abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 29 september 2007 @ 00:02:05 #151
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_53558955
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 23:52 schreef koningdavid het volgende:

Het christelijk geloof is zo prachtig.
Keuze? Tussen "het kwaad" en onderwerping? Nou dank u, maar ik weiger toe te geven aan chantage.

God
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_53559088
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 00:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Keuze? Tussen "het kwaad" en onderwerping? Nou dank u, maar ik weiger toe te geven aan chantage.

God
Onderwerping?

Romeinen 8:
15 U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’. 16 De Geest zelf verzekert onze geest dat wij Gods kinderen zijn. 17 En nu we zijn kinderen zijn, zijn we ook zijn erfgenamen, erfgenamen van God. Samen met Christus zijn wij erfgenamen: wij moeten delen in zijn lijden om met hem te kunnen delen in Gods luister.

Wij zijn geen slaven, maar kinderen van God. Wij zijn de verloren zoon die bij thuiskomst niet straf krijgt maar een feestmaal! (Lukas 15)

God is goed!
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_53559161
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 23:52 schreef koningdavid het volgende:
Jij geeft mensen geen keus. De mensheid kiest voor het kwaad en jij 'knipt' in je vingers en maakt alles ongedaan. Dat is pas een VALSE vrije wil.
Nee hoor mijn beste David. Als er iemand voor het kwaad kiest, dan doet hij dat maar, maar een ander zal er niet het slachtoffer voor worden. Die persoon heeft namelijk helemaal de vrije keus om direct de hel in te duiken. Vrije keus toch?

En die mevrouw die geen zin heeft in een groepsverkrachting heeft de keus om niet verkracht te worden en die meneer die niet onthoofd wil worden met een Congonees kapmes heeft de keus om niet onthoofd te worden. DAT is vrije keus en vrije wil.

God doet dat niet. Die laat die mevrouw en die meneer lijden. En wat nog stoerder is? Ik hoef mijn eigen zoon er niet voor te offeren.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_53559169
God's schoonheid 'bewijzen' door zijn eigen woorden te quoten. .

Nou ja, zijn 'eigen' woorden dan.
pi_53559687
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 00:10 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Nee hoor mijn beste David. Als er iemand voor het kwaad kiest, dan doet hij dat maar, maar een ander zal er niet het slachtoffer voor worden. Die persoon heeft namelijk helemaal de vrije keus om direct de hel in te duiken. Vrije keus toch?

En die mevrouw die geen zin heeft in een groepsverkrachting heeft de keus om niet verkracht te worden en die meneer die niet onthoofd wil worden met een Congonees kapmes heeft de keus om niet onthoofd te worden. DAT is vrije keus en vrije wil.

God doet dat niet. Die laat die mevrouw en die meneer lijden. En wat nog stoerder is? Ik hoef mijn eigen zoon er niet voor te offeren.
Het klinkt cru, maar waar jij de een beschermt ontneem jij de ander zijn vrije wil. Om bijv. iemand zijn 'eigendom' te beschremen schakel jij de 'dief' al uit voordat hij iets gedaan heeft. Jij geeft in feite niemand dus de kans om te zondigen als zij dit willen, dit is geen vrije wil.

Het lastige is dat het nu bij het discussieren aankomt op een geloofskwestie. Volgens de bijbel greep de intrede van de zonde/het kwaad/ satan zo om zich heen dat er van een paradijs geen sprake meer kan zijn. Jij probeert d.m.v. het schipperen met de vrije wil van de mens er een soort schijnparadijs van te maken. God geeft de mens een noodzakelijke straf (de dood) als deur om van dit vergane paradijs in het echte paradijs te komen. Wij houden onze vrije wil, waarvan we de gevolgen vandaag de dag duidelijk kunnen zien, en we moeten dus de pijn dragen waar we zelf voor kiezen. Maar in vergelijking met het perfecte eeuwige leven dat we zullen krijgen, is dit imperfecte leven niks meer dan een 'zucht'.

Ik zou dus liever deze 'zucht' doorstaan om daarna in een volmaakt paradijs te leven, dan om eeuwig in jouw 'schijnparadijs' te leven.

[ Bericht 0% gewijzigd door koningdavid op 29-09-2007 00:39:19 ]
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_53559917
koningdavid
  zaterdag 29 september 2007 @ 00:52:17 #157
pi_53560043
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 00:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
koningdavid
Bonny StClaire
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  zaterdag 29 september 2007 @ 00:54:21 #158
pi_53560085
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 00:33 schreef koningdavid het volgende:

Ik zou dus liever deze 'zucht' doorstaan om daarna in een volmaakt paradijs te leven, dan om eeuwig in jouw 'schijnparadijs' te leven.
Dat echte paradijs blijft een kwestie van geloof natuurlijk.
pi_53560133
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 00:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat echte paradijs blijft een kwestie van geloof natuurlijk.
Daar is geen woord aan gelogen:
quote:
Het lastige is dat het nu bij het discussieren aankomt op een geloofskwestie.
pi_53560420
quote:

[..]

Het klinkt cru, maar waar jij de een beschermt ontneem jij de ander zijn vrije wil. Om bijv. iemand zijn 'eigendom' te beschremen schakel jij de 'dief' al uit voordat hij iets gedaan heeft. Jij geeft in feite niemand dus de kans om te zondigen als zij dit willen, dit is geen vrije wil.
Wij hebben nu ook schijnvrije wil. Of hemel of hel. Het karakter van de mens is op een dusdanige manier geschapen dat dit geen echte vrije wil is.

Daar komt bij dat ik de mens beter had geschapen dan God. Mijn mens had namelijk simpelweg de behoefte niet gehad om de medemens te pijnigen. Eeuwigdurend paradijs. Ongetwijfeld komt er dan het tegenargument dat dit erg saai is maar in feite wil elke Christen dit ook dolgraag: naar de eeuwige hemel als ze dood zijn.

En dan komt het argument dat men naar de hemel verlangt omdat dit aardse leven met alle oorlogen en ziektes nou niet echt prettig is. Zonder oorlogen en ziektes en hongersnoden is het nog steeds niet genieten. Je moet nog steeds hard werken; je moeder kan nog steeds onder een auto komen. Ongelukken gebeuren altijd en overal.

En toch was deze wereld beter geweest want er was geen oorlog geweest, geen ziektes en geen moorden,verkrachtingen,diefstallen e.d.. God heeft keuzes gemaakt. Duidelijk foute keuzes. Ten eerste heeft hij de mens dusdanig geschapen dat hij onherroepelijk de zondeval in zou gaan. Het karakter van de mens zelf was erop gemaakt om te leiden tot het eten van de appel. Ik had dat niet gedaan. Ten tweede heeft hij de mens zelf 'als straf' de zondeval ingejaagd, terwijl dit leidde tot leed van miljarden. Hij had ook een andere straf kunnen geven. Dat had ik gedaan.

En dat maakt mij beter dan God. God heeft de mens naar zijn evenbeeld geschapen. Met al God's haatgevoelens,lustgevoelens,rechtvaardigheidsgevoelens, moordgedachtes. De ene mens heeft iets meer van het een dan van het ander. In ons morele systeem bezit ik meer 'goede' eigenschappen dan 'slechte' (die zwaar leed veroorzaken zeg maar). Dat maakt mij beter.
quote:
Het lastige is dat het nu bij het discussieren aankomt op een geloofskwestie. Volgens de bijbel greep de intrede van de zonde/het kwaad/ satan zo om zich heen dat er van een paradijs geen sprake meer kan zijn.
Dit was Gods wil. Hij heeft het zo bedoeld. Hij wist immers dat we van de appel zouden eten en toch zette hij door. Hij had ook het karakter van Adam en Eva iets standvastigers kunnen creeren, maar dat deed hij bewust niet om ons de zondeval in te leiden.
quote:
Jij probeert d.m.v. het schipperen met de vrije wil van de mens er een soort schijnparadijs van te maken. God geeft de mens een noodzakelijke straf (de dood) als deur om van dit vergane paradijs in het echte paradijs te komen.
Een schijnstraf. Zoals eerder gezegd hadden we nog steeds in het echte paradijs kunnen zitten als hij ons beter in elkaar had gezet.
quote:
Wij houden onze vrije wil, waarvan we de gevolgen vandaag de dag duidelijk kunnen zien, en we moeten dus de pijn dragen waar we zelf voor kiezen.
Ik kies er niet voor. God heeft voor mij gekozen; Adam & Eva hebben voor mij gekozen. Dat is dus geen vrije wil. Heel hypocriet dus. Je hebt het over wij dit en wij dat. God straft de hele mensheid om de daden van enkelen, maar als er beloond moet gaan worden kijkt hij per individueel geval. Een consequente God had iedereen de hemel ingezonden als enkelen zich volgens Gods wetten hadden gedragen.
quote:
Ook een onzinopmerking. Als iedereen op hun 20e was gevraagd of ze nu ter plekke het paradijs in zouden willen dan had jij en 99% van de mensheid ja gezegd en niet er voor gekozen nog 60 jaar op deze aardbol rond te brengen.
pi_53560465
David, je mag kiezen:

* 80 jaar doorbrengen in een wereld als de onze en dan naar de werkelijke hemel
* 80 jaar doorbrengen in een wereld als de onze, maar zonder oorlog,ziektes en criminele activiteiten van de medemens maar verder met alle vrijheiden die we hebben en dan naar de werkelijke hemel.

Wat zou jij kiezen en waarom?
  zaterdag 29 september 2007 @ 01:34:30 #162
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_53560698
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 09:37 schreef Semisane het volgende:

Dus daarom worden ook gehandicapten, criminelen en politici geboren. Politici had ik uiteraard niet hoeven noemen, dus vallen al onder de eerste twee groepen.
zo waar
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_53563536
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 16:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Wel een idee, een vermoeden ja, maar 100% weten doe ik het niet. Misschien wist God het ook wel, ik denk zelf dat hij het risico nam, maar dan zitten we nu dus nog steeds in het leerproces waardoor alles op zijn pootjes terecht komt. We zien immers in dat het niet volgen van God alleen maar ellende oplevert.
Misschien wist? God is alwetend. Die wist. En dus was er geen risico dat hij bewust nam. Zie daar de onlogica. Hoor je wat je zegt? God stuurt ons bewust in een leerproces vol lijden, moorden,ellendes,ziektes. Een werkelijk goede God had het anders gedaan. Een leerproces zonder lijden -of op zijn minst met veel minder lijden- is prima mogelijk.

Het niet volgen van God had wel degelijk voordelen opgeleverd. Als Adam en Eva tegen God hadden gezegd 'je stuurt ons het paradijs uit? Wij blijven lekker zitten! Die straf is veel te hoog'. God heeft immers onderhandelingsvermogen in de mens gebouwd en rebelsheid. Dan hadden we nu nog in het paradijs gezeten. Maar nee, A+E volgden Gods order dat leidde tot de ellende waar we nu in zitten.

En als God A+E had gedwongen het paradijs verlaten, was er dus helemaal geen sprake van vrije wil.

"Ik heb jullie gemaakt met een zwak karakter waarvan ik wist dat de kans 100% was dat dit uiteindelijk het doemscenario in zou leiden"
pi_53563628
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 11:03 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Misschien wist? God is alwetend. Die wist. En dus was er geen risico dat hij bewust nam. Zie daar de onlogica. Hoor je wat je zegt? God stuurt ons bewust in een leerproces vol lijden, moorden,ellendes,ziektes. Een werkelijk goede God had het anders gedaan. Een leerproces zonder lijden -of op zijn minst met veel minder lijden- is prima mogelijk.
Inderdaad. Ik ga er niet van uit dat God het wist. Mensen hebben vrije keuze en God gaat niet in het begin alles al zo plannen dat die keuze er eigenlijk niet toe doet.
quote:
Het niet volgen van God had wel degelijk voordelen opgeleverd. Als Adam en Eva tegen God hadden gezegd 'je stuurt ons het paradijs uit? Wij blijven lekker zitten! Die straf is veel te hoog'. God heeft immers onderhandelingsvermogen in de mens gebouwd en rebelsheid. Dan hadden we nu nog in het paradijs gezeten. Maar nee, A+E volgden Gods order dat leidde tot de ellende waar we nu in zitten.
Dit is een beetje onzin he. Als Gods ultieme wil is dat iets gebeurt of niet gebeurt zal het ook wel/niet gebeuren.
quote:
En als God A+E had gedwongen het paradijs verlaten, was er dus helemaal geen sprake van vrije wil.
Dat slaat ook nergens op, God had ze vantevoor gewaarschuwd.
  zaterdag 29 september 2007 @ 11:32:54 #165
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_53563923
Ik zie trouwens het verschil niet tussen slaaf zijn en gedwongen worden kind van god te zijn koning david, niet dat dit een discussie voor mij is aangezien die god van je allang dood is en net zo goed van vlees en bloed was en dan heb ik het niet over jezus, die bestond slechts uit meerdere personen en een vleugje sprookjes eromheen gewikkeld.
pi_53564206
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 11:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Inderdaad. Ik ga er niet van uit dat God het wist. Mensen hebben vrije keuze en God gaat niet in het begin alles al zo plannen dat die keuze er eigenlijk niet toe doet.
Ik krijg er maar geen vat op wat God nou wel en niet kan of weet. Dat weet jij natuurlijk ook niet, maar je wordt door je eigen stellingen in een hoek gedrukt waardoor je gedwongen wordt toe te geven dat God bepaalde zaken niet kan voorspellen of weten (terwijl een debiel nog kan bedenken dat als je een koekjestrommel neerzet, de kinderen er misschien wat van snoepen), omdat god anders overkomt als een bewuste veroorzaker van kwaad en lijden.

Hoe kun je nou aan de ene kant zoveel macht en kracht aan god toeschrijven en aan de andere kant beweren dat zoiets simpels als vooruitdenken of gewoon iets NIET doen te moeilijk voor hem is?
"Make money. Make more money. Make other people produce so as to make more money."
Hubbard Communications Office Policy Letter (9 March 1972)
pi_53564253
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 01:16 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Wij hebben nu ook schijnvrije wil. Of hemel of hel. Het karakter van de mens is op een dusdanige manier geschapen dat dit geen echte vrije wil is.
Bedoel je dat de psyche van de mens zo in elkaar zit dat er geen ruimte is voor vrije wil?
Dat ben ik niet met je eens, maar dat is een hele andere discussie.
quote:
Daar komt bij dat ik de mens beter had geschapen dan God. Mijn mens had namelijk simpelweg de behoefte niet gehad om de medemens te pijnigen. Eeuwigdurend paradijs. Ongetwijfeld komt er dan het tegenargument dat dit erg saai is maar in feite wil elke Christen dit ook dolgraag: naar de eeuwige hemel als ze dood zijn.
Volgens de bijbel is de mens ook niet geschapen met de behoefte om de medemens te pijnigen. Dit is pas gekomen bij de zondeval, toen de mens at van de boom van kennis van goed en kwaad. Die boom staat duidelijk symbool voor iets anders, maar wat weet ik niet precies.
quote:
En dan komt het argument dat men naar de hemel verlangt omdat dit aardse leven met alle oorlogen en ziektes nou niet echt prettig is. Zonder oorlogen en ziektes en hongersnoden is het nog steeds niet genieten. Je moet nog steeds hard werken; je moeder kan nog steeds onder een auto komen. Ongelukken gebeuren altijd en overal.

En toch was deze wereld beter geweest want er was geen oorlog geweest, geen ziektes en geen moorden,verkrachtingen,diefstallen e.d.. God heeft keuzes gemaakt. Duidelijk foute keuzes. Ten eerste heeft hij de mens dusdanig geschapen dat hij onherroepelijk de zondeval in zou gaan. Het karakter van de mens zelf was erop gemaakt om te leiden tot het eten van de appel. Ik had dat niet gedaan. Ten tweede heeft hij de mens zelf 'als straf' de zondeval ingejaagd, terwijl dit leidde tot leed van miljarden. Hij had ook een andere straf kunnen geven. Dat had ik gedaan.
Het enige dat je God kunt 'verwijten' is dat hij de mens heeft geschapen met een vrije wil. Hoewel dat de grootste gave is die wij hebben ontvangen, heeft dat helaas negatief voor ons uitgepakt.
quote:
En dat maakt mij beter dan God. God heeft de mens naar zijn evenbeeld geschapen. Met al God's haatgevoelens,lustgevoelens,rechtvaardigheidsgevoelens, moordgedachtes. De ene mens heeft iets meer van het een dan van het ander. In ons morele systeem bezit ik meer 'goede' eigenschappen dan 'slechte' (die zwaar leed veroorzaken zeg maar). Dat maakt mij beter.
Wij zijn niet geschapen met 'haatgevoelens, lustgevoelens en moordgedachtes'. Dat is het gevolg van de 'boom van kennis van goed en kwaad.'
quote:
Dit was Gods wil. Hij heeft het zo bedoeld. Hij wist immers dat we van de appel zouden eten en toch zette hij door. Hij had ook het karakter van Adam en Eva iets standvastigers kunnen creeren, maar dat deed hij bewust niet om ons de zondeval in te leiden.
Het was niet Gods wil en Hij heeft het ook niet zo bedoeld. God heeft zichzelf een beperking opgelegd als het om de mensheid gaat. Hij geeft ons namelijk vrije wil. Dit maakt ons geen robotten van God. Daarom gebeurt ook niet alles volgens zijn wil. Of hij dan van tevoren wist of Adam en Eva van de boom gingen eten, poeh, dat is een vraag die bijna niet te beantwoorden is. Je komt dan in conflict met zijn alwetendheid en vrije wil en Gods tijdloosheid en ons begrip 'tijd'. Een vraagstuk die mij voorlopig te boven gaat, maar ik heb er ook nog niet uitvoerig over nagedacht.
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 01:16 schreef Knipoogje het volgende:Een schijnstraf. Zoals eerder gezegd hadden we nog steeds in het echte paradijs kunnen zitten als hij ons beter in elkaar had gezet.
Een zwakke redenering. Volgens mij staat in de filosofie bekend als 'supererogation'. Waarom kan alles niet 1 procent beter? Waarom heeft God de aarde niet groter gemaakt? Waarom heeft God de aarde niet met meer grondstoffen gemaakt? etc.

God heeft ons 'goed' gemaakt. En hij geeft ons alsnog de kans om perfect te zijn. Het enige dat gevraagd wordt is dat wij deze horde, het aardse leven, nemen.
quote:
Ik kies er niet voor. God heeft voor mij gekozen; Adam & Eva hebben voor mij gekozen. Dat is dus geen vrije wil. Heel hypocriet dus. Je hebt het over wij dit en wij dat. God straft de hele mensheid om de daden van enkelen, maar als er beloond moet gaan worden kijkt hij per individueel geval. Een consequente God had iedereen de hemel ingezonden als enkelen zich volgens Gods wetten hadden gedragen.
De hele mensheid is besmet door de zonden van onze voorouders. Volgens de bijbel is zonde zoiets ingrijpends dat het de 'perfectie' van het paradijs gelijk aantastte. Satan had immers macht gekregen.
De zonde gaat als het ware van generatie op generatie door. Min of meer vergelijkbaar met een 'crack-baby'. Als de moeder tijdens de zwangerschap drugsverslaafd is, is de baby dat vaak ook bij de geboorte.
Dit is niet de wil van God, maar de gevolgen van onze vrije wil + het kwaad.
Volgens jou is het onterecht omdat voor één mens iedereen gestraft wordt. Maar vergeet niet dat door één mens iedereen ook gered is.
quote:
Ook een onzinopmerking. Als iedereen op hun 20e was gevraagd of ze nu ter plekke het paradijs in zouden willen dan had jij en 99% van de mensheid ja gezegd en niet er voor gekozen nog 60 jaar op deze aardbol rond te brengen.
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 01:19 schreef Knipoogje het volgende:
David, je mag kiezen:

* 80 jaar doorbrengen in een wereld als de onze en dan naar de werkelijke hemel
* 80 jaar doorbrengen in een wereld als de onze, maar zonder oorlog,ziektes en criminele activiteiten van de medemens maar verder met alle vrijheiden die we hebben en dan naar de werkelijke hemel.

Wat zou jij kiezen en waarom?
De tweede uiteraard, het probleem is, dat dit niet een realistische voorstelling is. Het komt weer aan op een geloofskwestie, je moet namelijk inzien hoe ingrijpend zonde/ het kwaad is volgens de bijbel.
pi_53564287
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 11:32 schreef BaajGuardian het volgende:
Ik zie trouwens het verschil niet tussen slaaf zijn en gedwongen worden kind van god te zijn koning david,
Wie wordt gedwongen kind van God te zijn dan? Je hebt vrije wil, beste vriend.
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 11:32 schreef BaajGuardian het volgende:
niet dat dit een discussie voor mij is aangezien die god van je allang dood is en net zo goed van vlees en bloed was en dan heb ik het niet over jezus, die bestond slechts uit meerdere personen en een vleugje sprookjes eromheen gewikkeld.
Zeitgeist ftw!
  zaterdag 29 september 2007 @ 11:56:46 #169
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_53564316
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 11:55 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Wie wordt gedwongen kind van God te zijn dan? Je hebt vrije wil, beste vriend.
[..]
De vrije wil te branden of kind van god te zijn is geen vrije wil.
quote:
Zeitgeist ftw!
Zeitgeist heeft daar geen klap mee te maken vriend, eerder 'zelf nadenken ftw.
pi_53564342
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 11:53 schreef koningdavid het volgende:
Wij zijn niet geschapen met 'haatgevoelens, lustgevoelens en moordgedachtes'. Dat is het gevolg van de 'boom van kennis van goed en kwaad.'
Waarom dan die boom daar uberhaupt neerzetten?
"Make money. Make more money. Make other people produce so as to make more money."
  zaterdag 29 september 2007 @ 11:58:49 #171
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_53564354
Omdat god een sadist was.
pi_53564402
Ja meer kan ik er ook niet van maken. Het kon 2 kanten opgaan: of ze aten niet van de boom, of wel. Op het wel eten staat een gruwelijke straf die ook nog eens doorwerkt op miljarden onschuldigen op de generaties daarna. Denk dan na en plaats die hele boom niet. Af en toe lijkt god zo onnozel te zijn...misschien zijn wij wel het niveau van god ontstegen.
pi_53564410
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 11:57 schreef MrData het volgende:

[..]

Waarom dan die boom daar uberhaupt neerzetten?
Naar mijn idee stond er helemaal geen boom. Er is iets gebeurd wat veel complexer is dan wij weten. De boom van kennis van goed en kwaad is duidelijk iets symbolisch, net als de boom des levens. De 'vrucht': iets symbolisch. De 'slang: symboliek.
Wat er dan ook precies gebeurd is, is lastig vast te stellen. Maar de theologische boodschap van het verhaal is volstrekt duidelijk.
pi_53564458
Mooie uitvlucht. Als er geen zak van klopt zal het wel symbolisch zijn of wat het een hele andere gebeurtenis! Beschrijf dan in de bijbel de echte gebeurtenis zou ik zeggen. En dat het iets anders was, hoe weet je dat?

edit: of er nou wel of geen echte boom stond, het principe blijft hetzelfde. Wij zitten nu met een vloek opgezadeld door een beslissing die niet de onze is, en ook nog eens in de hand is gewekt door god zelf.
pi_53564548
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 11:51 schreef MrData het volgende:

[..]

Ik krijg er maar geen vat op wat God nou wel en niet kan of weet. Dat weet jij natuurlijk ook niet, maar je wordt door je eigen stellingen in een hoek gedrukt waardoor je gedwongen wordt toe te geven dat God bepaalde zaken niet kan voorspellen of weten (terwijl een debiel nog kan bedenken dat als je een koekjestrommel neerzet, de kinderen er misschien wat van snoepen), omdat god anders overkomt als een bewuste veroorzaker van kwaad en lijden.

Hoe kun je nou aan de ene kant zoveel macht en kracht aan god toeschrijven en aan de andere kant beweren dat zoiets simpels als vooruitdenken of gewoon iets NIET doen te moeilijk voor hem is?
Adam en Eva waren intelligente volwassenen met duidelijke instructies, geen kleine kinderen. Zij waren dus prima in staat om keuzes te maken als volwassenen.

Ik zeg niet dat God het niet kán voorspellen. Ik geloof in de vrije keuze en na het maken van een keuze reageert God daar op. Ik heb dit de laatste tijd sterk gemerkt in mijn eigen leven, met mijn eigen ervaringen. Enkele keren keuzes gemaakt die niet in lijn zijn met wat God voor ogen heeft met een leeg gevoel als gevolg. God had zich teruggetrokken, zo voel ik dat. Dat is wat de bijbel ook zegt, de 'comforter' zoals de heilige geest genoemd wordt, komt tot je, zal je alles leren, en trekt zich terug als jij dat wenst. Dat terugtrekken voelde ik echt na het maken van die keuzes en wat daarop volgde. Ik ben verantwoordelijk voor mijn keuzes en daarmee ook voor mijn lijden. Met God aan je zijde is er namelijk veel minder sprake van leed. Al ben je allebei je benen kwijt of heb je ernstige ziekten, zelfs dan kan je nog opgewekt blijven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')