bron: teletekstquote:Nederland beboet voor te veel melk
` Nederland moet de Europese Unie bijna
9 miljoen euro betalen omdat het quotum
voor melk is overschreden.Er is in het
afgelopen seizoen 0,3 procent meer melk
geproduceerd dan was toegestaan.
In een toelichting schrijft de Europese
Commissaris voor Landbouw,Fischer Boel,
dat de melkquota eigenlijk achterhaald
zijn.De EU heeft vastgelegd dat ze in
2015 worden afgeschaft en er moet nodig
worden gepraat over wat er tot dan moet
gebeuren,vindt de commissaris.
De melkquota zijn ooit ingesteld om een
overschot te voorkomen,maar er is nu
wereldwijd een tekort door de groeiende
vraag in landen als China en India.
Leve de EU, het flexibele apparaat dat alles beter maaktquote:In een toelichting schrijft de Europese
Commissaris voor Landbouw,Fischer Boel,
dat de melkquota eigenlijk achterhaald
zijn.De EU heeft vastgelegd dat ze in
2015 worden afgeschaft en er moet nodig
worden gepraat over wat er tot dan moet
gebeuren,vindt de commissaris.
De melkquota zijn ooit ingesteld om een
overschot te voorkomen,maar er is nu
wereldwijd een tekort door de groeiende
vraag in landen als China en India.
Gewoon niet betalen die boetes, zoals Frankrijk altijd doet.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 19:24 schreef Fastmatti het volgende:
Beboet worden voor het produceren van iets waar een tekort aan isTypisch de EU weer, altijd achter de feiten aanlopen.
quote:Op donderdag 18 oktober 2007 18:01 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Sowieso moet de Nederlandse overheid de boete maar doorschuiven naar de boeren, dat lijkt me wel zo redelijk.
Niet dus. Vindt jij het dan normaal dat de overheid kan betalen doordat de boeren niet aan de regels houden?quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 04:25 schreef DrWolffenstein het volgende:
Dit is echt te zielig voor woorden.
[..]
[ afbeelding ]Dat zal zeker gebeuren met het CDA in de regering.
Ik vind het eerder bijzonder vreemd dat wij als Nederland op nationaal niveau boete krijgen voor overproductie van een product waaraan een tekort is. Het is verstandiger is daarop te focussen dan boos te worden op boeren die hun vak met 0,3% te veel enthousiasme uitvoeren.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 08:44 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Niet dus. Vindt jij het dan normaal dat de overheid kan betalen doordat de boeren niet aan de regels houden?
een brave EU burger gooit zijn product in dat geval gewoon weg.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 09:19 schreef SuperWeber het volgende:
Net alsof die boer tegen een boven de verwachting melkgevende kudde kan zeggen: 'Nu moeten jullie echt stoppen met melk geven Bertha 1-384, anders overschrijd ik mijn quotum.' Dat is toch belachelijk, het boete systeem van die hele EU is belachelijk btw...
Ja dat kan dus niet he, dan krijgt de boer de milieupolitie op zijn dak. En reken er maar op dat de boetes niet zuinig zijnquote:Op vrijdag 19 oktober 2007 09:27 schreef Empedocles het volgende:
[..]
een brave EU burger gooit zijn product in dat geval gewoon weg.
is de EU ook niet een soort milieupolitie dan?quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 09:47 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Ja dat kan dus niet he, dan krijgt de boer de milieupolitie op zijn dak. En reken er maar op dat de boetes niet zuinig zijn
Ja zoiets, maar dan alleen voor de kleine(re) landen.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 10:00 schreef Empedocles het volgende:
[..]
is de EU ook niet een soort milieupolitie dan?
Dus die smerige pennenlikkende lijers moeten uit de kut-unie van smerige pennenlikkende lijers stappen...quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 03:57 schreef StefanP het volgende:
Triest. Een van de grootste nettobetalers zijn en vervolgens een boete krijgen voor 0,3 procent overproductie van een product waarvan er een tekort is. Snap jij het nog?
De EU - best belangrijk
Smerige pennenlikkende lijers. NL dient per direct uit die kut-unie te stappen.
wat ontzettend krom dat het zo werkt?quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 08:44 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Niet dus. Vindt jij het dan normaal dat de overheid kan betalen doordat de boeren niet aan de regels houden?
Het is zelfs nog gekker: individueel mogen boeren van de EU hun quota overschrijden als het maar nationaal niet overschreden wordt. Dat is toch ongelooflijk? Het is net zoiets als zeggen: iedereen mag harder dan 120 rijden, mits de gemiddelde snelheid maar niet hoger wordt dan 120.
quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 17:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Boete niet betalen lijkt mij en zeggen dat de regel nergens op slaat
die reetharen die NL nu besturen zijn in staat om vrijwillig het dubbele te betalenquote:Op vrijdag 19 oktober 2007 17:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Boete niet betalen lijkt mij en zeggen dat de regel nergens op slaat
Nogmaals: gewoon niet betalen.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 17:24 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
die reetharen die NL nu besturen zijn in staat om vrijwillig het dubbele te betalen
Ja hoor, dat kan prima. Door niet te mikken op het exact volmelken van je quotum kom je een heel eind. Melkproductie is best aardig te sturen, en gedurende het jaar te voorspellen. Sturen kan door bijvoorbeeld door minder/anders te voeren, of iets drastischer door koeien sneller dan gepland richting de slager af te voeren. Als een boer met een gemiddeld aantal koeien 1 koe een maand of 3 eerder afvoert, zit ie al aan de 0,3%.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 09:19 schreef SuperWeber het volgende:
Net alsof die boer tegen een boven de verwachting melkgevende kudde kan zeggen: 'Nu moeten jullie echt stoppen met melk geven Bertha 1-384, anders overschrijd ik mijn quotum.' Dat is toch belachelijk, het boete systeem van die hele EU is belachelijk btw...
Bron: nu.nlquote:EU vergeeft Roemenië massale boerensteun
BRUSSEL - Roemenië mag 250.000 boeren totaal 400 miljoen euro geven wegens extreme droogte afgelopen zomer. De EU ziet deze massale staatssteun door de vingers, zo bleek maandag bij een vergadering van ministers van Landbouw van de 27 EU-landen.
Roemenië had eigenlijk een beroep moeten doen op de Europese Commissie. Voor droogte en andere natuurrampen heeft Brussel een eigen potje met veel strengere voorwaarden. Maar de EU knijpt een oogje dicht omdat Roemenië als nieuw EU-land de regels waarschijnlijk nog niet goed kent. Drie van de 27 EU-landen onthielden zich van stemming.
Dan mag de EU goederen van Nederlandse bedrijven die in de EU handelen innemen, t.w.v. het te betalen boete.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 09:28 schreef LangeTabbetje het volgende:
Als we nou niet betalen, wie wordt er dan door de deurwaarder zijn huis uitgezet ?
Ik wordt idd schijtziek van hun. Ze strooien maar een beetje selectief met regeltjes en kennelijk kunnen behalve de grote landen ook de nieuwe landen onder de regeltjes uitkomen.quote:Op maandag 22 oktober 2007 18:40 schreef Elfletterig het volgende:
Nederland mag dokken voor 0,3% te veel melk (waaraan een tekort is). En dan vandaag DIT bericht:
[..]
Bron: nu.nl
Alleen de mensen in Den Haag zullen ja-knikkend instemmen en het geld meteen overmaken. Bos wil de accijns op brandstof alweer verhogen om deze tegenvaller te compenseren. Tenslotte moeten de meeste landbestuurders nog wel een baan in de EU kunnen veilig stellen, door zich maar al te braaf te gedragen. Ik ben benieuwd wanneer onze bevolking eens zijn boiling point bereikt om al die betutteling en afperserij, de frustratie en machteloosheid moeten onderhand toch wel hoogtij vieren.quote:Op maandag 22 oktober 2007 19:17 schreef cultheld het volgende:
Is er iemand in dit topic die deze boete gerechtvaardigd vindt?
Onzin, het zou je eens een keer sieren als je je een keer zou verdiepen. Nederland was voordat Lubbers aan het baantjesjagen was een netto-ontvanger van de EU.quote:Op maandag 22 oktober 2007 19:09 schreef StefanP het volgende:
), maar Nederland -dat al sinds de eerste dag aan het dokken is- moet dat natuurlijk wel.
Veranderde dat niet toen doordat Nederland afstand deed van landbouwsubsidies?quote:Op maandag 22 oktober 2007 21:07 schreef Chewie het volgende:
[..]
Onzin, het zou je eens een keer sieren als je je een keer zou verdiepen. Nederland was voordat Lubbers aan het baantjesjagen was een netto-ontvanger van de EU.
Waren dat niet dezelfde onderhandelingen? Lubbers wou graag een leuke baan bij de EU en verkwanselde zowat alles.quote:Op maandag 22 oktober 2007 21:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Veranderde dat niet toen doordat Nederland afstand deed van landbouwsubsidies?
Tsja, niemand mocht hem uiteindelijk in Europa. Daardoor kwam de ECB in Frankfurt te zitten ipv Amsterdam (dat zou wel zo redelijk zijn geweest), want corrupte Kohl vetode de boel.quote:Op maandag 22 oktober 2007 21:36 schreef Chewie het volgende:
[..]
Waren dat niet dezelfde onderhandelingen? Lubbers wou graag een leuke baan bij de EU en verkwanselde zowat alles.
Komt volgens mij aan bod in deze aflevering van Andere tijden
http://geschiedenis.vpro.(...)leveringen/17847777/
Niet.quote:Op maandag 22 oktober 2007 19:46 schreef Steeven het volgende:
...Ik ben benieuwd wanneer onze bevolking eens zijn boiling point bereikt om al die betutteling en afperserij...
Is er eindelijk door de economische groei in China en India weer een gezonde markt voor melk en dan wil jij de koeien afschietenquote:Op maandag 22 oktober 2007 21:56 schreef henkway het volgende:
waarom schieten ze die klerekoeien niet af.
Er is zogenaamd een grondschaarste en die subsidiekoeien produceren maar subsidiemelk
Ja Nederland kan toch die concurrentie nooit winnen van Polen en Roemenië waar de grond 10% kost van hier.quote:Op maandag 22 oktober 2007 22:08 schreef Chewie het volgende:
[..]
Is er eindelijk door de economische groei in China en India weer een gezonde markt voor melk en dan wil jij de koeien afschieten![]()
Ja. Regels zijn regels.quote:Op maandag 22 oktober 2007 19:17 schreef cultheld het volgende:
Is er iemand in dit topic die deze boete gerechtvaardigd vindt?
Maar je bent dus geen voorstander van "gelijke monniken, gelijke kappen"quote:
Zoals in elk geval; eerst de boete betalen, daarna pas in debat gaan. Zo gaat dat nu eenmaal. Al blijf ik het vreemd vinden dat verschrikkelijke pauper-landen (lees: Roemenië) er zo gemakkelijk onderuit komen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 00:32 schreef cultheld het volgende:
[..]
Maar je bent dus geen voorstander van "gelijke monniken, gelijke kappen"? Jij wordt later vast EU-ambtenaar of op z'n minst PvdA-functionaris
.
En wat te denken van de "grote" landen? Frankrijk lapt zo'n beetje iedere regel aan haar laars en krijgt geen enkele boete.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 00:37 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Zoals in elk geval; eerst de boete betalen, daarna pas in debat gaan. Zo gaat dat nu eenmaal. Al blijf ik het vreemd vinden dat verschrikkelijke pauper-landen (lees: Roemenië) er zo gemakkelijk onderuit komen.
ja vind ik ook, het is aan Nederland om het aantal koeien te reduceren en niet als een gek subsidiemelk te produceren. Dat is dom. Schiet maar af die koeienquote:
En Italië en Duitsland.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 00:41 schreef cultheld het volgende:
[..]
En wat te denken van de "grote" landen? Frankrijk lapt zo'n beetje iedere regel aan haar laars en krijgt geen enkele boete.
Blijkbaar wel want China en India zitten te schreuwen om Nederlandse melk (producten)quote:Op maandag 22 oktober 2007 22:50 schreef henkway het volgende:
[..]
Ja Nederland kan toch die concurrentie nooit winnen van Polen en Roemenië waar de grond 10% kost van hier.
Daar kun je Wholesale melk kopen voor 0,25 euro en voor 0,10 euro naar Nederland brengen
De gigantisch gestegen vraag vanuit die landen laat al zien dat ook zonder subsidie die producten prima in Nederland uitkunnen.quote:Als de EU subsidie verdwijnt in 2011 gaan alle boeren in Nederland failliet, of ze moeten de grond cadeau hebben gekregen.
Je hebt dus geen flauw idee hoe weinig grond er nodig is om het, hooguit nog 30 jaar durende, woningtekort op te lossen? Huizen bouwen en land/tuinbouw en veeteelt beide naast elkaar kunnenquote:Ga maar huizen bouwen das betere business.
Je slaat echt zo veel stompzinnige onzin uit, triest gewoon. Je DENKT dat je precies weet hoe de vork in de steel zit, maar in werkelijkheid sla je de plank wel een kilometer mis.quote:Op maandag 22 oktober 2007 22:50 schreef henkway het volgende:
Ja Nederland kan toch die concurrentie nooit winnen van Polen en Roemenië waar de grond 10% kost van hier.
Daar kun je Wholesale melk kopen voor 0,25 euro en voor 0,10 euro naar Nederland brengen
Als de EU subsidie verdwijnt in 2011 gaan alle boeren in Nederland failliet, of ze moeten de grond cadeau hebben gekregen. Ga maar huizen bouwen das betere business.
Kletskoek, de meeste koeien staan gewoon binnen tegenwoordig en dat kunnen ze in roemenie en polen ook daar kost de melk af cooperatie ,25 euro cent.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 12:07 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Nederland kan de concurrentie met andere landen uitstekend aan, omdat zuivel aan kwaliteitseisen moet voldoen. Nederlandse zuivel is goed. Landen als Polen en zeker Roemenië liggen qua ontwikkeling van de agrarische sector tientallen jaren achter. Noordwest-Europa (dus de omgeving Nederland, Noord-Duitsland, Denemarken) heeft een veel beter klimaat voor de productie van zuivel dan landen als Roemenië, waar een landklimaat heerst en waar het 's zomers veel sneller bloedheet is dan hier.
Dan gaan ze maar wat anders doen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 13:13 schreef henkway het volgende:
Als de oosteuropeanen volop melk mogen produceren gaan de nederlandse boeren failliet.
Veruit de meeste Nederlandse koeien staan buiten. Het gaat dan om percentages van 80-90 procent. Je bent simpelweg slecht geïnformeerd. Ik bestrijd nergens dat ze momenteel in Roemenië goedkoop melk kunnen produceren, maar ga je dan ook even naar de kwaliteit kijken? Bij een vrije markt wordt de prijs niet bepaald door de goedkoopste producent, maar simpelweg door vraag en aanbod. Doordat de vraag harder stijgt dan het aanbod, is een hogere melkpijs heel goed denkbaar.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 13:13 schreef henkway het volgende:
Kletskoek, de meeste koeien staan gewoon binnen tegenwoordig en dat kunnen ze in roemenie en polen ook daar kost de melk af cooperatie ,25 euro cent.
Je valt in herhaling. Jij DENKT dat Nederlandse boeren failliet gaan als de Oosteuropeanen volop melk mogen produceren. Ik heb al toelichting gegeven over het klimaat, de stand van zaken op moderne Nederlandse bedrijven in vergelijking met de primitieve ontwikkelingen in Oost-Europa EN het kwaliteitsverschil. Je wilt kennelijk niks aannemen en je baseert je ook nog eens op onjuiste informatie.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 13:13 schreef henkway het volgende:
Veel melk komt Nederland binnen uit Oostduitsland en Polen, ik heb er zelf kennissen zitten die dagelijks de melk hierheen brengen, daar krijgen ze inderdaad subsidie op. De Nederlanders die hier geen grond konden kopen zijn allemaal naar Oostduitsland en Polen en daar gebruiken ze de door jouw zo geprezen knowhow. Als de oosteuropeanen volop melk mogen produceren gaan de nederlandse boeren failliet.
denk niet dat dat gaat gebeuren vandaag stand in de metro dat de EU juist de quota`s omhoog willen gaan gooien en zelfs melk willen gaan importerenquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 20:36 schreef StefanP het volgende:
En, hebben onze kwispelende puppies in Den Haag al betaald?
Er is volgens mij nog niet geincasseerd bij de melkveehouders die het quotum overschreden hebben (want dat zijn degenen die betalen moeten).quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 20:36 schreef StefanP het volgende:
En, hebben onze kwispelende puppies in Den Haag al betaald?
De melkquota zijn de laatste jaren al wat verruimd omdat de vraag toenam. De superheffing over het quotumjaar 2006/07 zal denk ik gewoon geincasseerd gaan worden. Quota worden niet met terugwerkende kracht verhoogd voor al afgesloten jaren. Zou ik persoonlijk ook niet netjes vinden. Dan straf je degenen die wel kosten gemaakt hebben door quotummanagement.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 11:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
denk niet dat dat gaat gebeuren vandaag stand in de metro dat de EU juist de quota`s omhoog willen gaan gooien en zelfs melk willen gaan importeren
Ben je daar zeker van? Boeren mogen namelijk wel individueel hun quotum overschrijden zolang het nationale quotum maar niet overschreden wordt. Daarom lijkt het me ook logischer dat de nationale overheid moet betalen.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 22:36 schreef freako het volgende:
[..]
Er is volgens mij nog niet geincasseerd bij de melkveehouders die het quotum overschreden hebben (want dat zijn degenen die betalen moeten).
Klopt.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 22:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ben je daar zeker van? Boeren mogen namelijk wel individueel hun quotum overschrijden zolang het nationale quotum maar niet overschreden wordt.
Waarom zou je dan als boer moeite doen om je aan het quotum te houden, als de boete toch door Den Haag voor je betaald wordt.quote:Daarom lijkt het me ook logischer dat de nationale overheid moet betalen.
Mijn hemel, wat een bureaucratiequote:Op vrijdag 26 oktober 2007 21:39 schreef freako het volgende:
[..]
Klopt.
[..]
Waarom zou je dan als boer moeite doen om je aan het quotum te houden, als de boete toch door Den Haag voor je betaald wordt.
Vereenvoudigd werkt de procedure als volgt: Na afloop van het quotumjaar (1 april - 31 maart) wordt er gekeken of het nationale quotum overschreden is. Is dit niet het geval, dan hoeft er geen boer in Nederland superheffing te betalen. Is er wel een overschrijding, dan wordt er eerst gekeken welke boeren hun quotum niet volgemolken hebben. Deze quotumruimte (meestal ongeveer 0,25% - 0,50% van het nationale quotum) wordt vervolgens naar rato van de hoeveelheid quotum verdeeld onder de boeren die wel overschreden hebben. Bij de boeren die na deze verevening nog steeds teveel gemolken hebben, wordt daarna de superheffing geincasseerd, ik dacht dat het zo'n 10-15 cent per teveel geleverde kg melk was. Dit geld gaat vervolgens naar Brussel.
Schaalvergroting, grond bijkopenquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 13:46 schreef Elfletterig het volgende:
[..]Schaalvergroting! Bedrijven groeien enorm in omvang. Sommige boeren stoppen. Zij die overblijven, kopen grond bij en zien perspectief. Waarom zouden ze dat doen? Grond bijkopen, stallen bijbouwen, investeren in nieuwe apparatuur, als je verwacht dat je over 6-7 jaar door Polen wordt weggeconcurreerd? Geloof je het werkelijk zelf?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |