abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64012476
Ik gebruikte het eerst heel onregelmatig maar dat werd dus steeds regelmatiger. Gebruik het nu ongeveer 1,5 jaar bijne elke dag en ik moet van mezelf nu echt stoppen. Ik lees trouwens ook dat mensen geopereerd zijn na hun ' verslaving', maar waaraan dan?
Wie is daar?
pi_64012507
Ik denk eerder dat het oorspronkelijke probleem verholpen is dan dat de operatie ter weeg gebracht is door de neusspray
Er zat een klein zigeunermeisje
Huilend op een steen
pi_64015831
quote:
Op zondag 14 december 2008 19:45 schreef Zigeunermeisje het volgende:
Ik denk eerder dat het oorspronkelijke probleem verholpen is dan dat de operatie ter weeg gebracht is door de neusspray
Dat dus.

Bij mij zat het continu verstopt omdat mijn neusschot scheef stond en 1 neusgat sowieso continu al bijna helemaal dicht zat.
Sinds dat is verholpen heb ik die troep niet meer nodig.
Ik ben nu strontverkouden op dit moment, maar ik heb nog steeds geen neusspray nodig om door mijn neus te kunnen ademen.
pi_65371214
*Schop*

YES, ik ben na 15 jaar eindelijk definitief van mijn neussprayverslaving af!!!
En nog volledig op eigen kracht ook, zonder dokters of tijdelijke 'afkickmiddelen'.

Ik zet hier m'n verhaal even neer, zodat anderen er misschien ook baat bij hebben.
Hier even een korte voorgeschiedenis: Neusspray verslaving

In december 2008 ontdekte ik min of meer toevallig een forumtopic over dit probleem, en ook hier staan nuttige tips. Heb het allemaal doorgelezen en nam me voor om er in 2009 definitief van af te komen, hoe dan ook.

Al die jaren heb ik de gewone apotheekversie van Otrivin voor volwassenen gebruikt (die bevat 1 mg/ml xylometazoline), zonder enig nadelig effect overigens.
(Al dat gewaarschuw door iedereen, van 'het is troep' en 'het vernielt je neusslijmvlies', dat is mijns inziens allemaal onzin. Of in ieder geval zwaar overdreven, want anders had ik na 15 jaar intensief gebruik echt wel merkbare blijvende schade, bloedneuzen of een verminderd reukvermogen gehad. Maar goed, misschien laat het bij de één wel sporen na en bij de ander niet...)

Hoe dan ook, ik besloot in 2006 af te bouwen door over te gaan op de kinderversie, die maar de helft aan xylo bevat (0,5 mg/ml). Tot mijn verbazing werkte die net zo effectief als de volwassenenversie, en dat heb ik ongeveer een jaar zo gedaan. Ik sprayde gemiddeld zo'n 8 tot 10 keer in de 24 uur, om die ellendige neus maar open te houden en 's nachts genoeg zuurstof naar binnen te krijgen om te kunnen slapen.

Daarna ben ik overgegaan op een halve dosering daarvan, door steeds een flesje kinderneusspray te mengen met een flesje zoutoplossing van de apotheek (voor baby's met een verstopte neus). Dat was dus 1/4 van de oorspronkelijke dosis voor volwassenen, en die werkte nog steeds goed.

In december 2008 realiseerde ik me dat ik eigenlijk veel te makkelijk, en daardoor dus veel te vaak op een dag, weer een spraytje nam. M'n neus hoefde maar even weer een klein beetje nauwer aan te voelen en hup, je grijpt meteen weer naar dat flesje.... Ik besloot het van toen af aan zoveel mogelijk uit te stellen, en alleen nog een snuif te nemen als de boel potdicht zou zitten en het echt niet meer anders kon. Zo is het me gelukt om nog maar 4x per dag te sprayen, in plaats van 8-10 keer.

Het vergde behoorlijk wat wilskracht om het vol te houden tot aan de volgende snuif, maar ik heb doorgezet en merkte dat m'n neus niet zo snel meer dicht kwam te zitten als anders. Op 15 januari 2009 ben ik definitief gestopt en heb sindsdien geen flesje meer aangeraakt. M'n neus is nu gewoon constant open, ik voel me goed en heb geen enkele behoefte meer aan die spray.

Als ik ooit nog weer eens zó zwaar verkouden raak dat de boel compleet dicht zit, zal ik het waarschijnlijk nog wel weer even een paar dagen gebruiken, maar langer beslist niet.
Ik ben blij dat ik ervan af ben, en het ging eigenlijk nog relatief makkelijk ook, ondanks die 15 jaar gebruik!
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  zaterdag 24 januari 2009 @ 23:07:02 #205
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_65371585
Holy fuck. Nou, gefeliciteerd. Waar je al niet verslaafd aan kan raken.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  Moderator zaterdag 24 januari 2009 @ 23:30:18 #206
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_65372287
Dat mensen dat leuk vinden Ik heb echt een tiefushekel aan neusspray !
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_65372856
ik zit er na een flinke griep weer aan helaas
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zondag 25 januari 2009 @ 00:06:11 #208
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_65373436
quote:
Op zaterdag 24 januari 2009 23:47 schreef Mirjam het volgende:
ik zit er na een flinke griep weer aan helaas
Ik zit gelukkig aan de whisky.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_65377087
Allemaal die Wielies hier die denken dat ze cool zijn als ze dat niet gebruiken. Boehoe fucking assmothers.
  zondag 25 januari 2009 @ 09:24:36 #210
97687 Lavenderlily
beroepslurker/muurbloem
pi_65377839
Ik gebruik alleen als ik ga slapen, en dan niet iedere dag maar meestal wel.
Ben ik nu een junk?
pi_65378118
Yup, ik gebruikte het ook alleen voor het slapengaan.
  zondag 25 januari 2009 @ 11:12:27 #212
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_65378964
Mijn ervaring..
Ik heb overgevoelige neusslijmvliezen. Neusspray helpt een beetje, maar niet 100%.
Ik zit toch de halve dag te snotteren bij elke geur die ik tegen kom.
Nu heb ik wel ruim een jaar constant sprays gebruikt maar ik ben ermee gestopt.
Veel verschil maakt met voor mij niet en er zijn geen afkickverschijnselenn. Een nadeel is wel dat mijn neusslijmvliezen vaak pijn doen wanneer ik toch wil sprayen voor wanneer ik een examen o.i.d. heb..
pi_65379000
Gebruik een neti-pot als je neus dichtzit, zout water is zooooooo veeeeel beter dan neusspray!
  zondag 25 januari 2009 @ 11:17:00 #214
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_65379049
quote:
Op zondag 25 januari 2009 11:14 schreef quirina het volgende:
Gebruik een neti-pot als je neus dichtzit, zout water is zooooooo veeeeel beter dan neusspray!
Ik ben er een beetje bang voor..
  zaterdag 31 januari 2009 @ 21:49:11 #215
97687 Lavenderlily
beroepslurker/muurbloem
pi_65607743
Aangezien ik geen junk wil zijn ben ik gaan afkicken....morgen een week zonder neusspray!

schouderklopjes zijn heel erg welkom
pi_65607892
quote:
Waarom is die neusspray alweer op?'
'Dat is gewoon verdampt hoor... '
'Door het dopje heen zeker?'
'Ja, dat kan echt hoor *strak gezicht*'
dit is wel het gayste wat ik vandaag heb gelezen moet ik zeggen
welke hal moet je hebben voor zieke air max ??
pi_65607899
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 21:49 schreef baniekje het volgende:
Aangezien ik geen junk wil zijn ben ik gaan afkicken....morgen een week zonder neusspray!

Klop klop
pi_65607954
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 21:54 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Klop klop
dit:

vindt sabine irritant
welke hal moet je hebben voor zieke air max ??
pi_65608191
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 21:55 schreef NEC-Nijmegen het volgende:

[..]

dit:

[ afbeelding ]

vindt sabine irritant
Wtf?
  zaterdag 31 januari 2009 @ 22:50:27 #220
97687 Lavenderlily
beroepslurker/muurbloem
pi_65610061
Nou geen ruzie maken over mijn schouderklopje he, dat is niet lief!
  zondag 1 februari 2009 @ 01:21:46 #221
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_65614033
Goed zo!
Ga zo door en we geloven dat je het kunt.
Neem iets wat lekker ruikt en hou het bij je neus als je de drang voelt om naar de spray te grijpen
pi_65634723
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 21:49 schreef baniekje het volgende:

Die heb je dan ook wel verdiend.
Goed van je, baniekje! Hou vol, en sterkte ermee!

@Niara: jij ook heel veel sterkte ermee. Lijkt me lastig, zo'n overgevoeligheid... Misschien heeft de huisarts een alternatief waar je minder last van hebt?
  zondag 15 februari 2009 @ 09:41:09 #223
97687 Lavenderlily
beroepslurker/muurbloem
pi_66076180
Heb vannacht gebruikt, ben zwaar verkouden en mijn neus en keel zitten dicht, k wilde toch eenb eetje slapen....Maar als het over is stop ik weer!
pi_66076834
Ja ja dat zegt elke verslaafde..
  zondag 15 februari 2009 @ 10:52:34 #225
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_66076864
Ik gebruik überhaupt nooit neusspray.
(Un)masking for the greater good.
pi_66083907
quote:
Op zondag 15 februari 2009 09:41 schreef baniekje het volgende:
Heb vannacht gebruikt, ben zwaar verkouden en mijn neus en keel zitten dicht, k wilde toch eenb eetje slapen....Maar als het over is stop ik weer!
Ja, af en toe tussendoor nog weleens wat gebruiken moet wel kunnen, denk ik. Tenminste, als je het niet langer dan vijf dagen achter elkaar doet....
Daarvan zal je echt niet weer meteen in de verslaving terugvallen.

Ik heb het zelf al die tijd nog steeds niet weer gebruikt.... Zodra m'n neus door verkoudheid weer een beetje dicht dreigt te gaan zitten (zoals de afgelopen dagen), dan probeer ik hem meteen zoveel mogelijk leeg te snuiten. Eerst het ene neusgat, dan het andere. Daarmee is het probleem meestal weer voor een paar uur goed verholpen.

Succes ermee, baniekje!
  zondag 15 februari 2009 @ 16:25:47 #227
97687 Lavenderlily
beroepslurker/muurbloem
pi_66087501
Dank jullie voor jullie steun, jullie zijn schatten1
pi_66088135
Ik gebruik als ik heel erg verkouden ben wel spray met xylometazoline, maar probeer ook zo snel mogelijk te beginnen met het snuiven van zoutoplossing - dat kan namelijk geen kwaad en helpt ook. Daarnaast gebruik ik bij lichte verkoudheden (of als ik het ergste al gehad heb of als ik zo verkouden ben dat een spray met xylometazoline niet eens lang genoeg helpt) nu een homeopatische spray, bijvoorbeeld die van Kruidvat en die vind ik prima werken.
Sanity is (not) statistical
pi_66088326
Net doen alsof dit een echte verslaving is . Probeer ipv al die neussprays eens oud-hollandsch zout water. Het is ranzig maar effectief, en nog minder verslavend dan neusspray(serieus wtf )
A king in the making, and the throne is for the taking
So I climb the mountain top and put my stake in
Got the weight of the world on my shoulder
Not a nigga nor a hoodrat bitch can stop me from taking it over
pi_66089219
quote:
Op zondag 15 februari 2009 16:51 schreef Triptamine het volgende:
Net doen alsof dit een echte verslaving is . Probeer ipv al die neussprays eens oud-hollandsch zout water. Het is ranzig maar effectief, en nog minder verslavend dan neusspray(serieus wtf )
Kijk, bij neusspray-verslaving spelen natuurlijk meerdere dingen. Ten eerste het reboud-congestie effect, waarbij je neusslijmvliezen opgezwollen blijven door veelvuldig gebruik van neusspray. Zonder een sympaticomimeticum als xylometazoline slinkt het slijmvlies dan niet meer, zelfs als de virale luchtweginfectie al lang over is. Dat lijkt dus op fysieke verslaving, een chronisch verstopte neus is een heel erg vervelend gevoel.

Daarnaast is er psychologische gewenning: mensen hechten zich snel aan een bepaald gebaar, zeker als dat een 'beloning' geeft. Neusspray gebruiken is daar een voorbeeld van: je kunt na gebruik beter ademen, waardoor je het gedrag aanleert. Dat lijkt op psychische verslaving.

Het kan dus prima. Het is ook erg makkelijk te voorkomen: niet meer dan 3 dagen achtereen een sympaticomimeticum gebruiken, zoals ook in de bijsluiter staat.

Overigens heb ik geen neussprayverslaving ;-).
pi_66089561
quote:
Op zondag 15 februari 2009 17:17 schreef dotKoen het volgende:

Het kan dus prima. Het is ook erg makkelijk te voorkomen: niet meer dan 3 dagen achtereen een sympaticomimeticum gebruiken, zoals ook in de bijsluiter staat.

Overigens heb ik geen neussprayverslaving ;-).
In mijn bijsluiter staat anders altijd niet langer dan twee weken (!) achter elkaar en niet vaker dan om de zes uur. Nogal wat anders dus. Maar gezien het aantal mensen dat verslaafd raakt aan neusspray is het misschien wel wijs om dit te wijzigen naar een week of wellicht inderdaad drie dagen.
pi_66089739
Prima verwoord, dotKoen!

Overigens hebben zoutoplossingen (zonder vermenging met xylo) en natuurlijke / homeopathische neussprays bij mij nog nooit enig effect gehad, helaas. Dus dat dit voor iedereen een prima alternatief zou zijn, is gewoon niet waar.
pi_66089880
quote:
Op zondag 15 februari 2009 17:28 schreef Maeghan het volgende:

[..]

In mijn bijsluiter staat anders altijd niet langer dan twee weken (!) achter elkaar en niet vaker dan om de zes uur. Nogal wat anders dus. Maar gezien het aantal mensen dat verslaafd raakt aan neusspray is het misschien wel wijs om dit te wijzigen naar een week of wellicht inderdaad drie dagen.
Hmm, het advies van de Commissie Farmacotherpautische Hulpverlening is maximaal 5 dagen. De bijsluiter van Otrivin Xylometaxoline HCL neussprag 1mg/ml spreekt van maximaal 1 week.
quote:
Kortdurend gebruik van therapeutische doses zal in het algemeen weinig problemen geven; gebruik langer dan 3–5 dagen vermijden in verband met een vermindering van de werking en het optreden van afwijkingen van de mucosa.

Bron: Farmacotherapeutisch Kompas
quote:
Op zondag 15 februari 2009 17:34 schreef Scootmobiel het volgende:
Prima verwoord, dotKoen!
Bedankt
quote:
Overigens hebben zoutoplossingen (zonder vermenging met xylo) en natuurlijke / homeopathische neussprays bij mij nog nooit enig effect gehad, helaas. Dus dat dit voor iedereen een prima alternatief zou zijn, is gewoon niet waar.
Dat klopt natuurlijk. Zoutoplossingen spoelen enkel slijm weg en lossen wellicht wat ingedroogd slijm op. Ze doen niets met de slijmvliezen zelf. Homeopatische middelen doen uiteraard niets, aangezien dat gewoon duur water is.
pi_66090853
quote:
Op zondag 15 februari 2009 17:38 schreef dotKoen het volgende:

Dat klopt natuurlijk. Zoutoplossingen spoelen enkel slijm weg en lossen wellicht wat ingedroogd slijm op.
Dat kan natuurlijk al erg prettig zijn. Soms zit het slijm zo vast dat je het niet meer weggesnoten krijgt en dan is het erg prettig om zout te snuiven.
quote:
Ze doen niets met de slijmvliezen zelf. Homeopatische middelen doen uiteraard niets, aangezien dat gewoon duur water is.
Komt ie weer met z'n anti-(homeo)pathie.
pi_66091343
quote:
Op zondag 15 februari 2009 18:07 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Dat kan natuurlijk al erg prettig zijn. Soms zit het slijm zo vast dat je het niet meer weggesnoten krijgt en dan is het erg prettig om zout te snuiven.
Ik zeg ook niet dat het niets doet, alleen dat het niet zo veel doet en dat het dus begrijpelijk is dat Scootmobiel er niet veel van merkt.
quote:
[..]

Komt ie weer met z'n anti-(homeo)pathie.
Ik leg enkel uit hoe het komt dat de oplossingen die Scootmobiel noemt, namelijk water en homeopathie weinig effect hebben. Homeopathie is in mijn opinie en de opinie van vrijwel de hele wetenschap gewoon water, wat alle genezende eigenschappen van water heeft. Niets meer, niets minder.
pi_66091497
En wat is er gebeurd met het ouderwets doorbijten van een verkoudheid? Zijn we allemaal mietjes geworden ofzo? "Het is geen fijn gevoel als je neus dichtzit " Er zijn wel meer zaken kut. En die zogenaamde verslaving is niets meer dat het weigeren een paar dagen door je mond te ademen.

Zwak is het, niets meer en/of minder.
pi_66091630
quote:
Op zondag 15 februari 2009 18:28 schreef Triptamine het volgende:
En wat is er gebeurd met het ouderwets doorbijten van een verkoudheid? Zijn we allemaal mietjes geworden ofzo? "Het is geen fijn gevoel als je neus dichtzit " Er zijn wel meer zaken kut. En die zogenaamde verslaving is niets meer dat het weigeren een paar dagen door je mond te ademen.

Nou ja, om het zwak te noemen vind ik een beetje hard. Als ik hoofdpijn heb overleef ik het ook prima zonder paracetamol. Ik vind het echter prettiger wel pijnstilling te gebruiken. Dat omschrijf ik niet direct als 'zwak'. Waarom geen gebruik maken van technologische oplossingen? Bij xylomatazoline moet je echter uitkijken dat je het niet te lang gebruikt. Ik neem aan dat de meeste neussprayverslavingen 'per ongeluk' ontstaan: mensen hebben last van een verstopte neus en gebruiken zonder dat ze weten dat dat onhandig is, te lang en te vaak neusspray.
pi_66091665
quote:
Op zondag 15 februari 2009 18:28 schreef Triptamine het volgende:

Jij laat ook je kiezen trekken zonder verdoving?

Dat mensen vroeger zonder iets konden, betekent niet dat het een vooruitgang kan zijn om iets wel te gebruiken. Waarom is het 'goed' om jezelf zo lang mogelijk rot te voelen? Wat is er goed aan dat iemand door een verstopte neus bijvoorbeeld niet kan slapen? Is dat stoer of zo?
pi_66091808
quote:
Op zondag 15 februari 2009 18:33 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Jij laat ook je kiezen trekken zonder verdoving?

Dat mensen vroeger zonder iets konden, betekent niet dat het een vooruitgang kan zijn om iets wel te gebruiken. Waarom is het 'goed' om jezelf zo lang mogelijk rot te voelen? Wat is er goed aan dat iemand door een verstopte neus bijvoorbeeld niet kan slapen? Is dat stoer of zo?
Die eerste vergelijking, daar ga ik niet eens op in

Het is beter om gewoon maar even met een dichte neus rond te lopen, dan allerlei troep je neus in te spuiten. Ja, het is soms vervelend als je wil slapen, maar kom op zeg, waar hebben we het over? Mensen die serieus denken/zeggen niet meer zonder NEUSSPRAY te kunnen. Geen pijnstillers, slaapmiddelen of andere zware medicijnen, maar een neusspray

Als ik sommige in dit topic zie, begin ik toch te geloven dat de betutteling van het kabinet goed is. Als je al niet meer kan omgaan met neusspray
pi_66091990
quote:
Op zondag 15 februari 2009 18:37 schreef Triptamine het volgende:

[..]

Het is beter om gewoon maar even met een dichte neus rond te lopen, dan allerlei troep je neus in te spuiten. Ja, het is soms vervelend als je wil slapen, maar kom op zeg, waar hebben we het over? Mensen die serieus denken/zeggen niet meer zonder NEUSSPRAY te kunnen. Geen pijnstillers, slaapmiddelen of andere zware medicijnen, maar een neusspray

Als ik sommige in dit topic zie, begin ik toch te geloven dat de betutteling van het kabinet goed is. Als je al niet meer kan omgaan met neusspray
Nou ja, vraag maar eens op straat wie weet dat neusspray dit vervelende gewenningseffect heeft. Dat zullen veel mensen niet weten. Sommige van die mensen zijn gewoon dom, maar veel mensen zullen zich waarschijnlijk niet gerealiseerd hebben dat dergelijke receptloze medicatie dit soort nadelige effecten kan hebben. Ik gok dat daar ook prima opgeleide, intelligente mensen tussen zitten. Ik pleit overigens niet voor meer betutteling hoor, wat mij betreft blijft xylometazoline beschikbaar zonder recept. Het is immers niet gevaarlijk, deze bijwerking.
pi_66092051
quote:
Op zondag 15 februari 2009 18:37 schreef Triptamine het volgende:

[..]

Ik vind verkouden zijn zonder neusspray anders vervelender dan flinke hoofdpijn. Ik kan het echt heel erg benauwd hebben op die momenten, dusdanig dat ik echt niet meer slaap. Eten gaat dan ook amper. Van het ademen door m'n mond krijg ik dan vaak weer last van m'n keel en hoestbuien, omdat ik bijv. te koude lucht en stof inadem. Je neus heeft namelijk ook een soort 'filterende' functie. Doe mij dan maar liever knallende koppijn zonder pijnstillers hoor. Ieder z'n eigen voorkeuren, lijkt me. Ik zie niet wat er nou per definitie fout is aan neusspray.
pi_66092114
quote:
Op zondag 15 februari 2009 18:42 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Nou ja, vraag maar eens op straat wie weet dat neusspray dit vervelende gewenningseffect heeft. Dat zullen veel mensen niet weten. Sommige van die mensen zijn gewoon dom, maar veel mensen zullen zich waarschijnlijk niet gerealiseerd hebben dat dergelijke receptloze medicatie dit soort nadelige effecten kan hebben. Ik gok dat daar ook prima opgeleide, intelligente mensen tussen zitten. Ik pleit overigens niet voor meer betutteling hoor, wat mij betreft blijft xylometazoline beschikbaar zonder recept. Het is immers niet gevaarlijk, deze bijwerking.
Het getuigt gewoon van een gebrek aan ruggengraat en doorzettingsvermogen als je al verslaafd raakt aan een spray. Het is niet te hopen dat deze zgn "verslaafden" ooit een slaappil oid op recept krijgen. Het slaat toch gewoon helemaal nergens op. En ja, er is een nadelig gewenningseffect maar je bent wel heel slap als je daar al in meegaat.
pi_66092131
quote:
Op zondag 15 februari 2009 18:42 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Ja het schijnt normaal te zijn dat mensen geen bijsluiters lezen. Ik snap dat echt niet. Maar goed, er zijn mensen met de verschrikkelijkste ziektes waarbij ze bepaalde medicijnen dringend nodig hebben en dan weten ze niet eens wat ze slikken. Ik zou dat wel willen weten voor als ik m'n medicijnen zou verliezen (in het buitenland), maar sommige mensen gaan nog liever dood dan dat ze zich verdiepen in hun eigen lichaam en wat ze erin stoppen geloof ik. Laat staan dus dat ze zich bezig houden met neusspray.

Sommige mensen interesseert het ook niet. Heb zelf weleens een vaste klant gehad die steeds neusspray kocht. Ik heb haar toen uitgelegd hoe het werkte en dringend geadviseerd om een huisarts te raadplegen, maar ze werd boos op me. Tsja...
pi_66092192
quote:
Op zondag 15 februari 2009 18:45 schreef Triptamine het volgende:

[..]

Het getuigt gewoon van een gebrek aan ruggengraat en doorzettingsvermogen als je al verslaafd raakt aan een spray. Het is niet te hopen dat deze zgn "verslaafden" ooit een slaappil oid op recept krijgen. Het slaat toch gewoon helemaal nergens op. En ja, er is een nadelig gewenningseffect maar je bent wel heel slap als je daar al in meegaat.
Dat is toch iets heel anders dan dat je het prettig vindt om iets te gebruiken als je ziek bent? Niet iedereen die dat spul gebruikt is verslaafd.
pi_66092291
quote:
Op zondag 15 februari 2009 18:45 schreef Triptamine het volgende:

[..]

Wat is dat nu weer voor onzin. Mensen hebben geen controle over hun neusslijmvlies hoor, als ik bij jou viermaal daags xylometazoline in je neus spuit voor 3 weken zwelt jouw neusslijmvlies ook op, hoe hard je ook probeert daar niet in mee te gaan . Dat bedoel ik met de fysieke verslaving, het ontstaan daarvan gaat ongewild en is een fysiologische reactie.

Het daarna afbouwen van de neusspray is natuurlijk wel gedeeltelijk een kwestie van doorzettingsvermogen. Sommige mensen zullen slechter tegen een verstopte neus kunnen dan anderen en inderdaad zullen er mensen zijn die zich daar makkelijker overheen kunnen zetten dan anderen. Om mensen die dat niet lukt meteen als 'ruggengraatloos' te bestempelen vind ik wat overdreven.
pi_66092364
quote:
Op zondag 15 februari 2009 18:47 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Dat is toch iets heel anders dan dat je het prettig vindt om iets te gebruiken als je ziek bent? Niet iedereen die dat spul gebruikt is verslaafd.
Ja, klopt, maar waar gaat dit topic over, en waar gaat mijn post over. Over neusspray verslaving. Er is niks mis met af en toe een keer wat neusspray. Maar dat er echt mensen zijn die niet meer zonder kunnen slaat als een lul op een drumstel. Als je al niet meer zonder neusspray kunt wat ben je dan?

Ik denk dat die mensen geestelijk niet helemaal juist zijn, qua doorzettingsvermogen of iets anders. Je vertelde in je andere post over die huisarts, die vrouw heeft eerder een psycholoog nodig. Laat ik het zo stellen: Ze heeft wss wel alle steekjes, maar ze werken in ploegendienst
pi_66092386
Door allergie zwelde mn neusslijmvlies op en zat mijn neus heel vaak dicht wanneer ik geen neusspray gebruikte. Zo heb ik dit jaren gebruikt, erg vervelend, niet de deur uit zonder neusspray. Uiteindelijk ben ik geopereerd, zijn mijn neusslijmvliezen 'bijgeknipt' en ik heb sindsdien nooit meer een flesje aangeraakt. Ik zie het dan ook meer als een noodzakelijk kwaad destijds en niet een verslaving.

[ Bericht 2% gewijzigd door Henk1056 op 15-02-2009 18:57:20 ]
pi_66092549
quote:
Op zondag 15 februari 2009 18:49 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Wat is dat nu weer voor onzin. Mensen hebben geen controle over hun neusslijmvlies hoor, als ik bij jou viermaal daags xylometazoline in je neus spuit voor 3 weken zwelt jouw neusslijmvlies ook op, hoe hard je ook probeert daar niet in mee te gaan . Dat bedoel ik met de fysieke verslaving, het ontstaan daarvan gaat ongewild en is een fysiologische reactie.
Een dichte neus is geen drama .Kom op zeg dan adem je toch een paar dagen door je mond(maar pas op voor droge lippen, dadelijk raak je verslaafd aan labello!). En als je 4 maal daags 3 weken lang die troep in je neusspuit ben je sowieso dom. En als je neus altijd dichtzit klopt er iets niet met je slijmvliezen, dus moet er iets anders gebeuren dan een spray.

Hier word net gedaan alsof verkoudheid en een dichte neus een gigantisch probleem is. Kom op mensen doe normaal, dat hoort er gewoon bij.
pi_66103092
Ik gebruik geen neusspray meer.
-Als ik verkouden ben gebruik ik de netipot met een schepje himalayazout ( gewoon zeezout werkt ook) en water. Spoelt letterlijk het snot uit je neusholten.
-Stomen helpt ook ( teiltje met kokend heet water en een theelepel dampo)
-Dampo op je borst smeren en een doorgesneden ui naast je bed.
Je neus gaat er echt wel van open!
pi_66113382
Hier is samengevat in twee zinnen wat ik zo achterlijk vind aan deze zgn verslaving/aanstellerij:
quote:
Verstopte neus = door je mond ademen als je slaapt = extreem droge mond (je tong voelt ECHT rot aan) en keel, gebarsten lippen en je ademt meer stof en koudere lucht je longen in dan als je door je neus ademt.
Het zijn allemaal net niet(of helemaal niet) argumenten. " Je tong voelt echt rot " "Meer stof en koude lucht in mijn longen " . Het straalt een gigantisch grote "mamma, help!" - factor uit. Het zijn allemaal kleine menselijke probleempjes die door sommige in dit topic tot gigantische proporties worden opgeblazen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')