Ja, ik wilde wel naar Nice, maar kon vervolgens geen datum vinden waarop dat beschikbaar is.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 12:03 schreef Fogel het volgende:
[..]
Kijk eens bij de WebAwards...
Met de huidige aanbieding kan je voor 15k punten hierheen:
Amsterdam - Milan Malpensa 12,500 retourvlucht
Amsterdam - Nice / Zurich / London Heathrow / Teeside 10,000 retourvlucht (15000 in europe select)
Amsterdam - Tallinn 15,000 retourvlucht
Normaal gesproken krijg je de kaart zo'n 2 maanden nadat je je eerste 'kwalificerende vlucht' gemaakt hebt.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 15:10 schreef Vernidal het volgende:
Hoe lang duurt het voordat ik die kaart eindelijk binnenkrijg?
Ik heb hem 4 maanden geleden al aangevraagd, en ondertussen wil ik nieuwe reizen boeken...![]()
Ik krijg altijd meteen zo'n kartonnen kaart todat ze me de echte toesturen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 16:40 schreef Fogel het volgende:
[..]
Normaal gesproken krijg je de kaart zo'n 2 maanden nadat je je eerste 'kwalificerende vlucht' gemaakt hebt.
Zolang je het nummer van je kaart hebt, kan je dat gewoon opgeven bij bestelling, daar heb je geen echte kaart voor nodig... (en anders kan je nog altijd missing miles claimen)
Als jij van te voren belt kan je met zo'n karretje naar je vlucht worden gebracht. En als er dan nog problemen zijn dan melden die mensen dat aan de steward van je aansluiting.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 09:19 schreef BroodjePindakaas het volgende:
Werkelijk achterlijk.
Uw Miles-saldo : 155 343 Miles
Maar ho maar, geen enkele goede vlucht te vinden Zomer 2008. Naar JFK bijvoorbeeld, alleen de KL643 in C (die dus aankomt om 20:05, en dan moet ik een 74E vliegen....). Terug met AF (in F) met slechts een uur layover in CDG.. wat ik natuurlijk nooit haal door dat achterlijke vliegveld.
Als ik de helpdesk bel willen ze ook niet helpen.
Flying Dutchman was vele malen beter.
Kloptquote:Op woensdag 17 oktober 2007 10:43 schreef BroodjePindakaas het volgende:
Mja weet ik, ik weet alleen niet hoe ze zijn MOCHT ik de aansluiting missen met omboeken.. Heb op FT gelezen dat het nogal ligt aan wie je treft.. de een wordt gratis omgeboekt, de ander mag 200+ euro neerleggen (!!)..
quote:Het mag eigenlijk niet maar ik vind het zo zielig
Als je een beetje doorrent kan je het ook wel af zonder karretje. Het is bij zulke korte overstaptijden alleen de vraag of je bagage ook mee komt. Het valt me wel op dat je bij reizen via CDG erg vaak zulke korte overstaptijden tegenkomt. Europese aansluiting en dan 40-45 minuten is geen uitzondering.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 10:17 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Als jij van te voren belt kan je met zo'n karretje naar je vlucht worden gebracht. En als er dan nog problemen zijn dan melden die mensen dat aan de steward van je aansluiting.
dat is altijd de vraag. Mijn ervaring; meestal nietquote:Op vrijdag 7 maart 2008 21:10 schreef Fogel het volgende:
Graag gedaan! Ik hoop dat er nog stoelen vrij zijn op de data dat je wil vliegen.
quote:Op woensdag 12 maart 2008 23:11 schreef darktower het volgende:
Ok, ticket geboekt! Retour Toronto-Amsterdam voor 25.000 miles. Kostte 50 EUR aan belasting, meer niet...
Ik boek zelf net een retour Amsterdam - Toronto (ook 25000 webaward) en betaal totaal 225.69 aan toeslagenquote:Op woensdag 12 maart 2008 23:11 schreef darktower het volgende:
Ok, ticket geboekt! Retour Toronto-Amsterdam voor 25.000 miles. Kostte 50 EUR aan belasting, meer niet...
Ik ben veel naar New York gevlogen (woonde er 4 jaar) met KLM en er is altijd maaltijdservice (twee maal zelfs). Dat kun je ook niet achterwege laten op zo'n lange vlucht.quote:Op zondag 14 oktober 2007 23:21 schreef Tourniquet het volgende:
¤ 180.09
Zie alleen staan bij de reservering: "Er worden aan boord geen maaltijden aangeboden". Is dat weer nieuw ofzo?![]()
Het staat er nog steeds, bij de Award reserveringen. Gekke Fransen.quote:Op maandag 17 maart 2008 11:48 schreef jaco het volgende:
[..]
Ik ben veel naar New York gevlogen (woonde er 4 jaar) met KLM en er is altijd maaltijdservice (twee maal zelfs). Dat kun je ook niet achterwege laten op zo'n lange vlucht.
De KL644 vertrekt om 11 uur s'avonds. Dan heb je normaalgesproken al gegeten. Ik heb die vlucht zelf ooit gevlogen en in mijn herinnering werd er een warme snack/mini maaltijd uitgedeeld. Misschien willen ze met die mededeling mensen waarschuwen dat ze geen volledige maaltijd kunnen verwachten ?
1) Op www.klm.nlquote:Op donderdag 12 juni 2008 17:00 schreef --Christiaan-- het volgende:
Ik zal wel ontzettend dom zijn, maar een paar dingen kan ik nergens vinden.
1. Waar vraag ik een kaart aan voor KLM, of is dat alleen op uitnodiging?
2. Kost het geld?
Bedankt alvast.
ze doen net zoiets bij KLM. Als je de goedkoopste tickets boekt krijg je ook maar 25%.quote:Op donderdag 12 juni 2008 20:12 schreef just.in.case het volgende:
Iemand toevallig ervaringen met het Top Bonus Miles-programma van AirBerlin? Ben aan het sparen, maar moet binnen een jaar tijd 10.000 miles hebben.. Best lastig, aangezien alle goedkope vluchten voor slechts 25% aan miles sparen.
Met name korting op vliegtickets en bij genoeg miles volledig gratis vluchten, maar dan moet je wel even sparen. Vanaf 10.000 miles heb je een gratis enkele reis binnen europa excl. belastingen. Domestic flights vanaf 7500, maar daar heb je in Nederland dan weer wat minder aan.quote:Op donderdag 12 juni 2008 20:59 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
[..]
ze doen net zoiets bij KLM. Als je de goedkoopste tickets boekt krijg je ook maar 25%.
Met Air Berling geen ervaring. Staat er niet ergens op de site/ in de voorwaarden waar je ze voor kan gebruiken? Alleen voor korting op vliegtickets of ook voor andere zaken?
Ben er ook voor benaderd. Is op zich wel interessant, maar ¤85 euro per jaar vind ik wat prijzigquote:Op donderdag 7 augustus 2008 21:32 schreef Fogel het volgende:
Leuke aanbieding van de KLM met Amex: 25.000 punten krijgen als je een combikaart aanvraagt, uiteraard met enkele voorwaarden (bv: eerste jaar wel contributie betalen, en in de eerste maand 500¤ uitgeven).
Zie hier: http://www.americanexpres(...)flyingblue/index.cgi
Je kan ook voor de andere aanbieding gaan waar je 2500 punten krijgt en het eerste jaar gratis. Als het alleen om de punten gaat, zeg je gewoon in maand 11 op.quote:Op donderdag 7 augustus 2008 21:41 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
[..]
Ben er ook voor benaderd. Is op zich wel interessant, maar ¤85 euro per jaar vind ik wat prijzig
Ja jezus, en die gasten BLIJVEN maar bellen met hun aanbieding.quote:Op donderdag 7 augustus 2008 21:32 schreef Fogel het volgende:
Leuke aanbieding van de KLM met Amex: 25.000 punten krijgen als je een combikaart aanvraagt, uiteraard met enkele voorwaarden (bv: eerste jaar wel contributie betalen, en in de eerste maand 500¤ uitgeven).
Zie hier: http://www.americanexpres(...)flyingblue/index.cgi
In je profiel zetten dat je niet in Nederland woont, dan ben je van ze afquote:Op vrijdag 8 augustus 2008 11:48 schreef Hik het volgende:
[..]
Ja jezus, en die gasten BLIJVEN maar bellen met hun aanbieding.
idd :quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 11:48 schreef Hik het volgende:
[..]
Ja jezus, en die gasten BLIJVEN maar bellen met hun aanbieding.
Oh, wat klinkt dit bekend. Die silver card wordt een stuk lastiger dankzij die goedkope trip naar Lima.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 09:02 schreef Hik het volgende:
Nu maar afwachten of ik dit jaar nog goud haal. Mijn organisatie heeft een ander boekkantoor, die meer hun best doen voor goedkope tickets. Prima natuurlijk, maar daar gaan m'n miles...
En ja dat is heel veel wanneer je dat vergelijkt mijn een veel langere afstand als AMS-BKK of AMS-GRU waar de totale toeslag 378 euro pp bedraagt.quote:Op dinsdag 30 september 2008 08:08 schreef jpjedi het volgende:
BA: 137.000 miles
Flying blue: 456.000 miles
Krisflyer (singapore): 79.000 miles
Kingfisher kings club: 124.000 miles
Had eigenlijk nooit naar die miles gekeken en ik wilde dus er maar eens een keer gebruik van maken. ik tickets opvragen met flying blue AMS-NY retour met mijn vrouw, zus en zwager... 1300 euro aan taxen en toelages.![]()
Lekker laten zitten dus
Ja inderdaad.. was wel beetje tegenvaller eigenlijk.quote:Op dinsdag 30 september 2008 11:26 schreef Buzz129 het volgende:
[..]
En ja dat is heel veel wanneer je dat vergelijkt mijn een veel langere afstand als AMS-BKK of AMS-GRU waar de totale toeslag 378 euro pp bedraagt.
Door de wereld deals is het voor de korte termijn ook niet aantrekkelijk of een award ticket te kopen AMS-EWR. Kost je een hele hoop miles terwijl je al een ticket all in kunt krijgen voor 556 euro.
Dat is niet helemaal waar. Wanneer je AMS-NYC (of DTW of ORD etc.) vliegt kun je vaak nog upgraden. Kijk op seatcounter.com of er nog plaatsen in C vrij zijn en vraag dat nogmaals bij de bagage dropoff . Na de paspoort controle als een speer naar de transfer balie en vragen om een upgrade. Kost je 100 euro en 25000 miles voor een enkele reis. Doe ik heel vaak sinds we als bedrijfs policy geen Business Class meer vliegen maar daarvoor in de plaats een redelijk riante netto vergoeding als compensatie krijgen.quote:Op dinsdag 30 september 2008 12:32 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Ja inderdaad.. was wel beetje tegenvaller eigenlijk.
Upgraden gaat ook al niet omdat je bij FB alleen kan upgraden als je in de hoogste klasse economy boekt.. die ticket kost al zowat net zoveel als een BC ticket..
?quote:Op dinsdag 30 september 2008 11:26 schreef Buzz129 het volgende:
[..]
En ja dat is heel veel wanneer je dat vergelijkt mijn een veel langere afstand als AMS-BKK of AMS-GRU waar de totale toeslag 378 euro pp bedraagt.
Door de wereld deals is het voor de korte termijn ook niet aantrekkelijk of een award ticket te kopen AMS-EWR. Kost je een hele hoop miles terwijl je al een ticket all in kunt krijgen voor 556 euro.
Ik zou zeggen lees de foldertjes van * alliance eens door die je waarschijnlijk ook wel bij LH in het vliegtuig kunt vinden. Meer wil er eigenlijk hier niet over zeggen als je begrijpt wat ik bedoel!quote:Op donderdag 2 oktober 2008 15:38 schreef axz0l het volgende:
Misschien een stomme vraag..
Ik heb dit jaar wat vluchten geboekt bij Lufthansa, en ik kan daarop zo'n 15.000 miles krijgen. Verder ben ik van plan nog wat vluichten te boeken bij Air Canada waardoor de miles alleen maar oplopen, alleen ben ik dus niet lid van dat frequent flyer programme, omdat ik nergens kan vinden of je contributie moet betalen of iets in die trend.
Wat zijn nou precies de voorwaarden? Moet je verplicht een X aantal vluchten per jaar maken? Zit er een bedrag aan per jaar wat je moet betalen om lid te worden van zo'n frequent flyer program?
Het enige wat ik wil is op mn vluchten wat miles sparen en die misschien eens te gebruiken voor een leuk souveniertje :p
Ligt er helemaal aan welke klasse je economy is..Je moet in een van de 3 hoogste klassen van economy zitten om te kunnen upgraden.quote:Op dinsdag 30 september 2008 14:09 schreef Buzz129 het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar. Wanneer je AMS-NYC (of DTW of ORD etc.) vliegt kun je vaak nog upgraden. Kijk op seatcounter.com of er nog plaatsen in C vrij zijn en vraag dat nogmaals bij de bagage dropoff . Na de paspoort controle als een speer naar de transfer balie en vragen om een upgrade. Kost je 100 euro en 25000 miles voor een enkele reis. Doe ik heel vaak sinds we als bedrijfs policy geen Business Class meer vliegen maar daarvoor in de plaats een redelijk riante netto vergoeding als compensatie krijgen.
quote:Op donderdag 2 oktober 2008 17:36 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Ligt er helemaal aan welke klasse je economy is..Je moet in een van de 3 hoogste klassen van economy zitten om te kunnen upgraden.
oftewel daar heb ik inderdaad dus ook geen klap aan.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 20:32 schreef TGV2 het volgende:
[..]
Upgraden met alleen miles: alleen indien er geboekt is in de Y, S of B klasse
Upgraden met miles en cash: alle andere boekingsklassen met uitzondering van V-klasse. DIt is alleen mogelijk op Schiphol en alleen voor een enkele reis.
Business class upgrades worden overigens geboekt in de I-klasse. Kijken of er nog plek is in C zegt dus niets.
Ja de tijd van bijna gratis vliegen op je miles is waarschijnlijk voorgoed voorbij. Het wordt tijd dat er eens iemand wakker wordt en dat het verplicht wordt om dit soort toeslagen in de basis ticket prijs te verdisconteren. Want nu wordt er zelfs met de toeslagen op de basis tarieven geconcurreerd. Maar dan zullen de benodigde miles per award ticket ook wel weer omhoog gaan.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 04:41 schreef jpjedi het volgende:
[..]
oftewel daar heb ik inderdaad dus ook geen klap aan.![]()
Griep miles
quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 13:34 schreef Jaguarized het volgende:
Dus als ik het goed begrijp is er een soort van fixed price per klasse maar lap je daarnaast ook nog eens miles? Best wel dubbelop dus. En het aantal miles vind ik dan niet terug.
Uiteindelijk is het wel reeel om een gestaffeld bedrag te moeten bijbetalen ten opzichte van full flex economy tickets, de duurste dus, die niets hoeven bij te betalen. Nu begrijp ik ook waarom ik onlangs 250 euro moest bijbetalen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 18:57 schreef Jaguarized het volgende:
Das toch belachelijk, doe dan één van beiden maar niet dubbelop.
Dat ligt dan waarschijnlijk toch wel aan de route die je vliegt. Zowel naar Singapore als naar Sao Paulo, heeft Air France me nog nooit gratis geupgrade terwijl ik dit bij KLM wel regelmatig meemaak. Ik krijg onderdehand een beetje de indruk dat (Nederlandse?) Platinum Members bij Air France een beetje gediscrimineerd worden t.o.v. de Fransen maar dat is een persoonlijk gevoel.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 13:46 schreef jpjedi het volgende:
Ik ben een beetje gek om bij te gaan lappen uit eigen zak. Bij Air france word ik regelmatig ongevraagd ge-upgrade en dat vind ik dan wel een fijne geste. Een ticket boeken met miles is nog steeds iets dat me dan geld kost maar als dat goedkoper is dan een los ticket dan kan ik daar nog zelf voor kiezen.
Aha! Hier kan je wel eens gelijk in hebben! Ik heb namelijk een AF nummerquote:Op vrijdag 3 oktober 2008 23:22 schreef Buzz129 het volgende:
[..]
Dat ligt dan waarschijnlijk toch wel aan de route die je vliegt. Zowel naar Singapore als naar Sao Paulo, heeft Air France me nog nooit gratis geupgrade terwijl ik dit bij KLM wel regelmatig meemaak. Ik krijg onderdehand een beetje de indruk dat (Nederlandse?) Platinum Members bij Air France een beetje gediscrimineerd worden t.o.v. de Fransen maar dat is een persoonlijk gevoel.
www.klm.comquote:Op woensdag 8 oktober 2008 00:44 schreef JZweeds het volgende:
Snel een vraagje. Met mijn Flying blue gold krijg ik ook miles bij Delta, toch?
Dat valt tegen. Ik blijf dit jaar waarschijnlijk toch weer net op de grens steken, terwijl ik toch wel genoeg Award miles heb.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 17:58 schreef jaco het volgende:
Als je binnen 20 maanden genoeg award miles hebt voor een vlucht ben je waarschijnljk toch al silver geworden tijdens het verdienen daarvan. Het lijkt een maatregel om af te komen van die Ivory-deelnemers waarvan er toch maar weinig zullen doorstoten naar silver en verder.
Ik denk dat je het verkeerd bedrijpt... je moet 1 enkele vlucht met de KLM of partner maken per 20 maanden om je punten te behouden (er staat nergens dat je punten moet verzamelen ter waarde van een awardvlucht om je punten te mogen houden). Als je dat niet eens lukt, heb je niks te zoeken in een frequent flyer programma wat mij betreft.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 17:58 schreef jaco het volgende:
Als je binnen 20 maanden genoeg award miles hebt voor een vlucht ben je waarschijnljk toch al silver geworden tijdens het verdienen daarvan. Het lijkt een maatregel om af te komen van die Ivory-deelnemers waarvan er toch maar weinig zullen doorstoten naar silver en verder.
Ik ging uit van het bericht in dit forum: Per 1 april 2009 wordt voor alle Ivory-deelnemers de geldigheidsduur van alle Award Miles verminderd van 36 naar 20 maanden. Ik nam dus aan dat je simpelweg je punten op moet maken voor de 20 maanden om zijn. Maar je hebt mijns inziens gelijk: met 1 vlucht stel je al je miles weer 20 maanden veilig.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 19:35 schreef Fogel het volgende:
[..]
Ik denk dat je het verkeerd bedrijpt... je moet 1 enkele vlucht met de KLM of partner maken per 20 maanden om je punten te behouden (er staat nergens dat je punten moet verzamelen ter waarde van een awardvlucht om je punten te mogen houden). Als je dat niet eens lukt, heb je niks te zoeken in een frequent flyer programma wat mij betreft.
Voor KLM is het vooral een boekhoudkundige maatregel. Alle miles vertegenwoordigen een waarde die de KLM in de boeken moet opnemen. Door deze maatregel vervallen straks een flink aantal miles en staat de balans er weer wat beter voor.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 15:07 schreef jaco het volgende:
[..]
Het is nog wel een interessante vraag: waarom willen ze hiervan af? Ze hoeven al die Ivory deelnemers alleen maar jaarlijks een kaart te sturen en een tijdschrift waaraan je kunt verdienen met advertenties. Deze Ivory deelnemers vormen verder een mooi adressenbestand met reizigers die meer dan gemiddeld gevoelig zijn voor KLM aanbiedingen.
Gokje gezien eerdere ervaringen, maar ik denk dat per 1 april 2009 alle punten vervallen van kaarhouders die sinds 1 augustus 2007 niet meer met KLM gevlogen hebben. dan hebben ze namelijk gelijk op die datum een beter balans resultaat. En terecht, want al die balansverplichtingen voor punten die in de praktijk toch nooit opgesoepeerd zullen worden zijn eigenlijk maar onzin.quote:Op vrijdag 26 december 2008 15:41 schreef oYo het volgende:
Gaat de termijn van 20 maanden vanaf 1 april in of is het zo dat men vanaf 1 april terugrekent en alles wat ouder is dan 20 maanden eraf haalt?
Taalkundig geanalyseerd betekent dit dat de Award Miles van voor 1 april 2009, 36 maanden geldig blijven. Voor volledige zekerheid zou je het aan Flying Blue moeten vragen.quote:From 1 April 2009, for Ivory members, the validity period for all Award Miles will be reduced from 36 months to 20 months.
( http://www.flyingblue-info.com/nl/duree.html#ancre2 )quote:De nieuwe regel gaat 1 april 2009 in. Vanaf deze datum blijven Award Miles levenslang geldig, mits u een keer per 20 maanden een vlucht* maakt met een van onze partners**.
Deze regel geldt voor alle Flying Blue-deelnemers, ongeacht wanneer u bent ingeschreven. De regels zijn van toepassing op alle Award Miles, het maakt daar bij niet uit wanneer ze gespaard zijn.
Da's wel een goeie op zich. Dat wil zeggen dat autohuur of hotelovernachtingen daar ook onder horen te vallen.quote:Op maandag 26 januari 2009 22:11 schreef oYo het volgende:
Als jemiles spaart via je AMEX vervallen je miles niet. Je schrijft regelmatig bij...
Heb dit gecheckt bij KLM.
Weird ..... Ik dacht dat het bij die award miles ging om de Level miles die je in 20 maanden bij elkaar harkte. Ik krijg ook FB award miles via mijn Hhoners card maar die leveren geen level miles op, en die van amex ook niet.quote:Op maandag 26 januari 2009 22:11 schreef oYo het volgende:
Als jemiles spaart via je AMEX vervallen je miles niet. Je schrijft regelmatig bij...
Heb dit gecheckt bij KLM.
Op zich wel juist, maar dat gaat alleen maar op voor een Europese trip en niet voor een intercontinentale vlucht. En daar zijn die miles nu juist zo handig voor. Want 25000 miles voor een anderhalf tot 2 uur vlucht in Europa is natuurlijk belachlijk wanneer ik voor 80000 miles in 10 tot 12 uur naar Azie of Zuid Amerika kan vliegen.quote:
Maar waar wil je die duizenden miles dan voor gebruiken? De belasting van een retour is vaak al hoger dan een ticket inclusief belasting met een low-cost carrier. Met een LCC ben je totaal dan minder kwijt en het kost je zelfs geen bergen met miles...
Zo lees ik het ook jaquote:Op maandag 26 januari 2009 12:12 schreef jaco het volgende:
De Flying Blue website is geupdated en er staat nu ...
[..]
( http://www.flyingblue-info.com/nl/duree.html#ancre2 )
Als je dus Miles had die bijna afliepen op 1 april, dan heb je een eenmalig voordeeltje dankzij de invoering van deze regel: ze blijven nogmaals 20 maanden geldig. Tenminste, zo begrijp ik deze tekst.
Mee eens, alleen voor intercontinentaal en bij voorkeur business class heeft het nut om punten te gebruiken. Maar ik gok dat de mensen die "klagen" dat ze eens per 20 maanden moeten vliegen om hun punten te behouden niet snel aan de vereiste 80000 punten zullen komen.quote:Op maandag 26 januari 2009 22:48 schreef Buzz129 het volgende:
[..]
Fogel
[..]
Op zich wel juist, maar dat gaat alleen maar op voor een Europese trip en niet voor een intercontinentale vlucht. En daar zijn die miles nu juist zo handig voor. Want 25000 miles voor een anderhalf tot 2 uur vlucht in Europa is natuurlijk belachlijk wanneer ik voor 80000 miles in 10 tot 12 uur naar Azie of Zuid Amerika kan vliegen.
Dat is niet mogelijk, omdat de LCC dezelfde belastingen over het ticket moet berekenen als de traditionele partij. De belastingen worden per luchthaven en land vastgesteld, niet per luchtvaartmaatschappij.quote:Op maandag 26 januari 2009 20:42 schreef Fogel het volgende:
Maar waar wil je die duizenden miles dan voor gebruiken? De belasting van een retour is vaak al hoger dan een ticket inclusief belasting met een low-cost carrier. Met een LCC ben je totaal dan minder kwijt en het kost je zelfs geen bergen met miles...
O ja? Moet je voor de gein eens de opbouw van de tarieven van KLM en Singapore Airlines vergelijken voor een retour AMS-SIN of KLM met China Airlines of EVA op de route AMS-BKK. Dan zul je zien dat de basis tarieven bij KLM heel laag zijn en de toeslagen heel hoog. Bij die andere maatschappijen is de toeslag meer op de werkelijkheid gebaseerd, met dan weer hogere basis tarieven.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 12:06 schreef jaco het volgende:
[..]
Dat is niet mogelijk, omdat de LCC dezelfde belastingen over het ticket moet berekenen als de traditionele partij. De belastingen worden per luchthaven en land vastgesteld, niet per luchtvaartmaatschappij.
Inderdaad, en nog 'beter'... kijk eens wat de toeslagen zijn als je een award ticket wil boeken versus een normaal KLM ticket. Het zal je op gaan vallen dat de toeslagen (soms fors) hoger zijn bij award tickets.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:47 schreef Buzz129 het volgende:
[..]
O ja? Moet je voor de gein eens de opbouw van de tarieven van KLM en Singapore Airlines vergelijken voor een retour AMS-SIN of KLM met China Airlines of EVA op de route AMS-BKK. Dan zul je zien dat de basis tarieven bij KLM heel laag zijn en de toeslagen heel hoog. Bij die andere maatschappijen is de toeslag meer op de werkelijkheid gebaseerd, met dan weer hogere basis tarieven.
En KLM houdt het lekker zo want dan hoeven ze die miles enerzijds ook niet zo hoog in hun boeken te waarderen en anderzijds vangen ze veel meer wanneer die miles besteed worden. KLM is wel slim hoor, maar ik begin er zo erg van te balen dat ik sterk overweeg wanneer ik volgend jaar mogelijk mijn Platinum for ever haal, toch maar eens wat vaker met een One World partner te vliegen.
De enige verklaring zou moeten zijn, dat bepaalde toeslagen een bepaald percentage van de ticketprijs zijn ? En als je een gewoon ticket wilt boeken, een lagere ticketprijs krijgt ? En bij een award ticket uitgegaan wordt van de fullfare ticket ? Waardoor in het laatste geval je hogere toeslagen krijgt ? Als je het dus procentueel berekend ?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:25 schreef Fogel het volgende:
[..]
Inderdaad, en nog 'beter'... kijk eens wat de toeslagen zijn als je een award ticket wil boeken versus een normaal KLM ticket. Het zal je op gaan vallen dat de toeslagen (soms fors) hoger zijn bij award tickets.
Wie legt het me uit... de KLM zelf heeft er in ieder geval geen fatsoenlijke verklaring voor.
In Amerika lukt je dit wel, in Europa volgens mij geen kans! In ieder geval niet met FB miles. Maar dat heeft dus ook geen zin gezien de maatschappijen in Skyteam. Je wilt toch geen FB miles inruilen voor het Mille Miglia concept van Alitalia neem ik aan?quote:Op vrijdag 20 maart 2009 10:22 schreef Zith het volgende:
Is het mogelijk om punten over te maken naar een ander?
De Flying Blue website staat hierom bekend. Ook de -vaak zeer gunstige- promo awards zijn soms domweg niet te boeken. Hieronder een link naar een discussie hierover ("Award booking issues on FB website"). Misschien biedt het enige troost ....quote:Op woensdag 8 april 2009 23:09 schreef Buzz129 het volgende:
Nee wat gebeurt er tijdens het internet boeken bij KLM, zegt die pagina na vlucht selectie dat het geen 120000 miles zijn, maar gewijzigd is in 160000 miles.
Business class tickets kopen, dan krijg je meer dan 25%.quote:Op vrijdag 10 april 2009 11:56 schreef Blik het volgende:
heb ook een FB-kaart aangevraagd. Ik lekker vluchten boeken via mijn werk. Blijkt dat ik maar 25% miles krijg voor mijn vluchten
Helaas mag ik geen business class vliegen van mijn baasquote:Op vrijdag 10 april 2009 12:17 schreef Fogel het volgende:
[..]
Business class tickets kopen, dan krijg je meer dan 25%.
Ik mag bij mijn 2e werkgever de punten die ik verdien niet prive gebruiken, dus het maakt me weinig uit hoeveel of weinig ik er krijg.
Dat hoor ik steeds vaker. En ik blijf het idioot vinden wanneer je die gratis miles, waar je niets voor hoeft te doen, niet zelf mag besteden. Als ik met een leaseauto tank mag ik toch ook de shell zegeltjes of de freebees punten zelf houden. Ik zie het meer als een kleine compensatie voor het op zondag 12 uur op je reet in een vliegtuigstoel zitten sinds ook ik geen business class meer mag vliegen.quote:Op vrijdag 10 april 2009 12:17 schreef Fogel het volgende:
[..]
Business class tickets kopen, dan krijg je meer dan 25%.
Ik mag bij mijn 2e werkgever de punten die ik verdien niet prive gebruiken, dus het maakt me weinig uit hoeveel of weinig ik er krijg.
Een tip: als je snel je Gold level wilt halen, boek je al je trips via CDG. Kost vaak niets meer maar dan heb je per trip wel 4 level vluchten ipv 2. En zo heb je na 10 trips al je Gold level bereikt. Ik heb dat zo vaak gedaan en ook op trips binnen Europa naar b.v. Istanbul en Budapest. Mijn excuus was altijd dat die vertrektijden gunstiger waren zodat ik op de reisdag gewoon de hele dag op kantoor kon zijn en dus pas om 17 uur AMS-CDG hoefde te vliegen en zo de laatste vlucht vanaf CDG naar plaats van bestemming te nemen. Je moet het dan dus niet erg vinden om 's nachts om 1 uur in je hotel aan te komen. Maar het kan dus wel!quote:Op vrijdag 10 april 2009 11:56 schreef Blik het volgende:
heb ook een FB-kaart aangevraagd. Ik lekker vluchten boeken via mijn werk. Blijkt dat ik maar 25% miles krijg voor mijn vluchten
Je hebt nu toch ook zo ´n bedrijfsspaarsysteem bij KLM ? M.a.w., spaar je met zijn allen voor de bedrijfspot, van waaruit het bedrijf weer goedkope tickets kan boeken.quote:Op vrijdag 10 april 2009 15:01 schreef Buzz129 het volgende:
[..]
Dat hoor ik steeds vaker. En ik blijf het idioot vinden wanneer je die gratis miles, waar je niets voor hoeft te doen, niet zelf mag besteden. Als ik met een leaseauto tank mag ik toch ook de shell zegeltjes of de freebees punten zelf houden. Ik zie het meer als een kleine compensatie voor het op zondag 12 uur op je reet in een vliegtuigstoel zitten sinds ook ik geen business class meer mag vliegen.
En als er straks nog een belasting ambtenaar op het lumineuze idee komt om die award tickets te belasten, ben ik de eerste om naar One World over te stappen.
Overigens wordt het nog hard doorsparen voor die miles nu ik zie dat ik voor elke vlucht nog maximaal 50% van de oorspronkelijke miles verdien. Zo was GRU een dikke 24000 miles en nu nog maar 6 of max 12 duizend per trip. En NYC was altijd 14000 en nu nog maar 7000. Volgende keer toch eens proberen in het weekend te vertrekken en een Biz Seat bij Open Skies te reserveren. iemand al ervaring met Open Skies AMS-JFK?
Werkgever nummer 2 is de (Noorse) overheid. De reden dat je de miles zelf niet mag besten is het voorkomen dat er duurdere tickets geboekt worden dan noodzakelijk. Ook willen ze een eerlijke concurentiepostie voor de luchtvaartmaatschappijen (voornamelijk SAS en Norwegian) behouden. Ze zijn zelfs zo ver gegaan dat je op binnenlandse vluchten met de SAS totaal geen punten meer verdiend, niemand.quote:Op vrijdag 10 april 2009 15:01 schreef Buzz129 het volgende:
[..]
Dat hoor ik steeds vaker. En ik blijf het idioot vinden wanneer je die gratis miles, waar je niets voor hoeft te doen, niet zelf mag besteden. Als ik met een leaseauto tank mag ik toch ook de shell zegeltjes of de freebees punten zelf houden. Ik zie het meer als een kleine compensatie voor het op zondag 12 uur op je reet in een vliegtuigstoel zitten sinds ook ik geen business class meer mag vliegen.
Maar dat heeft toch totaal geen nut tov gold? (behalve 1 stapje hoger staan bij overboeking)quote:
Ik ga niet via CDG als ik ook direct kan vliegen voor een paar extra miles. Gelukkig zijn de vluchten waar ik het over heb in ieder geval wel continentaal (Chicago en Vancouver). En ga ik ook nog met Delta op vakantie naar Panama.quote:Op vrijdag 10 april 2009 15:10 schreef Buzz129 het volgende:
[..]
Een tip: als je snel je Gold level wilt halen, boek je al je trips via CDG. Kost vaak niets meer maar dan heb je per trip wel 4 level vluchten ipv 2. En zo heb je na 10 trips al je Gold level bereikt. Ik heb dat zo vaak gedaan en ook op trips binnen Europa naar b.v. Istanbul en Budapest. Mijn excuus was altijd dat die vertrektijden gunstiger waren zodat ik op de reisdag gewoon de hele dag op kantoor kon zijn en dus pas om 17 uur AMS-CDG hoefde te vliegen en zo de laatste vlucht vanaf CDG naar plaats van bestemming te nemen. Je moet het dan dus niet erg vinden om 's nachts om 1 uur in je hotel aan te komen. Maar het kan dus wel!
Het aantal enkele vluchten telt ook voor status, ongeacht hoeveel/weinig punten je krijgt.quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:50 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik ga niet via CDG als ik ook direct kan vliegen voor een paar extra miles. Gelukkig zijn de vluchten waar ik het over heb in ieder geval wel continentaal (Chicago en Vancouver). En ga ik ook nog met Delta op vakantie naar Panama.
geen idee eigenlijk.quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:42 schreef Fogel het volgende:
[..]
Maar dat heeft toch totaal geen nut tov gold? (behalve 1 stapje hoger staan bij overboeking)
Allereerst krijg je met een Platinum status 100% bonus miles tov 75% bij een Gold status. En je wilt niet weten hoeveel meer award tickets er voor Platinum beschikbaar zijn dan voor Gold level. Ooit eens met een collega gecheckt. Hij heeft Gold en ik een Plat status. Zoeken we allebei naar een award ticket AMS-BKK op dezelfde datum, zie ik wel beschikbaarheid voor 40000 miles, en hij kon alleen een flex ticket voor 80000 krijgen.!quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:42 schreef Fogel het volgende:
[..]
Maar dat heeft toch totaal geen nut tov gold? (behalve 1 stapje hoger staan bij overboeking)
OK, dus het heeft wel (wat) nut.quote:Op zaterdag 11 april 2009 15:28 schreef Buzz129 het volgende:
[..]
Allereerst krijg je met een Platinum status 100% bonus miles tov 75% bij een Gold status. En je wilt niet weten hoeveel meer award tickets er voor Platinum beschikbaar zijn dan voor Gold level. Ooit eens met een collega gecheckt. Hij heeft Gold en ik een Plat status. Zoeken we allebei naar een award ticket AMS-BKK op dezelfde datum, zie ik wel beschikbaarheid voor 40000 miles, en hij kon alleen een flex ticket voor 80000 krijgen.!
En ach die voorrang maakt me niet zoveel uit. Op een overboekte vlucht CDG-GRU op zaterdagavond vind ik het geen straf om vrijwillig mijn stoel op te geven, een nacht in een 5* hotel, 600 Euro cash en de volgende dag om 10 uur met een upgrade de dag vlucht te nemen. Vaak doe ik het erom!
Voor KLM gebruik je de Miles Finder.quote:Op zaterdag 11 april 2009 18:20 schreef Blik het volgende:
Is er trouwens een site waar je uit kunt zoeken hoeveel miles je route spaart?
Zooo, dat doe jij snel in goed drie maanden. 70000 miles in drie maanden, dat is meer dan 150 vlieg uren!!quote:
Of je vliegt een paar keer business voor je werk. Dan spaar je dubbel zo snel puntenquote:Op zaterdag 11 april 2009 21:15 schreef Buzz129 het volgende:
[..]
Zooo, dat doe jij snel in goed drie maanden. 70000 miles in drie maanden, dat is meer dan 150 vlieg uren!!![]()
Of ben je soms sinds 1 januari Platinum Member?
150 zou best kunnen. Ik vlieg meerdere keren per week en meestal met AF. In ieder geval de upgrade vanaf 1jan. Dus zal vorig jaar betreffen.quote:Op zaterdag 11 april 2009 21:15 schreef Buzz129 het volgende:
[..]
Zooo, dat doe jij snel in goed drie maanden. 70000 miles in drie maanden, dat is meer dan 150 vlieg uren!!![]()
Of ben je soms sinds 1 januari Platinum Member?
Hou ze in de gaten, ze zijn vreselijk slordig in het bijschrijven van punten.quote:Op donderdag 12 juni 2008 20:12 schreef just.in.case het volgende:
Iemand toevallig ervaringen met het Top Bonus Miles-programma van AirBerlin? Ben aan het sparen, maar moet binnen een jaar tijd 10.000 miles hebben.. Best lastig, aangezien alle goedkope vluchten voor slechts 25% aan miles sparen.
Als dat zo is ben ik no-time gold, mits ik tenminste ook level-miles krijg voor een Delta-Airlines vlucht?quote:Op zondag 3 mei 2009 19:16 schreef Fogel het volgende:
Als die 5 enkele vluchten in totaal 25000 miles of meer waren heb je gewoon zilver verdiend. Het is of enkele vluchten of punten wat telt, waar je het eerste mee boven de minimumgrens voor een andere kleur komt telt.
Dat ligt aan het programma, bij Emirates bijvoorbeeld kun je tot 8 familieleden linken aan je profiel, die wel lid moeten zijn van Skywards, als die dan vliegen krijg jij 20% van hun miles. Ook kun je voor niet familieleden jezelf "opofferen" als travel-coordinator, dan verdien je ook 20% van zijn of haar verdiende miles. Daarnaast kunnen skywards members ook miles aanelkaar schenken, en hier zit voor zover ik weet geen limiet op.quote:Op zondag 3 mei 2009 20:06 schreef Blik het volgende:
ff een vraag: Kun je ook miles sparen met vluchten van anderen? Bijvoorbeeld, ik ga met mijn vriendin naar Panama, kan ik dan ook miles sparen met de vluchten van mijn vriendin?
Kijk het even na op de website van het FF programma en hou er rekening mee dat je afhankelijk van de boekingsklasse soms maar 25% van de punten krijgt. In dat geval moet je de wereld een paar keer rond voordat je een punten genoeg hebt voor een andere status.quote:Op zondag 3 mei 2009 20:12 schreef Blik het volgende:
[..]
Als dat zo is ben ik no-time gold, mits ik tenminste ook level-miles krijg voor een Delta-Airlines vlucht?
Aha, ik dacht dat ik beide nodig hadquote:Op zondag 3 mei 2009 19:16 schreef Fogel het volgende:
Als die 5 enkele vluchten in totaal 25000 miles of meer waren heb je gewoon zilver verdiend. Het is of enkele vluchten of punten wat telt, waar je het eerste mee boven de minimumgrens voor een andere kleur komt telt.
Je moet inderdaad ieder jaar 25000 levelmiles, of 15 enkele vluchten, bij elkaar sprokkelen om je zilveren kaart te behouden. Als je 20 maanden niet vliegt zijn al je punten weg, 1 enkele vlucht binnen 20 maanden en dan mag je je punten houden.quote:Op zondag 3 mei 2009 21:14 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Aha, ik dacht dat ik beide nodig had![]()
Moet ik het komende jaar nu ook een aantal vluchten maken om deze status te behouden, of behoud ik m'n status net zolang totdat ik 20 maanden niet meer heb gevlogen?
En als ik een Award-ticket boek, gaat dat ook van de level-miles af, of hou ik die nu gewoon?
Beetje jammer dat ik dit jaar redelijk veel vlieg, en dat ik volgend jaar dan zilver heb, maar dan waarschijnlijk heel weinig ga vliegen en er dus relatief weinig aan hebquote:Op zondag 3 mei 2009 21:21 schreef Fogel het volgende:
[..]
Je moet inderdaad ieder jaar 25000 levelmiles, of 15 enkele vluchten, bij elkaar sprokkelen om je zilveren kaart te behouden. Als je 20 maanden niet vliegt zijn al je punten weg, 1 enkele vlucht binnen 20 maanden en dan mag je je punten houden.
Als je een award ticket boekt gaat dat niet van de level miles af.
Ik was even iets te optimistisch over het aantal miles wat ik zou krijgen voor Amsterdam - Vancouver. Zelfs zilver zit er niet in voor mij dit jaar (of ik moet ontzettend veel gespaard hebben bij mijn hotelovernachtingen)quote:Op zondag 3 mei 2009 20:16 schreef Fogel het volgende:
[..]
Kijk het even na op de website van het FF programma en hou er rekening mee dat je afhankelijk van de boekingsklasse soms maar 25% van de punten krijgt. In dat geval moet je de wereld een paar keer rond voordat je een punten genoeg hebt voor een andere status.
Voor hotelovernachtingen krijg je geen level miles tbv je status.quote:Op maandag 4 mei 2009 08:28 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik was even iets te optimistisch over het aantal miles wat ik zou krijgen voor Amsterdam - Vancouver. Zelfs zilver zit er niet in voor mij dit jaar (of ik moet ontzettend veel gespaard hebben bij mijn hotelovernachtingen)
vergeet het dan maar helemaalquote:Op maandag 4 mei 2009 10:53 schreef jaco het volgende:
[..]
Voor hotelovernachtingen krijg je geen level miles tbv je status.
Dat heet nu Promo Awards en Panama-City staat tussen de huidige aanbiedingen:quote:Op donderdag 28 mei 2009 15:27 schreef Hik het volgende:
Ik wil een award ticket naar Panama kopen, maar kom net 2000 miles te kort.(en ik vlieg pas in Juli weer)
Heeft er iemand nog een leuke enquete (of twee) waar ik aan deel kan nemen, of komen de Panama tickets binnenkort als web-award?!
Ja, dat had ik gezien ja, maar dan moet je wel morgen vliegen...quote:Op donderdag 28 mei 2009 18:21 schreef jaco het volgende:
[..]
Dat heet nu Promo Awards en Panama-City staat tussen de huidige aanbiedingen:
http://www.flyingbluenews(...)s/promoawards.html#8
Hmmmm...quote:Op donderdag 28 mei 2009 18:39 schreef Fogel het volgende:
FB AmEx aanvragen, dan heb je zo 3000(? varieert een beetje) punten erbij als aanmeldingsbonus. Het eerste jaar is gratis (dus op tijd opzeggen als je de CC eigenlijk niet nodig hebt).
Prima toch, heb je de hele avond om je koffer te pakken :-)quote:Op vrijdag 29 mei 2009 10:39 schreef Hik het volgende:
[..]
Ja, dat had ik gezien ja, maar dan moet je wel morgen vliegen...
https://secure.klm.com/tr(...)e/partners/index.htm en dan een beetje doorscrolllen en dan zie je vanzelf dat b.v. een Novotel rond Parijs 45000, in Lyon 34500 en aan de Riviera 50000 miles per kamer per nacht kost. Je krijgt er ook nog een ontbijtje bij.... Niet erg vrijgevig dus!quote:Op maandag 15 juni 2009 14:13 schreef mkm het volgende:
Weet iemand hoe je je miles kan besteden anders dan aan KLM vliegtickets? Ik lees wel leuk dat je 'miles kan besteden op de grond' (http://www.klm.com/travel(...)your_way/index.htm#5) maar hoe weet ik nu hoeveel miles een hotelkamer bij bijvoorbeeld Accor hotels kost? tips?
Thanks!
Skywards Gold hierquote:Op maandag 15 juni 2009 14:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Iemand ervaring met het programma van Emirates?
Nou, ik heb de nieuwsbrief binnen.quote:Op woensdag 1 juli 2009 08:31 schreef Blik het volgende:
Ik heb mijn pasje van KLM nog steeds niet, zo kan ik natuurlijk mijn miles ook niet checken
had he maar dure tickets moeten boeken, dan krijg je er meerquote:Op donderdag 9 juli 2009 08:26 schreef Blik het volgende:
[..]
Nou, ik heb de nieuwsbrief binnen.
Na 2 intercontinentale vluchten (Chicago en Vancouver), sta ik op maar liefst 4448 milesEigenlijk is het schandalig. Ik zou maar liefst 11 intercontinentale vluchten moeten maken om de silver-status te bereiken
Ik heb helaas niet de keuze om uit boekingsklasses te kiezen, plus dat het tegen de regels is van het bedrijf om een hogere boekingsklasse te boeken dan de goedkoopste.quote:Op donderdag 9 juli 2009 09:27 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
[..]
had he maar dure tickets moeten boeken, dan krijg je er meer
Voordat je het geld van je werkgever over de balk begint te smijten, moet je misschien wel de vraag stellen: wat heb ik aan mijn hogere status? Met Silver kom je de lounge nog niet eens in. Het Flying Blue programma is enorm uitgekleed de laatste tijd. Zowel het verdienen als het uitgeven van miles is zeer beperkt.quote:Op donderdag 9 juli 2009 09:32 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik heb helaas niet de keuze om uit boekingsklasses te kiezen, plus dat het tegen de regels is van het bedrijf om een hogere boekingsklasse te boeken dan de goedkoopste.
(maar ik kan natuurlijk wel voortaan later boeken, zodat ik automatisch in een andere boekingsklasse kom)
Het staat me ook tegen om dat te doen, waarom zou ik pas een week vantevoren boeken als ik 3 maanden vantevoren weet dat ik ga vliegen... Ik ben niet iemand die kosten gaat maken op het bedrijf die ik normaal niet zou makenquote:Op donderdag 9 juli 2009 11:53 schreef jaco het volgende:
[..]
Voordat je het geld van je werkgever over de balk begint te smijten, moet je misschien wel de vraag stellen: wat heb ik aan mijn hogere status? Met Silver kom je de lounge nog niet eens in. Het Flying Blue programma is enorm uitgekleed de laatste tijd. Zowel het verdienen als het uitgeven van miles is zeer beperkt.
Zeg dan ook tegen die secretaresse die de tickets boekt, dat je minimaal een wijzigbaar ticket moet hebben voor het geval dat. Dan boek je namelijk altijd in een klasse waar je 50% van de miles krijgt ipv 25%.quote:Op donderdag 9 juli 2009 08:26 schreef Blik het volgende:
[..]
Nou, ik heb de nieuwsbrief binnen.
Na 2 intercontinentale vluchten (Chicago en Vancouver), sta ik op maar liefst 4448 milesEigenlijk is het schandalig. Ik zou maar liefst 11 intercontinentale vluchten moeten maken om de silver-status te bereiken
Ik werk voor een groot bedrijf, het hele boekingsproces is dus automatisch d.m.v. een Self-Booking-Tool die automatisch de goedkoopste tickets weergeeft.quote:Op donderdag 9 juli 2009 15:21 schreef Buzz129 het volgende:
[..]
Zeg dan ook tegen die secretaresse die de tickets boekt, dat je minimaal een wijzigbaar ticket moet hebben voor het geval dat. Dan boek je namelijk altijd in een klasse waar je 50% van de miles krijgt ipv 25%.
Enne, voor Silver is het toch 25000 level miles of 15 single trips? Die haal je dus ook met 7,5 retourtjes AMS-Brussel .......... Ja het blijft belachelijk dat een retour AMS-BRU zowel als een retour AMS-LAX beiden als twee single trips worden gerekend.
Maar tegen de tijd dat je een Platinum status hebt, krijg weer dubbele punten! Retourtje AMS-GRU leverde me tot 1 april altijd 24000 award miles en 12000 level miles op. Nu nog maar de helft! Dus moet ik ook heel erg mijn best doen om mijn Platimun status te behouden.
Eerste vraag: nee. Tweede vraag weet ik niet, maar ik gok van niet.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 16:09 schreef LangeTabbetje het volgende:
Vraagje....als ik een ticket boek van mijn miles krijg ik dan over deze vlucht weer miles ? En kan je bij KLM de belastingen alleen afrekenen met credit card en niet met Ideal ?
Leek me ook niet dat je daar nog punten op zou sparen maar je weet het maar nooitquote:Op dinsdag 11 augustus 2009 16:17 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Eerste vraag: nee. Tweede vraag weet ik niet, maar ik gok van niet.
Het is niet zo dat je alleen de belastingen afrekent. Je koopt in feite een ticket met als betaalmiddel award miles. Dit doe je bij Flying Blue, een zelfstandig bedrijf dat losstaand van KLM wordt gerund. Flying Blue heeft ervoor gekozen alleen credit card betalingen te accepteren. Vandaar dat je award tickets alleen met credit cards kunt afrekenen.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 16:23 schreef LangeTabbetje het volgende:
Wel wazig dat je gewone tickets wel via Ideal kan betalen en een plukje belastingen niet
Maar als je voor dat awardticket dan bv 40.000 punten kwijt (waarvan 2000 gekocht) bent + 200¤ aan toeslagen terwijl een normaal ticket 300¤ kost, "spaar" je slechts ca 50¤, da's de moeite ook weer niet waard en kan je beter 300¤ uitgeven en daar die 2000 punten mee verdienen ipv KLM te sponsoren met 53¤ voor 2000 punten.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 16:39 schreef jaco het volgende:
Iets anders dat recentelijk bij Flying Blue is geintroduceerd: je kunt nu miles direkt kopen. De prijs is 53 euro voor 2000 miles. Voor mijn gevoel is dit erg hoog, maar als je net 2000 miles nodig hebt om een bepaald award ticket te kunnen kopen, dan is deze nieuwe service wel erg handig.
Goeie! Enig idee of ik mijn Eurobonus punten over kan zetten naar Miles and More? Alles van SAS is kut, vlieg er echter wel veel mee. Verder vlieg ik af en toe ook wel Lufthansa en BMI.quote:Op vrijdag 11 september 2009 14:49 schreef Fogel het volgende:
Lufthansas Miles and More is volgens velen beter dan SAS' Eurobonus, vooral omdat je bij de eerstgenoemde je punten aan vanalles kan besteden anders dan vluchten, autohuur en hotels.
Nu is de tijd om er een beetje meer vaart achter te zetten, SAS is wederom bijna failliet...ware het niet voor de kapitaalinjectie van de Noorse regering, was SAS vorige week opgedoekt...quote:Op vrijdag 11 september 2009 18:51 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Goeie! Enig idee of ik mijn Eurobonus punten over kan zetten naar Miles and More? Alles van SAS is kut, vlieg er echter wel veel mee. Verder vlieg ik af en toe ook wel Lufthansa en BMI.
Coolquote:Op zaterdag 13 februari 2010 16:16 schreef firewirecable het volgende:
Topic kick:
Ik werk sinds een paar maanden ook voor Miles and More, dus als iemand vragen heeft: kom maar!
En als ik iemand ben die voor werk wekelijks business class vliegt? Ik kies momenteel meestal BA, omdat SAS nogal kut is. Maar goed, zou op zich wel van Eurobonus naar Miles & More willen en dan wat vaker vliegen met Lufthansa op Duitse bestemmingen. Ben nu ook niks bij SAS omdat ik die punten niet eens check, bij BA gold?quote:Op zaterdag 13 februari 2010 21:49 schreef firewirecable het volgende:
Het is (helaas) niet mogelijk de verschillende FQTV programma's binnen de Star Alliance samen te voegen. Het kan eventueel op expliciet verzoek worden gedaan door middel een zogenaamde "status match", echter dien je een hoge tier level te hebben bij het andere FQTV programma (ook niet Star Alliance partner programma's) omdat ze dan een 'high volume customer' binnen kunnen halen.
Voor de 'normale' leden is dit helaas niet mogelijk.
Klinkt logisch. Op zich hebben we genoeg mensen hier op kantoor die bij Lufhansa een hoge status hebben, we vliegen allemaal nu eenmaal veel en we hebben een kantoor in Duitsland. Ik ben erg jaloers op een collega met HON Circle. Ik bel ze wel eens.quote:Op zondag 14 februari 2010 18:09 schreef firewirecable het volgende:
Je kunt natuurlijk altijd een verzoek indienen om te zien of ze je over willen hebben naar MAM. Persoonlijk ben ik niet op die afdeling werkzaam (ik doe enkel boekingen voor BASE en FTL klanten en rekening informatie) dus de exacte procedure kan ik je niet zeggen, maar ik heb laatst met een KLM Flying Blue Platinum gesproken die middels een status match MAM SEN zou worden. Het kan dus wel, maar je moet, als klant, ook wat te bieden hebben wat revenue omzet betreft.
Klopt. Nou ja, overstappen van Eurobonus ga ik sowieso, ik wil enkel graag wat punten meenemen.quote:Op zondag 14 februari 2010 18:32 schreef Fogel het volgende:
Als KLM platinum standaard met HON gematched wordt, dan zou ik niet twijfelen en weg zijn bij de KLM... HON is gewoon zoveel meer dan plat.
Maar laat ik eerst maar even gold binnenhalen.
Geloof mij, KLM Platinum is bij lange na niet het zelfde niveau als MAM HON. Je moet 600.000 status mijlen vliegen in 2 jaar wil je die status halen.quote:Op zondag 14 februari 2010 18:32 schreef Fogel het volgende:
Als KLM platinum standaard met HON gematched wordt, dan zou ik niet twijfelen en weg zijn bij de KLM... HON is gewoon zoveel meer dan plat.
Maar laat ik eerst maar even gold binnenhalen.
Lees nog eens wat ik schreefquote:Op zondag 14 februari 2010 18:59 schreef firewirecable het volgende:
[..]
Geloof mij, KLM Platinum is bij lange na niet het zelfde niveau als MAM HON. Je moet 600.000 status mijlen vliegen in 2 jaar wil je die status halen.
KLM Platinum wordt gezien als MAM SEN.
Dat niet alleen maar als ik bijvoorbeeld zie wat de Miles and More award ticket uiteindelijk kosten.... in Europa zijn de betaalde ticket vaak "goedkoper" uiteindelijk gezien de tijd en geld dat je moet investeren om een Europese vlucht te kunnen kopen met mijlen.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 23:21 schreef jaco het volgende:
Wat al gefluisterd werd onder de regelmatige reizigers, bevestigt de consumentenbond nu:
http://www.nu.nl/economie(...)t-steeds-langer.html
Ik heb hem gewoon gratis gekregen, heb nog nooit gehoord van een FF programma waar je voor moest betalen.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 14:38 schreef Zonnestraaltje86 het volgende:
Misschien een hele domme vraag (vlieg zelf amper, ben wel van plan om het vaker te gaan doen), maar bv de Skywards kaart van Emirates, is die gratis, of betaal je daar bepaald bedrag voor?
Het programma is behoorlijk slecht geworden de laatste jaren. Ik vond toevallig dit weekend nog een infofolder uit 2003 en wat oude statements waaruit blijkt dat ik voor 15000 punten en zonder belasting te betalen heen en weer Oslo-Amsterdam kon vliegen. Tegenwoordig is dat 25k punten + ca 100¤ aan belasting.... en daarnaast gaat het sparen ook al een stuk trager.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 20:32 schreef Shivo het volgende:
Wat word ik toch ziek van dat Flying Blue programma. Afgelopen maanden drie keer op en neer tussen Boston en Amsterdam. Verzamelde miles: 7,720. Gevlogen miles: 23,160. Ik koop al mijn tickets via de normale manier, direct van nwa.com. Ik ben deelnemer van FB sinds 2005 en heb nu 200 miles te weinig om een transatlantische vlucht te boeken. Dat is toch niet te flitsen?
Vorig jaar ook 3 transatlantische vluchten gehad met KLM. Naar Vancouver, Chicago en naar Panama City en zit welgeteld op 13.000 miles. Dan heb je dus nog echt helemaal niks.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 20:32 schreef Shivo het volgende:
Wat word ik toch ziek van dat Flying Blue programma. Afgelopen maanden drie keer op en neer tussen Boston en Amsterdam. Verzamelde miles: 7,720. Gevlogen miles: 23,160. Ik koop al mijn tickets via de normale manier, direct van nwa.com. Ik ben deelnemer van FB sinds 2005 en heb nu 200 miles te weinig om een transatlantische vlucht te boeken. Dat is toch niet te flitsen?
Ik heb maar 1 transatlantische vlucht gehad de laatste 9 jaar en heb ca 104000 puntenquote:Op dinsdag 2 maart 2010 21:13 schreef Blik het volgende:
[..]
Vorig jaar ook 3 transatlantische vluchten gehad met KLM. Naar Vancouver, Chicago en naar Panama City en zit welgeteld op 13.000 miles. Dan heb je dus nog echt helemaal niks.
Ja het leven van zelfs een FB Platinum member gaat niet over rozen. Waar ik tot 1 april vorig jaar op de route AMS-GRU, iedere maand gewoon even 25000 miles (incl 100% bonus) op een goedkoop ticket naar binnen kruiide, moet ik nu al een duurder ticket kopen om nog 6000 miles op zo'n trip te verdienen. want als ik het goedkoopste ticket koop, krijg ik helemaal geen miles. Dat gaat dit jaar dus erg krap worden om die status te behouden. En helaas maak ik geen trips meer in Europa via Parijs, want dan kom je toch met 4 level vluchten aan het einde van de week thuis. En daar heb je maar 15 trips voor nodig om die status te behouden.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 21:13 schreef Blik het volgende:
[..]
Vorig jaar ook 3 transatlantische vluchten gehad met KLM. Naar Vancouver, Chicago en naar Panama City en zit welgeteld op 13.000 miles. Dan heb je dus nog echt helemaal niks.
De Marco Polo Club van Cathay Pacific kost 50 USD om te joinen. Je hebt dan wel op het eerste level meteen al voordelen zoals een servicenummer en een aparte incheck balie.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 15:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb hem gewoon gratis gekregen, heb nog nooit gehoord van een FF programma waar je voor moest betalen.
Dan heb je er helaas niet heel veel aan.quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:15 schreef Zonnestraaltje86 het volgende:
Zo'n fijne baan heb ik helaas niet... :-(
Er is helemaal niks fijn aan een baan met veel reizen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:15 schreef Zonnestraaltje86 het volgende:
Zo'n fijne baan heb ik helaas niet... :-(
Hoho, praat voor jezelf. Had je maar geen kinderen moeten krijgenquote:Op woensdag 3 maart 2010 14:23 schreef Fogel het volgende:
[..]
Er is helemaal niks fijn aan een baan met veel reizen.
Precies. Ik vind het reizen momenteel wel prima. Dit jaar vooral enorm veel binnen Europa en soms leuke weekendjes erbij als het uitkomt. Daarbij is het reizen altijd wel relaxed, geen telefoon voor een dagje.quote:Op woensdag 3 maart 2010 15:19 schreef Shivo het volgende:
[..]
Hoho, praat voor jezelf. Had je maar geen kinderen moeten krijgen
Nice!quote:Op maandag 8 maart 2010 20:55 schreef Fogel het volgende:
Goed nieuws voor mensen die veel met SAS vliegen: tegenwoordig tellen ze ook legs, 20 voor zilver, 35 voor goud, ongeacht hoeveel (of weinig tegenwoordig) punten je er voor kreeg en ongeacht gevlogen klasse.
5 keer via Kopenhagen naar Stockholm vliegen en je hebt al zilverquote:
Kan bij Flying Blue ook vanaf AMS, als je maar via de site van Air France boekt. Krijg je meestal hetzelfde tarief als bij KL(e)M maar vlieg je wel via Parijs. Maar ik wil op vrijdagmiddag altijd zo snel mogelijk naar huis. Al biedt die Europese regelgeving inzake vergoeding bij vertragingen nu wel meer perspectief. Ik heb al verschillende keren meer dan 3 uur vertraging gehad op een late AF vlucht CDG-AMS.quote:Op maandag 8 maart 2010 21:06 schreef Fogel het volgende:
[..]
5 keer via Kopenhagen naar Stockholm vliegen en je hebt al zilver
Bij de KLM heb je zelfs al genoeg aan 4 keer heen en weer vliegen met 4 legs. Voor zilver heb je er maar 15 nodig en voor goud 30, en dat is al jaren onveranderd gebleven.quote:Op maandag 8 maart 2010 22:54 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Kan bij Flying Blue ook vanaf AMS, als je maar via de site van Air France boekt. Krijg je meestal hetzelfde tarief als bij KL(e)M maar vlieg je wel via Parijs. Maar ik wil op vrijdagmiddag altijd zo snel mogelijk naar huis. Al biedt die Europese regelgeving inzake vergoeding bij vertragingen nu wel meer perspectief. Ik heb al verschillende keren meer dan 3 uur vertraging gehad op een late AF vlucht CDG-AMS.
Afgezien van mensen met een baby of een beperking, heb ik eigenlijk nooit de lol ervan ingezien om als eerste plaats te mogen nemen in een vliegtuig ?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:24 schreef Hik het volgende:
- Was er geen vroeg boarden voor FF members (alleen op stoelnummer)
Ik ben het met je eens dat de FF card voordelen afnemen bij de meeste maatschappijen. Maar de kritiek die je nu levert is mijns inziens onterecht.quote:
Deze twee voordelen horen nog steeds bij het FF programma. Incidenteel gaat de uitvoering inderdaad mis, dat heb ik ook gemerkt. Maar die fouten zijn er altijd geweest en geen teken dat het FF programma ingekort is.quote:- Was er geen vroeg boarden voor FF members (alleen op stoelnummer)
- Kwam mijn bagage niet met priority van boord
Het duurt soms erg lang, maar het zou bijgeschreven moeten worden. Als dat niet gebeurt is het een automatiseringsfout, maar die zijn er altijd geweest.quote:- Is een deel van mijn vlucht niet bijgeschreven (Copa - moet ik weer met de post gaan opsturen, ook zoiets achterlijks...)
De Comfort Class (ik neem aan dat je KLM bedoelt) is eind vorig jaar geintroduceerd. Dit is een klasse met meer beenruimte dan economy die je apart kunt boeken.quote:- Worden alle fijne stoelen tegenwoordig verkocht via Comfort class.
Een voordeel met vroeg boarden is dat de baggagebakken nog niet stampvol zitten...quote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:26 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Afgezien van mensen met een baby of een beperking, heb ik eigenlijk nooit de lol ervan ingezien om als eerste plaats te mogen nemen in een vliegtuig ?
Hangt een beetje van de vlucht af. Bangkok en Singapore ook alleen op stoelnummer, Sao Paulo en USA wel FF priorityquote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:24 schreef Hik het volgende:
Ik heb minder en minder aan mij FF card...![]()
We krijgen veel minder miles nu mijn organisatie goedkope tickets regelt, dus nu was ik al van goud naar zilver gegaan, maar tijdens mijn laatste vluchten:
- Was er geen vroeg boarden voor FF members (alleen op stoelnummer)
Die gele tag is zeker op Schiphol geen garantie dat je bagaga als eerste op de belt komt. Misschien wel uit het vliegtuig maar daarna moet je maar afwachten.quote:- Kwam mijn bagage niet met priority van boord
Had ik pas ook met Malev op een codeshare. Maar uiteindelijk na een maand wel bijgeschreven dus,quote:- Is een deel van mijn vlucht niet bijgeschreven (Copa - moet ik weer met de post gaan opsturen, ook zoiets achterlijks...)
Ja! en als je nog even wacht mag je dus ook voor een raam- of gangpadstoel extra betalen, let maar op, base prijs straks alleen voor middenstoelen.quote:- Worden alle fijne stoelen tegenwoordig verkocht via Comfort class.
Als je er genoeg hebt of 15 Europese retours via Parijs boekt heb je heel snel een Platinum level. Maar voor "gratis" vluchten van 250-300 euro moet je tegenwoordig hard doorsparen.quote:Vraag me echt af wat de zin van level miles is op deze manier...![]()
Krisflyer is het programma van Singapore Airlines. Brussels Airlines doet mee aan Miles & More.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:44 schreef jpjedi het volgende:
Hmm krijg het online niet voor elkaar om in te checken bij SN in combinatie met mijn krisflyer nr... Morgen toch even lans de balie op zaventem.
snap ik maar beide zijn star alliance en ik concentreer miles enkel bij Krisflyer en FB. Binnen Star Alliance en Skyteam kun je altijd partnersparen.quote:Op woensdag 10 maart 2010 09:56 schreef jaco het volgende:
[..]
Krisflyer is het programma van Singapore Airlines. Brussels Airlines doet mee aan Miles & More.
Bij mij is het tot nu toe ALTIJD zo geweest.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:32 schreef buzz1291 het volgende:
Die gele tag is zeker op Schiphol geen garantie dat je bagaga als eerste op de belt komt. Misschien wel uit het vliegtuig maar daarna moet je maar afwachten.
Wel zelf dingen opgestuurd, of gewoon afgewacht?quote:Had ik pas ook met Malev op een codeshare. Maar uiteindelijk na een maand wel bijgeschreven dus,
Gewoon afgewacht want voor 2 x 187 award en level miles (Ja, treurig maar meer waren het er niet) doe ik geen moeite.quote:Op donderdag 11 maart 2010 11:16 schreef Hik het volgende:
[..]
Bij mij is het tot nu toe ALTIJD zo geweest.
[..]
Wel zelf dingen opgestuurd, of gewoon afgewacht?
Dat laatste is precies het probleem: ik heb die pas uitgeprint bij de KLM machine en de stewardess in Panama heeft deze afgeknipt zodat ik inderdaad alleen de stub heb. Op die stub staat welgeteld alleen mijn plaatsnummer en de klasse. Geen FF nummer, geen naam, niet eens een bestemming. Sowieso dus een beetje moeilijk hard maken...quote:Op donderdag 11 maart 2010 12:35 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Gewoon afgewacht want voor 2 x 187 award en level miles (Ja, treurig maar meer waren het er niet) doe ik geen moeite.
Tip: Kijk even op de stub van je boarding pass of je FF nummer daar op staat, dan komen ze zeker.
Ik heb twee situaties waar het nr er wel op stond, maar waarbij 1 van de 3 legs (3 heen 3 terug) de punten niet kwamen, en het maffe was dat de legs niet dezelfde waren heen en terug (heen de 3e niet, terug de 2e niet).quote:Op donderdag 11 maart 2010 12:35 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Tip: Kijk even op de stub van je boarding pass of je FF nummer daar op staat, dan komen ze zeker.
Nou nou, dan heb je wat hoorquote:Op maandag 15 maart 2010 11:41 schreef Blik het volgende:
Ik heb weer eens een intercontinentale vlucht geboekt bij KLM hoor, totaal aantal miles die ik verdien: 1880
Ik zou maar liefst 14 keer op en neer moeten naar Washington om Silver status te krijgen
Ach, het is de preferred airline vanaf Amsterdam. Het gaat mij er meer om dat ik comfortabel kan vliegen, en ik heb in ieder geval een eigen schermpjequote:Op donderdag 25 maart 2010 00:49 schreef BroodjePindakaas het volgende:
[..]
Nou nou, dan heb je wat hoor_! Snap echt de mensen niet die nog ST vliegen, zeker niet via Flying Blue
.
Comfortabel vliegen? Met KLM? Seat pitch van 31" in economy noem je comfortabel? Business Class is ook zo'n lachertje geworden. Overstappen op MUC/ZRH en verder met LH/LX is niet veel beter, maar je spaart tenminste 100% miles (uitzonderingen daargelaten) ipv die 25%quote:Op donderdag 25 maart 2010 08:48 schreef Blik het volgende:
[..]
Ach, het is de preferred airline vanaf Amsterdam. Het gaat mij er meer om dat ik comfortabel kan vliegen, en ik heb in ieder geval een eigen schermpje
Heb nooit zoveel handbagage, het beetje wat ik heb past er altijd nog wel bij.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 12:11 schreef Fogel het volgende:
Maar als eerste is niet nodig, naar mijn mening heeft priority boarding heeft als grootste voordeel dat je niet achteraan hoeft te sluiten en aan boord kan gaan wanneer je zelf wil.
Met als gevolg dat jij je carry-on niet meer kwijt kunt. Merk het steeds vaker, vooral op binnenlandse vluchten in the US en vluchtjes als KUL-SIN-KUL. Je moet eens zien waar mensen mee aankomen door al die hoge feesquote:Op donderdag 25 maart 2010 08:59 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Heb nooit zoveel handbagage, het beetje wat ik heb past er altijd nog wel bij.
Mijn ervaring is als het boarden wordt omgeroepen, iedereen als een dolle kip opspringt om het vliegtuig in te gaan. Ik ga dan nog even naar de WC, rondje doen, of wat dan ook. M.a.w., een paar minuten later kun je relaxed als een aap het vliegtuig in.
Dus echt nooit last van dat ik mn handbaggage niet meer kwijt kan.quote:Op donderdag 25 maart 2010 10:18 schreef BroodjePindakaas het volgende:
[..]
Met als gevolg dat jij je carry-on niet meer kwijt kunt. Merk het steeds vaker, vooral op binnenlandse vluchten in the US en vluchtjes als KUL-SIN-KUL. Je moet eens zien waar mensen mee aankomen door al die hoge fees
Zie je nogal eens als mensen voor de eerste keer op de Polderbaan landen, en niet weten dat het dan nog een minuutje of 20 taxien isquote:Op donderdag 25 maart 2010 10:31 schreef rknelissen het volgende:
[..]
Waar ik me altijd aan erger is dat mensen meteen gaan staan en hun bagage pakken als het vliegtuig na de landing stil staat.
Ik moet zeggen dat ik het liefst zo kort mogelijk in het vliegtuig zit. Een seat pitch van 32" of 34" maakt het echt niet comfortabeler. En overstappen is al helemaal oncomfortabel, plus een kans dat je je bagage kwijt raakt onderweg.quote:Op donderdag 25 maart 2010 08:56 schreef BroodjePindakaas het volgende:
[..]
Comfortabel vliegen? Met KLM? Seat pitch van 31" in economy noem je comfortabel? Business Class is ook zo'n lachertje geworden. Overstappen op MUC/ZRH en verder met LH/LX is niet veel beter, maar je spaart tenminste 100% miles (uitzonderingen daargelaten) ipv die 25%
Het kan altijd wel ergens opgeborgen worden, eventueel met hulp van de cabin crew. Het probleem is dat dit misschien in de overhead bakken 8 rijen verderop is. Ik heb daarom de spullen die ik in de stoel wil gebruiken (meestal alleen een boek) al in mijn hand. Dit is tevens handiger als je een raam plaats hebt en ook lastig bij je hand bagage kunt.quote:Op donderdag 25 maart 2010 10:18 schreef BroodjePindakaas het volgende:
[..]
Met als gevolg dat jij je carry-on niet meer kwijt kunt.
Met als gevolg dat je een van de laatste bent die het vliegtuig verlaat (iedereen staat meteen op). Wat weer als gevolg heeft dat je achteraan staat bij customs/douane.quote:Op donderdag 25 maart 2010 11:21 schreef jaco het volgende:
[..]
Het kan altijd wel ergens opgeborgen worden, eventueel met hulp van de cabin crew. Het probleem is dat dit misschien in de overhead bakken 8 rijen verderop
Je moet over het algemeen toch nog wachten op je bagage, dus uiteindelijk maakt het zo weinig uit.quote:Op donderdag 25 maart 2010 15:09 schreef BroodjePindakaas het volgende:
[..]
Met als gevolg dat je een van de laatste bent die het vliegtuig verlaat (iedereen staat meteen op). Wat weer als gevolg heeft dat je achteraan staat bij customs/douane.
Gelukkig heb ik er vrijwel geen last van.. Vlieg meestal C (maar niet met KLM natuurlijk)
Geloof me, dat doet het wel. Overstappen is trouwens helenaal niet zo oncomfortabel als je het doet voorkomen. Vooral op MUC of VIE is het heerlijk - een layover van 1:30 (met enkel een carry-on 1:15 ofzo). Bagage kan een probleem zijn, granted, maar ik vlieg vrijwel altijd enkel met een carry-on. En als je baggage kwijt raakt is er meestal een voucher plus je claimt het bij je CC issuer.quote:Op donderdag 25 maart 2010 11:17 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik het liefst zo kort mogelijk in het vliegtuig zit. Een seat pitch van 32" of 34" maakt het echt niet comfortabeler. En overstappen is al helemaal oncomfortabel, plus een kans dat je je bagage kwijt raakt onderweg.
Allemaal leuk en aardig, maar:quote:Op donderdag 25 maart 2010 15:15 schreef BroodjePindakaas het volgende:
[..]
Geloof me, dat doet het wel. Overstappen is trouwens helenaal niet zo oncomfortabel als je het doet voorkomen. Vooral op MUC of VIE is het heerlijk - een layover van 1:30 (met enkel een carry-on 1:15 ofzo). Bagage kan een probleem zijn, granted, maar ik vlieg vrijwel altijd enkel met een carry-on. En als je baggage kwijt raakt is er meestal een voucher plus je claimt het bij je CC issuer.
Je zou het voor de gein eens moeten meten. Als laatste het vliegtuig uitstappen. Ik denk dat je max. een minuut of 5-10 later buiten staat.quote:Op donderdag 25 maart 2010 15:09 schreef BroodjePindakaas het volgende:
[..]
Met als gevolg dat je een van de laatste bent die het vliegtuig verlaat (iedereen staat meteen op).
Ja, ik denk eerder aan 10-15min dan 5-10min, maar het belangrijkste is dat je sowieso achter iedereen van je eigen vliegtuig staat, en meerdere. Vooral leuk op SYD bijvoorbeeld waarbij rond 6-7am een reeks aan red-eyes binnenkomt.quote:Op donderdag 25 maart 2010 15:24 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Je zou het voor de gein eens moeten meten. Als laatste het vliegtuig uitstappen. Ik denk dat je max. een minuut of 5-10 later buiten staat.
OK, Point taken, maar ik snap de logica niet: waarom mag je economy comfort bij boeken? Wordt alleen maar duurder, tenzij het wellicht onderhandeld is. Maar als je bedrijf onderhandeld zou hebben met KLM dan zou je niet 'de goedkoopste optie' hoeven te kiezen, maar gewoon KLM keer op keer.quote:Op donderdag 25 maart 2010 15:20 schreef Blik het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig, maar:
1. Ik moet voor mijn werk reizen, en dan moet ik de goedkoopste optie kiezen
2. KLM is preferred carrier
3. Ik moet wel bagage meenemen
4. ik kan economy comfort bijboeken
5. Ik heb een hekel aan overstappen.
Oh, er stond 'bijboeken', dus daar ging ik niet van uit. Maar wist niet dat het voor Plats gratis was, FB heb ik al 3-jaar geleden opgegeven. BD DCquote:Op donderdag 25 maart 2010 20:11 schreef Thetallguy het volgende:
Met Platinum status is Economy Comfort gratis, met Gold en Silver resp. 50 en 25% korting. Ik weet niet wat Blik heeft?
Bedrijf heeft korting op Star Alliance. Dus vanaf Schiphol betekent dat eigenlijk automatisch KLM. En je mag het bijboeken omdat we geen Business mogen vliegen, maar ze willen toch dat we "comfortabel" vliegenquote:Op donderdag 25 maart 2010 19:52 schreef BroodjePindakaas het volgende:
[..]
OK, Point taken, maar ik snap de logica niet: waarom mag je economy comfort bij boeken? Wordt alleen maar duurder, tenzij het wellicht onderhandeld is. Maar als je bedrijf onderhandeld zou hebben met KLM dan zou je niet 'de goedkoopste optie' hoeven te kiezen, maar gewoon KLM keer op keer.
Ik haal Silver nooit, omdat ik te weinig vlieg en altijd voor maar 25%quote:Op donderdag 25 maart 2010 20:11 schreef Thetallguy het volgende:
Met Platinum status is Economy Comfort gratis, met Gold en Silver resp. 50 en 25% korting. Ik weet niet wat Blik heeft?
Ehh, SkyTeam bedoel je?quote:Op donderdag 25 maart 2010 21:47 schreef Blik het volgende:
[..]
Bedrijf heeft korting op Star Alliance. Dus vanaf Schiphol betekent dat eigenlijk automatisch KLM. En je mag het bijboeken omdat we geen Business mogen vliegen, maar ze willen toch dat we "comfortabel" vliegen
Bedoel je niet kunnen wijzigen als in: geen plaats meer of kun je niet bij je seat assignment? Heb het wel eens gehad dat dit wel via AirFrance.com lukte, maar niet via KLM.com (het assignen van een seat)quote:Op vrijdag 26 maart 2010 10:18 schreef Blik het volgende:
Ben ook een idioot ook, boek ik economy comfort ticket, pak ik natuurlijk weer de enige niet relaxte stoel (geel in seatguru)... En is natuurlijk weer niet te wijzigen op korte termijn.
Gelukkig heb ik als compensatie wel een nooduitgang stoel te pakken op de heenweg.
note to self: eerst kijken op seatguru, daarna pas boeken
Het is nog een relatief nieuw systeem, als ik het wil wijzigen moet ik eerst restitutie aanvragen en vervolgens via internet opnieuw een stoel aanvragen. Kan niet zomaar gewijzigd worden.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 10:48 schreef BroodjePindakaas het volgende:
[..]
Bedoel je niet kunnen wijzigen als in: geen plaats meer of kun je niet bij je seat assignment? Heb het wel eens gehad dat dit wel via AirFrance.com lukte, maar niet via KLM.com (het assignen van een seat).
Op deze pagina vind je halverwege een "Miles Finder" ... http://www.klm.com/travel(...)t_spending/index.htmquote:Op donderdag 22 april 2010 16:10 schreef Drive-r het volgende:
Vraagje: ik heb nog wat FB punten over en vroeg me af of iemand ergens heeft kunnen vinden (lukt mij echt niet) hoeveel ik nodig heb voor een upgrade voor een bepaalde vlucht?
Top, bedankt! Dat ga ik nog wel halen denk ik, ideaal.quote:Op donderdag 22 april 2010 17:44 schreef jaco het volgende:
[..]
Op deze pagina vind je halverwege een "Miles Finder" ... http://www.klm.com/travel(...)t_spending/index.htm
Als je vertrek en bestemming hebt ingevoerd, toont die de miles voor een award ticket maar ook voor het upgraden van een full fare ticket indien dat mogelijk is op die route. Je moet misschien wel eerst op je FB account inloggen voordat dit goed werkt.
Ik waarschuw meteen even voor het volgende: als je een full fare ticket koopt, is het niet zeker of je die vervolgens kunt upgraden met je miles. Dat hangt af van de beschikbaarheid. Als het inderdaad lukt om te upgraden met je miles, dan kan het voorkomen dat die upgrade op de luchthaven weer afgenomen wordt, zelfs nog na het online inchecken (je krijgt dan wel je miles terug).
Economy is toch al geboekt, maar het is wel de juiste klasse voor een upgrade. We zien wel, het is een bonus, geen must.quote:Op donderdag 22 april 2010 19:53 schreef Fogel het volgende:
Punt is alleen dat een full fare economy ticket meestal verrekte duur is, en dan mag je nog maar misschien upgraden. Kan je beter de WBC holiday fares bekijken, weet je zeker dat je in BC komt te zitten.
In principe zijn die Promo Awards over de gehele 2 maanden beschikbaar. De drukkere dagen kun je vaak niet boeken omdat ze de stoelen dan voor betalende passagiers willen vrijhouden. Maar business class tickets op zaterdagen zou goed mogelijk kunnen zijn.quote:Op zondag 25 april 2010 21:53 schreef Apache4U het volgende:
Iemand hier ervaring met het boeken van Promo Award tickets met FB miles? Er komt voor juni een leuk ticket in de C klasse naar Seattle beschikbaar , maar vraag me af of er veel voorwaarden aan zo'n promo award kleven en of ik zelf wel de data (vertrek en terugkomst) kan bepalen. Wil namelijk 5 juni vertrekken en 12 juni terugkomen.
Dat is het inderdaad. Het beste kun je gewoon een paar dubbeltjes besteden aan het direct bellen met Flying Blue. Die kunnen je dan ook gelijk een aantal alternatieve data opgeven. Maar ik verdenk FB ervan dat ze nogal wat Promo tickets achter de hand houden voor Platinum members. Toen ik nog Gold member was, zag ik altijd maar een heel beperkt aantal vluchten. Nu al een paar jaar Plat member kan ik pratisch op iedere gewenste vlucht eenvoudig een Award ticket boeken. (Ik heb nog nooit een promo geboekt)quote:Op zondag 25 april 2010 23:26 schreef jaco het volgende:
[..]
Ook komen er vluchten bij -bijvoorbeeld via Parijs- en vallen er vluchten weg, terwijl je bezig bent met zoeken. Het is echt een uiterst merkwaardige tool.
dat vooraf wijzigen misschien niet, maar bij de online check-in 30 uur vantevoren zou het misschien nog wel moeten lukken hoorquote:Op vrijdag 26 maart 2010 11:04 schreef Blik het volgende:
[..]
Het is nog een relatief nieuw systeem, als ik het wil wijzigen moet ik eerst restitutie aanvragen en vervolgens via internet opnieuw een stoel aanvragen. Kan niet zomaar gewijzigd worden.
Aangezien ik al over 3 weken vlieg is het te kort dag om dat traject in te gaan.
Maar ik ga jouw airfrance tip nog wel even uitproberen
ook handig in plaats van dat FB 0900-nummer, gewoon de KLM bellen en zeggen dat je geen award ticket kunt boeken, dan verbinden zij je tegen lokaal tarief door met Flying Bluequote:Op maandag 26 april 2010 10:17 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Dat is het inderdaad. Het beste kun je gewoon een paar dubbeltjes besteden aan het direct bellen met Flying Blue. Die kunnen je dan ook gelijk een aantal alternatieve data opgeven. Maar ik verdenk FB ervan dat ze nogal wat Promo tickets achter de hand houden voor Platinum members. Toen ik nog Gold member was, zag ik altijd maar een heel beperkt aantal vluchten. Nu al een paar jaar Plat member kan ik pratisch op iedere gewenste vlucht eenvoudig een Award ticket boeken. (Ik heb nog nooit een promo geboekt)
wat voor voorwaarden..? je wil een weekje, dan maakt het je toch niet uit of je nog kan veranderen of annuleren? wel leuk dat je voor 35.000 of 40.000 miles eventjes retour kan, kost je misschien nog iets van ¤200 maar dat zal het wel waard zijnquote:Op zondag 25 april 2010 21:53 schreef Apache4U het volgende:
Hoi!
Iemand hier ervaring met het boeken van Promo Award tickets met FB miles? Er komt voor juni een leuk ticket in de C klasse naar Seattle beschikbaar , maar vraag me af of er veel voorwaarden aan zo'n promo award kleven en of ik zelf wel de data (vertrek en terugkomst) kan bepalen. Wil namelijk 5 juni vertrekken en 12 juni terugkomen.
Upgraden is geen optie, aangezien FB echt een louzy FF programma is en je alleen M/Y economy tickets kunt upgraden. Een M/Y economy ticket is vaak maar een paar honderd euro goedkoper dan een C ticket
niet als eerste nee, 10 minuutjes voordat de gate dicht gaat aan komen en die laatste 50 man loop je meteen voorbij, best primaquote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:26 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Afgezien van mensen met een baby of een beperking, heb ik eigenlijk nooit de lol ervan ingezien om als eerste plaats te mogen nemen in een vliegtuig ?
Dat zijn geen realistische alternatieven als je naar Noord-Amerika reist.quote:Op maandag 26 april 2010 18:38 schreef wjb033 het volgende:
Frequent Flyer programma schiet zowiezo niet meer op met KLM.. Tis te triest voor woorden met die 25%. Ik vlieg alleen nog maar longhaul met Emirates en Qatar Airways. Veel leuke voordelen.
Waarschijnlijk niets want er zijn nu eenmaal meer buitenlandse FB members dan Nederlandse deelnemers. En op de buitenlandse markten blijft KLM natuurlijk gewoon een prijsvechtertje waar ze heel goed naar de tarieven van de concurrentie kijken. En dat compenseren ze dan weer met de tarieven voor een directe vlucht vanaf Schiphol.quote:Op woensdag 5 mei 2010 10:50 schreef jaco het volgende:
[..]
Als de KLM de ticketprijzen weer verhoogd en het FB programma niet verbeterd, dan vraag ik me af wat de gevolgen zijn.
Volgens mij krijg je standaard de laagste aangeboden, want dat is ook de goedkoopste. Bij KLM kan je later in het boekingsproces wel een optie aanklikken voor een hogere klasse (meer miles, wijzigingsmogelijkheden etc.).quote:Op dinsdag 8 juni 2010 11:46 schreef 314 het volgende:
Via de KLM website vind je een overzicht (zie "intercontinentale reizen") van de percentages per klasse, maar hoe kun je nou zien welke klasse je boekt terwijl je aan het boeken bent?
Je baas lekker business laten lappen natuurlijkquote:Op dinsdag 8 juni 2010 11:53 schreef 314 het volgende:
en dat is dus het "ja ik wil meer flexibiliteit" .. ik vind het wel klote, want omdat ik meestal vlieg voor mijn werk kan ik niet zelf kiezen wat het gaat worden, en is het jammer om na 11 uur in die buis te zitten maar 25% van je Level Miles te krijgen.. Flying Blue is niet meer wat het geweest is
Sinds 1 April 2009 al niet meer. Wat een kut-programma is het geworden, zeg.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 11:53 schreef 314 het volgende:
en dat is dus het "ja ik wil meer flexibiliteit" .. ik vind het wel klote, want omdat ik meestal vlieg voor mijn werk kan ik niet zelf kiezen wat het gaat worden, en is het jammer om na 11 uur in die buis te zitten maar 25% van je Level Miles te krijgen.. Flying Blue is niet meer wat het geweest is
Maar voor de FB Platinum members zijn ze nog steeds wel aardig hoor. En ja voor de miles hoef je het niet meer te doen want die zijn dus geen ene reet meer waard. Vb. AMS-SIN met Emirates voor 583 Euro all in. Met KLM award ticket, 80000 miles + 287 euro all in. Ofwel 80000 miles is minder dan 300 euro waard. Moet je eens uitrekenen wat je met de goedkoopste tickets bespaart. Kun je hele intercontinentale vakanties van financieren. Maar ik begrijp de gedachte het wel: baas betaalt het zakelijke ticket en jij strijkt de punten op. Grofweg kun je zeggen dat wanneer je niet in Business class vliegt, je wel verdomd veel vlieguren moet maken om ooit 160000 miles voor 2 award tickets bij elkaar te scharrelen.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 12:16 schreef BroodjePindakaas het volgende:
[..]
Sinds 1 April 2009 al niet meer. Wat een kut-programma is het geworden, zeg.
Onzin. FB Platinum stelt mijn inziens niets meer voor. Ik prefereer *G over SkyTeam Elite+. Miles moet je sowieso niet uitgeven op Economy vluchten, maar altijd in Business class vluchten uitgeven. Snap niet waarom het zo moeilijk is met FB om een awardticket in A bij andere maatschappijen te boeken. Geen probleem mij BMI's DC.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 15:45 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Maar voor de FB Platinum members zijn ze nog steeds wel aardig hoor. En ja voor de miles hoef je het niet meer te doen want die zijn dus geen ene reet meer waard. Vb. AMS-SIN met Emirates voor 583 Euro all in. Met KLM award ticket, 80000 miles + 287 euro all in. Ofwel 80000 miles is minder dan 300 euro waard. Moet je eens uitrekenen wat je met de goedkoopste tickets bespaart. Kun je hele intercontinentale vakanties van financieren. Maar ik begrijp de gedachte het wel: baas betaalt het zakelijke ticket en jij strijkt de punten op. Grofweg kun je zeggen dat wanneer je niet in Business class vliegt, je wel verdomd veel vlieguren moet maken om ooit 160000 miles voor 2 award tickets bij elkaar te scharrelen.
Nochtans proberen luchtvaartmaatschappijen terug bedrijven richting business class te lokken door tickets aan te bieden in C-class die goedkoper zijn dan de tarieven in Y-class met volledige flexibiliteit.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 12:16 schreef BroodjePindakaas het volgende:
[..]
Sinds 1 April 2009 al niet meer. Wat een kut-programma is het geworden, zeg.
Gebeurd al jaren. Full fare Y kost zo'n 4000 euro naar JFK ofzo, terwijl C/Z voor zo'n 2500 euro gaat.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 15:51 schreef Masanga het volgende:
[..]
Nochtans proberen luchtvaartmaatschappijen terug bedrijven richting business class te lokken door tickets aan te bieden in C-class die goedkoper zijn dan de tarieven in Y-class met volledige flexibiliteit.
Ach als *G beter bevalt, waarom niet hé. Ik prefereer voor zakelijke vluchten nog altijd een directe vlucht boven een overstap. En dan kom je in 9 van de 10 keer wel bij KLM uit. En de zaken die je nu7 noemt die je niet snapt, dat is nu het voordeel van een Platinum card. Dan kun je praktisch altijd op iedere vlucht een award ticket boeken. En bij bellen naar FB voor een reservering, nooit meer dan 2 minuten wachttijd nadat je je FB nummer hebt ingegeven, ook niet bij de vulkaan uitbarsting toen KLM volledig onbereikbaar was, maar via FB direct een KLMer aan de lijn. Ik bedoel maar. En uitsluitend bested in C, daar heb je wel gelijk in maar helaas is de verhouding van 80-120 aangepast in 80-160, ofwel 160000 miles nodig voor een retour in C.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 15:49 schreef BroodjePindakaas het volgende:
[..]
Onzin. FB Platinum stelt mijn inziens niets meer voor. Ik prefereer *G over SkyTeam Elite+. Miles moet je sowieso niet uitgeven op Economy vluchten, maar altijd in Business class vluchten uitgeven. Snap niet waarom het zo moeilijk is met FB om een awardticket in A bij andere maatschappijen te boeken. Geen probleem mij BMI's DC.
Daarom ben ik ook *G en heb ik FB Plat laten vallenquote:Op dinsdag 8 juni 2010 16:06 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Ach als *G beter bevalt, waarom niet hé. Ik prefereer voor zakelijke vluchten nog altijd een directe vlucht boven een overstap. En dan kom je in 9 van de 10 keer wel bij KLM uit. En de zaken die je nu7 noemt die je niet snapt, dat is nu het voordeel van een Platinum card. Dan kun je praktisch altijd op iedere vlucht een award ticket boeken. En bij bellen naar FB voor een reservering, nooit meer dan 2 minuten wachttijd nadat je je FB nummer hebt ingegeven, ook niet bij de vulkaan uitbarsting toen KLM volledig onbereikbaar was, maar via FB direct een KLMer aan de lijn. Ik bedoel maar. En uitsluitend bested in C, daar heb je wel gelijk in maar helaas is de verhouding van 80-120 aangepast in 80-160, ofwel 160000 miles nodig voor een retour in C.
Kijk even bij de promoawards, daar zitten vaak bestemmingen in de VS bij voor 40k miles round trip.quote:Op donderdag 1 juli 2010 18:46 schreef Shivo het volgende:
Dacht ik eindelijk genoeg miles te hebben voor Transatlantisch (was altijd 50.000 by SkyTeam dacht ik) hebben ze dat blijkbaar net verhoogd naar 80/100.000 miles... kut programma.
Ja kan proberen online via malaysiaairlines.com via My Booking, of als dat niet werkt, je kaart laten zien bij check-in. Retroactief je miles terug claimen kan natuurlijk ook, maar dat duurt altijd lang.quote:Op zondag 11 juli 2010 12:39 schreef BouliBouli het volgende:
Misschien een domme vraag: ik heb een Enrich kaart (van MAS), nu vlieg ik deze zomer met KLM (zustermaatschappij) en daar wil ik natuurlijk ook mijn punten claimen. Vraag: hoe doe ik dat? Bij het inchecken al aangeven bij KLM of achteraf punten claimen bij MAS?
Dit kan als je persoonlijk inchecked voor de KLM vlucht. Laat je kaart zien en vraag hier expliciet om. Het kan meen ik niet tijdens het online inchecken en ook niet bij de bagage drop-off.quote:Op zondag 11 juli 2010 12:39 schreef BouliBouli het volgende:
Misschien een domme vraag: ik heb een Enrich kaart (van MAS), nu vlieg ik deze zomer met KLM (zustermaatschappij) en daar wil ik natuurlijk ook mijn punten claimen. Vraag: hoe doe ik dat? Bij het inchecken al aangeven bij KLM of achteraf punten claimen bij MAS?
Het hangt van de maatschappij af. Wikipedia heeft er een redelijk verhaal over.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 18:51 schreef Shivo het volgende:
Ik dacht dat die boekingsklassen algemeen waren, maar weet dat ook niet zeker.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |