Rittenschemaquote:"De Tour 2008 moet een open strijd worden"
do 25/10/07 - In Parijs is de 95e editie van de Ronde van Frankrijk voorgesteld. "De Tour van de hoop", dixit Tour-directeur Christian Prudhomme, start op 5 juli 2008. Het is een atypische Tour zonder proloog.
Voor het eerst in meer dan veertig jaar is er geen proloog of inleidende tijdrit. De Tour start in Brest met een rit in lijn.
In de Tour-aanhef in Bretagne zijn er twee ritten met geaccidenteerde finales, niet meteen een kolfje naar de hand van de spurters. Op de vierde dag is er een individuele tijdrit (29 kilometer).
Een ploegentijdrit staat niet op het programma. Op de voorlaatste dag is er nog een afspraak voor de tijdrijders.
Via het Centraal Massief trekt de Tour naar de Pyreneeën. In de rit met aankomst op Hautacam ligt ook de Tourmalet op het parcours. In Pau staat de eerste traditionele rustdag op het programma.
Enkele overgangsritten brengen de renners daarna naar de zuidelijke Alpen. De Tour maakt een uitstap naar Italië, waar ook de tweede rustdag is. De laatste bergrit eindigt op l'Alpe D'Huez.
Het einde van de Tour blijft uiteraard onveranderd, met de finish op de Champs Elysées in Parijs. Nog dit: er vallen volgend jaar geen bonificatieseconden te verdienen, net zoals in de Vuelta.
quote:"Passie voor de Tour verdedigen"
Dopingverhalen ontsierden de Tour van 2007. "Maar daarom mogen we onze armen niet laten zakken. De Tour is en blijft een formidabel evenement", zegt Christian Prudhomme, directeur van de Tour.
"De supporters langs de weg hebben dit jaar Michael Rasmussen uitgefloten. Ze deden dat uit passie voor de Tour. Die passie moeten we verdedigen", zegt hij.
De Tour begint niet traditioneel met een proloog en ook het vervolg van de eerste week is atypisch. "Het blijft een week voor spurters, maar we wilden meer variatie", vertelt Prudhomme ook.
"Op de vierde dag is er al een tijdrit en op de zesde dag wordt er al geklommen in het Centraal Massief. We willen de aanvallers kansen geven en zo van deze Tour echt een open strijd maken."
"Er is een bergrit minder, maar wel een aankomst bergop meer. Er zijn heel wat kansen voor de durvers. De eerste week zal sowieso voor tijdsverschillen zorgen, daarom geen bonificatieseconden."
"Geen enkel team is zeker van deelname"
Nu de Tour geen deel meer uitmaakt van de ProTour heeft geen enkel team startrecht op dit moment. "Geen enkel team is al zeker van deelname en geen enkele ploeg is nu al uitgesloten", zegt Prudhomme.
"Alle renners zullen wel een biologisch pasje moeten hebben. Wat als Rasmussen er een heeft? Het zou me verbazen mocht een ploeg hem aantrekken."
3 a 4 cols achter elkaar heeft weinig zin. Dan koersen ze toch pas op de laatste col of wellicht een col eerder. In het begin is dat toch een maat voor niets.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 13:17 schreef Falco het volgende:
Drie aankomsten bergop en er wordt ook (als ik goed tel) vijf keer naar boven de 2000 meter geklommen, dat is mooi natuurlijk, maar monsteretappes met drie, vier cols achter elkaar zou ook mooi zijn en zo'n etappe ontbreekt helaas. Bij zo'n etappe naar Italië zul je zien dat vrijwel het gehele peloton begint aan de laatste eindklim. Maar over algemeen een aardig parcours, dat inderdaad wel verschilt met vorige tours. Ook tof is het relatief vroege uitstapje naar het Centraal Massief.
Jawel hoor de route de la Bonette is geasfalteerd (lus om een rotspunt) op 2802m hoogte. De echte col is slechts op 2678m hoogte. De top van de rotspunt is slechts via een geitepad te bereiken dat gaat naar 2863m hoogte. Echt smal is de pas ook weer nietquote:Op donderdag 25 oktober 2007 14:05 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Ik dacht trouwens dat die Bonette onbeklimbaar was wegens de top niet geasfalteerd en veel te smal ? Of gaat men niet tot helemaal boven ?
Maar dan gaat men dus niet tot op die hele top ? (de foto's die ik zag zijn dan allicht van dat geitepad)quote:Op donderdag 25 oktober 2007 15:11 schreef knep het volgende:
[..]
Jawel hoor de route de la Bonette is geasfalteerd (lus om een rotspunt) op 2802m hoogte. De echte col is slechts op 2678m hoogte. De top van de rotspunt is slechts via een geitepad te bereiken dat gaat naar 2863m hoogte. Echt smal is de pas ook weer niet.
Heb hem zelf een heel aantal keer gereden en het is een van mijn favorieten, ben dan ook aan het denken om volgend jaar een weekje in die buurt door te brengen als de tour er is.
het is de hoogste geasfalteerde weg van Europa dus dat moet haast wel. Verder een verrassend mooi parcours. Met de Bonette durft de Tour eindelijk weer een zware en spectaculaire beklimming op te nemen in het parcours. Verder zijn ook de etappes naar Hautacam en Alpe 'Duez zijn ook veelbelovend.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 18:48 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Leuk, dan is dat zowat de allerhoogste passage in een wielerkoers in Europa ooit zeker ?
Zo willen ze aanvallen stimuleren. Logisch, want nu die bonificaties weg zijn wil geen enkele sprintersploeg meer gaan voor de dagzege....quote:Op donderdag 25 oktober 2007 23:03 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Waarom eigenlijk niet gewoon boni-seconden in de eerste paar ritten en daarna gewoon niet meer ?
Mwah, zolang iedereen kort bij elkaar staat en/of er een sprinterskans is, zie ik ook niet zomaar een vlucht wegblijven in de beginfase van de tour, zie ook de Vuelta dit jaar.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 23:06 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Zo willen ze aanvallen stimuleren. Logisch, want nu die bonificaties weg zijn wil geen enkele sprintersploeg meer gaan voor de dagzege....
Waarom niet eigenlijk ? Nu krijgt toch gewoon de renner waarbij je zijn plaatsen in de rituitslagen optelt en dan op het laagste getal uitkomt de gele trui telkens ?quote:Op donderdag 25 oktober 2007 23:06 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Zo willen ze aanvallen stimuleren. Logisch, want nu die bonificaties weg zijn wil geen enkele sprintersploeg meer gaan voor de dagzege....
Gilbert in topvorm kan misschien wel prijs rijdenquote:Op vrijdag 26 oktober 2007 00:44 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Wacht tot Lefevre dat ontdekt. Hij noemde de Tourstart "met die vlakke start zonder proloog ideaal voor Tom Boonen" ...
Giro en Vuelta voorstelling volgen altijd laterquote:Op vrijdag 26 oktober 2007 15:10 schreef jorryt het volgende:
Mooi parcours, maar weet iemand waar ik het schema van de Giro van volgend jaar kan vinden? Of is die er nog niet?
Maar daar heeft Lefevre niks aanquote:Op vrijdag 26 oktober 2007 14:08 schreef Bartoli het volgende:
[..]
Gilbert in topvorm kan misschien wel prijs rijden
Daarom. Het was sarcastisch bedoeld.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 00:29 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Waarom niet eigenlijk ? Nu krijgt toch gewoon de renner waarbij je zijn plaatsen in de rituitslagen optelt en dan op het laagste getal uitkomt de gele trui telkens ?
ach in de Giro is dat geen probleemquote:Op vrijdag 26 oktober 2007 18:16 schreef DutchSL het volgende:
Pico de Veleta kun je niet (helemaal) op met de wegfiets, alleen met de MTB. Met de wegfiets kun je maar tot 2200 meter oid, en daar is de Vuelta ook wel eens aangekomen.
Het is de hoogste pas van Europa. Niet de hoogste geasfalteerde weg (da's de Pico Veleta, bij Granada, daar kun je tot 3300 meter komen, hoewel de laatste paar km wel erg slecht asfalt is, nauwelijks meer de naam asfalt waard).quote:Op donderdag 25 oktober 2007 19:11 schreef sportfreak het volgende:
[..]
het is de hoogste geasfalteerde weg van Europa dus dat moet haast wel. Verder een verrassend mooi parcours. Met de Bonette durft de Tour eindelijk weer een zware en spectaculaire beklimming op te nemen in het parcours. Verder zijn ook de etappes naar Hautacam en Alpe 'Duez zijn ook veelbelovend.
De Bonette:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het is goed (erg goed zelfs) asfalt tot circa 3500 meter. Daarna wordt het minder.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 18:16 schreef DutchSL het volgende:
Pico de Veleta kun je niet (helemaal) op met de wegfiets, alleen met de MTB. Met de wegfiets kun je maar tot 2200 meter oid, en daar is de Vuelta ook wel eens aangekomen.
Is ook wel logisch dat ze op 2510 meter finishen. Daar heb je namelijk de ruimte om een finish op te zetten. Daarna is die er niet meer.quote:Op zondag 28 oktober 2007 12:48 schreef DutchSL het volgende:
@Wombcat, als jij er bent geweest zul je het wel beter weten of er tegenop te fietsen is
Al zit er natuurlijk wel een verschil tussen een peloton (incl. gevolg) en een (groepje) toerist(en).
In de Vuelta rijden ze er regelmatig tegenop, met finish op 2510 meter (laatste keer in 2003, Cardenas won) of 2100 meter (laatste keer in 2004, de beruchte klimtijdrit van Santi Perez). Alleen plakken ze er dan het etiket Alto de Sierra Nevada op.
Bij voorkeur in de voormiddag van de dag waar ze erop gaan koersen in de Giro ...quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 17:17 schreef rubbereend het volgende:
[..]
ach in de Giro is dat geen probleemof ze kwakken er snel een asfalt laag op
Zo op het oog zijn de bergetappes niet megazwaar. De etappe naar Alpe d'Huez is het zwaarste. Een paar ritten met de laatste berg relatief ver van de finish.quote:Op zondag 28 oktober 2007 05:08 schreef jpjedi het volgende:
Heftig parcours zeg dit jaar. En interessante wijzigingen. De Bonette vind ik toch wel de zwaarste rit die er bestaat met name vanwege het lokale klimaat icm de hoogte wat hem exclusief maakt maar zowat dodelijk.
Ik kijk er wel weer naar uit moet ik zeggen.![]()
Je hebt gelijk, die etappe had ik even over het hoofd gezien.quote:Op zondag 28 oktober 2007 14:48 schreef IJsVogel het volgende:
Nar de Alpe d'Huez is alleen zwaar omdat de finish bergop is maar de Lombarde is zwaarder dan de Galibier (van de lauteret kant dan) en de Bonette is echt wel een pittig stuk klimmen met onderaan de finish
Ik denk dat Evans wel als favoriet kan worden gezien. De eerste tijdrit dit jaar bracht door het parcours ook geen extreem grote verschillen. Bovendien heeft hij zeker een minuut verloren naar Plateau de Beille door constant de aanvallen van Contador en Rasmussen te beantwoorden ipv eigen tempo rijden zoals Leipo en Sastre. De dag erna nog eens pakweg een halve minuut doordat de achtervolging op Contador en Rasmussen niet opgang kwam in de laatste afdaling.quote:Op zondag 28 oktober 2007 04:45 schreef pfaf het volgende:
In een Australische krant wordt Evans als favoriet gezien, omdat er geen bonificatieseconden te winnen zijn, iets wat het dit jaar genekt heeft. Ik zou bijna een brief sturen, kijk eens naar de tijdritten dit jaar en volgend jaar...
Absoluut mee eens. Ik had het wel leuk gevonden, maar dat ze dit jaar nog niet zijn uitgenodigd, is volledig te begrijpen.quote:Op donderdag 20 maart 2008 17:17 schreef Ereinion het volgende:
Echt jammer vind ik het niet. Skil heeft totaal niet de ploeg voor de Tour, misschien dat ze met twee man in Parijs aangekomen waren.
Wat is er met de pro tour licentie van Discovery Channel gebeurd?quote:Op donderdag 20 maart 2008 15:55 schreef Bartoli het volgende:
United States: Slipstream (Continental Pro)
Eens dat Barloworld en Slipstream meer in hun mars hebben dan Skil-Shimano. Slipstream bestaat voor een gedeelte uit protour renners (Backstedt, Danielson, Millar, Zabriskie). Barloworld heeft zich vorig jaar als ploeg bewezen. De bollen en twee etappes (Soler (quote:Op donderdag 20 maart 2008 17:05 schreef Falco het volgende:
Jammer, alhoewel Barloworld en Slipstream natuurlijk kwalitatief meer in hun mars hebben en Agritubel de laatste tijd in de Tour zich positief heeft onderscheid.
de sponsor is gestopt, en die licentie had tailwind sports maar geloof niet dat die meegegaan zijn naar Astanaquote:Op donderdag 20 maart 2008 21:53 schreef Bismarck het volgende:
[..]
Wat is er met de pro tour licentie van Discovery Channel gebeurd?
[..]
Mercado wist twee jaar terug nog een etappe te pakken en ze zorgen tenminste vaak voor dat ze in vluchten meezitten. Er zijn genoeg teams die zich minder laten zien. Maar goed Moreau zal inderdaad wel de grote reden zijn, dat ze wederom mee kunnen doen.quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:53 schreef Bismarck het volgende:
[..]
Wat is er met de pro tour licentie van Discovery Channel gebeurd?
[..]
Maar in welk opzicht heeft Agritubel zich positief onderscheiden in de Tour de France? Als er één ploeg is die helemaal niets klaarspeelt in de TDF dan is het Agritubel wel. Maar ja, juist dit jaar hebben ze een extra reden om die ploeg uit te nodigen, omdat de regerende Franse kampioen (Moreau) voor Agritubel rijdt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |