tong80 | vrijdag 12 oktober 2007 @ 00:54 |
![]() Kost 20 miljoen euro. Nou ? ![]() | |
Edwinuss | vrijdag 12 oktober 2007 @ 00:56 |
1 of andere mongool zegt: ja die is heel mooi andere mongoo: zeker 3 miljoen waard Mongool 1: nee gek, dikke 20 mongool: dan verkopen we hem voor die prijs. zo gaat dat | |
Paul | vrijdag 12 oktober 2007 @ 01:00 |
Ik zie er de kleuren in van tong80 | |
Killer_Mom | vrijdag 12 oktober 2007 @ 01:01 |
kunst he? zwaar kut ook. of net wat je mooi vind, of wat een gek ervoor betaatd. thats it........ | |
Toffe_Ellende | vrijdag 12 oktober 2007 @ 01:01 |
kunst hoeft niet mooi te zijn | |
Buschetta | vrijdag 12 oktober 2007 @ 01:04 |
![]() Tong Bij kunst gaat het niet alleen over objectieviteit maar ook om het werk en in welke tijd het gemaakt wordt. De manier waarop Mondriaan zijn kwast hanteerde en het kleurgebruik maakt het uniek voor zijn tijd. Omdat meerdere mensen die kwaliteiten op waarde inschatten onstaat er een markt. Daar er maar 1 stuk is en meerdere mensen in het bezit willen komen ervan word de prijs omhoog gestuwt. En daarnaast is kunst een goede investering. En ja over smaak valt niet te twisten. | |
Ringo | vrijdag 12 oktober 2007 @ 01:08 |
![]() ![]() Je moet het willen voelen. | |
Toffe_Ellende | vrijdag 12 oktober 2007 @ 01:10 |
ik heb creaties gemaakt op WC- papier daar kan deze mondriaan een punt aan zuigen. | |
Ringo | vrijdag 12 oktober 2007 @ 01:17 |
Overigens vind ik het echte museum-kunst. In de context is het mooist. Hij is vanuit Hollands realisme steeds abstracter gaan schilderen. Daarmee was-ie een van de eersten, en waarschijnlijk het radicaalst. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
hierissieweer | vrijdag 12 oktober 2007 @ 01:20 |
quote:dat dus + originaliteit en de hele gedachtengang erachter. Wist jij dat het een plattegrond is? | |
ondeugend | vrijdag 12 oktober 2007 @ 01:20 |
Het is net zo simpel en puur als jij Tong. ![]() | |
Ringo | vrijdag 12 oktober 2007 @ 01:24 |
quote:Nu heb je het waarschijnlijk over Victory Boogie Woogie? ![]() Dat is alweer een stap verder. Dit is bijna richting nieuw-realisme. | |
Karmijne | vrijdag 12 oktober 2007 @ 01:25 |
Dat snap ik nou ook nooit, wat er mooi kan zijn aan zo'n Mondriaan. | |
Ringo | vrijdag 12 oktober 2007 @ 01:26 |
quote:Mooi, mooi. Wat is nou mooi. Het gaat om verbeelding. En ideeën. | |
ikwilookwatzeggen | vrijdag 12 oktober 2007 @ 01:28 |
Je kan zelf die andere vakjes inkleuren! | |
Labrador1974 | vrijdag 12 oktober 2007 @ 01:29 |
En je kan hem in 4 standen ophangen! | |
Toffe_Ellende | vrijdag 12 oktober 2007 @ 01:30 |
hij zijn dure grappen. Letterlijk en zeker niet figuurlijk. | |
Karmijne | vrijdag 12 oktober 2007 @ 01:32 |
quote:Wat vind jij ervan? | |
hierissieweer | vrijdag 12 oktober 2007 @ 01:33 |
quote:klopt die idd. Maar het was om een voorbeeld aan te geven. Overigens is mijn favo stijl is het impressionisme met name de Bal Tabarin van Jan Sluijters een super mooi doek, maar helaas wil het stedelijk hem niet laten copieren voor een poster... dit is hem: ![]() | |
Ringo | vrijdag 12 oktober 2007 @ 01:36 |
quote:Ik kan er erg lang naar kijken. | |
Laton | vrijdag 12 oktober 2007 @ 01:37 |
Als je iets moois wil dan koop je maar een vaas. | |
Toffe_Ellende | vrijdag 12 oktober 2007 @ 01:38 |
quote:jep, dit is bijvoorbeeld wel knap en mooi. | |
hierissieweer | vrijdag 12 oktober 2007 @ 01:40 |
quote:je moet hem in het echt zien is ongeveer 150 bij 100 cm echt adembenemend! heb wel een uur staan kijken en het in mij op staan te nemen | |
Karmijne | vrijdag 12 oktober 2007 @ 01:40 |
quote: ![]() Kan ik me weinig bij voorstellen. Ik vind het onaangename kunst. Het roept bij mij dezelfde gevoelens op als een lange, grijze, kille gang in een willekeurig semi-modern gebouw op een druilerige dag. | |
Laton | vrijdag 12 oktober 2007 @ 01:40 |
quote: | |
Toffe_Ellende | vrijdag 12 oktober 2007 @ 01:42 |
quote:nee nee, over smaak valt wel degelijk te twisten. Is een misverstand. | |
Ringo | vrijdag 12 oktober 2007 @ 01:43 |
quote:Wat bedoel je met semi-modern? het Gemeentemuseum in Den Haag? een mediocre betonkrot ergens op een anoniem bedrijventerrein? | |
Karmijne | vrijdag 12 oktober 2007 @ 01:45 |
quote:Betonkrotten. Vormeloze, funtionele betonnen gebouwen met tl-verlichting van binnen. | |
Ringo | vrijdag 12 oktober 2007 @ 01:45 |
Overigens ben ik een voorstander van véél onaangename kunst. ![]() | |
Ringo | vrijdag 12 oktober 2007 @ 01:50 |
quote:Dan had Mondriaan tóch een vooruitziende blik. En het was natuurlijk een neurotische freak, die het met niemand eens kon worden omdat iedereen van zijn loodrechte lijn afweek. Dus waarschijnlijk heeft je gevoel gewoon gelijk. ![]() | |
Karmijne | vrijdag 12 oktober 2007 @ 01:55 |
quote:Op wat voor manier kijk jij ernaar? Vind je het mooi? | |
hierissieweer | vrijdag 12 oktober 2007 @ 02:01 |
het is gewoon een stijl die je aanstaat of niet, rietveld vind ik dan wel weer leuk maar dan in zijn pre kleurtjes tijd! | |
tong80 | vrijdag 12 oktober 2007 @ 02:24 |
Dus Mondriaan is een soort Radiohead. De één kan geen portretten schilderen de ander kan geen normale nummertjes schrijven. Dan ga je maar intullectueel vreemd doen ?![]() | |
TechXP | vrijdag 12 oktober 2007 @ 02:36 |
quote:Ik weet niet maar ik moest denken aan het vliegende spaghettimonster... | |
Bushmaster | vrijdag 12 oktober 2007 @ 03:10 |
quote:Had jij em maar gemaakt he ![]() | |
tong80 | vrijdag 12 oktober 2007 @ 03:34 |
Ja man net als die zonnebloemen van van Gogh. Is toch raar dat de kleuren niet kloppen ?![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 12 oktober 2007 @ 03:37 |
Ik heb een schilderij van een boom op een duin en dat ding is paar duizend waard, als ik dichtbij kijk heb die schilder gewoon zitten kliederen, op een afstand valt 't ineens niet meer op. | |
tong80 | vrijdag 12 oktober 2007 @ 03:48 |
Staat er wel een handtekening op ?![]() | |
Ringo | vrijdag 12 oktober 2007 @ 09:30 |
quote:Ja zoiets inderdaad. Radiohead vind ik ook tof. | |
Karrel_Laaglawaai | vrijdag 12 oktober 2007 @ 09:33 |
Technisch is het knap, maar het heeft de uitstraling van een vintex-wijk... | |
Ringo | vrijdag 12 oktober 2007 @ 09:36 |
quote:Opzet geslaagd, dus. Een Vinex-wijk (het idee) zou toentertijd als het summum van moderniteit zijn gezien. | |
Karrel_Laaglawaai | vrijdag 12 oktober 2007 @ 09:43 |
Ik kraak het ook niet af. Ik heb er wel respect voor. snap ook wat andere mensen eraan vinden, maar vind het zelf niks. | |
Plaas | vrijdag 12 oktober 2007 @ 11:22 |
Een schilderij van Mondriaan vind ik best mooi om te zien. Het is strak, helder, en dat straalt voor mij een beheerste rust uit. Nu houd ik ook wel van plattegronden en blader ik graag door atlassen. De duidelijke vormen spreken me aan. Daarom vind ik vooral kaarten van Nederland mooi: zo strak als ons land is geen enkel ander land vormgegeven. De grachtengordel is ook vanuit de lucht een adembenemend kunstwerk. Maar 't is niet alleen de vorm natuurlijk. In een atlas spreken de kaarten tot m'n verbeelding, en probeer ik voor te stellen hoe het land er in werkelijk uitziet. Er is dus een zekere boodschap. Mondriaan heeft die boodschap natuurlijk ook. Hij beperkt zich bewust tot rechte lijnen en alleen de primaire kleuren. Met zo weinig mogelijk middelen probeert hij toch een wereld te schilderen. De communicatie is beperkt tot lijnen en vlakken, en toch is ze er - net als in die atlas. Bij schilderijen van Mondriaan komen mij wel degelijk indrukken binnen. Niet bij alle, en ik zou ook niet elk schilderij van hem even geslaagd willen noemen. Maar toch. Het zijn wel fijne indrukken ook. ![]() Dus tja, wat er mooi aan is - dat hangt vooral van je eigen verbeelding af. ![]() | |
mane | vrijdag 12 oktober 2007 @ 12:00 |
quote:Je kan van alles vinden van Mondriaan en de ontwikkeling die hij maakte, maar de man kon tekenen/schilderen. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Toffe_Ellende | vrijdag 12 oktober 2007 @ 12:30 |
quote:Ik zie meerdere parallellen met Radiohead. Het begon goed... ![]() | |
mane | vrijdag 12 oktober 2007 @ 12:35 |
quote:Ik houd van de vroege én latere Mondriaan. Het is juist de ontwikkeling die het interessant maakt. En Radiohead, tja. Ik vind ze steeds beter worden. | |
Frollo | vrijdag 12 oktober 2007 @ 12:37 |
Mooi verwoord, Plaas! ![]() Ken je het boek Metrokaarten van de wereld al, trouwens? | |
Toffe_Ellende | vrijdag 12 oktober 2007 @ 12:38 |
quote: ![]() | |
Plaas | vrijdag 12 oktober 2007 @ 12:49 |
quote:Metrokaarten zijn inderdaad geweldig ![]() ![]() | |
Clupea | vrijdag 12 oktober 2007 @ 12:58 |
Kunst roept reacties op, kijk maar naar dit topic. Over een gemiddelde IKEA poster ben je erg snel uitgepraat. Daarbij, de beste man schilderde het bijna 100 jaar geleden, toen mensen nog de charleston dansten. Hij was zijn tijd ver vooruit. | |
tong80 | zaterdag 13 oktober 2007 @ 02:03 |
Daarom chargeer ik ook Clupea ![]() ![]() | |
Clupea | zaterdag 13 oktober 2007 @ 21:40 |
![]() Maar ik vind het schilderij wel mooi. Zeker naast een Rietveldstoel. | |
masmax | zaterdag 13 oktober 2007 @ 21:43 |
haha | |
Clupea | zaterdag 13 oktober 2007 @ 22:16 |
Wat een leuke naam: masmax. | |
hierissieweer | zaterdag 13 oktober 2007 @ 23:30 |
quote:het origibeel, dus het originele ontwerp was in gewoon hout, daarna heeft rietveld hem in deze kleuren uitgevoerd... | |
roburt | zaterdag 13 oktober 2007 @ 23:53 |
als je hem mooi vind maak je hem gewoon zelf na ![]() | |
jubo | zondag 14 oktober 2007 @ 00:37 |
quote:Zo heb ik de grote deur van mijn schuur geschilderd ![]() Zou 't ook niet aan de muur in huis willen hebben ![]() | |
Steve_I. | zondag 14 oktober 2007 @ 01:22 |
quote: quote: | |
zhe-devilll | zondag 14 oktober 2007 @ 01:24 |
eh ehm eh nou? wenie? | |
zhe-devilll | zondag 14 oktober 2007 @ 01:24 |
oh omdat hij het zegt | |
jubo | zondag 14 oktober 2007 @ 02:00 |
quote:Je trekt 't zo helemaal uit z'n context... | |
Bladergroen | maandag 15 oktober 2007 @ 00:41 |
quote:de meeste topics op Fok ook. | |
Clupea | maandag 15 oktober 2007 @ 10:11 |
quote:Die stoel zit dus echt voor geen meter. En met kussens erop is het toch niet hetzelfde. | |
Clupea | maandag 15 oktober 2007 @ 10:15 |
quote:Ingezonden brieven in de krant ook. Maar Kunst (let op: grote K ![]() | |
Karrel_Laaglawaai | maandag 15 oktober 2007 @ 10:24 |
Dat kan niet, want dan is ie al lang vol gepost.... | |
Clupea | maandag 15 oktober 2007 @ 10:46 |
Kunst moet grenzen verleggen... | |
Jo0Lz | maandag 15 oktober 2007 @ 12:08 |
Degustibus et coloribus non disputandum est. | |
Plaas | maandag 15 oktober 2007 @ 12:19 |
quote:Wijdverbreid misverstand dat de discussie dood slaat ![]() | |
Buschetta | maandag 15 oktober 2007 @ 12:32 |
quote:Waarom. Je kan hier gewoonweg niet over discusieren. Je kan hooguit je mening geven over het werk en de tijd waarin het gefabriceerd werd. En of het je aanspreekt of niet. Als je als kunst criticus naar zijn werk kijkt moet je gewoon concluderen dat het algeheel goed werk is. Geen discussie daarover mogelijk denk ik. | |
Plaas | maandag 15 oktober 2007 @ 13:25 |
quote:Over smaak valt wel degelijk te twisten. Het spreekwood dat dat verbiedt is dus onwaar. Er kunnen juist heel interessante discussies over smaak gevoerd worden. Of iemand iets mooi of lelijk vindt hangt vaak genoeg af van zijn kennis over een bepaald onderwerp, van zijn vooroordelen, zijn standplaatsgebondenheid. Of je iets mooi of lelijk vind hangt niet van je genen af. Een mening komt niet pardoes uit de lucht vallen. Er zijn argumenten om iets lelijk te vinden. Zodra die argumenten uitgewisseld worden is er sprake van discussie. Door zo'n discussie kun je vaststellen hoezeer iemands mening in het verlengde ligt van zijn visie op kunst, en misschien zelfs van zijn algemene visie op de werkelijkheid. Als je houdt van een scherp debat kun je elkaars visie zelfs bestrijden, en aantonen wat er beperkend aan is, zo te denken. Het uiteindelijke doel van een discussie is: elkaars standpunten kunnen begrijpen, elkaars smaak beter leren kennen. Het doel is niet: elkaars smaak veranderen. Het is verkeerd te denken dat een mening over kunst totaal los staat van iemands mening over andere dingen. De uitdrukking "over smaak valt niet te twisten" wordt denk ik verkeerd begrepen. In bepaalde gevallen is ze relevant. Er valt bijvoorbeeld weinig zinnig debat te voeren over de smaak van haring. Dat lust je of dat lust je niet. Dat is smaak, gustus, ja. Maar het smaken van kunst is iets totaal anders en de uitdrukking mag dan ook nooit gebruikt worden in een discussie over kunst. Discussies over smaak en kunst zijn ontzettend boeiend. Het is dus stom en bekrompen die discussies proberen dood te slaan. | |
Clupea | maandag 15 oktober 2007 @ 13:57 |
Discussies over kunst zijn boeiend en erg leerzaam, maar je zal nooit tot een consensus kunnen komen. Als het doel van de discussie is om de ander te overtuigen, dan hoef je wat kunst betreft geen discussie aan te gaan. Vandaar het spreekwoord. | |
Buschetta | maandag 15 oktober 2007 @ 14:11 |
quote:Ik denk dat je je definitie van een discussie nog maar eens moet herzien ![]() Jouw vergelijking is slechts een ventilatie van mening. Een discussie is het komen tot een consensus. Ah opmerking hierboven niet gelezen ![]() Toevoeging. Je haalt wel goede punten aan natuurlijk. Maar de kwaliteit van een werk hangt niet samen met iemands smaak. Een kenner zal een werk dus beoordelen op de externe factoren maar daarmee hoeft nog niet gezegt te worden dat diegene het werk mooi vind. Zo kan ik van mezelf bepalen dat ik bijvoorbeeld het werk van Rembrand niet snel in mijn woonkamer zou hangen maar dat het kwalitatief wel een meester is. Hetzelfde vind ik van een hoop barok. etc. etc. [ Bericht 12% gewijzigd door Buschetta op 15-10-2007 14:17:55 ] | |
Plaas | maandag 15 oktober 2007 @ 14:30 |
Het spreekwoord gaat over de smaak van haring, koffie of oude sokken. Kunst is iets anders, zoals ik heb proberen uitleggen. Het is een te beperkte definitie van "discussie" om te zeggen dat het doel ervan is de ander te overtuigen. Mensen die op die manier discussieren begrijpen er niets van. Ze zijn ook heel onaangenaam in een debat. Het zijn de Marcel van Dams van deze wereld. Een discussie gaat niet over "winnen" of "verliezen". Het is echt jammer dat sommige mensen er dat in zien. Maar zelfs afgezien daarvan. Visies op kunst zijn rationeel, en ook het beoordelen van een kunstwerk kan prima op rationele gronden. Denk bijvoorbeeld maar aan het argument dat veel mensen aanvoeren om te zeggen dat moderne kunst lelijk is: "dat kan mijn neefje ook." Blijkbaar hebben die mensen de visie dat kunst technisch moeilijk moet zijn om te maken. Andere mensen hechten meer aan originaliteit of aan een achterliggende ideologie. Mensen die Mondriaan op basis van die rationele argumenten een kladderaar vinden, kunnen misschien nog best wel houden van primaire kleuren en rechte lijnen. Wie weet verfden ze zo hun garagedeur wel. Ze vinden het mooi (emotie), maar blijkbaar geen kunst (rationeel). Omdat meningen over kunst dus zo rationeel zijn, is er discussie over mogelijk, en kun je zelfs de ander overtuigen. Denk maar aan de filosofofen die boeken schreven over kunst. De opvattingen van Aristoteles hebben veel mensen overtuigd. Zijn invloed op de kunst is groot geweest. Opvattingen over kunst varieren ook per politiek systeem of per religie. Het socialisme (in pure vorm) stelt bijvoorbeeld dat kunst het volk moet verheffen, en al wat dat niet doet, is geen kunst. Dat is een politieke kunstopvatting waar wel degelijk over gedebateerd kan worden. Daarom kan de uitdrukking niet voor kunst gelden. De uitdrukking slaat op puur emotionele ervaringen als de smaak van broccoli (hoewel aan het emotionele daarvan ook nog wel getwijfeld kan worden, maar dat mogen de psychologen doen). Er is ook weinig rationeels aan om rood een mooie kleur te vinden. De Latijnse uitdrukking is dus wel in orde, maar niet van toepassing op kunst of politiek. | |
Buschetta | maandag 15 oktober 2007 @ 14:36 |
quote:leuk betoog. Maar ik vind vooralsnog dat er een verschil is tussen het herkennen van kwaliteit in een werk en je eigen smaak met betrekking tot een werk. Ik denk dan ook dat jij niet goed inziet wat smaak is en hoe je die uitdrukking moet opvatten. Dus over smaak valt gewoon niet te twisten. Over kwaliteit wel ![]() | |
Plaas | maandag 15 oktober 2007 @ 14:47 |
quote:Zeggen dat de ander het niet begrijpt en hem daarmee als inferieur wegzetten: nog iets dat de discussie doodslaat. | |
Buschetta | maandag 15 oktober 2007 @ 15:08 |
quote:Ik constateer gewoon dat jij het spreekwoord niet ziet zoals mijns inziens bedoelt is. Smaak = voorkeur Volgens jouw theorie zou je dus kunnen stellen dat een persoon nadat hij zich kennis heeft meester gemaakt over gebruikte technieken en over de manier waarop bepaalde dingen tot stand komen plotsling een bepaald stuk mooier gaat vinden dan voorheen. Dat kan kloppen in vele opzichten alleen dan kan je niet stellen dat over smaak valt te twisten. Je kan hooguit stellen dat smaak door het vergroten van inzichten beinvloed kan worden en dus kan veranderen. Ook stel jij dat het spreekwoord alleen slaat op eten en andere zaken behalve kunst. En zelfs bij eten zet je een kanttekening. Iedereeen heeft gewoon een andere belevingswereld en over die beleving kan je naar mijn mening simpelweg niet over twisten. Je kan hooguit een uitwisseling van ideen hebben en dan je mening bijstellen. Maar dan hoef je een kunstwerk niet opeens mooi door te vinden. Je kan wel kwaliteit herkennen en zodanig waarderen. Maar daardoor zal een persoon zijn smaak niet direct veranderen. | |
Plaas | maandag 15 oktober 2007 @ 16:05 |
quote: Smaak is dus volgens jou "beleving". Dan is iemands mening, zijn politieke voorkeur, zijn godsdienst en zelfs zijn gedachten over het weer smaak. Dan kunnen we nergens meer over twisten. Ik wil een onderscheid maken tussen smaak en mening. Smaak is dan meer lichamelijk, het is vergelijkbaar met iemands beleving van warm en koud. Die is dus individueel, maar niet door de ratio van het individu bepaald. Iemands mening is dat wel. Als je iets erg vies vindt, dan doet het pijn het te eten. Als je iets erg vind stinken, dan doet dat zeer aan je neus. Smaak is dus een gevoelsbeleving. Er zijn wel verklaringen voor te vinden (zo vinden we vaak dingen vies die niet gezond voor ons zijn, en vinden we lekker wat we gewend zijn) maar die is het individu zich niet bewust. Iemands smaak is in deze definitie dus geen gevolg van iemands ontwikkeling. Deze smaak verschilt wel per cultuur, maar toch niet enorm, en de verschillen zijn te verklaren uit gewenning. De meeste Nederlanders lusten wel anijs, omdat we dat van jongs af aan eten (drop, muisjes, taaitaai). Veel Belgen zijn er niet van jongs af aan mee vertrouwd en vinden anijs niet lekker. Anijs wel of niet lekker vinden ligt niet aan iemands kennis over het kruid. Alleen gewenning is van invloed op deze "smaak". De tweede betekemis van smaak is eigenlijk figuurlijk en slaat op iemands mening over mooi of lelijk, goed of fout. Dit is dus eigenlijk een mening. Die is gebaseerd op iemands omtwikkeling en kennis. Deze smaak blijkt niet alleen cultureel enorm te verschillen, maar ook bij sociale klasse, opleidingsniveau, bevooroordeeldheid en intelligentie. Deze smaak is dus veel duidelijker door de geest en door de buitenwereld bepaald en kan ook veranderen naarmate iemands kennis toeneemt. Iemand die bv. de politieke overtuiging heeft dat kunst het volk moet opvoeden, zal een kunstwerk dat dit duidelijk niet doet afkeuren. Een preutse pastoor zal zo Turks Fruit van Jan Wolkers een heel onaangenaam boek vinden. Iemand die hecht aan traditie en autoriteit volgens de principes van de Gouden Eeuw zou de Nachtwacht maar een chaotisch geval vinden. Deze smaak ligt dus veel dichter bij onze beleving van goed en fout, de ethiek. Smaak is dan ineens gepolitiseerd. Deze smaak zou ik dan liever mening noemen, om verwarring met de eerste betekenis te voorkomen. Bij deze smaak is discussie net zo goed mogelijk als bij politiek. | |
DrDurden | maandag 15 oktober 2007 @ 23:29 |
Vind zo'n Mondriaan eigenlijk wel mooi. Schilderen tot eenvoud teruggedraaid, en daarom juist zo mooi. Wat ik ook zo goed vind, is dat je hem per schilderij steeds expressionistischer ziet worden, zoals een aantal posts hierboven al stond. Hetzelfde kon je zien bij De Schreeuw, van Edvard Munch. Je ziet diverse schetsen en oefeningen, die uiteindelijk leiden tot het prachtige eindresultaat, waarin amper nog iets van de eerste schets is terug te vinden. | |
#ANONIEM | dinsdag 16 oktober 2007 @ 05:00 |
quote:Ja. "Martin van Warning" ![]() Is er al een Paulus Potter topic? ![]() |