abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 3 november 2007 @ 17:10:01 #61
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_54340082
Overigens is er nog een verwijzing van Flavius Josephus, het Testimonium Flavianum, waar hij in één alinea even alles meldt over Jezus: Dat hij de Messias was, opgetaan is, et cetera. Maar het is wat typisch dat Origenes die het werk verder wel kende die passage niet citeert; dat is een sterke aanwijzing dat de passage later ingevoegd is.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_54340168
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 17:10 schreef Iblis het volgende:
Overigens is er nog een verwijzing van Flavius Josephus, het Testimonium Flavianum, waar hij in één alinea even alles meldt over Jezus: Dat hij de Messias was, opgetaan is, et cetera. Maar het is wat typisch dat Origenes die het werk verder wel kende die passage niet citeert; dat is een sterke aanwijzing dat de passage later ingevoegd is.
Die ene passage dat Josephus Jezus de Christus noemt is duidelijk vervalst inderdaad. Waarschijnlijk had hij het wel over Jezus hier maar zeker niet als 'Christus', hij was immers een orthodoxe Jood.
Hij heeft nog wel een passage waarin hij schrijft over de steniging van Jakobus en naar hem verwijst als 'Jakobus, de broer van Jezus die christus genoemd werd'. Er is geen reden om aan de authenticiteit van deze passage te twijfelen.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  zaterdag 3 november 2007 @ 17:35:17 #63
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_54340573
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 17:04 schreef koningdavid het volgende:

Dit maakt Wiki inderdaad twijfelachtig.
Dat maakt jouw eigen bron twijfelachtig.

Je kan het ook omdraaien, wat in de wiki staat maakt de bijbel en daarmee het hele christelijke geloof twijfelachtig.

Volgens mij probeer je zowel uit de wiki als uit de bijbel selectief te shoppen. Dat is onzinnig. Als je de bijbel als historische bron gebruikt moet je hem helemaal nemen. Ook Genesis. Dus de aarde is in zes dagen gemaakt. Of het is niet zo, maar dan kan je de Bijbel ook niet als bron gebruiken voor Jezus.

Als je de wiki onbetrouwbaar vind is de hele wiki onbetrouwbaar en dan vraag ik me af waarom je hem überhaupt als bron gebruikt.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_54340604
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 15:21 schreef Bolter het volgende:
Denk dat de EO dit niet zou doen nee...
Ik kan me herinneren dat de NCRV een paar jaar geleden een hele kritische docu had over Jezus.
pi_54340933
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 16:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

De eerste vermelding is van rond 90. Ruim 50 jaar na de veronderstelde dood van Jezus. Er zijn geen contemporaine bronnen. Die concensus bestaat vooral onder historici van christelijke gezindte. De neutrale historici zijn er wat sceptischer over.
Ook de neutrale historici zijn er nochtans redelijk zeker van dat Jezus heeft bestaan. Er mag zeker worden getwijfeld aan de betrouwbaarheid van de welhaast enige en daarmee ook belangrijkste bron die er is - namelijk, de Bijbel. Natuurlijk kunnen historici zich ook richten op de evangeliën die niet zijn opgenomen in de bijbel - ik noem de evangeliën van Thomas, Maria Magdalena - dat neemt niet weg dat ook hier veel tegenspraak omtrent Jezus te onderscheiden is.

Literatuur die mij wel interessant lijkt voor een discussie als deze:

A.N. Wilson, Jesus: A Life (New York 1992)
G.A. Wells, Did Jesus Exist? (Londen 1986)

Wil erbij vermelden dat ik beide boeken nog niet heb gelezen, maar ben dat zeker van plan. Misschien heeft iemand nog andere suggesties of meningen?
pi_54342482
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 16:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:

Om bekeerlingen te krijgen had men een goed verhaal nodig, dus is paulus dat gaan maken. Uiteraard wist hij dat hij daarbij gevaar liep. Hij wist ook, dat hij dan als martelaar zou sterven en dat zijn plaatsje in de hemel gegarandeerd zou zijn.
[..]
Dat is niet bepaald een gangbaar idee in het Jodendom, het lijkt me sterk dat dat de beweegreden van Paulus was De meeste Joden leggen niet zo de nadruk op het leven na de dood, zoals Christenen dat doen. Er is zelfs niet echt dogmatiek over het leven na de dood te vinden in het Jodendom, zover ik weet.
  zaterdag 3 november 2007 @ 19:25:51 #67
pi_54342846
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 19:10 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat is niet bepaald een gangbaar idee in het Jodendom, het lijkt me sterk dat dat de beweegreden van Paulus was De meeste Joden leggen niet zo de nadruk op het leven na de dood, zoals Christenen dat doen. Er is zelfs niet echt dogmatiek over het leven na de dood te vinden in het Jodendom, zover ik weet.
Paulus was dan ook 1 van de grondleggers van een nieuwe sekte.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_54343089
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 19:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Paulus was dan ook 1 van de grondleggers van een nieuwe sekte.
Maar ook Joods.
  zaterdag 3 november 2007 @ 19:38:40 #69
pi_54343205
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 19:34 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Maar ook Joods.
Dat vind ik geen excuus. Er zijn genoeg Joden en moslims die gewoon ham eten.
pi_54343424
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 09:22 schreef Iblis het volgende:
Het boek 'Was Jezus Caesar'? is ook al geruime tijd uit. Het is echt broddelwerk, en is vergelijkbaar met pseudo-wetenschappelijke kolder die je over Maya's, Babyloniers en Egyptenaren kunt vinden.

Argumenten zijn ongeveer van het niveau: Jezus Christus = JC = Julius Caesar. Ergo, Jezus Christus is Julius Caesar. Ik snap niet dat de VARA zo'n knoeier serieus neemt.
Inderdaad, ik snap het ook niet precies. Het lijkt voor mij eerder op een zoveelste complottheorie dan daadwerkelijk serieus wetenschappelijk denken. Een paar toevalligheden aan elkaar praten is geen wetenschap, maar pseudo-wetenschap.
  zaterdag 3 november 2007 @ 20:01:42 #71
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_54343789
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 09:22 schreef Iblis het volgende:
Het boek 'Was Jezus Caesar'? is ook al geruime tijd uit. Het is echt broddelwerk, en is vergelijkbaar met pseudo-wetenschappelijke kolder die je over Maya's, Babyloniers en Egyptenaren kunt vinden.

Argumenten zijn ongeveer van het niveau: Jezus Christus = JC = Julius Caesar. Ergo, Jezus Christus is Julius Caesar. Ik snap niet dat de VARA zo'n knoeier serieus neemt.
Ik neem aan dat dat een overdrijving is? Dat zou wel het domste argument ooit zijn, aangezien "Khristos" in de brontaal van het NT, het Grieks, nog altijd met een chi begint en niet met een kappa zoals "Kaisar"...
pi_54344084
Waarom zou de Vara dat doen? De Vara geeft nog steeds graag een platform aan mensen die het christendom willen belachelijk maken, al moeten ze daarvoor pseudo-wetenschappers aan het woord laten.
  zaterdag 3 november 2007 @ 20:16:36 #73
pi_54344229
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 20:11 schreef slaapvaak het volgende:
Waarom zou de Vara dat doen? De Vara geeft nog steeds graag een platform aan mensen die het christendom willen belachelijk maken, al moeten ze daarvoor pseudo-wetenschappers aan het woord laten.
Het christendom maakt zichzelf al belachelijk. Ze zijn tegen homo's en trafo's maar de Paus en bischoppen lopen zelf in een jurk en misbruiken jongetjes.
pi_54344396
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 20:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het christendom maakt zichzelf al belachelijk. Ze zijn tegen homo's en trafo's maar de Paus en bischoppen lopen zelf in een jurk en misbruiken jongetjes.
Je wilt gaan voor de domste opmerking van de maand, of wat?
  zaterdag 3 november 2007 @ 20:29:50 #75
pi_54344661
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 20:22 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Je wilt gaan voor de domste opmerking van de maand, of wat?
Klachten?
Infantiel anti-religieus gewauwel op Fok!
pi_54344955
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 20:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, alle christenen zijn katholieken en alle katholieken zijn pedo of travo.

zaterdag 3 november 2007 @ 20:52:53 #77
pi_54345287
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 20:40 schreef slaapvaak het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, alle christenen zijn katholieken en alle katholieken zijn pedo of travo.

Moeten we het over fundamentalistische protestanten hebben die hun kinderen graag polio zien krijgen omdat ze zo arrogant zijn om te denken dat ze weten wat de wil van God is?
pi_54345422
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 20:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Moeten we het over fundamentalistische protestanten hebben die hun kinderen graag polio zien krijgen omdat ze zo arrogant zijn om te denken dat ze weten wat de wil van God is?
Oh kijk, dat is heel goed van jou. Je brengt nuance aan!
pi_54349655
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 17:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als je de bijbel als historische bron gebruikt moet je hem helemaal nemen. Ook Genesis. Dus de aarde is in zes dagen gemaakt. Of het is niet zo, maar dan kan je de Bijbel ook niet als bron gebruiken voor Jezus.
De bijbel bestaat niet. Bijbel is afgeleid van het Griekse woord Biblia wat letterlijk betekent: 'boeken'. Dat is ook wat het is, een bundeling van (66) oude boeken.
Ik zeg niet dat je de bijbel per se als historische bron moet gebruiken, ik zeg dat de 21 Nieuw-Testamentische boeken die zijn opgenomen in de Bijbel een overweldigend historisch bewijs is voor het bestaan van ene Jezus van Nazareth.

Het scheppingsverhaal zie ik meer als theologische aanbiddingspoëzie dan een feitelijk, natuurkundig verhaal. Wie ben jij om te zeggen dat je de gehele bijbel op dezelfde manier moet lezen? Daar is het veel te complex en divers voor.
Moet ik de parabels van Jezus dan ook helemaal letterlijk gaan nemen?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  zondag 4 november 2007 @ 03:30:19 #80
pi_54349876
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 23:38 schreef koningdavid het volgende:

[..]

De bijbel bestaat niet. Bijbel is afgeleid van het Griekse woord Biblia wat letterlijk betekent: 'boeken'. Dat is ook wat het is, een bundeling van (66) oude boeken.
Ik zeg niet dat je de bijbel per se als historische bron moet gebruiken, ik zeg dat de 21 Nieuw-Testamentische boeken die zijn opgenomen in de Bijbel een overweldigend historisch bewijs is voor het bestaan van ene Jezus van Nazareth.

Het scheppingsverhaal zie ik meer als theologische aanbiddingspoëzie dan een feitelijk, natuurkundig verhaal. Wie ben jij om te zeggen dat je de gehele bijbel op dezelfde manier moet lezen? Daar is het veel te complex en divers voor.
Moet ik de parabels van Jezus dan ook helemaal letterlijk gaan nemen?
De Bijbel is onderdeel van je geloof. Het is geconstrueerd om je geloof te ondersteunen. Je kan je religie (of Jezus, die daar een onderdeel van is) niet bewijzen met de Bijbel. Dat is namelijk een cirkelredenering.

A Jezus is echt want het staat in de Bijbel.
B Ik geloof dat de Bijbel echt is want er staan dingen in over Jezus.
C Ga terug naar A.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')