Dat dus.quote:Op zondag 14 december 2008 19:45 schreef Zigeunermeisje het volgende:
Ik denk eerder dat het oorspronkelijke probleem verholpen is dan dat de operatie ter weeg gebracht is door de neusspray
Ik zit gelukkig aan de whisky.quote:Op zaterdag 24 januari 2009 23:47 schreef Mirjam het volgende:
ik zit er na een flinke griep weer aan helaas
Ik ben er een beetje bang voor..quote:Op zondag 25 januari 2009 11:14 schreef quirina het volgende:
Gebruik een neti-pot als je neus dichtzit, zout water is zooooooo veeeeel beter dan neusspray!
dit is wel het gayste wat ik vandaag heb gelezen moet ik zeggenquote:Waarom is die neusspray alweer op?'
'Dat is gewoon verdampt hoor... '
'Door het dopje heen zeker?'
'Ja, dat kan echt hoor *strak gezicht*'
Klop klopquote:Op zaterdag 31 januari 2009 21:49 schreef baniekje het volgende:
Aangezien ik geen junk wil zijn ben ik gaan afkicken....morgen een week zonder neusspray!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
schouderklopjes zijn heel erg welkom![]()
Wtf?quote:Op zaterdag 31 januari 2009 21:55 schreef NEC-Nijmegen het volgende:
[..]
dit:
[ afbeelding ]
vindt sabine irritant
Die heb je dan ook wel verdiend.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 21:49 schreef baniekje het volgende:
Aangezien ik geen junk wil zijn ben ik gaan afkicken....morgen een week zonder neusspray!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
schouderklopjes zijn heel erg welkom![]()
Ja, af en toe tussendoor nog weleens wat gebruiken moet wel kunnen, denk ik. Tenminste, als je het niet langer dan vijf dagen achter elkaar doet....quote:Op zondag 15 februari 2009 09:41 schreef baniekje het volgende:
Heb vannacht gebruikt, ben zwaar verkouden en mijn neus en keel zitten dicht, k wilde toch eenb eetje slapen....Maar als het over is stop ik weer!
Kijk, bij neusspray-verslaving spelen natuurlijk meerdere dingen. Ten eerste het reboud-congestie effect, waarbij je neusslijmvliezen opgezwollen blijven door veelvuldig gebruik van neusspray. Zonder een sympaticomimeticum als xylometazoline slinkt het slijmvlies dan niet meer, zelfs als de virale luchtweginfectie al lang over is. Dat lijkt dus op fysieke verslaving, een chronisch verstopte neus is een heel erg vervelend gevoel.quote:Op zondag 15 februari 2009 16:51 schreef Triptamine het volgende:
Net doen alsof dit een echte verslaving is. Probeer ipv al die neussprays eens oud-hollandsch zout water. Het is ranzig maar effectief, en nog minder verslavend dan neusspray(serieus wtf
)
In mijn bijsluiter staat anders altijd niet langer dan twee weken (!) achter elkaar en niet vaker dan om de zes uur. Nogal wat anders dus. Maar gezien het aantal mensen dat verslaafd raakt aan neusspray is het misschien wel wijs om dit te wijzigen naar een week of wellicht inderdaad drie dagen.quote:Op zondag 15 februari 2009 17:17 schreef dotKoen het volgende:
Het kan dus prima. Het is ook erg makkelijk te voorkomen: niet meer dan 3 dagen achtereen een sympaticomimeticum gebruiken, zoals ook in de bijsluiter staat.
Overigens heb ik geen neussprayverslaving ;-).
Hmm, het advies van de Commissie Farmacotherpautische Hulpverlening is maximaal 5 dagen. De bijsluiter van Otrivin Xylometaxoline HCL neussprag 1mg/ml spreekt van maximaal 1 week.quote:Op zondag 15 februari 2009 17:28 schreef Maeghan het volgende:
[..]
In mijn bijsluiter staat anders altijd niet langer dan twee weken (!) achter elkaar en niet vaker dan om de zes uur. Nogal wat anders dus. Maar gezien het aantal mensen dat verslaafd raakt aan neusspray is het misschien wel wijs om dit te wijzigen naar een week of wellicht inderdaad drie dagen.
quote:Kortdurend gebruik van therapeutische doses zal in het algemeen weinig problemen geven; gebruik langer dan 3–5 dagen vermijden in verband met een vermindering van de werking en het optreden van afwijkingen van de mucosa.
Bron: Farmacotherapeutisch Kompas
Bedanktquote:
Dat klopt natuurlijk. Zoutoplossingen spoelen enkel slijm weg en lossen wellicht wat ingedroogd slijm op. Ze doen niets met de slijmvliezen zelf. Homeopatische middelen doen uiteraard niets, aangezien dat gewoon duur water is.quote:Overigens hebben zoutoplossingen (zonder vermenging met xylo) en natuurlijke / homeopathische neussprays bij mij nog nooit enig effect gehad, helaas. Dus dat dit voor iedereen een prima alternatief zou zijn, is gewoon niet waar.
Dat kan natuurlijk al erg prettig zijn. Soms zit het slijm zo vast dat je het niet meer weggesnoten krijgt en dan is het erg prettig om zout te snuiven.quote:Op zondag 15 februari 2009 17:38 schreef dotKoen het volgende:
Dat klopt natuurlijk. Zoutoplossingen spoelen enkel slijm weg en lossen wellicht wat ingedroogd slijm op.
Komt ie weer met z'n anti-(homeo)pathie.quote:Ze doen niets met de slijmvliezen zelf. Homeopatische middelen doen uiteraard niets, aangezien dat gewoon duur water is.
Ik zeg ook niet dat het niets doet, alleen dat het niet zo veel doet en dat het dus begrijpelijk is dat Scootmobiel er niet veel van merkt.quote:Op zondag 15 februari 2009 18:07 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk al erg prettig zijn. Soms zit het slijm zo vast dat je het niet meer weggesnoten krijgt en dan is het erg prettig om zout te snuiven.
Ik leg enkel uit hoe het komt dat de oplossingen die Scootmobiel noemt, namelijk water en homeopathie weinig effect hebben. Homeopathie is in mijn opinie en de opinie van vrijwel de hele wetenschap gewoon water, wat alle genezende eigenschappen van water heeft. Niets meer, niets minder.quote:[..]
Komt ie weer met z'n anti-(homeo)pathie.
Nou ja, om het zwak te noemen vind ik een beetje hard. Als ik hoofdpijn heb overleef ik het ook prima zonder paracetamol. Ik vind het echter prettiger wel pijnstilling te gebruiken. Dat omschrijf ik niet direct als 'zwak'. Waarom geen gebruik maken van technologische oplossingen? Bij xylomatazoline moet je echter uitkijken dat je het niet te lang gebruikt. Ik neem aan dat de meeste neussprayverslavingen 'per ongeluk' ontstaan: mensen hebben last van een verstopte neus en gebruiken zonder dat ze weten dat dat onhandig is, te lang en te vaak neusspray.quote:Op zondag 15 februari 2009 18:28 schreef Triptamine het volgende:
En wat is er gebeurd met het ouderwets doorbijten van een verkoudheid? Zijn we allemaal mietjes geworden ofzo? "Het is geen fijn gevoel als je neus dichtzit![]()
" Er zijn wel meer zaken kut. En die zogenaamde verslaving is niets meer dat het weigeren een paar dagen door je mond te ademen.
Zwak is het, niets meer en/of minder.
Jij laat ook je kiezen trekken zonder verdoving?quote:Op zondag 15 februari 2009 18:28 schreef Triptamine het volgende:
En wat is er gebeurd met het ouderwets doorbijten van een verkoudheid? Zijn we allemaal mietjes geworden ofzo? "Het is geen fijn gevoel als je neus dichtzit![]()
" Er zijn wel meer zaken kut. En die zogenaamde verslaving is niets meer dat het weigeren een paar dagen door je mond te ademen.
Zwak is het, niets meer en/of minder.
Die eerste vergelijking, daar ga ik niet eens op inquote:Op zondag 15 februari 2009 18:33 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Jij laat ook je kiezen trekken zonder verdoving?
Dat mensen vroeger zonder iets konden, betekent niet dat het een vooruitgang kan zijn om iets wel te gebruiken. Waarom is het 'goed' om jezelf zo lang mogelijk rot te voelen? Wat is er goed aan dat iemand door een verstopte neus bijvoorbeeld niet kan slapen? Is dat stoer of zo?
Nou ja, vraag maar eens op straat wie weet dat neusspray dit vervelende gewenningseffect heeft. Dat zullen veel mensen niet weten. Sommige van die mensen zijn gewoon dom, maar veel mensen zullen zich waarschijnlijk niet gerealiseerd hebben dat dergelijke receptloze medicatie dit soort nadelige effecten kan hebben. Ik gok dat daar ook prima opgeleide, intelligente mensen tussen zitten. Ik pleit overigens niet voor meer betutteling hoor, wat mij betreft blijft xylometazoline beschikbaar zonder recept. Het is immers niet gevaarlijk, deze bijwerking.quote:Op zondag 15 februari 2009 18:37 schreef Triptamine het volgende:
[..]
Die eerste vergelijking, daar ga ik niet eens op in![]()
Het is beter om gewoon maar even met een dichte neus rond te lopen, dan allerlei troep je neus in te spuiten. Ja, het is soms vervelend als je wil slapen, maar kom op zeg, waar hebben we het over? Mensen die serieus denken/zeggen niet meer zonder NEUSSPRAY te kunnen. Geen pijnstillers, slaapmiddelen of andere zware medicijnen, maar een neusspray![]()
Als ik sommige in dit topic zie, begin ik toch te geloven dat de betutteling van het kabinet goed is. Als je al niet meer kan omgaan met neusspray
Ik vind verkouden zijn zonder neusspray anders vervelender dan flinke hoofdpijn. Ik kan het echt heel erg benauwd hebben op die momenten, dusdanig dat ik echt niet meer slaap. Eten gaat dan ook amper. Van het ademen door m'n mond krijg ik dan vaak weer last van m'n keel en hoestbuien, omdat ik bijv. te koude lucht en stof inadem. Je neus heeft namelijk ook een soort 'filterende' functie. Doe mij dan maar liever knallende koppijn zonder pijnstillers hoor. Ieder z'n eigen voorkeuren, lijkt me. Ik zie niet wat er nou per definitie fout is aan neusspray.quote:Op zondag 15 februari 2009 18:37 schreef Triptamine het volgende:
[..]
Die eerste vergelijking, daar ga ik niet eens op in![]()
Het is beter om gewoon maar even met een dichte neus rond te lopen, dan allerlei troep je neus in te spuiten. Ja, het is soms vervelend als je wil slapen, maar kom op zeg, waar hebben we het over? Mensen die serieus denken/zeggen niet meer zonder NEUSSPRAY te kunnen. Geen pijnstillers, slaapmiddelen of andere zware medicijnen, maar een neusspray![]()
Als ik sommige in dit topic zie, begin ik toch te geloven dat de betutteling van het kabinet goed is. Als je al niet meer kan omgaan met neusspray
Het getuigt gewoon van een gebrek aan ruggengraat en doorzettingsvermogen als je al verslaafd raakt aan een spray. Het is niet te hopen dat deze zgn "verslaafden" ooit een slaappil oid op recept krijgen. Het slaat toch gewoon helemaal nergens op. En ja, er is een nadelig gewenningseffect maar je bent wel heel slap als je daar al in meegaat.quote:Op zondag 15 februari 2009 18:42 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Nou ja, vraag maar eens op straat wie weet dat neusspray dit vervelende gewenningseffect heeft. Dat zullen veel mensen niet weten. Sommige van die mensen zijn gewoon dom, maar veel mensen zullen zich waarschijnlijk niet gerealiseerd hebben dat dergelijke receptloze medicatie dit soort nadelige effecten kan hebben. Ik gok dat daar ook prima opgeleide, intelligente mensen tussen zitten. Ik pleit overigens niet voor meer betutteling hoor, wat mij betreft blijft xylometazoline beschikbaar zonder recept. Het is immers niet gevaarlijk, deze bijwerking.
Ja het schijnt normaal te zijn dat mensen geen bijsluiters lezen. Ik snap dat echt niet. Maar goed, er zijn mensen met de verschrikkelijkste ziektes waarbij ze bepaalde medicijnen dringend nodig hebben en dan weten ze niet eens wat ze slikken. Ik zou dat wel willen weten voor als ik m'n medicijnen zou verliezen (in het buitenland), maar sommige mensen gaan nog liever dood dan dat ze zich verdiepen in hun eigen lichaam en wat ze erin stoppen geloof ik. Laat staan dus dat ze zich bezig houden met neusspray.quote:Op zondag 15 februari 2009 18:42 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Nou ja, vraag maar eens op straat wie weet dat neusspray dit vervelende gewenningseffect heeft. Dat zullen veel mensen niet weten. Sommige van die mensen zijn gewoon dom, maar veel mensen zullen zich waarschijnlijk niet gerealiseerd hebben dat dergelijke receptloze medicatie dit soort nadelige effecten kan hebben. Ik gok dat daar ook prima opgeleide, intelligente mensen tussen zitten. Ik pleit overigens niet voor meer betutteling hoor, wat mij betreft blijft xylometazoline beschikbaar zonder recept. Het is immers niet gevaarlijk, deze bijwerking.
Dat is toch iets heel anders dan dat je het prettig vindt om iets te gebruiken als je ziek bent? Niet iedereen die dat spul gebruikt is verslaafd.quote:Op zondag 15 februari 2009 18:45 schreef Triptamine het volgende:
[..]
Het getuigt gewoon van een gebrek aan ruggengraat en doorzettingsvermogen als je al verslaafd raakt aan een spray. Het is niet te hopen dat deze zgn "verslaafden" ooit een slaappil oid op recept krijgen. Het slaat toch gewoon helemaal nergens op. En ja, er is een nadelig gewenningseffect maar je bent wel heel slap als je daar al in meegaat.
Wat is dat nu weer voor onzin. Mensen hebben geen controle over hun neusslijmvlies hoor, als ik bij jou viermaal daags xylometazoline in je neus spuit voor 3 weken zwelt jouw neusslijmvlies ook op, hoe hard je ook probeert daar niet in mee te gaanquote:Op zondag 15 februari 2009 18:45 schreef Triptamine het volgende:
[..]
Het getuigt gewoon van een gebrek aan ruggengraat en doorzettingsvermogen als je al verslaafd raakt aan een spray. Het is niet te hopen dat deze zgn "verslaafden" ooit een slaappil oid op recept krijgen. Het slaat toch gewoon helemaal nergens op. En ja, er is een nadelig gewenningseffect maar je bent wel heel slap als je daar al in meegaat.
Ja, klopt, maar waar gaat dit topic over, en waar gaat mijn post over. Over neusspray verslaving. Er is niks mis met af en toe een keer wat neusspray. Maar dat er echt mensen zijn die niet meer zonder kunnen slaat als een lul op een drumstel. Als je al niet meer zonder neusspray kunt wat ben je dan?quote:Op zondag 15 februari 2009 18:47 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Dat is toch iets heel anders dan dat je het prettig vindt om iets te gebruiken als je ziek bent? Niet iedereen die dat spul gebruikt is verslaafd.
Een dichte neus is geen drama .Kom op zeg dan adem je toch een paar dagen door je mond(maar pas op voor droge lippen, dadelijk raak je verslaafd aan labello!). En als je 4 maal daags 3 weken lang die troep in je neusspuit ben je sowieso dom. En als je neus altijd dichtzit klopt er iets niet met je slijmvliezen, dus moet er iets anders gebeuren dan een spray.quote:Op zondag 15 februari 2009 18:49 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Wat is dat nu weer voor onzin. Mensen hebben geen controle over hun neusslijmvlies hoor, als ik bij jou viermaal daags xylometazoline in je neus spuit voor 3 weken zwelt jouw neusslijmvlies ook op, hoe hard je ook probeert daar niet in mee te gaan. Dat bedoel ik met de fysieke verslaving, het ontstaan daarvan gaat ongewild en is een fysiologische reactie.
Het zijn allemaal net niet(of helemaal niet) argumenten. " Je tong voelt echt rotquote:Verstopte neus = door je mond ademen als je slaapt = extreem droge mond (je tong voelt ECHT rot aan) en keel, gebarsten lippen en je ademt meer stof en koudere lucht je longen in dan als je door je neus ademt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |