quote:PSV wil opzet Eredivisie wijzigen
02 oktober 2007
PSV heeft een plan voor een andere opzet van de Nederlandse competitie ingediend bij de KNVB en de verenigde clubs uit de Eredivisie (ECV). In de plannen gaat het aantal ploegen in de Eredivisie terug van achttien naar zestien.
De clubs spelen in het voorstel van de Eindhovenaren een reguliere competitie van dertig duels, waarna de bovenste acht en de onderste acht een nacompetitie afwerken van elk zeven wedstrijden. De winnaar van de extra competitie wordt de kampioen van Nederland en krijgt een ticket voor de Champions League. De eerstvolgende clubs gaan naar de UEFA Cup. In de verliezerspoule degradeert de nummer laatst en speelt de nummer vijftien promotie/degradatieduels met de nummer twee van de eerste divisie.
Directeur Jan Reker van PSV zegt in de GPD-bladen dat de duels zullen leiden tot meer spanning en meer inkomsten. "In de nacompetitie spelen de beste vier clubs vier thuiswedstrijden en drie uitwedstrijden. Elke club is straks verzekerd van achttien of negentien thuiswedstrijden per seizoen. Je kunt de prijzen van de seizoenkaarten dus iets verhogen. Daarnaast is het voor de tv interessant. Een extra editie van Ajax-PSV levert meer op dan Excelsior-Feyenoord. En je biedt meer kwaliteit."
Volgens Reker is een aanpassing in de Nederlandse competitie noodzakelijk vanwege de vernieuwingen die UEFA-baas Michel Platini wil doorvoeren. De Fransman wil meer kampioenen uit kleine landen tot de Champions League toelaten. Nederland zou in dat geval het plaatsbewijs voor de voorronde van het prestigieuze toernooi moeten inleveren. "Daarmee verliest de huidige opzet van de play-offs zijn waarde", aldus Reker.
De PSV-directeur wil verder dat de eerste divisie uit twee afdelingen van zestien clubs gaat bestaan. Een alternatief is een tweede divisie, waardoor een doorstroming nodig is van tien nieuwe (semi-)profclubs. Reker stelt voor om die ploegen uit het amateurvoetbal te halen en uit de competitie voor tweede elftallen.
quote:Op donderdag 8 juni 2006 20:12 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Dat is toch nog suffer.Waarom niet om voorronde CL maar wel om UEFA Cup? Waarom zou de nummer 3 minder recht hebben op eventueel voorronde CL en nummer 9 wel meer recht hebben op UEFA Cup door de playoffs?
Dat kan je niet beargumenteren. Op basis van 34 wedstrijden is het oneerlijk, maar wanneer je het invoert, dan moet je het wel goed en compleet doen.
Maar dat hele Europa Cup plaatsings gedoe is gewoon slecht te verdelen, daarom dus mijn voorstel: competitie over 30 wedstrijden met 16 clubs voor de plaatsen voor Europees. Daarna playoffs met de bovenste nummers 8 voor het kampioenschap en de onderste 8 voor degradatie. Dan speelt echt iedereen nog voor iets en is het veel en veel spannender.
Op zich zou het wel tof zijn om nog een profcompetitie erbij te krijgen. Maar ik denk niet echt dat het mogelijk is.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 12:48 schreef dndiek het volgende:
En dan nog meer clubs in de Jupiler League of wat??
Eens is.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 12:53 schreef venomsnake het volgende:
Ik heb echt een schijthekel aan al die nieuwe ideeen..![]()
Gewoon die playoffs weer afchaffen en en met 18 teams in de competitie spelen.
Hier ben ik het mee eens.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 12:47 schreef Blawh het volgende:
Slecht idee, gewoon 18 clubs houden en die tegen zowel uit als thuis tegen elkaar laten spelen. Geen play-offs, gewoon plaatsing voor europees voetbal op basis van de ranglijst. Waarom allemaal van die moeilijke ideeën als de oude, traditionele competitie gewoon het beste idee is?
Ik ookquote:
precies.. eindelijk een keer met je eensquote:Op dinsdag 2 oktober 2007 12:47 schreef Blawh het volgende:
Slecht idee, gewoon 18 clubs houden en die tegen zowel uit als thuis tegen elkaar laten spelen. Geen play-offs, gewoon plaatsing voor europees voetbal op basis van de ranglijst. Waarom allemaal van die moeilijke ideeën als de oude, traditionele competitie gewoon het beste idee is?
Ben ik het verder ook mee eens hoor. Maar mensen proberen alleen manieren te verzinnen om als Nederland zijnde aansluiting te behouden bij de Europese subtop. Want dat er wat dat betreft een probleem is, ziet iedereen wel.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 12:53 schreef venomsnake het volgende:
quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 12:47 schreef Blawh het volgende:
Zoals zovelen ben ik het daar mee eens.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 12:53 schreef venomsnake het volgende:
quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 12:53 schreef venomsnake het volgende:
Wat is daar het voordeel van? Belgie heeft er zeker geen belang bij omdat ze dan nog minder vertegenwoordiging in de europese competities zullen krijgen.quote:
Inderdaad. Dan zie ik liever Anderlecht, Club Brugge, Genk, Standard enzovoorts in één competitie met een zoot clubs van ons. Dan heb je ook meer topduels, maar wel gewoon een normale competitie. Gaat ook nooit gebeuren, maar toch.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 13:07 schreef M0NTANA het volgende:
Kut-plan, de Schotse competitie als voorbeeld? Heb ik nog liever een combinatie met België.
Ik kijk/ga liever naar Sparta-Heracles dan naar Sparta - Genk.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 13:15 schreef Blight het volgende:
[..]
Inderdaad. Dan zie ik liever Anderlecht, Club Brugge, Genk, Standard enzovoorts in één competitie met een zoot clubs van ons. Dan heb je ook meer topduels, maar wel gewoon een normale competitie. Gaat ook nooit gebeuren, maar toch.
quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 12:48 schreef zjroentje het volgende:
16 clubs is [afbeelding]
Playoffs is [afbeelding]
Ja, ok. Ik ga zelf juist liever naar Anderlecht - Ajax dan naar Willem II - Ajax, maar ik begrijp ook wel dat lang niet iedereen het daarmee eens is. Een benelux competitie komt er toch niet, maar die plannen van PSV slaan helemaal nergens op. Doe dan maar gewoon de competitie zoals het hoort: 18 clubs, 34 wedstrijden en een bekertoernooi.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 13:18 schreef Stpan het volgende:
[..]
Ik kijk/ga liever naar Sparta-Heracles dan naar Sparta - Genk.
En in Genk-Sparta heb ik al helemaal geen zin tenzij er een combi-ticket met I Love Techno te krijgen is.
Dat vind ik wel weer een goed plan!quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 14:31 schreef BonJovi het volgende:
Wat vinden jullie van dit stukje?
De PSV-directeur wil verder dat de eerste divisie uit twee afdelingen van zestien clubs gaat bestaan. Een alternatief is een tweede divisie, waardoor een doorstroming nodig is van tien nieuwe (semi-)profclubs. Reker stelt voor om die ploegen uit het amateurvoetbal te halen en uit de competitie voor tweede elftallen.
Hoef je iig geen voorbereiding meer te spelenquote:Op dinsdag 2 oktober 2007 14:52 schreef MaxPower het volgende:
Als het mogelijk is om dan alleen een seizoenkaart voor de laatste 7 wedstrijden te nemen... de eerste 30 potjes zijn om de kat zijn viool.
Dat ligt eraan hoe haalbaar het is om amateurclubs bvo's te laten ontvangen op hun terrein. Gezeur met burgermeesters etc. etc.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 14:31 schreef BonJovi het volgende:
Wat vinden jullie van dit stukje?
Sparta zal niet in hoogste divisie komen dan, in tegenstelling tot Racing Genk.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 13:18 schreef Stpan het volgende:
[..]
Ik kijk/ga liever naar Sparta-Heracles dan naar Sparta - Genk.
En in Genk-Sparta heb ik al helemaal geen zin tenzij er een combi-ticket met I Love Techno te krijgen is.
Denk dat ze het een beetje saai vinden, ze zijn de afgelopen acht jaar maar liefst zesmaal kampioen (van de armoede, dat wel) geworden.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 15:28 schreef Grulez het volgende:
Ik zie het probleem van de huidige competie ook niet zo. Waar zijn de romantici gebleven in Eindhoven...
KVM zal ook niet(meteen) in de hoogste divisie zitten.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 15:25 schreef M0NTANA het volgende:
[..]
Sparta zal niet in hoogste divisie komen dan, in tegenstelling tot Racing Genk.
Wie bepaalt dat dan? En op basis van welke criteria? En AZ, die mogen nu wel, terwijl ze 5 jaar geleden keihard uitgelachen zouden worden? Vitesse vice versa?quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 15:25 schreef M0NTANA het volgende:
[..]
Sparta zal niet in hoogste divisie komen dan, in tegenstelling tot Racing Genk.
Tuurlijk, een bedrijf met een miljoenen omzet gaat zijn kampioenspremie en CL-deelname op het spel zetten om het minder saai te laten worden.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 15:30 schreef M0NTANA het volgende:
[..]
Denk dat ze het een beetje saai vinden, ze zijn de afgelopen acht jaar maar liefst zesmaal kampioen (van de armoede, dat wel) geworden.
De hele derby Feyenoord - Sparta stelt niets voor, denk dat velen liever Anderlecht of Club Brugge op bezoek krijgen, dan Sparta. No offence, hoor. Maar als je de beste tien Nederlandse en beste zes Belgische clubs in één divisie zet, dan hoort Sparta daar simpelweg niet bij. En op welke criteria? Op alle criteria misschien? Of je nou alleen naar dit seizoen kijkt of naar de afgelopen vijf jaar, Sparta zal nooit bij de beste tien van Nederland horen.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 16:11 schreef Stpan het volgende:
[..]
Wie bepaalt dat dan? En op basis van welke criteria? En AZ, die mogen nu wel, terwijl ze 5 jaar geleden keihard uitgelachen zouden worden? Vitesse vice versa?
(niet dat ik mijn club er perse bij wil hebben, in een Beneliga competitie, dus beschouw dit als een vraag en niet Calimero-post)
En denk jij dat De Kuip meer uitkijkt naar Feyenoord - Genk of naar Feyenoord - Sparta?
De Amateurclubs moeten wel een beetje uitbreiden, maar zoveel hoeft dat ook weer niet. Ik bedoel bij de tweede divsie zal het niet zoveel uitmaken, bij de Jupiler League natuurlijk wel meer. Maar ze verdienen gewoon een kans, omdat ze anders niet kunnen doorgroeien. En andersom kunnen de clubs uit de Jupiler League wel degraderen, dat maakt het spannender.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 15:22 schreef Stpan het volgende:
[..]
Dat ligt eraan hoe haalbaar het is om amateurclubs bvo's te laten ontvangen op hun terrein. Gezeur met burgermeesters etc. etc.
Ik vond het als Sparta-supporter in de 1e divisie al een ramp om bijv. Helmond of Deventer aan te doen, omdat je als Rotterdam wel tuig van de bovenste plank moest zijn en onder Abu Graip-achtige omstandigheden naar binnen werd gedeporteerd.
Dat zal in die amateurdorpjes niet veel beter worden.
Bovendien vind ik dat bepaalde competities 'ergens' dichtgemetseld moeten zijn en blijven. Je kunt pas een stabiele club/competitie opbouwen wanneer bepaalde (TV)inkomsten gegarandeerd blijven.
Nu al zie je dat clubs die uit de eredivisie degraderen bekant failliet gaan.
2 eerste divisie leagues lijkt me geen slecht idee. Je hebt dan gelijk een breder platvorm waarin jeugdspelers zich kunnen ontwikkelen, tesamen met laatbloeiers uit het amateurvoetbal.
De 1e divisie zuid en de 1e divisie noord moeten dan natuurlijk nog wel nacompetitie spelen voor de titel van de 1e divisie. Net zoals 'vroeger' werd gedaan in de strijd om de eredivisie.
Zoals ik al zei, van mij hoeft Sparta er niet bij. Gaat me er meer om hoe je die competitie gaat samenstellen. Vitesse? Wel niet? Op basis van?quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 16:26 schreef M0NTANA het volgende:
[..]
De hele derby Feyenoord - Sparta stelt niets voor, denk dat velen liever Anderlecht of Club Brugge op bezoek krijgen, dan Sparta. No offence, hoor. Maar als je de beste tien Nederlandse en beste zes Belgische clubs in één divisie zet, dan hoort Sparta daar simpelweg niet bij. En op welke criteria? Op alle criteria misschien? Of je nou alleen naar dit seizoen kijkt of naar de afgelopen vijf jaar, Sparta zal nooit bij de beste tien van Nederland horen.
Natuurlijk verdienen de amateurclubs een kans. Maar bedenk wel, waarom hebben alleen AGOVV en Omniworld zich aangemeld bij de KNVB?quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 17:08 schreef BonJovi het volgende:
[..]
De Amateurclubs moeten wel een beetje uitbreiden, maar zoveel hoeft dat ook weer niet. Ik bedoel bij de tweede divsie zal het niet zoveel uitmaken, bij de Jupiler League natuurlijk wel meer. Maar ze verdienen gewoon een kans, omdat ze anders niet kunnen doorgroeien. En andersom kunnen de clubs uit de Jupiler League wel degraderen, dat maakt het spannender.
Dit.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 12:53 schreef venomsnake het volgende:
Het is natuurlijk belachelijk om de play-offs aan te passen met als reden dat het nergens meer op slaat. Dan moet je ze gewoon afschaffen. Oprotten met die kutplay-offs.quote:Volgens Reker is een aanpassing in de Nederlandse competitie noodzakelijk vanwege de vernieuwingen die UEFA-baas Michel Platini wil doorvoeren. De Fransman wil meer kampioenen uit kleine landen tot de Champions League toelaten. Nederland zou in dat geval het plaatsbewijs voor de voorronde van het prestigieuze toernooi moeten inleveren. "Daarmee verliest de huidige opzet van de play-offs zijn waarde", aldus Reker.
Dude, ik dacht dat Vitesse wel aangetoond heeft sinds 1989 dat ze bij de top-10 van Nederland horen. Maar dat is een andere discussiequote:Op dinsdag 2 oktober 2007 17:37 schreef Stpan het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, van mij hoeft Sparta er niet bij. Gaat me er meer om hoe je die competitie gaat samenstellen. Vitesse? Wel niet? Op basis van?
En hoe gaat het dan met Vitesse (of NAC of Twente) als ze niet bij de BeneLiga mogen? Financieel? Is dat goed voor het Nederlandse voetbal? Voor de clubs? Voor Oranje?
En zit Nederland daar echt op te wachten, of zit jij daarop te wachten?
Werkt het echt zo dat wanneer je clubs uit Nederland en Belgie met een redelijke achterban bij elkaar zet dat je dan gelijk een interessante competitie hebt?
Levert 10+6 clubs meer TV-rechten op per club dan wanneer ze in hun eigen competitie zouden blijven, en waarom?
En laat jij mij eens een onderzoek zien dat het Nederlandse volk, in het bijzonder de Feyenoord-achterban die naar deze wedstrijden gaat kijken, liever Feyenoord - Genk dan Feyenoord - Sparta zien.
Mijn ervaring is het laatste. Maar ik woon en werk dan ook in Rotterdam, dus zal er wel niet al te veel zicht op hebben.
Stel dat de uitzendrechten van de top-8 clubs meer waard worden (laten we zeggen met 25%) dan zullen wederom Feyenoord, PSV en Ajax daar het meest van profiteren, zij trekken immers de meeste kijkers binnen NL en Belgie.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 19:04 schreef rubbereend het volgende:
voordeel van dit plan is dat de topclubs vaker tegen elkaar spelen, dat maakt de uitzendrechten meer waard.
mag PSV neit met een idee komen? Er waren ook mensen die met het achterlijke idee van de play offs kwamen waar alle clubs behalve één voor warenquote:Op dinsdag 2 oktober 2007 21:01 schreef DrDentz het volgende:
PSV moet niet zeuren
quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 22:12 schreef DrDentz het volgende:
van Raaij liet toch ook steeds balonnetjes op, met zn euroleague enzo.. wat is dat toch daar
quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 15:30 schreef M0NTANA het volgende:
[..]
Denk dat ze het een beetje saai vinden, ze zijn de afgelopen acht jaar maar liefst zesmaal kampioen (van de armoede, dat wel) geworden.
Elke dag patat is ook niet meer lekker.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 19:04 schreef rubbereend het volgende:
voordeel van dit plan is dat de topclubs vaker tegen elkaar spelen, dat maakt de uitzendrechten meer waard.
inderdaad, maar in de beslissende fase van de competitie is Ajax - Feyenoord interessanter dan Ajax - VVVquote:Op dinsdag 2 oktober 2007 23:09 schreef ErikT het volgende:
[..]
Elke dag patat is ook niet meer lekker.
Alsof er in een BeneLiga geen grotere en kleinere clubs (of clubs die geen prijzen meer kunnen winnen) zullen zijn.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 01:26 schreef rubbereend het volgende:
[..]
inderdaad, maar in de beslissende fase van de competitie is Ajax - Feyenoord interessanter dan Ajax - VVV
Ik kom uit Nederlands Limburg, geboren en getogen.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 17:59 schreef Stpan het volgende:
Jij bent Belg DarkShine, KV Mechelen als avatar. We hebben het nu over het Nederlandse volk.
Maar ik ben van overtuiging dat er misschien maar iets van 6 Belgische ploegen een toevoeging zouden zijn, is het dat allemaal wel waard?quote:Op woensdag 3 oktober 2007 09:56 schreef DarkShine het volgende:
[..]
Ik zit in Nederlands Limburg, geboren en getogen.
Maar een BeNeliga is wel een oplossing om in de toekomst, voor beide landen, een sterkere competitie te krijgen.
Als je in de toekomst niet nog verder achterop wilt komen is het dat wel waard inderdaad. Tenzij je natuurlijk al blij bent met de resultaten in de nationale competitie.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 09:58 schreef DutchGooner het volgende:
[..]
Maar ik ben van overtuiging dat er misschien maar iets van 6 Belgische ploegen een toevoeging zouden zijn, is het dat allemaal wel waard?
Het resultaat is wel dat het eerste deel van het seizoen voor 60% van de liefhebbers niet meer interessant is. Dat Ajax, PSV en Feyenoord de bovenste 8 gaan halen dat staat wel vast. De onderlinge wedstrijden worden wedstrijden waarin je het verschil niet meer hoeft te maken want alles gaat om de laatste 7 wedstrijden. Of je daarin 8e of 1e wordt maakt geen ruk meer uit.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 01:26 schreef rubbereend het volgende:
inderdaad, maar in de beslissende fase van de competitie is Ajax - Feyenoord interessanter dan Ajax - VVV
En internationaal word het steeds minder...quote:Op woensdag 3 oktober 2007 10:05 schreef venomsnake het volgende:
Volgens mij gaat het steeds beter hier in Nederland.. Stadions worden groter, subtop wordt sterker.
Gewoon een nederlandse competitie houden! Ik zit echt niet te wachten op belgische ploegen in onze competitie. Ik heb echt HELEMAAL niets met de belgische competitie.
quote:Op woensdag 3 oktober 2007 10:05 schreef venomsnake het volgende:
Volgens mij gaat het steeds beter hier in Nederland.. Stadions worden groter, subtop wordt sterker.
Gewoon een nederlandse competitie houden! Ik zit echt niet te wachten op belgische ploegen in onze competitie. Ik heb echt HE-LE-MAAL niets met de belgische competitie.
Maar nog steeds niet echt veel te zoeken in Europa...quote:Op woensdag 3 oktober 2007 10:05 schreef venomsnake het volgende:
Gewoon een nederlandse competitie houden! Ik zit echt niet te wachten op belgische ploegen in onze competitie. Ik heb echt HE-LE-MAAL niets met de belgische competitie.
Jullie zijn nou het grote voorbeeld dat het Internationaal met de Nederlandse clubs niet meer echt geweldig gaat (Kopenhagen, Slavia).quote:
Ik vind dat Nederland het best aardig doet de laatste jaren in Europa.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 10:09 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Maar nog steeds niet echt veel te zoeken in Europa...
Een sterkere competitie, met wekelijks serieuze tegenstand kan ervoor zorgen dat de clubs sterker worden en ook in Europa een (grotere) rol van betekenis kunnen gaan spelen.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 10:09 schreef DarkShine het volgende:
[..]
Jullie zijn nou het grote voorbeeld dat het Internationaal met de Nederlandse clubs niet meer echt geweldig gaat (Kopenhagen, Slavia).
Dat is dus wat ik bedoel.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 10:15 schreef M0NTANA het volgende:
[..]
Een sterkere competitie, met wekelijks serieuze tegenstand kan ervoor zorgen dat de clubs sterker worden en ook in Europa een (grotere) rol van betekenis kunnen gaan spelen.
Ik zie clubs die de laatste jaren toch echt minder hebben gepresteerd dan Roda. AZ komt er dan juist weer alleen bij vanwege die laatste jaren.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 10:30 schreef venomsnake het volgende:
^^ hehe, zal DarkShine blij mee zijn..![]()
Ik mis De Graafschapquote:Op woensdag 3 oktober 2007 10:30 schreef venomsnake het volgende:
^^ hehe, zal DarkShine blij mee zijn..![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |