Nou, als vangnet voor iedereen. Iedereen verdient een menswaardig bestaan. Geen uitzonderingen.quote:Op vrijdag 28 september 2007 17:37 schreef EchtGaaf het volgende:
Overheid=schild voor de zwakken?
Nee, de overheid moet zorgen dat iedereen iets van zijn leven kan maken. Of die persoon dat doet, moet hij lekker zelf weten, de gevolgen zijn ook voor hem. Maar weer: ook wanneer je je geld hebt verkloot aan b.v. gokken of een dure tv, dan nog steeds heb je recht op een dak en voedsel.quote:Je verondersteld dat als iemand niet tot de sterke groep behoort altijd het gevolg is van een eigen keuze?
Of als je daar boven zit. Eigenlijk iedereen dus. Je moet alleen wel een beetje met geld om kunnen gaan, maar dat schaar ik toch onder eigen verantwoordelijkheid.quote:Dus alleen een kind bij een minimum inkomen?
Nou, in de basis moet iedereen voor zichzelf zorgen. Maar soms is dat niet fatsoenlijk mogelijk. Dan kun je b.v. werk subsidiëren, zodat minder validen ook kunnen werken. Dan is de maatschappelijke winst duidelijk groter (in mijn ogen) dan wanneer je die persoon in de bijstand laat zitten wegrotten.quote:Je bent daarmee niet tegen subsidies van de overheid? Hoe verhoudt dat met je grote terughoudendheid als het om kinderbijslag gaat![]()
Leuk, dit soort gewauwel, maar onderbouw dat eens. Gewoon eens doen en er niet omheen leuteren. De cijfers van het SCP en CPB laten anderen dingen zien. Het laat tegelijk zien dat je niet veel mee hebt gekregen van de jaren '50 en voor velen de jaren '60.quote:Op vrijdag 28 september 2007 17:53 schreef Gladio het volgende:
[..]
Kinderen opvoeden met 1 inkomen vandaag de dag? Tegenwoordig wordt je veroordeeld om met z'n tweeën te gaan werken voor ene fatsoenlijk levensonderhoud. In de loop van de tijd is het prijspeil op tweeverdieners geconvergeerd. Het bedrijfsleven is de lachende derde.
Ja, lijkt me heel goed, vooral in combinatie met naschoolse opvang.quote:Op zaterdag 29 september 2007 11:36 schreef Gia het volgende:
Als er nu eens een nog weer andere manier komt om het geld aan de kinderen toe te laten komen....
Gratis schoolboeken, is één manier. Dat is al gauw zo'n 300 euro, dus 3 maanden kinderbijslag.
Gratis muziek/dans of toneel lessen, de overheid betaalt ze. Kosten, ook al gauw zo'n 600 euro per jaar, bij een goede muziekschool.
Gratis sportclub, ook betaalt door overheid.
Oftewel, schaf de kinderbijslag af en maak studie, cultuur en sport gratis. Dat is voor iedereen beter. En kinderen die hier niet aan mee willen doen, hebben gewoon pech.
Ideetjes?
Klopt, maar nu gebeurt het dus vaak niet vanwege de kosten. En die zijn er dan niet meer. Hooguit de aanschaf van een sporttenue of de huur/koop van een instrument.quote:Op zaterdag 29 september 2007 17:39 schreef mane het volgende:
Of een kind van zoiets gebruik maakt, hangt natuurlijk grotendeels van de ouders af.
Kinderbijslag stamt nog uit de tijd van Hitler. Er moesten zoveel mogelijk kindjes geboren worden, en daar stond een beloning tegenover. En hoe meer kinderen in een gezin, hoe meer je per kind kreeg.quote:Op zaterdag 29 september 2007 17:42 schreef mane het volgende:
Nog even wat meer ontopic..Ik heb echt nooit goed begrepen waarom kinderbijslag niet inkomensafhankelijk is. Dat is namelijk met alle andere vormen van subsidie wel zo. Ook de stufi is afhankelijk van het inkomen van de ouders. Terwijl ik dat laatste, uit oogpunt van rechtvaardigheid, misschien nog wel minder voor de hand vind liggen.
Gelet op de vergrijzing denk ik juist dat de overheid het wél wenselijk vindt dat wij fokken. Zie je dat ook niet een beetje terug in het feit dat ze vrouwen aansporen om jonger kinderen te krijgen? (naast overwegingen van medische aard.) Maar, vergrijzing of niet, ik ben tegen fokpremies.quote:Op zaterdag 29 september 2007 17:48 schreef Gia het volgende:
Aangezien dat nu allang niet meer nodig is, en zelfs onwenselijk om veel kinderen te krijgen, lijkt mij een ontmoedingsbeleid beter.
Mocht kinderbijslag blijven bestaan in de huidige vorm, dan nog maar voor hooguit 2 kinderen per gezin.
Hm, ik denk dat fokken tegen de vergrijzing de zaak alleen maar verergert.quote:Op zaterdag 29 september 2007 17:53 schreef mane het volgende:
[..]
Gelet op de vergrijzing denk ik juist dat de overheid het wél wenselijk vindt dat wij fokken. Zie je dat ook niet een beetje terug in het feit dat ze vrouwen aansporen om jonger kinderen te krijgen? (naast overwegingen van medische aard.) Maar, vergrijzing of niet, ik ben tegen fokpremies.
Kwats. Maar vroeger ging men eens in de twee jaar twee weekjes met de auto en tent op vakantie en was je spekkoper. En nam je je neefjes en nichtjes mee. Nu moet men met het vleigtuig ver weg naar een hotel.quote:Op vrijdag 28 september 2007 17:53 schreef Gladio het volgende:
[..]
Kinderen opvoeden met 1 inkomen vandaag de dag? Tegenwoordig wordt je veroordeeld om met z'n tweeën te gaan werken voor ene fatsoenlijk levensonderhoud. In de loop van de tijd is het prijspeil op tweeverdieners geconvergeerd. Het bedrijfsleven is de lachende derde.
Hij heeft wel gelijk Napalm. Zelfs al zou je zo sober op vakantie gaan zoals jij beschrijft , dan is het leven in een gezinssituatie vandaag de dag iha te duur om het te kunnen redden met een inkomen.quote:Op zondag 30 september 2007 16:30 schreef Napalm het volgende:
[..]
Kwats. Maar vroeger ging men eens in de twee jaar twee weekjes met de auto en tent op vakantie en was je spekkoper. En nam je je neefjes en nichtjes mee. Nu moet men met het vleigtuig ver weg naar een hotel.
en een 90 cm lcd tv. En een grote auto met van alles en nog wat. En elk jaar nieuwe kleren ipv de kleding waar je oudere broer/ zus uitgroeide. En etc.
Het zijn voornamelijk de prijzen van de woningen die zorgen voor een beperkte draagkracht van mensen.quote:Op zondag 30 september 2007 19:20 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
De prijzen in een vrije markteconomie zoeken en stabiliseren al naar gelang de inkomens stijgen. Stijgt het gezamenlijke inkomen dan stijgen ook de prijzen evenredig mee. Daar heeft Gladio absoluut een punt mee.
En die zijn weer het gevolg van falend woningbeleid van de overheid.quote:Op maandag 1 oktober 2007 10:02 schreef HarryP het volgende:
Het zijn voornamelijk de prijzen van de woningen die zorgen voor een beperkte draagkracht van mensen.
Inderdaad. Het niet vrij geven van de huurprijzen (wat de PvdA heeft geblokkeerd) zorgt ervoor dat je niet aan een huur woning kan komen als starter. Hierdoor kan huren niet concurreren met kopen waardoor de vraag naar koopwoningen stijgt en daarmee ook de prijs..quote:Op maandag 1 oktober 2007 10:04 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
En die zijn weer het gevolg van falend woningbeleid van de overheid.
Deels, vergeet ook niet dat de hypotheekrente ook erg laag is geweest.quote:Op maandag 1 oktober 2007 10:02 schreef HarryP het volgende:
[..]
Het zijn voornamelijk de prijzen van de woningen die zorgen voor een beperkte draagkracht van mensen.
Ook een feit.quote:Op maandag 1 oktober 2007 10:53 schreef FJD het volgende:
Plus de HRA natuurlijk. Die zorgt ook voor een opwaartse druk van de koopprijzen
Ja, overheid knijpt het aanbod inderdaad. Nederland helemaal volbouwen, zodat er geen stukje groen meer overblijft, lijkt mij ook niet de goede oplossing.quote:Op maandag 1 oktober 2007 10:04 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
En die zijn weer het gevolg van falend woningbeleid van de overheid.
Dat van die convergentie daar past toch nog wel een speldje tussen. Want het is natuurlijk niet zo dat die vrouwen die tegenwoordig werken, hun geld verdienen zonder er iets voor te doen. Die produceren iets of die bieden diensten aan. En daar wordt dan ook een deel van al dat extra inkomen weer aan besteed, aan dingen die er vroeger niet waren. Ik geloof niet dat er ineens een hele run op groente en brood is ontstaan door de gestegen gezinsinkomens en dat daardoor ineens de prijzen zijn gestegen.quote:Op maandag 1 oktober 2007 10:53 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Deels, vergeet ook niet dat de hypotheekrente ook erg laag is geweest.
Maar wat ik zei over de convergentie van die prijzen naar gezinsinkomen is volgens mij geen spelt tussen te krijgen.
En oja, die euro heeft de koopkracht ook duidelijk verlaagd.
Onzin natuurlijk. Bij afschaffing HRA vind alleen een heel tijdelijke daling van de huizenprijzen plaats en daarna stijgt het weer als een gek. De prijs wordt bepaalt door de schaarste, de HRA heeft daar niet of nauwelijks mee te maken.quote:Op maandag 1 oktober 2007 10:53 schreef FJD het volgende:
Plus de HRA natuurlijk. Die zorgt ook voor een opwaartse druk van de koopprijzen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |