abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34418129
Ik heb gezocht maar kon geen topic over dit onderwerp vinden dus heb even een nieuwe geopend.

Even kort mijn verhaal: 5 jaar lang heb ik neusspray gebruikt. Eerst altijd Otrivin, laatste twee jaar van het Etos huismerk. Ik gebruikte vrij veel, iets meer dan flesje per week. Simpelweg hartstikke verslaafd. Heb geen allergieen of hooikoorts maar het was echt puur een verslaving.

Onder het mom van "goede voornemens" ben ik op 2 januari naar de huisarts gegaan met mijn probleem. Heb van hem een andere neusspray gekregen die ik 2 weken 2 keer per dag moest gebruiken en nu nog, 2 weken lang, 1 keer per dag. Daarna moet ik definief stoppen met welke vorm van neusspray dan ook.

Ik heb er nu 2 weken opzitten en het valt me reuze mee. Ik was heel erg bang dat mijn neus echt wekenlang potdicht zou zitten, dat ik niet zou kunnen slapen etc. Deze angst was ook de reden waarom ik er nooit eerder mee gestopt ben. Maar echt, het is goed te doen. Er zijn momenten waarop mijn neus een klein beetje dicht zit maar het is zelfs nog niet zo erg geweest dat ik niet meer door mijn neus kon ademen.

De reden waarom ik dit hele verhaal hier plaats? Als ik eerder had geweten dat ik er zo makkelijk vanaf had kunnen komen, was ik jaren geleden al gestopt. Aangezien deze vorm van verslaving veel voor schijnt te komen, heb ik het vermoeden dat er ook op Fok wel mensen met dit probleem zijn. Zie het als een steuntje in de rug voor de mensen die hier ook vanaf willen.

Nogmaals, ik heb geen allergieen of wat dan ook dus voor de mensen die neusspray om die reden gebruiken ben ik bang dat het niet zo makkelijk gaat...
pi_34418199
wat voor effect heeft dat dan
dreamfullfiller/ stylemaker/ modeldater/ storyteller/ big threat to a lot of you haters
pi_34418239
Mijn god! Verslaafd aan neusspray
Maar een neusspray geeft je toch niets? Je deed het niet om de lichamelijke verschijnselen, want je hebt er nu geen last van, en geestelijk kan ik me ook niet voorstellen dat je er gelukkiger van wordt, dus waarom?
pi_34418280
Enige wat neusspray je geeft is de kans op chronische verkoudheid. En na 5 jaar is die kans wel aanzienelijk
_Disruption by Design, by any means necessary_
I'll describe the way I feel ...You're my new Achilles heel
Can this savior be for real. Or are you just my seventh seal?
  dinsdag 24 januari 2006 @ 17:17:10 #5
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_34418330
Het heeft zelfs een naam, privinisme .

Het kan je neusslijmvlies aantasten geloof ik.
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_34418352
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 17:14 schreef SlaadjeBla het volgende:
Mijn god! Verslaafd aan neusspray
Maar een neusspray geeft je toch niets? Je deed het niet om de lichamelijke verschijnselen, want je hebt er nu geen last van, en geestelijk kan ik me ook niet voorstellen dat je er gelukkiger van wordt, dus waarom?
Je krijgt er niet echt een kick van ofze nee
Het is simpelweg zo dat als je het een tijdje gebruikt en je stopt, dat je neus dan meteen weer dicht zit. Met als gevolg dat je weer sprayt enz. Zo blijf je dus in die cirkel zitten en bij mij heeft die cirkel 5 jaar geduurd.
pi_34418393
wat vooor neusspray heb je gehad?

fijne huisarts heb je ook.
die van mijz egt gewoon dat ik er gewoon mee moet stoppen
gaat geod ja, als je na een uur niet meer kan ademhalen.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_34418399
Ik dacht altijd dat het niet veel voorkwam totdat ik eens op internet ging zoeken en er zijn echt heel veel mensen die last hebben van dit probleem.

Het is slecht voor je, ben geen dokter dus weet niet precies wat het allemaal doet maar gezond is het niet. Mijn huisarts schrok behoorlijk toen ik vertelde dat ik het al 5 jaar gebruikt. Hij heeft me nog even heel duidelijk gemaakt dat dat wel echt heel ongezond was.
pi_34418436
Wat zijn eigenlijk de bestanddelen van neusspray en wat kost zo'n flesje?
Violala Holt gebruikt het ook in het BB Hotel, ik wist niet eens dat het bestond en als ik me goed herinner snurkt ze nog steeds als een varken dus of dat spul nou echt helpt betwijfel ik...
pi_34418450
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 17:19 schreef MissyMirjaM het volgende:
wat vooor neusspray heb je gehad?

gaat geod ja, als je na een uur niet meer kan ademhalen.
Heb even het flesje erbij gepakt: Budesonide Dumex Nevel
pi_34418474
Ik gebruik het ook al een jaar ofzo. Ik weet dat het slecht is, maar heb last van behoorlijk wat allergien en als ik stop kan ik dus echt niet door mijn neus ademen.
pi_34418496
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 17:20 schreef ilona-scuderia het volgende:
Wat zijn eigenlijk de bestandsstoffen van neusspray en wat kost zo'n flesje?
Violala Holt gebruikt het ook in het BB Hotel, ik wist niet eens dat het bestond en als ik me goed herinner snurkt ze nog steeds als een varken dus of dat spul nou echt helpt betwijfel ik...
Wat er in zit weet ik niet, kan het ook niet nakijken want heb alle flesjes die hier rondslingerde meteen weggegooid.

Het flesje van het Etos huismerk kost 2,70 geloof ik. Die van Otrivin is volgens mij 4 euro.
pi_34418512
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 17:21 schreef vriendinnie het volgende:

[..]

Heb even het flesje erbij gepakt: Budesonide Dumex Nevel
Heb ik ook wel eens gehad, helpt bij mij helemaal niks!!!
  dinsdag 24 januari 2006 @ 17:23:46 #14
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_34418545
Als het goed is heeft TS een neusspray met corticosteroïd erbij gekregen om ontsteking van het neusslijmvlies te voorkomen en dat is tevens een stok achter de deur om te stoppen met de andere spray.

Ik heb er al wel eens eerder wat over gelezen, het doet me erg denken aan de Labello-verslaving, daar hebben ook best veel mensen last van!
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_34418546
ik snap er niks van, waarom gebruik je het als je er niks van voelt
dreamfullfiller/ stylemaker/ modeldater/ storyteller/ big threat to a lot of you haters
pi_34418567
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 17:22 schreef vriendinnie het volgende:

[..]

Wat er in zit weet ik niet, kan het ook niet nakijken want heb alle flesjes die hier rondslingerde meteen weggegooid.

Het flesje van het Etos huismerk kost 2,70 geloof ik. Die van Otrivin is volgens mij 4 euro.
Zo moeilijk kan het niet zijn om er mee te stoppen, ik ben bijna 3 jaar geleden ook met roken gestopt dus laat die neusspray maar lekker voor wat het was en snurk maar lekker door...
pi_34418713
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 17:24 schreef ilona-scuderia het volgende:

[..]

Zo moeilijk kan het niet zijn om er mee te stoppen, ik ben bijna 3 jaar geleden ook met roken gestopt dus laat die neusspray maar lekker voor wat het was en snurk maar lekker door...
Het heeft met snurken niks te maken. Tenminste, in mijn geval niet.

Je bent verkouden, dan gebruik je neusspray. Als je dat te lang blijft doen (als je eigenlijk al niet meer verkouden bent maar de zekerheid toch nog maar even wat sprayt) dan worden je slijmvliezen "lui" en slinken ze niet meer vanzelf. Met als gevolg dat je neus zonder neusspray verstopt raakt en blijft totdat je weer sprayt.
pi_34418769
Ik gebruik zelf Xulometazoline HCL dumex.

Op basis van xylometazolinehydrochloride ( 3 x woordwaarde! ) dus

Ik gebruik het alleen, maar dan ook alleen als ik bv. een presentatie moet houden. 2 neusgaten dicht en verkouden dan heb je een stem als een varken.
Dit spul moet je sowieso niet veel gebruiken, en ook nooit iemand anders uit je eigen spray flesje laten snuiven etc
_Disruption by Design, by any means necessary_
I'll describe the way I feel ...You're my new Achilles heel
Can this savior be for real. Or are you just my seventh seal?
pi_34418806
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 17:19 schreef MissyMirjaM het volgende:
In bijsluiters staat ook dat je het niet langer dan 2 weken achter elkaar mag gebruiken, en voor een neusspray heb je geen recept nodig, dus ik denk niet dat de huisarts veel te verwijten valt. Waarschijnlijk wist de TS ook best dat het niet verstandig was wat ze deed.
pi_34418911
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 17:30 schreef SlaadjeBla het volgende:

[..]

In bijsluiters staat ook dat je het niet langer dan 2 weken achter elkaar mag gebruiken, en voor een neusspray heb je geen recept nodig, dus ik denk niet dat de huisarts veel te verwijten valt. Waarschijnlijk wist de TS ook best dat het niet verstandig was wat ze deed.
Dat wist ik absoluut en daarom ben ik ook naar de huisarts gegaan. Ik had al weleens geprobeerd om gewoon te stoppen maar dan was het na een paar uur zo erg dat ik het niet vol hield en dus weer ging sprayen.

Mijn huisarts legde me het volgende uit: De Etos (en Otrivin) neusspray bevat een verlavende stof. Deze stof zit niet in de neusspray die ik nu via hem heb waardoor ik kan "afkicken". Het is echter wel mogelijk om ook aan deze neusspray weer verslaafd te raken dus daarom moet ik na de voorgeschreven 4 weken ook echt helemaal compleet stoppen.
  dinsdag 24 januari 2006 @ 17:34:43 #21
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_34418947
mijn moeder is er verslaafd aan en een collega van me
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_34419774
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 17:30 schreef SlaadjeBla het volgende:

[..]

je begrijpt me verkeerd
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_34419892
Ik ken ook iemand die er ook redelijk aan verslaafd is. De laatste tijd zie ik haar minder mee in de weer. Ik heb haar er wel op aangesproken maar ze is gewoon echt verslaafd.
En ik mag niks zeggen want ik ben verslaafd aan labello's
Tap tap tap
pi_34419918
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 17:23 schreef amornl87 het volgende:
ik snap er niks van, waarom gebruik je het als je er niks van voelt
of je leest even alle berichtjes...
Tap tap tap
pi_34425425
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 17:20 schreef ilona-scuderia het volgende:
Wat zijn eigenlijk de bestanddelen van neusspray en wat kost zo'n flesje?
Xylometazoline is het. Zowel huismerken als Otrivin, exact hetzelfde spul alleen de prijs is anders. En dat er in Otrivin een verslavende stof zou zitten kan ik me niet voorstellen, agz het enige ingrediënt op de verpakking ook xylometazoline is, en ik neem aan dat ze geen ingrediënten geheim mogen houden.

Ik snap echt niet hoe je verslaafd kan raken aan zoiets. Hoe kun je nou "voor de zekerheid" sprayen? Ik gebruik dat spul weleens als ik het erg benauwd heb van een verkoudheid, maar dan spray ik eens voor ik ga slapen en tegen de tijd dat ik wakker word is het wel weer uitgewerkt, en dan spray ik weer als dat nodig is. En dan tegen etenstijd is het weer uitgewerkt, dus dan spray ik evt. als het weer nodig is. Maar meer dan drie dagen heb ik het nooit nodig gehad.

Wat ook werkt om (het gevoel te hebben) meer lucht te krijgen is zoutwatersnuiven. Je spoelt de boel door en het werkt onstekingsremmend. Paar keer per dag doen, werkt als een trein. En verder natuurlijk de bekende Vicks inhalator. Doet niets volgens mij, maar geeft je wel een verfrist gevoel.
Sanity is (not) statistical
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')