*Schop*
YES, ik ben na 15 jaar eindelijk definitief van mijn neussprayverslaving af!!!
En nog volledig op eigen kracht ook, zonder dokters of tijdelijke 'afkickmiddelen'.
Ik zet hier m'n verhaal even neer, zodat anderen er misschien ook baat bij hebben.
Hier even een korte voorgeschiedenis:
Neusspray verslaving In december 2008 ontdekte ik min of meer toevallig een
forumtopic over dit probleem, en ook
hier staan nuttige tips. Heb het allemaal doorgelezen en nam me voor om er in 2009 definitief van af te komen, hoe dan ook.
Al die jaren heb ik de gewone apotheekversie van Otrivin voor volwassenen gebruikt (die bevat 1 mg/ml xylometazoline),
zonder enig nadelig effect overigens. (Al dat gewaarschuw door iedereen, van 'het is troep' en 'het vernielt je neusslijmvlies', dat is mijns inziens allemaal onzin. Of in ieder geval zwaar overdreven, want anders had ik na 15 jaar intensief gebruik echt wel merkbare blijvende schade, bloedneuzen of een verminderd reukvermogen gehad. Maar goed, misschien laat het bij de één wel sporen na en bij de ander niet...)
Hoe dan ook, ik besloot in 2006 af te bouwen door over te gaan op de kinderversie, die maar de helft aan xylo bevat (0,5 mg/ml). Tot mijn verbazing werkte die net zo effectief als de volwassenenversie, en dat heb ik ongeveer een jaar zo gedaan. Ik sprayde gemiddeld zo'n 8 tot 10 keer in de 24 uur, om die ellendige neus maar open te houden en 's nachts genoeg zuurstof naar binnen te krijgen om te kunnen slapen.
Daarna ben ik overgegaan op een halve dosering daarvan, door steeds een flesje kinderneusspray te mengen met een flesje zoutoplossing van de apotheek (voor baby's met een verstopte neus). Dat was dus 1/4 van de oorspronkelijke dosis voor volwassenen, en die werkte nog steeds goed.
In december 2008 realiseerde ik me dat ik eigenlijk veel te makkelijk, en daardoor dus veel te vaak op een dag, weer een spraytje nam. M'n neus hoefde maar even weer een klein beetje nauwer aan te voelen en hup, je grijpt meteen weer naar dat flesje....

Ik besloot het van toen af aan zoveel mogelijk uit te stellen, en alleen nog een snuif te nemen als de boel potdicht zou zitten en het echt niet meer anders kon. Zo is het me gelukt om nog maar 4x per dag te sprayen, in plaats van 8-10 keer.
Het vergde behoorlijk wat wilskracht om het vol te houden tot aan de volgende snuif, maar ik heb doorgezet en merkte dat m'n neus niet zo snel meer dicht kwam te zitten als anders. Op 15 januari 2009 ben ik definitief gestopt en heb sindsdien geen flesje meer aangeraakt. M'n neus is nu gewoon constant open, ik voel me goed en heb geen enkele behoefte meer aan die spray.
Als ik ooit nog weer eens zó zwaar verkouden raak dat de boel compleet dicht zit, zal ik het waarschijnlijk nog wel weer even een paar dagen gebruiken, maar langer beslist niet.
Ik ben blij dat ik ervan af ben, en het ging eigenlijk nog relatief makkelijk ook, ondanks die 15 jaar gebruik!