Ik heb geen absolute waarheid, dus ik kan die ook niet aan iemand opdringen. Ik vraag hetzelfde van andere mensen en soms kost dat heel veel moeite.quote:Op maandag 1 oktober 2007 21:55 schreef Averroes het volgende:
en jij hebt niet het gevoel dat je de waarheid kent of voelt je niet superieur over gelovigen?
Er is geen waarheid, goed en slecht zijn slechts termen die ons zijn opgelegd vanuit de maatschappij. Geen enkele mening is correct, de absolute waarheid bestaat niet.quote:Op maandag 1 oktober 2007 21:55 schreef Averroes het volgende:
en jij hebt niet het gevoel dat je de waarheid kent of voelt je niet superieur over gelovigen?
Nee, maar er zijn wel dingen die in onze eigen ogen de absolute waarheid zijn.quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:04 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Er is geen waarheid, goed en slecht zijn slechts termen die ons zijn opgelegd vanuit de maatschappij. Geen enkele mening is correct, de absolute waarheid bestaat niet.
Dat is niet correct, als de waarheid correct zou zijn dan zou het een feit zijn en geen aangenomen waarheid.quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:06 schreef Averroes het volgende:
[..]
Nee, maar er zijn wel dingen die in onze eigen ogen de absolute waarheid zijn.
Zoals?quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:06 schreef Averroes het volgende:
[..]
Nee, maar er zijn wel dingen die in onze eigen ogen de absolute waarheid zijn.
Heel simpel voorbeeld. Iemand is Christen en gelooft dat god bestaat. Dat God bestaat is geen feit maar kan voor hem toch een absolute waarheid zijn.quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:07 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Dat is niet correct, als de waarheid correct zou zijn dan zou het een feit zijn en geen aangenomen waarheid.
Heej dat is mijn religie, niet mijn religie aanvallen ja.quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:12 schreef descendent1 het volgende:
^
Stelletje spamhoerige- mede Zwollenaren; dit is een serieus topic ja!![]()
![]()
Waarom lijkt het bestaan van een God je niet waarschijnlijk?quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:12 schreef descendent1 het volgende:
bladiebla
Dan is dat een geloof, maar geen absolute waarheid. Mensen die het toch als absoluut aannemen zijn gevaarlijke gekken met slechts een doel voor ogen: Totale uitroeing van andersdenkenden, zij het door geweld, deportatie of door een goddelijk medium.quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:10 schreef Averroes het volgende:
[..]
Heel simpel voorbeeld. Iemand is Christen en gelooft dat god bestaat. Dat God bestaat is geen feit maar kan voor hem toch een absolute waarheid zijn.
cyborg baby jezus rekent wel met hem afquote:Op maandag 1 oktober 2007 22:17 schreef beelz het volgende:
[..]
Heej dat is mijn religie, niet mijn religie aanvallen ja.
De geest van John Wayne Gacy zij met uquote:Op maandag 1 oktober 2007 22:23 schreef Ps2K het volgende:
[..]
cyborg baby jezus rekent wel met hem af![]()
Ik heb geen aanwijzingen, laat staan bewijs voor een God. Ik ga er dus niet vanuit dat er een God is en ik vind het vreemd om je leven in te richten naar iets waar geen aanwijzingen voor zijn.quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:19 schreef Averroes het volgende:
[..]
Waarom lijkt het bestaan van een God je niet waarschijnlijk?
Misschien heb je geen aanwijzingen omdat je niet zoekt. Of zoekt op de verkeerde plekken.quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb geen aanwijzingen, laat staan bewijs voor een God. Ik ga er dus niet vanuit dat er een God is en ik vind het vreemd om je leven in te richten naar iets waar geen aanwijzingen voor zijn.
Hebben we het hier over een antropomorfische god of een goddelijke essentie?quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:37 schreef Averroes het volgende:
[..]
Misschien heb je geen aanwijzingen omdat je niet zoekt. Of zoekt op de verkeerde plekken.
Is dat van belang dan? Kies maar.quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:38 schreef Monolith het volgende:
[..]
Hebben we het hier over een antropomorfische god of een goddelijke essentie?
Misschien heb je honger omdat je niet hebt gegeten. Of je het te weinig gegeten.quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:37 schreef Averroes het volgende:
[..]
Misschien heb je geen aanwijzingen omdat je niet zoekt. Of zoekt op de verkeerde plekken.
Waarom zou ik zoeken? Mijn wereld is ook compleet en mooi zonder God.quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:37 schreef Averroes het volgende:
[..]
ALS God bestaat dan is hij overal, hem dan nog zoeken is futielquote:Op maandag 1 oktober 2007 22:37 schreef Averroes het volgende:
[..]
Wat doet je denken dat ik gelovig ben? Dat heb je me dacht ik nergens horen zeggen.quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:46 schreef beelz het volgende:
[..]
Misschien heb je honger omdat je niet hebt gegeten. Of je het te weinig gegeten.
Met andere woorden: Draai er niet omheen en geef een normaal antwoord grefo.
Nee dat is een eigenschap die jij hem toedeelt. Als je niet weet of hij bestaat hoe kun je hem dan die eigenschap geven?quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:52 schreef Ps2K het volgende:
[..]
ALS God bestaat dan is hij overal, hem dan nog zoeken is futiel
Dat is de omschrijving uit de bijbel en de koran...quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 07:38 schreef Averroes het volgende:
[..]
Nee dat is een eigenschap die jij hem toedeelt. Als je niet weet of hij bestaat hoe kun je hem dan die eigenschap geven?
Beetje the atheďst wager dus?quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 09:17 schreef Viking84 het volgende:
Dergelijke topics zijn al eerder langs geweest, maar goed, hier ga ik dan weer.
Ik noem mezelf agnost, omdat ik van mening ben dat wij als mens niet in staat zijn het bovennatuurlijke te beschrijven. Dat blijkt wel weer uit het concept van God. God is zo antropomorf, omdat wij God zelf geschapen hebben. Dit geeft maar weer aan hoe bekrompen de menselijke geest is. Je zou me ook nog atheďst kunnen noemen in de zin dat ik niet in goden geloof. Maar dat wil niet zeggen dat ik totaal niets moet hebben van het bovennatuurlijke. Eigenlijk vind ik het niet zo zinnig om daar uitspraken over te doen. In ieder geval laat ik mijn huidige leven niet bepalen door wat ik denk dat er na dit leven zal gebeuren. Ik probeer een goed mens te zijn voor zowel medemens als dier en daar moet degene die er in het hiernamaals is, als er al iemand is en áls er al een hiernamaals is, het maar mee doen. Het leven is tenslotte al ingewikkeld genoeg.
Je gelooft niet. Probeert goed te leven voor jezelf en voor anderen. En als er dan toch op de één of andere marnier een hiernamaals blijkt te zijn dan heb je goed geleeft en zou je daar in mogen. Zoniet dan heb je alsnog een mooi leven gehad.quote:
Ja, eigenlijk wel, ja. Als er een hiernamaals is, dan vind ik dat iedereen die anderen geen schade berokkent heeft daar thuishoort. Hopelijk is de beheerder van het hiernamaals met mij eensquote:Op dinsdag 2 oktober 2007 15:44 schreef Averroes het volgende:
[..]
Je gelooft niet. Probeert goed te leven voor jezelf en voor anderen. En als er dan toch op de één of andere marnier een hiernamaals blijkt te zijn dan heb je goed geleeft en zou je daar in mogen. Zoniet dan heb je alsnog een mooi leven gehad.
Een beetje een iets-ist dus?quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 16:35 schreef motorbloempje het volgende:
Ik weet niet hoe ik mezelf moet noemen.
Omdat ik niet inzie waarom het leven per se zin zou moeten hebben (als in voorbereiding op een hiernamaals, reincarnatie oid) Wij mensen maken onszelf veels te belangrijk; terwijl we in mijn ogen net als dieren vervangbare mini-entiteitjes zijn op een aarde die daar vol van is. (we zijn gewoon dieren andersgezegd).quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:19 schreef Averroes het volgende:
[..]
Waarom lijkt het bestaan van een God je niet waarschijnlijk?
Grappig dat je daarmee komt, want daar zit ik ook mee. Vaak zou ik maar liever een dier zijn, dan hoef je ook niet na te denken over al die ingewikkelde kwestiesquote:Op dinsdag 2 oktober 2007 17:13 schreef descendent1 het volgende:
Wij mensen maken onszelf veels te belangrijk; terwijl we in mijn ogen net als dieren vervangbare mini-entiteitjes zijn op een aarde die daar vol van is. (we zijn gewoon dieren andersgezegd).
Dit lees ik wel vaker. De eerste keer dat ik het zag staan was ik erg verbaasd. Ik had nooit iets anders meegekregen als dat juist de religieuzen enige nederigheid proberen te ontwikkelen, terwijl je in het materiele leven, en vooral het westerse het ego-leven juist wat sterker zou moeten maken om erin mee te komen/slagen.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 17:13 schreef descendent1 het volgende:
Wij mensen maken onszelf veels te belangrijk
Het werkt indirect. Als er een almachtig wezen is dat ons heeft gecreëerd zijn we dus belangrijk en bijzonder. Als je alleen maar een dier bent stel je niets voor.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 08:58 schreef Causa het volgende:
[..]
Dit lees ik wel vaker. De eerste keer dat ik het zag staan was ik erg verbaasd. Ik had nooit iets anders meegekregen als dat juist de religieuzen enige nederigheid proberen te ontwikkelen, terwijl je in het materiele leven, en vooral het westerse het ego-leven juist wat sterker zou moeten maken om erin mee te komen/slagen.
quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 07:32 schreef Averroes het volgende:
[..]
Wat doet je denken dat ik gelovig ben? Dat heb je me dacht ik nergens horen zeggen.
En snel een beetje.quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:43 schreef SpecialK het volgende:
TS trapt af.
Dat snap ik niet?quote:Op woensdag 3 oktober 2007 09:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het werkt indirect. Als er een almachtig wezen is dat ons heeft gecreëerd zijn we dus belangrijk en bijzonder. Als je alleen maar een dier bent stel je niets voor.
De dieren zijn toch net zo goed gemaakt door dat wezen? Waarom zouden die dan niets voorstellen?quote:Op woensdag 3 oktober 2007 09:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het werkt indirect. Als er een almachtig wezen is dat ons heeft gecreëerd zijn we dus belangrijk en bijzonder. Als je alleen maar een dier bent stel je niets voor.
Niet iedere religieus is van zijn arrogantie bevrijd.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 10:25 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
De dieren zijn toch net zo goed gemaakt door dat wezen? Waarom zouden die dan niets voorstellen?
Dieren zijn zich daar niet van bewust dus die krijgen daar niet meer zelfvertropuwen van.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 10:25 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
De dieren zijn toch net zo goed gemaakt door dat wezen? Waarom zouden die dan niets voorstellen?
Je voelt je toch belangrijk als je het idee hebt dat iemand (ouders, partner) je belangrijk vind, van je houd? Hoe belangrijk voel je je dan als er een God is die helemaal speciaal voor jou de hemel en de aarde geschapen heeft en zijn eigen zoon voor jou aan een kruis heeft laten spijkeren?quote:
Oh je bedoeld hier iets van de geest van: het toppunt van eigenwaarde is jezelf bekijken door de ogen van God?quote:Op woensdag 3 oktober 2007 09:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het werkt indirect. Als er een almachtig wezen is dat ons heeft gecreëerd zijn we dus belangrijk en bijzonder.
Ben atheďstisch. Reden daarvoor is gebrek (of eigenlijk niet bestaan) van bewijs voor god. Ook kan ik de erge dingen in de wereld niet vereningen met het beeld van een god die alles lief heeft.quote:
Die redenering begrijp ik niet helemaal? God is inderdaad iets dat van beneden naar boven gezegd wordt: in 'kikvorsperspectief' geven we onze 'persoonlijke God' allerlei menselijke trekken. Het zijn als het ware metaforen om uiteindelijke zin of betekenis weer te geven in iemands leven. Dat af doen als 'bekrompenheid' vind ik wel wat ver gaan.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 09:17 schreef Viking84 het volgende:
God is zo antropomorf, omdat wij God zelf geschapen hebben. Dit geeft maar weer aan hoe bekrompen de menselijke geest is.
Helemaal mee eens. Precies de reden ook waarom kerken of christelijke partijen niet zoveel te zoeken hebben in ethische debatten: bij hen dreigt de discussie te stollen, te 'verabsoluteren'.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 10:42 schreef Iblis het volgende:
Alhoewel ik vermoed, op het moment, dat ik het bij het rechte eind heb – als ik zou vermoeden dat de Christen het had, dan zou ik allicht wel Christen worden – maar ik zie wel dat het niet zeker is dat ik dat heb. Daarom vind ik dat het een ieder vrij staat om zijn godsdienst te beoefenen binnen enkele algemene omgangsnormen, en ik heb het wel moeilijk dat sommige wetten gesuspendeerd kunnen worden vanwege religie. In Nederland zie je dat met uitzonderingsposities in het onderwijs en de schoolinspectie, het aannemen van personeel, het slachten van dieren, et cetera. Wat me ook irriteert is bijvoorbeeld iemand die komt opmerken dat jij niet in je tuin mag werken omdat het zondag is. Ik vind dat als iemand op zondag niet wil werken dat zijn goed recht is, maar ik vind niet dat het zijn goed recht is om af te dwingen dat niemand iets kan doen omdat hij van mening is dat het niet kan. Dat gaat me te ver. Evenzo kan ik me voorstellen dat je zelf geen abortus wilt of voorbehoedsmiddelen wilt gebruiken, maar het gaat met te ver om te zeggen dat daarom niet ze mag gebruiken.
Misschien was die term dan ook niet helemaal goed gekozenquote:Op donderdag 4 oktober 2007 02:37 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Die redenering begrijp ik niet helemaal? God is inderdaad iets dat van beneden naar boven gezegd wordt: in 'kikvorsperspectief' geven we onze 'persoonlijke God' allerlei menselijke trekken. Het zijn als het ware metaforen om uiteindelijke zin of betekenis weer te geven in iemands leven. Dat af doen als 'bekrompenheid' vind ik wel wat ver gaan.
Ik vraag me af hoeveel er werkelijk over zijn tegenwoordig die dit beeld hebben.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 08:45 schreef Viking84 het volgende:
dat mensen zich God kennelijk niet anders kunnen voorstellen dan als een oude man met een grijze baard
Best veel, schat ik. Het is nog altijd doordrenkt in onze semiotiek.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 08:59 schreef Causa het volgende:
Ik vraag me af hoeveel er werkelijk over zijn tegenwoordig die dit beeld hebben.
Het Jodendom en de Islam zijn daar vrij streng in maar vooral de katholieke kerk gebruikt wel een hoop afbeeldingen.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 09:53 schreef motorbloempje het volgende:
'God de Vader' doet automatisch denken aan een man met een baard
Denk maar eens aan de schilderingen in de Sixtijnse Kapel etc. Jammer..
Overigens, God mag je toch (net als Allah) niet afbeelden? Of ligt het aan mijWant voor zover ik weet zijn er van Allah geen afbeeldingen, en van God dus wel
Dit tolt ook in mijn hoofd nu ik jullie leesquote:Op donderdag 4 oktober 2007 09:53 schreef motorbloempje het volgende:
Overigens, God mag je toch (net als Allah) niet afbeelden? Of ligt het aan mijWant voor zover ik weet zijn er van Allah geen afbeeldingen, en van God dus wel
Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 10:07 schreef Causa het volgende:
[..]
Dit tolt ook in mijn hoofd nu ik jullie lees1 van de tien geboden is daar heel duidelijk over.
Lees dat eens goed. Het is een enorm bizar gebod. Je mag geen 'gestalte' maken van 'wat' boven in de hemel, beneden op de aarde of in de water onder de aarde is. Met andere woorden: schilderijen, foto's, beelden e.d. van wat dan ook = not done.quote:Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is.
Triggershot is een beetje uit z'n hum.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 13:20 schreef Viking84 het volgende:
Gezellig, al die ge-editte berichtjes![]()
. Om even door te gaan op het tweede gebod:
[..]
Lees dat eens goed. Het is een enorm bizar gebod. Je mag geen 'gestalte' maken van 'wat' boven in de hemel, beneden op de aarde of in de water onder de aarde is. Met andere woorden: schilderijen, foto's, beelden e.d. van wat dan ook = not done.
En er zijn inderdaad mensen die geen foto's van zichzelf of anderen maken en er zullen ongetwijfeld ook mensen zijn die hier nog verder in gaan.
Ja die kunnen over het algemeen niet spellen.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 15:37 schreef jurgen. het volgende:
Ik ben atheiist dus dan weet je het wel...![]()
Je bent dus een rationalist?quote:Op donderdag 4 oktober 2007 23:52 schreef NegaSado het volgende:
Deďst.
Ik denk dat het bestaan van God noodzakelijk is. Tevens denk ik dat het bestaan van God logischer is dan het niet bestaan van God. Echter, ik kan mij niet aansluiten bij de theďsten, simpelweg omdat ik vermoed dat God niet essentieel aanwezig is in onze wereld. Zijn essentie is volgens mij dus van ons verwijderd. Dit vanwege het feit dat als Hij hier zou zijn, Hij alles zou zijn, door noodzakelijke perfectie. Ik ben dus dualist. Ik beschouw de menselijke geest (het non-fysieke "denkende" deel) als goddelijk. Dit omdat ik vrijheid zie als een perfectie, en dus als wezenlijk onderdeel van God. De mens kan deze vrijheid van denken gebruiken om zich af te zetten van God. Het goddelijke zie ik als perfect, vrij en absoluut. Het wereldse is hier een imperfecte afspiegeling van (perfectie impliceert imperfectie) en kenmerkt zich door schijnbaar relativisme en determinisme. De menselijke essentie is een synthese van deze twee rijken en kenmerkt zich door paradox en contradictie.
Waar slaan in hemelsnaam die weg-geeditte berichtjes op?quote:Op donderdag 4 oktober 2007 23:52 schreef NegaSado het volgende:
Deďst.
Ik denk dat het bestaan van God noodzakelijk is. Tevens denk ik dat het bestaan van God logischer is dan het niet bestaan van God. Echter, ik kan mij niet aansluiten bij de theďsten, simpelweg omdat ik vermoed dat God niet essentieel aanwezig is in onze wereld. Zijn essentie is volgens mij dus van ons verwijderd. Dit vanwege het feit dat als Hij hier zou zijn, Hij alles zou zijn, door noodzakelijke perfectie. Ik ben dus dualist. Ik beschouw de menselijke geest (het non-fysieke "denkende" deel) als goddelijk. Dit omdat ik vrijheid zie als een perfectie, en dus als wezenlijk onderdeel van God. De mens kan deze vrijheid van denken gebruiken om zich af te zetten van God. Het goddelijke zie ik als perfect, vrij en absoluut. Het wereldse is hier een imperfecte afspiegeling van (perfectie impliceert imperfectie) en kenmerkt zich door schijnbaar relativisme en determinisme. De menselijke essentie is een synthese van deze twee rijken en kenmerkt zich door paradox en contradictie.
Het merendeel van het universum bestaat uit donkere energie of -materiequote:Op vrijdag 5 oktober 2007 08:36 schreef het_fokschaap het volgende:
ik geloof dat ik niet weet wat ik moet geloven. er zijn teveel mogelijkheden. tot dat we het wel weten neig ik er vooral naar dat er weinig meer tussen hemel en aarde is dan materie en evt. anti-materie.
Dat is meestal ook de kritiek op boeken als The god delusion van Dawkins. Deze vallen voornamelijk een antropomorfisch beeld van een god aan, terwijl theologen juist hameren op een concept van god als essentie. Uit onderzoeken / peilingen bleek echter dat in de VS een groot deel van de gelovigen juist in een antropomorfisch concept gelooft.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 08:59 schreef Causa het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoeveel er werkelijk over zijn tegenwoordig die dit beeld hebben.
quote:Op donderdag 4 oktober 2007 23:52 schreef NegaSado het volgende:
Deďst.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 20:13 schreef STORMSEEKER het volgende:
Atheisten-opsomtopic
quote:Je bent dus een rationalist?
quote:Ontopic: Wat heeft bovenstaand verhaal nou met deisme te maken? Zie je god nou als entiteit, of ga je nou meer richting het Pantheisme? LATEN STAAN DIT KEER AUB!!!
quote:Waarom lijkt je het wel bestaan van een God logischer dan het niet bestaan van een God?
Met hoofdletters jaquote:Op vrijdag 5 oktober 2007 20:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
CHRISTENFUNDAMENTALIST. Zoals al bekend was.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 22:13 schreef NegaSado het volgende:
Binnen de logica vind ik het idee van God makkelijker te verdedigen dan het idee van niet-God. De atheďsten winnen wellicht op het terrein van de alledaagse werkelijkheid, maar een diepere kijk in deze zaak brengt naar mijn idee Zijn bestaan aan het licht.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 20:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
CHRISTENFUNDAMENTALIST. Zoals al bekend was.
quote:Zou je hier op in kunnen gaan en een en ander kunnen elucideren? Naast je opmerking dat wiskunde en logica onweerlegbaar zijn. Ik zie namelijk wel hoe bepaalde logische stellingen onweerlegbaar zijn, maar dat is pas nadat je de axiomata voor waar hebt aangenomen.
Een principe als de uitgesloten derde staat niet voor iedereen vast als geldig. Het keuze-axioma ook niet. Wat dat betreft is er op de wiskunde genoeg af te dingen, en ook op de logica.
Maar, binnen deze stelsels, hoe beschouw je een logica die zich met God bezighoudt? Volgt de waarheid (aannemelijkheid?) van de stelling 'God bestaat' uit een der grondbeginselen van een logica die je in gedachte hebt? Is het een noodzakelijk grondbeginsel van een logica? Is het een beginsel dat veel theorieën adequaat voortbrengt? Is het een modale logica? Ik zou graag zien hoe je dit beschouwt.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 23:11 schreef Iblis het volgende:
[..]
Met alle respect, maar, ik vind je Bijbelinterpretaties soms behoorlijk on-karakteristiek voor een fundamentalist. Met name je hameren op en vrije wil, je keus voor het goede, et cetera. Het lijkt Arminianistische en Pelagianistisch. Dat had je vroeger het merkteken ketter opgeleverd in de Nederlanden. Ik vind dit onmiskenbaar beďnvloed door new age, en nieuwerweste protestantse theologie.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 08:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het merendeel van het universum bestaat uit donkere energie of -materie
Zeker! Ik heb een affiniteit voor de rationalistische traditie zoals die is ontstaan in de verlichting. Naar mijn mening is het denken het hoogste goed en de enige manier om tot echte valide kennis te komen. De wiskunde en de logica bijvoorbeeld, zijn beiden producten van de menselijke geest, en produceren de enige kennis die echt onweerlegbaar is. Ik zie een logisch argument dus ook als meer waard dan welke empirische observatie dan ook. Op deze manier vind ik het bestaan van God dan weer aannemelijker dan het bestaan van de wereld, als je begrijpt wat ik bedoel.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 00:24 schreef NegaSado het volgende:
Bron: http://www.geocities.com/meta_crock/Ontological/modal.htm
Hartshorne's ontological argument is based on Anselm's second argument and claims that God's existence is logically necessary. Hartshorne's argument is given here, where "N(A)" means "it is logically necessary that A," "~A" means "it is not the case that A," "-->" is strict implication, "v" means "or," and "g" means "God exists":
(kleine edit van mijn kant, vaak wordt g eerder weergeven als P. God wordt hier namelijk niet goed gedefineerd. P zou dan zijn 'bestaan van wezen van maximale perfectie'.)
g --> N(g)
N(g) v ~N(g)
~N(g) --> N(~N(g))
N(g) v N(~N(g))
N(~N(g)) --> N(~g)
N(g) v N(~g)
~N(~g)
N(g)
N(g) --> g
g
Maar goed, laat me weten wat je van het bewijs van Hartshorne vindt. Ik denk dat je sommige stappen omstreden zult vinden. Het argument staat of valt met de achtergrond van de lezer... Wat uiteindelijk van het bestaan van God een geloofskwestie maakt. We can use logic to prove things that are even remotely true, aldus Homer.
Binnen de logica vind ik het idee van God makkelijker te verdedigen dan het idee van niet-God. De atheďsten winnen wellicht op het terrein van de alledaagse werkelijkheid, maar een diepere kijk in deze zaak brengt naar mijn idee Zijn bestaan aan het licht.
quote:Ja ik begrijp je, maar ben je bekend met de synthetisch/analytische scheiding? Met de verwerping van het rationalisme door de ontwikkeling van de niet-Euclidische meetkunde en de quantummechanica? Ik vind het nobel dat je een rationalist bent, maar het lijkt me niet een heilzame weg. Je kunt toch niet werkelijk menen dat de fysieke wereld zich schikt naar jouw logische gedachtegang?
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 12:03 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik vind...
....Nou, het gaat natuurlijk nergens over. Maar, de redenatie van Anselmus ook niet.
Grappig dat je wel kunt geloven dat een universum uit niets kan onstaan, maar een God niet kan bestaan.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 14:29 schreef SpecialK het volgende:
Grappig dat gelovigen niet kunnen slikken dat uit het niets een universum kan ontstaan maar dat het wel aannemelijk is dat er een oneindig complex wezen als god uit tevoorschijn springt die dan vervolgens een universum creert.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 14:32 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Grappig dat je wel kunt geloven dat een universum uit niets kan onstaan, maar een God niet kan bestaan. [afbeelding]
Druk je niet uit over mijn versie als je het niet zeker weet.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 14:33 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Jouw versie
God -> Universum
Mijn versie
Niets -> Omniversum
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 14:35 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Druk je niet uit over mijn versie als je het niet zeker weet. [afbeelding]
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 14:32 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Grappig dat je wel kunt geloven dat een universum uit niets kan onstaan, maar een God niet kan bestaan. [afbeelding]
Ergeren is een groot woord, denk dat ik jouw intellectualiteit als instrument kan gebruiken om mijzelf te ontwikkelen in denken, weet niet of hetzelfde geldt voor jou, maar ik praat en handel namens mezelf.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 14:36 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Hypokriet dat je je ergert aan mijn aannames maar dat je zelf ook een vrij brutale aanname deed in je vorige reply.
Omdat?quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 14:38 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Evolutietechnisch gesproken is een wezen als God natuurlijk helemaal niet mogelijk.
Geloof jij in evolutie?
Je integreert eigenschappen waarover ik mijn mond niet over heb open gedaan in het gesprek, hoezo dat? Volgens mij het nog altijd de mentaliteit in een discussie dat je weerlegt wat ik beweer..quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 14:37 schreef SpecialK het volgende:
Je mag nog steeds vertellen waar die oneindig complexe god vandaan komt trouwens.
quote:
Je argumenten zijn wellicht van toepassing op hoe Christendom tegen evolutie kijkt, maar ze zijn echt niet te gebruiken in een islamitisch persectief. De misvatting is dat geen onderdeel van evolutie maar aanleiding van de evolutie is.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 14:41 schreef Viking84 het volgende:
[..]
omdat God een te complex 'wezen' is om aan het begin van evolutie te kunnen staan. Volgens de evolutietheorie zijn we ge-evolueerd van eencelligen tot wat we nu zijn. Een scheppend wezen als God is op z'n vroegst pas over miljoenen jaren mogelijk.
(zie ook Dawkins).
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 14:41 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je integreert eigenschappen waarover ik mijn mond niet over heb open gedaan in het gesprek, hoezo dat? Volgens mij het nog altijd de mentaliteit in een discussie dat je weerlegt wat ik beweer..
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 14:45 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je argumenten zijn wellicht van toepassing op hoe Christendom tegen evolutie kijkt, maar ze zijn echt niet te gebruiken in een islamitisch persectief. De misvatting is dat geen onderdeel van evolutie maar aanleiding van de evolutie is.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 14:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Iets wat uit niets ontstaat is altijd absurd. Dan liever een eeuwige god.
Dan lijkt me een eeuwig universum eenvoudiger. Een universum waarin alles volgens natuurkundige "geboden" gebeurd. Als je geen respect hebt voor die wetten ga je dood (zwaartekracht blijft ook bestaan als je er niet in geloofd). Je kan boos zijn op het universum omdat het niet werkt zoals jij dat wilt maar daar trekt het universum zich niets van aan, je kan er beter van genieten.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 14:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Iets wat uit niets ontstaat is altijd absurd. Dan liever een eeuwige god.
Weer begin je over eigenschappen van God waar ik me niet over heb geuit, vind het wel interessant hoor, daar niet van, maar ik mis de element van stof waar ik me over heb uitgedrukt.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 14:48 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Omdat ik nog geen een gelovige ben tegengekomen die het er niet mee eens is dat zijn god perfect is tenzij we het gaan hebben over polytheisten.
Perfectie staat gelijk aan oneindige complexiteit.
Ergo, god is een oneindig complex wezen wat uit het niets is ontstaan.
Iets wat vele malen absurder is dan de observeerbare constructies van string theorie en de daaruit voortgekomen conclusies.
Uit iets simpels ontstaat iets wat weer net complexer is, wat weer iets veroorzaakt dat complexer is.
Als je het aan een gelovige vraagt heeft god het universum gemaakt en is god altijd nog per definitie complexer dan het universum wat hij zelf stukje voor stukje in elkaar heeft gezet.
Non sequitur.
Ik hoop dat je door hebt dat mij werd gevraagd of ik in evolutie geloof?quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 14:59 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Hoe kan je zo resoluut claimen dat de islam compleet geen problemen heeft met evolutie theorie? Omdat dit jouw persoonlijke standpunt is? Dat maakt het nog niet een islamitisch standpunt.
http://www.hssrd.org/journal/summer2002/muslim-response.htm
quote:Geloof jij in evolutie?
quote:maar ik praat en handel namens mezelf.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:06 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Weer begin je over eigenschappen van God waar ik me niet over heb geuit, vind het wel interessant hoor, daar niet van, maar ik mis de element van stof waar ik me over heb uitgedrukt.
Eigenschappen als God is 'complex' zijn eigenschappen die gelovigen hem toeschrijven, of elk ander die God een onderdeel maakt van zijn punt.
Noem God briljant, perfect, complex, almachtig, alwetend, maakt het wat uit? Godseigenschappen zijn niet meer dan 'wegwijzers' die alleen het menselijke begrip van het goddelijke en niet het goddelijke zelf weerspiegelen.
Gods eigenschappen kunnen met geen mogelijkheid even eeuwig zijn als God, maar is een onderdeel van de schepping. Wanneer men eeuwige eigenschappen toeschrijft aan God betekent dat in feite dat er meer dan één eewig wezen bestaat.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:10 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik hoop dat je door hebt dat mij werd gevraagd of ik in evolutie geloof?
[..]
en vervolgens:
[..]
Die van Harun Yahya is ook een persoonlijk standpunt, maar houdt jou niet terug om een link te plaatsen met 'muslim response'
Lees even nog eens goed, de God die jij beschrijft als complex wordt niet zodanig in de Koran omschreven. De eigenschappen van God gegeven in de Koran is als navigatie bedoelt en dus niet als God zelf.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:10 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Met andere woorden:
God is te complex en onkenbaar om aan te vallen om z'n logische inconsequenties maar niet te complex en onkenbaar om je hele leven er aan over te geven.
'Mijn' God wordt dag en nacht bekritiseerd en het feit dat ik geloof dat het een 'zegen' van God is dat iedereen mag zeggen wat ze willen heb je ongelijk.quote:Fijn dat dat nu duidelijk is. Jouw god is per definitie al imuun voor kritiek.
Ook hier mag je nogmaals lezen:quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:11 schreef SpecialK het volgende:
[..]
je claimde in je vorige respons dat het christelijke standpunt niet toepasbaar was op de islamitische versie terwijl dezelfde stromingen (met betrekking tot evolutie) bestaan in het christendom als in de islam.
volgens mij weet ik nog altijd beter dan jouw persoon wat ik bedoel en ging het om 'het christelijk' standpunt, maar hoe de Islam praat over het ontstaan van alles en hoe het christendom het beschrijft. En dus niet een fatwa van een of ander Imam.quote:Je argumenten zijn wellicht van toepassing op hoe Christendom tegen evolutie kijkt, maar ze zijn echt niet te gebruiken in een islamitisch persectief
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:13 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Lees even nog eens goed, de God die jij beschrijft als complex wordt niet zodanig in de Koran omschreven. De eigenschappen van God gegeven in de Koran is als navigatie bedoelt en dus niet als God zelf.![]()
[..]
'Mijn' God wordt dag en nacht bekritiseerd en het feit dat ik geloof dat het een 'zegen' van God is dat iedereen mag zeggen wat ze willen heb je ongelijk.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:16 schreef SpecialK het volgende:
[..]
prima dat je dat vindt maar probeer dan niet jouw god te verdedigen met argumenten vanuit logica in een discussie waarin gebruik gemaakt wordt van logica terwijl jouw god ondanks elke constradictie immuun is voor falsificatie.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 14:14 schreef NegaSado het volgende:
En ik vind het mooi dat je met 'ik vind' begint. Zoals hierboven vermeld is de wiskunde en de logica een systeem van ons eigen ontwerp. Jij springt hier op en neer omdat het ontwerp wat ik aanhaal niet binnen jouw kader past. Ik waarschuwde je hier al voor, dus we hadden het kunnen zien aankomen. Het hele verhaal van logica is dus pas relevant als je allebei hetzelfde systeem hanteert. Jij springt op en neer omdat Anselmus' principe volgens jou niet deugt... Tja, je zult ook op en neer springen als ik zeg dat 1+1 niet 2 is, maar 11. Volgens jouw logica klopt dit niet, volgens de mijne wel. Bewijs maar eens waarom het niet zo is, roep ik dan.
quote:Maar goed, ik neem aan dat jij wel in staat ben tot het ontwikkelen van flexibiliteit mbt Hartshorne's godsbewijs, dan ontwikkel ik ook flexibiliteit mbt tot jouw bewering dat 1+1 = 2 is.
Ik geef je hier dan ook gelijk: wilt men Hartshorne's bewijs accepteren, dan moet men Anselmus' principe accepteren. Net als dat men 1+1=2 moet accepteren.
quote:Dus, we moeten het principe van Anselmus onderzoeken. Anselmus stelt dat het concept 'perfect wezen' het bestaan van dit wezen impliceert. Welnu, jij probeert dit tot het absurde te reduceren aan de hand van het perfecte eiland. Maar waarom is hetgeen wat jij nu aanhaalt precies absurd? Omdat het niet in jouw straatje past. Het perfecte eiland, volgens onze logische redenering, MOET dus bestaan. Komen we bij Plato... En volgens mij zat hij on the money. Het perfecte eiland bestaat naar mijn idee dus ook! Aan het einde van de dag valt er bij het bestaan van God weinig tot absurd te reduceren, want het concept God zelf is ook al té 'absurd voor woorden'. Binnen God ligt alles besloten. Hij is zonder einde. Is het dan moeilijk het bestaan van een perfect eiland te accepteren? Dit is een kwestie van the principle of plentitude: in een oneindig groot universum bestaat elk geimagineerd object/entiteit.
quote:Wat moet dan bewezen worden? Het bestaan van een oneindig groot universum, zul je zeggen. Welnu, ik kan helaas niet bewijzen dat het universum oneindig groot is, niet aan de hand van ervaring, in ieder geval. In de wiskunde wordt genoeg met oneindigheid gerommeld (er is geen laatste getal).
quote:Ik beweer dat de oneindigheid in de telling bewijs is voor het bestaan van die oneindigheid an sich; je kunt niet zomaar het concept 'oneindigheid' vanuit de ervaring opwerpen (wiskunde is dan ook géén systeem afgeleid van ervaring naar mijn idee), dit concept moet reeds aanwezig zijn in de menselijke geest. Waarom? Omdat volgens mij de menselijke geest zelf van essentie oneindig is, omdat ze verbonden is met het goddelijke. Nu zal je het waarschijnlijk te zweverig vinden, maar dat maakt niet uit. In groep 3 vond jij a˛ + b˛ = c˛ ook te zwevering (neem dit niet persoonlijk, dit moet een poging tot humor zijn, sorry als die is mislukt).
quote:Is tijd oneindig? Ik denk van wel. Ik denk zelfs dat het bewijs hiervoor ook in de geest aanwezig is. Denk maar over tijd. Wat is tijd? Naar mijn idee is tijd de potentie voor een gebeurtenis om plaats te vinden. Naar mijn idee de potentie voor iets om plaats te vinden ook altijd aanwezig.
quote:Hier móét naar mijn idee de atheďst in mee gaan. Waar komt anders de wereld vandaan? Uit het niets, zul je zeggen. Jes, maar dat betekent dus dat dit niets de potentie had om zich te ontwikkelen tot iets (en dan noemen ze de gelovige zweverig, dit is even absurd, doch lijkt het wel de waarheid te zijn, immers, de wereld is er, en dat is het bewijs).
quote:Binnen het niets ligt dus potentie besloten i.e. potentieel is van de orde van nietsheid (terwijl het actuele van de orde van ietsheid is, zo zul je hoop ik met mij eens zijn). Het niets is oneindig, zo meen ik. Het begint nergens, en stopt nergens (of: het begint niet en het stopt niet, als je van niets zou verwachten). Waar dat deze eigenschap van het niets mij aan denken? Aan een perfecte eigenschap als je terugvindt in God! Ain Soph, dus. God is zonder einde. God is ook de actualisatie van het potentieel... Dat wil zeggen, alles dat potentieel mogelijk is, ligt in God besloten. Is God dan bewust? Lijkt mij wel, waar komt het bewustzijn anders vandaan? Kan God dan kiezen? Is Hij dan deels menselijk? Lijkt mij wel.
quote:Moet ik verder gaan? Ik hoop iig dat ik genoeg tegenstand bied.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ook hier mag je nogmaals lezen:
[..]
volgens mij weet ik nog altijd beter dan jouw persoon wat ik bedoel en ging het om 'het christelijk' standpunt, maar hoe de Islam praat over het ontstaan van alles en hoe het christendom het beschrijft. En dus niet een fatwa van een of ander Imam.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het moge duidelijk zijn dat ik God verdedig hoe ik het zelf wil, als het voor mij al was weggelegd.
Ik vind het wel heel fijn dat jij overtuigd bent met je posts dat logica aan jouw kant staat, maar durf ik ten sterke in twijfel te nemen gezien je met geen enkel logisch argument bent gekomen met betrekking tot het Goddelijke.
quote:
De Islam heeft het over een creatieverhaal zoals in het OT?quote:De islam onderschrijft het creatieverhaal zoals die in het OT wordt beschreven. Of je als islamiet hier nou een letterlijke interpertatie aan hangt of het in een veel rekbaarder spectrum ziet hangt van je stroming af. Maar diezelfde stromingen in het christendom zitten in de islam en ze zijn er allemaal nog lang niet uit hoe het allemaal zit.
En in welke land zou ik volgens jou opgeknoopt worden? Ik hoop dat je begrijpt dat wanneer ik zeg 'de Islam praat' dat ik bedoel hoe de Islamitische leer zich uitdrukt over het onstaan van alles. Dat er verschillende stromingen zijn die andere meningen op na houden is net zo een argument tegen jouw standpunt als de mijne te gebruikenquote:De islam praat helemaal niet het is een religie en die zal je moeten delen met anderen. En jij hoort misschien bij 1 stroming die gemodereerd is maar jouw standpunten zijn lang niet de populairste. Infact, in een paar moslim landen zouden ze je opknopen voor je meningen.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:24 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Kan allah een steen maken die zo zwaar is dattie 'em zelf niet kan tillen?
quote:Jouw mogelijke reacties:
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:26 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jij, een fatwa is een opinie en die van Harun Yahya is dus een fatwa.
[..]
De Islam heeft het over een creatieverhaal zoals in het OT?
Hoe kom je erbij, sla de Koran eens open en ga eens even met duidelijke asbab noezoel lezen aub. Geef mij 1 detail in de Koran wat in tegenstrijd is met evolutie en dan praten we verder.
quote:Adam (Hebrew: אָדָם, Adam, "man"; Arabic: آدم, Adam; Ge'ez: አዳም) and Eve (Hebrew: חַוָּה, Ḥavva, "living one"; Arabic: حواء, Hawwaa; Ge'ez: ሕይዋን, Hiywan) were the first man and woman created by God according to the Bible and the Qur'an.
quote:[..]
En in welke land zou ik volgens jou opgeknoopt worden? Ik hoop dat je begrijpt dat wanneer ik zeg 'de Islam praat' dat ik bedoel hoe de Islamitische leer zich uitdrukt over het onstaan van alles. Dat er verschillende stromingen zijn die andere meningen op na houden is net zo een argument tegen jouw standpunt als de mijne te gebruiken
.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:30 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja!
[..]
Ik knip even omdat ik me niet graag beperkt zie worden door jouw reacties
God is in staat een steen te maken die hij niet kan optillen ja, de theologie leert dat God in verschillende gevallen beperkt is, er zijn wel meer dingen die God niet kan.. Een tegenstrijdige vraag in stelling vind ik dan al niet logisch, dat er dingen zijn die God niet kan, vind ik wel logisch.
Nu jij weer.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:32 schreef SpecialK het volgende:
[..]
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Adam_and_Eve
quote:Pakistan bijvoorbeeld. Je houd het misschien een jaartje vol. Misschien langer als je netjes en angstvallig je mond dicht houd.
Woorden in mijn mond leggen siert je niet, lees anders nog eens voor de 3e x. Evolutie is geintroduceerd tot mij of ik er in geloofde, dus wat ik er van vind met mijn islamitische beleving, mijn beleving als moslim maakt het en laat het een Islamitisch standpunt blijven. Nergens claimde ik dan dat de meerderheid genoot van mijn standpunt.quote:Ik claim niet dat de islam een specifieke mening heeft over evolutie. Dat doe jij. Jij schiet het christendom af omdat jij denkt dat een bepaalde stroming van anti-evolutionisme alleen maar thuis hoort bij het christendom. Die stromingen zie je net zo hard weer terug in de islam.
remember?quote:maar ik praat en handel namens mezelf.
quote:Alle 3 de stromingstypes zijn terug te vinden bij allebij de religies. En iets anders claimen en insinueren is gewoon hufter gedrag.
Jij denkt dat Ik God aanbidt/noem om de dingen die hij niet kan?quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:33 schreef SpecialK het volgende:
[..]
.
Jouw god is niet almachtig?
Then why call him god?
Voel je gerust geroepen om niveau te verhogen.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:37 schreef Modus het volgende:
Goeie discussie's hier..
"Je hebt geen argumenten."
"Nee jij hebt geen argumenten."
Heeft een 'discussie' uberhaupt wel zin als je vanuit verschillende referentiekaders begint?
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je bewijst je onkennis over de Koran hiermee... Je denkt dat Adam is omschreven als de eerste Homo whatever in de Koran?
En wie zou mij precies vermoorden in Pakistan dan? Regime, of volk die regime wil omverwerpen of beiden?
Woorden in mijn mond leggen siert je niet, lees anders nog eens voor de 3e x. Evolutie is geintroduceerd tot mij of ik er in geloofde, dus wat ik er van vind met mijn islamitische beleving, mijn beleving als moslim maakt het en laat het een Islamitisch standpunt blijven. Nergens claimde ik dan dat de meerderheid genoot van mijn standpunt.
[..]
remember?
Het is niets meer dan een bekrompen en oppervlakkig beeld hebben van wat er diep in de kringen speelt, maar goed kan ik je niet kwalijk nemen.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:39 schreef Triggershot het volgende:
Voel je gerust geroepen om niveau te verhogen.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:39 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jij denkt dat Ik God aanbidt/noem om de dingen die hij niet kan?
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:26 schreef Triggershot het volgende:
De Islam heeft het over een creatieverhaal zoals in het OT?
Hoe kom je erbij, sla de Koran eens open en ga eens even met duidelijke asbab noezoel lezen aub. Geef mij 1 detail in de Koran wat in tegenstrijd is met evolutie en dan praten we verder.
Fout.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:45 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Volgens de koran zijn dit de eerste mensen idd.
quote:Wie weet. Een gek uit je buurt, of misschien wordt je wel aangegeven bij de religieuze politie.
quote:Je zegt letterlijk tegen iemand dat diegene niet aan islamieten moet denken bij anti-evolutionisme maar aan christenen. Alsof er geen anti-evolutionistische stromingen bestaan in de islam. Het staat er LETTERLIJK.
Ik ga hier niet eens woorden aan vuil maken.quote:De arrogantie straalt er weer van af, oh machtige triggershot, onderwijs ons eens met je eeuwige kennis over hoe het universum in elkaar zit.
quote:Ik heb je al meerdere malen horen roepen dat je discussiert om jezelf te ontwikkelen maar tot zo ver is -alles- maar dan ook echt --alles-- wat ik roep compleet het tegenovergestelde van de waarheid.
quote:Jou serieus nemen wordt met de dag moeilijker.
Wezen die ik aanbid is logisch in al ZIJN zijn, concluderende dat er dingen zijn die HIJ niet kan is meer dan logischquote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:47 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nee je aanbid een onlogisch wezen dat blijkbaar wel uit het niets een steen kan creeeren maar niet die steen op kan tillen.
quote:
Dus eigenlijk alle soorten van extremisme?
Voor de 4e maal moet je het dan nog eens correct lezen, er staat mijn belevenis van de Koran in als je dat niet eens kunt vatten, tsjah.Weetje wel de mens die voor zichzelf spreekt, wat je tot nu toe hebt genegeerd
Ik ga hier niet eens woorden aan vuil maken.
[..]
Dus er is alleen sprake van mijn ontwikkeling als het binnen jouw overtuiging van ontwikkeling gaat?
Over arrogantie gesproken.
quote:
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wezen die ik aanbid is logisch in al ZIJN zijn, concluderende dat er dingen zijn die HIJ niet kan is meer dan logisch
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 16:02 schreef SpecialK het volgende:
Jouw god valt buiten het logisch beredeneerbare, buiten en emperisch kenbare en daarbij buiten alle kritiek.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:51 schreef Iblis het volgende:
[..]
3:59 “Voorzeker, het geval van Jezus is bij God hetzelfde als dat van Adam.
quote:Misschien moet het scheppen uit stof wel als metafoor voor de evolutietheorie worden opgevat, maar mijn eerste lezing zou zijn dat God Adam rechtstreeks uit stof schiep, en niet via aap-achtigen en gewervelden en zeedieren en eencelligen. Maar misschien heb ik ’t verkeerd.
quote:30. En toen uw Heer tot de engelen zei: "Ik wil een stedehouder op aarde plaatsen," zegden zij: "Wilt Gij er iemand plaatsen die er onheil zal stichten en bloed zal vergieten, terwijl wij U verheerlijken met de lof die U toekomt en Uw Heiligheid prijzen," antwoordde Hij: "Ik weet wat jij niet weet."
quote:Bijvoorbeeld soera 23 vers 12 tot 16: 'En Wij hebben de mens geschapen uit een uittreksel uit leem. Daarna maakten Wij hem een druppel in een welverzekerde rustplaats. Daarop schiepen Wij de druppel tot een bloedklomp, waarop Wij de bloedklomp tot een vleesklomp schiepen, waarop Wij de vleesklomp tot beenderen schiepen, waarop Wij de beenderen bekleedden met vlees. Daarna brachten Wij hem voort als een nieuw schepsel.
quote:Ook soera 22 vers 5 en 6 lijkt openingen te bieden voor een geleidelijke schepping: 'Wij zijn het die u geschapen hebben uit stof, daarna uit een druppel, daarna uit een bloedklomp, daarna uit een vleesklomp, deels gevormd en deels vormloos (...)'.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 16:01 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik meen ook gelezen te hebben dat de Koran vertelt dat Adam de eerste mens was, en toen bogen de Engelen voor hem , en Eva was z'n vrouw, alhoewel die niet genoemd wordt bij name. Hoe lees jij dat verhaal dan?
quote:(met uitzondering van ondergetekende)
Maar dat is nu het punt toch, Ik zeg niet dat de Islam evolutie claimt of er daarvoor staat, wat ik wel zeg is dat je vrij weinig kunt vinden in de Islam wat het erkennen/bestuderen van evolutie zou tegenwerken.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 16:25 schreef Iblis het volgende:
Jouw beschrijving van de schepping van de mens lijkt nog steeds heel sterk op creatie, of misschien Intelligent Design, niet echt evolutie. Allah lijkt er een actief handje in te hebben gehad.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 16:27 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Maar dat is nu het punt toch, Ik zeg niet dat de Islam evolutie claimt of er daarvoor staat, wat ik wel zeg is dat je vrij weinig kunt vinden in de Islam wat het erkennen/bestuderen van evolutie zou tegenwerken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |