quote:
Op maandag 15 oktober 2007 15:08 schreef Buschetta het volgende: Iedereeen heeft gewoon een andere belevingswereld en over die beleving kan je naar mijn mening simpelweg niet over twisten.
Smaak is dus volgens jou "beleving". Dan is iemands mening, zijn politieke voorkeur, zijn godsdienst en zelfs zijn gedachten over het weer smaak. Dan kunnen we nergens meer over twisten.
Ik wil een onderscheid maken tussen smaak en mening.
Smaak is dan meer lichamelijk, het is vergelijkbaar met iemands beleving van warm en koud. Die is dus individueel, maar niet door de ratio van het individu bepaald. Iemands mening is dat wel.
Als je iets erg vies vindt, dan doet het pijn het te eten. Als je iets erg vind stinken, dan doet dat zeer aan je neus. Smaak is dus een gevoelsbeleving. Er zijn wel verklaringen voor te vinden (zo vinden we vaak dingen vies die niet gezond voor ons zijn, en vinden we lekker wat we gewend zijn) maar die is het individu zich niet bewust. Iemands smaak is in deze definitie dus geen gevolg van iemands ontwikkeling.
Deze smaak verschilt wel per cultuur, maar toch niet enorm, en de verschillen zijn te verklaren uit gewenning. De meeste Nederlanders lusten wel anijs, omdat we dat van jongs af aan eten (drop, muisjes, taaitaai). Veel Belgen zijn er niet van jongs af aan mee vertrouwd en vinden anijs niet lekker. Anijs wel of niet lekker vinden ligt niet aan iemands kennis over het kruid. Alleen gewenning is van invloed op deze "smaak".
De tweede betekemis van smaak is eigenlijk figuurlijk en slaat op iemands mening over mooi of lelijk, goed of fout. Dit is dus eigenlijk een
mening. Die is gebaseerd op iemands omtwikkeling en kennis. Deze smaak blijkt niet alleen cultureel enorm te verschillen, maar ook bij sociale klasse, opleidingsniveau, bevooroordeeldheid en intelligentie. Deze smaak is dus veel duidelijker door de geest en door de buitenwereld bepaald en kan ook veranderen naarmate iemands kennis toeneemt.
Iemand die bv. de politieke overtuiging heeft dat kunst het volk moet opvoeden, zal een kunstwerk dat dit duidelijk niet doet afkeuren. Een preutse pastoor zal zo Turks Fruit van Jan Wolkers een heel onaangenaam boek vinden. Iemand die hecht aan traditie en autoriteit volgens de principes van de Gouden Eeuw zou de Nachtwacht maar een chaotisch geval vinden.
Deze smaak ligt dus veel dichter bij onze beleving van goed en fout, de ethiek. Smaak is dan ineens gepolitiseerd. Deze smaak zou ik dan liever mening noemen, om verwarring met de eerste betekenis te voorkomen. Bij deze smaak is discussie net zo goed mogelijk als bij politiek.