abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54423428
Ja, leuk Jelief, dan maken we een CP-voor-de-fok!kers lijstje om te bellen.

Wil ze dan echt drinken of meer hangen Jelief? Dat is wel vaak op die leeftijd. Ik houd het overdag af, juist zodat ze niet te veel afhankelijk daarvan wordt.

-edit- sprongetjes zijn een fase maar goed dat je dan weet dat het weer over gaat
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_54423565
Nee het is echt volop drinken,ik voel zelfs af en toe iets van een tsr (voel ik al héél lang niet meer).
Ik probeer overdag idd vaak eerst iets anders aan te bieden of even te knuffelen.Gisteren maakte ze het wel wat te bont, vragen om te drinken en dan na drie slokken weer gaan spelen.Nee dame zo zijn we niet getrouwd!
Ze snapt vaak ook heel goed dat ze soms niet kan of mag drinken . Ennuh wat ik zooo leuk vind is dat ze te kennen geeft dat het lekker is

edit, dan is de volgende vraag wat te doen BVNof LLL??? iemand daar iets zinnigs over te zeggen?
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_54423696
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 01:30 schreef Iksje het volgende:
Hoe reageert jullie partner op het langvoeden?
Wat is lang ?

Sidn3y geeft Elise nu ruim 8 maanden BV, en ik vind het erg prettig zoals het gaat. Natuurlijk heb ik het er makkelijk mee, maar ik vind ook dat het voordelen heeft voor Sidn3y, en natuurlijk vooral voor Elise.
De enige aarzeling die ik heb is de afhankelijkheid die ontstaat. Gelukkig gaan we op het moment vrijwel nooit weg zonder Elise, maar als dat zou gebeuren is het maar de vraag of ze (gekolfde melk) zou drinken. Tot nu toe in 8 maanden is dit maar 2 keer gebeurt (eerste keer sliep mevrouw de hele avond door, de tweede keer ging het niet zo lekker).

Van de buitenwereld hebben we vrijwel geen rare reacties gekregen (nog niet ). De enige reacties van de buitenwereldwaar waar we "nix mee kunnen" krijgen we bij het CB. Zo kregen we opmerkingen om maar gewoon te stoppen met een nacht / late voeding "want dat is toch niet meer nodig". Daarbij is Elise (genen van d'r moeder) een trage eter, en voedingen duren daardoor vaak erg lang. Daar zei het CB over: afkappen na x (30?) minuten, ze leren het wel, maar als Elise dan een uur later weer honger heeft moet je het toch zelf oplossen...
Onze planning is (euh, denk ik) om zolang door te gaan dat er geen KV aan te pas hoeft te komen.
pi_54423711
Was jij dat van 'melkje kom nou?' Dat lijkt me zo mooi als Anna dat straks kan zeggen.

Ik zou niet weten welke je dan moet doen. Misschien dat je bij beide een cp kunt spreken? De BVN richt zich toch alleen op bv en de LLL ook meer op de wereld daar omheen?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_54423811
nee dat was ik niet, dieis ook wel heel lief ja.
Ik ga mij orriënteren op hoe en wat.
pi_54423826
Ik denk dat Nebelung je daar meer over kan vertellen. Vroegâh, in de tijd van mijn moeder, was LLL net even een stukje "zweveriger" dan VBN. VBN leek meer gericht op puur de borstvoeding terwijl LLL daar ook een heel stuk attachment parenting bij trok.
Ik weet dat er toen ouders waren die afketste op een LLL-leidster in de buurt omdat ze niet ook een draagdoek, co-sleepen en biologisch eten in wilden voeren maar alleen maar advies wilden over borstvoeding. Maar goed, dat was/is dan ook echt wel een enorme muts, die leidster en ze is door LLL ook uit haar functie gezet
Ik denk zo maar dat dat inmiddels wel wat meer gelijk getrokken is, maar hoe het precies zit weet ik niet.

Ik mocht er een kiezen van mezelf om lid van te worden en dat werd VBN, zonder verdere reden.

*hier* de folder over leidster worden van LLL.

*hier*
meer info over contactpersoon van VBN worden.

Heel praktisch gezien zou je ook kunnen kijken naar mogelijkheden om met leidsters/contactpersonen in jouw regio in contact te komen. Volgens mij hebben beide opleidingen een soort van stage-/mentorperiode en als er geen vrijwilligster in jouw buurt zit wordt het misschien lastig. Dat zou echter weer wel des te meer reden zijn om zelf contactpersoon/leidster te worden
pi_54424004
Dat laatste is het geval bij de VBN, er is in Haarlem nog geen cp wel in amsterdam, dat is te bereizen. Nou ik ben er uit, wanneer ik het ga doen wordt het de VBN, LLL komt toch wat te zweverig over (al ben ik dat ook wel maar niet zo 'hoog')
pi_54424759
Dames, wat vind ik fijn dat jullie er zijn!
[melige modus]Door de raad aan Pixels te lezen en door de snelle reacties die jullie altijd op mijn posts geven krijg ik het echt warm vanbinnen...[/melige modus]

Door jullie wist ik dat krampjes overgaan... ik heb een tijdje alles vermeden wat zowat op de krampjeslijst staat (kolen, ui, erwten, paprika...) en dat heeft wel geholpen. Nu met 10w heeft ze er nauwelijks nog last van, ook al heb ik maandag bloemkool en gisteren rode kool gegeten, geen reactie.

Het krijsen is een paar dagen minder geweest, tot zelfs bijna helemaal weg, dus ik weet niet goed wat ik ermee moet, toch naar de HA of niet?

Ik heb echt al veel aan het advies hier gehad, bedankt!
pi_54425064
Je kan hem natuurlijk ook even bellen Iksje, vragen of hij het zinvol vindt om haar even te zien. Het zou natuurlijk best kunnen dat hij vraagt om het nog een week aan te kijken of het echt over is. Dat kun je ookgewoon zelf doen, even wachten of het goed blijft gaan, zo niet dan toch bellen?
  woensdag 7 november 2007 @ 17:46:53 #210
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_54434215
Help!

Ik wil kolven maar ik weet niet wanneer ik dit het beste kan doen. Ik heb een voorraadje in de vriezer, maar wil deze graag aangevuld houden. (Voorraad opgebouwd toen Lena in het ziekenhuis lag, toen had ik melk in overvloed teveel.)
Ik voed haar ongeveer om de 3 uur, 20 min. Ze drinkt dan aan 1 kant. ´s avonds, als de melk wat minder is, krijgt ze vaak ook nog een beetje uit de andere kant.
Kolf ik de borst waar ze uit gegeten heeft? Direct na de voeding? Of juist de andere kant (Dan ben ik weer bang voor problemen bij de volgende voeding.)

Alvast bedankt!
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
  woensdag 7 november 2007 @ 19:12:11 #211
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_54436264
Lishe, de lactatiekundige vertelde mij dat je tbv voorraad het beste een uur na de (eerste?) ochtendvoeding kan kolven. Zo kolf je niet alleenmaar achtermelk, en ben je weer aangevuld voor de volgende voeding.

Pixels, heb je een cosibag? Eli had in het begin ook superveel krampjes. cosibag erop en het was stil. dat is een kruik met pijnzaadpitten die je een minuutje in de magnetron flikkert en dan op zijn/haar buikje legt. duurt een half minuutje of zo voor het buikje warm wordt, maar werkt daarna wel. Misschien een idee...
En ik heb ook een sterke tsr, en Eli heeft geleerd om flink te tanken als ik een tsr heb. hoef ik geen melk weg te laten lopen, prima. hij zuipt nu ook gekolfde melk als een bezetene uit de fles, maar dat is verder niet heel boeiend.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_54436412
Lishe, via de link uit de OP:
Daarnaast is het prettig om een voorraadje in de vriezer te hebben. Voor als je een keertje te weinig gekolfd zou hebben, als er een fles omvalt of bedorven is of als de baby onverwachts meer honger heeft als jij er niet bent.
Deze melk kolf je af tussen de gewone voedingen. Op welk moment je dat het beste kan doen, zal je zelf even moeten uitzoeken. Sommige moeders hebben 's morgens veel melk en drinkt de baby maar 1 borst. Dan kan je de andere afkolven.
Het kan ook zijn dat je baby midden op de dag een paar uur slaapt en dat je dan even de rust en tijd hebt om te kolven. Of misschien slaapt hij 's avonds en dan kolf je even voor je zelf naar bed gaat.

Door elke dag op ongeveer hetzelfde moment te kolven, voer je daarmee de produktie op. Je kolft dan steeds iets meer. Sla je het kolven een keertje over, zal je merken dat je borsten (over)vol zitten.

Ik had de rare luxe dat Emma minder uit de fles dronk dan ik kolfde. De ene kant voeden en de andere kant kolven vond ik wel prettig. Emma voldaan zodat ik rustig kon kolven. Je kunt ook kijken of er nog wat uit de borst komt waar Lena net uit gedronken heeft, dat zal in het begin niet veel zijn maar als je dat zoals hierboven staat steeds op hetzelfde moment doet gaat je productie omhoog. Ik zou niet al te bang zijn dat je borst leeg is, zo onderhand kunnen ze al heel snel nieuwe melk aanmaken. Ik heb het wel eens zo sterk gehad dat ik net gekolfd had (beide borsten) en dat Emma er daarna nog rustig uit kon drinken, zij krijgt er veel meer uit dan een kolf

Gaat het verder goed?
  woensdag 7 november 2007 @ 20:03:53 #213
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_54437743
quote:
Op woensdag 7 november 2007 09:41 schreef owlet het volgende:
Als ik terugdenk aan Ronja in die periode en dus aan tepelkloven, slapeloze nachten en krampjes dan moet ik altijd een beetje stil lachen. Zo groots en naar en moeilijk en oneindig leek het toen, terwijl het maar een paar weken waren!
Inderdaad! En het idee dat de voedingen een uur duurden, dat dat ook nooit beter zou worden! Leuk om soms je eerste posts in dit topic weer te lezen
quote:
Soms zou ik willen dat ik de ervaring en kennis van nu mee zou kunnen nemen om die beginperiode over te doen. Als ik toen had geweten dat het allemaal al heel snel beter zou worden dan was ik toen een stuk gelukkiger, denk ik.
Echt waar ja, alhoewel je bij een tweede opnieuw weer moet wennen aan elkaar. Maar dat je dan weet wat normaal is, wat werkt, wie je moet bellen, dat lijkt me ook zo veel beter dan toen maar varen op een kraam of verloskundige die het niet goed weet.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  woensdag 7 november 2007 @ 20:05:29 #214
94046 PM-girl
pi_54437790
LIshe, ik kolfde inderdaad ook vooral na de ochtendvoeding. Meestal helemaal leeg, daarmee had ik vlug een flinke voorraad opgebouwd. En dan gebruiken via de FIFO-methode (first in first out, voor de niet-vakkenvullers onder ons )
*
  woensdag 7 november 2007 @ 21:18:48 #215
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_54439802
Dank jullie wel, ik ga het morgenochtend proberen.
Het gaat heel goed met de voeding Jelief, dankjewel. Ze drinkt goed, en is tevreden. Heel, heel fijn. Ik heb vandaag inbakerdoeken gekregen en madam ligt nu voor het eerst ook om deze tijd te slapen. Wennen is dat! Maar heerlijk.
  woensdag 7 november 2007 @ 21:54:52 #216
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_54440988
- Grrr, wat is dat toch? weer verbinding weg, kan ik weer opnieuw beginnen. stomme snelreactie. -

Ik deed het ook altijd vlak na de 1e voeding. Dan zat ik toch zo vol dat de jongens het toch niet opkregen. Soms was 1 kant al bijna teveel gevraagd. Dus zat over. Luxe dus.
Maar het voordeel van na de 1e voeding is dat er genoeg tijd tussenzit voor de volgende keer dat Lena zich meldt, zodat jij weer goed 'bijgetankt' bent.

Ik vind het zo goed dat het nu zo soepel gaat bij jullie.
Wilde niet overkomen als een bv-maffiamoeder en heb me dus altijd redelijk op de vlakte gehouden, bijna . Ik ben nu gewoon trots op je!
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_54443171
Jelief, je mag me pm-en hoor als je meer wil weten.

Verder heb ik alles even overgeslagen met lezen. Sorry
Variety is the spice of life
pi_54443725
Oh ja PM bij een tweede is het zoveel makkelijker vond ik! Het wennen aan elkaar is er natuurlijk weer, maar je (ik dan in ieder geval) bent zoveel zekerder want je weet gewoon meer. Ik vond het zo fijn dat de kraamverzorgster er de tweede keer alleen was om me te helpen en niet om me alles te leren, zoals bij de eerste

Lishe wat fijn te lezen dat het zo lekker gaat met jullie

Ik wil nog even kwijt dat Quinten zo maf laat weten dat hij bij me wil drinken Als ik hem optil, houd ik hem altijd met zijn hoofd een beetje ter hoogte van mijn nek. Maar als hij drinken wil, wurmt hij naar beneden en legt zijn hoofd tussen mijn borsten, wacht even af en kijkt me dan vragend aan. Nu kan je het nog maken denk ik dan altijd
Een beetje vreemd, maar wel lekker
pi_54448987
quote:
Op woensdag 7 november 2007 08:34 schreef Pixels24 het volgende:
Darmkrampjes
Even snel, want heb geen tijd: sab simplex. Niet in NL verkrijgbaar, wel in Duitsland (bij apotheek) en (dacht ook) Belgie. Kan via internet; er is een duitse apotheek die dit spul toestuurt en ergens in Overijssel of die kanten op zit ook een NL (grens)apotheek die het verkoopt. Spul is (volgens mij) veilig, haalt teveel aan lucht uit de darmpjes. Google even, staat vrij veel info over op internet. Weet niet waarom het niet in Nederland verkrijgbaar is, maar dit hoeft niet te betekenen dat nederland het niet goed vindt, kan ook zijn dat de nederlandse markt niet zo interessant is voor de fabrikant (kleiner afzetgebied dan duitsland, en je moet kosten betalen om in een land te mogen afzetten).

Venkel is men niet altijd over te spreken: http://www.voedingscentru(...)sentationUnpublished
pi_54449937
quote:
Op woensdag 7 november 2007 23:07 schreef beefcake het volgende:
Maar als hij drinken wil, wurmt hij naar beneden en legt zijn hoofd tussen mijn borsten, wacht even af en kijkt me dan vragend aan. Nu kan je het nog maken denk ik dan altijd
Fake it till you make it...
pi_54451009
Jeetje wat veel en uitgebreide reacties! Ik had geen tijd eerder te reageren, sorry.

Het lijkt een beetje minder te zijn geworden. Sinds gisteren geef ik Cinababy en ondanks dat ik redelijk sceptisch was lijkt het behoorlijk goed aan te slaan. Hij heeft gisteravond en nacht constant doorgeslapen. Werd na 2/3 uur wakker, voeden en weer doorpitten. Heerlijk!
Volgens mij was hij zelf ook doodmoe van het wakker zijn.

Het accepteren had ik inmiddels wel een beetje gedaan. Soms helpt troosten helemaal niks en door toeval ben ik erachter gekomen dat hij het prettig vindt even een kwartiertje zn pijn/frustratie eruit te huilen (ik stond onder de douche en kon er niet zo snel bij zijn). Dus nu kan ik hem soms rustig even laten huilen en dan huilt hij zichzelf in slaap.

De tip van owlet (1 borst even leegkolven) hielp pirma en was blij dat het eruit was. De toeschietreflex is een stuk minder, alleen blijft deze borst nu een stukje groter?

Wat betreft de weken die eindeloos lijken te duren, ook ik moet er (nu ik goed geslapen heb) om lachen. Mijn dochtertje had ook krampjes en kwam ook soms om het uuur drinken. En het is dat ik haar kraamdossier heb teruggelezen en dat mijn vriend zei dat zij het ook had, want ik was het alweer vergeten. Moeder natuur zorgt daar volgens mij voor haha, want ook toen zat ik er echt doorheen.
Ons motto is hier ook; straks lachen we erom

Ik heb haar 6 maanden volledige bv gegeven en dacht dat ik dit wel even zou klaren. Bijna alle onzekerheden van toen zijn terug.

Owlet, Ippy en alle anderen, bedankt voor jullie advies!

Ik heb overigens sinds gisteren lilipadz. Iemand daar ervaringen mee? Ze zijn ontzettend duur (25,-), maar aangezien ik 3 paar gewone per dag gebruik kan ik hier langer mee doen hoop ik.
pi_54451095
quote:
Op donderdag 8 november 2007 08:59 schreef mipi het volgende:

[..]

Even snel, want heb geen tijd: sab simplex. Niet in NL verkrijgbaar, wel in Duitsland (bij apotheek) en (dacht ook) Belgie. Kan via internet; er is een duitse apotheek die dit spul toestuurt en ergens in Overijssel of die kanten op zit ook een NL (grens)apotheek die het verkoopt. Spul is (volgens mij) veilig, haalt teveel aan lucht uit de darmpjes. Google even, staat vrij veel info over op internet. Weet niet waarom het niet in Nederland verkrijgbaar is, maar dit hoeft niet te betekenen dat nederland het niet goed vindt, kan ook zijn dat de nederlandse markt niet zo interessant is voor de fabrikant (kleiner afzetgebied dan duitsland, en je moet kosten betalen om in een land te mogen afzetten).

Venkel is men niet altijd over te spreken: http://www.voedingscentru(...)sentationUnpublished
Dank voor je bericht. Ik heb het gelezen inderdaad. Er staat alleen nergens wat er nu precies schadelijk aan is of kan zijn? Ook lees ik over anijs en dat je dat niet teveel mag gebruiken. Oeps dus, want ik heb geloof ik de eerste week 2 rollen beschuit met muisjes opgegeten.
pi_54451210
lilipadz zijn fijn. Ik had ze veeeel eerder moeten ontdekken.
*OUD heilige*
pi_54451521
Venkel is toch nitraatrijk? Ik dacht dat het daarom was dat het afgeraden wordt. Ik ga even zoeken hoor.
pi_54451557
Inderdaad:
quote:
Nitraatrijke groenten zijn andijvie, rode bieten, snijbiet, bleekselderij, Chinese kool, koolrabi, paksoi, postelein, raapstelen, waterkers, alle soorten sla, spinazie, spitskool en venkel.
Geef baby’s jonger dan zes maanden geen nitraatrijke groente. Ze zijn gevoeliger voor de negatieve gevolgen van nitriet.
Bron
pi_54451568
Hier ook lilypadz gebruikt. Erg fijn.
Alleen moest ik niet vergeten om bij de borst die ik niet gaf op het moment van voeden ook de pad eraf te halen en te vervangen door spuugdoekje ofzo. TSR was dan daar ook zo sterk dat daar geen lilypad aan hielp.

Nu gelukkig al sinds ruim een maand zindelijke borsten
pi_54452139
Over alle middeltjes, ik heb Emma ook cinababy gegeven maar realiseede mij pas achteraf dat alles wat je naastbv geeft (dus ook water en medicijnen) eennegatieve invloed heeft op de darmflora.Ik vraag mijdan weer af of dat wat we gevenom de krampjes tegen te gaan óók weer krampjes veroorzaakt.
pi_54452385
quote:
Op donderdag 8 november 2007 11:54 schreef Jelief het volgende:
Over alle middeltjes, ik heb Emma ook cinababy gegeven maar realiseede mij pas achteraf dat alles wat je naastbv geeft (dus ook water en medicijnen) eennegatieve invloed heeft op de darmflora.Ik vraag mijdan weer af of dat wat we gevenom de krampjes tegen te gaan óók weer krampjes veroorzaakt.
Ja dat kan uiteraard ook. Ook ik ben niet zo'n voorstander van medicijnen ed bij die hele kleintjes. Vandaar dat ik twijfelde over Cinababy. De enige reden dat ik het alsnog ben gaan proberen is omdat het homeopatisch is en heb me gelijk voorgenomen het even aan te zien, maar bij geen effect er gelijk weer mee te stoppen.

Hier waren alleen de krampjes zo erg dat het zijn slaap negatief beinvloedde.

Wat betreft de venkelthee; het leek wel iets te helpen om hem een beetje te ontspannen. Ik lees steeds dat het voor dieren slecht is, maar voor mensen niet echt aangetoond.
Tijdens het huisbezoek van het cb zei de verpleegkundige wel dat venkelthee in hun advies inmiddels vervangen is voor rooibosthee. Waarom kon ze niet echt zeggen en ze had overigens ook geen tips.
Wat betreft de warmte van zo'n kruikding en masseren, hielp hier niet, deed alleen maar meer pijn leek het.
pi_54453813
Soms moet je wel wat idd. Ik vond het zo jammer dat ik daar dus pas later achter kwam, misschien was ik er iets bewuster mee omgegaan als ik het eerder had geweten. Daarom dacht ik ik roep het even, misschien dat iemand anders er zijn / haar voordeel mee kan doen.
pi_54454381
Wat ben ik blij dat ik geen varken ben. We waren net bij de kinderboerderij en daar waren 8 (?) biggetjes geboren. Moeder kwam aanlopen, ging liggen en al die biggetjes erop af! Niks geen aanleggen, vechten! Wat een spektakel.
*OUD heilige*
pi_54454437
whahahaha pfff nee, vind 1tje die mekkert dat het niet snel genoeg gaat wel genoeg
Die begint nu ook van borst tussen zijn handjes en AAANVALLLUUUHHHH!!!!!
pi_54457916
Het zijn soms echte wolfjes hè
Aanvalluh en stevig slurpen... ik ken het hier ook
pi_54461672
Ik heb een antidepressivum, de huisarts vond maar dat ik zo snel mogelijk moest stoppenmet de bv. Daar ben ik het dus niet helemaal mee eens. Volgens de info die ik gevonden heb op borstvoeding.com kan ik het veilig innemen. Wel wil ik proberen om het aantal momenten dat Emma drinkt te beperken. Ik denk dat ik er verdrietiger van ga worden als we nu ineens moeten stoppen én ik denk dat het meer stress oplevert als Emma uit haar dak gaat omdat ze niet mag drinken.
pi_54461787
Welke AD heb je Jelief? Ik heb zoloft (sertraline) en dat mag met bv. Moet nu weg, maar ik heb er toen veel over gelezen. Morgen reageer ik weer. Sterkte, bv en AD wordt niet makkelijk geaccepteerd als je het wilt combineren.
*OUD heilige*
pi_54463690
Fluvoxamine, ik had de huisarts verwezen naar de site maar hij vertrouwde de info niet. Maarja hij vond ook dat bv bij een 2jarig kind niet meer dan een emotionele honger voedt
Ik gooi een beetje mijn kont tegen de krib wat dit betreft.Ik ga ook nog wat verder zoeken naar info.
  donderdag 8 november 2007 @ 19:56:55 #236
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_54463882
Bron

Volgens deze site is het (meestal) verantwoord om het in combinatie met borstvoeding te gebruiken.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_54466418
Jelief Rare huisarts heb je hoor, volgens mij is jouw eigen kennis en de wetenschap waar meer kennis te vinden groter dan zijn kennis op het gebied van borstvoeding.
Ik kan me heeel goed voorstellen dat juist nú de borstvoeding steun kan geven en dat het misschien nu niet het moment is om drastische beslissingen over stoppen of niet te maken.
Anyway, ik moet me niet bemoeien met dingen waar ik niets van af weet maar ik wil je wel sterkte wensen, wat je ook doet.
pi_54468204
Op het bvforum ook gevraagd en iemand van de VBN noemt de lijst die op bv.com staat betrouwbaar. Ik denk dat ik toch meer afga op de kennis van de VBN dan dievan mijn arts, zeker na de opmerking over de voedingswaarde van mijn melk . Verder is hij heel fijn
En ja idd, ik zou nu echt meer stress krijgen van stoppen. Emma heeft mijn een eigen pittig karakter en laat duidelijk merken wat ze wel en niet wil.

Hoe gaat het bij jou en Ronja, lukt het minder voeden een beetje?
pi_54475589
Jelief, misschien heeft Emma er wel helemaal geen last van... Ik heb ook gehoord dat die lijst op bv.com betrouwbaar is.
Mijn huisarts was ook een beetje huiverig toen ik zei dat ik bv wilde gaan geven (ik slik fluoxetine = prozac). Maar de verloskundige had het nagevraagd in het ziekenhuis en zei vertelden dat het wel kon.
Je zou kunnen kijken of het mogelijk is om de medicatie te slikken op het moment dat er veel tijd tussen de voedingen zit.

Ik hoop dat je je gauw wat beter gaat voelen!
pi_54476024
Jelief, mijn psychiater heeft veel uitgezocht toen. En met een specialist op dit gebied gesproken. Een paar maanden terug is hier ook een artikel over geschreven in een vakblad. Ik kan mijn psychiater mailen (zie hem pas in januari weer) om te vragen welk blad dat was en wie de schrijver was? Misschien dat je huisarts dan iets positiever is?

De medicijnen neem ik 's ochtends vroeg. Ruim 12 uur later drinkt Anna pas weer. Hierdoor krijgt ze erg weinig binnen. De bv was toen zo belangrijk voor me dat de psychiater uiteindelijk ook zag dat het echt niet goed voor me zo zijn om het gedwongen af te bouwen. Zo alleen maar veel extra stress zijn, wat je al schrijft. De beslissing is verschrikkelijk moeilijk, zorg ervoor dat wat je ook doet, dat je daar zelf voor 100% achter staat. Dat is het belangrijkste.
*OUD heilige*
  vrijdag 9 november 2007 @ 10:52:38 #241
62233 Jelief
ikke lief!
pi_54476679
Als je dat wil doen graag Yppy, misschien werktdat wel. Ik heb gister de eerste ingenomen vlak voordat Emma ging drinken, en vanochtend, 12 uur later heeft ze weer gedronken. Toen ze vanochtend vroeg wakker werd is Mike uit bed gegaan en heeft haar met een slokje water weer op bed kunnen leggen. Dat is een unicum want eerder accepteerde ze dat echt niet. Het zou wel mooi zijn als we dit even vol kunnen houden want dat betekent ook wat meer rust voor mij .
pi_54477255
De mail is weg, nu even wachten op antwoord. Ik merkte toen, bij beide psychiaters, dat de mening van een deskundige zwaar weegt.
Fijn dat ze zo weer ging slapen. Anna kan dat nu ook sinds een week. Eerst kreeg ze altijd melk als ze 's avonds wakker werd, nu gaat Jarno er heen met wat water. En dat is ook goed.
*OUD heilige*
  vrijdag 9 november 2007 @ 11:20:33 #243
62233 Jelief
ikke lief!
pi_54477352
Ik word er zo onzeker van de info vanaf het net is zo wisselvallig. En ik durf niet te bellen naar een laktatiekundige Misschien dat ik Mike zo ver kan krijgen
pi_54477385
Ik heb twee weken bedenktijd gekregen, kun jij niet ook zoiets doen? Ik vond het wel belangrijk om zeker te weten wat ik ging doen en zelf ook op onderzoek uit te kunnen gaan.
*OUD heilige*
pi_54477389
Jelief, je huisarts kan ook kontakt opnemen met het RIVM natuurlijk. Dat zal hij toch wel weten dat dat kan.

Teratologie Informatie Service [TIS] van het RIVM geeft telefonisch informatie uitsluitend aan artsen, verloskundigen en apothekers over mogelijk schadelijke effecten van geneesmiddelen en andere stoffen op het kind tijdens de zwangerschap en de lactatieperiode.
  vrijdag 9 november 2007 @ 11:23:29 #246
62233 Jelief
ikke lief!
pi_54477423
Ja ik kan op zich nog wel even wachten met de medicatie. Ikwil zo graag beter worden dat ik gister maar meteen een pilletje ingenomen heb. Misshien nog maar even het weekend afwachten en maandag weer even bellen met de huisarts, hij is er vandaag niet.
pi_54477459
Het RIVM was niet genoeg voor mijn psychiater. Die heb ik een linkje moeten mailen naar meer informatie hierover.

Ach ja, ze maken het niet vaak mee moeten we maar denken.
*OUD heilige*
pi_54477500
Ik denk dat ze het wel vaak genoeg meemaken. Het is toch geen zeldzaam geval, zou ik zeggen. Maar de moeite niet nemen doorgaans en zeggen dat de moeder in kwestie maar moet stoppen.
pi_54477526
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 11:23 schreef Jelief het volgende:
Ja ik kan op zich nog wel even wachten met de medicatie. Ikwil zo graag beter worden dat ik gister maar meteen een pilletje ingenomen heb. Misshien nog maar even het weekend afwachten en maandag weer even bellen met de huisarts, hij is er vandaag niet.
O ja, wat ik ook gedaan heb, is op papier zetten waarom de bv zo belangrijk voor me was en waarom ik niet zomaar af wilde gaan bouwen. Ik zat toen op 6-7 voedingen per dag. Doordat ik het op papier zetten, kon ik beter verwoorden hoe mijn hoofd en gedachtes werkten. Mondeling kreeg ik dat niet goed overgebracht. Pas toen ze doorkregen hoe belangrijk het voor mij was, gingen ze op zoek naar meer informatie. Eerst hadden ze (allebei de psychiaters en de huisarts) zoiets van: "ga maar afbouwen en begin daarna met medicijnen". Zonder naar andere opties te kijken.
*OUD heilige*
pi_54477562
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 11:26 schreef nebelung het volgende:
Ik denk dat ze het wel vaak genoeg meemaken. Het is toch geen zeldzaam geval, zou ik zeggen. Maar de moeite niet nemen doorgaans en zeggen dat de moeder in kwestie maar moet stoppen.
Dat bedoel ik. Veel moeders stoppen met de bv, waardoor artsen er verder niet over na hoeven te denken. Als je dan iemand hebt die wil door wilt gaan en zich niet makkelijk over laat halen, moeten ze ineens actie ondernemen.
*OUD heilige*
pi_54477628
Jelief, wat je wel kan doen voor je gemoedsrust is dit. Voor meer informatie over een bepaald medicijn bij borstvoeding kun je dit formulier invullen en tegen een kleine vergoeding een op literatuurstudie gebaseerd advies ontvangen. (door Gonneke van Veldhuizen (lk IBCLC)). Het is een literatuuronderzoek en vervangt geen medisch advies van een arts. Echter ik zou, in jouw situatie, mij onmiddelijk tot Gonneke wenden, denk ik.

http://www.eurolac.net/index.php?p=mailformb

[ Bericht 0% gewijzigd door nebelung op 09-11-2007 11:48:36 (typefout) ]
pi_54477771
Heb ik al eens gezegd dat ik het altijd heel knap heb gevonden (vind) hoe jij hier mee bezig bent gegaan, Ypje pipje?

Zo opgekomen voor Anna's en je eigen belang, hartstikke goed. Nou ja, volgens mij weet je wel dat ik dat vind
pi_54477851
Dank je nebelung, is erg leuk om te horen.

Vooral als je omgeving voor het grootste deel het daar niet mee eens is. Gelukkig ben ik van jongs af aan altijd al degene geweest die iets anders wilde. Het went.
*OUD heilige*
  vrijdag 9 november 2007 @ 11:45:16 #254
62233 Jelief
ikke lief!
pi_54477924
ik heb het formulier ingevuld, dank je voor de link Nebelung!
pi_54477942
Gonneke
pi_54502166
idd Owlet Gonneke
ik heb die link van Nebelung ingevuld en kreeg vanochtend dit in de mail:
quote:
Fluvoxamine is in een aantal case studies bestudeerd, waaruit bleek dat de hoeveelheid van het middel die in de baby komt over het algemeen te klein is om meetbaar te zijn. De theoretische dosis die een volledig borstgevoed kind via de melk krijgt is tussen de 0,5% en 2% van de moederlijke dosis. Uit de literatuur zijn dan ook geen negatieve effecten van dit middel via borstvoeding bekend.

Uit wat bekend is over dit middel is er geen reden om aan te nemen dat borstvoeding tijdens het gebruik van dit middel aan een kind van deze leeftijd met een beperkte inname van moedermelk kwaad kan voor het kind.
Bron:

Hale T: Medications and Mothers Milk, Hale Publishing, Amarillo 2006

hulde aan Gonneke!

Ik was al bijna zover dat ik wel wilde afbouwen, nu heeft Emma daar ook een stem in
pi_54503109
pi_54503497
Wat fijn jelief!
  zaterdag 10 november 2007 @ 20:36:19 #259
144006 chacama
Ondernemend!
pi_54512205
Wat heerlijk Jelief
pi_54515022
Het zou zeer beslist geen schande zijn als huisartsen zich ook eens wat meer specialiseerden op het gebied van bv en gebruik van medicijnen. Ik heb het een paar jaar geleden ook geprobeerd bij mijn huisarts, maar die geeft beslist niks tjdens bv, dan alleen wat bekende middeltjes die algemeen bekend zijn dat ze gebruikt mogen worden. Maar in de tijd dat ik zo heel erg depri was en bv gaf was het eerste wat er gezegd werd, dat ik niks kreeg of stoppen met bv. Ik had zelfs een boek aangeschaft en hem gegeven om in te kijken. Maar dat haalde ook helemaal niks uit.

En zelfs de verloskundigen geven je een hele waslijst met middeltjes die wel kunnen, maar mijn huisarts neemt het beslist niet aan.
pi_54515124
Dan mogen artsen eerst ook wel eens wat vriendelijker zijn tegenover studenten die borstvoeding geven
Want zo zijn ze natuurlijk geen goed voorbeeld voor toekomstige artsen, en heb ik slechte hoop dat er de komende jaren verbetering in zit.
pi_54515276
Mijn oxitocine neusspray is over de datum, dus moet maandag maar ff de huisarts bellen. Vorige keer heb ik een kwartier moeten uitleggen en praten als brugman voordat hij snapte wat het was en ik het meekreeg.

De apotheek is hier trouwens wel super netjes en voorzichtig met borstvoeding. Ik ging een nieuwe epipen ophalen en de apothekersassistente stond erop om na te kijken of dat mocht icm borstvoeding.
Met mijn commentaar dat ik wanneer ik die epi-pen nodig zou hebben ik de eerste dagen daarna vast ook niet echt goed in staat zou zijn tot borstvoeding vond ze geen excuus om het niet uit te zoeken.
Dus 2 dagen later lag er hier een envelop bij de post met een briefje van "na gebruik epipen de borstvoeding 1 maal afkolven en weggooien, daarna doorgaan met voeden zoals gewend"
Echt super netjes

Jelief super dat je nu duidelijkheid hebt omtrend die medicatie. Hopelijk voel je je snel wat beter MET Emma nog steeds lekker aan de borst!
pi_54521289
Wat zorgvuldig van jouw apotheek p_iglet!
Succes met je huisarts bellen morgen .
pi_54523847
Wat fijn Jelief!
pi_54525119
p_iglet, is het niet zo dat je via de apotheek daar al een herhalingsrecept voor kan krijgen? Ik kan bij mijn apotheek online een heleboel medicijnen aanvragen die ik al eerder gehad heb.
pi_54525164
Goed nieuws Jelief.

Dat is attent van de apotheek p_iglet. Bij onze apotheek heb ik uit staan leggen dat lilypadz en die beschermers voor kapotte tepels niet hetzelfde zijn.
*OUD heilige*
  zondag 11 november 2007 @ 19:42:32 #267
94046 PM-girl
pi_54533674
Goedzo Jelief! Ik kan me goed voorstellen dat je de borstvoeding nu niet verplicht wil afbreken!

Och, de huisarts en borstvoeding. Ik mag zeker niet klagen, hij is erg voor en denkt ook mee en zegt nooit iets over afbouwen (hij is ook ooit CB-arts geweest, ook van mij ).
Met die neusspray moest hij ook de boeken in, was 10 jaar geleden dat hij het hoorde! Maar verder luistert hij serieus naar alles en ook daarin naar de aanwijzingen van de lactatiekundige gelukkig.

P-iglet, wat slecht eigenlijk he, dat artsen niet beter geschoold worden daarin. Kun je niet eens bijbeunen en een gastcollege geven
*
pi_54533966
quote:
cinababy
Ik vind het zo mal dat dat spul uberhaupt voor babies gemaakt wordt, aangezien er alcohol in zit. Niet heel veel, maar wel meer dan een baby binnen zou krijgen als je als voederende moeder zelf 1 glas wijn oid drinkt en dat wordt toch ook afgeraden.
pi_54534436
Vorige week heb ik toevallig ook Syntocinon neusspray aangevraagd bij de dokter, maar geen problemen hier. De dokter is zelf momenteel ook aan het kolven omdat ze ook dit jaar een kindje heeft gekregen. Ideaal dus. Overigens gebruikt ze het zelf niet zei de assistente.

Woensdag ga ik een dagje naar Londen zonder Elise, dus ik moet gaan kolven (de spray heb ik voor de zekerheid mee, ik heb amper ervaring met kolven). Iemand tips waar ik het beste kan gaan kolven? Is het normaal om naar een kolfruimte te vragen of moet ik het maar gewoon op toiletten gaan doen? De melk moet ik helaas weggooien, maar gelukkig is het maar 1 dagje.
pi_54535326
Probeer een groot warenhuis, daar zijn soms grotere verschoningsruimtes.
*OUD heilige*
pi_54538634
Ja een warenhuis waar ze speciale ruimtes hebben om je baby te verschonen. Meestal staat daar ook een stoel, zou geen probleem moeten zijn dan.
pi_54538881
quote:
Op zondag 11 november 2007 19:42 schreef PM-girl het volgende:
Goedzo Jelief! Ik kan me goed voorstellen dat je de borstvoeding nu niet verplicht wil afbreken!

Och, de huisarts en borstvoeding. Ik mag zeker niet klagen, hij is erg voor en denkt ook mee en zegt nooit iets over afbouwen (hij is ook ooit CB-arts geweest, ook van mij ).
Met die neusspray moest hij ook de boeken in, was 10 jaar geleden dat hij het hoorde! Maar verder luistert hij serieus naar alles en ook daarin naar de aanwijzingen van de lactatiekundige gelukkig.

P-iglet, wat slecht eigenlijk he, dat artsen niet beter geschoold worden daarin. Kun je niet eens bijbeunen en een gastcollege geven
De huisarts hier vond die neusspray maar onzin (nadat hij eindelijk doorhad wat ik bedoelde)... Ik moest maar gewoon ontspannen en aan mijn zoontje denken dan kwam dat kolven wel goed. Nou dat kolven gaat prima... Maar af en toe is mijn kolfruimte onder de 10 graden en dan kan ik aan Pepijn denken en ontspannen wat ik wil... maar bij deze koukleum stroomt er dan echt niet vanzelf melk

BV scholing bij geneeskunde studenten is belabbert!!! Als ik me goed herinner is er ooit 1 college gegeven of opdracht geweest over de werking van borsten. En verder wordt er terloops een keertje genoemd welke antistoffen (IgA) in moedermelk zitten, en dat dat goed is voor kindjes met allergieen. Maar als je een keer teveel met je ogen knippert dan heb je het woord borstvoeding tijdens de opleiding niet gehoord.
  zondag 11 november 2007 @ 22:57:28 #273
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_54539159
Heb je uiteindelijk nog wel neusspray gekregen, piglet?

Triest trouwens dat bv niet meer behandeld wordt tijdens een geneeskunde-studie

Sidn3y, ik weet iig dat de meeste H&M's een 'mothersroom' hebben (maar zag laatst in Edinburgh ook in warenhuizen speciale mothersrooms of babycare op de bordjes staan )
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_54539353
Ok ik was zo nieuwsgierig dat ik het even teruggezocht heb...

Voor de geinteresseerden (de rest scrolt maar ff door )

de volledige borstvoedingseducatie van geneeskunde studenten in rotterdam

De leerdoelen:
De student kan de samenstelling van moedermelk beschrijven.
De student kan de voor- en nadelen aangeven van het geven van moedermelk bij à terme en premature neonaten.
De student kan de lange-termijneffecten van het geven van moedermelk ten opzichte van kunstvoeding aangeven.

Die leerdoelen moeten behaald worden door het maken van 1 opdracht en lezen van 10 pagina's literatuur

Met in de begeleidende tekst de volgende zin waar ik acuut jeuk van krijg:
quote:

Hoewel er bewijs is dat moedermelk een gunstige invloed heeft op ontwikkeling en infecties, is de voedingswaarde niet afdoende voor goede groei van prematuren.
Volgens mij is het onzin dat moedermelk niet voldoende voedingswaarde heeft voor de groei van prematuren.

De volledige opdracht vragen en antwoorden.
Dit is dus de kennis die de gemiddelde geneeskundestudent MAXIMAAL heeft over borstvoeding op basis van de theorie binnen de opleiding.
quote:
Benoem de immuunfactoren in moedermelk.
- Eiwitten: immuunglobulines, lactoferrine, lysozym
Cellen: macrofagen, lymfocyten

Benoem specifieke factoren/ziektes betreffende het kind die een contra- indicatie vormen voor het geven van moedermelk.
- Stofwisselingsziekten zoals PKU, galactosemie, zwakte van het kind bij bv hartafwijkingen, anatomische afwijkingen waardoor het kind niet in staat is om te zuigen.
Dat er ook nog zoiets bestaat als kolven zodat een kind met bv zwakte door hartafwijkingen of slik/zuigproblemen ook borstvoeding kan krijgen wordt helemaal NIET genoemd

Wat is het risicopercentage van het doorgeven van het HIV virus via de moedermelk bij met HIV besmette moeders?
- 30%

Beschrijf de hoeveelheden van macronutriënten in de moedermelk (eiwit, koolhydraten, vet) en geef aan wat voor soort eiwit, koolhydraat en vet erin zit.
- Gemiddeld bevat moedermelk:
0,9– 1.1gram eiwit/100 ml met een caseine/wei ratio van 40:60
7,4 g koolhydraat/100 ml, vrijwel alleen lactose, naast oligosachariden
3.2 g vet/100 ml met long-chain poly-unsaturated fatty acids, palmitaat op de 2e positie in triglyceriden

Wat zijn de belangrijkste tekortkomingen van moedermelk voor prematuren?
- Tekort aan energie, eiwit, calcium en fosfaat.

Door het gebruik van “human milk fortifiers” wordt het probleem van het voedingstekort omzeild.
Wat is de toegevoegde waarde van fortifiers uitgedrukt per 100 ml moedermelk?
- 10 kcal, 0.7 g eiwit, 2 g koolhydraat, extramineralen zoals Ca P en Na.
Ik heb ergens nog een sprankje hoop dat tijdens de co-schappen er nog een beetje aandacht voor is ergens bij huisartsgeneeskunde of kindergeneeskunde, maar ik vrees het ergste.
pi_54539375
ET ik heb toen uiteindelijk na een kwartier zeuren gelukkig wel die neusspray gekregen... Maar nu is die te lang open (mag maar 1 maand) en moet ik dus nieuwe.
  zondag 11 november 2007 @ 23:10:59 #276
3011 E.T.
pi_54539487
Gelukkig kreeg ik zonder problemen die neusspray.. een telefoontje was genoeg (en toen ik er om vroeg kreeg ik ook meteen 3 herhalingen)

Ik snap echt niet dat huisartsen daar zo moeilijk over doen
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_54540200
Misschien heb je hier iets aan?
quote:
Ter ondersteuning van de toeschietreflex eventueel oxytocine-neusspray: 4 IE (eenmaal verstuiven) in één van de neusgaten enkele minuten voor het zogen.
Uit: NHG-Standaard Zwangerschap en kraamperiode M32 (juni 2003)

Deze standaard is bedoeld als richtlijn voor het handelen door de huisarts; de rol van de huisarts staat dan ook centraal
.
pi_54540979
Dank voor de reacties, ik ga op zoek naar grote babyruimtes in warenhuizen en H&M's. Ik was al van plan om een plekje te zoeken in Harrod's (want daar gaan we zo en zo heen om de kerstbeer te halen), maarja daar ben ik natuurlijk niet de hele dag he.

Piglet erg interessant om te lezen wat je bij geneeskunde leert over bv. Ik zie niets naar voren komen over medicijngebruik/alcohol/drugs icm borstvoeding, ik neem aan dat dat ook weleens genoemd wordt?

En nu snel bed in...
pi_54547992
Nou, mijn leerdoelen bij de VBN (een vrijwilligersorganisatie!!) zijn heel wat uitgebreider

Hier trouwens voor de geinteresseerden de samenstelling van moedermelk: http://www.borstvoeding.c(...)_van_moedermelk.html

En de VBN heeft een informatieblad over borstvoeding en alcohol/roken: http://www.borstvoedingna(...)7607_deel_2_IB_2.pdf (pdf file)

en ook een informatieblad over borstvoeding en vroeggeborenen:
http://www.borstvoedingna(...)3_vroeggeborenen.pdf (pdf file)

Zo

[ Bericht 41% gewijzigd door nebelung op 12-11-2007 12:35:28 ]
pi_54557854
Een vriendin is bijna klaar met geneeskunde en die weet er praktisch niks van af. Zo jammer dat daar niet meer aandacht aan wordt besteed. Het is zo belangrijk.
*OUD heilige*
  maandag 12 november 2007 @ 21:30:16 #281
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_54559695
En weer een vraagje.

Lena is verkouden en moet spugen van het hoesten. mag ik haar wat water (gekookt en afgekoeld) bijvoeden? Dat lijkt me fijner voor haar keel en slijmproductie en zo weet ik zeker dat ze genoeg vocht binnenkrijgt bij eventuele koorts.
pi_54559804
Ik zou haar extra aanleggen, dat verzacht ook en ze krijgt meteen energie binnen.

Antwoord van de psychiater: het stond in het geneesmiddelenbulletin van het voorjaar 2007
*OUD heilige*
  maandag 12 november 2007 @ 21:36:48 #283
94046 PM-girl
pi_54559900
Lishe, ik twijfel daar ook wel eens over. Aangezien bij ons zuivel de slijmvliezen irriteert. Maar ik denk ook dat bv andere zuivel is dan die wij nuttigen. Het is niet voor niets dat bv druppels in de neus verlichting kan geven.
Ik weet het eigenlijk niet, maar ik denk dat borstvoeding toch het beste is?
*
pi_54559908
Ik zou ook extra aanleggen. Moedermelk werkt slijmoplossend (je zou eventueel ook wat in haar neusje kunnen doen met een pipetje), en bevat bovendien antistoffen
pi_54559922
Moedermelk is geen zuivel
  maandag 12 november 2007 @ 21:39:49 #286
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_54559983
Dank je wel!
  maandag 12 november 2007 @ 21:42:15 #287
3011 E.T.
pi_54560075
Moedermelk valt toch onder de 'heldere vloeistoffen'?

Degenen die ook gedronken mogen worden tot vlak voor een narcose?

In dat licht bezien, snap ik het slijmoplossende wel
  maandag 12 november 2007 @ 21:52:09 #288
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_54560417
Ik dacht het al eerder, en na jullie (fijne!) reactie's vraag ik het me al helemaal af.... Waarom verkopen ze geen bv als medicijn voor zo ongeveer alles? (En ja, toen vlak voor de geboorte van Lena zo ongeveer alles aan mijn gezicht ontstak, mondhoeken, ogen, moest je me eens zien smeren.... lang leve de lekkende boobs. )
pi_54562898
Hmmm zou het dan ook op Quintens luieruitslag kunnen werken?
pi_54563027
Vast wel beefcake!
Hup, mik die tiet naar z'n billetjes

[ Bericht 13% gewijzigd door Iksje op 12-11-2007 23:29:56 ]
  dinsdag 13 november 2007 @ 10:56:54 #291
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_54570493
quote:
Op maandag 12 november 2007 21:52 schreef Lishe het volgende:
Ik dacht het al eerder, en na jullie (fijne!) reactie's vraag ik het me al helemaal af.... Waarom verkopen ze geen bv als medicijn voor zo ongeveer alles? (En ja, toen vlak voor de geboorte van Lena zo ongeveer alles aan mijn gezicht ontstak, mondhoeken, ogen, moest je me eens zien smeren.... lang leve de lekkende boobs. )
Goede oplossing!
Alleen jammer dat het op een gegeven moment zo gaat stinken. (hoewel ik me kan voorstellen dat dat je op het moment zelf natuurlijk niks interesseerde).

Ik heb afgelopen vrijdag van 10 uur tot half 6 poedeltjenaakt of in een badjas zonder bh rondgelopen en heb niet een keer lekkage gehad! Zelfs niet in de sauna .
Uiteraard wel tijdens het kolven, maar dat is niet erg.
Kan het zo zijn dat mijn sauna-dagje ervoor gezorgd heeft dat mijn productie ineens omhoog is gegaan?
Ik heb constant hele volle, zware borsten en dat is na het voeden of kolven nog steeds zo.
.... met gevoel voor drama....
  dinsdag 13 november 2007 @ 12:21:49 #292
144006 chacama
Ondernemend!
pi_54572466
De warmte zou een positieve uitwerking op de productie kunnen hebben....denk ik.
  dinsdag 13 november 2007 @ 13:04:57 #293
94046 PM-girl
pi_54573418
Ah, hier wordt mijn vraag over het kolven al beantwoord zie ik Kersjes!

Dat wist ik niet, dat bv niet onder de zuivelgroep viel maar onder de heldere vloeistoffen. Eigenlijk wel logisch!

Ik zag op borstvoeding.com nieuws over het borstvoedingscafé in Utrecht
*
pi_54576147
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 13:04 schreef PM-girl het volgende:
Ik zag op borstvoeding.com nieuws over het borstvoedingscafé in Utrecht
wat leuk! Ik denk dat ik daar wel heen ga
pi_54576224
ik las ook over een interessant onderzoek naar bv: het lijkt erop dat niet elke baby bepaalde belangrijke stoffen van BV opneemt.
  dinsdag 13 november 2007 @ 15:30:11 #296
94046 PM-girl
pi_54576967
Ik las het onlangs ook Bix, ik denk overigens wel dat qua vitaminen en weerstand het wel voor elk kind goed is. Daarover wordt niet gesproken in het artikel.
*
pi_54577816
Hetartikel gaat ook over een hoger iq bij borstgevoedde kinderen. Dit is een afzwakking vanwat eerder beweerd werd. Om profijt te hebben van de vetten die een hoger iq bevorderen heb je een bepaald gen nodig. Sommige kinderen hebben dit niet.

Dat bvcafe lijkt mij een goed initiatief!
  dinsdag 13 november 2007 @ 16:07:55 #298
94046 PM-girl
pi_54577932
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 16:03 schreef Jelief het volgende:
Hetartikel gaat ook over een hoger iq bij borstgevoedde kinderen. Dit is een afzwakking vanwat eerder beweerd werd. Om profijt te hebben van de vetten die een hoger iq bevorderen heb je een bepaald gen nodig. Sommige kinderen hebben dit niet.
Klopt Jelief!
quote:
Dat bvcafe lijkt mij een goed initiatief!
Meet! Hoewel, met een babietje ga je in een café zitten, met een dreumes toch iets minder handig denk ik.
Maar het lijkt me wel leuk!
*
pi_54578678
Ik heb ook getwijfeld of het met een dreumes zo leuk zou zijn, maar ik denk eigenlijk dat Ronja het best leuk zou vinden voor een niet al te lange periode. Die is wel zoet te houden met een krentebol en wat appelsap
  dinsdag 13 november 2007 @ 16:57:10 #300
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_54579153
Hey, wat leuk van dat BV-cafe!
En laat ik nou net vrij zijn op donderdag!
Misschien inderdaad wel leuk om te meeten.
Jammer alleen van de openingstijden: 9:30 tot 11:30 uur, dan moet ik wel heel vroeg van huis en relatief lang reizen voor maximaal 2 uurtjes...
.... met gevoel voor drama....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')