Game onquote:Dit lijkt mij de oplossing.
De grote oorzaak van files is eigenlijk heel simpel: veel te veel auto's op een veel te beperkt wegennet. Het zal duidelijk zijn dat het wegennet fors moet worden uitgebreid om files het hoofd te kunnen bieden. Dat komt echter amper van de grond, vandaar dit voorstel.
Dus effectiever is wellicht de oplossing die in TT wordt genoemd: max. 1 auto per huisadres. Men kan er best over nadenken om niet langer met z'n tweeën te gaan werken. Of 1 van de partners dicht bij het werk te gaan wonen. Daarnaast is het wellicht een stimulans dat moeders vaker thuis blijven om de kinderen op te voeden, hetgeen sowieso veel beter is voor de maatschappij.
Ik pleit dus voor een verbod van meer dan 1 auto per gezin c.q. huisadres. Een alternatief is om de tweede auto veel zwaarder te gaan belasten.
Wat vinden jullie hiervan?
Nee ze wonen niet dicht bij het werk. Verhuizen is niet zo makkelijk zeg je net zelf dus dat is geen optie. Met de fiets is ook te ver zeker voor iemand van 55+ en daarnaast kunnen ze ook niet makkelijk van baan wisselen want je zegt net zelf nog dat niemand iemand van 55+ aan gaat nemen.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 12:52 schreef EchtGaaf het volgende:
Wrom? Eentje dicht bij het werk; de andere neemt de auto.
Tijd voor enige zelfreflectie? Het enige wat ik heb gedaan is een opsomming geven van jouw visie van de samenleving, het bedrijfsleven en het sociale stelsel.quote:Goh. Vanwaar in een keer die negativiteit?
Maar toch wil je ook deze mensen hun auto afnemen. Wat fatsoenlijk van jequote:Ik ben altijd voor een fatsoenlijk sociaal stelsel geweest. Ik laat mensen niet barsten als ze niet meer kunnen. liberalen zijn kil met hun voordurende gesloop. Niet ik.
Hoor ik daar een pleidooi voor de verplichte spreiding van bedrijven?quote:Op woensdag 17 oktober 2007 12:55 schreef EchtGaaf het volgende:
Die zitten daar omdat bedrijven zich daar vestigen![]()
Johquote:
Soms maak je echt van die ongelofelijke bokkensprongen.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 12:54 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja, en die instelling met zo weinig ambitie maakt dit land kapot. Want er wordt zo niets opgelost.
wie is er tegen een bloeiende economie? Ik heb overigens altijd gewaarschuwd tegen verhitting en gesteld dat een overdaad aan welvaart niet in het belang is van een stuk welzijn.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 12:56 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Wacht even... heb ik je eerder niet horen blaten over het grote geld dat in het bedrijfsleven zit... en nu ineens is het een positieve ontwikkeling...
Draaikont
Filevrij lijkt me ook niet realistisch, het moet alleen een acceptabel alternatief blijven. Niet de minst slechte. Als je een vermogen durft te vragen van mensen in de vorm van wegenbelasting, accijns en whatever, zul je ook goeie faciliteiten moeten leveren.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 12:54 schreef FJD het volgende:
[..]
Faciliteren, niet verbieden. Alternatieven bieden in plaats van keuzevrijheid inperken.
Het idee dat je in zo\'n dichtbevolkt land filevrij kunt leven is natuurlijk al te achterlijk voor woorden, zeker als de meeste mensen zich ook nog eens in de randstad bevinden.
Dat proberen hier nu al 8 mensen hem duidelijk te maken.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 12:58 schreef Sjeen het volgende:
Ik postte door het slotje en noemde je een draaikont...
Je wil mensen een deel van hun welzijn ontnemen, de pest is dat je dat niet ziet omdat je denkt dat het onmogelijk is dat iemand een (aanzienlijk) deel van z'n welzijn uit z'n werk haalt.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 13:02 schreef EchtGaaf het volgende:
Tja, politiek is compromissen sluiten. Een beetje minder welvaart en een beter leefbaar land pleit ik voor.
De capaciteit laat misschien te wensen over maar de kwaliteit is subliem. Zodra je ook maar de Belgische grens over gaat zie je al direct dat de wegen in NL zo slecht nog niet zijn. Duitsland is natuurlijk ook erg sterk maar als je ziet wat die in hun Autobahn investeren dan snap je dat ook welquote:Op woensdag 17 oktober 2007 13:03 schreef Brupje het volgende:
Zul je ook goeie faciliteiten moeten leveren.
Leg mij eens uit waarom trouwens in heel Nederland maar 1 auto per huisadres toegestaan zou moeten worden? Om een fileprobleem in de Randstad op te lossen... Als ik mijn (fictieve) tweede auto zou moeten afstaan (ow, trouwens, wie gaat die auto van me overkopen?) wat draagt dat dan bij aan de oplossing van het fileprobleem in de Randstad?quote:Op woensdag 17 oktober 2007 13:02 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
wie is er tegen een bloeiende economie? Ik heb overigens altijd gewaarschuwd tegen verhitting en gesteld dat een overdaad aan welvaart niet in het belang is van een stuk welzijn.
Tja, politiek is compromissen sluiten. Een beetje minder welvaart en een beter leefbaar land pleit ik voor.
"Je moet toch iets doen"quote:Op woensdag 17 oktober 2007 13:09 schreef Sjeen het volgende:
Leg mij eens uit waarom trouwens in heel Nederland maar 1 auto per huisadres toegestaan zou moeten worden? Om een fileprobleem in de Randstad op te lossen... Als ik mijn (fictieve) tweede auto zou moeten afstaan (ow, trouwens, wie gaat die auto van me overkopen?) wat draagt dat dan bij aan de oplossing van het fileprobleem in de Randstad?
Bij mij is capaciteit een deel van kwaliteit :p Dat we mooie wegen hebben betekend niet dat we ook iedereen van elke meter moeten laten genieten.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 13:07 schreef FJD het volgende:
[..]
De capaciteit laat misschien te wensen over maar de kwaliteit is subliem. Zodra je ook maar de Belgische grens over gaat zie je al direct dat de wegen in NL zo slecht nog niet zijn. Duitsland is natuurlijk ook erg sterk maar als je ziet wat die in hun Autobahn investeren dan snap je dat ook wel
Je kan het los zien, je kunt het gezamenlijk zien. Het is maar net welke definities je hanteert.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 13:17 schreef Brupje het volgende:
Bij mij is capaciteit een deel van kwaliteit
Hoho... nu heb jij het over het individu? Jouw plan is allesbehalve op individueel niveau. Samenwonen: 1/2 auto p.p. Alleen wonen: 1 auto p.p. Ongeacht het individu!quote:Op woensdag 17 oktober 2007 12:52 schreef EchtGaaf het volgende:
iedereen moet flexibel zijn binnen de mogelijkheden van het individu. Dus realistisch blijven.
Onze buren zijn met z'n tienen en hebben 5 auto's voor de deur!quote:Op woensdag 17 oktober 2007 13:18 schreef Tesla-tor het volgende:
We wonen met 7 man thuis, en dan maar één auto? Dacht het niet hè!
Scherp. Die tegenstrijdigheid had ik nog niet gezien.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 13:37 schreef DS4 het volgende:
Hoho... nu heb jij het over het individu? Jouw plan is allesbehalve op individueel niveau. Samenwonen: 1/2 auto p.p. Alleen wonen: 1 auto p.p. Ongeacht het individu!
Het inperken van de keuzevrijheid van burgers, de overheid keuzes laten maken voor de burgers in z'n algemeenheid vind jij een goed plan? Weet je wel zeker dat je liberaal bentquote:Op woensdag 17 oktober 2007 13:39 schreef Plaas het volgende:
Ik vind het niet zo'n slecht plan. Auto's zijn behalve filevormend ook nog eens enorm vervuilend, dus het is niet meer dan normaal om het autogebruik proberen in te perken. Daar kan zelfs een liberaal als ik prima mee leven.
Wat natuurlijk allang gebeurtquote:Wat trws ook een aardig plan is is om grote bedrijven aan te sporen zelf het vervoer van hun werknemers te regelen. Een beetje zoals de Hoogovensbussen. Dit zou ook veel auto's van de weg halen.
Alla India.. Alle grote bedrijven zorgen voor vervoer van personeel. Tevens wij als midsize firma hier hebben een bus voor het personeel.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 13:39 schreef Plaas het volgende:
Ik vind het niet zo'n slecht plan. Auto's zijn behalve filevormend ook nog eens enorm vervuilend, dus het is niet meer dan normaal om het autogebruik proberen in te perken. Daar kan zelfs een liberaal als ik prima mee leven.
Wel moet er dan een goed openbaar vervoer tegenover staan. Op dit moment is dat moeilijk vorm te geven, omdat het commercieel niet haalbaar is overal bussen te laten rijden. De privatisering is dan ook te vroeg gekomen. Men had eerst de auto aan banden moeten leggen, om de passagierstroom dan met het OV opgevangen te hebben, en pas daarna het OV moeten privatiseren.
Wat trws ook een aardig plan is is om grote bedrijven aan te sporen zelf het vervoer van hun werknemers te regelen. Een beetje zoals de Hoogovensbussen. Dit zou ook veel auto's van de weg halen.
Stilstaande auto's doen niet mee met de milieuvervuiling. Er wordt bij deze 'oplossing' de foutieve aanname gedaan dat de 2e t/m de n-de auto per gezin bijdrage aan het fileprobleemquote:Op woensdag 17 oktober 2007 13:39 schreef Plaas het volgende:
Ik vind het niet zo'n slecht plan. Auto's zijn behalve filevormend ook nog eens enorm vervuilend, dus het is niet meer dan normaal om het autogebruik proberen in te perken. Daar kan zelfs een liberaal als ik prima mee leven.
Liberaal en voor een verbod op meer dan één auto per woning... Hmmm....quote:Op woensdag 17 oktober 2007 13:39 schreef Plaas het volgende:
Ik vind het niet zo'n slecht plan. Auto's zijn behalve filevormend ook nog eens enorm vervuilend, dus het is niet meer dan normaal om het autogebruik proberen in te perken. Daar kan zelfs een liberaal als ik prima mee leven.
Ik ben benieuwd wat jij wil verbeteren. Het OV in NL is helemaal niet slecht en aardig fijnmazig. Maar toch zijn er genoeg mensen en bestemmingen die zich niet goed met het OV verenigen.quote:Wel moet er dan een goed openbaar vervoer tegenover staan.
Dat doen ze ook. Leaseauto's...quote:Wat trws ook een aardig plan is is om grote bedrijven aan te sporen zelf het vervoer van hun werknemers te regelen.
Onderneem voor de grap eens een dorpentocht door Noord-Holland, de regio boven Alkmaar. Daar ben ik opgegroeid. Het openbaar vervoer is er een ramp. Veel dorpen zijn niet per bus bereikbaar, en als ze dat wel zijn, dan ook nog maar een paar uur per dag. Ik heb niet de indruk dat de Noordkop de enige regio in Nederland is met dit probleem.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 13:51 schreef DS4 het volgende:
Ik ben benieuwd wat jij wil verbeteren. Het OV in NL is helemaal niet slecht en aardig fijnmazig. Maar toch zijn er genoeg mensen en bestemmingen die zich niet goed met het OV verenigen.
Tegen wie is deze arrogante zever-in-de-lucht gericht?quote:Op woensdag 17 oktober 2007 13:43 schreef jpjedi het volgende:
Luister EG.. ik zal het in Jip en Janneke taal aan je proberen te vertellen zonder tekstlappen:
Als de files te erg worden gaan de mensen vanzelf alternatieven zoeken. Men accepteert het nu gewoon. Voorbeeld: Een half uur per dag vind men OK..een uur vind men vervelend en gaat iets anders zoeken.
Zelfregulering treed op en hier is geen overheidsbemoeienis voor nodig. (Wat ze overigens ook nooit zullen doen)
compri?
Heb je alle delen doorgelezen? Dan snap je de tendens een beetje. We zijn al door alles heen gegaan hier en dit is slechts een karikatuur van de terugkerende debatten.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 16:06 schreef Plaas het volgende:
Alleerst even ftr: ik ben in principe tegen overheidsinmenging.
De enige beperking van de vrijheid is de vrijheid van een ander.
Maar bij autorijden/milieuvervuiling hebben we het ook over de vrijheid van een ander. En dan komt zelfs een liberaal in actie, tenzij het een lafaard is.
[..]
Onderneem voor de grap eens een dorpentocht door Noord-Holland, de regio boven Alkmaar. Daar ben ik opgegroeid. Het openbaar vervoer is er een ramp. Veel dorpen zijn niet per bus bereikbaar, en als ze dat wel zijn, dan ook nog maar een paar uur per dag. Ik heb niet de indruk dat de Noordkop de enige regio in Nederland is met dit probleem.
In de Randstad is het openbaar goed, alleen is er te weinig materieel, zodat de treinen overvol zitten in de spits.
[..]
Tegen wie is deze arrogante zever-in-de-lucht gericht?
In ieder geval heeft deze persoon er niet veel van begrepen. Aan die files kun je inderdaad prima wennen. De economische schade en de milieuvervuiling zijn echter met gewenning niet opgelost.
Daarom moet er wat aan gedaan worden.
quote:Op woensdag 17 oktober 2007 13:09 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Leg mij eens uit waarom trouwens in heel Nederland maar 1 auto per huisadres toegestaan zou moeten worden? Om een fileprobleem in de Randstad op te lossen... Als ik mijn (fictieve) tweede auto zou moeten afstaan (ow, trouwens, wie gaat die auto van me overkopen?) wat draagt dat dan bij aan de oplossing van het fileprobleem in de Randstad?
Pleiten voor een leefbaar Nederland en niet tegen economische groei zijn en dan mij een draaikont vindenquote:Op woensdag 17 oktober 2007 12:58 schreef Sjeen het volgende:
Ik postte door het slotje en noemde je een draaikont...
Ja, zo kunnen we nog uren doorgaan. Je tactiek om de discussie steeds maar weer in de ridicule hoek te trekken helpt niet echt. Ik kom dus met je helaas geen stap verder.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 12:59 schreef FJD het volgende:
[..]
Nee ze wonen niet dicht bij het werk. Verhuizen is niet zo makkelijk zeg je net zelf dus dat is geen optie. Met de fiets is ook te ver zeker voor iemand van 55+ en daarnaast kunnen ze ook niet makkelijk van baan wisselen want je zegt net zelf nog dat niemand iemand van 55+ aan gaat nemen.
Ze zijn volgens je eigen visie dus totaal gebonden aan de auto en die zou jij ze maar wat graag al willen nemen.
Prachtig. Je verwijt mij negatief te zijn. Opportunist.quote:Tijd voor enige zelfreflectie? Het enige wat ik heb gedaan is een opsomming geven van jouw visie van de samenleving, het bedrijfsleven en het sociale stelsel.
Politiek betekent keuzes maken. Nieuw?quote:Maar toch wil je ook deze mensen hun auto afnemen. Wat fatsoenlijk van je
Tja, als ze zelf klagen over de files maar allemaal in de randstad vestigen.quote:Hoor ik daar een pleidooi voor de verplichte spreiding van bedrijven?
[..]
quote:Joh
Iedereen wilt vanuit hun belang graag autorijden. En dat moet in beginsel ook kunnen. Want vrijheid is blijheid. Resultaat: half Nederland staat vast in de file.....Iedereen blij? Nee.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 13:37 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hoho... nu heb jij het over het individu? Jouw plan is allesbehalve op individueel niveau. Samenwonen: 1/2 auto p.p. Alleen wonen: 1 auto p.p. Ongeacht het individu!
Leg nu eens uit wat er eerlijk aan is dat mensen die afhankelijk zijn van een auto maar een 1/2e mogen hebben als ze toevallig samenwonen en iemand die geen auto nodig heeft er 1 mag hebben omdat hij/zij alleen woont.
Leg dat nu eens uit.
Dat gebeurt dus niet, want mensen sterven nog liever in de auto dan ze opzoek gaan naar alternatieven. Want anders zou dat allang op grote schaal gebeuren.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 13:43 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Alla India.. Alle grote bedrijven zorgen voor vervoer van personeel. Tevens wij als midsize firma hier hebben een bus voor het personeel.![]()
Luister EG.. ik zal het in Jip en Janneke taal aan je proberen te vertellen zonder tekstlappen:
Als de files te erg worden gaan de mensen vanzelf alternatieven zoeken. Men accepteert het nu gewoon. Voorbeeld: Een half uur per dag vind men OK..een uur vind men vervelend en gaat iets anders zoeken.
Zelfregulering treed op en hier is geen overheidsbemoeienis voor nodig. (Wat ze overigens ook nooit zullen doen)
compri?
Je bent hoop ik toch wel in staat om in te zien dat een gezin bestaande uit één persoon totaal onvergelijkbaar is met een gezin bestaande uit 5 personen? Of niet?quote:Op woensdag 17 oktober 2007 18:20 schreef EchtGaaf het volgende:
Elke gezin heeft dan de mogelijkheid om gebruik te maken van een. Nu worden gezinnen gedwongen om zelf de schaarste in te vullen. Door creatiever die auto in te zetten. Voordeel: Nederland rijd dan weer ipv dat het in een gierend tempo tot stilstand komt.
Blijkbaar is het in de file staan voor deze mensen nog steeds een beter alternatief dan met het OV gaan.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 18:20 schreef EchtGaaf het volgende:
Maar niemand wil voor de ander uit de auto, zelfs als er alternatieven zijn. Want iedereen denk aan zijn of haar eigenbelang.
Grappig dat een voorbeeld opeens irrelevant is als deze je niet uitkomt. Notabene een voorbeeld dat je zelf gaf; iemand van 55+quote:Op woensdag 17 oktober 2007 18:12 schreef EchtGaaf het volgende:
Ja, zo kunnen we nog uren doorgaan. Je tactiek om de discussie steeds maar weer in de ridicule hoek te trekken helpt niet echt. Ik kom dus met je helaas geen stap verder.![]()
En voor de wijsneuzen.. het economisch en milieu aspect even buiten beschouwing gelaten.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 13:43 schreef jpjedi het volgende:
Luister EG.. ik zal het in Jip en Janneke taal aan je proberen te vertellen zonder tekstlappen:
Als de files te erg worden gaan de mensen vanzelf alternatieven zoeken. Men accepteert het nu gewoon. Voorbeeld: Een half uur per dag vind men OK..een uur vind men vervelend en gaat iets anders zoeken.
Zelfregulering treed op en hier is geen overheidsbemoeienis voor nodig. (Wat ze overigens ook nooit zullen doen)
Dat is een understatement.quote:
Kom jij me de files hier aanwijzen dan? Ik zie ze namelijk niet...quote:Op woensdag 17 oktober 2007 18:05 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
![]()
Het fileprobleem beperkt zich allang niet meer tot de randstad alleen hoorHet is tegenwoordig overal een kutzooi op de wegen.
Uiteraard zal een overgangsregeling nodig zijn.
Er is over het algemeen geen structureel file probleem in 70% van het land dus daarom ook mijn vraag (en die van DS4 eerder) waar we EG moeten plaatsen met zijn wat wereldvreemde kijk op zaken.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 19:57 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Kom jij me de files hier aanwijzen dan? Ik zie ze namelijk niet...
Even over de praktische (on)uitvoerbaarheid van je plan... Wat ga ik krijgen van de overheid voor mijn 2e auto? je denkt toch niet dat ik 'm vrijwillig naar het grofvuil breng ofzo...
Dat niet alleen de oliemaatschappijen gaan ook minder verkopen, de garages krijgen minder werk etc etc.....quote:Op woensdag 17 oktober 2007 19:57 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Kom jij me de files hier aanwijzen dan? Ik zie ze namelijk niet...
Even over de praktische (on)uitvoerbaarheid van je plan... Wat ga ik krijgen van de overheid voor mijn 2e auto? je denkt toch niet dat ik 'm vrijwillig naar het grofvuil breng ofzo...
Kwestie van tijd.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 19:57 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Kom jij me de files hier aanwijzen dan? Ik zie ze namelijk niet...
Overgangsregeling. Afrijden dat ding en dan is het over en uit.quote:Even over de praktische (on)uitvoerbaarheid van je plan... Wat ga ik krijgen van de overheid voor mijn 2e auto? je denkt toch niet dat ik 'm vrijwillig naar het grofvuil breng ofzo...
Wat olieprijs betreft: komt vraag en aanbod weer ene beetje in balans. Maar ook minder vervuiling. Tja, het is me wat: een beter leefbaar Nederland in ruil voor wat welvaart.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 20:01 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Dat niet alleen de oliemaatschappijen gaan ook minder verkopen, de garages krijgen minder werk etc etc.....
Jij ontkent het fileprobleem in Nederland?quote:Op woensdag 17 oktober 2007 20:01 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Er is over het algemeen geen structureel file probleem in 70% van het land dus daarom ook mijn vraag (en die van DS4 eerder) waar we EG moeten plaatsen met zijn wat wereldvreemde kijk op zaken.
Serieus, op het moment dat Zuid Limburg dichtslibt vanwege de files lig ik al lang en breed onder de grond, mijn dochter ook vermoed ik... Beluister de fileberichten eens op een gemiddelde dag, ze staan rond Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht, de rest van de files die je te horen krijgt, zijn veroorzaakt door wegwerkzaamheden en ongelukken. Die krijg jij niet weg door minder aanbod...quote:Op woensdag 17 oktober 2007 21:15 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Kwestie van tijd.
[..]
Overgangsregeling. Afrijden dat ding en dan is het over en uit.
Mensen uit de randstad hebben wel vaker de neiging "het Nederland" buiten de randstad simpelweg te vergeten.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 20:01 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Er is over het algemeen geen structureel file probleem in 70% van het land dus daarom ook mijn vraag (en die van DS4 eerder) waar we EG moeten plaatsen met zijn wat wereldvreemde kijk op zaken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |