Dat was, ironisch genoeg, omdat ze vooral als Joden werden beschouwd.quote:Op maandag 5 november 2007 18:29 schreef koningdavid het volgende:
[..]
In Paulus' tijd onder Keizer Nero was het anders ook geen pretje hoor. Werden de Christenen niet vervolgd omdat ze volgens Nero Rome in brand hadden gestoken? .
Ik wil niet graag persoonlijk worden hoor, maar ik ben erg benieuwd. Jij bent dus historisch-wetenschappelijk goed onderlegd?quote:Op maandag 5 november 2007 18:49 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]Goed, tot zover dit topic, wat mij betreft.
Ach, ik ken genoeg mensen die zelf heilig geloven in wat ze zelf verzonnen hebben. Of het nou met de waarnemingen overeenstemt of niet. Met name op het meer geestelijke en/of sprituele gebied.quote:Op maandag 5 november 2007 18:24 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Zucht... *telt tot 10*. LEES.
Jij beweert: "Paulus zocht bekeerlingen, dus bedacht hij een leuk verhaal".
Ik (en anderen) trekken conlcusie: "Paulus geloofde echt wat hij schreef, hij heeft het niet verzonnen"
Jij zegt: "Als hij echt geloofde in iets hoeft dat nog niet waarheid te zijn"
Ik zeg: "Nee, maar jouw bewering 'hij heeft het verzonnen' klopt in dat geval niet"
Jij: "Gebrabbel"
Begrijp je het punt?
Het christendom werd ontvangen als een vreemde buitenlandse/Joodse sekte.quote:Op maandag 5 november 2007 20:45 schreef Apropos het volgende:
[..]
Dat was, ironisch genoeg, omdat ze vooral als Joden werden beschouwd.
Dat ging geleidelijk, Gamaliël bestempelde de sekte in het begin nog als authentieke Joodse stroming.quote:Op dinsdag 6 november 2007 00:07 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Het christendom werd ontvangen als een vreemde buitenlandse/Joodse sekte.
Het joodse geloof had een redelijk geaccepteerde positie in het Romeinse Rijk. Judea was zelfs een soort apart monotheïstisch koninkrijk in het Romeinse Rijk met eigen geloofsregels. Ook Romeinse ambtenaren bekeerden zich soms tot het jodendom zonder dat ze daar negatieve gevolgen van ondervonden.
De traditionele Joden namen echter nadrukkelijk afstand van het christendom en de Romeinen moesten er aanvankelijk ook niks van hebben aangezien de christenen niet meededen aan de heidense Romeinse rituelen.
Christenen segregeerden hierdoor en werden het ideale 'zwarte schaap'. Daar maakte Nero dan ook dankbaar gebruik van en hiermee was de toon gezet voor de eeuwen daarna.
Over dat eerste heb je volkomen gelijk. Alles wat oud was was absoluut respect waard. Maar toch zijn er, ook in de vroegchristelijke teksten (evangelische, apologetische, brieven), wel een aantal gebeurtenissen te halen waaruit blijkt dat Romeinen het niet waardeerden dat de Christenen niet meededen aan de rituelen en de goden niet vereerden. Let wel: ze werden niet vervolgd omdat ze Christen waren (al geloofden ze in het spaghettimonster, Rome geeft er niks om), maar omdat ze weigerden mee te doen aan bepaalde Romeinse rituelen. Dat ze vervolgd werden om hun geloof is een mythe...ze werden zelfs als atheïsten gezien!quote:Op dinsdag 6 november 2007 08:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De reden dat Romeinen erg argwanend tegenover Christenen stonden, kwam door de uiteindelijke breuk tussen het Christendom en het Jodendom. Romeinen waren erg conservatief, en hadden respect voor de Joden wegens hun lange traditie en geschiedenis. Christenen braken daarmee, en daarmee verloren ze waarschijnlijk ook het gros van het Romeinse respect en begrip. Dat heeft denk ik niet zozeer zoveel te maken met het niet meedoen met de Romeinse rituelen, want zover ik weet was het Romeinse rijk vrij syncretisch.
Volgens mij toch wel, en dit heeft verschillende oorzaken.quote:Op dinsdag 6 november 2007 08:52 schreef Haushofer het volgende:
Dat heeft denk ik niet zozeer zoveel te maken met het niet meedoen met de Romeinse rituelen, want zover ik weet was het Romeinse rijk vrij syncretisch.
Op zich niets mis met macht, dit betekent dat je geweld kunt gebruiken tegen struikrovers en dus veiligheid kunt creëren, onder die omstandigheden en met gebruikmaking van de juiste te landbouwkundige methoden kun je surplus creëren en kunnen mensen vrijgesteld worden die de beschaving verder kunnen helpen. Good Job dus.quote:Op dinsdag 6 november 2007 13:00 schreef DustPuppy het volgende:
Het christendom is pas in 425 tot stand gekomen, aangezien Rome er weinig in zag om hun rijk uit elkaar gescheurd te zien worden door allemaal kleine sektes en dus KOZEN ze er eentje uit die voor het hele rijk ging gelden.
Zo is het christendom geboren. Het is een machtsmiddel, niet meer, niet minder. En jij bent er ingetrapt ^^.
In de vierde eeuw werd het een staatsgodsdienst, maar het christelijk geloof is natuurlijk al veel eerder (eerste eeuw) geboren. Dat begrijp je zelf ook hopelijk.quote:Op dinsdag 6 november 2007 13:00 schreef DustPuppy het volgende:
Het christendom is pas in 425 tot stand gekomen, aangezien Rome er weinig in zag om hun rijk uit elkaar gescheurd te zien worden door allemaal kleine sektes en dus KOZEN ze er eentje uit die voor het hele rijk ging gelden.
Zo is het christendom geboren. Het is een machtsmiddel, niet meer, niet minder. En jij bent er ingetrapt ^^.
Ja, maar die staatsgodsdienst is wel de godsdienst die jij nu beleid en niet die van al die andere sekten.quote:Op dinsdag 6 november 2007 13:42 schreef koningdavid het volgende:
[..]
In de vierde eeuw werd het een staatsgodsdienst, maar het christelijk geloof is natuurlijk al veel eerder (eerste eeuw) geboren. Dat begrijp je zelf ook hopelijk.
Nou, dat valt nogal tegen ben ik bang. Het voor-christelijke Jezuisme leek toch meer op wat wij tegenwoordig een paganistische sekte zouden noemen, dan de grote godsdienst die eruit voortgekomen is.quote:Op dinsdag 6 november 2007 13:42 schreef koningdavid het volgende:
In de vierde eeuw werd het een staatsgodsdienst, maar het christelijk geloof is natuurlijk al veel eerder (eerste eeuw) geboren. Dat begrijp je zelf ook hopelijk.
Zeker niet verkeerd. Respect voor de staatsbouwkunde van de Romeinen.quote:Op dinsdag 6 november 2007 13:08 schreef Ryan3 het volgende:
Op zich niets mis met macht, dit betekent dat je geweld kunt gebruiken tegen struikrovers en dus veiligheid kunt creëren, onder die omstandigheden en met gebruikmaking van de juiste te landbouwkundige methoden kun je surplus creëren en kunnen mensen vrijgesteld worden die de beschaving verder kunnen helpen. Good Job dus.
Lees Tacitus' beschrijving van het Christendom nog eens en vraag je dan af hoeveel men ten tijde van Nero in Rome wist van een Judees fenomeen. Niet voor niets werd de triomfboog ter ere van de verwoesting van Jeruzalem tegenover de wijk gebouwd die door brand verwoest was.quote:Op dinsdag 6 november 2007 00:07 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Het christendom werd ontvangen als een vreemde buitenlandse/Joodse sekte.
Het joodse geloof had een redelijk geaccepteerde positie in het Romeinse Rijk. Judea was zelfs een soort apart monotheïstisch koninkrijk in het Romeinse Rijk met eigen geloofsregels. Ook Romeinse ambtenaren bekeerden zich soms tot het jodendom zonder dat ze daar negatieve gevolgen van ondervonden.
De traditionele Joden namen echter nadrukkelijk afstand van het christendom en de Romeinen moesten er aanvankelijk ook niks van hebben aangezien de christenen niet meededen aan de heidense Romeinse rituelen.
Christenen segregeerden hierdoor en werden het ideale 'zwarte schaap'. Daar maakte Nero dan ook dankbaar gebruik van en hiermee was de toon gezet voor de eeuwen daarna.
Ok, dat wist ik nietquote:Op dinsdag 6 november 2007 09:27 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Maar toch zijn er, ook in de vroegchristelijke teksten (evangelische, apologetische, brieven), wel een aantal gebeurtenissen te halen waaruit blijkt dat Romeinen het niet waardeerden dat de Christenen niet meededen aan de rituelen en de goden niet vereerden. Let wel: ze werden niet vervolgd omdat ze Christen waren (al geloofden ze in het spaghettimonster, Rome geeft er niks om), maar omdat ze weigerden mee te doen aan bepaalde Romeinse rituelen.
Dat klopt. Het wijkt ook ver af van de Mormonen of Jehovah Getuigen. Maar het orthodox/ apostolisch christelijk geloof wat ik beleid, is de oudste stroming en komt al uit de eerste eeuw.quote:Op dinsdag 6 november 2007 13:47 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Ja, maar die staatsgodsdienst is wel de godsdienst die jij nu beleid en niet die van al die andere sekten.
Ik neem aan dat jouw geloof in de verste verte niet lijkt op dat van vroeg-middeleeuwse gnostici bijvoorbeeld. Of het Iers-Keltische christendom.
Hoe zag het 'voor-christelijke Jezuïsme' er volgens jou uit dan? En waar baseer je dat op?quote:Op dinsdag 6 november 2007 14:17 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Nou, dat valt nogal tegen ben ik bang. Het voor-christelijke Jezuisme leek toch meer op wat wij tegenwoordig een paganistische sekte zouden noemen, dan de grote godsdienst die eruit voortgekomen is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |