abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54289136
het gaat nu wel erg hard, zo zal de 100 dollar deze week nog gehaald worden.
Peakoil komt in zicht
Het volgend topic heet: de 100 dollar voorbij

pi_54290957
95,23 dollar betaalt u nu voor een barreltje.
pi_54291580
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 21:58 schreef ItaloDancer het volgende:
95,23 dollar betaalt u nu voor een barreltje.
Die barrel van mijn buurman Rob is duurder
  vrijdag 2 november 2007 @ 08:39:27 #56
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_54308747
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 08:22 schreef michiel5 het volgende:
Tja vraag en aanbod, de olie markt is een van de weinige markten met volkome concurentie volgens mij.
OPEC is een kartel!
quote:
Het wordt echt tijd voor alternatieven, iets waar de politiek zich veel meer mee moet gaan bemoeien, plant al die lege nederlandse weilanden vol met koolzaad en stimuleer het gebruik van biodiesel, geef subsidie aan bedrijven voor de ontwikkeling van auto's die op alternaiteve brandstoffen rijden, maar doe iets!
Die weilanden lijken "leeg" maar dat heeft een functie.... Zelfs als je heel Nederland volplant, is dat nog niet voldoende voor alleen al het vrachttransport.[/quote]
quote:
Of zou bij Shell een ontwerp in de kast liggen voor auto's die op water rijden?
Leuke complottheorie, alleen noemen we zo'n auto een boot!
censuur :O
pi_54308964
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 08:39 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

OPEC is een kartel!
[..]

Die weilanden lijken "leeg" maar dat heeft een functie.... Zelfs als je heel Nederland volplant, is dat nog niet voldoende voor alleen al het vrachttransport.
[..]

[/quote]
plus dat zie nu lege velden over een paar jaar geen voeding meer hebben en ze definitief leeg blijven.
pi_54309055
quote:

"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_54314497
quote:

Die weilanden lijken "leeg" maar dat heeft een functie.... Zelfs als je heel Nederland volplant, is dat nog niet voldoende voor alleen al het vrachttransport.
[..][/quote]Ja die weilanden worden gebruikt voor subsidiekoeien
  vrijdag 2 november 2007 @ 13:39:20 #60
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_54315408
quote:
Oil Traders Raise Bets on $125 Crude as Options Jump
By Nesa Subrahmaniyan and Wai Meng Lee

Nov. 1 (Bloomberg) -- Oil traders are increasing bets
that crude will reach $125 a barrel this year because
of record world demand and threats to supplies from
the Middle East and Nigeria.

Traders held 2,526 call options contracts, each
granting the right to buy 1,000 barrels of December
oil at $125 in New York, as of Oct. 29. Four months
ago, only one contract was outstanding. Bets on $100
oil are also surging: options on December oil at that
price totaled 49,744 contracts as of Oct. 30, up from
30,055 on Jan. 2.

............

Bron
2,526 miljoen vaten olie te leveren december a $125 per vat.
49,7 miljoen vaten olie te leveren december a $100 per vat.
Een koper van deze Calls verwacht dus hogere prijzen. Blijkbaar is er behoorlijke vraag om het risico op een nog hoger prijsniveau af te dekken.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_54315488
die 100 dollar zie ik ook wel aankomen, 125 voor december is echter behoorlijk
pi_54315559
Aan de andere kant staat de dollar inmiddels boven de 1.45 per euro, dus de stijging is relatief wat lager
  zaterdag 3 november 2007 @ 01:35:26 #63
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_54331759
We moeten flink opschieten met dit topic. spamspamspamspamspam
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_54332552
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 01:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
We moeten flink opschieten met dit topic. spamspamspamspamspam [afbeelding]
Of de speculanten moeten rustiger aan gaan doen
pi_54332673
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 01:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
We moeten flink opschieten met dit topic. spamspamspamspamspam
Is het niet gewoon mogelijk om de topictitel en OP aan te passen?
Of zeg ik nu iets héél geks?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_54333154
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 02:50 schreef waht het volgende:

[..]

Is het niet gewoon mogelijk om de topictitel en OP aan te passen?
Of zeg ik nu iets héél geks?
niet kletsen, doorspammen tot de 100, peakoilverhalen, grafieken , mooie plaatjes van olie, olieboortorens, sjeiken, shell, belastingambtenaren, alles goed, anders lopen we straks 20 liter achter.

[ Bericht 5% gewijzigd door henkway op 03-11-2007 12:11:23 ]
pi_54336730
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 03:56 schreef henkway het volgende:
niet kletsen, doorspammen tot de 100, peakoilverhalen, grafieken , mooie plaatjes van olie, olieboortorens, sjeiken, shell, belastingambtenaren, alles goed, anders lopen we straks 20 liter achter.
U vraagt, wij draaien:

Why oil prices are at record high
quote:
Samengevat:
- Zwakke dollar
- Vraag naar olie van de VS en China
- OPEC produceert minder
- Nigeria heeft problemen met militanten
- Iran en haar nucleaire projecten
- Irak en haar oorlog
- Raffinaderijen kunnen het niet bijhouden
En daar hoort nog bij natuurlijk:
- Werelwijde olieproductie zit aan haar fysieke limieten
  zaterdag 3 november 2007 @ 14:01:15 #69
pi_54336969
quote:
De huidige milieu- en klimaatproblemen zullen volgens dezelfde visie verholpen kunnen worden. ‘Onze huidige welvaart is opgebouwd met dank aan de olievoorraden. Die winsten daarop kunnen we gebruiken voor een transformatie naar een hoger niveau. En het goede nieuws is; de technologie is beschikbaar om de opwarming van de aarde te stuiten en de wereld minder afhankelijk te maken van fossiele brandstoffen.’
http://www.volkskrant.nl/(...)van_een_half_miljard

Er is dus niets aan de hand. Het is slechts een transitie. "Ooooohhhmmmmmmm....."
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  zondag 4 november 2007 @ 08:32:47 #70
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_54350711
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 13:46 schreef waht het volgende:
En daar hoort nog bij natuurlijk:
- Werelwijde olieproductie zit aan haar fysieke limieten
Hier geloof ik niets van, gezien het feit dat de productiekosten een FRACTIE zijn van de olieprijs momenteel! Nog geen 10% volgens mij.
Het probleem is natuurlijk gewoonweg SPECULATIE! Heel veel mensen verdienen heel veel geld op de olie termijn markten.
pi_54350757
quote:
Op zondag 4 november 2007 08:32 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Hier geloof ik niets van, gezien het feit dat de productiekosten een FRACTIE zijn van de olieprijs momenteel! Nog geen 10% volgens mij.
Het probleem is natuurlijk gewoonweg SPECULATIE! Heel veel mensen verdienen heel veel geld op de olie termijn markten.
Ja, dat denk ik dus ook, zeker met prijzen die zo hard stijgen. No way dat de productiekosten in het afgelopen jaar ook meer dan verdubbeld zijn. Neemt niet weg dat dit wel een goede stimulans is om eens echt wat anders te zoeken natuurlijk.
pi_54350944
quote:

[..]

Maar het blijft ''vraag en aanbod''.
Als er minder is kunnen de productiekosten van olie nog wel steeds laag zijn.
Maar het kan zo zijn idd dat er landen zijn die dan misschien hun productie express gaan verminderen zodat de olie prijs hard gaat stijgen waardoor ze met minder productie zelfs nog meer verdienen.
pi_54350971
quote:
Op zondag 4 november 2007 09:26 schreef Aasgier het volgende:

[..]

Maar het blijft ''vraag en aanbod''.
Als er minder is kunnen de productiekosten van olie nog wel steeds laag zijn.
Maar het kan zo zijn idd dat er landen zijn die dan misschien hun productie express gaan verminderen zodat de olie prijs hard gaat stijgen waardoor ze met minder productie zelfs nog meer verdienen.
ja, dat is dus ook speculatie, zei het van de aanbod-kant.
pi_54351093
quote:

[..]

Speculatie mag, prijsafspraken niet.
Wie speculeert loopt risico, de prijs kan ook omlaag.
  zondag 4 november 2007 @ 21:15:35 #75
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_54365564
7 vragen over de stijgende olieprijs
Het concept peakoil wordt in rap tempo mainstream nu..
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 4 november 2007 @ 21:33:24 #76
pi_54366113
quote:
Op zondag 4 november 2007 21:15 schreef Perrin het volgende:
7 vragen over de stijgende olieprijs
Het concept peakoil wordt in rap tempo mainstream nu..
Whehehe Straks gelooft iedereen dat er ooit een einde komt aan grondstoffen.
pi_54366481
quote:
Op zondag 4 november 2007 21:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee komt geen eind, alleen de productie kan de stijging van de behoefte niet bijbenen.
Dat is zeker zo erg, en zorgt over drie jaar voor een tekort van 10% en een klein tekort kan de prijs naar de 200 dollar per vat jagen en de benzineprijs naar de 2 euro.

Speculatie en hamsteren doen dan de rest
  zondag 4 november 2007 @ 21:46:29 #78
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_54366516
quote:
Op zondag 4 november 2007 21:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ach, grondstoftekort leidt tot oorlog, oorlog wordt uitgevochten met nukes, 6 miljard mensen dood, gaan we met een klein clubje verder, en hebben we met een paar miljoen man weer genoeg grondstoffen voor tienduizenden jaren*

*Mits we dan eens stoppen ons bevolkingsaantal als een konijnenplaag uit te breiden!
  zondag 4 november 2007 @ 21:51:02 #79
pi_54366646
quote:
Op zondag 4 november 2007 21:46 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ach, grondstoftekort leidt tot oorlog, oorlog wordt uitgevochten met nukes, 6 miljard mensen dood, gaan we met een klein clubje verder, en hebben we met een paar miljoen man weer genoeg grondstoffen voor tienduizenden jaren*

*Mits we dan eens stoppen ons bevolkingsaantal als een konijnenplaag uit te breiden!
Helaas is praten over bevolkingsreductie taboe
pi_54370414
quote:

[..]

? Jij gelooft dat de olie prijs in 9 maanden, sinds begin februari dit jaar, 45 dollar (!!!!!!!) is gestegen door enkel speculatie???? Tientallen jaren lang is de olieprijs rond de 20 dollar blijven hangen, alleen tijdens het embargo in 1973 en de Iraanse revolutie in 1979 ging de olie als een gek de lucht in, door klaarduidelijke redenen. Alleen nu, sinds 2004 (grappig ook het jaar dat de olieproductie op 84 miljoen vaten/dag kwam en sindsdien niet meer hoger is gekomen) is de prijs gigantisch gestegen. Ten tijde van 9/11 stond de prijs rond de 20-30 dollar per vat, nu zes jaar later $95...

En is er iets noemenswaardig gebeurd? Ja, 9/11, inval Afghanistan, Irak, gezeur met Iran en de groei van China/India. Maar niks daarvan heeft invloed op de productie gehad, alleen de eerste 5 maanden na de inval in Irak was de productie vrij laag, maar steeg daarna snel weer naar het vroegere niveau. Elk olieproducerend land probeert met man en macht meer olie op te pompen, maar dat gaat gewoon niet, door fysieke limieten. Zelfs Saudi Arabië lijkt problemen te hebben, met hun piek in midden 2005 van 9,5 miljoen vaten/dag naar 8,6 miljoen vaten/dag nu.

De productiekosten zijn inderdaad een kleiner deel van de prijs, maar dat is natuurlijk niet alles hè, het spul moet vervoerd, geraffineerd worden en ga zo maar door. Daarnaast is 95 dollar nog steeds véél te weinig voor een kostbaar goed als olie, maar dat zal over 10 jaar wel blijken met als hoofdthema: olie = voedsel.
pi_54370845
quote:
Op zondag 4 november 2007 21:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Helaas is praten over bevolkingsreductie taboe [afbeelding]
en ondertussen wordt er een actief beleid gevoerd om Afrika leeg te krijgen, als je het mij vraagt.
pi_54370928
quote:
Op maandag 5 november 2007 00:21 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

en ondertussen wordt er een actief beleid gevoerd om Afrika leeg te krijgen, als je het mij vraagt.
Dat gaat niet lukken, zelfs met aids groeit de bevolking nog steeds daar.

[ontopic] Gelukkig daalt de Dollar bijna net zo snel.
pi_54370986
quote:
Op maandag 5 november 2007 00:21 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

China rooft zich wezenloos in Afrika om de economie maar met 10% te laten groeien ieder jaar.
Afrika is het continent met de bodemschatten, zit nog wel een oliebelletje in een of ander natuurreservaat daar, maar zelfs een nieuwe olievondst zal de huidige olieproductie niet meer verder kunnen opvoeren.

[ Bericht 4% gewijzigd door henkway op 05-11-2007 00:49:06 ]
pi_54371402
quote:
Op maandag 5 november 2007 00:26 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Dat gaat niet lukken, zelfs met aids groeit de bevolking nog steeds daar.

[ontopic] Gelukkig daalt de Dollar bijna net zo snel.
Moah, ooit zal het lukken, want er is een voedseltekort, en 'niemand' zie ze wil helpen eigenlijk.
  maandag 5 november 2007 @ 01:08:03 #85
179752 TheChemeng
['æbsin&#;] Ikea boy
pi_54371578
Het verhaal is toch eigenlijk heel simpel:
1. Alle olie die we vinden is duurder om te ontginnen dan de olie die al gevonden is.
2. Consumptie stijgt sneller dan productie we consumeren nu al 100.000 vaten per dag meer dan we produceren.

Conclusie: peak-oil is al bereikt en we zullen de olie niet meer onder de 85 dollar zien gaan (komt nog een kleine daling als de dollar wat aantrekt) maar de basisprijs komt boven de 85 dollar te liggen.
The Dutch are bastards and the French ten times worse.
Quod nihil sit tam infirmum aut instabile quam fama potentiae non sua vi nixa
pi_54371624
quote:
Op maandag 5 november 2007 01:08 schreef TheChemeng het volgende:
Het verhaal is toch eigenlijk heel simpel:
1. Alle olie die we vinden is duurder om te ontginnen dan de olie die al gevonden is.
2. Consumptie stijgt sneller dan productie we consumeren nu al 100.000 vaten per dag meer dan we produceren.

Conclusie: peak-oil is al bereikt en we zullen de olie niet meer onder de 85 dollar zien gaan (komt nog een kleine daling als de dollar wat aantrekt) maar de basisprijs komt boven de 85 dollar te liggen.
Heb ik nou wat gemist, zag ik net niet al 95 dollar op de borden staan
pi_54371638
1. Misschien
2. Misschien

3. Een conclusie trekken uit 1 & 2 is onzinnig.
  maandag 5 november 2007 @ 01:22:53 #88
179752 TheChemeng
['æbsin&#;] Ikea boy
pi_54371781
quote:
Op maandag 5 november 2007 01:10 schreef henkway het volgende:
Heb ik nou wat gemist, zag ik net niet al 95 dollar op de borden staan
De 95 dollar lijkt mij niet de nieuwe onder grens, ik ga ervanuit dat de prijs nog wel wat gaat zakken.

En de conclusie die ik trek lijkt mij erg logisch. Het oliezand project in Canada leek vijf jaar geleden nog een extreme zet, maar is nu winstgevend. De kosten van dit project zijn dusmatig hoog dat het wel doorberekend moet worden. Dan hebben we nog Sachalan 2 waarvan de kosten al boven de 40 miljard euro liggen, de potentiele turkse invasie van noord Irak, de dubieuze houding van de OPEC landen, de Toyota prius, de nieuwe motoren van Mercedes en BMW, etc., etc., etc.

Het is al lang geen vraag meer van of peak oil bereikt gaat worden, maar wanneer. Ik denk dat we er al zijn en ik ben niet de enige...
The Dutch are bastards and the French ten times worse.
Quod nihil sit tam infirmum aut instabile quam fama potentiae non sua vi nixa
pi_54372794
quote:
Op maandag 5 november 2007 07:19 schreef henkway het volgende:
Er worden al futures verhandeld op 125 dollar in december
een klein deel, een veel groter deel op 100 USD. En dat is ook al een nieuw record.
  maandag 5 november 2007 @ 10:21:56 #91
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_54374618
quote:
Op zondag 4 november 2007 21:46 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

zou wel dé oplossing zijn inderdaad. er zijn gewoon véél te veel mensen en de wereldbevolking is de laatste 60-70 jaar echt explosief gestegen. dat moet een keer fout gaan natuurlijk.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  maandag 5 november 2007 @ 10:48:19 #92
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_54375127
quote:
Op maandag 5 november 2007 10:21 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

zou wel dé oplossing zijn inderdaad. er zijn gewoon véél te veel mensen en de wereldbevolking is de laatste 60-70 jaar echt explosief gestegen. dat moet een keer fout gaan natuurlijk.

Zich ontwikkelende landen hebben de grootste bevolkings-explosie. Dure olie zal voor hen transport en voedsel snel onbetaalbaar maken. Hongersnoden, oorlogen en een enorme emigratiedruk richting ontwikkelde landen zullen dan volgen.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  maandag 5 november 2007 @ 10:53:43 #93
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_54375243
quote:
Op maandag 5 november 2007 10:48 schreef digitaLL het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zich ontwikkelende landen hebben de grootste bevolkings-explosie. Dure olie zal voor hen transport en voedsel snel onbetaalbaar maken. Hongersnoden, oorlogen en een enorme emigratiedruk richting ontwikkelde landen zullen dan volgen.
Dat denk ik ook ja. Die zelfvoorzienende stammen in afrika zal het aan hun kontgat jeuken of de olie opraakt of niet, het westen is er totaal afhankelijk van voor hun voedsel voorziening.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_54375679
quote:
Op maandag 5 november 2007 10:48 schreef digitaLL het volgende:

[..]

[afbeelding]
[afbeelding]
die emigratiedruk zal wel tegenvallen. Immers hebben die mensen geen geld om vervoer te betalen, toch?
  maandag 5 november 2007 @ 11:21:51 #95
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_54375834
quote:
Op maandag 5 november 2007 11:14 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

die emigratiedruk zal wel tegenvallen. Immers hebben die mensen geen geld om vervoer te betalen, toch?
Ze zullen hun laatste spullen verkopen en gokken op een vlucht naar het westen. Zoals nu al gebeurt vanuit afrika. Met brakke bootjes proberen ze Italie of Spanje te bereiken. Veelal verdrinken ze, en spoelen hun lijken aan. Dit soort wanhoopsdaden zullen alleen maar toe gaan nemen. Ik denk zelfs tot extreme proporties. Zoiets als we hier gezien hebben toen kosovaren Macedonie overspoelden tijdens de Kosovo-oorlog.
pi_54406882
Toch nog een nieuw recordje vandaag: $96.44 ( http://quote.barchart.com/quote.asp?sym=CLZ7 )

Maar er was ook nog goed nieuws natuurlijk: PetroChina is het grootste bedrijf van de wereld qua marktwaarde.
  dinsdag 6 november 2007 @ 16:41:50 #97
pi_54407971
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 15:48 schreef waht het volgende:
Toch nog een nieuw recordje vandaag: $96.44 ( http://quote.barchart.com/quote.asp?sym=CLZ7 )

Maar er was ook nog goed nieuws natuurlijk: PetroChina is het grootste bedrijf van de wereld qua marktwaarde.
Feestje!
pi_54410304
11/06/07 94.49 97.07 94.41 96.26 +2.28
11/05/07 95.92 96.12 93.72

De 97 dollar is er ook al aan, beetje doorspammen heren, anders lopen we zo 30 liter achter

dinsdag 6 november 2007 @ 18:40:01 #99
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_54410370
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 18:36 schreef henkway het volgende:
11/06/07 94.49 97.07 94.41 96.26 +2.28
11/05/07 95.92 96.12 93.72

De 97 dollar is er ook al aan, beetje doorspammen heren, anders lopen we zo 30 liter dollar achter

[ afbeelding ]
Hi-ha-honderd in zicht!
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 6 november 2007 @ 19:12:26 #100
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_54411158
Bij welk bedrag zal de vraag naar olie substantieel afnemen? Is er ergens een tabel die de vraag naar olie aangeeft? Ik vind het wel interessant om deze ontwikkeling in de gaten te houden.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')