Miller's Crossing (1990, VS, Coen broertjes)Typisch Coen, niet één van hun meesterwerken. Maar nog steeds vermakelijk zoals altijd bij Coen.
cijfer: 7.5
Halloween (1978, VS, John Carpenter)Old school slasher film. Naar huidige maatstaven bevat de film weinig gore, maar dit wordt gecompenseerd door een goede spanningsopbouw. Het wel bekende minder is meer principe.
Cijfer: 8
I Vitelloni (1953, It, Federico Fellini)Fellini's derde film gaat over vriendschap, volwassen worden, het burgerleven je zetelen/comprimeren eraan of er toch aan weten te ontsnappen. Maar wat vooral opvalt is dat het nog niet zo Felliniesque is als de andere die ik ken. Het is nog een meer rechttoerechtaan linear verhaal.
cijfer: 8.5
Indigčnes (2006, Al, Rachid Bouchareb)Deze film laat zien waar film voor kan dienen. Het stelt terecht een vergeten deel uit de geschiedenis aan de kaak. En ondertussen is het ook nog eens een goede film geworden. De actie ,vooral de grote slag in Italië, valt misschien wat tegen ivm de grote budget oorlogfilms uit Amerika. Maar doordat de rest van de film volledig in orde is. Een klein minpunt vond ik wel de casting van Jamel Debbouze. Ik weet niet wat het is, maar ik kan niet naar hem kijken zonder in de lach te schieten.
Straw Dogs (1971, VK, Sam Peckinpah)Hofman heb ik altijd al een mietje gevonden. En daarom werkt de film zo goed. Maar dat het natuurlijk wel een verdomd goede acteur is en Sam Peckinpah een goede regisseur werkt ook mee.
Ôritsu uchűgun Oneamisu no tsubasa (Wings of Honneamise) (1987, Jap, Hiroyuki Yamaga)Matige anime, die gedateerd aan voelt in zowel in tekenstijl als in het verhaal.
cijfer: 6
The Secret Life of Words (2005, Sp, Isabel Coixet)Zeer degelijk drama, blablabla, goed geacteerd door Sarah Polley en Tim Robbins.
cijfer: 7
The Wicker Man (1973, VK, Robin Hardy)Deze film is geslaagd, omdat het zo realitisch is. Ik had erg het gevoel dat het zo echt kan gebeuren. (Behalve dan de leuke muzikale intermezzo's) De film is verder natuurlijk ook een vorm van religie kritiek met zijn bekrompen Christelijke protagonist. Al gaat het natuurlijk wel om een moordende sekte. Christopher Lee noemt het zelf één van zijn beste rollen ooit. En zit niet ver van de waarheid met die opmerking.
Cijfer: 7.5
Rang De Basanti (2006, India, Rakesh Omprakash Mehra)Een blank meisje gaat naar India om een documentairefilm te maken over een paar Indiase vrijheidsstrijders uit het begin van de 20e eeuw. En komt daar in contact met het India van nu. De film zelf gaat dan ook over het India van nu, over de nalatingschap van die vrijheidstrijd. Het stelt actuele vragen over het verschil vrijheidstrijders en terroristen. Over hoe de geschiedenis onze blik bepaalt en verandert. Het gaat over over het vershil tussen onderdrukking toen van een ander land en onderdrukking nu van de een gepriviligeerde klasse.
Deze verder uitstekende film heeft een groot minpunt: 157 minuten. De film zit vol met minuten lange muzikale intermezzos, die gemakkelijk stukken korter hadden gekund. Zonder dat de film iets aan kracht en inhoud inlevert, itt misschien zelfs beter en soepeler zou lopen.
Cijfer: 8.5
Rupan sansei: Kariosutoro no shiro (Lupin III: Castle of Cagliostro) (1979, Jap, Hayao Miyazaki)Dit mag zich terecht anime klassieker noemen. En Lupin mag zich één van de coolste personages ooit noemen
Das Testament des Dr. Mabuse (1933, Dl, Fritz Lang)Deze klassieker van Lang staat nog steeds als een huis. Net als één van die andere Lang klassiekers: M is die tijdloos in zijn boodschap en inhoud. En de sfx met de geest van Dr. Mabuse zijn zelfs nu nog creepy.
Cijfer: 8.5
The Great Dictator (1940, VS, Charles Chaplin)Over klassieker gesproken, deze Chaplin viel weer tegen. Ik had verwacht aangezien het toch gezien wordt als Chaplins meesterwerk en de inhoud van het verhaal dat deze me beter zou bevallen dan Modern Times. Maar ik kan nu alleen maar concluderen dat ik geen Chaplin fan ben. In één woord wat ik van de film vond: Makkelijk.
Cijfer: 6
Merry Christmas Mr. Lawrence (1983, Jap, Nagisa Oshima)Zo'n film over een gevangenkamp tijdens de WO2. We krijgen de verschrikkingen te zien die de gevangen moeten ondergaan. En natuurlijk is er aandacht voor het het cultuurverschil tussen de Engelsen en Japanners. En is er ondertussen ook sprake van wederzijdsrespect.
Altijd geweldige Takeshi Kitano is met zijn gave om te kunnen wisselen tussen bruut met opgekrompte onderhuidse woede en grote lieve teddybeer perfect als kampbewaker. Tom Conti speelt erg sterk en verdient lof voor zijn Japans. En natuurlijk David Bowie. Nu ben ik niet heel onderste boven van zijn acteerkunsten, maar hij beschikt over zo'n natuurlijk charisma waar je niet omheen kunt en is daardoor perfect is voor de rol.
De mooie theme moet ik even noemen.
Cijfer: 7.5
En dan hebben jullie ook nog een lijstje van me te goed. In oktober 2007 heb ik 28 films gezien, waarvan 1 herkijk was. Gemiddelde was een 7.3.
De Top 10:
1. Dersu Uzala (1975, Rus, Akira Kurosawa) 9
2. Nora inu (Stray Dog) (1949, Jap, Akira Kurosawa) 9
3. Dalkomhan insaeng (A Bittersweet Life) (2005, ZK, Ji-woon Kim) 8.5
4. Krótki film o zabijaniu (A Short Film About Killing) (1988, Pol, Krzysztof Kieslowski) 8.5
5. Carne trémula (Live Flesh) (1997, Sp, Pedro Almodóvar) 8.5
6. The Simpsons Movie (2007, VS, David Silverman) 8.5
7. Donzoko (The Lower Depths) (1957, Jap, Akira Kurosawa) 8
8. Kaidan (Kwaidan) (1964, Jap, Masaki Kobayashi) 8
9. Ocean's Thirteen (2007, VS, Steven Soderbergh) 8
10. Microcosmos: Le peuple de l'herbe (1996, Fr, Claude Nuridsany & Marie Pérennou) 8
Flop 3:
3. Chariots of Fire (1981, VK, Hugh Hudson) 5
2. I Now Pronounce You Chuck and Larry (2007, VS, Dennis Dugan) 3
1. Captivity (2007, VS, Roland Joffé) 3
[ Bericht 0% gewijzigd door Lonewolf2003 op 08-11-2007 14:06:20 ]