Nou, dat laatste is niet echt een probleem, want ik kom maar al te vaak in de spotlights.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 22:13 schreef jogy het volgende:
Een bijdehante opmerking op zijn tijd is niks mis mee, als je echter bijdehand doet om maar in het oog te vallen dan kan het erg irriterend werken.
Je hebt helemaal gelijk hoor, ik doe het ook vaak genoeg maar je vroeg wat andere ervan denken en dat is zo'n beetje het antwoord. Een bijdehante opmerking om een saai gesprek maar boeiend te krijgen is misschien een teken dat je andere gesprekken moet voeren danwel andere gesprekspartners te vindenquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 22:28 schreef Lord-Darkness het volgende:
[..]
Nou, dat laatste is niet echt een probleem, want ik kom maar al te vaak in de spotlights.
Echter, op iedere vraag//babbel reageer ik vrijwel continu met een bijdehante opmerking. Een van de redenen is dat ik geen drol aan standaardconservaties vind...
Voorbeeldje van een 'standaard'-gesprek'
"Mooie kleding heb je aan!"
"Dank je!"
Uit 't sociaal oogpunt wenselijk, maar saai is het wel. Dan kun je beter een draai aan geven, lijkt me..
ad rem, scherpzinnigquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 23:17 schreef katerwater het volgende:
Wie legt mij uit wat bijdehand betekend?
Op vandale stond: een schrander iemand![]()
Wijsneus.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 23:17 schreef katerwater het volgende:
Wie legt mij uit wat bijdehand betekend?
Op vandale stond: een schrander iemand![]()
Ah, een beetje zoals alle Nederlandersquote:
Dat is wel handig, scheelt een boel zinloze discussies.quote:Op zondag 21 oktober 2007 01:38 schreef Logitik het volgende:
Vooral als je net iemand leert kennen schrikt dit af.
Dat en in welke matequote:Op zaterdag 20 oktober 2007 22:12 schreef MissyMirjaM het volgende:
hangt ervan af op welke manier
standaard mensenquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 22:11 schreef Lord-Darkness het volgende:
Zonet vertelde een vriend tegen mij dat ik mensen afschrik met m'n bijdehante gedoe. Dit kan ik me echter moeilijk voorstellen. Want als 't de bijdehante mensen betreft, vind ik ze vaak leuker dan gewone 'standaard-mensen'. Immers, zulke conservaties zijn veelal interessanter om te volgen, dan de gewone standaardgesprekken over koetjes kalfjes, hoe de weer is, etc. etc.
Maar dat is wel uit m'n perspectief hé. Daarom vraag ik om jullie input, of bijdehand wel als negatief gezien kan worden.
Check!quote:Op zondag 21 oktober 2007 19:52 schreef DuranK het volgende:
Bij hele irritante mensen heb ik de neiging net iets bijdehandter te zijn dan bij leuke mensen. Geeeeeen idee hoe dat komt![]()
Ik denk dat mensen dat laatste oppikken en dat dat afschrikt. Indirect geef je sommige mensen dan misschien het gevoel dat je geen drol aan die persoon vindt.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 22:28 schreef Lord-Darkness het volgende:
[..]
Nou, dat laatste is niet echt een probleem, want ik kom maar al te vaak in de spotlights.
Echter, op iedere vraag//babbel reageer ik vrijwel continu met een bijdehante opmerking. Een van de redenen is dat ik geen drol aan standaardconservaties vind...
Hij is er blijkbaar niet in geslaagd om je uit te leggen wat hij er vervelend aan vindt. Lijkt me wel handig als je begrijpt wat hij nu precies bedoelt. Nog een keertje om uitleg vragen? En zo te horen, doe je het niet eens bewust.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 22:11 schreef Lord-Darkness het volgende:
Zonet vertelde een vriend tegen mij dat ik mensen afschrik met m'n bijdehante gedoe. Dit kan ik me echter moeilijk voorstellen.
Jij bent ook wel een beetje bijdehand, schatquote:Op vrijdag 26 oktober 2007 16:20 schreef LadyXochi het volgende:
Ik hoor ook wel eens dat ik bijdehand ben. De meesten bedoelen dat inderdaad negatief, omdat het naar 'betweterig' neigt. Gelukkig hoor ik het minder vaak dan vroeger, misschien omdat ik veranderd ben?
Goed punt. Het is erg makkelijk te zeggen dat iemand irritant is, maar het is lastiger om uit te leggen waar dat door komt. En als hij zegt dat je bijdehand bent, moet hij daar ook voorbeelden van kunnen geven. Want stel dat jij daar aan wil werken, dan moet je het wel begrijpen.quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 12:46 schreef MNR het volgende:
[..]
Hij is er blijkbaar niet in geslaagd om je uit te leggen wat hij er vervelend aan vindt. Lijkt me wel handig als je begrijpt wat hij nu precies bedoelt. Nog een keertje om uitleg vragen? En zo te horen, doe je het niet eens bewust.
Imho kan het vervelend zijn, maar die redenen zijn inmiddels allemaal aangegeven
Hmmm... ik vind jou niet degene die haantje de voorste wil zijn (als je zo naar bijdehand kijkt). Dus daarin bedoel ik het positiefquote:Op zaterdag 27 oktober 2007 18:19 schreef LadyXochi het volgende:
Ja, maar bedoel je dat nou positief of negatief?
Ik sprak vandaag met een vrouw op wiens zoontje ik vroeger gepast heb. Zij zei dat ik altijd heel goed met woorden was, en heel adrem. Dus ik even doorvragen en ja, ik was vroeger dus ook bijdehand, maar zij vond dat juist leuk. Omdat zij ook zo vlot is, zei ze. En zij dacht ook dat mensen die 'bijdehand' op een negatieve manier gebruiken er gewoon zelf niet tegen kunnen.
Hier is alles mee gezegd.quote:Op zondag 21 oktober 2007 11:14 schreef Slarioux het volgende:
Oh alsjeblieft doe er dan wat aan, want als mensen er al wat van zeggen is het heel erg met je gesteld.
Bijdehand zijn was leuk in groep 8, maar ik ken wat echt bijdehandte mensen en het wordt gewoon grafirritant na een tijdje. Je kan gewoon bij elke opmerking wachten tot er weer een grepke gemaakt wordt. Je ziet het van mijlen ver aan komen en de humor is zo sterk dat je jezelf wel in je voet wilt schieten. En dat dan elke dag weer.
Na een week, en als je jezelf wilt vleien, twee weken, zijn al die grapjes en grollen wel geweest dus dan hoor je ze allemaal voor de tweede keer. De derde keer. Variatietje dit, meer van hetzelfde dat. Dan moet je op een gegeven moment je muil gaan houden want je hebt goede vrienden als ze er wat van zeggen in plaats van je links laten liggen.
En "standaard-conversaties zijn saai"? Puh-lease zeg.
Tja, dat ze er niet tegenkunnen heeft een goede reden.quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 18:19 schreef LadyXochi het volgende:
Ja, maar bedoel je dat nou positief of negatief?
Ik sprak vandaag met een vrouw op wiens zoontje ik vroeger gepast heb. Zij zei dat ik altijd heel goed met woorden was, en heel adrem. Dus ik even doorvragen en ja, ik was vroeger dus ook bijdehand, maar zij vond dat juist leuk. Omdat zij ook zo vlot is, zei ze. En zij dacht ook dat mensen die 'bijdehand' op een negatieve manier gebruiken er gewoon zelf niet tegen kunnen.
Volgens mij hebben wij dan een andere definitie van 'bijdehand'... Ik word namelijk niet bijdehand genoemd, omdat ik grappig probeer te zijn, maar omdat ik scherp reageer/adrem ben. Van Dale zegt dan ook:quote:Op zondag 28 oktober 2007 13:28 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Hier is alles mee gezegd.
Ik heb ook een paar mensen om me heen waarvan ik al weet wat ze gaan zeggen op iedere opmerking. Leuk hoor als je het nog nooit hebt meegemaakt. Maar voor mij doodsaai.
En maar verwachtingsvol rondkijken of iedereen het wel grapig vindt.![]()
Misschien is dat verbeteren en 'inhoudelijke', waaronder je voorbeeld, wel flauw, opdringerig, betweterig en denigrerend. Al eens bij stil gestaan?quote:Op zondag 28 oktober 2007 19:46 schreef LadyXochi het volgende:
[..]
Volgens mij hebben wij dan een andere definitie van 'bijdehand'... Ik word namelijk niet bijdehand genoemd, omdat ik grappig probeer te zijn, maar omdat ik scherp reageer/adrem ben. Van Dale zegt dan ook:
bij·de·hand (bn.)
1 slim en snel reagerend => bij de pinken, vlug
Ik doe dat dus niet om grappig te zijn, maar ik heb snel een inhoudelijke reactie op wat iemand zegt. Dit gaat op in normale conversaties, maar het valt op/irriteert mensen sneller als het gaat om mensen verbeteren. Klein voorbeeld:
Iemand: "Ik heb geen tas bij."
Ik: "Me."
Gaat bijna automatisch.
Maar goed, om nog wat bij te dragen aan deze discussie, en misschien heeft de TS hier ook nog wat aan: Schijnbaar weet niet iedereen goed wat 'bijdehand' nou precies is. Daardoor wordt het woord te pas en te onpas gebruikt. Dus als iemand je 'bijdehand' noemt, is het misschien handig om te vragen wat die persoon bedoelt. Dan kan nog best wel eens blijken dat hij/zij bedoelt dat je flauw, opdringerig, betweterig, of denigrerend over komt. Dat is dus niet 'bijdehand'.
Ik weet niet waar jij woont, maar hier in Amsterdam geldt dit niet als een bijdehande opmerking. Sterker nog, lijkt me juist de flauwe standaard reactie van een taalzuurpruim als je dwangmatig mensen corrigeert. Wat is daar bijdehand aan? Mijn mondhoeken beginnen in de verste verte niet te glimlachen. Wat is de originele insteek? Is het scherp als je een provinciaal met een boerenuitdrukking corrigeert? Alsof niet iedere kleuter van buiten de provincie hoort dat dit een boerse formulering is.quote:Op zondag 28 oktober 2007 19:46 schreef LadyXochi het volgende:
[..]
Volgens mij hebben wij dan een andere definitie van 'bijdehand'... Ik word namelijk niet bijdehand genoemd, omdat ik grappig probeer te zijn, maar omdat ik scherp reageer/adrem ben. Van Dale zegt dan ook:
bij·de·hand (bn.)
1 slim en snel reagerend => bij de pinken, vlug
Ik doe dat dus niet om grappig te zijn, maar ik heb snel een inhoudelijke reactie op wat iemand zegt. Dit gaat op in normale conversaties, maar het valt op/irriteert mensen sneller als het gaat om mensen verbeteren. Klein voorbeeld:
Iemand: "Ik heb geen tas bij."
Ik: "Me."
Gaat bijna automatisch.
...
quote:Op zondag 21 oktober 2007 11:08 schreef Garisson72 het volgende:
koddige kwinkslagen en guitige lolligheden
Dan moeten ze zeggen dat ik flauw, opdringerig, betweterig en/of denigrerend bezig ben. Dat is dus niet hetzelfde als 'bijdehand'. En dat was mijn punt ook.quote:Op maandag 29 oktober 2007 16:32 schreef Slarioux het volgende:
[..]
Misschien is dat verbeteren en 'inhoudelijke', waaronder je voorbeeld, wel flauw, opdringerig, betweterig en denigrerend. Al eens bij stil gestaan?
Kijk, dat bedoel ik nou. Waarom zou ik dat grappig bedoelen? Waarom wordt hier steeds die vergelijking getrokken? En hoezo moet bijdehand origineel zijn? Waar komt dat nou weer vandaan? En dat bedoel ik dus met verschillende definities van 'bijdehand'.quote:Op maandag 29 oktober 2007 16:35 schreef Roquefort het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij woont, maar hier in Amsterdam geldt dit niet als een bijdehande opmerking. Sterker nog, lijkt me juist de flauwe standaard reactie van een taalzuurpruim als je dwangmatig mensen corrigeert. Wat is daar bijdehand aan? Mijn mondhoeken beginnen in de verste verte niet te glimlachen. Wat is de originele insteek? Is het scherp als je een provinciaal met een boerenuitdrukking corrigeert? Alsof niet iedere kleuter van buiten de provincie hoort dat dit een boerse formulering is.
Oh dat is absoluut wel hetzelfde, in de zin dat dat bijdehand zijn op die vier manieren kan overkomen en als negatief ervaren kan worden.quote:Op maandag 29 oktober 2007 21:51 schreef LadyXochi het volgende:
[..]
Dan moeten ze zeggen dat ik flauw, opdringerig, betweterig en/of denigrerend bezig ben. Dat is dus niet hetzelfde als 'bijdehand'. En dat was mijn punt ook.
Best bijdehand.quote:Op donderdag 1 november 2007 09:11 schreef MNR het volgende:
Is het iemand eerder opgevallen dat TS nog maar 1x in het eigen topic heeft gereageerd?
Hij kan geen bijdehante opmerking verzinnen.quote:Op donderdag 1 november 2007 09:11 schreef MNR het volgende:
Is het iemand eerder opgevallen dat TS nog maar 1x in het eigen topic heeft gereageerd?
Je lijkt je aangesproken te voelen, maar volgens mij reageert Corksterr gewoon op de TS/OP??quote:Op donderdag 1 november 2007 12:56 schreef LadyXochi het volgende:
Corksterr, kun je even specifiek aangeven waar ik bijdehand reageer en waarom dat over komt als een flauwe grap?
Altijd lastig als mensen niet quotenquote:Op donderdag 1 november 2007 16:47 schreef Roquefort het volgende:
[..]
Je lijkt je aangesproken te voelen, maar volgens mij reageert Corksterr gewoon op de TS/OP??
Ik vind het op zich geen negatieve eigenschap, ben het zelf ook nogal, maar je moet natuurlijk wel weten wanneer bijdehand gedoe ongepast of onwenselijk is.....quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 22:11 schreef Lord-Darkness het volgende:
Zonet vertelde een vriend tegen mij dat ik mensen afschrik met m'n bijdehante gedoe. Dit kan ik me echter moeilijk voorstellen. Want als 't de bijdehante mensen betreft, vind ik ze vaak leuker dan gewone 'standaard-mensen'. Immers, zulke conservaties zijn veelal interessanter om te volgen, dan de gewone standaardgesprekken over koetjes kalfjes, hoe de weer is, etc. etc.
Maar dat is wel uit m'n perspectief hé. Daarom vraag ik om jullie input, of bijdehand wel als negatief gezien kan worden.
Ik reageerde inderdaad gewoon op TS, sorry voor de onduidelijkheid.quote:Op donderdag 1 november 2007 12:56 schreef LadyXochi het volgende:
Corksterr, kun je even specifiek aangeven waar ik bijdehand reageer en waarom dat over komt als een flauwe grap?
Ja, daar kan ik me wel in vinden. Gevatheid. Maar hoe overdrijf je gevatheid? En als iemand daar niet tegen kan, ligt het dan eigenlijk wel aan jou?quote:Op vrijdag 2 november 2007 20:17 schreef tgs. het volgende:
Bijdehand kan ook duiden op standvastigheid en gevatheid. Iets wat toch wel mooi is meegenomen alleen je moet je het niet overdrijven wil het niet een negatieve klank krijgen op den duur.
Je kunt gevatheid wel degelijk overdrijven als je er een soort strijd van gaat maken met iemand anders. Bijvoorbeeld iemand die altijd gelijk wil hebben of het laatste woord wil hebben.quote:Op zondag 4 november 2007 12:35 schreef LadyXochi het volgende:
Ja, daar kan ik me wel in vinden. Gevatheid. Maar hoe overdrijf je gevatheid? En als iemand daar niet tegen kan, ligt het dan eigenlijk wel aan jou?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
Hmmm.... interessant! Zo had ik het nog niet bekeken. Thanks for sharing.quote:Op zondag 4 november 2007 13:55 schreef MNR het volgende:
[..]
Je kunt gevatheid wel degelijk overdrijven als je er een soort strijd van gaat maken met iemand anders. Bijvoorbeeld iemand die altijd gelijk wil hebben of het laatste woord wil hebben.
Als een ander daar niet tegen kan, ligt het aan beide mensen: de een omdat hij te gevat is (want daar reageert de een geirriteerd op) en de ander omdat hij er niet tegen kan 'afgetroefd' te worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |