abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64012476
Ik gebruikte het eerst heel onregelmatig maar dat werd dus steeds regelmatiger. Gebruik het nu ongeveer 1,5 jaar bijne elke dag en ik moet van mezelf nu echt stoppen. Ik lees trouwens ook dat mensen geopereerd zijn na hun ' verslaving', maar waaraan dan?
Wie is daar?
pi_64012507
Ik denk eerder dat het oorspronkelijke probleem verholpen is dan dat de operatie ter weeg gebracht is door de neusspray
Er zat een klein zigeunermeisje
Huilend op een steen
pi_64015831
quote:
Op zondag 14 december 2008 19:45 schreef Zigeunermeisje het volgende:
Ik denk eerder dat het oorspronkelijke probleem verholpen is dan dat de operatie ter weeg gebracht is door de neusspray
Dat dus.

Bij mij zat het continu verstopt omdat mijn neusschot scheef stond en 1 neusgat sowieso continu al bijna helemaal dicht zat.
Sinds dat is verholpen heb ik die troep niet meer nodig.
Ik ben nu strontverkouden op dit moment, maar ik heb nog steeds geen neusspray nodig om door mijn neus te kunnen ademen.
pi_65371214
*Schop*

YES, ik ben na 15 jaar eindelijk definitief van mijn neussprayverslaving af!!!
En nog volledig op eigen kracht ook, zonder dokters of tijdelijke 'afkickmiddelen'.

Ik zet hier m'n verhaal even neer, zodat anderen er misschien ook baat bij hebben.
Hier even een korte voorgeschiedenis: Neusspray verslaving

In december 2008 ontdekte ik min of meer toevallig een forumtopic over dit probleem, en ook hier staan nuttige tips. Heb het allemaal doorgelezen en nam me voor om er in 2009 definitief van af te komen, hoe dan ook.

Al die jaren heb ik de gewone apotheekversie van Otrivin voor volwassenen gebruikt (die bevat 1 mg/ml xylometazoline), zonder enig nadelig effect overigens.
(Al dat gewaarschuw door iedereen, van 'het is troep' en 'het vernielt je neusslijmvlies', dat is mijns inziens allemaal onzin. Of in ieder geval zwaar overdreven, want anders had ik na 15 jaar intensief gebruik echt wel merkbare blijvende schade, bloedneuzen of een verminderd reukvermogen gehad. Maar goed, misschien laat het bij de één wel sporen na en bij de ander niet...)

Hoe dan ook, ik besloot in 2006 af te bouwen door over te gaan op de kinderversie, die maar de helft aan xylo bevat (0,5 mg/ml). Tot mijn verbazing werkte die net zo effectief als de volwassenenversie, en dat heb ik ongeveer een jaar zo gedaan. Ik sprayde gemiddeld zo'n 8 tot 10 keer in de 24 uur, om die ellendige neus maar open te houden en 's nachts genoeg zuurstof naar binnen te krijgen om te kunnen slapen.

Daarna ben ik overgegaan op een halve dosering daarvan, door steeds een flesje kinderneusspray te mengen met een flesje zoutoplossing van de apotheek (voor baby's met een verstopte neus). Dat was dus 1/4 van de oorspronkelijke dosis voor volwassenen, en die werkte nog steeds goed.

In december 2008 realiseerde ik me dat ik eigenlijk veel te makkelijk, en daardoor dus veel te vaak op een dag, weer een spraytje nam. M'n neus hoefde maar even weer een klein beetje nauwer aan te voelen en hup, je grijpt meteen weer naar dat flesje.... Ik besloot het van toen af aan zoveel mogelijk uit te stellen, en alleen nog een snuif te nemen als de boel potdicht zou zitten en het echt niet meer anders kon. Zo is het me gelukt om nog maar 4x per dag te sprayen, in plaats van 8-10 keer.

Het vergde behoorlijk wat wilskracht om het vol te houden tot aan de volgende snuif, maar ik heb doorgezet en merkte dat m'n neus niet zo snel meer dicht kwam te zitten als anders. Op 15 januari 2009 ben ik definitief gestopt en heb sindsdien geen flesje meer aangeraakt. M'n neus is nu gewoon constant open, ik voel me goed en heb geen enkele behoefte meer aan die spray.

Als ik ooit nog weer eens zó zwaar verkouden raak dat de boel compleet dicht zit, zal ik het waarschijnlijk nog wel weer even een paar dagen gebruiken, maar langer beslist niet.
Ik ben blij dat ik ervan af ben, en het ging eigenlijk nog relatief makkelijk ook, ondanks die 15 jaar gebruik!
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  zaterdag 24 januari 2009 @ 23:07:02 #205
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_65371585
Holy fuck. Nou, gefeliciteerd. Waar je al niet verslaafd aan kan raken.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  Moderator zaterdag 24 januari 2009 @ 23:30:18 #206
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_65372287
Dat mensen dat leuk vinden Ik heb echt een tiefushekel aan neusspray !
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_65372856
ik zit er na een flinke griep weer aan helaas
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zondag 25 januari 2009 @ 00:06:11 #208
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_65373436
quote:
Op zaterdag 24 januari 2009 23:47 schreef Mirjam het volgende:
ik zit er na een flinke griep weer aan helaas
Ik zit gelukkig aan de whisky.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_65377087
Allemaal die Wielies hier die denken dat ze cool zijn als ze dat niet gebruiken. Boehoe fucking assmothers.
  zondag 25 januari 2009 @ 09:24:36 #210
97687 Lavenderlily
beroepslurker/muurbloem
pi_65377839
Ik gebruik alleen als ik ga slapen, en dan niet iedere dag maar meestal wel.
Ben ik nu een junk?
pi_65378118
Yup, ik gebruikte het ook alleen voor het slapengaan.
  zondag 25 januari 2009 @ 11:12:27 #212
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_65378964
Mijn ervaring..
Ik heb overgevoelige neusslijmvliezen. Neusspray helpt een beetje, maar niet 100%.
Ik zit toch de halve dag te snotteren bij elke geur die ik tegen kom.
Nu heb ik wel ruim een jaar constant sprays gebruikt maar ik ben ermee gestopt.
Veel verschil maakt met voor mij niet en er zijn geen afkickverschijnselenn. Een nadeel is wel dat mijn neusslijmvliezen vaak pijn doen wanneer ik toch wil sprayen voor wanneer ik een examen o.i.d. heb..
pi_65379000
Gebruik een neti-pot als je neus dichtzit, zout water is zooooooo veeeeel beter dan neusspray!
  zondag 25 januari 2009 @ 11:17:00 #214
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_65379049
quote:
Op zondag 25 januari 2009 11:14 schreef quirina het volgende:
Gebruik een neti-pot als je neus dichtzit, zout water is zooooooo veeeeel beter dan neusspray!
Ik ben er een beetje bang voor..
  zaterdag 31 januari 2009 @ 21:49:11 #215
97687 Lavenderlily
beroepslurker/muurbloem
pi_65607743
Aangezien ik geen junk wil zijn ben ik gaan afkicken....morgen een week zonder neusspray!

schouderklopjes zijn heel erg welkom
pi_65607892
quote:
Waarom is die neusspray alweer op?'
'Dat is gewoon verdampt hoor... '
'Door het dopje heen zeker?'
'Ja, dat kan echt hoor *strak gezicht*'
dit is wel het gayste wat ik vandaag heb gelezen moet ik zeggen
welke hal moet je hebben voor zieke air max ??
pi_65607899
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 21:49 schreef baniekje het volgende:
Aangezien ik geen junk wil zijn ben ik gaan afkicken....morgen een week zonder neusspray!

Klop klop
pi_65607954
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 21:54 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Klop klop
dit:

vindt sabine irritant
welke hal moet je hebben voor zieke air max ??
pi_65608191
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 21:55 schreef NEC-Nijmegen het volgende:

[..]

dit:

[ afbeelding ]

vindt sabine irritant
Wtf?
  zaterdag 31 januari 2009 @ 22:50:27 #220
97687 Lavenderlily
beroepslurker/muurbloem
pi_65610061
Nou geen ruzie maken over mijn schouderklopje he, dat is niet lief!
  zondag 1 februari 2009 @ 01:21:46 #221
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_65614033
Goed zo!
Ga zo door en we geloven dat je het kunt.
Neem iets wat lekker ruikt en hou het bij je neus als je de drang voelt om naar de spray te grijpen
pi_65634723
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 21:49 schreef baniekje het volgende:

Die heb je dan ook wel verdiend.
Goed van je, baniekje! Hou vol, en sterkte ermee!

@Niara: jij ook heel veel sterkte ermee. Lijkt me lastig, zo'n overgevoeligheid... Misschien heeft de huisarts een alternatief waar je minder last van hebt?
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  zondag 15 februari 2009 @ 09:41:09 #223
97687 Lavenderlily
beroepslurker/muurbloem
pi_66076180
Heb vannacht gebruikt, ben zwaar verkouden en mijn neus en keel zitten dicht, k wilde toch eenb eetje slapen....Maar als het over is stop ik weer!
pi_66076834
Ja ja dat zegt elke verslaafde..
  zondag 15 februari 2009 @ 10:52:34 #225
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_66076864
Ik gebruik überhaupt nooit neusspray.
(Un)masking for the greater good.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: