abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54294057
quote:
Op donderdag 1 november 2007 00:22 schreef Kees22 het volgende:
[..]dwingen tot nadenken en extra goed kijken, wat erg gevaarlijk is.
kuch
pi_54294082
quote:
Punt 5: het geknipper van de lichtjes kan bij mensen die daarvoor gevoelig zijn een epileptische aanval uitlokken.
Goh, vandaar zoveel ongelukken achter auto's die hun knipperlicht gebruiken...
pi_54294279
quote:
Op donderdag 1 november 2007 00:32 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Goh, vandaar zoveel ongelukken achter auto's die hun knipperlicht gebruiken...
Haha, wel eens gezien hoe snel die kutlichtjes knipperen en hoe langzaam een richtingaanwijzer knippert? Ik heb geen aanleg voor epilepsie, maar dat zenuwegeknipper vind ik ook niet om aan te zien.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_54294331
quote:
Op donderdag 1 november 2007 00:30 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

kuch
Zoals ik al schreef: ik ben geen vriend van automobilisten. Maar heb jij zelf wel eens vanuit een auto gezien hoe fietsers rondrijden?
Juist als je geen hoge pet op hebt van automobilisten, zou je uit welbegrepen eigenbelang goed zichtbaar noeten willen zijn.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  donderdag 1 november 2007 @ 07:36:46 #80
3542 Gia
User under construction
pi_54295657
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 15:08 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Als fietser zie je voldoende vanwege de straatverlichting. Een fietslamp is dus niet primair bedoeld om de straat te verlichten (hoewel dat soms wel handig is).
Duh, er zijn zat onverlicht, of slecht verlichte fietspaden. Je bent verplicht een fatsoenlijke lamp op je fiets te hebben, zodat je ook op slecht verlichte wegen goed zicht hebt.

En de smoes "daar kom ik nooit" gaat niet op, maar dat snap je zelf denk ik ook wel.
  donderdag 1 november 2007 @ 07:41:43 #81
3542 Gia
User under construction
pi_54295677
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 23:07 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Dus een lampje van 2,95 is als je hem op je jas/tas whatever monteert onzichtbaar, maar wanneer je hem op je zadel gooit is hij opeens zichtbaar? En goede lamp met magneet voor eenvoudige montage aan je jas, die is niet zichtbaar?

Goedzichtbaarheid is belangrijk, niet de plaats waar een lampje geplaats zou mogen worden..
Je snapt het geloof ik niet. Die ledlampjes dienen niet als fietsverlichting. Misschien dat je nog wegkomt als je ze achterop je fiets monteert, maar ik denk het niet. Het geeft gewoon te weinig licht. Je trekt de aandacht door het geknipper, maar dat is tegelijk ook heel gevaarlijk. Niet voor de fietser, maar voor andere weggebruikers.

Wat is er mis met de eis dat een fiets voorzien moet zijn van deugdelijke verlichting? Dat was vroeger al zo. Waarom mag dat nu niet meer geëist worden?
En dat hoeft niet per se met een dynamo te zijn. Je hebt ook fietslampen op batterijen die vast op de fiets gemonteerd kunnen worden. En daar heb je ook goeie bij zitten, die voor goed zicht zorgen.

Niks mis mee.
  donderdag 1 november 2007 @ 08:02:45 #82
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_54295773
Och, och, wat hebben de fietsers het weer moeilijk. De wet wordt gehandhaafd, waar ze jarenlang een gedoogbeleid hebben mogen meemaken. Veel van die huilies hier zitten blijkbaar zelden in een auto als het wat donkerder is, anders zouden ze uitermate stil zijn hier.

Standaardisatie van fietsverlichting, zoals al eerder aangegeven, dient om het straatbeeld rustig te houden. Als de ene fietser zijn licht gewoon op de voorbumper en het achterspatbord heeft en de volgende heeft een knipperledje aan zijn linkerarm, dan weet je het op den duur in de auto ook niet meer. Of verkeren de fietsers in de veronderstelling dat zij het enige zijn waar automobilisten op (moeten) letten?

Daarbij: 9 van de 10 fietsers voert niet eens licht, knipperende LED of anderszins en fietst het liefst, gehuld in zwarte kleding, door de nacht met een air van 'ik ben onkwetsbaar'. En dat moeten ze op fietspaden helemaal lekker zelf weten, maar zodra je op de rijweg terechtkomt, speel je met je leven. Een auto rijdt minstens 30 km harder dan jij. Voeg daarbij de reactie tijd als een fietser wordt opgemerkt en je hebt een recept voor botbreuken en schade (als je geluk hebt).

En kom nou niet aan met lantaarnpalen. Ook op wegen waar lantaarnpalen zijn, zijn donkere gaten (tussen de lantaarnpalen namelijk), waar een fietser zonder licht zo goed als onzichtbaar is.

En als geknipper zoveel beter opvalt, waarom hebben andere voertuigen dan geen standaard knipperende verlichting? Juist, omdat iedereen dan stapelgek wordt van dat door elkaar geknipper.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  Moderator donderdag 1 november 2007 @ 08:10:20 #83
9859 crew  Karina
Woman
pi_54295822
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 15:18 schreef borbit het volgende:

[..]

Ik rij zelf ook wel eens in het donker door de stad, en ben er van overtuigd dat het geen probleem is om fietsers zonder licht gewoon op te merken.
Je gaat er van uit dat fietsers alleen door de stad rijden. Ik rijd elke ochtend door een bos naar mijn werk en als daar een fietser zonder licht rijdt, dan zie je die echt niet (er is daar geen straatverlichting, alleen af en toe van die kleine lampjes langs de weg).

Dus alle fietsers gewoon hun licht aan.

En auto's met een kapot licht worden ook beboet, dus waarom fietsers niet?
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  donderdag 1 november 2007 @ 08:12:59 #84
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_54295849
quote:
Op donderdag 1 november 2007 08:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Och, och, wat hebben de fietsers het weer moeilijk. De wet wordt gehandhaafd, waar ze jarenlang een gedoogbeleid hebben mogen meemaken. Veel van die huilies hier zitten blijkbaar zelden in een auto als het wat donkerder is, anders zouden ze uitermate stil zijn hier.

Standaardisatie van fietsverlichting, zoals al eerder aangegeven, dient om het straatbeeld rustig te houden. Als de ene fietser zijn licht gewoon op de voorbumper en het achterspatbord heeft en de volgende heeft een knipperledje aan zijn linkerarm, dan weet je het op den duur in de auto ook niet meer. Of verkeren de fietsers in de veronderstelling dat zij het enige zijn waar automobilisten op (moeten) letten?

Daarbij: 9 van de 10 fietsers voert niet eens licht, knipperende LED of anderszins en fietst het liefst, gehuld in zwarte kleding, door de nacht met een air van 'ik ben onkwetsbaar'. En dat moeten ze op fietspaden helemaal lekker zelf weten, maar zodra je op de rijweg terechtkomt, speel je met je leven. Een auto rijdt minstens 30 km harder dan jij. Voeg daarbij de reactie tijd als een fietser wordt opgemerkt en je hebt een recept voor botbreuken en schade (als je geluk hebt).

En kom nou niet aan met lantaarnpalen. Ook op wegen waar lantaarnpalen zijn, zijn donkere gaten (tussen de lantaarnpalen namelijk), waar een fietser zonder licht zo goed als onzichtbaar is.

En als geknipper zoveel beter opvalt, waarom hebben andere voertuigen dan geen standaard knipperende verlichting? Juist, omdat iedereen dan stapelgek wordt van dat door elkaar geknipper.
Ik zit vaak in de auto en het enige waar ik problemen mee heb zijn fietsers zonder verlichting. Het is niet alsof ik in de war raak als ik verschillende soorten verlichting zie, dat ik het allemaal niet meer weet. Dat zou ook niet gezond zijn als dat wel zo zou zijn, er zijn nl. nogal wat dingen waar je op moet letten op de weg, en als je van zoiets simpels al in de war raakt zou ik je aan willen raden de auto te laten staan.

Zolang een fiets goed zichtbaar voor- en achterlicht heeft zie ik geen enkel probleem. Overigens vind ik dat knipperende verlichting stukken duidelijker en opvallender is dan gewoon statisch rood achterlicht.

Maar goed, de wet is de wet. Zero tolerance.

De politie zou eens wat andere prioriteiten moeten stellen. Voor de meeste diefstallen kun je nog niet eens meer aangifte doen. Maar bekeuren voor allerlei onzin kan de politie wel.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  donderdag 1 november 2007 @ 08:14:01 #85
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_54295855
quote:
Op donderdag 1 november 2007 08:10 schreef Karina het volgende:

[..]

Je gaat er van uit dat fietsers alleen door de stad rijden. Ik rijd elke ochtend door een bos naar mijn werk en als daar een fietser zonder licht rijdt, dan zie je die echt niet (er is daar geen straatverlichting, alleen af en toe van die kleine lampjes langs de weg).

Voor zover ik weet krijg je met een kapot achterlicht als auto redelijk vaak gewoon een waarschuwing.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  donderdag 1 november 2007 @ 08:14:48 #86
66444 Lord_Vetinari
pi_54295860
quote:
Op donderdag 1 november 2007 08:14 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Voor zover ik weet krijg je met een kapot achterlicht als auto redelijk vaak gewoon een waarschuwing.
Alleen als je het ter plekke kunt repareren, anders krijg je een prent. Maar een auto heeft twee achterlichten. Een fiets niet.
  donderdag 1 november 2007 @ 08:16:38 #87
66444 Lord_Vetinari
pi_54295877
quote:
Op donderdag 1 november 2007 08:12 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Zolang een fiets goed zichtbaar voor- en achterlicht heeft zie ik geen enkel probleem. Overigens vind ik dat knipperende verlichting stukken duidelijker en opvallender is dan gewoon statisch rood achterlicht.
Maar dan wel op normale hoogte, dus onder de bagagedrager of op het spatbord. Die knipperlampjes op rugzakken etc zijn gewoon ellende. Rugzakken bewegen, sjaals waaien ervoor, de persoon draait zich om om achterom te kijken en zijn achterlicht draait mee. Niet erg als je rijdt, maar als je als fietser stilstaat om af te slaan en je kijkt achterom en je achterlicht draait mee, ben je dus in alle opzichten onzichtbaar.
pi_54296629
quote:
Op donderdag 1 november 2007 08:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:

als je als fietser stilstaat om af te slaan en je kijkt achterom en je achterlicht draait mee, ben je dus in alle opzichten onzichtbaar.
Dat geldt echter ook voor ouderwetse dynamo-achterlichten, die ook niet branden als iemand stil staat.
En die worden niet verboden op grond van dit argument .
  donderdag 1 november 2007 @ 09:53:05 #89
8369 speknek
Another day another slay
pi_54297218
quote:
Punt 3: een constant rood licht op bagagedragerhoogte en een constant wit licht op stuurhoogte zijn duidelijk herkenbaar als deel van een fiets. Als automobilist kijk je amper op fietserschouderhoogte, want daar verwacht je geen lichtje.
Meen je dit nou echt? .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_54297911
quote:
'Geen boete voor losse verlichting'

De meerderheid van de Tweede Kamer wil niet dat de politie verkeerde fietsverlichting gaat bestraffen.

Dat meldt RTL Nieuws. In een brief aan alle korpsen stelde de Raad van Commissarissen dat fietsers die verlichting aan hun kleding dragen of knipperende lichtjes hebben een boete moeten krijgen. Het belangrijkste is dat je als fietser duidelijk zichtbaar bent, vindt de Kamer. Minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) zou daarom de regels moeten veranderen.

Eerder vandaag liet de Groningse politie al weten dat fietsers alleen een waarschuwing krijgen als ze lampjes aan bijvoorbeeld hun jas of tas dragen. De Amsterdamse politie kondigde aan 'misschien wat soepeler' met de regels om te zullen gaan.
pi_54298363
quote:
Op donderdag 1 november 2007 07:36 schreef Gia het volgende:

[..]

Duh, er zijn zat onverlicht, of slecht verlichte fietspaden. Je bent verplicht een fatsoenlijke lamp op je fiets te hebben, zodat je ook op slecht verlichte wegen goed zicht hebt.

En de smoes "daar kom ik nooit" gaat niet op, maar dat snap je zelf denk ik ook wel.
Ik fiets in Zeeland zelf ook geregeld terug op hele donkere polderweggetjes. Daar zie je absoluut meer als je verlichting uit is. (Je ogen passen zich aan, zelfs op een maanloze, bewolkte nacht)
Ergo, fietsverlichting is primair om gezien te worden.
Dat knipperen teveel afleidt is onzin. In de stad heb je vaak een heel oerwoud aan verlichting waar die fietser met normale verlichting amper opvalt, maar knipperverlicht wel. In de scheep- en luchtvaart is het namelijk ook heel normaal om knipperverlichting te voeren
  donderdag 1 november 2007 @ 11:28:52 #92
8369 speknek
Another day another slay
pi_54298524
quote:
Op donderdag 1 november 2007 10:44 schreef DennisMoore het volgende:

[..]
Grappig dat de grote steden dat ook gelijk lieten weten, het klonk dan ook echt als een plan van commissarissen uit de polder .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_54298867
quote:
Op donderdag 1 november 2007 08:10 schreef Karina het volgende:

[..]

omdat fietsers zonder licht ook gewoon beboet worden. Maar verkeerd afgesteld licht? Licht in een auto is vele malen feller, en dus serieus mogelijk gevaarlijk voor andere verkeersdeelnemers. Maar een lichtje die op de tas zit, das in defintie opeens gevaarlijk voor hem of andere? Vlieg toch weg.
pi_54298947
quote:
Op donderdag 1 november 2007 08:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Alleen als je het ter plekke kunt repareren, anders krijg je een prent. Maar een auto heeft twee achterlichten. Een fiets niet.
een fiets heeft een reflector, als een auto van achteren hem dan niet ziet, zou ik knap vinden.
pi_54299108
quote:
Op donderdag 1 november 2007 11:28 schreef speknek het volgende:

uit de polder .
Juist, daar is het veel donkerder natuurlijk. Bovendien veroorzaken die knipperende ledjes daar veel verwarring tussen de carbid-lampen.
pi_54301760
quote:
Op donderdag 1 november 2007 11:51 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

omdat fietsers zonder licht ook gewoon beboet worden. Maar verkeerd afgesteld licht? Licht in een auto is vele malen feller, en dus serieus mogelijk gevaarlijk voor andere verkeersdeelnemers. Maar een lichtje die op de tas zit, das in defintie opeens gevaarlijk voor hem of andere? Vlieg toch weg.
Klopt. Heel gevaarlijk zijn de fietspaden aan de linkerkant van de weg als ze een paar decimeter lager dan het wegdek liggen. Je wordt continu verblind door de tegemoetkomende auto's. Dat is iets waar veel meer aandacht aan uit moet gaan, niet aan de positie van je fietslampje (zolang die uiteraard effectief is).
  donderdag 1 november 2007 @ 22:37:04 #97
66444 Lord_Vetinari
pi_54307179
quote:
Op donderdag 1 november 2007 11:56 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

een fiets heeft een reflector, als een auto van achteren hem dan niet ziet, zou ik knap vinden.
Krijg ik van jou 1 Euro voor elke fiets die ik morgenochtend op weg naar mijn werk zie, die GEEN reflector heeft? Kan ik morgenmiddag lekker uitgebreid van uit eten.
pi_54307224
Stop die mongolenstandarisatie maar in je anus, ga lekker je eigen domme politiekop standariseren man, eikel. Zo kan je de wet toch niet serieus nemen. . Dat 9 vd 10 fietsers geen licht heeft, is juist een argument om dit wel te tolereren. Iemand is grondig vergeten waar de prioriteiten lgigen

P.S. Knipperlichten is geen onzin. Ze gaan veel veel langer mee.
  donderdag 1 november 2007 @ 22:42:02 #99
66444 Lord_Vetinari
pi_54307274
quote:
Op donderdag 1 november 2007 22:39 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
P.S. Knipperlichten is geen onzin. Ze gaan veel veel langer mee.
Omdat ze de helft van de tijd uit zijn en je dus de helft van de tijd niet zichtbaar bent.
pi_54307479
quote:
Op donderdag 1 november 2007 22:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Omdat ze de helft van de tijd uit zijn en je dus de helft van de tijd niet zichtbaar bent.
. Fuck off.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')