abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54033622
Nu het huidige kabinet toch bezig is met allerlei verboden in te stellen, weet ik wel een veel beter iets om te verbieden dan bijvoorbeeld paddo's. Verbied winkelacties!

We leven namelijk in een stressvolle maatschappij, maar deze stress wordt mede veroorzaakt door allerlei winkelacties of dingen in het verlengde daarvan. Zoals Airmiles, rentepunten, klusknaken bij de Praxis, kriskras-kortingskaarten, verszegels, 't Stoepje-punten, waardezegels, dukaten bij de Blokker, enzovoorts.

De portomonnee van de gemiddelde Nederlander puilt uit van allerlei kortingspassen zoals de AH-bonuskaart. Nu is de Nederlander uiteraard gek op gratis onzin, maar gratis bestaat natuurlijk niet. Het betekent in wezen dat als je ergens korting krijgt dat de prijzen in de winkel kunstmatig hoog zijn. Bedrijf X wil gewoon winst maken uiteraard, ze zijn immers niet gek. Daardoor ben je als consument niet goedkoper uit. Duurder zelfs, want kortingsacties kosten geld, veel administratie, het laten drukken van bijvoorbeeld kriskras-kortingskaarten, enzovoorts.

Het leuke van deze acties is dat je eigenlijk wel mee moet doen. Anders wordt je genaaid in harde euro's. Als je even naar de Praxis gaat moet je wel een kriskras-kortingskaart meenemen en je Airmiles, want anders wordt je zo 10% genaaid. Dit is eigenlijk een vorm van economisch dictaat dat je mee moet doen. Er is maar 1 andere keuze en dat is meer betalen. Dat is geen eerlijke keuze. Winkelacties zijn een vorm van monopoly.

Het verbieden van dit soort acties heeft alles wat wij eigenlijk willen: het levert veel minder stress op (winkelen wordt weer leuk en simpel), de prijzen in winkels gaan omlaag (de prijzen zijn door acties kunstmatig hoog), en bovendien zorgt het voor een efficiëntere economie. Als de enige betaalmiddel in winkels harde euro's zijn werkt het vele malen efficiënter dan allerlei onzin-acties erbij. De meeste tijd bij kassa's gaat zo onderhand in gratis onzin en kortingsacties zitten. Oh, een vergeet niet dat stress een van de duurste onderwerpen in een moderne samenleving is.

Uiteraard zijn mensen tegen zo'n dergelijke verbod. Het belemmert vrij ondernemerschap. Alleen heeft deze vorm van winkelsacties niets met vrij ondernemerschap te maken. Vrij ondernemerschap is het aanbieden van kwaliteitsproducten, met een goede service, voor zo laag mogelijke prijzen. En acties kunnen uiteraard altijd nog, maar dan gewoon korting in harde euro's en niet via andere onzinnige systemen.

Leuk voorbeeld: Je koopt een product X van 10 euro bij de Praxis. Bij de kassa krijg je vervolgens een kriskras-kortingskaart. Je krast de "Praxis"-vakje open en jottem je hebt 10% korting op je aankoop als je de kaart inleverd. Vervolgens breng je product X terug, want bij de Praxis mag je altijd alles terugbrengen binnen 30 dagen. De kriskras-kortingskaart mag je houden, dus je koopt vervolgens weer product X, maar dit maal met 10% korting. Jij hebt je 10% korting te pakken, maar werkt dit economisch efficiënt? Nee, het kost een handvol administratie- en personeelskosten. En een hoop stress en gezeur voor de consument. Maar je moet het wel doen, want anders voel je je en word je genaaid.

Een andere leuke zijn de kwartet-acties bij de C1000. Als je 4 kaarten hebt van eendezelfde product als Sportlife-kaugom, krijg je dit product gratis. Mooi zou je denken, maar bijna al deze producten zijn erg duur in vergeleken met bijvoorbeeld huismerkkaugom. Wat ze in wezen proberen is je verslaafd te maken aan een duur product, zodat jij in de toekomst meer geld gaat uitgeven aan een bepaald duur product. In wezen word je als consument keihard gemanipuleerd om je levensstandaard te verhogen, terwijl dit met een gratis product begon.

[ Bericht 0% gewijzigd door pberends op 19-10-2007 16:10:43 ]
pi_54035502
Ik betaal gewoon meer. Ik heb nooit wat gezien in dit soort onzin-acties. Ik spaar toevallig punten met American Express omdat dit automatisch gaat en ik door de telefoon alleen maar "ja" hoefde te zeggen (niet dat ik die punten gebruik, hoewel ik inmiddels flink wat punten heb).

Desondanks zal het mij jeuken hoor. Als er domme Hollanders zijn die voor een euro korting aan 50 smerige zegeltjes willen likken dan doen ze maar.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_54035561
Voor die paar euro korting bij de AH kunnen ze wel exact je koopgedrag controleren.
pi_54035790
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 17:46 schreef Fides het volgende:
Voor die paar euro korting bij de AH kunnen ze wel exact je koopgedrag controleren.
Koopgedrag controleer je door je schappen te automatiseren, niet door een achterlijke bonuskaart. Sowieso is een bonuskaart minder privacy, bovendien, wat doen ze met de gegevens, verkopen ze die soms door aan derden? Gebeurt vaak zat.
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 18:05:36 #5
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_54035872
quote:
Welnee. Ik heb zo'n ding gekregen zonder dat ik persoonsgegevens heb moeten opgeven.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_54035989
quote:
De bonuspas... ook al zoiets. Ik vraag gewoon aan de bliepmiep of ze de bonuspas die bij de kassa ligt er door wil halen.

Onzinnig gedoe. Ofwel het is in de aanbieding, ofwel niet.
  † In Memoriam † vrijdag 19 oktober 2007 @ 18:17:51 #7
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_54036123
Door die acties zijn de prijzen juist goedkoper. Mensen komen naar de winkel nemen wat extra's mee nou ze er toch zijn, kopen speciaal in die winkel door de punten en/of spaaracties en al die puntenacties zijn ondertussen volledig geautomatiseerd en vereisen dus geen extra kosten (meer).

Acties, reclame en al die andere dingen die veel mensen af doen als onzin maken producten goedkoper.
Carpe Libertatem
pi_54036240
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 18:17 schreef Boze_Appel het volgende:

Acties, reclame en al die andere dingen die veel mensen af doen als onzin maken producten goedkoper.
De AH is toch al lang goedkoop, ook zonder de bonus?

Kijk, het nut van aanbiedingen begrijp ik. Ikzelf maal er niet om, ik koop wat ik wil en niet wat in de aanbieding is, maar ik weet dat het gros van de malloten richting het schap vliegt waar een hamster bij staat.

Echter, aanbiedingen kunnen ook zonder die idiote bonuskaart. Extra handeling per klant. Kost tijd en dus geld. Vandaar dat die pas van mij gewoon mag verdwijnen. Echter, als het merendeel van de klanten van AH die pas wel leuk vindt en denkt dat ze speciaal zijn omdat ze een pas hebben: so be it.
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 18:44:00 #9
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_54036718
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 18:24 schreef DS4 het volgende:

[..]

De AH is toch al lang goedkoop, ook zonder de bonus?

Kijk, het nut van aanbiedingen begrijp ik. Ikzelf maal er niet om, ik koop wat ik wil en niet wat in de aanbieding is, maar ik weet dat het gros van de malloten richting het schap vliegt waar een hamster bij staat.

Echter, aanbiedingen kunnen ook zonder die idiote bonuskaart. Extra handeling per klant. Kost tijd en dus geld. Vandaar dat die pas van mij gewoon mag verdwijnen. Echter, als het merendeel van de klanten van AH die pas wel leuk vindt en denkt dat ze speciaal zijn omdat ze een pas hebben: so be it.
Ja, want die ene seconde die het kost dat ding te scannen kost ook zoveel tijd. En zonder die bonuskaart zullen cassieres ook echt zoveel sneller werken. Je kan dat tijd is geld gedoe ook overdrijven hoor.

En goed voor je dat jij niet zoals dat malle volk je wat van aanbiedingen aantrekt, ik ben trots op je. Zet je maar flink af tegen de maatschappij, dat geeft je veel aanzien op het internet.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_54036846
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 18:17 schreef Boze_Appel het volgende:
Door die acties zijn de prijzen juist goedkoper. Mensen komen naar de winkel nemen wat extra's mee nou ze er toch zijn, kopen speciaal in die winkel door de punten en/of spaaracties en al die puntenacties zijn ondertussen volledig geautomatiseerd en vereisen dus geen extra kosten (meer).

Wat ik al zei: acties zijn prima, mits het gewoon kortingen in harde euro's zijn. Daar komen mensen vanzelf op af. De rest is complete lariekoek.
pi_54036858
De TS heeft een goed punt. Maar blijkbaar willen de mensen het zo, anders was het er niet. Hier in de VS heb je dat soort spaaractie's niet, waarschijnlijk omdat Amerikanen lui zijn.

We hebben wel spaaractie's in de vorm van credit cards. Op iedere betaling met een credit card krijgt de credit card maatschappij een flink percentage. Van dat percentage krijgt de credit card houder weer een beetje terug in de vorm van spaarpunten. Die punten worden tzt uitgekeerd in de vorm van geld of kadootjes. Op die manier worden consumenten verleid om hun credit card te gebruiken, terwijl een betaling met een debit card / pin pas veel goedkoper is. En dat laatste weet bijna niemand:
quote:
Who Cares?
So far, you may be unimpressed. Who cares how each transaction is processed? You might not, but banks and retailers do. When you do an offline transaction and simply sign a charge slip, the retailer has to pay a small percentage of your total purchase – perhaps 2%. This fee goes to the bank that issued your debit (or credit) card as an interchange fee.

What about online transactions? Retailers can get those done for a lot less. They might only pay 10 cents or so per transaction.

As you might imagine, 2% of every purchase adds up to a lot of money. The banks and credit card companies would love for you to choose credit because they get 2% of every dollar you spend. Retailers, on the other hand, beg to differ. They’d prefer that you choose debit so that they don’t have to pay a hefty interchange fee.

In order to maximize revenue, banks give you an incentive to choose credit (or a penalty for choosing debit, depending on how you look at it). They may charge you a fee for online transactions – usually in the ballpark of one to two dollars. Once you discover these fees, you’re more likely to choose credit next time. In addition, they may offer rewards (such as airline miles or entry into a sweepstakes) each time you choose credit.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_54036872
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 18:44 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Ja, want die ene seconde die het kost dat ding te scannen kost ook zoveel tijd. En zonder die bonuskaart zullen cassieres ook echt zoveel sneller werken. Je kan dat tijd is geld gedoe ook overdrijven hoor.

En goed voor je dat jij niet zoals dat malle volk je wat van aanbiedingen aantrekt, ik ben trots op je. Zet je maar flink af tegen de maatschappij, dat geeft je veel aanzien op het internet.
Eén seconde is erg veel; als je dat dan vermenigvuldigt met de miljoenen transacties die AH elk jaar heeft. Je snapt er werkelijk geen zak van.
pi_54036929
ach mensen trappen erin, dat zegt genoeg over mensen. Ze zouden de mensen die dit soort shit verzinnen achter tralies moeten zetten. Die dienen de mensheid niet... ever.
pi_54036993
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 18:44 schreef ethiraseth het volgende:

Hoeveel transacties doet AH per jaar?
quote:
Ach, je had niet begrepen wat ik bedoelde. Dat kan...
pi_54037089
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 18:50 schreef Lyrebird het volgende:
We hebben wel spaaractie's in de vorm van credit cards. Op iedere betaling met een credit card krijgt de credit card maatschappij een flink percentage. Van dat percentage krijgt de credit card houder weer een beetje terug in de vorm van spaarpunten. Die punten worden tzt uitgekeerd in de vorm van geld of kadootjes. Op die manier worden consumenten verleid om hun credit card te gebruiken, terwijl een betaling met een debit card / pin pas veel goedkoper is. En dat laatste weet bijna niemand:
Nou, ik weet dat wel, maar als ik met mijn kaart betaal, dan worden die kosten omgeslagen over alle klanten, dus ook de 99% die de pinpas gebruiken. Dus er is niet echt een prikkel om met de pinpas te betalen...
pi_54037286
Die acties met zegels zijn qua tijd het ergste. De tijdelijke (servieszegels, concert/musicalzegels, zomerzegels etc.) en de permanente (koopzegels). Wat dat betreft is het bonuskaartsysteem nog redelijk snel.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')