abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54264344
Beste Fokkers,

Zojuist op Teletekst:
De VARA brengt een documentaire uit over de theorie dat de evangelieen over Jezus een hervertelling zijn van het leven van de Romeinse heerser Caesar.
De documentaire heeft als titel 'Het evangelie van Caesar'. Hij is in 4 jaar tijd gemaakt door regisseur Jan van Friesland. Die is uitgegaan van een boek van een Italiaanse taalkundige en kreeg steun van een rooms-katholieke priester uit Spanje.
De taalkundige somt een groot aantal overeenkomsten op tussen de evangelieen en de biografie van Caesar. Hij noemt de biografie de bron waaruit het verhaal over Jezus is ontstaan.

Graag jullie reactie. Waarom doet een a-religieuze organisatie als de VARA dit?
pi_54264369
Denk dat de EO dit niet zou doen nee...
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
pi_54264609
Misschien heeft het nieuwswaarde ?

wat denk je nu zelf ?
pi_54264699
dubbelpost btw!
pi_54265093
Heb Caesar vertaald op het gymnasium, kon er zelf niets van Jezus Christus in herkennen in ieder geval! Maar wel grappige theorie, kan het nu niet echt serieus nemen.
pi_54265298
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 15:19 schreef Emed het volgende:
Hij noemt de biografie de bron waaruit het verhaal over Jezus is ontstaan.

Heb de theorie al vaker gehoord. Wanneer komt dit op TV?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  dinsdag 30 oktober 2007 @ 16:19:15 #7
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_54265320
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 16:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Heb Caesar vertaald op het gymnasium, kon er zelf niets van Jezus Christus in herkennen in ieder geval! Maar wel grappige theorie, kan het nu niet echt serieus nemen.
Ik kan het totale christendom niet serieus nemen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_54267747
Omdat het geschiedenis is. Als het werkelijk waar is wat er wordt gezegd (iets waar we waarschijnlijk nooit achter zulln komen) is het een geschiedenis stuk.
Prrrr
  dinsdag 30 oktober 2007 @ 18:47:47 #9
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_54267861
He gut, al het christentuig weer over de rooie.
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
  dinsdag 30 oktober 2007 @ 19:06:56 #10
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_54268224
Wanneer komt dit op tv? Ben ook wel benieuwd eigenlijk. Er zijn heel veel zinnige theoriën over of Jezus bestaan heeft, en zo ja, wie en hoe hij was, maar dit klinkt toch wel als één van de minst serieuze daarvan
'Nuff said
pi_54270981
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 19:06 schreef Doffy het volgende:
Wanneer komt dit op tv? Ben ook wel benieuwd eigenlijk. Er zijn heel veel zinnige theoriën over of Jezus bestaan heeft, en zo ja, wie en hoe hij was, maar dit klinkt toch wel als één van de minst serieuze daarvan
Er was net een interview met de maker bij DWDD. Het hele gebeuren kwam op mij een beetje Da Vinci Code achtig over. Een koppeling leggen tussen Marcus Aurelius en het evangelie naar Marcus op basis van de overeenkomst in naam, maar zonder verdere argumenten, vind ik toch net iets te makkelijk. Ik geloof dat er wel redelijke wetenschappelijke consensus is over de historiciteit van de figuur Jezus Christus, maar nog wel veel discussie over de precieze invulling.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_54271669
Oke, het is geschreven door Skepsis.nl en is ook niet echt objectief, maar toch
http://www.skepsis.nl/carotta.html

Atheïstisch bijgeloof - Caesar aan het kruis in Buitenhof
Anton van Hooff
Skepter 15(4), december 2002
You're lost little girl
pi_54272158
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 16:18 schreef koningdavid het volgende:

Heb de theorie al vaker gehoord. Wanneer komt dit op TV?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  woensdag 31 oktober 2007 @ 09:22:32 #14
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_54278445
Het boek 'Was Jezus Caesar'? is ook al geruime tijd uit. Het is echt broddelwerk, en is vergelijkbaar met pseudo-wetenschappelijke kolder die je over Maya's, Babyloniers en Egyptenaren kunt vinden.

Argumenten zijn ongeveer van het niveau: Jezus Christus = JC = Julius Caesar. Ergo, Jezus Christus is Julius Caesar. Ik snap niet dat de VARA zo'n knoeier serieus neemt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 31 oktober 2007 @ 09:32:49 #15
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_54278605
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 16:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik kan het totale christendom niet serieus nemen.
Jij bent duidelijk uit op een relletje hier .

Hier een artikel van Skepsis over deze theorie:

http://www.skepsis.nl/carotta.html

edit: lama, is al gepost, zie ik .
Niet meer actief op Fok!
pi_54278721
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 09:22 schreef Iblis het volgende:
Ik snap niet dat de VARA zo'n knoeier serieus neemt.
Reken maar dat het veel bekeken wordt en dat mensen het nog serieus gaan nemen ook.

Er zijn ook meer dan genoeg mensen die geloofden dat de Da Vinci Code non-fictie was.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
  woensdag 31 oktober 2007 @ 09:46:03 #17
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_54278819
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 09:39 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Reken maar dat het veel bekeken wordt en dat mensen het nog serieus gaan nemen ook.

Er zijn ook meer dan genoeg mensen die geloofden dat de Da Vinci Code non-fictie was.
Er zijn ook mensen die denken dat de bijbel non-fictie is
'Nuff said
pi_54278867
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 09:46 schreef Doffy het volgende:

[..]

Er zijn ook mensen die denken dat de bijbel non-fictie is
Toen ik die zin typte voelde ik deze inkopper al van zover aankomen.

Ik had eerder op Papierversnipperaar gerekend om hem in te koppen eigenlijk. Niveautje jongens...
  woensdag 31 oktober 2007 @ 09:58:57 #19
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_54279030
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 09:39 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Er is niet minder reden om de Da Vinci Code serieus te nemen dan om de Bijbel serieus te nemen.
Niet meer actief op Fok!
pi_54279086
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 09:49 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Toen ik die zin typte voelde ik deze inkopper al van zover aankomen.

Ik had eerder op Papierversnipperaar gerekend om hem in te koppen eigenlijk. Niveautje jongens...
Nee, Doffy heeft daarmee een goed punt. Als je de bijbel op sommige punten voor waar aanneemt, moet je nogal wat fantastische dingen aannemen. Dat doet niet onder de claim die hier gemaakt wordt. Als je dan eenmaal die fantastische aannames hebt gemaakt, wijs je naar zaken uit de bijbel en vind je ze logisch.

Ik heb soms het idee dat bepaalde Christenen voor hun geloof een flink stuk logica overboord gooien, en als het dan op andere geschriften en ideeën aankomt ze opeens wel weer eisen dat er logisch geredeneerd wordt. Caesar kan bijvoorbeeld niet gelijk zijn aan Jezus, want da's niet logisch en ook niet aannemelijk of waarschijnlijk. Maar Jezus is wel de zoon van God en is na 3 dagen opgestaan.

Dan kan ik persoonlijk geen waarde hechten als je daarna verhalen afbrandt op een gebrek aan logisch denken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')