Dat tewijl je ongetwijfelt stuk gaat van popelende jaloeziequote:Op zondag 30 december 2007 17:14 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Die hebben ze mij ook nooit weten uit te leggen
Een ouderwetsche drug, ja. Tegenwoordig zijn anti-depressiva populair, daar kan je ook veel geld mee verdienen.quote:Op zondag 30 december 2007 18:25 schreef Tmaatje het volgende:
geloof is opium voor het volk toch ???
Ik maak vaker mensen blij..quote:Op zondag 30 december 2007 17:08 schreef postmortum het volgende:
wat een gay-topic is dit geworden door offsprng
quote:Op zondag 30 december 2007 18:25 schreef Tmaatje het volgende:
geloof is opium voor het volk toch ???
nou nou nouquote:Op woensdag 2 januari 2008 01:42 schreef CecilBDemented het volgende:
ik had godverdomme wel even in de topic start opgenomen mogen worden
domme religieuze moraal ridder van een ts dat je er bent
quote:Op zondag 30 december 2007 10:15 schreef Bensel het volgende:
[..]
wat papierversnipperaar hier bedoelde is geen drogredenering: Zolang je bij een (wetenschappelijke) atheist met goede structurele en logische argumenten komt, gestaaft met achterliggend bewijs (die door middel van herhaalbare experimenten is geproduceerd, en niet door subjectieviteit zoals menselijke ervaringen), zal een atheist geen andere keus hebben dan zijn visie aanpassen. En dat gebeurt dagelijks, in de wetenschappelijke wereld. De ene theorie na de andere word aangepast, of weggesmeten, als er blijkt dat het anders zit. Evolutietheorie bijvoorbeeld, is al heel vaak aangepast en verfijnd (punctuated equilibrium, etc). De kern zoals beschreven door Darwin blijft echter redelijk onaangetast, simpelweg omdat we niks vinden wat deze kern aantast.
Ander mooi iets is dat theorien elkaar kunne overlappen. Zo kun je om snelheid te berekenen te opzichte van iets, de formules van Newton gebruiken. Echter, toen kwam einstein, en die creerde de relativiteitstheorie, waarmee je veel nauwkeuriger derelijke dingen kunt berekenen. En toch maakt het grootste gedeelte van de mensheid voor lage snelheden gebruik van de formules van Newton, omdat die veel gemakkelijker zijn, en accuraat genoeg voor de snelheden die wij in ons alledaags leven meemaken. Zodra jhe echter richting lichtsnelheid gaat, zijn de formules van Einstein veel accurater.. Dit is dus een toepassing waarvoor je 2 theorien kunt gebruiken, simpelweg omdat ze elkaar overlappen in hun beschrijving van de werkelijkheid. En dat is net wat wetenschap probeert te doen: de werkelijkheid beschrijven. Daarom kan het ook niks zeggen over onfalsificeerbare dingen als Goden, of onzichtbare theekopjes op Mars, etc. We kunnen alleen zeggen waar ze niet zijn (in geval van God: niet op de wolken, niet op de maan, niet op andere planeten. Dergelijke dingen zullen dus, naarmate de wetenschap vordert, een steeds kleiner gebied krijgen om in te 'bestaan'. Vandaar de benaming: God(s) of the Gaps. God kan enkel bestaan in datgene wat nog niet bekend is.
Anyway, ten opzichte van gelovigen vind ik atheisten een iets reëeler standpunt innemen. Ik moet zelf niks hebben van al te extremistische bewegingen, dus ook niet van atheisten die zeggen dat het zeker is dat God niet bestaat. Want je kunt niet bewijzen dat God niet bestaat, echter denk ik ook dat het bestaan van God ooit bewezen (met een herhaalbaar experiment, want subjectieve bewijzen heb ik niks aan) zal worden, en daarom geloof ik er ook niet in.
OFfSprngrquote:Op zondag 30 december 2007 17:08 schreef postmortum het volgende:
wat een gay-topic is dit geworden door offsprng
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |