:
Je probeert als programmamaker 1 jaar in een half uur te proppen.
Houd dan wel de juiste cijfertjes in de gaten, da's toch niet zo ingewikkeld?
  Admin dinsdag 18 december 2007 @ 11:41:03 #81
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_55357195
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 11:12 schreef LangeTabbetje het volgende:
Bovendien als je het historisch zo correct mogelijk wil houden, wordt het denk ik supersaai.
Welja, dan verander je gewoon de geschiedenis, alles voor het volk
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_55357311
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 11:41 schreef yvonne het volgende:
dan verander je gewoon de geschiedenis
Nou, dat doet Mak dus wel. Een mooie rooie geschiedenis hebben we.
pi_55359234
quote:
Op zondag 25 november 2007 20:40 schreef remlof het volgende:

[..]

Dat heb ik gemist, vannacht even de rerun kijken.
Vanavond gaat "In Europa" over de Oorlog die aan alle oorlogen een einde moest maken, de Eerste Wereldoorlog dus
die eigenlijk het begin van alle oorlogen werd en waar we nog steeds last van hebben
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_55359325
quote:
Op woensdag 28 november 2007 12:54 schreef yvonne het volgende:

[..]

Sorry, uit het oog verloren,
laat ik het anders formuleren, evidente zaken weglaten zodat het er allemaal net iets anders uitziet:
De allang achterhaalde feiten over Wilhelm II worden maar weereens uit de kast gehaald en weer Deze zin:
Tja, als je zo'n groot Duits leger hebt opgebouwd, dan wil je dat toch ook wel eens gebruiken en uittesten en wellicht dat zo de eerste wereldoorlog is begonnen. Wellicht

Daar ga ik toch een beetje van huilen hoor.

En ik meen in de 2e aflevering die snelle "link"naar A. Hitler, 1906 via Wilhelm en Franz Josef, gooi alles maar op een hoop.
Wel de moeite doen naar een tankmuseum af te reizen maar de mensen daar niets anders weten te ontlokken dan "een tank rijden is net zoiets als een playstion 3"of woorden van gelijke strekking.

Dat dus
Tja het is een soort samenvatting van de 20ste eeuw en dan moet je kort door de bocht zeker als je je ook nog eens bedenkt dat 1 uitzending maar een halfuur duurt, je kunt dan niet alla battlefield elk geweerschot van een veldslag een kwartier belichten
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 18 december 2007 @ 18:02:43 #85
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_55366722
In het Historisch Nieuwsblad van deze maand wordt even stevig de vloer aangeveegd met de serie.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_55368312
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 18:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:

In het Historisch Nieuwsblad van deze maand wordt even stevig de vloer aangeveegd met de serie.
Geheel op zijn plaats ... ze hadden het geld beter aan de bbc kunnen geven misschien hadden die er nog iets leuks van kunnen maken.
pi_55371569
Ik heb die aflevering gezien, althans de eerste 15 minuten, van Franse en Russische soldaten aan het Franse front in WO1, maar vond er vrij weinig aan. Elke brief die ze voorlazen had dezelfde inhoud; het was vreselijk en ze wilden niet meer. Nee, dat weten we onderhand wel. Leuke poging hoor, daar niet van, maar niks voor mij helaas. Ik duik liever mijn eigen boeken weer in.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  Admin dinsdag 18 december 2007 @ 21:52:28 #88
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_55372661
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 19:13 schreef GirlyGirl het volgende:

[..]

Geheel op zijn plaats ... ze hadden het geld beter aan de bbc kunnen geven misschien hadden die er nog iets leuks van kunnen maken.
Dat is nou weer het andere uiterste, BBC is ook niet feilloos.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

dinsdag 18 december 2007 @ 21:57:41 #89
66444 Lord_Vetinari
pi_55372835
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 21:52 schreef yvonne het volgende:

[..]

Dat is nou weer het andere uiterste, BBC is ook niet feilloos.
True. Maar vergeleken met "In Europa" (en vergis je niet, ook over het boek zijn al nodige polemieken gevoerd; ook het boek is verre van foutloos) is de BBC zelfs in haar slechtste vorm nog een toonbeeld van feilloosheid.
pi_55372939
Gelukkig is niet iedereen erg zuur en steken velen er toch iets van op .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 18 december 2007 @ 22:03:52 #91
66444 Lord_Vetinari
pi_55372999
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:01 schreef du_ke het volgende:
Gelukkig is niet iedereen erg zuur en steken velen er toch iets van op .
Niemand ontkent, dat het een leerzaam programma is. Probleem is alleen, dat er een heleboel verkeerde dingen geleerd worden. Ik kan je de editie van het HN aanbevelen.
pi_55373189
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Niemand ontkent, dat het een leerzaam programma is. Probleem is alleen, dat er een heleboel verkeerde dingen geleerd worden. Ik kan je de editie van het HN aanbevelen.
Ja bioj zo'n programma weet je dat er altijd een groepje zeikerds opstaat die het niet goed vinden. Dat is gewoon standaard en bij Geert Mak is die verzekering helemaal aanwezig.
Het gaatm ij om de grote lijnen en de kleinere persoonlijke lijntjes en die lijken redelijk ok.

dat er altijd wat te azijnzeiken valt zal eveneens niemand ontkennen .
pi_55373349
Dat is het probleem met geschiedenis, iedereen heeft zijn of haar eigen interpretatie. Maar daar kun je dus over ouwehoeren, dat maakt het mooi (maar met een tv-serie is moeilijk communiceren). Ik weet niet of er in deze serie grote feitelijke onjuistheden worden getoond als feiten op zich, want daarvoor heb ik er niet lang genoeg naar gekeken.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  Admin dinsdag 18 december 2007 @ 22:16:40 #94
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_55373415
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 21:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

True. Maar vergeleken met "In Europa" (en vergis je niet, ook over het boek zijn al nodige polemieken gevoerd; ook het boek is verre van foutloos) is de BBC zelfs in haar slechtste vorm nog een toonbeeld van feilloosheid.
Weet ik dear, als ik alleen al naar zijn even foute bronnen kijk kan het ook niet anders

dinsdag 18 december 2007 @ 22:20:16 #95
66444 Lord_Vetinari
pi_55373533
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:09 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ja bioj zo'n programma weet je dat er altijd een groepje zeikerds opstaat die het niet goed vinden. Dat is gewoon standaard en bij Geert Mak is die verzekering helemaal aanwezig.
Sorry, ik heb Mak redelijk hoog zitten. Ik vind zijn Kleine geschiedenis van Amsterdam zeer leesbaar. Maar zijn In Europa rammelt aan alle kanten. Dat heeft niks met zeiken te maken, maar alles met de impliciete pretentie van Mak dat hij de definitieve geschiedenis van de 20e eeuw zou hebben geschreven.
quote:
Het gaatm ij om de grote lijnen en de kleinere persoonlijke lijntjes en die lijken redelijk ok.

Je kunt geschiedenis niet beschrijven door alleen de grote lijnen te vertellen en vervolgens die grote lijnen nog gekleurd en in sommige gevallen gewoon 100% onjuist, weer te geven.
  dinsdag 18 december 2007 @ 22:21:02 #96
66444 Lord_Vetinari
pi_55373556
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:15 schreef Steeven het volgende:
Dat is het probleem met geschiedenis, iedereen heeft zijn of haar eigen interpretatie. Maar daar kun je dus over ouwehoeren, dat maakt het mooi (maar met een tv-serie is moeilijk communiceren). Ik weet niet of er in deze serie grote feitelijke onjuistheden worden getoond als feiten op zich, want daarvoor heb ik er niet lang genoeg naar gekeken.
Ook jou kan ik de meest recente editie van het Historisch Nieuwsblad aanraden, waarin duidelijke voorbeelden worden gegeven van grove fouten.
pi_55373625
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Sorry, ik heb Mak redelijk hoog zitten. Ik vind zijn Kleine geschiedenis van Amsterdam zeer leesbaar. Maar zijn In Europa rammelt aan alle kanten. Dat heeft niks met zeiken te maken, maar alles met de impliciete pretentie van Mak dat hij de definitieve geschiedenis van de 20e eeuw zou hebben geschreven.
[..]
Een tip probeer gewoon lekker naar dat programma te kijken en geniet van de beelden of kijk niet zodat je je niet hoeft te ergeren .
quote:

Je kunt geschiedenis niet beschrijven door alleen de grote lijnen te vertellen en vervolgens die grote lijnen nog gekleurd en in sommige gevallen gewoon 100% onjuist, weer te geven.
Ah de eerste wereldoorlog heeft niet plaatsgevonden ? Ok dat kan .
pi_55373663
Jammer dat er zoveel fouten in de serie blijken te zitten, ik was van plan de serie helemaal te gaan volgen
٩๏̯͡๏)۶
  dinsdag 18 december 2007 @ 22:26:30 #99
66444 Lord_Vetinari
pi_55373741
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:22 schreef du_ke het volgende:

[..]

Een tip probeer gewoon lekker naar dat programma te kijken en geniet van de beelden of kijk niet zodat je je niet hoeft te ergeren .
Ik kijk ook niet meer. Ik heb me genoeg geërgerd.
quote:
[..]

Ah de eerste wereldoorlog heeft niet plaatsgevonden ? Ok dat kan .
pi_55373783
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:21 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ook jou kan ik de meest recente editie van het Historisch Nieuwsblad aanraden, waarin duidelijke voorbeelden worden gegeven van grove fouten.
Lijkt me een interessant blad, bedankt voor de tip .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')