Jij vind dat onzin ja.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 12:07 schreef The_End het volgende:
Dit is weer dikke onzin Darkwolf. Ik heb al meerdere malen aagegeven dat ik graag bewijs wil zien. Echter komen jullie met geen enkel bewijs. NIKS, nada, noppes. Quotjes van vage sites, uitspraken van willekeurige personen, enz. Overgens moet je ook bij je zelf zijn; Jij hebt een sterk verhaal op lopen hangen en 'wil' nu opeens het er niet meer over hebben. Dat maakt jou ontzettend ongeloofwaardig.
Ik haal ze niet door elkaar!!! Ik gooi ze voor het gemak van de discussie even op een hoop, zodat ik niet elke keer hoef te schrijven: "paranormale geneeswijzen als reiki en alternatieve behandelingen zoals bijvoorbeeld homeopathie." (Waarvan homeopathie eigenlijk ook een paranormale geneeswijze is, want het heeft iig niks met wetenschap te maken.)quote:Op maandag 22 oktober 2007 15:43 schreef erodome het volgende:
Waarmee je de zaken nogal door elkaar haalt, het is niet hetzelfde....
Weer een voorbeeld van heel slecht lezen.quote:Op maandag 22 oktober 2007 15:48 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat hebben ze dan ook werkelijk waar, alleen moet je de werking niet overdrijven.
Ik kan voor jou een mengsel maken waarmee je je haar kan wassen, gebruik ik in het geheel geen chemische shit of wat dan ook, alleen water en ik bewerk planten, je haar zal er erg goed uitzien, dat kan ik beloven.
Hoe kom je erbij dat planten geen werking zouden hebben eigenlijk?
quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 03:35 schreef Summers het volgende:
sorry ik heb liever berkenbast ( puur natuur ) plantjes hebben een doel en een specifieke werkig voor iets , sommige medicijnen kan je wel 5 andere ziektes van krijgen en 10 soorten bijwerkingen dan waar je het voor slikt dus zo geweldig is het niet , niet in de laatste plaats omdat daar ook geld aan verdiend moet worden .
Beetje jammer, deze reactie. Je zit toevallig in de Skeptic's Corner waar het wél is toegestaan om bewijs te vragen. Dat jij dan met een sterk verhaal komt waar je geen bewijs voor levert anders dan dat het jouw pa betreft en het daarom DUS waar is moet je zelf weten, maar je begint nou te miepen dat je niet op je woord geloofd wordt, en daar ga je de mist in.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 08:36 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
Jij vind dat onzin ja.
Maar met dat ik het verhaal neer had gezet was de geloofwaardigheid al op een dieptepunt en zou er heeeel wat bewijs moeten komen eer jij misschien een beetje overtuigd zal zijn.
Er is ondertussen genoeg door andere mensen over onderwerpen gelinkt en gedaan en dat word allemaal afgedaan als onvoldoende en onacceptabel.
Geen grijntje openheid of echte eerlijke interesse.
Het is (standaard) eerder onmogelijk dan mogelijk. Dat is de motie hier (bij velen).
Ik ben ongeloofwaardig omdat ik een "sterk" verhaal heb zitten ophangen en dit vervolgens niet wil bewijzen?
Kan ik het helpen dat zure skeptischi hier er zo'n moeite mee hebben.
Als ik al zie hoe over de rest gepraat word omtrent alternatieve geneeswijzen hier dan snap ik dat ook zeer goed.
Jij hebt enkel de keuze: het geloven of het niet geloven. That's it.
Want jij en ik weten beiden dondersgoed dat IK de waarheid in handen heb en jij met lege handen staat.
In dit geval is er voor jou geen bewijs dus geloof je het niet en is het voor JOU niet waar.
De Westerse wetenschap loopt gewoon achter op de keihard bewezen en effectieve "alternatieve" Oosterse wetenschap die al duizenden en duizenden jaren oud is als het gaat om kennis en kunde van het lichaam en alle kwalen daar om heen.
Maar mensen als mijn vader zijn hard bezig dit zwart/wit volk eens flink wakker te schudden.
En dat lukt. En hoe!
Als dat voor jou (wederom) een vage referentie is naar een vaag persoon, dan doe je het daar mee.
Net als mijn kunde (en mijn hele forum) betreft het telepathisch communiceren met dieren: Ik heb niks te bewijzen in het leven. Enkel te delen en te vertellen. Do with it as you please!![]()
quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 10:27 schreef Summers het volgende:
[..]
bedankt voor het complimentmisschien eens bijsluiters lezen
Ik overdrijf natuurlijk, ik snap ook wel dat je geen vogelpoep tussen je tanden hoeft weg te peuteren. Waar het mij om gaat is dat je met zo'n wilgenbast ook wel acetylsalicylzuur binnenkrijgt, maar je hebt geen enkel idee hoeveel milligram. 80 mg is wat je per dag nodig hebt om herseninfarcten en wat dies meer zij optimaal te voorkomen. Meer dan 80 en je krijgt last van je maag, minder dan 80 en de beschermende werking wordt minder.quote:Op maandag 22 oktober 2007 16:41 schreef erodome het volgende:
Ook al haal je echt heksenwerk aan dan nog wordt er niet gekauwd op een stuk bast....
De bast wordt bewerkt waardoor je het heel erg goed kan doseren, geen last hebt van houtsnippers in je mond, geen vogelpoep of wat dan ook.
Daar zit ik niet om te miepen, dat is wat jij er nu van maakt aan de hand van wat jij in mijn posts leest.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 10:09 schreef CoolGuy het volgende:
Beetje jammer, deze reactie. Je zit toevallig in de Skeptic's Corner waar het wél is toegestaan om bewijs te vragen. Dat jij dan met een sterk verhaal komt waar je geen bewijs voor levert anders dan dat het jouw pa betreft en het daarom DUS waar is moet je zelf weten, maar je begint nou te miepen dat je niet op je woord geloofd wordt, en daar ga je de mist in.
Dit bedoel ik dus met zwart/wit.quote:Grappig trouwens dat 'mensen als je vader' bezig zijn de zwart/wit mensen wakker te schudden. Ik heb er niets van gemerkt. Ik zie geen hele volksbeweging, dus of ze schudden niet hard genoeg, of het valt wel mee met 'hoe goed dat lukt'.
Nou gefeliciteerd!quote:Ik krijg daar een beetje die vibe bij die ik ook kreeg met dat wondermiddel 'Noni' van een paar jaar terug. Is ook iets op tv van geweest, dat het overal tegen zou helpen, terwijl het in werkelijkheid bullshit was. Net zoals 'ingestraald' water van Jomanda.
Simpele vraag?quote:Ik vind het wel een rare opmerking van je dat je niets te bewijzen hebt. Je reageert op een topic waarin je om bewijs gevraagd kan worden. Daar reageer je eerst vol bravoure op, maar op het moment dat je in een hoek gedreven wordt door de simpele vraag om nou eens met echt bewijs te komen, dan trek je je ineens terug en hoef je zogenaamd niets te bewijzen.
Wederom iets dat volledig vanuit jou beredenering en perspectief komt zetten.quote:Oh, en dat stukje over dat jullie beiden weten dat jij de waarheid in handen hebt...?Please zeg, jij hebt niet meer dan een verhaal dat jij als waarheid ziet in handen. Verder niets. Dus misschien is het handig om niet zo hoog van de toren te blazen als je maar bitter weinig (lees: niets) hebt om die sterke verhalen te onderbouwen.
Wederom iets dat volledig vanuit jou beredenering en perspectief komt zetten.quote:Als jij toch niets te bewijzen hebt, waarom kom je dan nog in dit topic terug om te proberen te 'winnen' ?
Die onderzoeken hebben wel degelijk plaatsgevonden, wetenschapland is niet voor niets in discussie hierover.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 09:53 schreef The_End het volgende:
[..]
Weer een voorbeeld van heel slecht lezen.
En voor de rest van je posts. Je blijft met onderzoeken gooien die nooit hebben plaatsgevonden. Alle onderzoeken die positief staan ten op zichte van bijvoorbeeld homeopathie zijn natuurlijk goed uitgevoerd (vooral de kleine onderzoekjes!!!) en onderzoeken met negatieve resultaten zijn natuurlijk niet goed uitgevoerd enz enz. Het geeft wel een beetje aan dat jij besloten hebt dat het werkt en alleen daarvoor 'bewijzen' accepteer/verzint.
Je onderschat de kennis van natuurartsen en wat de vroegere heksen waren, die kunnen echt heel erg goed doseren, daar gaat ook een studie van vele jaren aan vooraf, in veel gevallen zelfs met een combi van medische scholing op regulier gebied.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 12:23 schreef Rasing het volgende:
[..]
Ik overdrijf natuurlijk, ik snap ook wel dat je geen vogelpoep tussen je tanden hoeft weg te peuteren. Waar het mij om gaat is dat je met zo'n wilgenbast ook wel acetylsalicylzuur binnenkrijgt, maar je hebt geen enkel idee hoeveel milligram. 80 mg is wat je per dag nodig hebt om herseninfarcten en wat dies meer zij optimaal te voorkomen. Meer dan 80 en je krijgt last van je maag, minder dan 80 en de beschermende werking wordt minder.
Met een aftreksel van wilgenbast, hoe uitgebreid je dat ook doet, weet je nooit hoe veel werkzame stof erin zit. Misschien heb je net een stuk bast waar heel veel aspirine in zat, of juist bijna niks. Dat weet je niet. Daarom geef ik de voorkeur aan synthetische aspirine:
[ afbeelding ]
Dat ziet er vreselijk giftig en eng uit, maar er komt heus precies dezelfde aspirine uit. En er zitten gegarandeerd geen andere wilgenbastingrediënten doorheen, en je hebt er precies 80 mg van. Dat alles doordat de indianen 500 jaar geleden op wilgenbast kauwden, dat wel. Maar 'de wetenschap' is inmiddels zo veel verder, waarom toch nog steeds kruiden en thee in plaats van fatsoenlijke, controleerbare pilletjes?
Fytotherapie bestaat nog door een vreemde hang naar 'vroeger' en 'de wildernis'. Vroeger had je niks anders dan kruidenthee en wilgenbast, maar tegenwoordig weten we waarom die kruidenthee werkt, en kunnen we de werkzame stof in precieze doseringen in pilletjes stoppen, zonder mogelijkheid van contaminatie met andere stoffen. Waarom dan nog steeds die thee?quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 14:55 schreef erodome het volgende:
Maar de kracht van natuurgeneeskunde en regulier is al gemengd, daar wordt al veel gebruik gemaakt van elkaar, fytotherapie is een hele serieuse tak en ik wil echt niet dat daar laagdunkend over gedaan wordt.
Prima, TLC (Tender Love and Care) is goed, en zal mensen zeker helpen sneller te herstellen. Maar kom dan niet aan met energiestromen en meridianen en al die andere onbewijsbare onzin. Dát is niet de reden dat je geneest, dat is het placebo-effect. En dat wordt gewoon erkend en bestudeerd.quote:Datzelfde zou ik graag zien bij andere zaken, bv reiki, stel, we gaan uit van het nuchtere en aardse idee dat de effecten veroorzaakt worden door menselijke aanraking en aandacht, het positieve daarin dat het lichaam stimuleert om net dat beetje extra te doen.
Als er iets zinvols is aan een behandeling (zoals die er bij fytotherapie wel is) dan is het goed om daarop verder te gaan. Het heeft geen zin om verder te gaan op absurditeiten als reiki en homeopathie.quote:Ik zie dus graag meer van hetzelfde als bij fytotherapie al gebeurt is, een verder gaan op ipv af te stoten en heel erg anti te zijn.
Er is een verschil tussen een echt onderzoek en een 'onderzoek' gedaan om te bewijzen dat het werkt. Dat laatste zie je vooral vaak terug in de homeopatie; het werkt vooral goed als je geen controle groep hebt.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 14:42 schreef erodome het volgende:
Die onderzoeken hebben wel degelijk plaatsgevonden, wetenschapland is niet voor niets in discussie hierover.
Klein onderzoek = nutteloos.quote:Dat van onderzoekjes als slecht of goed zien ios meer iets voor mensen als jij, die als er dan een positief onderzoek is zeggen dat dat verkeerd is gedaan.
Ik gooi niet alle middelen op 1 hoop, zo van middel A werkt niet dus b t/m z ook niet, ik bekijk ze stuk voor stuk, komt een bepaald middel er wel goed uit dan zeg ik doe meer onderzoek.
De kleine onderzoeken worden niet meegenomen in meta analyse's e.d., die worden gewoon aan de kant geschoven.
Ik zeg niet dat alles nep is. Ik zeg dat jij kiest welke onderzoeken je wilt geloven. Jij denkt dat een 'onderzoek' met in totaal 7 testpersonen een echt onderzoek is, want dat is waar we het over hebben he. 7 hele personen. De resultaten van zo'n 'onderzoek' kan je direct de prullenbak in donderen.quote:Nu ben ik ook wel voor grootschalige onderzoeken hoor, daar komt gewoon een beter beeld uit uiteindelijk, maar zeg niet dat ze er niet zijn, dan ben je gewoon erg dom bezig!
Ik verzin geen bewijzen, ze zijn er echt, de ene meta analyse komt positief uit en de andere negatief, dat kan niet als er geen enkel onderzoek een positieve uitslag heeft, dan zou er geen enkele discussie over aan de gang zijn.
Jij bent degene die zegt alles is nep en dus schuif ik alles wat riekt naar positieve uitslagen aan de kant.
Jij bent degene die geen nuance wil zien en niet bereid is wat dan ook echt te onderzoeken.
Wat reiki betrefd is al het vooronderzoek meer dan veelbelovend, dus waar heb je het over zeg????quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 15:14 schreef Rasing het volgende:
[..]
Fytotherapie bestaat nog door een vreemde hang naar 'vroeger' en 'de wildernis'. Vroeger had je niks anders dan kruidenthee en wilgenbast, maar tegenwoordig weten we waarom die kruidenthee werkt, en kunnen we de werkzame stof in precieze doseringen in pilletjes stoppen, zonder mogelijkheid van contaminatie met andere stoffen. Waarom dan nog steeds die thee?
[..]
Prima, TLC (Tender Love and Care) is goed, en zal mensen zeker helpen sneller te herstellen. Maar kom dan niet aan met energiestromen en meridianen en al die andere onbewijsbare onzin. Dát is niet de reden dat je geneest, dat is het placebo-effect. En dat wordt gewoon erkend en bestudeerd.
[..]
Als er iets zinvols is aan een behandeling (zoals die er bij fytotherapie wel is) dan is het goed om daarop verder te gaan. Het heeft geen zin om verder te gaan op absurditeiten als reiki en homeopathie.
Toch kan reiki een bot sneller laten helen dan reguliere geneeskunde dat kan, kan reiki pijn stillen zonder wat voor toevoeging dan ook, kan het de effecten van chemo kuur aanzienelijk verminderen, kan het stress verminderen op een manier die regulier niet kan en nog vele andere zaken.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 15:28 schreef The_End het volgende:
Tot nu toe is de wetenschappelijke geneeskunde de enige die in staat is om ziektes te genezen die niet vanzelf over (kunnen) gaan. Dat is eigenlijk al bewijs genoeg.
Gelul.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 15:36 schreef erodome het volgende:
Toch kan reiki een bot sneller laten helen dan reguliere geneeskunde dat kan, kan reiki pijn stillen zonder wat voor toevoeging dan ook, kan het de effecten van chemo kuur aanzienelijk verminderen, kan het stress verminderen op een manier die regulier niet kan en nog vele andere zaken.
Nogmaals: nietzeggende quotjes zijn geen bewijs en al helemaal niet waardevol.quote:Dat is ook bewijs genoeg en verdomde waardevol.
Volgens mij begrijp je het niet helemaal .quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 10:31 schreef Summers het volgende:
bedankt voor het compliment misschien eens bijsluiters lezen
Dat is nogal een bold statement.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 15:28 schreef The_End het volgende:
Tot nu toe is de wetenschappelijke geneeskunde de enige die in staat is om ziektes te genezen die niet vanzelf over (kunnen) gaan. Dat is eigenlijk al bewijs genoeg.
Natuurlijk denk jij datquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 15:45 schreef The_End het volgende:
[..]
Volgens mij begrijp je het niet helemaal .![]()
Ik zei wetenschappelijke geneeskunde. Daarvoor maakt het geen reet uit of het in het oosten, westen, noorden of zuiden is.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 18:46 schreef Darkwolf het volgende:
Dat is nogal een bold statement.
Verklaar je nader of onderbouw deze eens wat duidelijker?
Doel je puur op de Westerse geneeskunde en dat dus alles buiten het Westen (Oosterse geneeskunde) geen wetenschappelijke geneeskunde is?
Dan is het goed!quote:Op woensdag 24 oktober 2007 09:16 schreef The_End het volgende:
Ik zei wetenschappelijke geneeskunde. Daarvoor maakt het geen reet uit of het in het oosten, westen, noorden of zuiden is.
Volgens mij zei ze vorige week of zoiets dat ze nog druk aan het oefenen was en dat ze hoopte op het einde van het jaarquote:Op woensdag 24 oktober 2007 03:01 schreef L.Denninger het volgende:
Zeg Erodome, ben je al bijna klaar voor onze 'remote viewing' test ?
Dat is interessant. Dat is nog iets meer dan 2 maanden dus. Nu heb ik wel enige reserveringen m.b.t. die bewering, want ik vermoed dat het er niet van gaat komen, vanwege een of andere vage reden, maar vooralsnog wil ik dit wel volgen, het lijkt me wel interessant.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 10:09 schreef senesta het volgende:
[..]
Volgens mij zei ze vorige week of zoiets dat ze nog druk aan het oefenen was en dat ze hoopte op het einde van het jaar![]()
Hippocrates wordt vaak gezien als een grondlegger voor de moderne geneeskunde. Quotje van wiki:quote:Op woensdag 24 oktober 2007 10:09 schreef senesta het volgende:
Wisten jullie trouwens dat Hippocrates (van die eed voor artsen http://nl.wikipedia.org/wiki/Eed_van_Hippocrates) een medisch astroloog was?
enquote:Hij wordt beschouwd als de grondlegger, de 'vader' van de geneeskunde omdat hij als eerste natuurlijke in plaats van bovennatuurlijke oorzaken voor ziekten zag. Hij was een van de eersten die op basis van lichamelijke symptomen een diagnose kon stellen en daarbij een bepaalde therapie voorschreef. Hij haalde dus de geneeskunde uit de taboesfeer van tovenarij en godsdienst.
Ik kan nergens vinden dat hij een medisch astroloog was. (Wat overgens ook niet zoveel uitmaakt hoor; hij had wel meer rare gedachtes...)quote:Een van de grote verdiensten van Hippokrates is dat hij de medische wetenschap scheidde van het heersende natuurfilosofisch denken. Hij legde sterke nadruk op hygiëne, zowel voor arts als patiënt, op gezonde eet- en drinkgewoonten, het belang van frisse lucht en een natuurlijk verloop van processen in het lichaam
Hippocrates was niet de stichter van medische astrologie. Het bestond al voordat hij was geboren.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 10:34 schreef senesta het volgende:
http://www.crystalinks.com/hippocrates.html
Het staat inderdaad niet op een sites, maar hij was de stichter van de medische astrologie, hij verbond door studie's bepaalde lichaamsdelen aan de zon, de maan en de planeten.
Zijn leerlingen moesten ook verplicht astrologie studeren.
Hij heeft zelfs de uitspraak gedaan dat een arts een die geen astrologie kende geen echte arts was.
Een wijs man
Geen gelul en geen nietszeggende quote's, ga alleen niet keer op keer bronnen herhalen als je te beroerd bent ze goed te lezen en verder uit te pluizen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 15:40 schreef The_End het volgende:
[..]
Gelul.
[..]
Nogmaals: nietzeggende quotjes zijn geen bewijs en al helemaal niet waardevol.
Zijn het inmiddels 10.000 anecdotes?quote:Op woensdag 24 oktober 2007 12:05 schreef erodome het volgende:
Dit is wat de ziekenhuizen observeren, bij meer dan 10.000 mensen inmiddels(dan hou ik het aantal laag he!).
Niets geklep in de ruimte, maar serieus onderzoek dat net zo goed een wetenschappelijke ondergrond heeft.
Dat iemand een gediplomeerd arts is, betekent nog niet dat hij niet bevattelijk is voor kwakzalverij.quote:Maar goed, jij hebt natuurlijk veel meer verstand van genezingsprocessen dan gediplomeerde artsen die er dagelijks mee werken...
Een onderzoek naar medicijnen is nutteloos als er geen controlegroep is. Daarom is het voor reguliere medicijnen verplicht. Dat jij zo'n flutonderzoek voldoende vind zegt genoeg over jou en de hele kwakzalverij. Waarom is er geen echt onderzoek gedaan? Waarom hebben ze de helft van die 15.000 (als het bij jou op kan lopen elke post, dan kan het bij ons ook...) mensen niet als controle groep gebruikt? Je wilt de waarheid gewoon niet weten.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 12:05 schreef erodome het volgende:
Geen gelul en geen nietszeggende quote's, ga alleen niet keer op keer bronnen herhalen als je te beroerd bent ze goed te lezen en verder uit te pluizen.
Dit is wat de ziekenhuizen observeren, bij meer dan 10.000 mensen inmiddels(dan hou ik het aantal laag he!).
Niets geklep in de ruimte, maar serieus onderzoek dat net zo goed een wetenschappelijke ondergrond heeft.
Ik hoef geen enkel verstand te hebben van genezingsprocessen; ik hoef alleen maar te weten hoe je een goed onderzoek uitvoerd en hoe je een slecht onderzoek uitvoerd.quote:Maar goed, jij hebt natuurlijk veel meer verstand van genezingsprocessen dan gediplomeerde artsen die er dagelijks mee werken...
Je bent nogal een sukkel of niet soms?quote:Op woensdag 24 oktober 2007 12:39 schreef The_End het volgende:
[..]
Een onderzoek naar medicijnen is nutteloos als er geen controlegroep is. Daarom is het voor reguliere medicijnen verplicht. Dat jij zo'n flutonderzoek voldoende vind zegt genoeg over jou en de hele kwakzalverij. Waarom is er geen echt onderzoek gedaan? Waarom hebben ze de helft van die 15.000 (als het bij jou op kan lopen elke post, dan kan het bij ons ook...) mensen niet als controle groep gebruikt? Je wilt de waarheid gewoon niet weten.
Je hoeft geen verstand te hebben van genezingsprocessen, ja je kan namelijk geweldig goed iets beoordelen zonder dat je er ene reet verstand van hebt nou goed?quote:Ik hoef geen enkel verstand te hebben van genezingsprocessen; ik hoef alleen maar te weten hoe je een goed onderzoek uitvoerd en hoe je een slecht onderzoek uitvoerd.
Voor jou misschien onbekend, maar artsen zijn ook mensen. Die kunnen ook in dingen geloven.
Kijk even naar die percentage's graag, als dat niet meer onderzoek waard is weet ik het ook niet meer...quote:Since 1998, the Columbia/HCA Portsmouth Regional Hospital in Portsmouth, New Hampshire has been giving their surgical patients the option of 15 min pre- and post- surgery reiki treatments. As a result of this, there has been less use of pain medication, shorter length of stay in the hospital and an increase in patient satisfaction.
In the Reiki Clinic at Tucson Medical Center in Arizona, a team of Reiki practitioners give reiki to patients. Reiki was first offered to patients in the Cancer Care Unit but has since expanded to other units after it had been proven that pain, chronic conditions, and post operative surgery conditions all responded well to reiki.
One of the largest hospitals in northern California is the California Pacific Medical Center and here, Dr. Mike Cantwell, a pediatrician specializing in infectious diseases, provides one to three hour-long reiki sessions. When asked how reiki helps his patients Cantwell said, "I have found reiki to be useful in the treatment of acute illnesses such as musculoskeletal injury, pain, headache, acute infections and asthma. Reiki is also useful for patients with chronic illnesses especially those associated with chronic pain."
Dr. Nancy Eos of the University of Michigan Medical School is one of the increasing number of doctors who incorporates reiki in their medical practice. "I can't imagine practicing medicine without Reiki," Eos says. "With Reiki all I have to do is touch a person. Things happen that don't usually happen. Pain lessens in intensity. Rashes fade. Wheezing gives way to breathing clearly. Angry people begin to joke with me."
Reiki practitioners are also becoming mainstays in delivery rooms in hospitals where reiki is given to mothers and babies to help alleviate the trauma of the birthing process. Tests conducted at Hartford Hospital in Hartford, Connecticut show that Reiki used during pregnancy reduced anxiety by 94 percent, nausea by 80 percent, pain by 78 percent and improved sleep by 86 percent
quote:Cancer Prev Control 1997 Jun;1(2):108-13
Using Reiki to manage pain: a preliminary report.
Olson K, Hanson J.
Cross Cancer Institute , Edmonton, Alta. karino@cancerboard.ab.ca
The purpose of this study was to explore the usefulness of Reiki as an adjuvant to opioid therapy in the management of pain. Since no studies in this area could be found, a pilot study was carried out involving 20 volunteers experiencing pain at 55 sites for a variety of reasons, including cancer. All Reiki treatments were provided by a certified second-degree Reiki therapist. Pain was measured using both a visual analogue scale (VAS) and a Likert scale immediately before and after the Reiki treatment. Both instruments showed a highly significant (p < 0.0001) reduction in pain following the Reiki treatment.
PMID: 9765732 [PubMed - indexed for MEDLINE]
quote:This first Reiki study was published in a peer reviewed scientific journal. The study involved 45 healthy people who were divided into 3 groups of 15 each. One group received Reiki and rest, another group received placebo, Reiki, and rest. The placebo treatment was given exactly the same way as the Reiki treatments were given in the first group except that those who gave them had not had Reiki training. The third group received only rest. The study recorded a number of vital statistics, including heart rate, systolic blood pressure, diastolic blood pressure, skin temperature, and respiration rate at regular intervals.
This study revealed a significant reduction in diastolic blood pressure and heart rate in the Reiki group that didn’t appear in the placebo group or the control group, thus tending to indicate that Reiki created an important effect that was not caused by suggestion. This was a small study, but the quality of its design and the positive results it produced indicates that additional larger scale studies are warranted.
The complete study (“Autonomic Nervous-System-Changes During Reiki Treatment: A Preliminary Study”) was published in The Journal of Alternative and Complementary Medicine Volume 10, Number 6.
Het expiriment van Zimmerman is er ook nog als je werkelijk interesse had en niet alleen met je vingers in de oren zat en heel hard gilde, nee het bestaat niet, ik luister lekker toch niet.quote:Another Reiki study done at the Helfgott Research Institute at the National College of Naturopathic Medicine, Portland , Oregon , showed that Reiki has a measurable effect on the immune system. This study examined the effect of Reiki on the white blood cell counts of volunteers who were randomized into three groups—those who received Reiki, those who relaxed, and those who neither received Reiki or relaxation. Blood was drawn for examination before the treatment, immediately after treatment, and four hours after treatment.
The study shows that Reiki enhanced the immune system by increasing the number of white blood cells in those who received Reiki. Because this was a small preliminary study, the results provide the basis for further study of the ability of Reiki to make healthy improvements in those that receive it. Hodsdon, W., Mendenhall, E., Green, R., Kates-Chinnoy,S., Wacker, E, & Zwickey, H. The Effect of Reiki on the Immune System. Helfgott Research Institute at the National College of Naturopathic Medicine, Portland , Oregon , USA
quote:Op woensdag 24 oktober 2007 15:50 schreef erodome het volgende:
Je bent nogal een sukkel of niet soms?
Nee, om te weten of een test goed is hoef je niet te weten hoe een medicijn werkt.quote:Je hoeft geen verstand te hebben van genezingsprocessen, ja je kan namelijk geweldig goed iets beoordelen zonder dat je er ene reet verstand van hebt nou goed?
ooooo, wat een percentages. Ik heb er ook nog een paar: 0% 200% 4000% mooi he. Dat is geen onderzoek, dat is het geven van quotjes.quote:Kijk even naar die percentage's graag, als dat niet meer onderzoek waard is weet ik het ook niet meer...
quote:Since 1998, the Columbia/HCA Portsmouth Regional Hospital in Portsmouth, New Hampshire has been giving their surgical patients the option of 15 min pre- and post- surgery reiki treatments. As a result of this, there has been less use of pain medication, shorter length of stay in the hospital and an increase in patient satisfaction.
Ze vragen het notabene aan de mensen van te voren!? Dit is dus iets wat absoluut niet mag, omdat je daarmee de resultaten enorm beinvloed.quote:Het is een echt onderzoek waarbij patienten zelf mogen weten of ze behandeld willen worden voor en na een operatie, dit om te kijken naar de effecten voor en na een operatie.
Op de vorige pagina vroeg jij dit ook al en was jou vraag al zo goed als beantwoord (gezien het feit dat ik precies hetzelfde denk als Senesta):quote:Op donderdag 25 oktober 2007 08:18 schreef L.Denninger het volgende:
Erodome, ben je nou al genoeg gevorderd om die remote-viewing test te doen die je beloofd had ?
En verder, snap ik deze niet helemaal:quote:Op woensdag 24 oktober 2007 10:09 schreef senesta het volgende:
Volgens mij zei ze vorige week of zoiets dat ze nog druk aan het oefenen was en dat ze hoopte op het einde van het jaar![]()
Ten eerste: Wat weet jij van remote viewing? Waarom denk jij dat dit "makkelijk te doen" is?quote:Die is makkelijk te doen, en ik ben hier zo vaak neergezet als de 'ultieme skepper' (whatever that may be) dat het voor sommige mensen misschien wat meer waarde heeft als je mij omkrijgt dan als je ze zelf probeert te overtuigen !
Niet door Erodome zelf toch ?quote:Op donderdag 25 oktober 2007 08:33 schreef Darkwolf het volgende:
Op de vorige pagina vroeg jij dit ook al en was jou vraag al zo goed als beantwoord (gezien het feit dat ik precies hetzelfde denk als Senesta):
Nou, het is heel makkelijk - of ze kan inderdaad zien welk voorwerp er bij mij in de kamer ligt zoals ze beweert,quote:Ten eerste: Wat weet jij van remote viewing? Waarom denk jij dat dit "makkelijk te doen" is?![]()
Erodome heeft wel degelijk aangegeven dat ze even de tijd nodig gaat hebben om de nodige vorderingen te kunnen maken!quote:Op donderdag 25 oktober 2007 08:36 schreef L.Denninger het volgende:
Niet door Erodome zelf toch ?
Sorry, ik kan je niet beloven dat het dit de laaste keer zal zijn.quote:ps. En leer nou eens het verschil tussen 'jou' en 'jouw', het jeukt elke keer als ik je posts lees !
[..]
De uitkomst mag dan misschien makkelijk zijn als jij dit bedoelt, maar de kunde zelf is alles behalve makkelijk.quote:Nou, het is heel makkelijk - of ze kan inderdaad zien welk voorwerp er bij mij in de kamer ligt zoals ze beweert,
of ze ziet het niet.
Alhoewel er in het tweede geval ongetwijfeld wel weer allemaal redenen bedacht zullen worden waarom het precies dan weer even niet werkt.
Snap ik. You and me both hoor.quote:Onthou voor je geagiteerd raakt wel dat ik niet degene ben die bijzondere claims doet.
Ik antwoord simpelweg "O ja? Cool, doe eens voor dan ?".
Als ik mijn handen opleg, zou er niks moeten gebeuren. Dan moet ik even goed naar jou kijken, de gebaartjes overnemen en heel serieus kijken et voilà: placebo-reiki. Niet dubbelblind helaas, want ik weet van mezelf dat ik het niet kan. Maar placebo-reiki is goed te doen.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 21:25 schreef erodome het volgende:
Hoe wil je dat anders doen bij een onderzoek naar reiki, mensen weten het erg snel als de handen opgelegd worden hoor.
De spellingchecker keurt 'jou' en 'jouw' altijd goed.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 08:51 schreef Darkwolf het volgende:
(...En hoe ik het dan doe met officieele brieven? Nou gewoon de spelling checker erover en laten nakijken!)
Jij komt met een claim. Ik ga op zoek waar je de percentages vandaan haalt en het enige wat ik vind is een artikel waar jij het uit gecopy/paste hebt. Ook daar staat geen bron bij. De andere onderzoeken die je postte waren pilot onderzoeken met een zeer beperkt aantal testpersonen. De conclusie van de onderzoekers was dat er een grootschaliger onderzoek naar de effecten nodig was.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 21:25 schreef erodome het volgende:
Jij begrijpt het volgens mij gewoon niet, jij kent maar 1 soort onderzoek en dat is het.
Dit is OOK onderzoek, wetenschap zelf zegt dat, maar JIJ weet het beter, geweldig joh!
Maar uit al die stukjes haal je alleen dat, de rest schuif je zo weer weg.
Wbt de percentage's betrefd, er staat waar dat onderzoek is gepleegd, ipv het af te doen als onzin zou je jezelf ook kunnen verdiepen, in dit geval ben jij degene die een vreemde claim zet namelijk, dat dat onderzoek niet zou kloppen, bewijs het maar dan, vraag je toch ook van mij?
Ik ben niet te beroerd om het te onderzoeken. Ik heb mij erin verdiept. Ik claim niet dat het niet kan; ik claim ook niet dat het wel kan.quote:Kortom, je bent te beroerd om echt te onderzoeken, je bent te beroerd om eerlijk te kijken.
blablabla, ga jij je er maar eens in verdiepen hoe ze een onderzoek doen en waarom dat zo gedaan wordt. Want uit bovenstaand verhaaltje blijkt dat je dat echt niet weet.quote:Oh ja en wbt dat vragen, bij dubbelblinde onderzoeken worden er dus gewoon mensen van straat afgerukt en wordt zonder toestemming onderzocht, lul niet man, toestemming wordt ALTIJD gevraagd, mensen weten ALTIJD waar ze aan beginnen.
Hoe wil je dat anders doen bij een onderzoek naar reiki, mensen weten het erg snel als de handen opgelegd worden hoor.
Maar goed, volgens jou gaan onderzoeken zo, de wetenschappers rukken even wat mensen van straat, slaan ze neer en slepen ze mee, want vragen of ze mee willen doen aan een onderzoek naar dat en dat mag niet, want dan is het niet betrouwbaar meer.
Terwijl de mensen nog bewusteloos zijn van de klap wordt er getest, want he als ze bij zijn kunnen ze doorhebben wat er gebeurt, dan is het niet betrouwbaar meer.
Daarna worden ze wakker gemaakt en wordt gevraagd of ze erge pijn aan het hoofd hebben van de klap of dat het wel meevalt.
Een betrouwbaar onderzoek volgens the_end!
Ik kortzichtig? Ik houd alle mogelijkheden open. Jij zegt dat reiki kan en dat iedereen die het niet met je eens is een sukkel is.quote:Maar goed, blijf maar lekker kortzichtig en schuif al het bewijs aan de kant, kijk vooral niet verder, ga vooral niet op links in, want jij bent alwetend, niemand kan jou wat vertellen op dit gebied, je weet het beter dan onderzoeksinstituten, artsen en wetenschappers, vertel eens, wanneer krijg je je nobelprijs oh god der wetenschappers.
Zo nu ben ik er klaar mee, je laat namelijk zo ontzettend zien dat je helemaal niets wil weten van bewijs of serieuse onderzoeken, maar dat je alleen maar wilt gallen erover.
Slap hoor. Verschuil je maar achter iemand anders zijn post. Feit blijft dat Erodome niet met 'bewijzen' komt. Ze quote een site zonder bron. Ze quote een paar STUKJES van de conclusie van pilot onderzoeken.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 07:54 schreef Darkwolf het volgende:
Kijk The_End (en anderen).
Dit is nu precies de reden waarom ik ben afgehaakt om uberhaupt nog moeite te gaan doen om "bewijs" te gaan leveren, zoals jij daar zo continu om bleef vragen.
Je weet toch wanneer ik het ga doen, in het nieuwe jaar, tot die tijd wil ik oefen tijd.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 08:18 schreef L.Denninger het volgende:
Erodome, ben je nou al genoeg gevorderd om die remote-viewing test te doen die je beloofd had ?
Die is makkelijk te doen, en ik ben hier zo vaak neergezet als de 'ultieme skepper' (whatever that may be) dat het voor sommige mensen misschien wat meer waarde heeft als je mij omkrijgt dan als je ze zelf probeert te overtuigen !
Nee, er gaan geen redenen verzonnen worden waarom het dan niet werkt, daarom wil ik die oefen tijd, heb ik die echt nodig.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 08:36 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Niet door Erodome zelf toch ?
ps. En leer nou eens het verschil tussen 'jou' en 'jouw', het jeukt elke keer als ik je posts lees !
[..]
Nou, het is heel makkelijk - of ze kan inderdaad zien welk voorwerp er bij mij in de kamer ligt zoals ze beweert,
of ze ziet het niet.
Alhoewel er in het tweede geval ongetwijfeld wel weer allemaal redenen bedacht zullen worden waarom het precies dan weer even niet werkt.
Onthou voor je geagiteerd raakt wel dat ik niet degene ben die bijzondere claims doet.
Ik antwoord simpelweg "O ja? Cool, doe eens voor dan ?".
Lieverd, kijk eens naar de verschillende onderzoeken, dit wordt ook al gedaan en dan nog komt reiki er gewoon goed uit.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 09:12 schreef Rasing het volgende:
[..]
Als ik mijn handen opleg, zou er niks moeten gebeuren. Dan moet ik even goed naar jou kijken, de gebaartjes overnemen en heel serieus kijken et voilà: placebo-reiki. Niet dubbelblind helaas, want ik weet van mezelf dat ik het niet kan. Maar placebo-reiki is goed te doen.
Of misschien kun je zelf ook je handen opleggen zonder dat er energie uitkomt. Ook placebo-reiki, ook niet dubbelblind, maar wel beter dan wanneer twee verschillende mensen de behandeling doen.
Nogmaals: het gaat mij niet om het opleggen van handen, dat die aanraking weldadig zou zijn: het is die onzin van zogenaamde Chinese energie die de genezing bevordert, en dat je voor 800 euro kunt leren hoe die energie eruit moet komen.
Het begint met een P en eindigt op Lacebo. Pijn is iets subjectiefs, in tijden van stress kun je minder pijn verdragen dan in relaxte tijden. Als je relaxt bent van de liefdevolle aanraking van een mooie zuster, kun je meer pijn verdragen dan wanneer je een botte Oost-Duitse kogelstootster hebt die alleen je lakens verschoont en verder niks.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 13:59 schreef erodome het volgende:
Maar verklaar eens hoe een vriendelijke aanraking ervoor kan zorgen dat pijnmedicatie aanzienelijk verminderd kan worden na een operatie?
Nee ik denk dat ik niet helemaal duidelijk was, ik zeg niet dat het makkelijk is om te doen. (ik ben ten slotte niet overtuigd dat het mogelijk is, dus waarom zou ik dan zeggen dat het makkelijk is ?)quote:Op donderdag 25 oktober 2007 13:54 schreef erodome het volgende:
[..]
Je weet toch wanneer ik het ga doen, in het nieuwe jaar, tot die tijd wil ik oefen tijd.
Maar schat, als het zo makkelijk is, waarom doe je het niet zelf dan?
Nieuwe URL: www.infowebweistra.eu/wetenschap.htmquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 21:38 schreef wia het volgende:
[..]
Googelen met homeopathie wetenschap dan vind je de site op nr. 2 Klik onderaan op in cache en je vindt de site in Google cache.
Of klik hier, hoop dat de link werkt zo:
http://216.239.59.104/search?q=cache:YfSqzDkwXy0J:www.weistra.speedlinq.nl/wetenschap.htm+homeopathie+wetenschap&hl=nl&ct=clnk&cd=2&gl=nl
Maar lieverd, dat heb ik 2 weken geleden al gedaan...quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 04:54 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Nee ik denk dat ik niet helemaal duidelijk was, ik zeg niet dat het makkelijk is om te doen. (ik ben ten slotte niet overtuigd dat het mogelijk is, dus waarom zou ik dan zeggen dat het makkelijk is ?)
Ik zeg dat het makkelijk is om te testen
Verder ben ik gewoon benieuwd of je al gevorderd bent, of het je al beter lukt dan 2 maanden terug.
Maar ik zal je er verder niet meer mee lastig vallen, ik merk het allemaal wel op z'n tijd - alleen een update af en toe zou wel leuk zijn
Fijne site:quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 16:43 schreef wia het volgende:
Nieuwe URL: www.infowebweistra.eu/wetenschap.htm
of (homepage) www.infowebweistra.eu Sitemap: www.infowebweistra.eu/sitemap.htm
Beetje vage klachten, moe, hoofdpijn, soms beetje misselijk. Naar de dokter, weet zo 1-2-3 ook niet, toch maar bloed prikken: leukemie! Naar het ziekenhuis, chemo, redelijke kans om er nog bovenop te komen. Je verliest je haar, maar niet je leven.quote:De moraal van dit verhaal: ga niet pas naar een homeopaat als je al bijna bent opgegeven door het reguliere circuit, maar ga er heen in het voorstadium, het stadium van de vage klachten die maar niet over gaan. Daarmee voorkom je mogelijk het uitbreken van een levensbedreigende ziekte.
quote:Op maandag 29 oktober 2007 11:06 schreef erodome het volgende:
[..]
Zoals gezegd, ik die het alleen nog in huiselijke sfeer dus, waar ik het goed kan controleren.
Details worden met de keer helderder, waar het eerst alleen vage vormen van de kamer en andere kamers in huis waren worden het nu langzamerhand echt spullen die ik zie, het is me al gelukt om wat titels te lezen in mijn boekenkast.
Maar de fucker hierin is dat het allemaal bekende spullen zijn die ook maar zo uit mijn herrinering kunnen komen.
Ik wil nog een paar keer in de thuissituatie oefenen zodat alles redelijk tot goed helder is en dan ga ik het uitbbreiden met bv eens naar de winkel gaan of iets dergelijks, factoren erbij pakken die wat onzekerder zijn, die niet direct uit mijn herrinering geput kunnen worden.
Wonderlijke gedachten heb je daarbij. Je maakt er een heel vreemde karikatuur van. Een homeopaat laat je echt niet dood gaan aan leukemie. Maar zorgt dat je geen leukemie krijgt (idealiter dan hè, uiteraard niet altijd in alle gevallen). Een homeopathisch arts stuurt je echt wel door naar het ziekenhuis bij het minste of geringste vermoeden van leukemie. En zal je in de verste verte niet weerhouden de medicijnen die daarvoor staan te gebruiken. Maar mensen denken vaak teveel andersom: eerst naar de huisarts, dan de specialist enz. enz. En als ze dan een chronische kwaal hebben of opgegeven zijn, gaan ze als laatste redmiddel nog eens naar een alternatieve arts. Maar in het voorstadium, als je zelf voelt dat er iets niet klopt met je gezondheid, maar je wordt weer naar huis gestuurd met "we kunnen niks vinden", je hebt dan dus nog geen aantoonbare ziekte, in dat stadium moet je naar een homeopaat gaan, zodat je gezondheid in de goede richting wordt gestuurd, en je niet in de fase terechtkomt dat er een ernstige ziekte uitbreekt. Vooral dat is de kracht van homeopathie.quote:Op maandag 29 oktober 2007 15:05 schreef Rasing het volgende:
[..]
Fijne site:
[..]
Beetje vage klachten, moe, hoofdpijn, soms beetje misselijk. Naar de dokter, weet zo 1-2-3 ook niet, toch maar bloed prikken: leukemie! Naar het ziekenhuis, chemo, redelijke kans om er nog bovenop te komen. Je verliest je haar, maar niet je leven.
Beetje vage klachten, moe, hoofdpijn, soms beetje misselijk. Naar de homeopaat. Lang gesprek over hoe je in elkaar zit, uiteindelijk besluiten om eendenlever in een verdunning van 100-200 te gaan gebruiken. Ja, gaat wel een beetje beter, maar echt over gaat het niet. Na een paar weken wordt het toch weer erger, terug naar de homeopaat. Zeezout, in een verdunning van 100-50. Nog een paar weken aanmodderen, het wordt eigenlijk alleen maar erger. Toch ook maar eens naar de huisarts. Bloed prikken: leukemie! Zeer zware chemo, geen immuunsysteem meer, blauwe plekken en neusbloedingen, waarschijnlijk voor niks: na een paar maanden overlijd je, 40 kilo lichter.
Homeopathie 14.gif
Het is geen wonderlijke gedachte. Wat hij beschrijft is een reeel gevaar van alternatieve behandelmethoden.quote:Op maandag 29 oktober 2007 23:36 schreef wia het volgende:
Wonderlijke gedachten heb je daarbij. Je maakt er een heel vreemde karikatuur van. Een homeopaat laat je echt niet dood gaan aan leukemie. Maar zorgt dat je geen leukemie krijgt (idealiter dan hè, uiteraard niet altijd in alle gevallen).
En dat ruiken homeopathen? Een homeopaat hoeft helemaal geen arts te zijn. Die kan dus helemaal geen diagnose stellen.quote:Een homeopathisch arts stuurt je echt wel door naar het ziekenhuis bij het minste of geringste vermoeden van leukemie.
Waarom zou je eigenlijk medicijnen gebruiken? Homeopathie is toch ook een medicijn?quote:En zal je in de verste verte niet weerhouden de medicijnen die daarvoor staan te gebruiken.
Als je het over kruidengeneeskunde hebt, heb je groot gelijk. Homeopathie is natuurlijk iets totaal andersquote:Op dinsdag 30 oktober 2007 09:39 schreef senesta het volgende:
Ik denk persoonlijk dat de homeopathie of kruidengeneeskunde het beste op zijn plek is naast de reguliere geneeswijzen.
Homeopathie heb ik persoonlijk niet heel veel gebruikt maar kruiden/planten e.d wel veel en daar kun je heel veel baat bij hebben.
Kruiden en planten kunnen zeker een geneeskrachtige werking hebben, aspirine is een mooi voorbeeld. Homeopathie is voor mij een beetje wat van dale ervan zegt:quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 10:09 schreef senesta het volgende:
Waar ligt eigenlijk de grens?
Als je bijvoorbeeld in de drogist calendulazalf haalt dan valt dat onder de homeopathie, maar is het dat ook dan in jullie ogen?
Wat ik kan vinden is dat men in de homeopathie de kruiden verdund maar vanaf welke verdunning is het dan homeopathie?
Een oneindige verdunning van een middel zonder dat de werking verloren gaat.quote:ho·meo·pa·thie (de ~ (v.))
1 geneeswijze waarbij men als geneesmiddel tegen een kwaal een geringe hoeveelheid toedient van datgene wat bij een gezonde juist de kwaal zou teweegbrengen
Over kruidengeneesmiddelen zul je mij nooit horen zeggen dat het niet werkt. Er zullen vast middelen zijn die niet (goed) werken of niet goed getest zijn, maar er zitten iig werkzame stoffen in.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 10:09 schreef senesta het volgende:
Waar ligt eigenlijk de grens?
Als je bijvoorbeeld in de drogist calendulazalf haalt dan valt dat onder de homeopathie, maar is het dat ook dan in jullie ogen?
Wat ik kan vinden is dat men in de homeopathie de kruiden verdund maar vanaf welke verdunning is het dan homeopathie?
Wat bedoel je hier precies mee? Malaria b.v. is een parasiet die bestreden kan worden met kinine.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 10:34 schreef senesta het volgende:
Maar het gebruiken als geneesmiddel wat normaal de klachten veroorzaakt doen ze in de reguliere geneeskunde ook, kinine tegen malaria of ritalin tegen adhd bijvoorbeeld.Ik weet niet precies hoe het werkt maar dan is de gedachte achter homeopathie op zich niet verwerpelijk lijkt mij.
Dat was al reactie op dit:quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 11:03 schreef The_End het volgende:
[..]
Wat bedoel je hier precies mee? Malaria b.v. is een parasiet die bestreden kan worden met kinine.
Misschien is de gedachte niet verwerpelijk en misschien is het ook wel logisch dat iemand ooit op dit idee kwam. Daar heb je echter niks aan als het idee niet werkt.
Als ik het goed begrijp is dat het basisprincipe van homeopathie, toch?quote:ho·meo·pa·thie (de ~ (v.))
1 geneeswijze waarbij men als geneesmiddel tegen een kwaal een geringe hoeveelheid toedient van datgene wat bij een gezonde juist de kwaal zou teweegbrengen
Over de enorme verdunningen heb ik niet echt een mening, temeer omdat ik het zelf nog nooit gebruikt heb.quote:Homeopathie is een natuurlijke en wetenschappelijke geneeswijze. De grondlegger ervan is Samuel Hahnemann. Hij was arts en scheikundige. In de tweede helft van de achttiende eeuw ontdekte hij een belangrijke natuurwet: een stof die bepaalde verschijnselen kan opwekken, is ook in staat diezelfde verschijnselen te genezen. Dit is het basisprincipe van de homeopathie geworden
Het overgrote merendeel van de mensen die zich niet helemaal senang voelen, voelen zich twee weken later weer prima. Of ze naar de homeopaat, naar de huisarts of naar Lourdes zijn geweest, doet er niet toe.quote:Op maandag 29 oktober 2007 23:36 schreef wia het volgende:
Maar in het voorstadium, als je zelf voelt dat er iets niet klopt met je gezondheid, maar je wordt weer naar huis gestuurd met "we kunnen niks vinden", je hebt dan dus nog geen aantoonbare ziekte, in dat stadium moet je naar een homeopaat gaan, zodat je gezondheid in de goede richting wordt gestuurd, en je niet in de fase terechtkomt dat er een ernstige ziekte uitbreekt. Vooral dat is de kracht van homeopathie.
Nee, dat is een veelgehoorde misvatting. Hahnemann, de grondlegger van de homeopathie, nam een keer kinine en kreeg daarna koorts. Daaruit concludeerde hij datquote:Op dinsdag 30 oktober 2007 11:13 schreef senesta het volgende:
Kinine schijnt bij inname door een gezonde mensen dezelfde verschijnselen op te kunnen wekken als malaria, althans dat las ik
Haha, deze 'onderzoek methode' gebruiken homeopathen nog steeds!quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 14:07 schreef Rasing het volgende:
Nee, dat is een veelgehoorde misvatting. Hahnemann, de grondlegger van de homeopathie, nam een keer kinine en kreeg daarna koorts. Daaruit concludeerde hij dat
a. iedereen koorts krijgt van kinine
b. alle medicijnen die werken tegen een ziekte symptomen van die ziekte opwekken bij gezonde mensen (het similia-beginsel)
Verdunningen hebben enkel tot gevolg dat de stof minder werkzaam wordt. HAVO-3. Potentiëren is onzin.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 15:23 schreef wia het volgende:
[quote]
Even tussendoor over de verdunningen, je kunt op mijn pagina Wetenschap lezen dat die ook elders in de wetenschap voorkomen, dat mevrouw Ennis tot haar verbijstering moest erkennen dat die werkzaam zijn, en het gaat om een proces van potentieren, dat is heel wat anders dan alleen maar verdunnen.
Het is geen homeopatisch geheim dat eczeem en astma vaak bij elkaar voorkomen.quote:Verder lees je in Diadoxie over het in elkaar overgaan van ziektes. Ben je daar op gespitst, dan kom je dat overal tegen. Onlangs las ik nog van iemand: toen ik jong was had ik afwisselend eczeem en astma. Dat is een van de bekendste overgangen. Is geen toeval, is een principe dat heel belangrijk is in de homeopathie.
Dat is nog wel het bizarste, dat artsen zich bezighouden met homeopathie. Die hebben toch scheikunde gehad in hun middelbareschooltijd? Als je dat nou niet hebt gehad is het tot daaraan toe. Maar een arts moet beter weten.quote:Verder heb ik het, als ik het heb over een homeopaat over een homeopathisch arts, niet over een hom. therapeut. Of een homeopathisch specialist, bijvoorbeeld een hom. kinderarts.
Sterker nog: als het hele heelal uit water zou bestaan, zou er waarschijnlijk nog geen molecuul in dat water aanwezig zijn.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 15:25 schreef The_End het volgende:
Om te vergelijken: Dat is waarschijnlijk nog minder dan 1 molecuul van die stof in al het water op aarde.
'zo maar' ?quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 17:19 schreef wia het volgende:
Zou best kunnen hoor, dat er een foutje staat op mijn website. Ik zal het even nakijken zodra ik tijd heb. En eventueel een deskundige op dat gebied raadplegen.
Zo maar roepen "leugens en halve waarheden" is een beetje zwak, vind ik.
je begrijpt het probleem niet. Verdunningen in de homeopathie zijn geen 0,000000000000000001 gram (17 nullen achter de komma) per liter water maar 0,0 (200x) 01 gram per liter water. Oftewel zoals Rasing al zei als je al het water in het heelal bij elkaar neemt dan mag je nog mazzel hebben als er 1 molecuul van die stof in zit.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 03:09 schreef wia het volgende:
Ik heb het even nagekeken. Er staat een ingezonden stuk van prof. Stam op mijn site met daarin o.a. : Uit eigen ervaring weet ik dat bij plantenweefselkweek bepaalde elementen noodzakelijk zijn en zelfs werken in verdunningen van 0,000000000000000001 gram (17 nullen achter de komma) per liter water. Dat is dus niet mijn tekst, ook niet de tekst van een homeopaat, het gaat ook niet over homeopathie, het gaat in dat stuk over parasitologie.
Maar het belangrijkste, er staat niets verkeerd. The End heeft niet goed gelezen. Er staat niet zoveel gram, maar zoveel gram per liter. Daar is dus niks verkeerds aan.
Argumenten, kritische opmerkingen, ik sta er voor open, leugens en halve waarheden, toon ze maar aan, zoals gezegd, ik corrigeer ze als je me kunt overtuigen. Maar lees dan eerst even goed wat er staat.
Daar wordt dus ook geclaimed dat de stof niet meer te vinden is in het oplosmiddel. Waar is het bewijs daarvan? Daarnaast zeg je zelf dat die stof wel te vinden is (en ook die prof. Stam). Wat is het nou? Wel of niet?quote:Toch hebben juist die sterke verdunningen (potenties) de krachtigste uitwerking. In de homeopathie wordt dit als volgt verklaard: het stoffelijke, de materie, is door het schudden en verdunnen overgegaan in energie"
Hier wordt de werkelijkheid verdraaid. Idd komt placebo in homeopathie en reguliere geneeskunde voor. Alleen wordt er in reguliere geneeskunde ook een meer dan placebo werking aangetoond. Bij homeopathie niet.quote:(Onderzoek heeft uitgewezen dat de critici hier niet gelijk in hebben. Dat kun je lezen in het vervolg van deze pagina. Bij iedere genezing kan het placebo-effect een rol spelen, maar in de homeopathie komt dit niet meer of minder voor dan in de reguliere geneeskunde.)
Dit is een 'geen argumenten, dus proberen we de tegenpartij zwart te maken' methode. Als er een goed, duidelijk en reproduceerbaar onderzoek gedaan wordt die meer dan placebo effect meet mbt homeopathie, dan is er geen reden om niet aan te nemen dat homeopathie werkt. Echter komt deze er niet. Waarom niet? Volgens mij komt dat omdat niemand er baat bij heeft dat er nog meer onderzoeken komen. De wetenschap heeft er genoeg van gezien om het af te wijzen. De homeopathische industrie wil het liever niet weten. (Zelfs Spa krijgt het niet voor elkaar om water voor zoveel geld te verkopen.)quote:Homeopathie mag gewoon niet waar zijn, hoeveel bewijs er ook voor is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |