Dat citaat vormt de hele premisse van die ingezonden brief. De schrijver grijpt terug op de jaren '30, en had qua nationalistische en demagogische sentimenten net zo goed bij de SDAP van Troelstra en Albarda kunnen aansluiten.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 14:44 schreef SCH het volgende:
Daarom, het is niet zo chic om selectief te quoten en daar dan een conclusie aan te verbinden. Erg onfatsoenlijk.
Wat een onzin. Post die hele brief gewoon dan kan iedereen zijn of haar conclusie trekken.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 14:53 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Dat citaat vormt de hele premisse van die ingezonden brief. De schrijver grijpt terug op de jaren '30, en had qua nationalistische en demagogische sentimenten net zo goed bij de SDAP van Troelstra en Albarda kunnen aansluiten.
Ik kan nu die hele brief gaan posten, maar dat verandert niets aan het door mij gemaakte punt. Nogmaals, ik verzoek je niet zo selectief te lezen.
We kennen in Nederland weliswaar de rare gewoonte een kieslijst 'partij' te noemen, maar dat wil niet zeggen dat de SDAP anders zou moeten worden opgevat dan de NSB of die club van Verdonk, omdat de laatsten zich 'beweging' noemen. Het ontbreken van leden of partijdemocratie (die er bij de SDAP niet echt was) verandert niets aan de staatsrechtelijke betekenis. "Beweging" en "partij" zijn inwisselbare begrippen. Het maakt echt niet uit hoe je het beestje noemt.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 14:58 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat een onzin. Post die hele brief gewoon dan kan iedereen zijn of haar conclusie trekken.
Je conclusie is namelijk lachwekkend. De SDAP was helemaal geen beweging maar een partij.
Nu maak je het wel heel bont. Er zit een enorm verschil tussen een partij en een beweging. Kom op zeg.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 15:17 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
We kennen in Nederland weliswaar de rare gewoonte een kieslijst 'partij' te noemen, maar dat wil niet zeggen dat de SDAP anders zou moeten worden opgevat dan de NSB of die club van Verdonk, omdat de laatsten zich 'beweging' noemen. Het ontbreken van leden of partijdemocratie (die er bij de SDAP niet echt was) verandert niets aan de staatsrechtelijke betekenis. "Beweging" en "partij" zijn inwisselbare begrippen. Het maakt echt niet uit hoe je het beestje noemt.
Daar maakt de auteur de klassieke denkfout. Wat denk ik niet eens ingegeven wordt door domheid, maar wel door het gebrek aan de bereidheid om door te denken.
En zoals het er nu naar uitziet erg slim, gezien de persoonsverheerlijking in de politiek van de laatste jaren (het ziet er helaas ook niet naar uit dat dit minder gaat worden).quote:Op woensdag 24 oktober 2007 15:22 schreef SCH het volgende:
Het is dan ook heel bewust dat Verdonk een beweging begitn.
Eens.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 15:29 schreef Chewie het volgende:
[..]
En zoals het er nu naar uitziet erg slim, gezien de persoonsverheerlijking in de politiek van de laatste jaren (het ziet er helaas ook niet naar uit dat dit minder gaat worden).
Ik zie eigenlijk geen linkse mensen die Islam dienen. Ik zie ze wel voor vrijheid van meningsuiting en religie zijn. Maar goed dat is tegenwoordig eng en politiek correct enzo.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 13:09 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Als links zo trots is op waarden als tolerantie en gelijkheid, waarom pissen ze dan op die idealen om een andere ideologie te dienen die daar mijlenver vanaf staat?
Je roept maar wat he ???quote:Op woensdag 24 oktober 2007 14:53 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Dat citaat vormt de hele premisse van die ingezonden brief. De schrijver grijpt terug op de jaren '30, en had qua nationalistische en demagogische sentimenten net zo goed bij de SDAP van Troelstra en Albarda kunnen aansluiten.
Niet dus.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 01:07 schreef Ryan3 het volgende:
Kijk, ik begrijp Zwaardviske wel, zo'n vergelijking is niet populair, aangezien wij in Nederland hebben geleerd in zwart-wit termen te denken over de bezetting. Daarom is er ook een veel geliefder vergelijking in omloop nl.: NSB-(landverraad-multiculturalisme-cultuurrelativisme)-PvdA. Echter als je kennis neemt van wat de NSB nu eigenlijk voorstelde en deed (los van de Nederlandse SS), dan kom je erachter dat het allemaal wat minder zwart-wit in elkaar zat dan wij doorgaans aannemen. Op grond daarvan kun je ook de vergelijking ToN-NSB aannemelijk maken.
Volgens mij heeft Mussert alle krediet verspeeld op het moment dat hij de eed van trouw aflegde aan Adolf Hitler. Daarmee heeft hij zowel zichzelf, als zijn partij op het definitieve pad van landverraat gebracht. Daar is niets zwart/wit aan.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 01:07 schreef Ryan3 het volgende:
Kijk, ik begrijp Zwaardviske wel, zo'n vergelijking is niet populair, aangezien wij in Nederland hebben geleerd in zwart-wit termen te denken over de bezetting. Daarom is er ook een veel geliefder vergelijking in omloop nl.: NSB-(landverraad-multiculturalisme-cultuurrelativisme)-PvdA. Echter als je kennis neemt van wat de NSB nu eigenlijk voorstelde en deed (los van de Nederlandse SS), dan kom je erachter dat het allemaal wat minder zwart-wit in elkaar zat dan wij doorgaans aannemen. Op grond daarvan kun je ook de vergelijking ToN-NSB aannemelijk maken.
Uit dit topic Historische beoordeling van de NSB. nav de biografie van Mussert door Jan Meyers:quote:Op donderdag 25 oktober 2007 23:35 schreef druze_eddy het volgende:
[..]
Volgens mij heeft Mussert alle krediet verspeeld op het moment dat hij de eed van trouw aflegde aan Adolf Hitler. Daarmee heeft hij zowel zichzelf, als zijn partij op het definitieve pad van landverraat gebracht. Daar is niets zwart/wit aan.
Het feit dat hij naief handelde en het eigenlijk goed met Nederland voor had doet daar niets aan af.
En dit:quote:Mussert was tegen annexatie van Nederland door Duitsland en ook tegen het dienen in de Waffen-SS van Nederlanders (waar hij later onder druk toch mee accoord gaat, maar dus niet van harte). Hij bleef het beschouwen als landverraad. Hij lanceerde zelfs het plan van de Germaanse bond, waarin Groot-Nederland (Vlaanderen, Nederland, Congo, Nederlands-Indië en Suriname etc.), een zelfstandig land blijft, met Mussert als leider, in een bond van overige Germaanse landen.
Mussert heeft zich ondanks die eed van trouw (die volgens mij pas heel laat werd afgenomen) danig verzet tegen de landverraders in zijn club.quote:n de oorlog leeft Mussert vooral in zijn eigen wereld en wordt in beslag genomen door zijn strijd tegen de annexistionisten, die van Nederland een onderdeel van Duitsland wilden maken, waar hij, Mussert, Groot-Nederland een rol toebedacht in een Germaanse Bond, waarvan Groot-Duitsland de leider was en een zelfstandig Groot-Nederland, Denenmarken, Zweden en Noorwegen de leden.
Verder speelden ook een rol de schermutselingen tussen de verschillende stromingen binnen de NSB. Dwz tussen het Hoofdkwartier (aan de maliebaan te Utrecht) en de Overkant, waar de Germaanse-SS, weldra onderdeel van de door Mussert verguisde Waffen-SS huisde onder Henk Feldmeijer. Tevens had je nog de Nederlandse SS, via Rauter o.l.v. eerst Rost van Tonningen en later van Geelkerken. Volgens Mussert abjecte organisaties, omdat lidmaatschap landverraad betekende.
Ja, goed dat is ook een punt idd, maar ook de NSB verzette zich tegen internationalisme?quote:Ik denk dat de beweging van Verdonk ( en ook van Wilders ) eerder een reactie is op de globalisering die veel mensen bang maakt. Men is bang dat zekerheden verloren zouden kunnen gaan. Het is niet toevallig dat ook in andere landen partijen met simplistische namen opgericht zijn. B.V. Forza Italia ( hup Italie ! ), Thai RAK Thai ( Thais houden van Thais ) enz...... Verdonk past prima in dat rijtje.
Ja, ik ben niet verbaasd eigenlijk, RV eet VVD en SP op.quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 08:03 schreef TimmyAsd het volgende:
En weer een stijging in de peilingen voor deze partij zonder verdere leden en partij programma
En waarom zou RV niet zo zijn???quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 09:08 schreef henkway het volgende:
Rv is de personificatie van de onvrede met de huidige politieke kliek die uit is op zelfverrijking en bescherming van de leden van de kliek
Ja, want Verdonk zal het in haar eentje vast allemaal kunnen oplossen.quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 09:08 schreef henkway het volgende:
Rv is de personificatie van de onvrede met de huidige politieke kliek die uit is op zelfverrijking en bescherming van de leden van de kliek
Waarom ga je dan nog stemmen?quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 11:47 schreef ethiraseth het volgende:
Democratie werkt nu eenmaal zelfverijking, machtsmisbruik en kliekvorming in de hand en dat zal bij Verdonk precies zo zijn.
Dat zegt hij toch helemaal niet?quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 11:47 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ja, want Verdonk zal het in haar eentje vast allemaal kunnen oplossen.Als die mensen echt zo ontevreden zijn moeten ze strijden voor een nieuw staatsbestel, Verdonk zal echt niks kunnen doen. Democratie werkt nu eenmaal zelfverijking, machtsmisbruik en kliekvorming in de hand en dat zal bij Verdonk precies zo zijn.
De gehele politiek richt zich toch op het oplossen van problematiek met deze onderwerpen samenhangend?quote:Op donderdag 25 oktober 2007 10:09 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Niet dus.
Er is inhoudelijk niets bekend, behalve dat Verdonk zich gaat richten op maatschappelijke problemen als files, ouderenzorg, onderwijs, immigratie en integratie.
Het stigma rondom de NSB bestaat volgens mij bij degenen die de NSB zien als een landverradersclub pur sang en hen vergelijken met linkse partijen. Dat is manicheïsme; zwart-wit denken, dat blijkbaar bij een bepaald deel van het politieke spectrum nogal diepgeworteld is.quote:Het enige dat jou bezigt is aan de hand van stigma's,
Ja, bepaalde theorieën opzetten is een spel, daarbij: het gaat hierbij ook niet om het ontkennen van de Armeense of andere genocides hè.quote:.aannames en luchtfietserij
Nee, hoor geenszins krampachtig, educated guesses zijn het.quote:wat betreft de naam krampachtig overeenkomsten te zoeken.
De geschiedenis is niet zwart-wit; wrs is de beweging van RV, net als de NSB, dat wel (dus uitgaand van een manicheïstisch wereldbeeld), maar dewsondanks was de NSB niet een landverradersclub pur sang.quote:Het is niet 'zwart-wit' volgens Ryan, maar toevallig wel als enige uit het Nederlandse politieke landschap vergelijkbaar met de NSB.
Jij kunt je helemaal niets voorstellen bij wat de eventuele politieke aspiraties zouden kunnen zijn van RV?quote:Het enige dat je uit die naam kan extraheren is mogelijke populistische campagnevoering; Nederland verdient een Ton', of 'Kies Rita en krijg een Ton kado'.![]()
Ondanks de bestaande politieke partijen valt op al deze gebieden nog een slag te behalen. Vind je ook niet?quote:Op zondag 28 oktober 2007 09:10 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
De gehele politiek richt zich toch op het oplossen van problematiek met deze onderwerpen samenhangend?
Ik heb daar toch meer argumenten voor aangevoerd als dit ene gegeven waarmee jij mijn verweer pareert.quote:Het stigma rondom de NSB bestaat volgens mij bij degenen die de NSB zien als een landverradersclub pur sang en hen vergelijken met linkse partijen. Dat is manicheïsme; zwart-wit denken, dat blijkbaar bij een bepaald deel van het politieke spectrum nogal diepgeworteld is.
Ik mis compleet het substantiële waardoor de theorie enige geloofwaardigheid raakt.quote:Ja, bepaalde theorieën opzetten is een spel, daarbij: het gaat hierbij ook niet om het ontkennen van de Armeense of andere genocides hè.
Luchtfietserij zeg ik, omdat niets van het programma bekend is.quote:Nee, hoor geenszins krampachtig, educated guesses zijn het.
Ik zie het meer als innovatief; een beweging in plaats van een politieke partij. Ik denk ook niet dat Rita Verdonk met haar beweging zich bewust buiten het politieke spectrum wil plaatsen. Dit lijkt me ook anders dan je verweren tegen een bepaald stigma.quote:De geschiedenis is niet zwart-wit; wrs is de beweging van RV, net als de NSB, dat wel (dus uitgaand van een manicheïstisch wereldbeeld), maar dewsondanks was de NSB niet een landverradersclub pur sang.
Ik heb wat meer geduld en sta niet meteen met mijn oordeel hierover klaar.quote:Jij kunt je helemaal niets voorstellen bij wat de eventuele politieke aspiraties zouden kunnen zijn van RV?.
Een congres dat daarmee instemt. De leden van de PvdA hadden er ook niet mee akkoord kunnen gaan. Blijkbaar kon de fractie het uitleggen. Deze nieuwe politici willen helemaal niks hoeven uitleggen aan lastige leden.quote:Op zondag 28 oktober 2007 17:43 schreef damian5700 het volgende:
Laat me toch niet lachen. Wat democratie? Een partij, de PvdA, die voor een EU-referendum is, maar vanwege politiek spel uiteindelijk tegen stemt.
Wil ze de democratie omverwerpen dan?quote:Op zondag 28 oktober 2007 20:33 schreef SCH het volgende:
Je kan toch niet ontkennen da zo'n beweging ondemocratisch is???
quote:Op zondag 28 oktober 2007 20:39 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Wil ze de democratie omverwerpen dan?
Dat is een mening en ook niet meer dan dat. Er is nergens bepaald hoe een 'democratische partij' zich zou moeten organiseren en gelukkig maar. Dat oordeel ligt bij de kiezers, als ze het al een speerpunt vinden. Voor de rest is het vooral gezeur van mensen die er niets mee te maken hebben.quote:Op zondag 28 oktober 2007 20:43 schreef SCH het volgende:
[..]Nee, zeg ik dat dan? De vorm van haar beweging strookt alleen niet met de democratische uitgangspunten.
Verdonk is nog geen twee weken bezig, dus ik wacht met oordelen (en ik weiger bovendien mijn mening te baseren op aannames) totdat de structuur van de beweging en inhoud van het program bekend is.quote:Op zondag 28 oktober 2007 20:33 schreef SCH het volgende:
Je kan toch niet ontkennen da zo'n beweging ondemocratisch is???
Ik vind wel, dat er nog enige hoop is voor de PvdA.quote:Op zondag 28 oktober 2007 20:37 schreef SCH het volgende:
[..]
Een congres dat daarmee instemt. De leden van de PvdA hadden er ook niet mee akkoord kunnen gaan. Blijkbaar kon de fractie het uitleggen. Deze nieuwe politici willen helemaal niks hoeven uitleggen aan lastige leden.
quote:De PvdA tegen referendum
Ik ben lid van de PvdA, maar daar moet ik toch nog eens goed over gaan nadenken.
Dat men tijdens coalitieonderhandelingen het één en ander heeft moeten inruilen voor andere zaken, begrijp ik goed. Ik ben geen idioot die denkt dat als er drie partijen samen regeren, mijn partij dan alles kan bepalen.
Waar ik niet van hou is de poging om dit als iets anders dan een ruil te willen presenteren. Zo is er officieel niets over een onderzoek naar de oorlog in Irak afgesproken. Maar informateur Wijffels heeft al laten weten dat dit niet betekent dat er geen afspraken over zijn gemaakt.
Er zijn dus wél afspraken gemaakt. We mogen alleen niet weten welke. Stel je eens voor dat we onze regering kunnen controleren.
Over het referendum is wel iets op het papier terechtgekomen. Het kabinet zou haar standpunt pas bepalen ná het advies van de Raad van State. Deze Raad heeft de vorige keer bij het referendum dat wel doorging ook al tegen een referendum geadviseerd. Zij adviseren namelijk altijd tegen alle referenda.
Dat betekent dus dat er eigenlijk al afgesproken is dat er géén referendum over het Hervormingsverdrag komt. Maar net als bij de kwestie Irak mogen we dit niet weten. De Raad van State mocht het dus beslissen, terwijl het kabinet als Pilatus haar handen wast in onschuld.
Dat een partij die fors op haar donder krijgt bij een verkiezing, water bij de wijn moet doen tijdens een coalitieonderhandeling begrijp ik prima. Maar waarom deze media-toer om dit niet te hoeven zeggen? Waarom is dit niet meteen, zwart op wit, in het regeerakkoord gezet?
Hoe dom denken de bedenkers van deze strategie dat wij zijn? Iedereen weet dat het CDA geen onderzoek naar Irak wil en dat het CDA geen referendum wil. Waarom een advies bij de Raad van State vragen, als dit toch al ‘geruild’ was?
Deze truc is verzonnen door mensen die denken dat ze slimmer zijn dan wij. Terwijl het zo opzichtig gebeurt dat ze juist het tegendeel bewijzen.
Het is de doodsteek voor de PvdA. Het laatste restje geloofwaardigheid (en daar was al niet zo veel meer van over) is men kwijt. Pronk zei tijdens zijn kandidatuur; “Het wordt tijd dat de PvdA weer een partij wordt die doet wat ze belooft.” Hij had, en heeft, gelijk.
Ik weet alleen niet of ik daar op ga wachten.
Waar wacht je dan op? Het is toch duidelijk dat je geen lid kan worden?quote:Op maandag 29 oktober 2007 11:44 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Verdonk is nog geen twee weken bezig, dus ik wacht met oordelen (en ik weiger bovendien mijn mening te baseren op aannames) totdat de structuur van de beweging en inhoud van het program bekend is.
[..]
Dat is dan ook wat anders dan ondemocratisch. Die NSB-vergelijking is wel interessant maar niet meer dan dat, krijgt meteen zo'n lading.quote:Op maandag 29 oktober 2007 12:03 schreef damian5700 het volgende:
Ik vind de conclusie, omdat je geen lid kan worden daardoor overeenkomst met de NSB een beetje kort door de bocht.
Ja, inderdaad. Ik had eigenlijk alleen veel moeite met de stellingname van Ryan.quote:Op maandag 29 oktober 2007 12:17 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat is dan ook wat anders dan ondemocratisch. Die NSB-vergelijking is wel interessant maar niet meer dan dat, krijgt meteen zo'n lading.
Het is geen stellingname, het is een vergelijking. Maar waarom zoveel moeite daarmee? of denk je ook in zwart-wit termen over NSB?quote:Op maandag 29 oktober 2007 12:26 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ja, inderdaad. Ik had eigenlijk alleen veel moeite met de stellingname van Ryan.
En wat betreft het democratische gehalte is de aandacht terecht, want de keuze voor de vorm van een beweging is vrij uniek. echter is de precieze structuur van inspraak niet bekend.
Ik ga dus met zo weinig informatie geen vergaande conclusies verbinden.
Daarnaast is een structuur van een partij met leden wat betreft democratische gehalte niet zaligmakend, zoals ik eerder heb uiteen gezet.
Lijkt wel een carnavalskraker.quote:Op vrijdag 2 november 2007 17:02 schreef Urquhart het volgende:
Het partijlied/verkiezingslied is al gesignaleerd: http://www.youtube.com/watch?v=HCO6TXSlV8w
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |