Nou zo zwart-wit bedoel ik het niet, hoor.quote:Op zaterdag 29 september 2007 13:27 schreef bibi het volgende:
[..]
Een keuze is dat je kunt kiezen. Als er geen juiste partner is, dan is er in mijn ogen ook geen keuze voor kinderen. Dus omdat ik mijn juiste partner pas op latere leeftijd ben tegen gekomen, zou het volgens sommige van jullie niet meer slim zijn om mijn kinderwens in vervulling te laten gaan![]()
Ligt er ook aan vind ik, voor mij persoonlijk ligt de grens echt uiterlijk bij 40.quote:Op zaterdag 29 september 2007 13:34 schreef bibi het volgende:
[quote]Op zaterdag 29 september 2007 13:27 schreef bibi het volgende:
[..]
Een keuze is dat je kunt kiezen. Als er geen juiste partner is, dan is er in mijn ogen ook geen keuze voor kinderen. Dus omdat ik mijn juiste partner pas op latere leeftijd ben tegen gekomen, zou het volgens sommige van jullie niet meer slim zijn om mijn kinderwens in vervulling te laten gaan![]()
[/quote
Ronduit bemoeizuchtig, ouderwets en/of naief vind ik dit. Dat er ergens een natuurlijke leeftijdsgrens ligt ben ik absoluut met je eens. Maar om nou meteen te gaan roepen dat het onverstandig is om na je 40e nog aan kindjes te beginnen vind ik echt niet kunnen en riekt in mijn optiek naar leeftijdsdiscriminatie. Het is in deze maatschappij echt een luxe om voor je 30e kindjes te krijgen. Helemaal als je een beetje opleiding hebt gedaan. Veel mensen durven het niet eerder aan vanwege baan, geld, omgeving e.d. en daar moet eens wat aan gedaan worden en dat is heel terecht.quote:Op zaterdag 29 september 2007 13:39 schreef KD-fotografie het volgende:
[..]
Ligt er ook aan vind ik, voor mij persoonlijk ligt de grens echt uiterlijk bij 40.
Hoewel ik zelf altijd voor mijn 30ste "klaar" zou willen zijn met kinderen snap ik dat niet iedereen die keuze heeft.
Maar echt na de 40ste nog bewust aan kinderen beginnen vind ik niet verstandig ivm de risico's die zowel moeder als baby loopt.
Als ik dit stukje lees begrijp ik niet wat er nou verkeerd is aan wat KD zei. Je legt verder in je stukje zelf uit dat het medisch gezien onverstandig is. Dat zei KD ook. En om nou oudere moeders te vergelijken met gehandicapte ouders, dat is pas beledigend.quote:Op zaterdag 29 september 2007 14:26 schreef RockabeIIa het volgende:
[..]
Ronduit bemoeizuchtig, ouderwets en/of naief vind ik dit. Dat er ergens een natuurlijke leeftijdsgrens ligt ben ik absoluut met je eens. Maar om nou meteen te gaan roepen dat het onverstandig is om na je 40e nog aan kindjes te beginnen vind ik echt niet kunnen en riekt in mijn optiek naar leeftijdsdiscriminatie. Het is in deze maatschappij echt een luxe om voor je 30e kindjes te krijgen. Helemaal als je een beetje opleiding hebt gedaan. Veel mensen durven het niet eerder aan vanwege baan, geld, omgeving e.d. en daar moet eens wat aan gedaan worden en dat is heel terecht.
Tegenwoordig worden we zo oud, zijn we zo lang vitaal en hebben we zo veel medische kennis dat ik vind dat als men graag een kind wil na hun 40e levensjaar, men er ook echt voor moet gaan. Dat het risico's meebrengt moge duidelijk wezen maar niet minder risico's dan menig gehandicapte of chronisch zieke die tegenwoordig ook kinderen verwekt (en vroeger niet) om zijn of haar eigen leven naar eigen wens invulling te geven. Want dat leven doe je maar 1 x en dat je daar zelf een een hand in kunt hebben, ook al is het soms moeilijk met de riemen die je hebt, is een geweldig iets.
Deze wilde ik bijvoorbeeld even quoten.quote:Op vrijdag 28 september 2007 14:35 schreef erodome het volgende:
Zelfs artsen raden het af om achterin de 30 aan kinderen te beginnen, zelfs die wijzen op het zeer verhoogde risiko dat je dan loopt.
Het komt niet uit de lucht vallen ofzo, is niet iets dat ik zo even uit mijn duim zuig.
Veel mensen die hulp nodig hebben bij zwanger, hebben een fysiek probleem: ze hebben geen eisprongd, de kwaliteit van de zaadcellen is niet optimaal, er is een innestelingsprobleem, etc. Al deze fysieke problemen bestonden ook al voor hun 35e, die ontstaan dan namelijk niet zomaar ineens.quote:Op vrijdag 28 september 2007 14:04 schreef erodome het volgende:
[..]
Kijk bv eens naar het aantal vrouwen dat hulp nodig heeft bij zwanger worden rond die leeftijd, ook dat schiet dan enorm omhoog.
Met dank Kersjes!quote:Op zaterdag 29 september 2007 16:21 schreef Kersjes het volgende:
MeNicole, met liefde kom je al een heel end, maar dat is absoluut niet genoeg!
Als je kijkt naar al die tienermoedertjes in bijvoorbeeld de Bijlmer...
Sommige van die meisjes vinden op hun 15e al dat ze klaar zijn voor een kind en hebben er op hun 20e al 3 rondlopen. Misschien wordt er wel veel van die kindjes gehouden, maar geld voor bijvoorbeeld eten, kleding of speelgoed is er niet of nauwelijks. Kinderen worden zo al dan niet bewust verwaarloosd, groeien op in relatieve armoede en hebben direct al een sociale achterstand.
En dan heb ik het nog niet eens over het gebrek aan (maatschappelijke) ontwikkeling van de moeder.
Als je zelf nooit gestudeerd hebt of een baan hebt gehad, of gewoon rustig aan volwassen worden en jezelf leren kennen, hoe kan je dan de o zo belangrijke levenslessen doorgeven aan je kinderen? Verantwoordelijkheid voor jezelf is al lastig als puber, laat staan die voor een baby! En okay, de een is op z'n 18e al behoorlijk volwassen en de ander op z'n 30e nog een klein kind, maar ik denk dat de problematiek in de grote steden w.b.t. losgeslagen jongeren minder groot zou zijn bij 40+mama's dan bij tienermama's.
Ik bedoel dus dat je in theorie een betere opvoeder zou zijn als je zelf al klaar bent met "opgevoed zijn".
Idd, dat bedoel ik, ik zou er niet voor kiezen.quote:Op zaterdag 29 september 2007 14:52 schreef leonieke het volgende:
Ik heb het vorige topic niet helemaal doorgelezen, maar bedoelt KD het niet eerder in haar eigen situatie, dat zij het liever niet zou willen. In de quote die je aanhaalt, zegt ze toch niet dat het niet mag, ze vindt het gewoon niet verstandig.
Redelijk recent onderzoek wijst dus uit dat dat niet het geval is. Ook de spermakwaliteit wordt minder met de jaren. Het is een geleidelijker proces dan bij vrouwen, maar het gebeurt wel degelijk.quote:Op vrijdag 28 september 2007 15:06 schreef Ticootje het volgende:
Vrouwen die op latere leeftijd (bewust of onbewust) kinderen krijgen hebben een verhoogde kans op problemen bij de zwangerschap of een geboorteafwijking bij het kindje.
Bij mannen geldt dat toch niet, als ze m op hun 97e nog omhoog krijgen zijn ze nog in staat prima zaad te leveren...
Die leeftijd ligt voor jou misschien hoger, maar is dat dan niet net zo bemoeizuchtig, ouderwets en/of naief ?quote:
Dat ben ik niet helemaal met je eens hoor Nicole.quote:Op zaterdag 29 september 2007 15:50 schreef MeNicole het volgende: Je krijgt kinderen als je er klaar voor bent. De ene is dat met 20 de ander is dat met 40Als je je kind maar liefde kan geven dan is het toch goed
![]()
Wie oordeeld er.quote:Op zaterdag 29 september 2007 19:01 schreef RockabeIIa het volgende:
Ik snap niet dat je durft te oordelen over situaties waar je zelf (gelukkig) niet in zit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |