Nou ja, ik bedoel LPF zat toen in de coalitie, Bea shape-shift wat de regering haar voordraagt en dus zal ook de LPF wel enige invloed hebben gehad op de text die Bea shape-shiftte op prinsjesdag 2002. Iets zegt me dat die zinsneden over de Nederlandse identiteit iets was waar de LPF zich sterk voor maakte. En alsof de duvel en z'n oude moer ermme speelden lieten ze vrij snel daarna, tijdens de rit in de bus naar de bijzetting van Prins Claus, meen ik, zien waartoe die Nederlandse identiteit in staat was, zeg maar...quote:Op zondag 7 oktober 2007 08:56 schreef Ippon het volgende:
[..]
Welnee, de LPF is al lang vergeten door het establishment.
Ach ja, de goede oude tijd met Mat Herben.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 09:03 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou ja, ik bedoel LPF zat toen in de coalitie, Bea shape-shift wat de regering haar voordraagt en dus zal ook de LPF wel enige invloed hebben gehad op de text die Bea shape-shiftte op prinsjesdag 2002. Iets zegt me dat die zinsneden over de Nederlandse identiteit iets was waar de LPF zich sterk voor maakte. En alsof de duvel en z'n oude moer ermme speelden lieten ze vrij snel daarna, tijdens de rit in de bus naar de bijzetting van Prins Claus, meen ik, zien waartoe die Nederlandse identiteit in staat was, zeg maar...
Ja, het establishment is LPF vergeten idd, maar wil ook niets meer horen van de Nederlandse identiteit, da's geen toeval...
quote:Op donderdag 4 oktober 2007 21:22 schreef Ribbenburg het volgende:
Chess what. We praten allemaal Nederlands. Dus hoezo, de Nederlander bestaat niet?
Goed stuk van Ephimenco. Het toont aan dat veel volksvertegenwoordigers en het huis van Oranje ons landje niet zien zitten en het liefst ons aan de barbaren willen overleveren. Ik heb mijn hoop gevestigd op president Wilders. Hij alleen kan ons land nog redden van het doortrapte verraad van de notabelen der Nederlanden.quote:Het afvaardigen van Minister Vogelaar, zondag naar het tv-programma Buitenhof, om Máxima nogal opzichtig ’in bescherming te nemen’ duidt op grote paniek. De radeloosheid binnen de ploeg-Balkenende en het huis van Oranje moet de laatste dagen een hoge vlucht hebben genomen.
Half Nederland, inclusief de Bond van Oranjeverenigingen, viel over de woorden van Máxima over de Nederlandse identiteit. Je kunt natuurlijk altijd proberen de brand te blussen, maar dan moet je daar wel een zwaarder gewicht op af sturen dan Ella Vogelaar met haar tuinslang. Want Nederlanders gaan, denk ik, liever winkelen op zondag dan dat ze thuis blijven om kromme metaforen aan te horen als: „dé Nederlander is geen mal waar je iedereen zo in kunt gieten”.
Maar goed, minister Vogelaar had vooral tot taak in naam van de regering als bliksemafleider te fungeren om die onhandige prinses uit de wind te houden. Drie ministers hebben de kletskoek bij de thee van Máxima vooraf goedgekeurd en voor eventuele klachten zouden we bij hen moeten zijn. Maar nee, hoor. Natuurlijk geeft het te denken dat Balkenende, ridder van de normen, de waarden en de VOC-mentaliteit, de grote relativeringsoperatie van Máxima over de Nederlandse eigenheid liet passeren. Maar tegelijk is dit geruststellend.
Ook gedateerde beginselen als ministeriële verantwoordelijkheid zijn minder statisch geworden. De deur van de gouden kooi staat open en de Oranjes bemoeien zich volop met maatschappelijke vraagstukken. Laat ze dan ook aan de eigen verantwoordelijkheid proeven als ze een politieke boodschap uitdragen die niet iedereen waardeert. Of dacht Máxima dat de Nederlander eigenlijk niet bestaat maar misschien toch wel een beetje: als het prototype van de gedweeë ja-knikker. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed en ik zie niet in waarom die van de schoondochter van de koningin zou moeten worden ingeperkt.
Bovendien is het persoonlijke in het politieke verhaal van Máxima alomtegenwoordig. Daar moeten onkundige ministers met hun tengels afblijven. Als de prinses van Oranje ons wil vertellen dat haar zeven jaar durende zoektocht naar de Nederlandse identiteit vruchteloos was, is dit een persoonlijke ervaring en een mooie aanleiding voor een debat. We gaan toch niet met Hirsch Ballin, Balk en Vogelaar over de diepste roerselen van de prinselijke ziel discussiëren, terwijl we de nieren van de eerste betrokkene rechtstreeks kunnen proeven? Kom nou! Máxima is tot het kamp der cultuurrelativisten toegetreden en probeert haar bevoorrechte positie te gebruiken om invloed uit te oefenen. Dissonante geluiden konden niet uitblijven. Bovendien staat Máxima zeker niet moederziel alleen.
Er zijn genoeg zelfhaters die het voor hun lieve prinses willen opnemen. Zelfs in het parlement. Zo betreurde SP-senator Meulenbelt gisteren op haar site dat Máxima vastgeketend zit aan Nederland: „Zij is gebonden aan dit kutlandje met zijn provinciaalse geschetter.” Nederland bestaat dus toch wel. En is zelfs zo genereus om senatoren- en prinsessensalarissen uit te keren aan degenen die het K-landje vervloeken of niet zien staan.
Ja, precies - natuurlijk heeft ze gelijk dat als je 16 miljoen mensen in een hokje moet stoppen, je per definitie weinig inhoudelijks overhoudt. Wat ik haar wel kwalijk neem is dat ze de mensen die wanhopig op zoek zijn naar een identiteit ongelijk geeft dat ze zich bij een "Nederlandse" identiteit kunnen vinden. " Jullie horen hier ook al niet bij", horen ze.... Rechtstreeks in de handen van Wilders en andere volksverleiders die wel zeggen: "Jullie horen hier wel degelijk bij, zij (moslims) horen er niet bij!".quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 01:48 schreef ActaniA het volgende:
Suf cliche van de nederlander bestaat niet, evenmin als de belg, de duitser, de nigeriaan of de turk. Snap niet dat er zo'n heisa om de inhoud gemaakt wordt. Kwalijker is het wel dat iemand van het koningshuis zich zo uitspreekt, denk dat het verstandiger is als die mensen zich neutraler opstellen.
Natuurlijk. Als prinses zou ik ook minachting hebben voor het meer nationalistische plebs, en ik zou vervolgens dit zeker ook kenbaar maken via nationale media, gewoon voor de kick ervan. En daarna zou ik weer terugkrabbelen. Volstrekt logische gang van zaken.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:44 schreef Ippon het volgende:
[..]
Maxima heeft het helemaal verbruid bij een groot deel der bevolking. Ze heeft blijk gegeven van een diepe minachting van landgenoten die wel de Nederlandse identiteit belangrijk vinden.
Natuurlijk gaat ze door. Wat denk je dan, dat de conclusie van de wetenschappelijke raad weer wordt ingeslikt, omdat er zoveel kritiek is? Moet ze bepaalde groepen binnen de bevolking dan maar naar de mond gaan praten? Ze geeft haar vorige bewering meer inhoud, that's all.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 19:35 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Na alle kritiek gaat ze dus door. Zet het kabinet nu het koningshuis in om de geest weer in de fles te krijgen?
Die 'landgenoten' minachten juist de rest van de bevolking. Zij noemen zichzelf 'het volk' en zeggen exclusief de Nederlandse identiteit te vertegenwoordigen. Terwijl het maar om zo'n kwart van de bevolking gaat, stellen ze de werkelijkheid voor alsof iedereen denkt zoals zij denken. Wat rest zou een 'elite' zijn, die arrogant is en niet naar 'het volk' luistert. Dit 'volk' waant zichzelf de overgrote meerderheid.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:44 schreef Ippon het volgende:
Maxima heeft het helemaal verbruid bij een groot deel der bevolking. Ze heeft blijk gegeven van een diepe minachting van landgenoten die wel de Nederlandse identiteit belangrijk vinden.
Hoe zie je dat? Waar zie jij verzuiling?quote:Op woensdag 10 oktober 2007 10:07 schreef Perrin het volgende:
Er is een nieuwe verzuiling aan de gang. Die individualistische samenleving is maar een van de zuilen.
quote:Op donderdag 4 oktober 2007 20:09 schreef Perrin het volgende:
De Nederlander bestaat niet, maar betaalt wel haar rekeningen?
Weet je wat makkelijk is? De boodschapper aanvallen in plaats van de boodschap.quote:
De Marrokaan bestaat ook niet. Ik werk met Marrokanen op mijn opleiding, die zijn intelligent, beschaafd, en harde werkers. Ik ken ook Marrokanen, die zijn precies het tegenovergestelde.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 10:25 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Het blijft toch appart hoe links hier weer met twee maten meet.
De Nederlander bestaat niet, er is geen Nederlandse cultuur.
De Marokkaan bestaat wel, er is een Marokkaanse cultuur hier dient de Nederlander respect voor te hebben.
Zoals gewoonlijk worden Nederlanders dus weer achtergesteld.
Nederlanders zouden weer trots op hun land moeten zijn.
Het zou weer een trend moeten worden om te houden van je vaderland en op te komen voor je roots.
Maar nee, onze roots worden door ons eigen koningshuis weg gebagetalliseerd.
Andere culturen worden boven de Nederlandse geplaatst.
Nee, het hebben van zo'n strak gedefinieerde nationale identiteit wordt juist gezien als iets primitiefs. Anderen noemen dit wrs het racisme van links.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 10:25 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
De Marokkaan bestaat wel, er is een Marokkaanse cultuur dit dient de Nederlander te onderkennen. De Nederlander moet maar wennen aan die andere cultuur met haat moskeen ed..
Nederlanders zouden weer trots op hun land moeten zijn.
Het zou weer een trend moeten worden om te houden van je vaderland en op te komen voor je roots.
Maar nee, onze roots worden door ons eigen koningshuis weg gebagetalliseerd.
Andere culturen worden boven de Nederlandse geplaatst.
Nederland is gek geworden
Ik was altijd nog wel trotse op onze hollandse koningshuis, een overblijfsel uit een glorierijk en succesvol verleden. Op dit moment walg ik van deze landverraders en mag wat mij betreft het hele koningshuis opgedoekt worden.
Waar zegt Maxima dat dé Marokkaan wel bestaat? Ze geeft juist aan dat mensen zich misschien wel met iets identificeren, maar verschillende mensen met hun 'nationale identiteit' verschillende dingen bedoelen en dat daarom dé Nederlander, dé Argentijn of dé Marokkaan niet bestaat.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 10:25 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
De Marokkaan bestaat wel, er is een Marokkaanse cultuur dit dient de Nederlander te onderkennen. De Nederlander moet maar wennen aan die andere cultuur met haat moskeen ed..
Een goed artikel er over:quote:Op woensdag 10 oktober 2007 10:23 schreef K-Billy het volgende:
[..]
Hoe zie je dat? Waar zie jij verzuiling?
Kijk, dat bepaalde mensen in Nederland zich meer 'Marokkaanse moslim' voelen heeft voor een belangrijk deel te maken met de wijze waarop publiekelijk de discussie over integratie gevoerd wordt. Stelselmatig heeft men het over 'Nederlanders' en 'Marokkanen' en stelselmatig wordt deze laatste groep geassocieerd met criminaliteit, radicaliteit en terrorisme. Mensen die uit Marokko komen en zichzelf moslim noemen, zouden binnen een groep vallen 'die snel geneigd is tot', 'die niet binnen Nederland past', 'die de vrijheid ondermijnen', enz.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 11:01 schreef Perrin het volgende:
[..]
Een goed artikel er over:
http://www.bkb.nl/Engine.php?T=Page&ID=341
Ze zouden ipv zich zielig te vinden eens in de spiegel moeten kijken.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 11:22 schreef K-Billy het volgende:
[..]
Kijk, dat bepaalde mensen in Nederland zich meer 'Marokkaanse moslim' voelen heeft voor een belangrijk deel te maken met de wijze waarop publiekelijk de discussie over integratie gevoerd wordt.
Als ik Marokkaan was dan zou ik ook verkondigen dat multiculturalisme de realiteit is, en dat de Ned.identiteit niet bestaat. Dat komt mij immers het beste uit.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 10:58 schreef K-Billy het volgende:
Waar zegt Maxima dat dé Marokkaan wel bestaat? Ze geeft juist aan dat mensen zich misschien wel met iets identificeren, maar verschillende mensen met hun 'nationale identiteit' verschillende dingen bedoelen en dat daarom dé Nederlander, dé Argentijn of dé Marokkaan niet bestaat.
Als ik een blanke amerikaan was dan zou ik ook zeggen dat de VS multicultureel is. Maar vraag het eens aan een zwarte, indiaan of hispanic.quote:
Genealogisch gezien ben ik een Nederlander, dus. Niet achter elke opvatting schuilen belangen.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 11:44 schreef Ippon het volgende:
Als ik Marokkaan was dan zou ik ook verkondigen dat multiculturalisme de realiteit is, en dat de Ned.identiteit niet bestaat. Dat komt mij immers het beste uit.
Multiculturalisme is overal en altijd de realiteit geweest. Wanneer mensen in hun culturele identiteit nog een klein plekje vrijmaken voor iets dat 'lokale' kenmerken overstijgt, doen ze dat vaak op basis van een vaag begrip wat de eigen 'soort' onderscheidt van de 'boze buitenwereld'.quote:Er is 1 gebrek aan die redenering, namelijk dat multiculturaliteit nog nooit bestaan heeft in de geschiedenis en dat gebieden waar veel culturen zonder hoofdcultuur samenleefden uiteindelijk vervielen in oorlogen, zoals in de Balkan of het recente Joegoslavië.
Tuurlijk maar als de verschillen te groot zijn, eindigt het altijd in een oorlog. Dat zit nu eenmaal in de mens.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 12:38 schreef K-Billy het volgende:
Elke maatschappij is multicultureel, altijd is er een lappendeken van culturen - waardepatronen volgens welke mensen zich gedragen.
Precies, nu heet het polarisering en natuurlijk zijn het niet alleen de mensen die zich 'Nederlands' noemen die dit proces versterken. De ene groep mensen doet alsof ze spreekt voor alle 'Marokkanen' of 'moslims' in de wereld, een andere groep mensen alsof ze spreekt voor alle 'Nederlanders' of zelfs alle 'westerse mensen'. Deze voorstelling van zaken zorgt ervoor dat beide groepen langzamerhand meer mensen meetrekken in deze tegenstelling.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 11:36 schreef Perrin het volgende:
Ik kan 't met je eens zijn dat een geluid als dat van Wilders dit katalyseert. Aan de andere kant zou een relatief extreem geluid als dat van Wilders geen enkel bestaansrecht hebben als er al niet flinke onderhuidse spanningen zouden bestaan tussen beide zuilen. Je kunt Wilders als een tegenpool zien van extremistische imams, beide scheeuwend binnen hun eigen zuiltje. De een roept dat de ander ongelovige honden zijn, de ander dat barbaarse horden Nederland zijn binnengevallen. Maar goed, verzuiling is dus niet iets wat tot het verleden behoort, we hebben 't weer terug inmiddels.
Nee, als de verschillen als te groot worden voorgesteld, ontstaan er spanningen. De verschillen zijn sowieso erg groot, maar bepaalde mythes kunnen deze enorme, vaak individuele, verschillen verdoezelen. Mensen kunnen ook mythes gebruiken die een deel van de bevolking afzetten tegen een ander deel, waardoor verschillen tussen groepen groter worden voorgesteld dan ze zijn, terwijl de verschillen binnen groepen worden verdoezeld / genegeerd.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 12:45 schreef Ippon het volgende:
[..]
Tuurlijk maar als de verschillen te groot zijn, eindigt het altijd in een oorlog. Dat zit nu eenmaal in de mens.
Ik vind het verschil tussen Nederland en een eng land als Saoedi Arabië echt geen perceptieprobleem. De barbarij is daar nog elke dag feitelijk aan de orde. Maar ja, linksen vinden dat elk land recht heeft zijn waarden en daarvan afgeleide normen toe te passen en dat wij niet het recht hebben enige kritiek daarop uit te oefenen.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 13:03 schreef K-Billy het volgende:
[..]
Nee, als de verschillen als te groot worden voorgesteld, ontstaan er spanningen.
Ik eet veel kaas, ben zeer zuinig met geld, rijd op een fiets, de gordijnen zijn 's avonds altijd open.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 22:59 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Ze heeft gewoon gelijkhet valt gewoon niet te ontkennen. En dan komen er natuurlijk steeds weer types die zeggen dat ze bedoelt dat Nederlanders of Nederland helemaal niet bestaan/bestaat. Die lezen gewoon niet goed. Alweer niet...
Is jouw identiteit afhankelijk van een demagogisch beeld van 'linksen', wie dat dan ook mogen zijn? Wie zijn die linksen en hoe kom je erbij dat ze dit vinden?quote:Op woensdag 10 oktober 2007 13:33 schreef Ippon het volgende:
[..]
Ik vind het verschil tussen Nederland en een eng land als Saoedi Arabië echt geen perceptieprobleem. De barbarij is daar nog elke dag feitelijk aan de orde. Maar ja, linksen vinden dat elk land recht heeft zijn waarden en daarvan afgeleide normen toe te passen en dat wij niet het recht hebben enige kritiek daarop uit te oefenen.
Natuurlijk wel.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 15:42 schreef K-Billy het volgende:
Je hebt toch geen vaste 'Nederlandse identiteit' nodig om die zaken te veroordelen?
Simpel, met breed interpreteerbare normen en waarden als tolerantie, openheid, gastvrijheid.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 18:06 schreef Ippon het volgende:
Hoe kan je normen en waarden hebben zonder dat er sprake is van een eigen identiteit?
Zonder N&W is er geen identiteit.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 18:09 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Simpel, met breed interpreteerbare normen en waarden als tolerantie, openheid, gastvrijheid.
Ik heb net je stelling ontkracht, en jij kan de stelling alleen maar herhalen? Dat maakt weinig indruk vrees ik.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 18:43 schreef Ippon het volgende:
[..]
Zonder N&W is er geen identiteit.
Geen identiteit betekent geen N&W.
Simpel as that.
Je hebt niks ontkracht. Ik heb alleen aangegeven dat jouw stelling onwaar is.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 18:52 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik heb net je stelling ontkracht, en jij kan de stelling alleen maar herhalen? Dat maakt weinig indruk vrees ik.
Prima, maar dan zul je die normen wel moeten overdragen. En ik vraag me af hoe je dat gaat doen, zonder op een identiteit terug te vallen.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 18:09 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Simpel, met breed interpreteerbare normen en waarden als tolerantie, openheid, gastvrijheid.
Je aannames zijn niet goed, waardoor je dit soort dommige conclusies gaat krijgen.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 18:57 schreef Ippon het volgende:
Nee Maxima beweert impliciet dat Nederland een land zonder N&W is.
Een geforceerde identiteit is gevaarlijk voor normen en waarden. Dan kom je namelijk al snel op fascisme en ultra-nationalisme uit. Hoe was het met de normen en waarden gesteld, in zeg, een nazi-Duitsland ?quote:Op woensdag 10 oktober 2007 18:43 schreef Ippon het volgende:
[..]
Zonder N&W is er geen identiteit.
Geen identiteit betekent geen N&W.
Simpel as that.
Onze normen zijn voornamelijk vastgelegd in de wet, en worden op die manier gedeeltelijk overgedragen. Na verloop van tijd veranderen mensen en veranderen de normen. Ik zie niet in waarom 1 identiteit daarvoor noodzakelijk is.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 19:02 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Prima, maar dan zul je die normen wel moeten overdragen. En ik vraag me af hoe je dat gaat doen, zonder op een identiteit terug te vallen.
In hoeverre heeft dit betrekking op de Nederlandse identiteit ? Je zal mij niet uitgedost als een clown liters bier naar binnen zien werken terwijl dat voor een limburger vrij normaal is. Wie van ons heeft dan geen normen en waarden die te relateren zijn aan de Nederlandse identiteit ?quote:Op woensdag 10 oktober 2007 19:02 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Prima, maar dan zul je die normen wel moeten overdragen. En ik vraag me af hoe je dat gaat doen, zonder op een identiteit terug te vallen.
Je "denkt" teveel... minder "denken" dus...quote:Op woensdag 10 oktober 2007 18:57 schreef Ippon het volgende:
Nee Maxima beweert impliciet dat Nederland een land zonder N&W is.
Dat gezwaai met zoiets abstracts als wetten is tamelijk onzinnig. Een wetboek zal nooit voor binding tussen verschillende etniciteiten zorgen. Een norm als tolerantie of vrijheid zegt de gemiddelde bewoner van een achterstandswijk niets. Zolang een samenleving niet uitstraalt dat ze een eigen identiteit en cultuur bezit, zullen nieuwkomers niet de moeite nemen zich aan te passen aan een andere manier van leven. Dan is het niet gek dat er geen bereidheid bestaat de taal van het land van aankomst te leren, en dat de binding met het vaderland min of meer in stand blijft via de import van huwelijkskandidaten, schotelantennes en een begrafenis in het thuisland. Die zaken komen in Europa veel vaker voor dan in landen die de eigen identiteit benadrukken, zoals Canada, de VS en Australië.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 19:06 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Onze normen zijn voornamelijk vastgelegd in de wet, en worden op die manier gedeeltelijk overgedragen. Na verloop van tijd veranderen mensen en veranderen de normen. Ik zie niet in waarom 1 identiteit daarvoor noodzakelijk is.
Je haalt identiteit en folklore door elkaar, dat heeft weinig zin.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 19:06 schreef gelly het volgende:
[..]
In hoeverre heeft dit betrekking op de Nederlandse identiteit ? Je zal mij niet uitgedost als een clown liters bier naar binnen zien werken terwijl dat voor een limburger vrij normaal is. Wie van ons heeft dan geen normen en waarden die te relateren zijn aan de Nederlandse identiteit ?
Nee, de toekomstige koningin wordt geacht geen mening te hebben, als ze het koningshuis wil afschaffen dan moet ze zo doorgaan. En plaats nemen in de tweedekamerquote:
Ze nam stelling in een rapport van de WRR. Dat is prima, al had ze de consequenties beter kunnen overdenken voor ze die punten maakte.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 19:23 schreef henkway het volgende:
[..]
Nee, de toekomstige koningin wordt geacht geen mening te hebben, als ze het koningshuis wil afschaffen dan moet ze zo doorgaan. En plaats nemen in de tweedekamer
Uhm, maar wat is die identiteit dan wel ?quote:Op woensdag 10 oktober 2007 19:18 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Je haalt identiteit en folklore door elkaar, dat heeft weinig zin.
Die identiteit valt niet los te zien van de Nederlandse cultuur en omgangsvormen, want een identiteit hangt samen met de geschiedenis van een volk. En die concrete omgangsvormen; zoals je opstelling tegenover anderen, kijk je iemand aan als hij tegen je praat, heb je respect voor vrouwen, homo's en andersdenkenden en hou je je in als iemand een punt maakt dat je niet bevalt, die verschillen aanmerkelijk met die binnen andere samenlevingen.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 19:33 schreef gelly het volgende:
[..]
Uhm, maar wat is die identiteit dan wel ?
Ik neem niks aan, ik constateer wat Maxima gezegd heeft, denk na over de implicaties van die uitspraak en deduceer dan haar impliciete uitspraken.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 19:02 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Je aannames zijn niet goed, waardoor je dit soort dommige conclusies gaat krijgen.
Wel vermakelijk hoor.
Er is niks geforceerds aan het hebben van een identiteit.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 19:04 schreef gelly het volgende:
[..]
Een geforceerde identiteit is gevaarlijk voor normen en waarden.
Welnee, als je eens zou doordenken dan begrijp je pas hoe gevaarlijk zo'n ogenschijnlijk onschuldig toespraak is van Maxima.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 19:07 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je "denkt" teveel... minder "denken" dus...
Maxima heeft NOOIT beweerd dat er geen Nederlandse identiteit is...
Met een beetje gevoel voor nuance en niet zo aangebrand reageren ic een schijnbare aanval op het geliefde Olland had je dat al kunnen weten.. je bovenstaande drogredenering bevestigt het vermoeden dat "denken" voor jou een probleem is..
Dat homo gebeuren, vraag me af of dat echt gedeeld wordt door grote delen van de Nederlandsche bevolking hoor.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 19:48 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Die identiteit valt niet los te zien van de Nederlandse cultuur en omgangsvormen, want een identiteit hangt samen met de geschiedenis van een volk. En die concrete omgangsvormen; zoals je opstelling tegenover anderen, kijk je iemand aan als hij tegen je praat, heb je respect voor vrouwen, homo's en andersdenkenden en hou je je in als iemand een punt maakt dat je niet bevalt, die verschillen aanmerkelijk met die binnen andere samenlevingen.
Ik vind jouw opgefoktheid eerder gevaarlijk voor het gezonde denken in Nederland.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 20:23 schreef Ippon het volgende:
[..]
Welnee, als je eens zou doordenken dan begrijp je pas hoe gevaarlijk zo'n ogenschijnlijk onschuldig toespraak is van Maxima.
Ja, dat is zoals het hoort . Er zijn echter hele volksstammen, allochtoon en autochtoon, die er toch anders over denken. Kortom, het zijn jouw waarden en normen. Jouw identiteit. Maar je hoeft ook niet te proberen een collectieve identiteit te bedenken, leg je er gewoon bij neer dat die simpelweg niet bestaat.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 19:48 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
En die concrete omgangsvormen; zoals je opstelling tegenover anderen, kijk je iemand aan als hij tegen je praat, heb je respect voor vrouwen, homo's en andersdenkenden en hou je je in als iemand een punt maakt dat je niet bevalt
Die bestaat wel degelijk, en de bereidheid om nieuwkomers te laten assimileren binnen de samenleving in plaats van ze aan hun lot over te laten en in achterstandswijken te dumpen, maakt er deel van uit. Het ontkennen van een Nederlandse identiteit is trouwens helemaal geen links issue, maar komt voort uit het anti-nationalisme van na de oorlog. Dat thema is handig gekaapt door links, maar meer ook niet natuurlijk.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 20:50 schreef gelly het volgende:
[..]
Ja, dat is zoals het hoort . Er zijn echter hele volksstammen, allochtoon en autochtoon, die er toch anders over denken. Kortom, het zijn jouw waarden en normen. Jouw identiteit. Maar je hoeft ook niet te proberen een collectieve identiteit te bedenken, leg je er gewoon bij neer dat die simpelweg niet bestaat.
Dat vind ik dan weer overdreven. Haar aannames waren een beetje dom, maar ze sprak als lid van de WRR en niet op persoonlijke titel. En het komt vrij inconsequent over om alle pijlen op Maxima te richten, terwijl CPN Ella gewoon door mag gaan met het uitkramen van neomarxistische onzin.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 16:17 schreef Ippon het volgende:
Maxima is een excuus-Truus geworden voor het verkwanselen van NL aan Eurabië. Sylvain Ephimenco en Afshin Ellian hebben het ten minste begrepen. Zij zijn trouwens groot geworden dankzij het respect dat ze hebben voor Nederland. Maxima heeft dat blijkbaar niét. Ze verdient het niet meer om Nederland te vertegenwoordigen.
Waarom zou iemand zich druk maken over CPN Ella? Die is allang opgegeven. Voor types als CPN Ella en Piэtэr vaи Gээl zijn de meeste mensen al vrij resistent.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 19:23 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Dat vind ik dan weer overdreven. Haar aannames waren een beetje dom, maar ze sprak als lid van de WRR en niet op persoonlijke titel. En het komt vrij inconsequent over om alle pijlen op Maxima te richten, terwijl CPN Ella gewoon door mag gaan met het uitkramen van neomarxistische onzin.
En voor Maxima niet? Dat mens is door en door upper class, iedereen heeft toch meteen door dat zij helemaal niet weet wat er speelt in achterstandswijken. Als ik iets zeg over de woonsituatie op de Vinkenslag, neemt toch ook niemand me serieus?quote:Op donderdag 11 oktober 2007 19:30 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Waarom zou iemand zich druk maken over CPN Ella? Die is allang opgegeven. Voor types als CPN Ella en Piэtэr vaи Gээl zijn de meeste mensen al vrij resistent.
Jij komt ook niet uit de onderklasse schat ik zo in. En je loopt bovendien mensen voor te schrijven hoe mensen zich moeten gedragen (normatief gedragskader noemde je dat) terwijl jezelf naar eigen zeggen flink loopt rond te neuken. Dat zijn een beetje Rooms-Katholieke toestanden.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 19:41 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
En voor Maxima niet? Dat mens is door en door upper class, iedereen heeft toch meteen door dat zij helemaal niet weet wat er speelt in achterstandswijken. Als ik iets zeg over de woonsituatie op de Vinkenslag, neemt toch ook niemand me serieus?![]()
De upper-class is intelligent en dus van nature conservatief. De onderlaag weet niet hoe ze zich moet gedragen en moet dus wat manieren bijgebracht worden. Lees wat van Dalrymple door, die beschrijft (op zo'n manier dat je nekharen er recht overeind van gaan staan) hoe een los moraal voor domme mensen kan resulteren in de verdamping van beschaving.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 22:20 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Jij komt ook niet uit de onderklasse schat ik zo in. En je loopt bovendien mensen voor te schrijven hoe mensen zich moeten gedragen (normatief gedragskader noemde je dat) terwijl jezelf naar eigen zeggen flink loopt rond te neuken. Dat zijn een beetje Rooms-Katholieke toestanden.
Heb jij de Geografie van goed en kwaad van Kinneging al gelezen? Meesterlijk boek, waarin Kinneging duidelijk maakt dat de Verlichting de bijl aan de wortels zet van onze beschaving en dat christelijke moraliteit noodzakelijk is voor een goede samenlevingquote:Op donderdag 11 oktober 2007 23:08 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
De upper-class is intelligent en dus van nature conservatief. De onderlaag weet niet hoe ze zich moet gedragen en moet dus wat manieren bijgebracht worden. Lees wat van Dalrymple door, die beschrijft (op zo'n manier dat je nekharen er recht overeind gaan staan) hoe een los moraal voor domme mensen kan resulteren in de verdamping van beschaving.
En die manieren hoeven niet te gelden voor de upper-class?quote:Op donderdag 11 oktober 2007 23:08 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
De upper-class is intelligent en dus van nature conservatief. De onderlaag weet niet hoe ze zich moet gedragen en moet dus wat manieren bijgebracht worden. Lees wat van Dalrymple door, die beschrijft (op zo'n manier dat je nekharen er recht overeind gaan staan) hoe een los moraal voor domme mensen kan resulteren in de verdamping van beschaving.
Wilde dat boek ook al gaan lezen maar onze bieb heeft em niet. Slimme mensen daarquote:Op donderdag 11 oktober 2007 23:12 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Heb jij de Geografie van goed en kwaad van Kinneging al gelezen? Meesterlijk boek, waarin Kinneging duidelijk maakt dat de Verlichting de bijl aan de wortels zet van onze beschaving en dat christelijke moraliteit noodzakelijk is voor een goede samenleving![]()
Wolffenstein bedoelt het goddeloze werkschuwe laagopgeleide tokkievolk in's lands achterstandswijken. Die kunnen idd best manieren worden bijgebracht.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 23:13 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
En die manieren hoeven niet te gelden voor de upper-class?
Zie daar mijn afkeer tegen het (neo-)conservatisme.
Ik ben er nog mee bezig. Ik heb de laatste weken, naast minder tijd voor FOK! en het CDJA, ook nauwelijks tijd voor dat soort boeken. Het is straks vakantie, dus dan zal ik 'm wel uitlezen. Ik kan overigens wel iets anders aanbevelen, namelijk "het begrip politiek" van Carl Smitt. Als je wilt weten waarom het christendom zo'n interessante religie is voor bestuurders (dat boek was opmerkelijk dunner, dus die kon ik uitlezen in de treinquote:Op donderdag 11 oktober 2007 23:12 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Heb jij de Geografie van goed en kwaad van Kinneging al gelezen?
Dat had ik al gededuceerd uit het gedeelte wat ik inmiddels wel heb doorlezenquote:Meesterlijk boek, waarin Kinneging duidelijk maakt dat de Verlichting de bijl aan de wortels zet van onze beschaving en dat christelijke moraliteit noodzakelijk is voor een goede samenleving![]()
Intelligente mensen staan open voor veranderingen. Hoe zie jij een wetenschappelijke wereld die uit conservatieve mensen bestaat ? Conservatieve mensen zijn bang voor veranderingen en bij sommigen neemt het kennelijk zelfs autistische vormen aan.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 23:08 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
De upper-class is intelligent en dus van nature conservatief.
Wat een walgelijke portie maagzuur kots je hier uit.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 23:08 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
De upper-class is intelligent en dus van nature conservatief. De onderlaag weet niet hoe ze zich moet gedragen en moet dus wat manieren bijgebracht worden. Lees wat van Dalrymple door, die beschrijft (op zo'n manier dat je nekharen er recht overeind van gaan staan) hoe een los moraal voor domme mensen kan resulteren in de verdamping van beschaving.
Daar ben ik wel benieuwd naar, waarom is dat volgens hem zo? Als ik wat dingen opzoek dan krijg ik vooral andere beschrijvingen over dat boek...quote:Op donderdag 11 oktober 2007 23:17 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Ik ben er nog mee bezig. Ik heb de laatste weken, naast minder tijd voor FOK! en het CDJA, ook nauwelijks tijd voor dat soort boeken. Het is straks vakantie, dus dan zal ik 'm wel uitlezen. Ik kan overigens wel iets anders aanbevelen, namelijk "het begrip politiek" van Carl Smitt. Als je wilt weten waarom het christendom zo'n interessante religie is voor bestuurders (dat boek was opmerkelijk dunner, dus die kon ik uitlezen in de trein).
[..]
Dat had ik al gededuceerd uit het gedeelte wat ik inmiddels wel heb doorlezen
Ik denk dat een keuterboer als Wolfje vooral uit angst en onzekerheid dit soort prietpraat aanhangt. Wat is er makkelijker dan achter een ander z'n mening staan dan er zelf 1 formuleren ? Mensen die in een god geloven en zichzelf daarnaast als intelligent zien neem ik per definitie niet serieus trouwens.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 23:25 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Holy crap ik ben echt blij niet in laat ik zeggen de 13e eeuw te leven en zijn mensen als jij tegenwoordig gelukkig een uitzondering.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |