abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54264344
Beste Fokkers,

Zojuist op Teletekst:
De VARA brengt een documentaire uit over de theorie dat de evangelieen over Jezus een hervertelling zijn van het leven van de Romeinse heerser Caesar.
De documentaire heeft als titel 'Het evangelie van Caesar'. Hij is in 4 jaar tijd gemaakt door regisseur Jan van Friesland. Die is uitgegaan van een boek van een Italiaanse taalkundige en kreeg steun van een rooms-katholieke priester uit Spanje.
De taalkundige somt een groot aantal overeenkomsten op tussen de evangelieen en de biografie van Caesar. Hij noemt de biografie de bron waaruit het verhaal over Jezus is ontstaan.

Graag jullie reactie. Waarom doet een a-religieuze organisatie als de VARA dit?
pi_54264369
Denk dat de EO dit niet zou doen nee...
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
pi_54264609
Misschien heeft het nieuwswaarde ?

wat denk je nu zelf ?
pi_54264699
dubbelpost btw!
pi_54265093
Heb Caesar vertaald op het gymnasium, kon er zelf niets van Jezus Christus in herkennen in ieder geval! Maar wel grappige theorie, kan het nu niet echt serieus nemen.
pi_54265298
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 15:19 schreef Emed het volgende:
Hij noemt de biografie de bron waaruit het verhaal over Jezus is ontstaan.

Heb de theorie al vaker gehoord. Wanneer komt dit op TV?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  dinsdag 30 oktober 2007 @ 16:19:15 #7
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_54265320
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 16:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Heb Caesar vertaald op het gymnasium, kon er zelf niets van Jezus Christus in herkennen in ieder geval! Maar wel grappige theorie, kan het nu niet echt serieus nemen.
Ik kan het totale christendom niet serieus nemen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_54267747
Omdat het geschiedenis is. Als het werkelijk waar is wat er wordt gezegd (iets waar we waarschijnlijk nooit achter zulln komen) is het een geschiedenis stuk.
Prrrr
  dinsdag 30 oktober 2007 @ 18:47:47 #9
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_54267861
He gut, al het christentuig weer over de rooie.
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
  dinsdag 30 oktober 2007 @ 19:06:56 #10
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_54268224
Wanneer komt dit op tv? Ben ook wel benieuwd eigenlijk. Er zijn heel veel zinnige theoriën over of Jezus bestaan heeft, en zo ja, wie en hoe hij was, maar dit klinkt toch wel als één van de minst serieuze daarvan
'Nuff said
pi_54270981
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 19:06 schreef Doffy het volgende:
Wanneer komt dit op tv? Ben ook wel benieuwd eigenlijk. Er zijn heel veel zinnige theoriën over of Jezus bestaan heeft, en zo ja, wie en hoe hij was, maar dit klinkt toch wel als één van de minst serieuze daarvan
Er was net een interview met de maker bij DWDD. Het hele gebeuren kwam op mij een beetje Da Vinci Code achtig over. Een koppeling leggen tussen Marcus Aurelius en het evangelie naar Marcus op basis van de overeenkomst in naam, maar zonder verdere argumenten, vind ik toch net iets te makkelijk. Ik geloof dat er wel redelijke wetenschappelijke consensus is over de historiciteit van de figuur Jezus Christus, maar nog wel veel discussie over de precieze invulling.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_54271669
Oke, het is geschreven door Skepsis.nl en is ook niet echt objectief, maar toch
http://www.skepsis.nl/carotta.html

Atheïstisch bijgeloof - Caesar aan het kruis in Buitenhof
Anton van Hooff
Skepter 15(4), december 2002
You're lost little girl
pi_54272158
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 16:18 schreef koningdavid het volgende:

Heb de theorie al vaker gehoord. Wanneer komt dit op TV?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  woensdag 31 oktober 2007 @ 09:22:32 #14
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_54278445
Het boek 'Was Jezus Caesar'? is ook al geruime tijd uit. Het is echt broddelwerk, en is vergelijkbaar met pseudo-wetenschappelijke kolder die je over Maya's, Babyloniers en Egyptenaren kunt vinden.

Argumenten zijn ongeveer van het niveau: Jezus Christus = JC = Julius Caesar. Ergo, Jezus Christus is Julius Caesar. Ik snap niet dat de VARA zo'n knoeier serieus neemt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 31 oktober 2007 @ 09:32:49 #15
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_54278605
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 16:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik kan het totale christendom niet serieus nemen.
Jij bent duidelijk uit op een relletje hier .

Hier een artikel van Skepsis over deze theorie:

http://www.skepsis.nl/carotta.html

edit: lama, is al gepost, zie ik .
Niet meer actief op Fok!
pi_54278721
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 09:22 schreef Iblis het volgende:
Ik snap niet dat de VARA zo'n knoeier serieus neemt.
Reken maar dat het veel bekeken wordt en dat mensen het nog serieus gaan nemen ook.

Er zijn ook meer dan genoeg mensen die geloofden dat de Da Vinci Code non-fictie was.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
  woensdag 31 oktober 2007 @ 09:46:03 #17
27698 Doffy
pi_54278819
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 09:39 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Reken maar dat het veel bekeken wordt en dat mensen het nog serieus gaan nemen ook.

Er zijn ook meer dan genoeg mensen die geloofden dat de Da Vinci Code non-fictie was.
Er zijn ook mensen die denken dat de bijbel non-fictie is
'Nuff said
pi_54278867
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 09:46 schreef Doffy het volgende:

[..]

Er zijn ook mensen die denken dat de bijbel non-fictie is
Toen ik die zin typte voelde ik deze inkopper al van zover aankomen.

Ik had eerder op Papierversnipperaar gerekend om hem in te koppen eigenlijk. Niveautje jongens...
  woensdag 31 oktober 2007 @ 09:58:57 #19
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_54279030
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 09:39 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Er is niet minder reden om de Da Vinci Code serieus te nemen dan om de Bijbel serieus te nemen.
Niet meer actief op Fok!
pi_54279086
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 09:49 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Toen ik die zin typte voelde ik deze inkopper al van zover aankomen.

Ik had eerder op Papierversnipperaar gerekend om hem in te koppen eigenlijk. Niveautje jongens...
Nee, Doffy heeft daarmee een goed punt. Als je de bijbel op sommige punten voor waar aanneemt, moet je nogal wat fantastische dingen aannemen. Dat doet niet onder de claim die hier gemaakt wordt. Als je dan eenmaal die fantastische aannames hebt gemaakt, wijs je naar zaken uit de bijbel en vind je ze logisch.

Ik heb soms het idee dat bepaalde Christenen voor hun geloof een flink stuk logica overboord gooien, en als het dan op andere geschriften en ideeën aankomt ze opeens wel weer eisen dat er logisch geredeneerd wordt. Caesar kan bijvoorbeeld niet gelijk zijn aan Jezus, want da's niet logisch en ook niet aannemelijk of waarschijnlijk. Maar Jezus is wel de zoon van God en is na 3 dagen opgestaan.

Dan kan ik persoonlijk geen waarde hechten als je daarna verhalen afbrandt op een gebrek aan logisch denken.
pi_54279439
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 10:01 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, Doffy heeft daarmee een goed punt. Als je de bijbel op sommige punten voor waar aanneemt, moet je nogal wat fantastische dingen aannemen. Dat doet niet onder de claim die hier gemaakt wordt. Als je dan eenmaal die fantastische aannames hebt gemaakt, wijs je naar zaken uit de bijbel en vind je ze logisch.

Ik heb soms het idee dat bepaalde Christenen voor hun geloof een flink stuk logica overboord gooien, en als het dan op andere geschriften en ideeën aankomt ze opeens wel weer eisen dat er logisch geredeneerd wordt. Caesar kan bijvoorbeeld niet gelijk zijn aan Jezus, want da's niet logisch en ook niet aannemelijk of waarschijnlijk. Maar Jezus is wel de zoon van God en is na 3 dagen opgestaan.

Dan kan ik persoonlijk geen waarde hechten als je daarna verhalen afbrandt op een gebrek aan logisch denken.
De Bijbel is niet bedoeld als fictie, de Da Vinci Code wel. Dat lijkt mij al een belangrijk verschil.

En tuurlijk geloof ik in dingen die voor jullie onlogisch, of op zijn minst wonderlijk, zijn.
Maar moet ik daarom respectvol zijn tegenover elke flauwe leugenachtige theorie die ik hoor?
Je mist een belangrijk punt Haushofer. Het christelijk geloof is een geloof, geloven dat Jezus goddelijk is, is ook een geloof. Ik claim nergens bewijzen ervoor te hebben.
Dit soort theoriën worden echter neergezet als wetenschappelijk, dat vereist een andere beoordeling en maatstaf.

Als iets een leugen is, is het een leugen. Als jij of iemand anders de Bijbel een leugen vindt, noem het dan ook rustig een leugen.
  woensdag 31 oktober 2007 @ 10:22:24 #22
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_54279504
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 10:19 schreef koningdavid het volgende:

[..]

De Bijbel is niet bedoeld als fictie, de Da Vinci Code wel. Dat lijkt mij al een belangrijk verschil.

En tuurlijk geloof ik in dingen die voor jullie onlogisch, of op zijn minst wonderlijk, zijn.
Maar moet ik daarom respectvol zijn tegenover elke flauwe leugenachtige theorie die ik hoor?

Als iets een leugen is, is het een leugen. Als jij of iemand anders de Bijbel een leugen vindt, noem het dan ook rustig een leugen.
Ok. De Bijbel is een leugen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_54279614
Zo ken ik je weer Papierversnipperaar, voorspelbaar als altijd.
  woensdag 31 oktober 2007 @ 10:30:42 #24
27698 Doffy
pi_54279671
quote:
[..]
Hoe bepaal jij het verschil tussen een geloof en een leugen?
'Nuff said
pi_54280115
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 10:30 schreef Doffy het volgende:

[..]

Hoe bepaal jij het verschil tussen een geloof en een leugen?
Dat verschil hoeft er niet per definitie te zijn. Een geloof kan ook een leugen zijn.

Het gaat hier om het onderscheid tussen wetenschap en geloof. Die documaker zei gisteren in de DWDD verontwaardigd dat wetenschappers 'de wetenschap' serieus moest nemen. HIj ziet zichzelf als wetenschapper.

Nogmaals: dat vereist een andere beoordeling dan een geloof.
  woensdag 31 oktober 2007 @ 10:59:51 #26
27698 Doffy
pi_54280215
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 10:55 schreef koningdavid het volgende:
Dat verschil hoeft er niet per definitie te zijn. Een geloof kan ook een leugen zijn.
Maar kún je dat verschil weten?
quote:
Het gaat hier om het onderscheid tussen wetenschap en geloof. Die documaker zei gisteren in de DWDD verontwaardigd dat wetenschappers 'de wetenschap' serieus moest nemen. HIj ziet zichzelf als wetenschapper.

Nogmaals: dat vereist een andere beoordeling dan een geloof.
Dat ben ik met je eens, precies de reden waarom de discussie in het Jezus-topic ook niet zinnig loopt. Jij beoordeelt iets aan de hand van je eigen conclusies vooraf, niet op grond van historische verificatie. De rest draait dat om, en zo kom je elkaar nooit tegen.

-edit: hoewel ik de indruk in dat topic kreeg dat jij lijkt te denken dat historici al op voorhand tégen het idee van de christelijke doctine zijn. Klopt dat?

Nu zijn er zeker atheistische bijbelwetenschappers, maar ook zij kunnen niet onder wetenschappelijke argumentatie uit.
'Nuff said
pi_54280892
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 10:59 schreef Doffy het volgende:

[..]

Maar kún je dat verschil weten?
In sommige gevallen (met verifieerbaar bewijs) kun je het weten, in andere gevallen is het een kwestie van geloven of niet geloven.
quote:
Dat ben ik met je eens, precies de reden waarom de discussie in het Jezus-topic ook niet zinnig loopt. Jij beoordeelt iets aan de hand van je eigen conclusies vooraf, niet op grond van historische verificatie. De rest draait dat om, en zo kom je elkaar nooit tegen.
Je hebt beide vooronderstellingen, dat klopt. Maar dan nog valt er naar mijn mening te discussieren. Met het Evangelie van Thomas was het gewoon een discussie over de historische gegevens, daar kwamen niet zozeer geloofskwesties aan te pas.
quote:
-edit: hoewel ik de indruk in dat topic kreeg dat jij lijkt te denken dat historici al op voorhand tégen het idee van de christelijke doctine zijn. Klopt dat?
Nee. Met mijn mening dat geen historicus echt objectief is doel ik niet alleen op niet-christelijke historici. Ik geloof sowieso niet zo in 'objectiviteit', zeker niet als je religieuze zaken gaat onderzoeken.
Het werk van historici hangt aan elkaar van de interpretaties, het zijn geen objectieve rekensommetjes waarbij elke historicus uiteindelijk bij dezelfde conclusie komt. Daarom geloof ik dat de levensvisie van de historicus zeer veel invloed heeft op de interpretaties die hij/zij maakt.

Bijvoorbeeld. Stel dat het een historisch gegeven is dat het graf van Jezus drie dagen na zijn dood leeg was.
Een niet-christelijke, naturalistische historicus interpreteert: Het lijk van Jezus is gestolen, want ....
Een christelijke historicus interpreteert: Jezus is opgestaan, want ....

Historici interpreteren, en dan is het lastig objectief te blijven.
  woensdag 31 oktober 2007 @ 12:21:54 #28
27698 Doffy
pi_54281714
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 11:36 schreef koningdavid het volgende:
In sommige gevallen (met verifieerbaar bewijs) kun je het weten, in andere gevallen is het een kwestie van geloven of niet geloven.
In welke gevallen kun je iets wel weten, en in welke gevallen, niet, volgens jou? En waarop is dat geloof dan volgens jou gebaseerd, als je niet kunt weten wanneer iets een leugen is of niet?
quote:
Je hebt beide vooronderstellingen, dat klopt. Maar dan nog valt er naar mijn mening te discussieren. Met het Evangelie van Thomas was het gewoon een discussie over de historische gegevens, daar kwamen niet zozeer geloofskwesties aan te pas.
Geen historicus kan claimen het laatste woord te hebben in zo'n soort discussie, en doet dat dan normaal gesproken ook niet. Maar die discussie ging niet over 'historische gegevens', het ging er feitelijk om of Thomas in strijd is met jouw uitgangspunten. En dat klopt, en daarom verwerp jij het als bron. Dat is historisch niet correct.
quote:
Nee. Met mijn mening dat geen historicus echt objectief is doel ik niet alleen op niet-christelijke historici. Ik geloof sowieso niet zo in 'objectiviteit', zeker niet als je religieuze zaken gaat onderzoeken.
Het werk van historici hangt aan elkaar van de interpretaties, het zijn geen objectieve rekensommetjes waarbij elke historicus uiteindelijk bij dezelfde conclusie komt. Daarom geloof ik dat de levensvisie van de historicus zeer veel invloed heeft op de interpretaties die hij/zij maakt.

Bijvoorbeeld. Stel dat het een historisch gegeven is dat het graf van Jezus drie dagen na zijn dood leeg was.
Een niet-christelijke, naturalistische historicus interpreteert: Het lijk van Jezus is gestolen, want ....

Objectiviteit is ook helemaal niet iets dat een historicus kan leveren, maar de wetenschappelijk discipline van het historisch onderzoek kan dat wel. Althans, voor zover de zaken in de grond kenbaar zijn. Iedere discussie over dingen die 2000 jaar gebeurden en niet of nauwelijks gedocumenteerd zijn (zo is alleen al het feit dat jij de woorden 'historisch feit' gebruikt over iets waarvoor geen enkel bewijs bestaat, zéér discutabel!), is omgeven met onzekerheid en interpretatie.

Vandaar het feit dat men probeert om door middel van tekstkritiek díe feiten uit de weinige bronnen te persen, die eruit te persen zijn. En dat is maar bar weinig. Natuurlijk is dat een kwestie van interpretatie, maar het is vooral een kwestie van argumentatie. Iedere interpretatie is correct, naar rato van de onderbouwing en de gebruikte argumenten. Zélfs de Jezus=Caesar hypothese! (al zullen daar maar weinig feiten aan ten grondslag liggen, vrees ik ;') maar ik hoor 't graag aan).

Als jij dan, zoals jij in de Jezus-discussie deed, zegt: ik accepteer Thomas niet als een rechtmatige bron, zonder daarvoor historische of feitelijke argumenten aan te dragen die de naar voren gebrachte argumenten recht deden, dan is het hele idee van argumentatie dood en discussie zinloos. En dat is wat ik bedoel met redeneren vanuit een conclusie: voor mij is er geen enkele reden waarom Thomas meer of minder betrouwbaar is dan de willekeurige overige 31 (!) evangeliën, tenzij daarvoor goede argumenten te geven zijn. En zolang die argumenten niet overtuigend weerlegd worden, blijft het document wat mij betreft een rol spelen in de beeldvorming van die tijd.
'Nuff said
pi_54281746
quote:

[..]

De Da Vinci code zelf is bedoeld als fictie. Er zullen weinig mensen zijn die geloven dat de speurtocht van Robert Langdon daadwerkelijk plaats heeft gevonden. Het idee van de code zelf is echter grotendeels gebaseerd op non-fictie werken als 'The holy blood and the holy grail' van Baigent, Leigh en Lincoln. Vrij beroerd werk wetenschappelijk gezien, maar desalniettemin non-fictie.
quote:
Je mist een belangrijk punt Haushofer. Het christelijk geloof is een geloof, geloven dat Jezus goddelijk is, is ook een geloof. Ik claim nergens bewijzen ervoor te hebben.
Dit soort theoriën worden echter neergezet als wetenschappelijk, dat vereist een andere beoordeling en maatstaf.
Ik denk niet dat Haushofer zozeer doelde op metafysische claims als een 'Goddelijke Jezus'. Veel christenen nemen Genesis in meer of mindere mate enigzins letterlijk ondanks dat het empirische bewijs volledig in tegenspraak is.
quote:
[..]

Mag ik je aanraden om je eens wat meer te verdiepen in de wetenschap? Ten eerste heeft de wetenschap niet de illusie dat individuele wetenschappers 'objectief' zijn. De methodologie is er echter op gericht om deze subjectiviteit eruit te filteren. Je voorbeeld is ook vrij beroerd. Geen enkele serieuze historicus zal op basis van een gegeven als 'het graf was drie dagen na zijn dood leeg' de conclusie trekken dat het lijk gestolen is of dat 'Jezus is opgestaan'. Misschien dat dat zijn persoonlijke overtuiging is, maar zeer zeker niet zijn wetenschappelijke conclusie. Er kunnen natuurlijk wel allerlei hypotheses opgesteld worden, die in het licht van nieuwe ontdekkingen weer geëvalueerd kunnen worden. Dit soort gezeur over subjectiviteit van wetenschappers zie je in extremere vormen bij fundamentalistische gelovigen met beweringen als 'Wetenschappers houden geen rekening met de mogelijkheid dat God fossielen in de grond heeft gestopt om ons geloof op de proef te stellen'.
pi_54283194
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 12:21 schreef Doffy het volgende:

[..]

In welke gevallen kun je iets wel weten, en in welke gevallen, niet, volgens jou? En waarop is dat geloof dan volgens jou gebaseerd, als je niet kunt weten wanneer iets een leugen is of niet?
Je kan 'weten' dat een geloof onwaar of een leugen is, als dit bewezen is. Stel dat volgende week de beenderen van Jezus worden opgegraven, dat is het christelijk geloof in essentie onwaar gebleken. Dat kan je weten, je hebt namelijk 'wetenschappelijk bewijs' dat het niet klopt.

Zolang je niet kan bewijzen dat Jezus de Zoon van God is of niet, blijft het een kwestie van geloven of niet. Kan ik 'weten' dat Thor niet bestaat? Nee, maar ik kan wel geloven of hij wel of niet bestaat.
quote:
Geen historicus kan claimen het laatste woord te hebben in zo'n soort discussie, en doet dat dan normaal gesproken ook niet. Maar die discussie ging niet over 'historische gegevens', het ging er feitelijk om of Thomas in strijd is met jouw uitgangspunten. En dat klopt, en daarom verwerp jij het als bron. Dat is historisch niet correct.
Ik verwerp het EvT niet omdat het in strijd is met mijn uitgangspunten. Ik verwerp het EvT omdat ik het een minder betrouwbaar document vindt dan de canonieke evangeliën.
Dit baseer ik vooral op historische argumenten, niet op mijn geloof.
quote:
Objectiviteit is ook helemaal niet iets dat een historicus kan leveren, maar de wetenschappelijk discipline van het historisch onderzoek kan dat wel. Althans, voor zover de zaken in de grond kenbaar zijn. Iedere discussie over dingen die 2000 jaar gebeurden en niet of nauwelijks gedocumenteerd zijn (zo is alleen al het feit dat jij de woorden 'historisch feit' gebruikt over iets waarvoor geen enkel bewijs bestaat, zéér discutabel!)
Wat heb ik dan precies een 'historisch feit' genoemd?
quote:
Vandaar het feit dat men probeert om door middel van tekstkritiek díe feiten uit de weinige bronnen te persen, die eruit te persen zijn. En dat is maar bar weinig. Natuurlijk is dat een kwestie van interpretatie, maar het is vooral een kwestie van argumentatie. Iedere interpretatie is correct, naar rato van de onderbouwing en de gebruikte argumenten. Zélfs de Jezus=Caesar hypothese! (al zullen daar maar weinig feiten aan ten grondslag liggen, vrees ik ;') maar ik hoor 't graag aan).

Als jij dan, zoals jij in de Jezus-discussie deed, zegt: ik accepteer Thomas niet als een rechtmatige bron, zonder daarvoor historische of feitelijke argumenten aan te dragen die de naar voren gebrachte argumenten recht deden, dan is het hele idee van argumentatie dood en discussie zinloos.
Ik wil hiet weer de Evangelie van Thomas discussie met je gaan voeren, dat heb ik tevergeefs getracht te doen in het 'Jezus-topic'. Ik gaf wel degelijk argumenten aan waarom het EvT in mijn ogen een minder betrouwbare bron is dan de canonieke evangeliën. Ik heb de tegenargumenten die locutus naar voren bracht volgens mij ook vrij succesvol weerlegd. Maar goed, daarover kan je van mening verschillen.
Jij weigert in te gaan op mijn argumenten, en zegt nu zelfs dat ik geen argumenten heb gegeven. Merkwaardig dat je dat zegt, des te meer omdat je zelf geen enkel argument, laat staan 'historische of feitelijke' argument, voor het EvT naar voren heb gebracht.
quote:
En dat is wat ik bedoel met redeneren vanuit een conclusie: voor mij is er geen enkele reden waarom Thomas meer of minder betrouwbaar is dan de willekeurige overige 31 (!) evangeliën, tenzij daarvoor goede argumenten te geven zijn. En zolang die argumenten niet overtuigend weerlegd worden, blijft het document wat mij betreft een rol spelen in de beeldvorming van die tijd.
Prima, dit heeft alles te maken van wat jij 'overtuigend' vindt., wat jij gelooft. Dat is je goed recht.
pi_54283298
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 12:23 schreef Monolith het volgende:
Ik denk niet dat Haushofer zozeer doelde op metafysische claims als een 'Goddelijke Jezus'. Veel christenen nemen Genesis in meer of mindere mate enigzins letterlijk ondanks dat het empirische bewijs volledig in tegenspraak is.
Klopt, maar wat wil je hier precies mee zeggen?
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 12:23 schreef Monolith het volgende:
Mag ik je aanraden om je eens wat meer te verdiepen in de wetenschap? Ten eerste heeft de wetenschap niet de illusie dat individuele wetenschappers 'objectief' zijn.
Klopt, dat zeg ik dus juist.
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 12:23 schreef Monolith het volgende: De methodologie is er echter op gericht om deze subjectiviteit eruit te filteren.
En hoe gaat dit precies in zijn werk omtrent de historische Jezus dan? De wetenschap verschilt hierin hevig van mening. De meerderheid is wel van mening dat hij geleefd heeft, zichzelf als goddelijk zag en gekruisigd is, maar voor de rest lopen de theoriën aardig uiteen. Er is geen wetenschappelijke consensus over wie of wat Jezus precies was. Elke historicus blijft de gegevens op zijn eigen manier interpreteren.
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 12:23 schreef Monolith het volgende: Je voorbeeld is ook vrij beroerd. Geen enkele serieuze historicus zal op basis van een gegeven als 'het graf was drie dagen na zijn dood leeg' de conclusie trekken dat het lijk gestolen is of dat 'Jezus is opgestaan'. Misschien dat dat zijn persoonlijke overtuiging is, maar zeer zeker niet zijn wetenschappelijke conclusie.
Dat is dus juist mijn punt, er is geen 'wetenschappelijke conclusie'. Er is enkel een interpretatie van de 'feiten' mogelijk, daarom is onderzoek naar de historische Jezus zo weinig objectief. Een interpretatie van de gegevens rondom Jezus heeft te veel te maken met ieders individuele levensvisie.
pi_54284036
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 14:05 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Klopt, maar wat wil je hier precies mee zeggen?
Jij stelt dat het 'christelijk geloof' een geloof is in tegenstelling tot dit soort 'leugenachtige theorieën'. Ik gaf aan dat een deel van dit geloof van veel christenen ook gewoon een 'leugenachtige theorie' is in de zin dat het niet strookt met de empirische werkelijkheid
quote:
[..]

Klopt, dat zeg ik dus juist.
Volgens mij zeg je dat helemaal niet. Je zegt dat je niet in objectiviteit gelooft. Dat is nog wat anders dan niet per definitie geloven in de objectiviteit van individuele wetenschappers. Ik stel wel degelijk dat de wetenschap an sich vrij objectief is. Of er dan weer zoiets als een objectieve werkelijkheid is, dat is een andere vraag.
quote:
[..]

En hoe gaat dit precies in zijn werk omtrent de historische Jezus dan? De wetenschap verschilt hierin hevig van mening. De meerderheid is wel van mening dat hij geleefd heeft, zichzelf als goddelijk zag en gekruisigd is, maar voor de rest lopen de theoriën aardig uiteen. Er is geen wetenschappelijke consensus over wie of wat Jezus precies was. Elke historicus blijft de gegevens op zijn eigen manier interpreteren.
Je haalt hier twee zaken door elkaar. Dat de wetenschap an sich objectief is en dat er op basis van de huidige gegevens meerdere theorieën mogelijk zijn. In het licht van nieuwe gegevens kunnen die theorieën weer versterkt of ontkracht worden. Dat er op basis van de huidige kennis nog geen consensus is, betekent niet dat deze er niet kan komen.
quote:
[..]

Dat is dus juist mijn punt, er is geen 'wetenschappelijke conclusie'. Er is enkel een interpretatie van de 'feiten' mogelijk, daarom is onderzoek naar de historische Jezus zo weinig objectief. Een interpretatie van de gegevens rondom Jezus heeft te veel te maken met ieders individuele levensvisie.
Nee, jij komt aan met een voorbeeldje dat weinig van doen heeft met gangbare wetenschappelijke procedures. Wat jij daar neerzet is een vorm van pseudowetenschappelijke 'onderzoeksjournalistiek', net als de documentaire waar dit topic over gaat. Er is bovendien altijd 'enkel een interpretatie' van de feiten mogelijk in de wetenschap. Zo'n interpretatie kan echter wel gefalsificeerd of juist versterkt worden door nieuwe ontdekkingen. Wetenschappelijk onderzoek naar de historische Jezus heeft net zoveel met ieders individuele levensopvatting te maken als bijvoorbeeld onderzoek naar de 'oorsprong van de mens'. Je lijkt hier een uitzonderingspositie te zoeken voor dit specifieke onderdeeltje van geschiedwetenschappen. Daar is echter geen sprake van.
pi_54284938
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 14:44 schreef Monolith het volgende:

[..]

Jij stelt dat het 'christelijk geloof' een geloof is in tegenstelling tot dit soort 'leugenachtige theorieën'. Ik gaf aan dat een deel van dit geloof van veel christenen ook gewoon een 'leugenachtige theorie' is in de zin dat het niet strookt met de empirische werkelijkheid
Als zij onterecht claimen dat wat er bijv. in Genesis staat de letterlijke waarheid is, mag jij dat gerust zeggen ja.
quote:
Volgens mij zeg je dat helemaal niet. Je zegt dat je niet in objectiviteit gelooft. Dat is nog wat anders dan niet per definitie geloven in de objectiviteit van individuele wetenschappers. Ik stel wel degelijk dat de wetenschap an sich vrij objectief is.
Ik zei: "Ik geloof sowieso niet zo in 'objectiviteit', zeker niet als je religieuze zaken gaat onderzoeken."
Ik had het wat moeten nuanceren wellicht. Ik probeerde juist een soort onderscheid te maken tussen 'historisch onderzoek' en 'wetenschap'. Wetenschap is in essentie objectief omdat je iets onomstotelijk 'bewijst'; de conclusie is empirisch controleerbaar.
Bij historisch onderzoek omtrent Jezus is dit veel minder het geval.
quote:
Je haalt hier twee zaken door elkaar. Dat de wetenschap an sich objectief is en dat er op basis van de huidige gegevens meerdere theorieën mogelijk zijn. In het licht van nieuwe gegevens kunnen die theorieën weer versterkt of ontkracht worden. Dat er op basis van de huidige kennis nog geen consensus is, betekent niet dat deze er niet kan komen.
Dat zeg ik ook nergens. Alleen de conclusies die nu getrokken worden door historici, zijn niet waterdicht wetenschappelijk, maar persoonlijke interpretaties van de beschikbare historische gegevens. Geen objectieve wetenschap, maar vaak subjectieve interpretaties.
quote:
Nee, jij komt aan met een voorbeeldje dat weinig van doen heeft met gangbare wetenschappelijke procedures. Wat jij daar neerzet is een vorm van pseudowetenschappelijke 'onderzoeksjournalistiek', net als de documentaire waar dit topic over gaat.
Juist. In essentie is al het werk over Jezus psuedo-wetenschappelijk. Het is een vakgebied waar onomstotelijk verifieerbaar bewijs amper aanwezig is. Het is interpreteren op basis van gegevens, niet zozeer op basis van bewijs of wetenschappelijke conclusies. Elke interpretatie van historici is vrij persoonlijk en dus subjectief.

Mijn uitspraak was ook: geen een historicus is objectief.
Niet: de wetenschap is niet objectief.
pi_54285504
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 15:31 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Als zij onterecht claimen dat wat er bijv. in Genesis staat de letterlijke waarheid is, mag jij dat gerust zeggen ja.
Dat doe ik dan ook regelmatig.
quote:
[..]

Ik zei: "Ik geloof sowieso niet zo in 'objectiviteit', zeker niet als je religieuze zaken gaat onderzoeken."
Ik had het wat moeten nuanceren wellicht. Ik probeerde juist een soort onderscheid te maken tussen 'historisch onderzoek' en 'wetenschap'.
En DAT is dus een fundamentele misconceptie. Wat jij hier probeert te doen is een niet bestaande tweedeling te zoeken die niet zichtbaar is in de wetenschap (geschiedwetenschap is ook gewoon wetenschap). In creationistische kringen noemt met deze twee vermeende soorten wetenschap 'operational science' en 'origin science'. Neem nou bijvoorbeeld het idee van gravitatiekrachten. Dat is een interpretatie van empirische waarnemingen. Wij nemen niet daadwerkelijk krachten waar, wij nemen puur waar dat objecten met een constante versnelling richting de aarde vallen. Het theoretisch raamwerk spreekt over krachten, maar die nemen we niet waar.
Wat is volgens jou bovendien het verschil tussen de biologische en geologische geschiedenis op de aarde en de menselijke geschiedenis?
quote:
Wetenschap is in essentie objectief omdat je iets onomstotelijk 'bewijst'; de conclusie is empirisch controleerbaar.
Bij historisch onderzoek omtrent Jezus is dit veel minder het geval.
Dat is weer een klassieke misvatting over de wetenschap. 'bewijzen' doet men in de wiskunde, niet in de wetenschap. In de wetenschap stelt men hypotheses op basis van de empirische gegevens. Die hypotheses kunnen vervolgens getest worden en versterkt, bijgesteld of verworpen worden. Theorieën zijn over het algemeen een bepaald raamwerk met een verzameling geteste hypotheses en waarnemingen.
quote:
[..]
Dat zeg ik ook nergens. Alleen de conclusies die nu getrokken worden door historici, zijn niet waterdicht wetenschappelijk, maar persoonlijke interpretaties van de beschikbare historische gegevens. Geen objectieve wetenschap, maar vaak subjectieve interpretaties.
'Waterdicht wetenschappelijk' is dus een onzinnig concept. Wetenschappelijke theorieën hoeven niet per sé 'waar' te zijn. Wel verifieerbaar en falsificeerbaar.
quote:
[..]
Juist. In essentie is al het werk over Jezus psuedo-wetenschappelijk. Het is een vakgebied waar onomstotelijk verifieerbaar bewijs amper aanwezig is. Het is interpreteren op basis van gegevens, niet zozeer op basis van bewijs of wetenschappelijke conclusies. Elke interpretatie van historici is vrij persoonlijk en dus subjectief.
Dat is dus pertintente onzin. Er is genoeg archeologisch en antropologisch bewijs. Het is het opstellen van hypotheses die testbaar zijn, net als in de rest van de wetenschap. Daar is niets pseudowetenschappelijks aan.
quote:
Mijn uitspraak was ook: geen een historicus is objectief.
Niet: de wetenschap is niet objectief.
Foutieve dichotomie dus. Er is geen onderscheid tussen geschiedwetenschap enerzijds en de rest van de wetenschap anderzijds.
pi_54285909
Je hebt gelijk Monolith.

Mijn punt is alleen dat ieder zijn mening over Jezus, of je nou historicus bent of leek, deels persoonlijk en subjectief is. Historisch gezien is het zeer aannemelijk dat Jezus heeft bestaan, dat hij over zichzelf als goddelijk sprak en dat hij gekruisigd is. Dat kunnen we redelijk vaststellen, maar hoe jij bijv. het lege graf 'verklaart' is deels afhankelijk van jouw 'levensvisie'.
pi_54285948
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 13:58 schreef koningdavid het volgende:
Zolang je niet kan bewijzen dat Jezus de Zoon van God is of niet, blijft het een kwestie van geloven of niet. Kan ik 'weten' dat Thor niet bestaat? Nee, maar ik kan wel geloven of hij wel of niet bestaat.
Ik haal dit zinnetje er even uit omdat ik dat interessant vind. Bij beide is het geloof, dat zeg je zelf al. Toch vermoed ik dat je een soort van 'zeker weet' dat Thor niet bestaat en Jezus wel. Er even vanuitgaande dat dat zo is, vraag ik me af op basis waarvan je dat 'weten' dan baseert. Volgens mij zouden 'argumenten' vóór en tegen namelijk op beide entiteiten van toepassing moeten zijn, het is nl. hetzelfde concept.

Volgens mij vragen wel meer nietgelovigen zich dat af, waarom wel in Jezus/God en niet in Zeus, Ra, Thor, etc.
pi_54286168
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 16:32 schreef koningdavid het volgende:
Je hebt gelijk Monolith.

Mijn punt is alleen dat ieder zijn mening over Jezus, of je nou historicus bent of leek, deels persoonlijk en subjectief is. Historisch gezien is het zeer aannemelijk dat Jezus heeft bestaan, dat hij over zichzelf als goddelijk sprak en dat hij gekruisigd is. Dat kunnen we redelijk vaststellen, maar hoe jij bijv. het lege graf 'verklaart' is deels afhankelijk van jouw 'levensvisie'.
Het lege graf is wel degelijk te 'verklaren'. Het is namelijk uit het oogpunt van empirische kennis op z'n zachtst gezegd zeer onwaarschijnlijk dat dit ooit het geval zou kunnen zijn geweest. Wat je geloofd is ten tweede. Maar ook over dit onderwerp is vandaag de dag een simpele hypothese te formuleren die ook nu nog met zeeeeer grote waarschijnlijk beantwoord kan worden...
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side." - Hunter S. Thompson
Last.fm
pi_54286180
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 16:06 schreef Monolith het volgende:

Dat is weer een klassieke misvatting over de wetenschap. 'bewijzen' doet men in de wiskunde, niet in de wetenschap. In de wetenschap stelt men hypotheses op basis van de empirische gegevens. Die hypotheses kunnen vervolgens getest worden en versterkt, bijgesteld of verworpen worden. Theorieën zijn over het algemeen een bepaald raamwerk met een verzameling geteste hypotheses en waarnemingen.
[..]
Dat is dus pertintente onzin. Er is genoeg archeologisch en antropologisch bewijs. Het is het opstellen van hypotheses die testbaar zijn, net als in de rest van de wetenschap. Daar is niets pseudowetenschappelijks aan.
Doen we in de wetenschap nou wel of niet aan bewijs?

Verder is er wel degelijk een groot verschil tussen de harde en zachte wetenschappen. Het valt vast en zeker allemaal onder de noemer wetenschap, maar dat wil niet zeggen dat het dus allemaal even hard gemaakt kan worden. Als je als betawetenschapper bij psychologie gaat kijken (afgezien van neuropsychologie), dan is je meteen duidelijk dat het om een andere mate van waarheid gaat. Bij de zachte wetenschappen is het relatief makkelijk om een andere interpretatie ook te laten kloppen met de beschikbare data. Dat is bij de natuurkunde of scheikunde echt anders. Misschien niet principieel, maar toch zeker wel in de praktijk.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_54286409
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 16:48 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Doen we in de wetenschap nou wel of niet aan bewijs?
Ik had het misschien iets duidelijker moeten stellen. De wetenschap doet uiteraard wel aan bewijs, maar niet aan 'bewijzen'. Empirisch bewijs versterkt een theorie, maar er is geen mate van empirisch bewijs waarbij gesteld kan worden dat iets 'onomstotelijk bewezen' is.
quote:
Verder is er wel degelijk een groot verschil tussen de harde en zachte wetenschappen. Het valt vast en zeker allemaal onder de noemer wetenschap, maar dat wil niet zeggen dat het dus allemaal even hard gemaakt kan worden. Als je als betawetenschapper bij psychologie gaat kijken (afgezien van neuropsychologie), dan is je meteen duidelijk dat het om een andere mate van waarheid gaat. Bij de zachte wetenschappen is het relatief makkelijk om een andere interpretatie ook te laten kloppen met de beschikbare data. Dat is bij de natuurkunde of scheikunde echt anders. Misschien niet principieel, maar toch zeker wel in de praktijk.
Er zit inderdaad wel een verschil tussen natuurwetenschappen en geesteswetenschappen. Het verschil is m.i. inderdaad meer een kwestie van gradatie dan een fundamenteel verschil.

[/quote]
pi_54286434
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 16:48 schreef DubzOne het volgende:

[..]

Het lege graf is wel degelijk te 'verklaren'. Het is namelijk uit het oogpunt van empirische kennis op z'n zachtst gezegd zeer onwaarschijnlijk dat dit ooit het geval zou kunnen zijn geweest.
Waar doel je hier precies op? Het lege graf?

En @ Modus: ik wil best je vraag beantwoorden, maar dan ben ik minstens een uur verder en het is bovendien wat offtopic.
pi_54286485
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 17:04 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik had het misschien iets duidelijker moeten stellen. De wetenschap doet uiteraard wel aan bewijs, maar niet aan 'bewijzen'. Empirisch bewijs versterkt een theorie, maar er is geen mate van empirisch bewijs waarbij gesteld kan worden dat iets 'onomstotelijk bewezen' is.
[..]

Er zit inderdaad wel een verschil tussen natuurwetenschappen en geesteswetenschappen. Het verschil is m.i. inderdaad meer een kwestie van gradatie dan een fundamenteel verschil.
Dan ben ik het wel met je eens Zal ik verder niet storen.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_54287025
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 17:06 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Waar doel je hier precies op? Het lege graf?
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side." - Hunter S. Thompson
Last.fm
pi_54324506
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 15:19 schreef Emed het volgende:
Beste Fokkers,

Zojuist op Teletekst:
De VARA brengt een documentaire uit over de theorie dat de evangelieen over Jezus een hervertelling zijn van het leven van de Romeinse heerser Caesar.
De documentaire heeft als titel 'Het evangelie van Caesar'. Hij is in 4 jaar tijd gemaakt door regisseur Jan van Friesland. Die is uitgegaan van een boek van een Italiaanse taalkundige en kreeg steun van een rooms-katholieke priester uit Spanje.
De taalkundige somt een groot aantal overeenkomsten op tussen de evangelieen en de biografie van Caesar. Hij noemt de biografie de bron waaruit het verhaal over Jezus is ontstaan.
Complete onzin

Edit:
Ook na het lezen van dit topic blijf ik het onzin vinden. Op mij komt dit over als weer een nieuw zogenaamd wetenschappelijke onderbouwing van het feit of al dan niet Jezus echt heeft bestaan.

[ Bericht 14% gewijzigd door Locusta op 02-11-2007 20:31:26 ]
pi_54327531
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 16:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Inderdaad: De bello gallico. Als hij al een bergrede gehouden heeft, dan zei meer dingen als: "Sla erop, jongens." dan: "De zachtmoedigen zullen het koninkrijk beërven."
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  vrijdag 2 november 2007 @ 22:30:21 #45
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_54327605
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 16:32 schreef koningdavid het volgende:
Je hebt gelijk Monolith.

Historisch gezien is het zeer aannemelijk dat Jezus heeft bestaan,
Oh ja? Gebaseerd op wat dan?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_54330498
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 22:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Welnu, er heerst toch wel enige consensus onder historici dat Jezus heeft bestaan - echter niet op de wijze zoals hij beschreven is in de evangeliën, zo vermoedt men.
pi_54339394
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 22:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Tientallen documenten, bestaande uit honderden bladzijden waarin Jezus' naam bijna 1000 keer genoemd wordt, geschreven door verschillenden mensen op verschillende plaatsen, binnen een tijdsbestek van een aantal decennia.
En dan laat ik buiten-Bijbelse bronnen nog buiten beschouwing.

Als we al niet gaan aannemen dat Jezus heeft bestaan, kunnen we 99% van de antieke geschiedenis weggooien.
  zaterdag 3 november 2007 @ 16:30:28 #48
66444 Lord_Vetinari
pi_54339448
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 00:26 schreef Baffelkas het volgende:

[..]

Welnu, er heerst toch wel enige consensus onder historici dat Jezus heeft bestaan - echter niet op de wijze zoals hij beschreven is in de evangeliën, zo vermoedt men.
De eerste vermelding is van rond 90. Ruim 50 jaar na de veronderstelde dood van Jezus. Er zijn geen contemporaine bronnen. Die concensus bestaat vooral onder historici van christelijke gezindte. De neutrale historici zijn er wat sceptischer over.
  zaterdag 3 november 2007 @ 16:31:52 #49
66444 Lord_Vetinari
pi_54339472
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 16:26 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Tientallen documenten, bestaande uit honderden bladzijden waarin Jezus' naam bijna 1000 keer genoemd wordt, geschreven door verschillenden mensen op verschillende plaatsen, binnen een tijdsbestek van een aantal decennia.
En dan laat ik buiten-Bijbelse bronnen nog buiten beschouwing.
Dus jij wilt beweren dat Bijbelse bronnen historisch betrouwbaar zijn? Kunnen we dan even naar die gebieden en ga jij me even de vrouw van Lot aanwijzen?
quote:
Als we al niet gaan aannemen dat Jezus heeft bestaan, kunnen we 99% van de antieke geschiedenis weggooien.
En dat is natuurlijk een loeiende kolder opmerking .
pi_54339509
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 16:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

De eerste vermelding is van rond 90. Ruim 50 jaar na de veronderstelde dood van Jezus.
Pardon? De meeste historici dateren de eerste bronnen waarin Jezus genoemd wordt (brieven van Paulus) eind jaren '40/ begin jaren '50 n.c. Ong. 20 jaar na zijn dood.
quote:
Er zijn geen contemporaine bronnen.
Die zijn er wel?
quote:
Die concensus bestaat vooral onder historici van christelijke gezindte. De neutrale historici zijn er wat sceptischer over.
Helemaal niet. De meeste niet-christelijke historici geloven ook in Jezus als zijnde historische figuur. Een kleine minderheid hangt maar de 'mythe-theorie' aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')