abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54585108
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 20:39 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Jarenlange armoede door frustreren van de zeevaart door de Engelsen, misoogsten en natuurlijk het schandalige optreden van Willem I hebben daar aan bijgedragen. Maar ik begrijp het eigenlijk nog steeds niet waarom Holland telkens een gemene deler bij de Vlamingen is om tegenaan te schoppen. Want zowat alle clichés die daar op los worden gelaten zul je meer in Friesland en omstreken vinden (zoals dat 'alle' Hollanders dogmatische protestanten zijn flikker toch op! )
Dan mogen jullie ook eens stoppen met ons Belgen noemen.
  dinsdag 13 november 2007 @ 20:52:16 #252
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_54585169
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 20:48 schreef zuiderbuur het volgende:
Wees er maar zeker van dat men het in Vlaanderen niet erg begrepen had op de Fransen. Op het einde van de achttiende eeuw had je nog de Boerenkrijg waarbij in zowat elke Vlaamse provincie mensen in opstand kwamen tegen de Franse onderdrukker.
De machthebbers na de Belgische revolutie waren dan ook geen Fransen , maar Frans sprekenden. Fransen had men toen niet zomaar gepikt ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  dinsdag 13 november 2007 @ 21:01:44 #253
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54585435
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 20:50 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Dan mogen jullie ook eens stoppen met ons Belgen noemen.
Als jullie een etiketje gaan opplakken van 'ik wil Belg worden genoemd', 'ik wil Vlaming worden genoemd' of 'mij mag je Belg én Vlaming noemen' dan is het inderdaad een kleine moeite om dat te doen
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_54585908
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 20:48 schreef zuiderbuur het volgende:
Wees er maar zeker van dat men het in Vlaanderen niet erg begrepen had op de Fransen. Op het einde van de achttiende eeuw had je nog de Boerenkrijg waarbij in zowat elke Vlaamse provincie mensen in opstand kwamen tegen de Franse onderdrukker.
Maar dat is gewoon twee dingen door elkaar halen. De Boerenkrijg had niets te maken met het Frans, laat staan de Walen. De Boerenkrijg was een strijd tegen Frankrijk, voornamelijk vanwege hun anti-godsdienstpolitiek. Dat heeft werkelijk NIETS te maken met de taal op zich.
pi_54587139
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 15:11 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Mensen die denken dat Vlamingen niet wijs genoeg zijn om zelf een keuze te maken
Helaas de geschiedenis wijst niet echt in het voordeel van de Vlamingen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 13 november 2007 @ 22:07:57 #256
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54587228
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 22:05 schreef du_ke het volgende:

[..]

Helaas de geschiedenis wijst niet echt in het voordeel van de Vlamingen.
Hoe bedoel je? Bedenk wel dat er pas op z'n vroegst pas eind 19e eeuw een Vlaamse identiteit onstond.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_54587933
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 22:07 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? Bedenk wel dat er pas op z'n vroegst pas eind 19e eeuw een Vlaamse identiteit onstond.
Immer onderdrukt. Of het nou Vlamingen of Zuidelijke Nederlanders waren. De (win)gewesten ten zuiden van de riveren waren het nooit echt helaas.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_54588159
Een volk dat zichzelf laat minoriseren in eigen hoofdstad, een volk dat bij een minderheid gaat bedelen om meer bevoegdheden...is een volk dat hulp nodig heeft...
  dinsdag 13 november 2007 @ 23:30:39 #259
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54589662
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 22:27 schreef du_ke het volgende:

[..]

Immer onderdrukt. Of het nou Vlamingen of Zuidelijke Nederlanders waren. De (win)gewesten ten zuiden van de riveren waren het nooit echt helaas.
Rond 1800 was het gebied wat nu Vlaanderen heet rijker dan het door de Engelsen geteroriseerde Holland. Dat zal toch niet zomaar geweest zijn?
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 13 november 2007 @ 23:35:12 #260
pi_54589801
Op zich is Vlaanderen doorheen de hele geschiedenis wel vrij vaak een héél rijke streek geweest. Brugge was ooit hét handelscentrum van de Middeleeuwse wereld. Gent floreerde onder Keizer Karel , de Bourgondiërs waren tuk op Vlaanderen, ...
pi_54590424
Ik meen ook gelezen te hebben dat in de Middeleeuwen door die economische activiteit de Vlamingen (in de historische zin van de term) een veel grotere invloed hadden op de dietse taal, terwijl men literair nog niet zo actief was in de Noordelijke Nederlanden.
Men zou in het noorden toch wat vaker mogen beseffen dat ze niet op een geschiedkundig eiland zitten.

Dicht bevolkt, weinig hoogteverschillen, toegang tot rivieren, een haven, een kust en dichtbij Engeland, Frankrijk en Duitsland,..dat zijn inderdaad manieren om de welvaart te verklaren...
pi_54591141
Ondertussen wordt in het Koninklijk Paleis (of ten huize Leterme) gesleuteld aan de samenstelling van de zogenaamde Raad der Wijzen. Daarin zouden de vier oranje-blauwe partijen elk één kopstuk/oudgediende afvaardigen: Guy Verhofstadt (Open VLD) en Jean-Luc Dehaene (CD&V) aan Vlaamse kant en Louis Michel (MR) en Philippe Maystadt (cdH) aan Franstalige kant.
  woensdag 14 november 2007 @ 00:49:59 #263
pi_54591193
En FDF / N-VA ? Mij zou het eigenlijk een dwaasheid lijken om daar niemand van bij te stoppen. Zeker als er niemand van Vlaams-Nationalistische zijde bij zit. ( op dat vlak is Hugo Schiltz echt te vroeg heen gegaan. Dat had dé man kunnen zijn die nu de boel had kunnen op één lijn krijgen)

Wat mij trouwens wel opviel is dat Albert blijkbaar serieus op Milquet en Reynders aan het inpraten is
pi_54591267
quote:
Op woensdag 14 november 2007 00:49 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
En FDF / N-VA ? Mij zou het eigenlijk een dwaasheid lijken om daar niemand van bij te stoppen. Zeker als er niemand van Vlaams-Nationalistische zijde bij zit. ( op dat vlak is Hugo Schiltz echt te vroeg heen gegaan. Dat had dé man kunnen zijn die nu de boel had kunnen op één lijn krijgen)

Wat mij trouwens wel opviel is dat Albert blijkbaar serieus op Milquet en Reynders aan het inpraten is
Schiltz had veel kunnen doen inderdaad, al was hij wel verbonden aan Spirit natuurlijk (al was dat omdat hij ruzie had met ex-voorzitter Geert Bourgeois).

En inderdaad, de hele opzet van het inschakelen van Albert is gewoon de Franstalige partijen aan te manen toch te werken aan een staatshervorming...
  woensdag 14 november 2007 @ 01:04:32 #265
pi_54591373
quote:
Op woensdag 14 november 2007 00:55 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Schiltz had veel kunnen doen inderdaad, al was hij wel verbonden aan Spirit natuurlijk (al was dat omdat hij ruzie had met ex-voorzitter Geert Bourgeois).

En inderdaad, de hele opzet van het inschakelen van Albert is gewoon de Franstalige partijen aan te manen toch te werken aan een staatshervorming...
Schiltz was toch bezig in zijn laatste maanden/jaar voor z'n overlijden met de "Forza Flandria" oftwel de Vlaams gezinden op één lijn te krijgen en had daarvoor al met veel mensen terug vrede gesloten.

Maar goed, ik vind dat Albert z'n rol vrij goed speelt tot nog toe. Hij zal allicht terecht de geschiedenis ingaan als de laatste koning van alle Belgen ... (ik kan mij niet voorstellen dat Filip die rol van Albert nu zou kunnen spelen. Of zelfs er het vertrouwen vanuit Vlaanderen voor krijgen)
pi_54591733
quote:
Op woensdag 14 november 2007 01:04 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Schiltz was toch bezig in zijn laatste maanden/jaar voor z'n overlijden met de "Forza Flandria" oftwel de Vlaams gezinden op één lijn te krijgen en had daarvoor al met veel mensen terug vrede gesloten.

Maar goed, ik vind dat Albert z'n rol vrij goed speelt tot nog toe. Hij zal allicht terecht de geschiedenis ingaan als de laatste koning van alle Belgen ... (ik kan mij niet voorstellen dat Filip die rol van Albert nu zou kunnen spelen. Of zelfs er het vertrouwen vanuit Vlaanderen voor krijgen)
Filip zal die rol ook niet kunnen spelen, want de dag dat hij de troon bestijgt, zal de Grondwet wellicht aangepast worden naar een louter ceremoniële functie. Dat vermoed ik toch. En gelukkig maar. .
pi_54592311
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 23:35 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Op zich is Vlaanderen doorheen de hele geschiedenis wel vrij vaak een héél rijke streek geweest. Brugge was ooit hét handelscentrum van de Middeleeuwse wereld. Gent floreerde onder Keizer Karel , de Bourgondiërs waren tuk op Vlaanderen, ...
En je vergeet Antwerpen nog, dat na Brugge en Gent kwam. Antwerpen was voor de verovering door de Spanjaarden een beetje het New York van de middeleeuwen, het handelscentrum van de beschaafde wereld van toen. (Zelfde als Brugge een paar eeuwen daarvoor, maar die zijn ten onder gegaan aan de verzanding van het Zwin.)

Je ziet zelfs vandaag de dag nog Nederlanders "voor de grap" wel eens dreigen met het "afsluiten van de Schelde". Dat gaat terug op de werkelijke afsluiting van de Schelde van meer dan vier eeuwen geleden!

Dat is dus een echt trauma geweest in wat je de Vlaams/Nederlandse geschiedenis kan noemen. Een hele stad werd daardoor economisch geboycot eigenlijk.
  woensdag 14 november 2007 @ 20:15:46 #268
pi_54609638
Drie Franstalige "randburgemeesters" niet benoemd

wo 14/11/07 - Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Marino Keulen (Open VLD) gaat de Franstalige burgemeesters van Kraainem, Linkebeek en Wezembeek-Oppem niet benoemen.
Vlaams minister Keulen (foto) wil die drie burgemeesters niet benoemen en stelt de gemeenteraden van de drie faciliteitengemeenten in de Vlaamse rand rond Brussel voor om andere kandidaten te benoemen.

Het gaat om Arnold d'Oreye de Lantremagne in Kraainem, Damien Thiéry uit Linkebeek en François Van Hoobrouck d'Aspre (Wezembeek-Oppem).

De burgemeester van Sint-Genesius-Rode wordt wel benoemd, aldus het kabinet van Keulen. He gaat om Myriam Delacroix-Rolin. Zij mag de sjerp wel omgorden, omdat haar gemeente slechts een keer in de fout is gegaan.

De vier gemeenten hadden oproepingsbrieven voor de verkiezingen in het Frans verstuurd en dat gaat in tegen rondzendbrieven van de Vlaamse regering.

De Franstalige partijen hadden tijdens de formatie de benoeming van de vier burgemeesters geëist.

"Geen oproepingsbrieven in het Frans"
Vlaams minister Keulen reageert op een aantal incidenten van vorig en dit jaar.
Bij de gemeenteraadsverkiezingen van vorig jaar zijn in de vier gemeenten oproepingsbrieven in het Frans verstuurd, wat volgens de Vlaamse wetgeving niet mag.

In Sint-Genesius-Rode werd dat feit bij de recente parlementsverkiezingen niet herhaald, in de andere drie gemeenten wel.

Bovendien werd in enkele gemeenten onlangs een gemeenteraad in het Frans gehouden. Minister Keulen sprak toen over een provocatie.
pi_54610068
quote:
Op woensdag 14 november 2007 20:15 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Drie Franstalige "randburgemeesters" niet benoemd

wo 14/11/07 - Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Marino Keulen (Open VLD) gaat de Franstalige burgemeesters van Kraainem, Linkebeek en Wezembeek-Oppem niet benoemen.
Vlaams minister Keulen (foto) wil die drie burgemeesters niet benoemen en stelt de gemeenteraden van de drie faciliteitengemeenten in de Vlaamse rand rond Brussel voor om andere kandidaten te benoemen.

Het gaat om Arnold d'Oreye de Lantremagne in Kraainem, Damien Thiéry uit Linkebeek en François Van Hoobrouck d'Aspre (Wezembeek-Oppem).

De burgemeester van Sint-Genesius-Rode wordt wel benoemd, aldus het kabinet van Keulen. He gaat om Myriam Delacroix-Rolin. Zij mag de sjerp wel omgorden, omdat haar gemeente slechts een keer in de fout is gegaan.

De vier gemeenten hadden oproepingsbrieven voor de verkiezingen in het Frans verstuurd en dat gaat in tegen rondzendbrieven van de Vlaamse regering.

De Franstalige partijen hadden tijdens de formatie de benoeming van de vier burgemeesters geëist.

"Geen oproepingsbrieven in het Frans"
Vlaams minister Keulen reageert op een aantal incidenten van vorig en dit jaar.
Bij de gemeenteraadsverkiezingen van vorig jaar zijn in de vier gemeenten oproepingsbrieven in het Frans verstuurd, wat volgens de Vlaamse wetgeving niet mag.

In Sint-Genesius-Rode werd dat feit bij de recente parlementsverkiezingen niet herhaald, in de andere drie gemeenten wel.

Bovendien werd in enkele gemeenten onlangs een gemeenteraad in het Frans gehouden. Minister Keulen sprak toen over een provocatie.
Dit gaat een nieuwe rel worden En morgen dus weer een avondvullend programma vol nieuws uit België.

Ik las trouwens vandaag wat interessants. Het schijnt zo te zijn dat de term België van de Romeinen vandaan komt en de Romeinen de term Belgica gebruikten voor de Lage Landen (waarvan het grootste gedeelte uiteraard het huidige Nederland beslaat). Meer hierover op deze site:
quote:
De naam België komt uit het Latijn. In de renaissance was de naam "Belgium" een aanduiding voor de "Zeventien Provinciën". Justus Lipsius sprak dan ook van de "conditor Belgii" (stichter van Belgium, d.w.z. van de Nederlanden) toen hij het over Philips de Goede had. Tijdens de renaissance werd de term "Belgium"alleen door de geleerde wereld gebruikt. In de volkstaal drong het Latijnse woord pas veel later door. In de volkstaal was sprake van "Nederlandt" of "Nederlanden". Met "belgisch" bedoelde men "diets": met "lingua belgica" bedoelde met het Nederlands (in tegenstelling tot het Latijn of het Frans). Nog in 1755 verscheen een Dictionarium Belgico-Latinum (Nederlands-Latijn) en ook Jan Frans Willems, de vader van de Vlaamse Beweging, spreekt van de Belgische landstaal, het Nederlands.
Op het eind van de 18de eeuw kwam "belgique" als bijvoeglijk naamwoord in het Frans in gebruik. Bij de opstand van de Oostenrijkse Nederlanden tegen de Jozef II (1789) noemden de opstandelingen het door hen bevrijde gebied "Etats belgiques unis". Vanaf dan werd de naam "Belgique" (België) ook als substantief gebruikt en voortaan alleen voor de Zuidelijke Nederlanden (en lange tijd zonder het Prinsbisdom Luik) gebruikt.
http://www.ned.univie.ac.at/non/landeskunde/be/h1/link1.htm

Dus ik weet wel een nieuwe naam straks voor het gefuseerde land wat ontstaat uit Vlaanderen en Nederland: België/Belgica
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 14 november 2007 @ 20:42:19 #270
pi_54610401
Natuurlijk komt de naam Belgica van bij de Romeinen. Julius Caesar schreef in zijn "Bello Gallico" dat "De Belgen de dappersten der Galliërs waren" En dat ging toen oa over de Eburonen die leefden in de streek van Tongeren.
pi_54610504
quote:
Op woensdag 14 november 2007 20:42 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Natuurlijk komt de naam Belgica van bij de Romeinen. Julius Caesar schreef in zijn "Bello Gallico" dat "De Belgen de dappersten der Galliërs waren" En dat ging toen oa over de Eburonen die leefden in de streek van Tongeren.
Heb je daar een bron van? Leren jullie dat in de geschiedenisboekjes?

Ben in ieder geval blij dat de Romeinen hier nooit geweest zijn, anders hadden we naast een verstikkende Protestantse Kerk ook nog eens een machtige Katholieke Kerk gehad.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 14 november 2007 @ 20:48:21 #272
pi_54610591
quote:
Op woensdag 14 november 2007 20:45 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Heb je daar een bron van? Leren jullie dat in de geschiedenisboekjes?

Ben in ieder geval blij dat de Romeinen hier nooit geweest zijn, anders hadden we naast een verstikkende Protestantse Kerk ook nog eens een machtige Katholieke Kerk gehad.
Dat staat in de geschiedenisboekjes ja. De reden is dat Ambiorix (die met z'n groot standbeeld in Tongeren) de hoofdman van de Eburonen toen met een valstrik een klein Romeins leger de pan in hakte ... En van de Galliërs veruit het meeste weerstand bood en alle Belgische stammen verenigde in de strijd tegen de Romeinen.
pi_54610785
quote:
Op woensdag 14 november 2007 20:48 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Dat staat in de geschiedenisboekjes ja. De reden is dat Ambiorix (die met z'n groot standbeeld in Tongeren) de hoofdman van de Eburonen toen met een valstrik een klein Romeins leger de pan in hakte ... En van de Galliërs veruit het meeste weerstand bood en alle Belgische stammen verenigde in de strijd tegen de Romeinen.
Ah ja, wij hebben ook zo'n soort held gehad.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Julius_Civilis
Dat werd later zo gemythificeerd dat het deel wat nu Nederland heet rond 1800 de Bataafse Republiek werd genoemd.

Maar goed, echt veel meer kreeg ik niet mee over de Romeinen op school. Zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat ze nooit vestingen boven de Rijn hebben opgezet.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 14 november 2007 @ 21:29:15 #274
pi_54611810
quote:
Op woensdag 14 november 2007 20:54 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ah ja, wij hebben ook zo'n soort held gehad.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Julius_Civilis
Dat werd later zo gemythificeerd dat het deel wat nu Nederland heet rond 1800 de Bataafse Republiek werd genoemd.

Maar goed, echt veel meer kreeg ik niet mee over de Romeinen op school. Zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat ze nooit vestingen boven de Rijn hebben opgezet.
Dat is dus ook deels door Ambiorix en de "Oude Belgen" (zoals ze die stammen hier noemen) gekomen die de opmars van de Romeinen toen wat gestuit hebben waardoor ze nooit echt sterk actief zijn geweest in Vlaanderen & Nederland (maar wel in Wallonië dus bv)
pi_54612095
Marino Keulen durft gelukkig nog eens een vuist maken. Toen Vlaamsgezinden in Rode -de corridorgemeente-wilden betogen voor de onafhankelijkheid en het behoud van het Vlaamse karakter in mei, heeft hij er ook voor gezorgd dat de burgemeester haar eigen zinnetje niet kreeg (dat heeft ze dan opgelost door ACHTHONDERD agenten op hen af te sturen).
In Nederland had men zo een gemeente waarschijnlijk allang onder curatele geplaatst.

Wat betreft die Belgae, ...wij stammen toch waarschijnlijk af van Germanen die na de volksverhuizingen naar het westen zijn getrokken.3 Daarvoor had je in België Germaanse en Keltische stemmen door elkaar (de Keltische vooral en ook eerst) en de Walen zijn in feite geromaniseerde Kelten.`

Als naam na de eenmaking zou ik durven voorstellen : Dietse Democratische Republiek, maar ik vrees dat ik weinig bijval zal vinden.

Maar naast slecht nieuws van het zuidelijke front, ook goed nieuws van het oostfront

http://www.hetvolk.be/Art(...)leID=DMF14112007_088
quote:
Stevaert wil één Europese provincie Limburg

HASSELT - De Limburgse provinciegouverneur Steve Stevaert wil dat de Belgische en Nederlandse provincie Limburg zich in de Europese context als één provincie profileren, met in plaats van de onderscheidingen Belgisch- en Nederlands- West- en Oost-Limburg. Belgisch-Limburg zou dan Oost-Limburg worden.

Op die manier kan het verenigd Limburg zich binnen Europa beter profileren en gezamenlijk steunmaatregelen aanvragen, aldus Stevaert woensdag in zijn jaarlijkse rede in het provinciehuis van Hasselt.

De Limburgse gouverneur zei dat hij hierover al een akkoord heeft met zijn Nederlandse collega en dat er weldra een charter ondertekend wordt dat beide Limburgen op Europees niveau vereenzelvigt.

Volgens Stevaert is het voorstel alleen maar logisch, omdat noch de euro, noch de taal en noch het nationale volkslied aan de grenzen stopt.

Ander voorstel dat Stevaert lanceerde: een 'Spartacusplusplan', dat de mobiliteit over de landsgrenzen heen moet verbeteren. De gouverneur pleitte voor een snelle verbinding tussen Hasselt en Maastricht in de vorm van een lightrail.

Stevaert wil ook dat het Albertkanaal in de toekomst ten volle economisch uitgespeeld wordt en één langgerekte kanaalweg van Limburg naar Antwerpen vormt.

Stevaert pleite er tot slot voor de dat de drie Limburgse hogescholen netoverschrijdend gaan samenwerken en samensmelten en dat de Universiteit Hasselt en de Universiteit Maastricht nauwer gaan samenwerken.
avb (belga)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')