Zo gaat dat bij kunst.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 17:59 schreef Ringo het volgende:
Inmiddels is dat stukkie tekst uit de OP aardig doodgefilosofeerd.
Helaas wel ja.quote:
Je bent empathisch genoeg om in het hoofd van een ander te kruipen. Je bent goed op de hoogte van de leef- en ideeënwereld van het personage, je weet zijn interne universum inzichtelijk maken. Je overtuigt me in zoverre, dat ik geloof dat hij zo gedacht kan hebben.quote:Vonjetwat?
Mannen hebben een grote bek.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 17:56 schreef Floripas het volgende:
Ik zie een verschil tussen de reacties van mannen en vrouwen. Niet als wetmatigheid, maar een tendens. Vrouwen vinden dit ok, en mannen onacceptabel.
Klopt dat? Is dat toeval?
Wonderlijk.
Geveinsde politieke correctheidquote:Op donderdag 18 oktober 2007 18:18 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Mannen hebben een grote bek.Ik denk dat het ook veel te maken heeft met de Pavlov-reacties waar vele users aan lijden.
Oh, is de politieke correctheid in de laatste paar jaar 180 graden omgeslagen?quote:Op donderdag 18 oktober 2007 18:19 schreef Burdie het volgende:
[..]
Geveinsde politieke correctheid.
Het verschil is hier dat beiden vrij waren van de verdenking van stiekeme sympathie voor hun monster. In het geval van het provocatieve stuk tekst in de OP moet dat nog blijken.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 10:05 schreef Floripas het volgende:
[..]
Genoeg om er een verhaal over te schrijven.
Ken je het boek Eichmann in Jeruzalem van Hanna Arendt en Becoming Eichmann van David Cesarani? Denk je dat die niet schreven juist met de doden van de Tweede Wereldoorlog indachtig, terwijl ze zich probeerden in te leven in de ziel van Eichmann?
Jij als POLbewoner kent mijn standpunten over religie, vrouwenonderdrukking en geweld.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 19:34 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Het verschil is hier dat beiden vrij waren van de verdenking van stiekeme sympathie voor hun monster. In het geval van het provocatieve stuk tekst in de OP moet dat nog blijken.
Zeker weten.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 18:20 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Oh, is de politieke correctheid in de laatste paar jaar 180 graden omgeslagen?
Mm, gronk, SCH, dr_Flash, ikzelf zijn wij vrouwen?quote:Op donderdag 18 oktober 2007 17:56 schreef Floripas het volgende:
Ik zie een verschil tussen de reacties van mannen en vrouwen. Niet als wetmatigheid, maar een tendens. Vrouwen vinden dit ok, en mannen onacceptabel.
Klopt dat? Is dat toeval?
Wonderlijk.
Nee, ik zeg dan ook niet dat het een wetmatigheid is.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 23:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Mm, gronk, SCH, dr_Flash, ikzelf zijn wij vrouwen?
quote:Op donderdag 18 oktober 2007 23:39 schreef Ryan3 het volgende:
Mm, gronk, SCH, dr_Flash, ikzelf zijn wij vrouwen?
Ik denk toch niet dat het iets met sexe te maken heeft; de polarisatie gaat daar ook dwars doorheen.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 23:44 schreef Floripas het volgende:
[..]
Nee, ik zeg dan ook niet dat het een wetmatigheid is.
Een vagina is more fun, zeggen ze, maar je kunt er ook zuur door worden.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 23:48 schreef gronk het volgende:
[..]
Hrm? Sorry, ik zit net even aan m'n pasgekregen tieten te voelen. Jezus, wat een gewicht. Moeten die vrouwen dat de hele dag rondslepen?![]()
Pffrrt.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 23:48 schreef Ryan3 het volgende:
Het lijkt me echt een zorgelijke zaak.
Damn, nou heb ik weer geen komkommers in huis.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 23:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Een vagina is more fun, zeggen ze, maar je kunt er ook zuur door worden..
Ja, en halverwege de jaren 80 in Amsterdam wonende werd er al vol op gediscussieerd over het gevaar van de Islam en over jochies die hier naartoe werden geplant en hun school niet afmaakten, omdat ze de taal niet meester waren. Het idee was toen hen erbij te betrekken en de multiculturele samenleving uit te roepen. Het waren de jaren 80, er was massawerkloosheid ontstaan, de nieuwe generatie zogenaamde kruisraketten werd aanstonds in Woensdrecht geplaatst, als antwoord op de ss-20's van de Sovjets, meen ik...quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 00:07 schreef gronk het volgende:
[..]
Pffrrt.
Punt 1: een kennis van me tipte me in '97 al dat sommige van onze allochtone jongens gajes waren, en bezig waren met macho-bullshit spelletjes. Hij wist ook prima uit te leggen dat je twee types marokkanen had: de marokkanen uit de stad, en die uit 't rif-gebergte. En dat die laatste soort voor de ellende zorgde, dat dat niets te maken had met ethniciteit en all that, maar dat 't simpelweg een andere mentaliteit was. En dat je met die jongens niets opschoot met gezellig theedrinken, omdat ze dat als een zwaktebod zagen. FYI: hij heeft een tijdje in den haag op 't conservatorium rondgelopen.
Punt 2: Onze autochtone middle lower class-luitjes zijn knap bevooroordeeld, alleen dat komt nooit zo naar boven. Tenminste, zolang je niet naar 'hart van nederland' kijkt ofzo. En da's altijd al zo geweest.
Net zoals onze kutmarrokaantjes altijd al tuig zijn geweest. Het is niet zo dat ze dat 'opeens', sinds 2002 of de laatste paar jaar zijn geworden; ze waren voorheen ook al tuig, en de LPF'ers, wildersen of verdonk-stemmers waren voor fortuyn, wilders of verdonk ook al op zoek naar een sterke man die het gajes 'hun' wijk uit wilde meppen.
Misschien een U-turn, maar ik denk dat het wel eens handig zou zijn als we in nederland eens na zouden denken over wat we eigenlijk willen met mensen die we als 'kansloos' aanmerken. Opsluiten in aparte wijken, slot erop en de sleutel weggooien? Doen alsof er niets aan de hand is? Zwijggeld geven in de vorm van een bijstandsuitkering en een gedoogde wietplantage?
Geweldig toch als je vrouw bent; en dan nog zo zeuren op Fok!.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 00:08 schreef gronk het volgende:
[..]
Damn, nou heb ik weer geen komkommers in huis.![]()
Laat ik nu net in de winkel wél zo'n boek hebben zien liggen..quote:Op donderdag 18 oktober 2007 10:39 schreef gronk het volgende:
Maar daarnaast vind ik dat je d'r veel te veel achterzoekt. Niet iedere schrijver die over een moord schrijft heeft z'n eigen vrouw vermoord. OK, slecht voorbeeld, maar je begrijpt wel wat ik bedoel...
Klinkhamer, en het zijn er wel meer.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 16:04 schreef yvonne het volgende:
[..]
Laat ik nu net in de winkel wél zo'n boek hebben zien liggen..
Ik zei toch al dat het een slecht voorbeeld was..quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 16:04 schreef yvonne het volgende:
[..]
Verzin dan een ander voorbeeld. Iets over Dostojevski die toch nooit een bejaarde dame en haar dochter heeft doodgeslagen.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 16:19 schreef gronk het volgende:
[..]
Ik zei toch al dat het een slecht voorbeeld was..![]()
Had Nabakov nou wel of niet iets met kleine meisjes?quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 15:45 schreef Floripas het volgende:
Verzin dan een ander voorbeeld. Iets over Dostojevski die toch nooit een bejaarde dame en haar dochter heeft doodgeslagen.
quote:Hij gaat ook in Tsjetsjenië vechten met de mujahedeen. Maar pas als de joden zijn uitkering stop zetten
Ik vond het prachtig. Je stelt je voor hoe de Leon de Winters en de Geert Wildersen van Nederland zich dit soort jochies voorstellen en daar maak je dan een verhaal van.quote:
Waarom denk je dat dat de bedoeling was van mijn verhaal?quote:Op woensdag 24 oktober 2007 16:56 schreef Koenz0r het volgende:
Moet ik nou ineens medelijden krijgen met dat stuk tuig? Hopelijk duurde het lang voordat hij dood was en heeft hij veel pijn gehad.
quote:De oorzaak van schizofrenie is een combinatie van erfelijke en niet-erfelijke factoren. Ongeveer 10 tot 20 procent van de bevolking heeft de erfelijke aanleg, maar dat betekent nog niet dat men de stoornis ook krijgt. Dat gebeurt pas als er in de omgeving van de patiënt factoren zijn die de ziekte uitlokken. Een dergelijke combinatie van erfelijke en niet-erfelijke factoren zien we vaak in de geneeskunde. Een voorbeeld is suikerziekte op hogere leeftijd. Als je de erfelijke aanleg niet hebt en veel eet, word je niet ziek. Als je de aanleg wél hebt en weinig eet, gebeurt dat ook niet. Alleen als je de aanleg hebt én veel eet, krijg je suikerziekte.
Factoren die schizofrenie kunnen uitlokken zijn zuurstoftekort bij de geboorte, het ondergaan van (seksueel) misbruik, drugsgebruik, doofheid en migratie.
De cijfers verschillen per etnische groep, generatie en geslacht. De hoogste cijfers worden gevonden bij etnische groepen die maatschappelijk weinig succesvol zijn en door de autochtone bevolking worden buitengesloten. In Engeland is het risico voor Afro-Caribbeans van de tweede generatie 9 keer zo hoog als voor autochtone Britten. In Denemarken vind je de hoogste cijfers bij de uit Groenland afkomstige Inuit (5 tot 12 keer zo hoog). In Nederland hebben Marokkaanse mannen van de tweede generatie een 7 keer zo hoog risico als autochtone leeftijdgenoten. Bij eerste-generatie Marokkaanse mannen was dat 5 keer zo hoog. Steeds blijken de risico’s voor de tweede generatie hoger dan voor de eerste. Bij Surinamers en Antillianen zijn de cijfers 2 tot 4 keer zo hoog, bij Turken 2 keer zo hoog. Bij Marokkaanse vrouwen zijn de cijfers slechts licht verhoogd.
Onderzoek in de landen van herkomst (Jamaica, Trinidad, Barbados, Groenland, Suriname) heeft normale cijfers opgeleverd en er zijn dus geen aanwijzingen dat het genetische risico voor de bewoners verhoogd is. Volgens de social defeat-hypothese is hun verhoogde risico in Europa het gevolg van de langdurige vernedering die zij hier ervaren. Uit onderzoek met proefdieren weten wij immers dat herhaalde nederlagen de huishouding van dopamine in de hersenen verstoren. Dopamine is een boodschapperstof in de hersenen die een grote rol speelt bij het ontstaan van schizofrenie: patiënten maken tijdens hun ziekteperioden te veel dopamine aan en alle medicijnen blokkeren de receptoren waar dopamine op aangrijpt.
Deze hypothese zou het sekseverschil kunnen verklaren in de cijfers voor Marokkanen, want de mannen maken door hun migratie naar Nederland een enorme statusval door, terwijl het omgekeerde geldt voor hun vrouwen. De extra hoge cijfers voor de tweede generatie worden dan ook begrijpelijk: het is meer vernederend om niet welkom te zijn in Nederland als je hier geboren bent dan wanneer je hier gekomen bent. Bovendien zal een jongeman van de tweede generatie zich vergelijken met autochtone leeftijdgenoten die in mooie huizen wonen, terwijl de migrant van de eerste generatie zich vergelijkt met de achtergebleven familie.
De hypothese biedt ook een verklaring voor de bevindingen bij slachtoffers van seksueel misbruik en bij slechthorenden die zich buitengesloten voelen. Het gebruik van drugs als cannabis kan ook een bijdrage leveren aan de hoge cijfers voor migranten, maar de enige oorzaak kan het nooit zijn. Druggebruik verdubbelt immers het risico, terwijl we bij migranten te maken hebben met risico’s die 5 tot 10 keer hoger zijn. De slechts licht verhoogde cijfers voor Aziaten in Engeland en Turken in Nederland worden toegeschreven aan een beschermend effect van hechte familiebanden.
(c) Jean-Paul Selten, psychiater
Hassan Baharaquote:Hassan Bahara: Leo in de bocht
Je had er de klok gelijk op kunnen zetten dat Leon de Winter ook van zich zou laten horen over het dodelijk schietincident van afgelopen weekend in Slotervaart. Die man ziet overal terroristen, zelfs in geesteszieken met wanen en een persistente doodswens. De dood van Bilal B. is aanleiding voor Leon de Winter om een log te wijden aan de mogelijke terroristische motieven van de geesteszieke jongen. Nu weet ik toevallig net iets meer van Bilal B. dan hij en kan ik zeggen dat Bilal B. net zomin een terrorist is als Leon de Winter een Palestijn is. En toch ziet hij er geen erg in om deze jongen als terrorist af te schilderen door een heel insinuerende parallel te trekken tussen Mohammed Bouyeri en Bilal B. "Mohammed Bouyeri wilde op eigen wijze ook zelfmoord plegen. Hij probeerde te sterven via de kogels van de politie en als martelaar zijn plek in het paradijs te bemachtigen.Zijn opzet mislukte, ook al raakte hij gewond in een vuurgevecht met de politie. Was Bilal B. hetzelfde van plan geweest?" Een simpele retorische truc. Je insinueert een gelijkenis en laat het aan de lezer over om de enig mogelijke conclusie te trekken: Bilal B. was een terorrist. Kan jou het wat schelen dat uit AIVD-rapporten blijkt dat het contact dat Bilal B. met leden van de Hofstad-groep erg summier was en dat hij de laatste twee jaar volledig uit het zicht van de AIVD was verdwenen? En dat het ook niet zo gek is dat Bilal B. wel eens contact met leden van de Hofstadgroep had omdat het zijn buurjongens waren, zal er ook niet ingaan bij iemand die het tot zijn levenstaak heeft gemaakt om de verdenking van terorristische sympathieën op een hele bevolkingsgroep te laden. Een familielid van mij had ook goed contact met Samir A., en mijn jongere broertje, dat aan dezelfde ziekte lijdt als Bilal B., mag ook graag vreemde en beangstigende taal uitslaan over het Westen. Maar daarmee zijn het nog geen terorristen. In het geval van mijn broertje is dat simpel te verklaren. Het is nu eenmaal een bekend verschijnsel dat geesteszieken aan een godsdienstwaan kunnen lijden. Hetzelfde zal waarschijnlijk het geval met Bilal B. zijn geweest. Voeg daar zijn doodswens en zijn verwarring aan toe en het is opeens wat begrijpelijker waarom hij afgelopen zondag besloot om die twee onschuldige politieagenten aan te vallen. Daarmee is zijn daad nog niet gerechtvaardigd, maar het verschaft in ieder geval wat meer inzicht in zijn toestand. Hem afschilderen als een bloeddorstige terorrist is alleen in het belang van hardcore moslimhaters die elke gelegenheid aangrijpen om het Nederlandse volk angst aan te jagen voor de moslim.
Ypsilonquote:DOOD BILAL B. BLIJFT OOK YPSILON BEZIGHOUDEN
AMSTERDAM/HILVERSUM, 17-10-2007 - De dramatische gebeurtenissen waarbij Bilal B. werd doordgeschoten nadat hij twee agenten had gestoken blijft ook bij Ypsilon de gemoederen bezighouden. De vereniging heeft haar steun aangeboden aan de nabestaanden van de man die leed aan schizofrenie en is actief betrokken bij het informeren van media en andere belanghebbenden. Zo zocht ze contact met de redactie van EenVandaag, die besloot vanavond een uitzending te wijden aan de zoektocht die familieleden soms moeten afleggen om gehoor te vinden. De uitzending vindt vandaag, woensdag 17 oktober 2007, plaats tussen 18 en 18.45 uur op Nederland 1 en wordt na afloop van de programmering de hele nacht door herhaald. Overigens kan bij nieuwsprogramma's het onderwerp altijd worden verdrongen door een nog actueler thema. In dat geval volgt de uitzending vaak zo spoedig mogelijk daarna.
Normaal is Ypsilon terughoudend naar de pers als het gaat om gewelddadige incidenten om te voorkomen dat ze onbedoeld de link tussen geweld en schizofrenie zou bevestigen. Uit onderzoek is bekend dat mensen met schizofrenie veel vaker juist het slachtoffer zijn van geweld, dan de dader. Bij het drama in Amsterdam Slotervaart besloot Ypsilon wel actief naar buiten te treden, omdat al direct in de berichtgeving werd gemeld dat Bilal kort daarvoor zelf had gevraagd om een vrijwillige opname omdat hij suicidaal was. Ypsilon heeft naar redacties van allerhande media haar expertise aangeboden, maar ook gevraagd om genuanceerde berichtgeving. "We zouden graag zien dat de berichtgeving zou gaan over het trage en halfslachtige ingrijpen van de GGZ, over het verdriet van de familie van Bilal B., over het leed van de twee agenten en hun families, maar ook met een element van mededogen voor iemand die zo de war is dat hij meent er goed aan te doen om dit soort dingen te doen."
Naar de nabestaanden heeft Ypsilon haar steun aangeboden en hen onder meer geattendeerd op de Ypsilongroep voor Marokkaanse familieleden die vanuit Utrecht actief is. De politie heeft ze aangeboden om in het stadsdeel voorlichting te komen geven over schizofrenie. Behalve vanuit de landelijke vereniging tonen ook individuele leden hun betrokkenheid. Zo meldde een deelneemster van schizfam, de online discussiegroep van Ypsilon voor familieleden, dat ze de familie van Bilal B. een bloemstuk had gestuurd. "Als ouders van kinderen met schizofrenie of een kwetsbaarheid voor psychoses hebben wij de sterke behoefte ons medeleven te betuigen. Wij weten als geen ander wat de familie doormaakt en heeft doorgemaakt. Hoe je als roepende in de woestijn probeert je kind dat ernstig in crisis is in behandeling te krijgen. Onze kinderen kunnen pas worden opgenomen (vaak onder dwang) met een RM als ze het stadium van "tijdbom" hebben bereikt. Het getuigt van respect voor zijn familie dat Bilal zich vrijwillig liet opnemen. Het is schrijnend dat het toch mis ging."
He?quote:Dit in tegenstelling tot de prinses op het witte paard die je op internet probeert te zijn.
Misschien wordt je gedreven door idealisme, maar liegen tegen je vrienden is niet netjes.
Maar wellicht ken je de waarheid niet of wil je deze niet kennen.
Ik begrijp niet veel van je post. Maar waar zeg ik dat de dader niet verantwoordelijk is?quote:Op donderdag 25 oktober 2007 13:25 schreef Rechtsdragend het volgende:
Schizofrenie wordt in dit geval met graagte aangegrepen om te stellen dat de dader eigenlijk niet verantwoordelijk is, terwijl men hardnekkig weigert om in de achterliggende problematiek te duiken.
quote:Op donderdag 25 oktober 2007 11:34 schreef Koenz0r het volgende:
Floripas is gewoon een nerd die denkt dat hij via zijn OP medelijden kan opwekken voor zo een kanker moslim
Jou had ik verbaal al afgetuigd. "Bewondering"quote:Op donderdag 25 oktober 2007 23:02 schreef DrWolffenstein het volgende:
Het is gewoon wat het is. Een stukje daderbewondering. Daarbij is de dader ook nog eens een Marokkaan.
Ja, dat kan natuurlijk niet.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 23:02 schreef DrWolffenstein het volgende:
Daarbij is de dader ook nog eens een Marokkaan.
Misschien iemand die al heel vroeg is begonnen met drinken?quote:
Dat moet ik gemist hebben, dan. Kun je dat aanwijzen?quote:Op donderdag 25 oktober 2007 23:05 schreef Floripas het volgende:
[..]
Jou had ik verbaal al afgetuigd.
Ik had een berichtje getypt, maar dat heb ik uiteindelijk niet ingevoerd omdat je zover in je eigen domme linkse aannames loopt rond te draaien dat een weerwoord min of meer zinloos is.quote:Je hebt me nog steeds niet precies kunnen aanwijzen wat er dan zo bewonderenswaardig is.
quote:Op donderdag 25 oktober 2007 23:15 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Dat moet ik gemist hebben, dan. Kun je dat aanwijzen?
[..]
quote:Op maandag 22 oktober 2007 13:14 schreef Floripas het volgende:
[..]
Wat, antisemitisme, homohaat, haat jegens andersgelovigen, verering van fascistische leiders, vrouwenonderdrukking? Weten we meteen waar jij staat, Nederlandse Ahmadinejad.
quote:Op donderdag 18 oktober 2007 19:40 schreef Floripas het volgende:
[..]
Jij als POLbewoner kent mijn standpunten over religie, vrouwenonderdrukking en geweld.
Wat doet je denken dat ik sympathie koester voor die zaken?
quote:Op donderdag 18 oktober 2007 10:11 schreef Floripas het volgende:
[..]
Wat heb je nu gedaan? Je hebt een verhaal verhaspeld tot iets oninteressants. Je dacht wellicht dat het provocatief was, maar dat was het niet eens. Nu slaat het nergens meer op.
Als je een verhaal had geschreven vanuit het perspectief van Hitler in de bunker, dat je "Requiem voor Adolf H." had genoemd, was het wellicht echt interessant geworden.
Nu is het helemaal niks.
Gewogen en te licht bevonden.
Dat is Dr.W.-speak voor "ik heb er geen antwoord op", blijkbaar.quote:Ik had een berichtje getypt, maar dat heb ik uiteindelijk niet ingevoerd omdat je zover in je eigen domme linkse aannames loopt rond te draaien dat een weerwoord min of meer zinloos is.
Dat lijkt me ook iets interessants; hoewel Hitler natuurlijk wel een politiek-testament heeft nagelaten (uitgetypt door Traudl Junge), waarin hij vrijwel onverkort zijn waanzin tav de Joden handhaafde en daarbij nog dunnetjes duidelijk maakte, volgens mij, dat zijn eigen volk, dat niet sterk genoeg was om de Joden te verslaan, geen recht had tot overleven. Wrs zou het je inleven in Hitlers laatste momenten niet iets onthutsends aan het licht brengen. Maar goed, het is aan de schrijver daarvan.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 23:53 schreef superworm het volgende:
@ Floripas: je stukje "Als je een verhaal had geschreven vanuit het perspectief van Hitler in de bunker, dat je "Requiem voor Adolf H." had genoemd, was het wellicht echt interessant geworden." heeft me op een idee gebracht. Wellicht binnenkort!
Ik ben erg benieuwd.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 23:53 schreef superworm het volgende:
@ Floripas: je stukje "Als je een verhaal had geschreven vanuit het perspectief van Hitler in de bunker, dat je "Requiem voor Adolf H." had genoemd, was het wellicht echt interessant geworden." heeft me op een idee gebracht. Wellicht binnenkort!
quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 18:23 schreef Zwaardvisch het volgende:
Verder: Dalrymple, Dalrymple, Dalrymple.
Wordt het tóch verkocht?quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 16:04 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ja, algemeen gesproken is daar wat voor te zeggen idd. Behalve dan dat er mannen van ruim over de veertig zijn die nog steeds teruggrijpen naar 'makkelijke' iconen, zoals daar is bijv. ene Nietzsche, hoe zit dat daar dan mee. Even afgezien van de vraag of persoon over wie dit topic gaat idd geen medische status heeft als schizofreen, zoals je beweert.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 18:23 schreef Zwaardvisch het volgende:
Bilal B. lijkt me eerder een gemankeerde romanticus dan een verminderd toerekeningsvatbare jongeman. Het lijntje naar neonazis die de Nederlandse vlag op hun kamer hebben hangen en vol bewondering naar Triumph des Willens kijken lijkt me erg kort. Sterker nog: dit lijkt me precies dezelfde situatie. Iemand voelt zich uit een bepaald gebrek aan spanning niet meer thuis binnen de samenleving. Ze grijpen dan terug op makkelijke iconen als nazisme, radicale Islam, zo je wilt marxisme. Die iconen vullen dan een bepaald vacuüm op, hoewel ze vaak niet weten waar ze precies voor kiezen. Vraag een moslim in Slotervaart wat hem en dat geloof zo bindt, en hij zal hetzelfde antwoord geven als de gemiddelde neo-con in Amerika. Hoe hypocriet is dat, als je bedenkt dat die jongen net zo graag naar porno kijkt en blondjes versiert als zijn Nederlandse tegenhanger.
Voor neonazis geldt natuurlijk precies hetzelfde: die willen echt niet terug naar het slagveld, maar hangen een romantisch en vertekend beeld van nationalisme en gemeenschapszin aan, weliswaar vooral gericht tegen minderheden. Bilal B. symboliseert de onderhuidse woede die er voor een groot deel binnen de samenleving leeft en gaat daarbij wat verder dan een ander. Die theorie lijkt me steekhoudender dan vasthouden aan een medische status die er niet is. Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik heb genoten van je verhaal.
Ja, hoe, wie, wat van Dalrymple?quote:Verder: Dalrymple, Dalrymple, Dalrymple.
Ik geloof niet dat je daar antwoord op gaat krijgenquote:Op vrijdag 26 oktober 2007 18:30 schreef SCH het volgende:
Nou die bewondering laat ik aan jou.
Leg nou nog maar eens uit hoe je in dit requiem ook maar enige vorm van bewondering kunt ontwaren want dat is me echt een raadsel.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |