abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54060355
Zonet vertelde een vriend tegen mij dat ik mensen afschrik met m'n bijdehante gedoe. Dit kan ik me echter moeilijk voorstellen. Want als 't de bijdehante mensen betreft, vind ik ze vaak leuker dan gewone 'standaard-mensen'. Immers, zulke conservaties zijn veelal interessanter om te volgen, dan de gewone standaardgesprekken over koetjes kalfjes, hoe de weer is, etc. etc.

Maar dat is wel uit m'n perspectief hé. Daarom vraag ik om jullie input, of bijdehand wel als negatief gezien kan worden .
pi_54060370
hangt ervan af op welke manier
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 22:13:49 #3
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_54060408
Een bijdehante opmerking op zijn tijd is niks mis mee, als je echter bijdehand doet om maar in het oog te vallen dan kan het erg irriterend werken.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_54060722
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 22:13 schreef jogy het volgende:
Een bijdehante opmerking op zijn tijd is niks mis mee, als je echter bijdehand doet om maar in het oog te vallen dan kan het erg irriterend werken.
Nou, dat laatste is niet echt een probleem, want ik kom maar al te vaak in de spotlights.
Echter, op iedere vraag//babbel reageer ik vrijwel continu met een bijdehante opmerking. Een van de redenen is dat ik geen drol aan standaardconservaties vind ...

Voorbeeldje van een 'standaard'-gesprek'

"Mooie kleding heb je aan!"
"Dank je!"

Uit 't sociaal oogpunt wenselijk, maar saai is het wel. Dan kun je beter een draai aan geven, lijkt me..
pi_54060864
Dus dan zeg jij als iemand zegt: Mooie kleding heb je aan?
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 22:39:11 #6
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_54060925
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 22:28 schreef Lord-Darkness het volgende:

[..]

Nou, dat laatste is niet echt een probleem, want ik kom maar al te vaak in de spotlights.
Echter, op iedere vraag//babbel reageer ik vrijwel continu met een bijdehante opmerking. Een van de redenen is dat ik geen drol aan standaardconservaties vind ...

Voorbeeldje van een 'standaard'-gesprek'

"Mooie kleding heb je aan!"
"Dank je!"

Uit 't sociaal oogpunt wenselijk, maar saai is het wel. Dan kun je beter een draai aan geven, lijkt me..
Je hebt helemaal gelijk hoor, ik doe het ook vaak genoeg maar je vroeg wat andere ervan denken en dat is zo'n beetje het antwoord. Een bijdehante opmerking om een saai gesprek maar boeiend te krijgen is misschien een teken dat je andere gesprekken moet voeren danwel andere gesprekspartners te vinden .
Vrijheid
pi_54060975
Bijdehand is leuk, te bijdehand niet. Als je steeds een venijnige opmerking plaatst, zullen mensen minder geneigd zijn je iets persoonlijks te vertellen.
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 22:46:57 #8
179735 UnderTheWingsOfLove
Imperio. Crucio. Avada Kedavra
pi_54061094
Ja het moet wel leuk bijdehand zijn
Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
pi_54061714
Wie legt mij uit wat bijdehand betekend?

Op vandale stond: een schrander iemand
pi_54061857
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 23:17 schreef katerwater het volgende:

ad rem, scherpzinnig
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 23:25:30 #11
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_54061902
bijdevoet
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_54061953
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 23:17 schreef katerwater het volgende:

Wijsneus.

En ja, ik vind dat geweldig. Zeker als het tijdens de flirt gebeurt! Maar wel opletten dat je mensen niet in de zeik neemt.
pi_54062155
bijdehand is soms wel leuk, maar niet constant. Ik zou me ook aan kunnen ergeren.
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 23:55:40 #14
134256 Cutebutpsycho
Things even out.
pi_54062584
Moeilijk. In sommige situaties juist leuker dan niet-bijdehand (ofwel: saai -soms dan - ). Maar in andere weer bloedirritant en onnodig. Situatie afhankelijk dus.
Waar ik echter nog meer kriebels van krijg dan van een lekker bijdehand persoon, is iemand die juist stilletjes is en met alle winden meewaait. (Of is dat niet precies het tegenovergestelde ).

Anyway, dan nog liever een grote bek.
Enneh, sowieso natuurlijk niet bijdehandter dan ik zelf ben (dat is irriant en negatief ja, om maar even op de TT terug te komen )
Ik heb geen semi-intelligente signature.
JoPiDo:"Volgens mij is Cutebutpsycho een raszeikwijf, ééntje die je als man absoluut links moet laten liggen."
pi_54062905
Ik herken dat wel. Heb ook wel eens gehoord dat ik soms te bijdehand of te recht voor zijn raap ben, en dat dat mensen afschrikt. Ach, mensen die me kennen, weten wat ze aan me hebben. En dat geldt trouwens ook voor mensen die me niet kennen, neem meestal geen blad voor de mond. Niks mis mee dus. En begrijp ook gewoon niet waarom mensen altijd meteen zich zo aangevallen voelen, nergens voor nodig.
pi_54063029
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 23:23 schreef Xennia het volgende:

[..]

ad rem, scherpzinnig
Ah, een beetje zoals alle Nederlanders

Vind ik geweldig irritant. Laat anderen een beetje in hun waarde
  zondag 21 oktober 2007 @ 01:23:36 #17
187328 B1nulnul
telefoon te koop
pi_54064642
als jij bij elke standaardopmerking zoals 'hoe gaat het' of 'mooi weer vandaag', iets zogenaamds grappigs eruit gooit, zou ik me ook kapot ergeren aan je.
ik heb ook altijd pech.. :'(
pi_54065094
Er zit een groot verschil tussen bijdehand en discusseren. Als je bijdehand bent, probeer je grappig te zijn in een discussie. Je wekt dus irritatie op de ander.

Vooral als je net iemand leert kennen schrikt dit af.
  zondag 21 oktober 2007 @ 01:39:47 #19
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_54065125
De weer
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_54065165
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 01:38 schreef Logitik het volgende:

Vooral als je net iemand leert kennen schrikt dit af.
Dat is wel handig, scheelt een boel zinloze discussies.
***** Kraak.....
  zondag 21 oktober 2007 @ 11:08:43 #21
94676 Garisson72
weten is weten dat je nix weet
pi_54068065
Bijdehand zijn kan op verschillende manieren, denk ik.
Zo heb je mensen die het van nature zijn, en dus regelmatig koddige kwinkslagen en guitige lolligheden hebben om de conversatie op te leuken. Niets mis mee, mits met enige mate.
Er zijn er ook die weten dat ze leuk gevonden worden als ze maar steeds jolig uit de hoek komen, en het dus gaan forceren. En dat niet zelden ten koste van een ander.
Deze mensen moeten ter plekke tegen de muur.

Het is vaak ook iets dwangmatigs, heb ik weleens het idee. Alsof 'de Bijdehandte' zijn bestaansrecht ontleent aan de mate waarin er om zijn grappies gelachen wordt, en op den duur niet eens meer luistert naar wat er gezegd wordt, maar alleen op invalshoeken voor een scherpe opmerking zit te azen.
Daarmee geef je tevens aan de persoon waar je op reageert niet echt boeiend te vinden, dus je kunt rustig zijn verhaal met een goedgetimede grap bagatelliseren.

Uiteindelijk gaat het vaak om onzekerheid denk ik. Word ik wel leuk genoeg gevonden door iedereen? wacht, ik zal eens een spitsvondigheid plaatsen, dan lachen ze om mij!
eerlijkgezegd geloof ik de 'anders zijn gesprekken zo saai'-drogreden dus niet.:s)
Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.
  zondag 21 oktober 2007 @ 11:14:33 #22
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_54068123
Oh alsjeblieft doe er dan wat aan, want als mensen er al wat van zeggen is het heel erg met je gesteld.

Bijdehand zijn was leuk in groep 8, maar ik ken wat echt bijdehandte mensen en het wordt gewoon grafirritant na een tijdje. Je kan gewoon bij elke opmerking wachten tot er weer een grepke gemaakt wordt. Je ziet het van mijlen ver aan komen en de humor is zo sterk dat je jezelf wel in je voet wilt schieten. En dat dan elke dag weer.

Na een week, en als je jezelf wilt vleien, twee weken, zijn al die grapjes en grollen wel geweest dus dan hoor je ze allemaal voor de tweede keer. De derde keer. Variatietje dit, meer van hetzelfde dat. Dan moet je op een gegeven moment je muil gaan houden want je hebt goede vrienden als ze er wat van zeggen in plaats van je links laten liggen.

En "standaard-conversaties zijn saai"? Puh-lease zeg.
pi_54068927
Ik ben zelf redelijk bijdehand....
Maar niet bij elke ditje of datje....

Ik ken iemand die dat wel heeft...en daar wordt je inderdaad knettergek van. DIe moet gewoon bij alles wat ik zeg ff de zin een klein beetej verdraaien of in een andere context antwoorden....zo frustrerend!
Ik doe niet meer aan een signature
pi_54075689
Bij hele irritante mensen heb ik de neiging net iets bijdehandter te zijn dan bij leuke mensen. Geeeeeen idee hoe dat komt
  zondag 21 oktober 2007 @ 20:11:19 #25
185491 Shitonya
Same shit, different day
pi_54076117
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 22:12 schreef MissyMirjaM het volgende:
hangt ervan af op welke manier
Dat en in welke mate
Het luisteren naar een mens is als steeds weer hetzelfde boek moeten lezen..
pi_54078265
Heb ik soms Maar dan wel op een chille manier
Op woensdag 30 juni 2010 20:32 schreef afcajos het volgende:
Verrassend. Een topic over het regelen van te jonge smatjes en C_N en Lakitu zijn er als de kippen bij.
pi_54082923
Had zo'n collega die elke keer om me heen hing met overduidelijke, grappig bedoelde kwinkslagen terwijl ik soms bekaf was en veel aan mijn hoofd had. Heb het een week aangehoord, daarna heb ik inderdaad gezegd dat hij moest ophouden met dat flauwe gezuig als ie nog in de buurt wilde blijven. Niets irritanter dan iemand die altijd 'anders' probeert te reageren, je gaat bijna denken dat iemand nergens iets boeiends over te zeggen heeft, ofzo.

Maar humor is natuurlijk

[ Bericht 10% gewijzigd door Manono op 22-10-2007 04:21:38 ]
Jusqu'ici tout va bien...
pi_54082956
Bijdehand of origineel, dat is een heel groot verschil. Bijdehand is vaak oubollig, eeuwenoude uitspraken waar iedereen dan een beetje zouteloos om gaat zitten lachen.
I used to work in a morgue........I am a people person
Only Human
pi_54082978
Als iemand enigzins origineel uit de hoek komt kan ik het wel waarderen, echter denken een hele hoop mensen origineel te zijn en daar gaat het dus mis...
Ik ben vergeten wat ik als signature had...
  maandag 22 oktober 2007 @ 09:13:53 #30
162543 MooieLuL
er is maar één lul zo mooi
pi_54083853
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 22:11 schreef Lord-Darkness het volgende:
Zonet vertelde een vriend tegen mij dat ik mensen afschrik met m'n bijdehante gedoe. Dit kan ik me echter moeilijk voorstellen. Want als 't de bijdehante mensen betreft, vind ik ze vaak leuker dan gewone 'standaard-mensen'. Immers, zulke conservaties zijn veelal interessanter om te volgen, dan de gewone standaardgesprekken over koetjes kalfjes, hoe de weer is, etc. etc.

Maar dat is wel uit m'n perspectief hé. Daarom vraag ik om jullie input, of bijdehand wel als negatief gezien kan worden .
standaard mensen , voel je je al speciaal joh ?
ja echt...tjeck Feaubeaux! :')
  maandag 22 oktober 2007 @ 11:01:42 #31
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_54085561
Hoeft niet, maar je moet idd wel oppassen in welke context het gebeurd, in welke situatie, en of je met mensen bent die daar een hekel aan hebben. Ik kan ook behoorlijk bijdehand zijn, maar weet waar en wanneer ik moet ophouden.
I never look back, darling. It distracts from the now.
pi_54184123
Ik hoor ook wel eens dat ik bijdehand ben. De meesten bedoelen dat inderdaad negatief, omdat het naar 'betweterig' neigt. Gelukkig hoor ik het minder vaak dan vroeger, misschien omdat ik veranderd ben?

Begon al bij de kinderarts, toen ik een jaar of 6 was of zo. Ik kreeg eerst een fysieke controle en toen ging de arts met mijn ouders praten. Ik kreeg een blaadje en wat kleurtjes en ik moest maar een huisje gaan tekenen. Dus ik een huisje getekend. En toen was ik klaar en de arts nog niet. Toen vroeg ik of ik ook een boompje mocht tekenen. Dat vond die arts dus al bijdehand. Ik kan me dit niet meer herinneren, maar mijn moeder vertelde me het. Was een vervelende arts, zei ze. Hij vroeg of ik wel eens bij mijn ouder in bed kroop en mijn moeder gaf toe dat ik 's ochtends inderdaad wel eens aan bed stond. "Wat doet u dan?" vroeg de arts. "Dan til ik de dekens op en laat haar instappen," antwoordde mijn moeder toen (goh, zou ik dat bijdehandte van haar hebben? ). Nou, dat was dus niet goed, zei de arts. Want dan zou ik later problemen krijgen. Dat ik dan veel te afhankelijk zou worden. Mijn moeder vond dat grote onzin en heeft mij gewoon lekker in bed laten stappen als ik wilde. Nou, nergens last van gehad hoor! Ik heb jaren op kamers gezeten en voor mezelf gekookt en alles. En als mijn moeder me op zondagavond eten wilde meenemen voor de rest van de week, wilde ik dat nooit, want ik ging liever iedere dag naar de supermarkt om op dat moment te beslissen waar ik zin in had die dag

om een lang verhaal kort te maken: Je wordt al snel bijdehand genoemd. Ik denk dat dat niet aan jou ligt, maar aan de (te lage) irritatiegrens van anderen. Misschien ben jij gewoon slimmer/leuker en kunnen ze daar neit tegen?
Assumption is the mother of all fuckups.
pi_54184144
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 19:52 schreef DuranK het volgende:
Bij hele irritante mensen heb ik de neiging net iets bijdehandter te zijn dan bij leuke mensen. Geeeeeen idee hoe dat komt
Check!
  zaterdag 27 oktober 2007 @ 11:23:19 #34
94358 xepera9
soms met een korrel zout
pi_54198398
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 22:28 schreef Lord-Darkness het volgende:

[..]

Ik denk dat mensen dat laatste oppikken en dat dat afschrikt. Indirect geef je sommige mensen dan misschien het gevoel dat je geen drol aan die persoon vindt.
pi_54199572
quote:
Zonet vertelde een vriend tegen mij dat ik mensen afschrik met m'n bijdehante gedoe. Dit kan ik me echter moeilijk voorstellen.
Hij is er blijkbaar niet in geslaagd om je uit te leggen wat hij er vervelend aan vindt. Lijkt me wel handig als je begrijpt wat hij nu precies bedoelt. Nog een keertje om uitleg vragen? En zo te horen, doe je het niet eens bewust.

Imho kan het vervelend zijn, maar die redenen zijn inmiddels allemaal aangegeven
You're never fully dressed until you wear a smile
pi_54199639
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 16:20 schreef LadyXochi het volgende:
Ik hoor ook wel eens dat ik bijdehand ben. De meesten bedoelen dat inderdaad negatief, omdat het naar 'betweterig' neigt. Gelukkig hoor ik het minder vaak dan vroeger, misschien omdat ik veranderd ben?
Jij bent ook wel een beetje bijdehand, schat
pi_54205083
Ja, maar bedoel je dat nou positief of negatief?

Ik sprak vandaag met een vrouw op wiens zoontje ik vroeger gepast heb. Zij zei dat ik altijd heel goed met woorden was, en heel adrem. Dus ik even doorvragen en ja, ik was vroeger dus ook bijdehand, maar zij vond dat juist leuk. Omdat zij ook zo vlot is, zei ze. En zij dacht ook dat mensen die 'bijdehand' op een negatieve manier gebruiken er gewoon zelf niet tegen kunnen.
pi_54205195
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 12:46 schreef MNR het volgende:

[..]

Hij is er blijkbaar niet in geslaagd om je uit te leggen wat hij er vervelend aan vindt. Lijkt me wel handig als je begrijpt wat hij nu precies bedoelt. Nog een keertje om uitleg vragen? En zo te horen, doe je het niet eens bewust.

Imho kan het vervelend zijn, maar die redenen zijn inmiddels allemaal aangegeven
Goed punt. Het is erg makkelijk te zeggen dat iemand irritant is, maar het is lastiger om uit te leggen waar dat door komt. En als hij zegt dat je bijdehand bent, moet hij daar ook voorbeelden van kunnen geven. Want stel dat jij daar aan wil werken, dan moet je het wel begrijpen.

Hoe zat het ook al weer? Onbewust onbekwaam -> bewust onbekwaam -> bewust bekwaam -> onbewust bekwaam. En iemand moet je wel helpen die eerste stap te maken.
pi_54205284
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 18:19 schreef LadyXochi het volgende:

Ik sprak vandaag met een vrouw op wiens zoontje ik vroeger gepast heb. Zij zei dat ik altijd heel goed met woorden was, en heel adrem. Dus ik even doorvragen en ja, ik was vroeger dus ook bijdehand, maar zij vond dat juist leuk. Omdat zij ook zo vlot is, zei ze. En zij dacht ook dat mensen die 'bijdehand' op een negatieve manier gebruiken er gewoon zelf niet tegen kunnen.
Hmmm... ik vind jou niet degene die haantje de voorste wil zijn (als je zo naar bijdehand kijkt). Dus daarin bedoel ik het positief . Je bent af en toe wel een tikkeltje betweterig en dat kan vervelend zijn, maar hey.. iedereen heeft zo zijn dominante eigenschappen.

Ken ook mensen die uit onzekerheid bijdehand gedrag vertonen.. en ja, dan is het natuurlijk wel irritant. Dat zie ik bij jou niet. Bij jou is het een primaire behoefte, een instinct

Trouwens, als een ander onzeker is en jij (lees: een willekeurig persoon) verbetert iemand dan kan dat ook averechts werken (bedenk ik me net even). Dan is het een spiegel, ook niet prettig.

[ Bericht 2% gewijzigd door MNR op 27-10-2007 18:31:39 (kleine toevoeging :)) ]
pi_54221140
Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Wat ook mijn ervaring is, is dat meestal als iemand mij betweterig vind, ik ook meestal gelijk heb. En dan heb ik het niet over discussies hier op FOK, want dat is meestal een kwestie van mening. Maar dan gaat het over... weet ik veel... welke taal ze spreken in Kazachstan. Moest ik even voor graven hoor Maar dit gaat dus over feiten. Iemand beweerde dat de voertaal in Kazachstan Turks was, maar dit is niet het geval. Ik verbeterde hem, door te zeggen dat je bij de Kazachen niet kunt spreken van één volk, maar van verschillende groepen. Afhankelijk van in welke streek, of soms in welk dorp je zit, spreken ze Turks, Mongools, Mandarijns, Russisch, of gewoon Kazachs, want ze hebben ook een officiële voertaal.

Nou, die persoon vond mij dus betweterig. Sorry, maar hij had het gewoon fout en ik wist toevallig wel hoe het zat. En ik (en meestal de personen die betweterig overkomen) wilde niet hem voor schut zetten of de les lezen, maar ik wilde alleen voorkomen dat men de verkeerde informatie binnen kreeg. Dit was namelijk op op het Internet. En hij kon er wijzer van worden...
pi_54221390
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 11:14 schreef Slarioux het volgende:
Oh alsjeblieft doe er dan wat aan, want als mensen er al wat van zeggen is het heel erg met je gesteld.

Bijdehand zijn was leuk in groep 8, maar ik ken wat echt bijdehandte mensen en het wordt gewoon grafirritant na een tijdje. Je kan gewoon bij elke opmerking wachten tot er weer een grepke gemaakt wordt. Je ziet het van mijlen ver aan komen en de humor is zo sterk dat je jezelf wel in je voet wilt schieten. En dat dan elke dag weer.

Na een week, en als je jezelf wilt vleien, twee weken, zijn al die grapjes en grollen wel geweest dus dan hoor je ze allemaal voor de tweede keer. De derde keer. Variatietje dit, meer van hetzelfde dat. Dan moet je op een gegeven moment je muil gaan houden want je hebt goede vrienden als ze er wat van zeggen in plaats van je links laten liggen.

En "standaard-conversaties zijn saai"? Puh-lease zeg.
Hier is alles mee gezegd.
Ik heb ook een paar mensen om me heen waarvan ik al weet wat ze gaan zeggen op iedere opmerking. Leuk hoor als je het nog nooit hebt meegemaakt. Maar voor mij doodsaai.

En maar verwachtingsvol rondkijken of iedereen het wel grapig vindt.
  zondag 28 oktober 2007 @ 15:29:40 #42
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_54224158
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 18:19 schreef LadyXochi het volgende:

Tja, dat ze er niet tegenkunnen heeft een goede reden. .
pi_54229568
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 13:28 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Hier is alles mee gezegd.
Ik heb ook een paar mensen om me heen waarvan ik al weet wat ze gaan zeggen op iedere opmerking. Leuk hoor als je het nog nooit hebt meegemaakt. Maar voor mij doodsaai.

En maar verwachtingsvol rondkijken of iedereen het wel grapig vindt.
Volgens mij hebben wij dan een andere definitie van 'bijdehand'... Ik word namelijk niet bijdehand genoemd, omdat ik grappig probeer te zijn, maar omdat ik scherp reageer/adrem ben. Van Dale zegt dan ook:
bij·de·hand (bn.)
1 slim en snel reagerend => bij de pinken, vlug

Ik doe dat dus niet om grappig te zijn, maar ik heb snel een inhoudelijke reactie op wat iemand zegt. Dit gaat op in normale conversaties, maar het valt op/irriteert mensen sneller als het gaat om mensen verbeteren. Klein voorbeeld:
Iemand: "Ik heb geen tas bij."
Ik: "Me."
Gaat bijna automatisch.

Maar goed, om nog wat bij te dragen aan deze discussie, en misschien heeft de TS hier ook nog wat aan: Schijnbaar weet niet iedereen goed wat 'bijdehand' nou precies is. Daardoor wordt het woord te pas en te onpas gebruikt. Dus als iemand je 'bijdehand' noemt, is het misschien handig om te vragen wat die persoon bedoelt. Dan kan nog best wel eens blijken dat hij/zij bedoelt dat je flauw, opdringerig, betweterig, of denigrerend over komt. Dat is dus niet 'bijdehand'.
pi_54246486
Een bijdehande opmerking is doorgaans wel lachen, een bijdehand persoon is irritant.

Vergelijk: een grap is leuk, iemand die de hele dag grappig doet irritant, want er is geen normaal gesprek mee te voeren.

Het vervelende van mensen die de hele dag bijdehand doen, is dat je na de zesde opmerking alleen nog maar kunt lachen al een boer met kiespijn. Heus meneer/mevrouw de bijdehand, u bent echt zo grappig of ad rem niet dat wij ons daar maar dag in dag uit de hele fucking dag mee kunnen vermaken.

Andere vergelijking: een keer copieus dineren is heerlijk. Iemand die de hele dag door lekkere dingen eet is een dikke vetzak.

Oftewel: alles met mate, en alles wat je te veel doet wordt irritant.
twee violen en een trommel en een fluit
  maandag 29 oktober 2007 @ 16:32:30 #45
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_54246561
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 19:46 schreef LadyXochi het volgende:

[..]

Volgens mij hebben wij dan een andere definitie van 'bijdehand'... Ik word namelijk niet bijdehand genoemd, omdat ik grappig probeer te zijn, maar omdat ik scherp reageer/adrem ben. Van Dale zegt dan ook:
bij·de·hand (bn.)

Ik doe dat dus niet om grappig te zijn, maar ik heb snel een inhoudelijke reactie op wat iemand zegt. Dit gaat op in normale conversaties, maar het valt op/irriteert mensen sneller als het gaat om mensen verbeteren. Klein voorbeeld:
Gaat bijna automatisch.

Maar goed, om nog wat bij te dragen aan deze discussie, en misschien heeft de TS hier ook nog wat aan: Schijnbaar weet niet iedereen goed wat 'bijdehand' nou precies is. Daardoor wordt het woord te pas en te onpas gebruikt. Dus als iemand je 'bijdehand' noemt, is het misschien handig om te vragen wat die persoon bedoelt. Dan kan nog best wel eens blijken dat hij/zij bedoelt dat je flauw, opdringerig, betweterig, of denigrerend over komt. Dat is dus niet 'bijdehand'.
Misschien is dat verbeteren en 'inhoudelijke', waaronder je voorbeeld, wel flauw, opdringerig, betweterig en denigrerend. Al eens bij stil gestaan?
pi_54246602
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 19:46 schreef LadyXochi het volgende:

[..]

bij·de·hand (bn.)

Gaat bijna automatisch.

...
Ik weet niet waar jij woont, maar hier in Amsterdam geldt dit niet als een bijdehande opmerking. Sterker nog, lijkt me juist de flauwe standaard reactie van een taalzuurpruim als je dwangmatig mensen corrigeert. Wat is daar bijdehand aan? Mijn mondhoeken beginnen in de verste verte niet te glimlachen. Wat is de originele insteek? Is het scherp als je een provinciaal met een boerenuitdrukking corrigeert? Alsof niet iedere kleuter van buiten de provincie hoort dat dit een boerse formulering is.
pi_54246692
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 11:08 schreef Garisson72 het volgende:
koddige kwinkslagen en guitige lolligheden
mooi gezegd
Hajeto!
pi_54252962
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 16:32 schreef Slarioux het volgende:

[..]

Misschien is dat verbeteren en 'inhoudelijke', waaronder je voorbeeld, wel flauw, opdringerig, betweterig en denigrerend. Al eens bij stil gestaan?
Dan moeten ze zeggen dat ik flauw, opdringerig, betweterig en/of denigrerend bezig ben. Dat is dus niet hetzelfde als 'bijdehand'. En dat was mijn punt ook.
pi_54253136
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 16:35 schreef Roquefort het volgende:

[..]

Ik weet niet waar jij woont, maar hier in Amsterdam geldt dit niet als een bijdehande opmerking. Sterker nog, lijkt me juist de flauwe standaard reactie van een taalzuurpruim als je dwangmatig mensen corrigeert. Wat is daar bijdehand aan? Mijn mondhoeken beginnen in de verste verte niet te glimlachen. Wat is de originele insteek? Is het scherp als je een provinciaal met een boerenuitdrukking corrigeert? Alsof niet iedere kleuter van buiten de provincie hoort dat dit een boerse formulering is.
Kijk, dat bedoel ik nou. Waarom zou ik dat grappig bedoelen? Waarom wordt hier steeds die vergelijking getrokken? En hoezo moet bijdehand origineel zijn? Waar komt dat nou weer vandaan? En dat bedoel ik dus met verschillende definities van 'bijdehand'.

De reden waarom ik bovenstaande voorbeeld bijdehand vind, is de snelheid waarmee het gebeurt.

Maar goed, misschien heb ik dan wel de verkeerde definitie van 'bijdehand'. Ik baseer het ook alleen maar op wat ik geleerd heb en wat mensen bij mij aangeven...
  donderdag 1 november 2007 @ 00:53:09 #50
122446 Corksterr
AFC Ajax till I die.
pi_54294378
Kan me voorstellen dat als je overal bijdehand op reageert, mensen het idee krijgen met jou geen normale conversatie te kunnen voeren zonder dat je er weer direct een flauwe grap tussendoor gooit. Veel mensen hebben daar niet altijd zin in. Die worden moe van het feit dat je telkens grappig gevonden wilt worden. Je moet je 'bijdehandheid' proberen te doseren.
Wie zijn billen brandt, mag blij zijn dat hij niet andersom stond.
  donderdag 1 november 2007 @ 07:31:30 #51
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_54295635
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 21:51 schreef LadyXochi het volgende:

[..]

Dan moeten ze zeggen dat ik flauw, opdringerig, betweterig en/of denigrerend bezig ben. Dat is dus niet hetzelfde als 'bijdehand'. En dat was mijn punt ook.
Oh dat is absoluut wel hetzelfde, in de zin dat dat bijdehand zijn op die vier manieren kan overkomen en als negatief ervaren kan worden.

Plus, je bent imo niet goed in staat om mensen hun emoties te lezen als je wacht tot ze tegen je zeggen dat ze je bijdehandte opmerkingen flauw (etc) vinden. Dat zou je imo zelf in de smiezen moeten hebben.
pi_54296476
Is het iemand eerder opgevallen dat TS nog maar 1x in het eigen topic heeft gereageerd?
  donderdag 1 november 2007 @ 09:15:07 #53
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_54296528
quote:
Op donderdag 1 november 2007 09:11 schreef MNR het volgende:
Is het iemand eerder opgevallen dat TS nog maar 1x in het eigen topic heeft gereageerd?
Best bijdehand.
Vrijheid
  donderdag 1 november 2007 @ 09:15:41 #54
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_54296532
quote:
Op donderdag 1 november 2007 09:11 schreef MNR het volgende:
Hij kan geen bijdehante opmerking verzinnen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_54299735
Corksterr, kun je even specifiek aangeven waar ik bijdehand reageer en waarom dat over komt als een flauwe grap?
pi_54301594
quote:
Op donderdag 1 november 2007 12:56 schreef LadyXochi het volgende:
Corksterr, kun je even specifiek aangeven waar ik bijdehand reageer en waarom dat over komt als een flauwe grap?
Je lijkt je aangesproken te voelen, maar volgens mij reageert Corksterr gewoon op de TS/OP??
pi_54301822

Het was niet
quote:
Op donderdag 1 november 2007 09:15 schreef jogy het volgende:

[..]

Best bijdehand.
Het was niet vlug opgemerkt, dus niet bijdehand. Maar wel zeer scherp!
pi_54316248
quote:
Op donderdag 1 november 2007 16:47 schreef Roquefort het volgende:

[..]

Je lijkt je aangesproken te voelen, maar volgens mij reageert Corksterr gewoon op de TS/OP??
Altijd lastig als mensen niet quoten
pi_54316452
quote:

Ik vind het op zich geen negatieve eigenschap, ben het zelf ook nogal, maar je moet natuurlijk wel weten wanneer bijdehand gedoe ongepast of onwenselijk is.....

(ja, ik WEET het wel......maar het is vaak ook een gewoonte.....*schaam*)
  vrijdag 2 november 2007 @ 14:22:39 #60
122446 Corksterr
AFC Ajax till I die.
pi_54316453
quote:
Op donderdag 1 november 2007 12:56 schreef LadyXochi het volgende:
Ik reageerde inderdaad gewoon op TS, sorry voor de onduidelijkheid.
Wie zijn billen brandt, mag blij zijn dat hij niet andersom stond.
pi_54319940
tot een bepaalde hoogte hou ik van bijdehand zijn!!! Ikzelf kan er ook een houtje van

Daarnaast ken ik iemand die dus alleen maar stom lult en denkt vaak grappig te zijn, maar helaas, he fails everytime!!! Wel bij mij iig!!
Don't blame me, it's a hardware problem
  vrijdag 2 november 2007 @ 19:27:26 #62
178859 jesselyn
Kijk! Een banaan!
pi_54323009
ik ben zelf ook best bijdehand..

Vaak voer ik die normaal gesprekken als sociaal wenselijk(ben er dan ook niet echt goed in) maar als ik bij meerdere mensen ben, kan ik vrij bijdehand en droog uit de hoek komen....

Ik heb nu voor het eerst mensen herkend die het niet leuk vinden of waarderen. Snappen er de humor niet van....

Naja.. moeten dr maar meer leren leven
Nunc est bibendum
  vrijdag 2 november 2007 @ 20:17:12 #63
194524 tgs.
unleash hell at my command
pi_54324266
Bijdehand kan ook duiden op standvastigheid en gevatheid. Iets wat toch wel mooi is meegenomen alleen je moet je het niet overdrijven wil het niet een negatieve klank krijgen op den duur.
"When there is no peril in the fight, there is no glory in the triumph."
pi_54347005
Ik ben zelf van tijd tot tijd bijdehand en ik heb niet de indruk dat dat (een uitzondering daar gelaten) negatief wordt bevonden. Het hangt denk ik ook grotendeels af van de mate waarin en de momenten waarop.
pi_54353136
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 20:17 schreef tgs. het volgende:
Bijdehand kan ook duiden op standvastigheid en gevatheid. Iets wat toch wel mooi is meegenomen alleen je moet je het niet overdrijven wil het niet een negatieve klank krijgen op den duur.
Ja, daar kan ik me wel in vinden. Gevatheid. Maar hoe overdrijf je gevatheid? En als iemand daar niet tegen kan, ligt het dan eigenlijk wel aan jou?
pi_54354700
quote:
Op zondag 4 november 2007 12:35 schreef LadyXochi het volgende:
Ja, daar kan ik me wel in vinden. Gevatheid. Maar hoe overdrijf je gevatheid? En als iemand daar niet tegen kan, ligt het dan eigenlijk wel aan jou?
Je kunt gevatheid wel degelijk overdrijven als je er een soort strijd van gaat maken met iemand anders. Bijvoorbeeld iemand die altijd gelijk wil hebben of het laatste woord wil hebben.

Als een ander daar niet tegen kan, ligt het aan beide mensen: de een omdat hij te gevat is (want daar reageert de een geirriteerd op) en de ander omdat hij er niet tegen kan 'afgetroefd' te worden.
  zondag 4 november 2007 @ 22:26:42 #67
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_54367695
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_54372736
quote:
Op zondag 4 november 2007 13:55 schreef MNR het volgende:

[..]

Je kunt gevatheid wel degelijk overdrijven als je er een soort strijd van gaat maken met iemand anders. Bijvoorbeeld iemand die altijd gelijk wil hebben of het laatste woord wil hebben.

Als een ander daar niet tegen kan, ligt het aan beide mensen: de een omdat hij te gevat is (want daar reageert de een geirriteerd op) en de ander omdat hij er niet tegen kan 'afgetroefd' te worden.
Hmmm.... interessant! Zo had ik het nog niet bekeken. Thanks for sharing.
  woensdag 7 november 2007 @ 11:07:47 #69
94676 Garisson72
pi_54424619
wat me aan dit hele bijdehand-fenomeen overigens ook altijd opvalt, is dat de bijdehandte vaak een aantal volgelingen en/of horigen heeft die helemaal geconditioneerd zijn om op iedere welgemikte garp te grinniken. Of zo mogelijk nog irritanter: twee of drie van die snuif-geluiden bij wijze van lachen.
Vaak horen ze de grap niet eens echt, denk ik dan, maar reageren ze gewoon automatisch op de random verbale poep die de bijdehandte uitkraamt.
pi_54431085
Heh, dat idee had ik nou juist altijd bij de 'populaire' meiden op de middelbare. Die hadden dus inderdaad een aantal van die wannabees om zich heen hangen die zulk gedrag vertoonden. Heeft denk ik weinig met bijdehand zijn te maken, maar meer met mensen die hard hun best doen om 'bij jou te mogen horen'. Zielig
pi_54502053
Bijdehand met mate is wel leuk. Er moeten ook momenten zijn dat de ander zich serieus genomen voelt.
  zaterdag 10 november 2007 @ 12:20:37 #72
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_54502091
BIJEN HEBBEN HELEMAAL GEEN HANDJES!!

Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
  zaterdag 10 november 2007 @ 13:07:26 #73
184899 Mike.Strutter
Am I The Only One?...
pi_54502918
Er is een verschil tussen attent zijn en bijdehand zijn. De context van bijdehand wordt al eerder als negatief ervaren omdat het inderdaad een betweterigheid uitstraalt.
  zaterdag 10 november 2007 @ 19:24:24 #74
94676 Garisson72
pi_54510340
sorry, je vergelijkt attent zijn met bijdehand zijn?
Ja, idd, daar zit wel verschil tussen ja. Het verschil van dag en nacht zit daartussen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')