quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 18:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik geloof dat ie bestaat ja. Als jij zegt dat Gods manier niet werkt, moet jij in de hemel geweest zijn. Volgens jou bestaat ie dus ook.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 17:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Hij geeft ons de kans om te leren waarom er geen andere keuze is. Het is de enige manier waarop het leven de moeite waard kan zijn. Niet omdat God dat zo bepaald heeft, maar omdat het simpelweg niet anders kan. Dus ik daag jou uit, bedenkt een geheel nieuw systeem waarin ultieme vrijheid bestaat maar men elkaars leven niet kan verzieken.
Dit klopt natuurlijk niet. God is almachtig. Het is zo omdat hij dat zo gemaakt heeft. Je kan niet God het universum laten scheppen en dan net doen alsof Hij er ook niets aan kan doen dat we van hem moeten houden.quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 17:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Hij geeft ons de kans om te leren waarom er geen andere keuze is. Het is de enige manier waarop het leven de moeite waard kan zijn. Niet omdat God dat zo bepaald heeft, maar omdat het simpelweg niet anders kan. Dus ik daag jou uit, bedenkt een geheel nieuw systeem waarin ultieme vrijheid bestaat maar men elkaars leven niet kan verzieken.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 18:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dit klopt natuurlijk niet. God is almachtig. Het is zo omdat hij dat zo gemaakt heeft. Je kan niet God het universum laten scheppen en dan net doen alsof Hij er ook niets aan kan doen dat we van hem moeten houden.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 18:13 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Een systeem waar het vermogen tot elkaar iets kwaads aan te doen simpelweg niet in ons opkomt.
Maar wel een systeem waar we iedereen een andere graad van liefde kunnen schenken. En een systeem zonder schaarste en overvloed voor iedereen.
Ultieme vrijheid en keuze dus.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 18:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De wereld van vóór de zondeval dus. Je geeft een mooie omschrijving van het paradijs/de hemel. Dit is precies wat God ons belooft.
quote:
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 18:47 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Nee, want God heeft de parameters van het systeem dusdanig gemaakt dat dit niet de realiteit. Het is God's schuld dat
- hij de mens heeft geschapen zoals hij geschapen heeft
quote:- hij de mens een keuze voorlegde waarin hij wist wat de uitkomst zou zijn
quote:- hij vervolgens de mens een straf oplegde waarvan hij zelf de parameters heeft vastgelegd.
quote:Mijn systeem is op basis van een iets andere mens en een andere keuze die een onvermijdelijke straf niet meer nodig maakt.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 18:50 schreef Tokamak het volgende:
[..]
Waarom? Omdat jij dat zegt? Je gaat er automatisch van uit dat er iets als de hemel bestaat. Dat er een ultieme vorm van leven is. Waar er geen plek is voor kwaad. Ik geloof dat niet. Ik zie dus geen reden om op een alternatief te komen.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 18:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
In jouw systeem is men gedwongen te gehoorzamen aan de schepper. In jouw systeem is men wel een slaaf. Vrije keuze bestaat niet. Je hebt God uit de vergelijking gehaald maar dat kan niet want je kan de schepper niet uit de vergelijking halen.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 18:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hij zegt: God heeft het zo gemaakt dus het is Gods schuld. Het is dus niet meer dan logisch dat ik hem om een alternatief vraag voor wat God gemaakt heeft. Iets wat volgens hem wel klopt. Knipoogje is ookal bezig.
Jij hoeft van mij geen alternatief te bedenken, die post was gericht aan papierversnipperaar he.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 19:21 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Ik heb God helemaal niet weggehaald. Ik heb de noodzaak tot straffen weggehaald.
quote:Waarom ben je in mijn systeem gedwongen de schepper te gehoorzamen?
quote:Het enige wat je in mijn systeem doet is alle Hitlers en Stalins en kinderverkrachtende pastoors verwijderen en daarvoor in de plaats mensen met pakweg jouw mentaliteit en de mijne: vredelievend, niet in staat haat in daden om te zetten.
quote:Iemand vermoorden of stelen is iets wat we gewoon niet doen.
quote:En toch zijn we in staat God niet te gehoorzamen als we dat niet willen.
Een Almachtige God met een crisis, een God die het universum zo maakt dat hij ons dwingt van hem te houden is een paradox.quote:
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 19:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een Almachtige God met een crisis, een God die het universum zo maakt dat hij ons dwingt van hem te houden is een paradox.
Blijft over een universum zonder God. Dan is er wel vrije keus. Iig meer dan met de paradoxale God.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 19:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En waar moet dat universum vandaan komen? Wie gaat er recht spreken?
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 19:55 schreef Averroes het volgende:
[..]
Waarom zou er recht gesproken moeten worden dan?
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 19:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Omdat er kwaad gedaan kan worden? Met onrecht als gevolg.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 19:59 schreef Averroes het volgende:
[..]
Recht spreken voorkomt dat toch niet? Zo weerhoud het vermeede rechtspreken van god mensen er toch ook niet van op 'kwaad' te doen.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 20:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, het enige alternatief is dat ze uit zichzelf niet doen. Hoe ga je dat bewerkstelligen?
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 20:03 schreef Averroes het volgende:
[..]
Indoctrinatie met liefde en vrede. Damn dit klinkt hippie achtig.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 20:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is dictatoriaal, ookal heb je goede bedoelingen. Is er geen andere manier waarbij je mensen wel in hun waarde laat en niet voor hen beslist?
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 20:11 schreef Averroes het volgende:
[..]
Dan zou de mens van nature goed moeten zijn. En kennelijk is dat niet zo. Want er blijven mensen die kwaad doen.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 20:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom zouden ze goed moeten zijn? We zouden toch ook de mogelijkheid kunnen krijgen om goed te kunnen doen als wij dat willen?
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 20:15 schreef Averroes het volgende:
[..]
Aan de ene kant bent ik geneigt te zegggen ja. Maar aan de andere kant. Als ik zie wat de mens elkaar en deze planeet allemaal voor verschrikkelijks aandoet. Dan denk ik dat je die optie maar beter wat kan inperken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |