abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53723936
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 16:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Misschien was het slimmer geweest om helemaal niet aan mensen te beginnen? Is God niet almachtig genoeg om zich in z'n eentje te vermaken?
Het leven is een prachtig geschenk man. Als jij niet zo ontzettend halsstarrig zou zijn zou je dat misschien ook een keer in kunnen zien. Dat heb je echter zelf in de hand.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 16:43:39 #52
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_53723943
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 16:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dat kunnen ze toch ook constant!!!!
Dat kan ook zonder God, precies mijn punt.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 16:45:27 #53
pi_53723989
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 16:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Het leven is een prachtig geschenk man. Als jij niet zo ontzettend halsstarrig zou zijn zou je dat misschien ook een keer in kunnen zien. Dat heb je echter zelf in de hand.
Nee, God is almachtig en dwingt mij van hem te houden op straffe van eeuwig pijn lijden. Ik heb niks in de hand.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 16:45:30 #54
103108 KaiN
Itchy Fingers
pi_53723990
Hoe heeft satan eigenlijk kunnen vallen? Die is zo slecht en heeft zoveel haat. Alle engelen zijn door god ontworpen. Satan is dus ook door god ontworpen. God heeft dus met voorbedachte rade gevoelens gegeven die konden uitlopen in jaloersie en haat. Hij creeerd al deze dingen en gaat vervolgens zeggen "Hey dat mag niet! Doe eens even normaal ik wil niet dat je zo reageer!"

En dat is dan alwetend, oppermachtig en moeten wij aanbidden? Dacht het dus ff niet.
pi_53724036
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 16:45 schreef KaiN het volgende:
Hoe heeft satan eigenlijk kunnen vallen? Die is zo slecht en heeft zoveel haat. Alle engelen zijn door god ontworpen. Satan is dus ook door god ontworpen. God heeft dus met voorbedachte rade gevoelens gegeven die konden uitlopen in jaloersie en haat. Hij creeerd al deze dingen en gaat vervolgens zeggen "Hey dat mag niet! Doe eens even normaal ik wil niet dat je zo reageer!"

En dat is dan alwetend, oppermachtig en moeten wij aanbidden? Dacht het dus ff niet.
Engelen hebben net als mensen vrije keuze. Satan koos ervoor om jaloezie en egoïsme de overhand te laten nemen. Die boosaardige gedachten en haat zijn daar het gevolg van. Als hij niet zou kunnen kiezen om jaloezie en egoïsme de overhand te laten nemen, zou hij dus geen keuze kunnen hebben in het liefhebben en gehoorzamen van God. Daarmee zou zijn liefde en gehoorzaamheid waardeloos worden omdat het niet uit vrije wil is.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 16:48:26 #56
pi_53724053
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 16:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Waarom zouden ze (die keuzes dus) God niet bevallen denk je? Waarom denk je dat ik erbij het gezet 'want eh, tja jullie zijn in mijn ogen allemaal gelijk'. Denk nou ff 2 stappen verder aub.
Je ontwijkt het punt. God zet ons in een situatie dat we geen keuze hebben. Ja zeggen of anders eeuwig branden staat gelijk aan dwang.
pi_53724056
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 16:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee, God is almachtig en dwingt mij van hem te houden op straffe van eeuwig pijn lijden. Ik heb niks in de hand.
Maar er is helemaal niets mis met het houden van God want God = liefde.
pi_53724090
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 16:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je ontwijkt het punt. God zet ons in een situatie dat we geen keuze hebben. Ja zeggen of anders eeuwig branden staat gelijk aan dwang.
Zou jij verkrachting en ander onrecht en boosaardigheid gewoon goed willen keuren dan? Stel jij wordt koning van het universum, hoe zou jij dan regeren? Complete anarchie?
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 16:52:07 #59
pi_53724141
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 16:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Maar er is helemaal niets mis met het houden van God want God = liefde.
Dat maak ik zelf nog wel uit. Tenminste, als ik vrije keuze had. Je blijft het punt ontwijken. God dwingt ons. Hij heeft deze situatie zelf zo gemaakt.
pi_53724163
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 16:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat maak ik zelf nog wel uit. Tenminste, als ik vrije keuze had. Je blijft het punt ontwijken. God dwingt ons. Hij heeft deze situatie zelf zo gemaakt.
Nee hij heeft de situatie niet zo gemaakt, de situatie is er omdat wij vrije keuze hebben. Je draait het precies om.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 16:53:41 #61
103108 KaiN
Itchy Fingers
pi_53724177
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 16:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Engelen hebben net als mensen vrije keuze. Satan koos ervoor om jaloezie en egoïsme de overhand te laten nemen. Die boosaardige gedachten zijn daar het gevolg van. Als hij niet zou kunnen kiezen om jaloezie en egoïsme de overhand te laten nemen, zou hij dus geen keuze kunnen hebben in het liefhebben en gehoorzamen van God. Daarmee zou zijn liefde en gehoorzaamheid waardeloos worden omdat het niet uit vrije wil is.
Dus god kent ook de gevoelens die wij kennen. God wordt ook weleens boos. Hij heeft vaker laten zien dat die dan er ook niet voor schroomt om allerlei mensen dood te maken. Dan zie ik niet in waarom god liefde is.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 16:56:00 #62
pi_53724235
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 16:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Zou jij verkrachting en ander onrecht en boosaardigheid gewoon goed willen keuren dan? Stel jij wordt koning van het universum, hoe zou jij dan regeren? Complete anarchie?
Ik zou het niet regeren omdat ik dat helemaal niet wil. Ik wil zelf kiezen en dat gun ik anderen ook. Ik zou mensen ook niet in een situatie WILLEN dwingen dat ze van me moeten houden. Ik wil dat ze van me houden om wie ik ben, niet omdat ik dreig met de hel.

Als God echt zo veel voorstelt hoeft ie niemand te dwingen maar dat doet hij wel. God is hier zelf de verkrachter en moordenaar.
pi_53724251
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 16:53 schreef KaiN het volgende:

[..]

Dus god kent ook de gevoelens die wij kennen. God wordt ook weleens boos. Hij heeft vaker laten zien dat die dan er ook niet voor schroomt om allerlei mensen dood te maken. Dan zie ik niet in waarom god liefde is.
Boosheid is geen teken van liefdeloosheid. Dat doodmaken is al 86 keer behandeld in verschillende topics, ook in deze.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 16:57:47 #64
pi_53724274
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 16:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Nee hij heeft de situatie niet zo gemaakt, de situatie is er omdat wij vrije keuze hebben. Je draait het precies om.
Dat is niet waar. God heeft het universum en ons gemaakt. Hij is verantwoordelijk voor de situatie. Hij heeft het allemaal zo bedacht.
pi_53724290
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 16:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik zou het niet regeren omdat ik dat helemaal niet wil. Ik wil zelf kiezen en dat gun ik anderen ook. Ik zou mensen ook niet in een situatie WILLEN dwingen dat ze van me moeten houden. Ik wil dat ze van me houden om wie ik ben, niet omdat ik dreig met de hel.
Ja, maar al die andere mensen dan? Sommige mensen zijn uit op jouw geld, op jouw leven, op jouw spullen, op jouw lichaam, sommige mensen hebben veel kwaad in de zin met jou. Wat moet daarmee gebeuren als er geen heerschappij is?
quote:
Als God echt zo veel voorstelt hoeft ie niemand te dwingen maar dat doet hij wel. God is hier zelf de verkrachter en moordenaar.
Nee nee nee hij dwingt niemand. Als hij zou dwingen zou jij nu niet niet van Hem kunnen houden. Er bestaat sowieso niet zoiets is als gedwongen liefde, dwang en liefde sluiten elkaar altijd uit.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 17:01:16 #66
pi_53724349
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 16:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ja, maar al die andere mensen dan? Sommige mensen zijn uit op jouw geld, op jouw leven, op jouw spullen, op jouw lichaam, sommige mensen hebben veel kwaad in de zin met jou. Wat moet daarmee gebeuren als er geen heerschappij is?
Daar hebben we een overheid voor uitgevonden.
quote:
Nee nee nee hij dwingt niemand. Als hij zou dwingen zou jij nu niet niet van Hem kunnen houden. Er bestaat sowieso niet zoiets is als gedwongen liefde, dwang en liefde sluiten elkaar altijd uit.
Precies. Het is een paradox. Er is geen andere keuze dan van hem te houden, maar dan kan je het geen liefde noemen. Maar God heeft het wel zo bedacht. Dat kan dus niet.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 17:02:21 #67
pi_53724366
Prettig weekend
pi_53724687
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 17:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Daar hebben we een overheid voor uitgevonden.
Ja maar de overheid stelt regels enzo. Dan ben ik dus niet meer vrij om te kiezen wat ik wil doen. De overheid is geen optie in jouw universum, want dan zou God ook een optie zijn.
quote:
Precies. Het is een paradox. Er is geen andere keuze dan van hem te houden, maar dan kan je het geen liefde noemen. Maar God heeft het wel zo bedacht. Dat kan dus niet.
Hij geeft ons de kans om te leren waarom er geen andere keuze is. Het is de enige manier waarop het leven de moeite waard kan zijn. Niet omdat God dat zo bepaald heeft, maar omdat het simpelweg niet anders kan. Dus ik daag jou uit, bedenkt een geheel nieuw systeem waarin ultieme vrijheid bestaat maar men elkaars leven niet kan verzieken.
pi_53724712
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 17:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Prettig weekend
Gaatie gewoon weg nu we bij de crux komen.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 17:52:50 #70
151456 Tokamak
Bad shrooms...
pi_53725422
quote:
Hij geeft ons de kans om te leren waarom er geen andere keuze is. Het is de enige manier waarop het leven de moeite waard kan zijn. Niet omdat God dat zo bepaald heeft, maar omdat het simpelweg niet anders kan. Dus ik daag jou uit, bedenkt een geheel nieuw systeem waarin ultieme vrijheid bestaat maar men elkaars leven niet kan verzieken.
Bestaat niet. Geen enkele manier die het leven hier op aarde recht doet. Ook niet de manier van God.
pi_53725469
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 17:52 schreef Tokamak het volgende:

[..]

Bestaat niet. Geen enkele manier die het leven hier op aarde recht doet. Ook niet de manier van God.
Ben jij al in de hemel geweest dan?
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 17:57:35 #72
151456 Tokamak
Bad shrooms...
pi_53725517
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 17:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ben jij al in de hemel geweest dan?
bestaat die dan?
pi_53725620
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 17:57 schreef Tokamak het volgende:

[..]

bestaat die dan?
Ik geloof dat ie bestaat ja. Als jij zegt dat Gods manier niet werkt, moet jij in de hemel geweest zijn. Volgens jou bestaat ie dus ook.
pi_53725727
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 16:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als God liefde is en jij gehoorzaamt niet meer aan God ban jij dus liefde uit je leven. Wat heeft het leven dan nog voor zin??

Maar dat is dus jullie aanname. Dat God liefde is. Maar dat is dus helemaal niet bewezen en het bewijs neigt naar het tegendeel.

Jij zegt dat we kunnen kiezen tussen liefde en kwaad.
God had ons ook kunnen laten kiezen tussen heel veel liefde en gewoon liefde. Vrije keus komt nergens in het geding en God had hiermee aangetoond werkelijk liefde te zijn. Door de keus tussen hel en verdoemenis en liefde geeft God aan neutraal te zijn. En gezien het feit hij in ons systeem een voorkeur voor liefde en angst voor hel en verdoemenis heeft ingebouwd is het eigenlijk geen werkelijk vrije keus. Het getuigt zelfs van wreedheid om in ons een voorkeur voor zaken in te bouwen die als zondig worden bestempeld, zoals lust naar sex.

God laat zijn katten blijkbaar kiezen voor rattengif of heerlijke Sheba.
Ik had mijn katten laten kiezen voor heerlijke Sheba of Euroshopper kattenmeuk.

In het eerste geval is de keusoplegger wreed. Hij geeft vrije keus, maar er is maar 1 realistische keuze mogelijk.
In het tweede geval is de keusoplegger liefde. Hij geeft vrije keus en er zijn 2 realistische keuzes. Ultieme vrije keus.
beter een knipoog dan een blauw oog
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 18:11:35 #75
pi_53725789
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 17:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ja maar de overheid stelt regels enzo. Dan ben ik dus niet meer vrij om te kiezen wat ik wil doen. De overheid is geen optie in jouw universum, want dan zou God ook een optie zijn.
We kiezen zelf voor die overheid en bedenken zelf de regels. We bedenken zelf wat wel en niet goed voor ons is. Dat is geen dwang van buitenaf.
quote:
Wat heb je liever: Dat er mensen rondlopen die je leven verzieken en waar misschien mee te praten valt (anders laat je ze opsluiten door de politie) Of dat je word geterroriseerd door een "almachtig" monster die je in een ingewikkeld universum gooit om te spartelen en je dwingt om hem nog te aanbidden ook!.

Dan kies ik voor een logisch universum zonder God waarin ik werkelijk een vrije wil heb, boven een onlogisch universum waarin een "almachtige" God heerst die er een puinzooi van laat maken door gevallen engelen.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 18:11:41 #76
151456 Tokamak
Bad shrooms...
pi_53725792
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 18:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik geloof dat ie bestaat ja. Als jij zegt dat Gods manier niet werkt, moet jij in de hemel geweest zijn. Volgens jou bestaat ie dus ook.

Ho, dat jij gelooft dat hij bestaat betekent niet dat ik dat geloof, mag ik dat ff zelf bepalen! Ik laat liever open wat er met me gebeurt als ik dood ga (net zoals ik meerdere dingen open laat). Ik, en jij, en hoogstws iedereen hier op aarde weet niet wat er werkelijk gebeurt als je dood gaat. Je kan enkel geloven wat er gebeurt. Ik heb dr voor gekozen om het op me af te laten komen omdat ik denk dat elke visie een simplificatie van de werkelijkheid is. Een ding kan ik je wel vast zeggen, een systeem als hemel en hel klinkt niet erg aannemelijk en wel erg simpel.

Life isn't simply that simple...
pi_53725829
quote:

Een systeem waar het vermogen tot elkaar iets kwaads aan te doen simpelweg niet in ons opkomt.
Maar wel een systeem waar we iedereen een andere graad van liefde kunnen schenken. En een systeem zonder schaarste en overvloed voor iedereen.

Ultieme vrijheid en keuze dus.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 18:19:16 #78
pi_53725953
quote:

Dit klopt natuurlijk niet. God is almachtig. Het is zo omdat hij dat zo gemaakt heeft. Je kan niet God het universum laten scheppen en dan net doen alsof Hij er ook niets aan kan doen dat we van hem moeten houden.
pi_53726344
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 18:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dit klopt natuurlijk niet. God is almachtig. Het is zo omdat hij dat zo gemaakt heeft. Je kan niet God het universum laten scheppen en dan net doen alsof Hij er ook niets aan kan doen dat we van hem moeten houden.

Kom dan met het alternatief!
pi_53726467
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 18:13 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Een systeem waar het vermogen tot elkaar iets kwaads aan te doen simpelweg niet in ons opkomt.
Maar wel een systeem waar we iedereen een andere graad van liefde kunnen schenken. En een systeem zonder schaarste en overvloed voor iedereen.

Ultieme vrijheid en keuze dus.

De wereld van vóór de zondeval dus. Je geeft een mooie omschrijving van het paradijs/de hemel. Dit is precies wat God ons belooft.

Je hebt nu echter God uit de vergelijking gehaald en daarmee het probleem van vrijwillige gehoorzaamheid aan de schepper.
pi_53726586
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 18:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

De wereld van vóór de zondeval dus. Je geeft een mooie omschrijving van het paradijs/de hemel. Dit is precies wat God ons belooft.

Nee, want God heeft de parameters van het systeem dusdanig gemaakt dat dit niet de realiteit. Het is God's schuld dat
- hij de mens heeft geschapen zoals hij geschapen heeft
- hij de mens een keuze voorlegde waarin hij wist wat de uitkomst zou zijn
- hij vervolgens de mens een straf oplegde waarvan hij zelf de parameters heeft vastgelegd.

Mijn systeem is op basis van een iets andere mens (geen vermogen tot kwaad), een iets andere omgeving (het paradijs zonder die ene boom) zodat de hele strafoplegging niet meer nodig is en zowel God als mens tot in het oneindige van elkaar konden genieten. Whatever that may mean.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 18:50:40 #82
151456 Tokamak
Bad shrooms...
pi_53726668
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 18:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Waarom? Omdat jij dat zegt? Je gaat er automatisch van uit dat er iets als de hemel bestaat. Dat er een ultieme vorm van leven is. Waar er geen plek is voor kwaad. Ik geloof dat niet. Ik zie dus geen reden om op een alternatief te komen.
pi_53726672
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 18:47 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Nee, want God heeft de parameters van het systeem dusdanig gemaakt dat dit niet de realiteit. Het is God's schuld dat
- hij de mens heeft geschapen zoals hij geschapen heeft

Inderdaad, met een eigen wil.
quote:
- hij de mens een keuze voorlegde waarin hij wist wat de uitkomst zou zijn

Zou kunnen zijn en bereid om verantwoordelijkheid te dragen voor de gevolgen
quote:
- hij vervolgens de mens een straf oplegde waarvan hij zelf de parameters heeft vastgelegd.

Omdat dat rechtvaardig is.
quote:
Mijn systeem is op basis van een iets andere mens en een andere keuze die een onvermijdelijke straf niet meer nodig maakt.

In jouw systeem is men gedwongen te gehoorzamen aan de schepper. In jouw systeem is men wel een slaaf. Vrije keuze bestaat niet. Je hebt God uit de vergelijking gehaald maar dat kan niet want je kan de schepper niet uit de vergelijking halen.
pi_53726733
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 18:50 schreef Tokamak het volgende:

[..]

Waarom? Omdat jij dat zegt? Je gaat er automatisch van uit dat er iets als de hemel bestaat. Dat er een ultieme vorm van leven is. Waar er geen plek is voor kwaad. Ik geloof dat niet. Ik zie dus geen reden om op een alternatief te komen.

Hij zegt: God heeft het zo gemaakt dus het is Gods schuld. Het is dus niet meer dan logisch dat ik hem om een alternatief vraag voor wat God gemaakt heeft. Iets wat volgens hem wel klopt. Knipoogje is ookal bezig.

Jij hoeft van mij geen alternatief te bedenken, die post was gericht aan papierversnipperaar he.
pi_53727473
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 18:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
In jouw systeem is men gedwongen te gehoorzamen aan de schepper. In jouw systeem is men wel een slaaf. Vrije keuze bestaat niet. Je hebt God uit de vergelijking gehaald maar dat kan niet want je kan de schepper niet uit de vergelijking halen.

Ik heb God helemaal niet weggehaald. Ik heb de noodzaak tot straffen weggehaald.
Waarom ben je in mijn systeem gedwongen de schepper te gehoorzamen?

Het enige wat je in mijn systeem doet is alle Hitlers en Stalins en kinderverkrachtende pastoors verwijderen en daarvoor in de plaats mensen met pakweg jouw mentaliteit en de mijne: vredelievend, niet in staat haat in daden om te zetten. Iemand vermoorden of stelen is iets wat we gewoon niet doen. En toch zijn we in staat God niet te gehoorzamen als we dat niet willen. Dus nogmaals: waarom wordt je in mijn systeem gedwongen te gehoorzamen aan de schepper. Wordt jij gedwongen? Word ik gedwongen? En dat allemaal in een wereld waar niemand iets te kort komt.

Hier heb je je alternatieve systeem.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 19:27:21 #86
151456 Tokamak
Bad shrooms...
pi_53727602
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 18:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Hij zegt: God heeft het zo gemaakt dus het is Gods schuld. Het is dus niet meer dan logisch dat ik hem om een alternatief vraag voor wat God gemaakt heeft. Iets wat volgens hem wel klopt. Knipoogje is ookal bezig.

Jij hoeft van mij geen alternatief te bedenken, die post was gericht aan papierversnipperaar he.

Dat weet ik, ik gaf alleen mijn visie hierop. Was ook nooit van plan om een alternatief te denken...

Maar stel, stel dat God alle mensen heeft geschapen (want daar gaat t topic namelijk over), dan heeft hij het niet goed gedaan. Als God liefde is en je leeft volgens wijze god, negeer je dan de meeste andere gevoelens? Dat kan volgensmij niet goed zijn... dus heeft god bedacht dat als je je overgeeft aan slechte emoties, je om vergiffenis kan vragen. Als je iets slechts doet, het enige wat je hoeft te doen is effe bidden en om vergiffenis vragen. Tot waar mag dat? Wanneer zegt hij: ja en nou is et klaar! krijg je dan een straf van god? een straf als waarschuwing? En geloof me, het is awfully moeilijk om alleen maar lief te hebben. Je zal dus een groot deel van je leven moeten bidden. Sorry, maar dat voelt voor mij niet als vrijheid, constant je verantwoording afleggen aan Hem. Zo nu en dan straf krijgen van hem. Dat vind ik een onvermogen om verantwoordelijkheid te nemen. Iemand die over je waakt als een soort vader, heerlijk voelt dat he? Waar je je fouten goed kan praten...

En ja je bent vrij om te kiezen of je wijze God volgt of niet, maar dan is het wel chantage! Het is niet veel anders dan de nogal uitergrote versie van:

Vader tegen zoon: "Als je me helpt in het huishouden krijg je zakgeld, als je dat niet doet krijg je een knal voor je kop"

1. Klinkt dat rechtvaardig?
2. Wat is de tussenweg?

Neen bedankt, ik geloof niet in God. Zijn wijze is te bekrompen, het is misschien vrijheid, maar dat voel ik niet. ik vind het heerlijk om geen verantwoording af te hoeven leggen en mijn gang te kunnen gaan binnen veel redelijkere grenzen van de overheid. Therefore denk ik ook niet dat ik in dit topic pas.
pi_53727799
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 19:21 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Ik heb God helemaal niet weggehaald. Ik heb de noodzaak tot straffen weggehaald.

Doordat de keuze voor ongehoorzaamheid verdwenen is ja.
quote:
Waarom ben je in mijn systeem gedwongen de schepper te gehoorzamen?

Omdat de keuze voor ongehoorzaamheid verdwenen is. Men kan alleen nog maar doen wat jij nu voor ogen hebt. Andere zaken worden uitgesloten. Daarmee worden wij robots met voorgeprogrammeerd gedrag.
quote:
Het enige wat je in mijn systeem doet is alle Hitlers en Stalins en kinderverkrachtende pastoors verwijderen en daarvoor in de plaats mensen met pakweg jouw mentaliteit en de mijne: vredelievend, niet in staat haat in daden om te zetten.

Niet in staat, dus slaaf. De vrije wil is verdwenen.
quote:
Iemand vermoorden of stelen is iets wat we gewoon niet doen.

De enige manier waarop het niet doen van zulke dingen écht waarde heeft, is als we het uit vrije wil niet doen en uit vrije wil goed doen. En dat is dus niet in jouw systeem, bij jou is het voorgeprogrammeerd.
quote:
En toch zijn we in staat God niet te gehoorzamen als we dat niet willen.

Nee, want het gedrag dat jij noemt en goedkeurt en zou toelaten om als gedachte in ons op te komen en over te gaan in acties is in lijn met wat God van ons verwacht. We gehoorzamen God dus juist in jouw systeem en kunnen niets anders dan dat. De enige juiste benaming daarvoor is slavernij. Onze gedachten zijn geprogrammeerd tot gehoorzaamheid.

Jouw systeem lijkt heel mooi, maar is waardeloos omdat er geen sprake is van vrije keuze van gedachten en gedrag.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 05-10-2007 19:42:09 ]
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 19:49:18 #88
pi_53728074
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 18:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Een Almachtige God met een crisis, een God die het universum zo maakt dat hij ons dwingt van hem te houden is een paradox.

Blijft over een universum zonder God. Dan is er wel vrije keus. Iig meer dan met de paradoxale God.
pi_53728093
Ondanks dat het er nogal hard aan toe ging toch wel goeie discussie. Ik krijg er iig wel meer inzicht van.
pi_53728105
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 19:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Een Almachtige God met een crisis, een God die het universum zo maakt dat hij ons dwingt van hem te houden is een paradox.

Blijft over een universum zonder God. Dan is er wel vrije keus. Iig meer dan met de paradoxale God.

En waar moet dat universum vandaan komen? Wie gaat er recht spreken?
pi_53728233
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 19:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

En waar moet dat universum vandaan komen? Wie gaat er recht spreken?

Waarom zou er recht gesproken moeten worden dan?
pi_53728282
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 19:55 schreef Averroes het volgende:

[..]

Waarom zou er recht gesproken moeten worden dan?

Omdat er kwaad gedaan kan worden? Met onrecht als gevolg.
pi_53728352
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 19:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Omdat er kwaad gedaan kan worden? Met onrecht als gevolg.

Recht spreken voorkomt dat toch niet? Zo weerhoud het vermeede rechtspreken van god mensen er toch ook niet van op 'kwaad' te doen.
pi_53728385
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 19:59 schreef Averroes het volgende:

[..]

Recht spreken voorkomt dat toch niet? Zo weerhoud het vermeede rechtspreken van god mensen er toch ook niet van op 'kwaad' te doen.

Nee, het enige alternatief is dat ze uit zichzelf niet doen. Hoe ga je dat bewerkstelligen?
pi_53728459
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 20:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Nee, het enige alternatief is dat ze uit zichzelf niet doen. Hoe ga je dat bewerkstelligen?

Indoctrinatie met liefde en vrede. Damn dit klinkt hippie achtig.
pi_53728521
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 20:03 schreef Averroes het volgende:

[..]

Indoctrinatie met liefde en vrede. Damn dit klinkt hippie achtig.

Dat is dictatoriaal, ookal heb je goede bedoelingen. Is er geen andere manier waarbij je mensen wel in hun waarde laat en niet voor hen beslist?
pi_53728651
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 20:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dat is dictatoriaal, ookal heb je goede bedoelingen. Is er geen andere manier waarbij je mensen wel in hun waarde laat en niet voor hen beslist?

Dan zou de mens van nature goed moeten zijn. En kennelijk is dat niet zo. Want er blijven mensen die kwaad doen.
pi_53728683
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 20:11 schreef Averroes het volgende:

[..]

Dan zou de mens van nature goed moeten zijn. En kennelijk is dat niet zo. Want er blijven mensen die kwaad doen.

Waarom zouden ze goed moeten zijn? Dan is er weer geen sprake van vrijheid. We zouden toch ook de mogelijkheid kunnen krijgen om goed te kunnen doen als wij dat willen?

[ Bericht 9% gewijzigd door Ali_Kannibali op 05-10-2007 20:18:35 ]
pi_53728759
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 20:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Waarom zouden ze goed moeten zijn? We zouden toch ook de mogelijkheid kunnen krijgen om goed te kunnen doen als wij dat willen?

Aan de ene kant bent ik geneigt te zegggen ja. Maar aan de andere kant. Als ik zie wat de mens elkaar en deze planeet allemaal voor verschrikkelijks aandoet. Dan denk ik dat je die optie maar beter wat kan inperken.
pi_53728795
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 20:15 schreef Averroes het volgende:

[..]

Aan de ene kant bent ik geneigt te zegggen ja. Maar aan de andere kant. Als ik zie wat de mens elkaar en deze planeet allemaal voor verschrikkelijks aandoet. Dan denk ik dat je die optie maar beter wat kan inperken.

Maar dan is er dus geen vrijheid en daarmee zou al het goede waardeloos zijn. Wat is dus de enige oplossing als er zowel volledige keuzevrijheid van gedachten en gedrag als een liefdevolle God aanwezig is? Als God = liefde?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')