abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 27 september 2007 @ 18:03:45 #1
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53522064
Welkom in het veertiende deel van dit gezellige topic voor iedereen die werkzaam is in het onderwijs: van stagiaires tot leraren in het basis- en voortgezet onderwijs.



Het vorige topic, nummer 13 alweer, is HIER te vinden.

We gaan weer verder


Laatste posts uit het vorige deel:
quote:
Op maandag 24 september 2007 18:25 schreef Herr_Munk het volgende:
Hoezo dat? Als het aan te raden is, is het misschien voor mij ook handig er stage te lopen.
quote:
Op maandag 24 september 2007 20:17 schreef Schanulleke het volgende:
Een hele hoop problemen die je later in je 'gewone' klassen tegen gaat komen liggen in het speciaal onderwijs onder een vergrootglas. Jij wordt gedwongen om kordater en consequenter te handelen. Dit neem je mee als ervaring. Daarnaast helpen dergelijke extremen je ook om problemen bij leerlingen later beter te duiden.
Schanulleke heeft al een antwoord gegeven waar ik me in kan vinden. ADHD of dyslexie bijvoorbeeld: je krijgt er een lesje over op de opleiding, en dat was het wel zo'n beetje. Op stage moest ik een dyslectische leerling 1 op 1 begeleiden en toen realiseerde ik me pas wat een moeite het die leerlingen kost om een zin te "ontcijferen". Ook moest ik een handelingsplan gaan maken, wel in samenwerking met mijn stagebegeleider, maar als het "voor het echt" moet, is het toch heel anders dan tijdens het lesje op de opleiding. Van hem heb ik veel geleerd. Daarnaast had ik bijvoorbeeld leerlingen met PDD-nos in de klas en leerlingen met zware gedragsproblemen. "Meneer, kent u me niet? Ik ben Kris. IEDEREEN kent mij hier!". Ook realiseerde ik me toen, dat in elke leerling, hoe stoer of brutaal hij ook is, een klein kind zit dat hunkert naar een klein beetje aandacht. Voor mij was die stage in ieder geval een eye-opener.
quote:
Op maandag 24 september 2007 20:28 schreef Schanulleke het volgende:
Wat is het dat je aantrekt in het vak?
Omgang en plezier maken met leerlingen. Leerlingen die problemen hebben, weer op weg helpen en ze tot steun zijn. Lesgeven, daarbij gebruikmakend van allerlei leuke materialen.
quote:
Op donderdag 27 september 2007 17:57 schreef pekel het volgende:
Maandag een gesprek met de PABO ter plaatse. Hopelijk word ik nog toegelaten. .
.
pi_53522695
tvp'tje..

ik ben sinds deze week aan het werk op de universiteit. Mijn taken zijn het voorbereiden van practica en later het assisteren ervan..
Ik had in het onderwijs nog niets gevonden, en ben blij zo van de straat te zijn.. Ik heb tot begin februari een aanstelling, en hopelijk vind ik daarna snel iets tot het eind van het schooljaar.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_53522978
Intressant zeg Baba O'Riley!

Overigens moet ik ff vieren dat ik een studiebeurs krijg van het OMO instituut!

En dat alles in één tvp
  donderdag 27 september 2007 @ 18:51:08 #4
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_53523182
Gefeliciteerd teigan! In welk segment was je eigenlijk aan het zoeken?
Life is what you make it.
pi_53537556
Ik zoek de naam van het volgende softwareprogramma voor kleuters. Bedoeld om de woordenschat en het taalbegrip te vergroten:
Het is kleutersoftware voor op de basisschool met een LVS ingeprogrammeerd. Er zitten verschillende thema's in het programma. De kinderen moeten eerst met de muis over een groot plaatje met bijv. boerderijdieren bewegen. Daarna krijgen ze er korte toetsen over.
Ik heb er een jaar mee gewerkt op de spw en ik ben strak vergeten hoe het programma heet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Paradijsvogeltje op 28-09-2007 12:24:55 ]
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
pi_53539036
Schanulleke, ik was op zoek in het gebied scheikunde, eerste graads (dus bovenbouw).. En dan in het noorden van het land.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  zaterdag 29 september 2007 @ 16:27:08 #7
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53569900
quote:
Op donderdag 27 september 2007 18:31 schreef teigan het volgende:
ik ben sinds deze week aan het werk op de universiteit. Mijn taken zijn het voorbereiden van practica en later het assisteren ervan..Ik had in het onderwijs nog niets gevonden, en ben blij zo van de straat te zijn.. Ik heb tot begin februari een aanstelling, en hopelijk vind ik daarna snel iets tot het eind van het schooljaar.
Proficiat
.
  zaterdag 29 september 2007 @ 23:22:59 #8
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
  zondag 30 september 2007 @ 13:48:43 #9
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53588006
Ik wil toch eigenlijk eens jullie mening weten over het volgende. Misschien kennen jullie het principe van een lesverwijderingskaart. Als leerlingen rottigheid uithalen in de klas, of als er een andere reden is tot verwijdering, dan kan de docent deze invullen en de leerling verwijderen. Dan volgt een traject via afdelingsleider, notitie in dossier, etc.
Wat vinden jullie er van als een mentor dit bij zijn eigen mentorleerling doet?
Ik zat daar van de week over na te denken toen een collega-mentor aan het vertellen was dat hij een van zijn leerlingen de klas uit gesmeten had. Ik weet het niet, ik zou een van mijn eigen mentorleerlingen nooit met zo'n zware straf "terechtstellen". Jij als mentor bent toch net de persoon waar de leerling altijd bij terecht moet kunnen, ook als het niet goed gaat bij andere docenten. Maar als juist de mentor je er uit flikkert met een verwijderingskaart, waar moet zo'n leerling dan naar toe? Afdelingsleider ja, maar de relatie mentor / leerling is dan wel danig verstoord, denk ik. Aan de andere kant heb ik zoiets van: okee, als een leerling rottigheid uit haalt, moet je hem inderdaad verwijderen. Maar als een leerling aan het klooien is bij de mentor, dan zit daar toch ook iets niet goed.

Zo maar even een gedachte voor de zondagmiddag. Hoe denken jullie over bovenstaande?
.
pi_53589817
Dat is idd wel lastig. Maar ik denk ook dat als je mentorleerling iets doet dat niet door de beugel kan, je die leerling toch eruit moet sturen. Anders zou de relatie ook verstoord worden, evenals het evenwicht in de klas. Hangt er wel vanaf hoe erg het was, je kunt het ook meteen in de klas bespreken met alle lln erbij. Ik weet van vroeger dat lln die eruit gestuurd worden, vaker vervelend zijn. Op het moment dat iets dergelijks gebeurt, met de mentor erbij, is het een goed moment om dat te bespreken. Misschien dat het dan niet nodig is de lln te verwijderen. Maar het is wel belangrijk dat het geen "geitenwolle sokkengesprek" wordt in de klas.
edit:
Dus even duidelijke conclusie: afspraak is afspraak, leerling eruit én meteen bespreken!

[ Bericht 7% gewijzigd door Paradijsvogeltje op 30-09-2007 14:57:33 ]
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
pi_53599090
quote:
Op zondag 30 september 2007 13:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik wil toch eigenlijk eens jullie mening weten over het volgende. Misschien kennen jullie het principe van een lesverwijderingskaart. Als leerlingen rottigheid uithalen in de klas, of als er een andere reden is tot verwijdering, dan kan de docent deze invullen en de leerling verwijderen. Dan volgt een traject via afdelingsleider, notitie in dossier, etc.
Wat vinden jullie er van als een mentor dit bij zijn eigen mentorleerling doet?
Ik zat daar van de week over na te denken toen een collega-mentor aan het vertellen was dat hij een van zijn leerlingen de klas uit gesmeten had. Ik weet het niet, ik zou een van mijn eigen mentorleerlingen nooit met zo'n zware straf "terechtstellen". Jij als mentor bent toch net de persoon waar de leerling altijd bij terecht moet kunnen, ook als het niet goed gaat bij andere docenten. Maar als juist de mentor je er uit flikkert met een verwijderingskaart, waar moet zo'n leerling dan naar toe? Afdelingsleider ja, maar de relatie mentor / leerling is dan wel danig verstoord, denk ik. Aan de andere kant heb ik zoiets van: okee, als een leerling rottigheid uit haalt, moet je hem inderdaad verwijderen. Maar als een leerling aan het klooien is bij de mentor, dan zit daar toch ook iets niet goed.

Zo maar even een gedachte voor de zondagmiddag. Hoe denken jullie over bovenstaande?
Een lesverwijdering is het uiterste middel, mentorleerling of niet!
Wat is rottigheid? Daar heb je ook verschillen in.
Met een mentorleerling probeer je het, denk ik, eerst pratend op te lossen en zo duidelijke afspraken te maken. Maar wat nu als de leerling zich absoluut niet aan die afspraken wenst te houden? Dan is er 1 persoon om het op te lossen: De afdelingsleider. De relatie mentor/leerling is dan al verstoord.

Ik heb vorig jaar 1 keer een mentorleerling eruit gestuurd toen hij een andere leerling fysiek benaderde, in alle andere gevallen heb ik 'probleempjes' door met de leerlingen (en ouders) te praten op kunnen lossen.
  maandag 1 oktober 2007 @ 15:51:09 #12
180015 Aryon
bla die bla die bla
pi_53619477
Vandaag 1 les gegeven op het SBO in gymnastiek en het was zwaar. Veel kinderen hebben niet veel aandacht voor je en willen graag spelen. Wat bij mij best zwaar was als stagaire en er was weinig structuur door een situatie die verkeerd was neergezet. Je moet veel op kinderen letten en de hele tijd corrigeren is een taak die niet te doen is. Ook heb ik gemerkt dat ik mij meer moet verplaatsen in de situatie van kinderen en in de beleving van de kinderen. Uit die ene les kon ik heel veel halen en daar ben ik wel blij mee. Volgende week weer 2 lessen geven en ik hoop dat het dan beter gaat.
Slay the dragon in your dreams!
pi_53691291
Maandag m'n eerste les op de Pabo
Hoi.
  donderdag 4 oktober 2007 @ 13:45:21 #14
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_53691756
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 15:51 schreef Aryon het volgende:
Vandaag 1 les gegeven op het SBO in gymnastiek en het was zwaar. Veel kinderen hebben niet veel aandacht voor je en willen graag spelen. Wat bij mij best zwaar was als stagaire en er was weinig structuur door een situatie die verkeerd was neergezet. Je moet veel op kinderen letten en de hele tijd corrigeren is een taak die niet te doen is. Ook heb ik gemerkt dat ik mij meer moet verplaatsen in de situatie van kinderen en in de beleving van de kinderen. Uit die ene les kon ik heel veel halen en daar ben ik wel blij mee. Volgende week weer 2 lessen geven en ik hoop dat het dan beter gaat.
Alle begin is moeilijk. Ik heb me in mijn eerste jaar ook behoorlijk verslikt in een paar simpele gymlesjes. Wat goed helpt is om ipv te corrigeren positief gedrag te benoemen. Dus complimentjes geven aan de leerlingen die wel lekker meedoen en de rest zal dan vaak dat gedrag kopiëren. Verder geef je zelf al aan dat je er heel veel uit kon halen en dat is natuurlijk de opzet. Succes volgende week!
Life is what you make it.
pi_53691886
quote:
Op zondag 30 september 2007 13:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Wat vinden jullie er van als een mentor dit bij zijn eigen mentorleerling doet?
Hier heb ik het ook wel eens met mijn collega's over gehad toen ik nog lesgaf. Sommige collega's hadden juist met hun mentorklassen meer ordeproblemen dan met andere klassen omdat ze het moeilijk vonden om hun mentorleerlingen te straffen.

Als bij mij een mentorleerling iets uithaalde wat echt niet door de beugel kon, dan nam ik hem/haar mee naar de gang. Dan zei ik aardig boos dat elke andere leraar hem/haar allang verwijderd zou hebben maar dat ik een klein beetje meer geduld had dan die anderen. Maar dat ik dan wel wilde weten wat de reden was voor het vervelende gedrag en dat het niet vaker voor moest komen.

En tja, als het dan een volgende keer toch weer misging, dan stuurde ik zo'n leerling er gewoon uit hoor. Wel lette ik dan extra goed op dat ik achteraf het hele gebeuren nog even met de leerling doorsprak en maakte ik duidelijk dat ik niet boos bleef en dat hij/zij nog gewoon met mentordingen bij me terecht kon. Verder nooit problemen mee gehad op die manier

Misschien mis ik het stiekem toch wel een beetje
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_53717024
DAG VAN DE LERAAR!!!!

Wij krijgen zo tompoucen
I ♥ PB
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 16:44:18 #17
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53723961
We hadden een lunch.
.
pi_53743583
Verdorie zeg, wij hadden niks
Misschien omdat er de hele week al absurd veel jarigen getrakteerd hadden
  zaterdag 6 oktober 2007 @ 16:53:31 #19
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53745300
Dat gaat er altijd wel in
.
pi_53778417
Hebben jullie dit filmpje al gezien? http://www.youtube.com/watch?v=BwcbiWX-qvM
Arme collega ....
  zondag 7 oktober 2007 @ 23:04:18 #21
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_53778754
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 13:24 schreef pekel het volgende:
Maandag m'n eerste les op de Pabo
Succes! En laat je niet al teveel afschrikken door het knip en plak gehalte.
Life is what you make it.
pi_53779949
Ik ben nu al even bezig met een cursus oriëntatie op het onderwijs (vak Nederlands), erg leuk! Vooral omdat de groep en onze docente superleuk en gezellig zijn. Ik loop nu een korte stage op een middelbare school, het is een hele aparte school, ik zou er nooit willen werken maar heb het er op zich wel naar m'n zin.
De school is christelijk en dat merk je niet direct, maar in de kleine dingen merk je het wel weer heel erg. De klassen zijn erg braaf, wat aan de ene kant heel fijn is voor een eerste stage, maar aan de andere kant ook een beetje saai. Onze stagedocent had ons gewaarschuwd voor een 'hele moeilijke klas', dus wij zaten vol spanning op dat uur te wachten (we zouden observeren), was dat eindelijk een beetje een leuke klas die een beetje leefde en wat respons gaf!
De docenten zijn allemaal wel vriendelijk, maar erg apart, ook weer heel erg afstandelijk op een paar uitzonderingen na (er lopen een paar ontzettend lieve docentes rond die heel hartelijk en aardig zijn).
Binnenkort een paar kleine lesjes geven, een projectje in de eerste klas en een les met betrekking tot een theaterbezoek in die 'zo ontettend moeilijke' derde klas!
  FOK!fotograaf maandag 8 oktober 2007 @ 07:55:56 #23
159915 -Menn0-
MNO
pi_53783040
Dit topic zocht ik! Ben nu sinds eind Augustus bezig met de Pabo. Ga nu naar mn stage school, eerste dag van de stage week (en in totaal de 3e keer stage)!
,,/
  maandag 8 oktober 2007 @ 10:17:09 #24
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_53785001
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 07:55 schreef -Menn0- het volgende:
Dit topic zocht ik! Ben nu sinds eind Augustus bezig met de Pabo. Ga nu naar mn stage school, eerste dag van de stage week (en in totaal de 3e keer stage)!
Op welke pabo zit je? En wat vind je er tot nu toe van?
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
  FOK!fotograaf maandag 8 oktober 2007 @ 15:51:19 #25
159915 -Menn0-
MNO
pi_53792704
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 10:17 schreef Paradijsvogeltje het volgende:

[..]

Op welke pabo zit je? En wat vind je er tot nu toe van?
InHolland, locatie Hoofdorp.

Ik vind het tot nu toe heel leuk! Leukste vind ik nog stage! Vandaag ook leuke dag gehad.

Alleen soms zijn de lessen nogal langdradig en saai!
,,/
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')