Nu het huidige kabinet toch bezig is met allerlei verboden in te stellen, weet ik wel een veel beter iets om te verbieden dan bijvoorbeeld paddo's. Verbied winkelacties!
We leven namelijk in een stressvolle maatschappij, maar deze stress wordt mede veroorzaakt door allerlei winkelacties of dingen in het verlengde daarvan. Zoals Airmiles, rentepunten, klusknaken bij de Praxis, kriskras-kortingskaarten, verszegels, 't Stoepje-punten, waardezegels, dukaten bij de Blokker, enzovoorts.
De portomonnee van de gemiddelde Nederlander puilt uit van allerlei kortingspassen zoals de AH-bonuskaart. Nu is de Nederlander uiteraard gek op gratis onzin, maar gratis bestaat natuurlijk niet. Het betekent in wezen dat als je ergens korting krijgt dat de prijzen in de winkel kunstmatig hoog zijn. Bedrijf X wil gewoon winst maken uiteraard, ze zijn immers niet gek. Daardoor ben je als consument niet goedkoper uit. Duurder zelfs, want kortingsacties kosten geld, veel administratie, het laten drukken van bijvoorbeeld kriskras-kortingskaarten, enzovoorts.
Het leuke van deze acties is dat je eigenlijk wel mee moet doen. Anders wordt je genaaid in harde euro's. Als je even naar de Praxis gaat moet je wel een kriskras-kortingskaart meenemen en je Airmiles, want anders wordt je zo 10% genaaid. Dit is eigenlijk een vorm van economisch dictaat dat je mee moet doen. Er is maar 1 andere keuze en dat is meer betalen. Dat is geen eerlijke keuze. Winkelacties zijn een vorm van monopoly.
Het verbieden van dit soort acties heeft alles wat wij eigenlijk willen: het levert veel minder stress op (winkelen wordt weer leuk en simpel), de prijzen in winkels gaan omlaag (de prijzen zijn door acties kunstmatig hoog), en bovendien zorgt het voor een efficiëntere economie. Als de enige betaalmiddel in winkels harde euro's zijn werkt het vele malen efficiënter dan allerlei onzin-acties erbij. De meeste tijd bij kassa's gaat zo onderhand in gratis onzin en kortingsacties zitten. Oh, een vergeet niet dat stress een van de duurste onderwerpen in een moderne samenleving is.
Uiteraard zijn mensen tegen zo'n dergelijke verbod. Het belemmert vrij ondernemerschap. Alleen heeft deze vorm van winkelsacties niets met vrij ondernemerschap te maken. Vrij ondernemerschap is het aanbieden van kwaliteitsproducten, met een goede service, voor zo laag mogelijke prijzen. En acties kunnen uiteraard altijd nog, maar dan gewoon korting in harde euro's en niet via andere onzinnige systemen.
Leuk voorbeeld: Je koopt een product X van 10 euro bij de Praxis. Bij de kassa krijg je vervolgens een kriskras-kortingskaart. Je krast de "Praxis"-vakje open en jottem je hebt 10% korting op je aankoop als je de kaart inleverd. Vervolgens breng je product X terug, want bij de Praxis mag je altijd alles terugbrengen binnen 30 dagen. De kriskras-kortingskaart mag je houden, dus je koopt vervolgens weer product X, maar dit maal met 10% korting. Jij hebt je 10% korting te pakken, maar werkt dit economisch efficiënt? Nee, het kost een handvol administratie- en personeelskosten. En een hoop stress en gezeur voor de consument. Maar je moet het wel doen, want anders voel je je en word je genaaid.
Een andere leuke zijn de kwartet-acties bij de C1000. Als je 4 kaarten hebt van eendezelfde product als Sportlife-kaugom, krijg je dit product gratis. Mooi zou je denken, maar bijna al deze producten zijn erg duur in vergeleken met bijvoorbeeld huismerkkaugom. Wat ze in wezen proberen is je verslaafd te maken aan een duur product, zodat jij in de toekomst meer geld gaat uitgeven aan een bepaald duur product. In wezen word je als consument keihard gemanipuleerd om je levensstandaard te verhogen, terwijl dit met een gratis product begon.
[ Bericht 0% gewijzigd door pberends op 19-10-2007 16:10:43 ]