quote:
Kozakken Boys - Ajax: de dag van Rick Kolff
Werkendammer Rick Kolff speelt al heel zijn leven voor Kozakken Boys en stond gisteravond tegen Ajax in de basis. Deze krant volgde Kolff vanaf het moment dat hij uit bed stapte tot het moment dat hij van het veld liep.
JAN VOLWERK
WERKENDAM
07.20 uur: Haastig trekt Rick Kolff nog even zijn dekbed goed. ,,Ik ben nog niet zo lang uit bed. Ik ben ook geen ochtendmens. Ja, ik heb prima geslapen. Natuurlijk ben ik met Ajax bezig. Al weken leef ik naar die wedstrijd toe, maar ik lig daar niet wakker van. Ik verwacht dat ik tegen Urby Emanuelson speelt. Ik hoop dat ik na afloop met zijn shirt van het veld afloop. Nee, ik heb nog niet ontbeten. Ik begin altijd met een kop thee. Ik pik straks voordat ik naar mijn werk ga mijn boterhammen op bij mijn moeder. Ik woon op mezelf, maar mijn moeder legt me gelukkig nog steeds in de watten.
Vorig jaar, toen Kozakken Boys in de tweede ronde van het KNVB-bekertoernooi thuis tegen PSV speelde, was Kolff er niet bij. ,,Ik was geblesseerd. Ontzettend balen natuurlijk. Daarom ben ik zo blij dat we weer een grote club hebben geloot en dat ik dus een tweede kans krijg. Ajax, mijn favoriete club ook, is nog mooier dan PSV.
Rick Kolff, die al heel zijn voetballeven voor Kozakken Boys uitkomt, moet vandaag gewoon werken. ,,Ik werk bij Greenfish. Wij verpakken porties vis voor C1000. Ik ben verantwoordelijk voor de logistiek, veiligheid en kwaliteit. Ik heb vanmiddag vrij gekregen en mag het vanmorgen rustig aan doen. Ik wil vanmiddag nog een paar uur studeren. Ik volg ook nog een hbo-dagopleiding logistiek.
7.55 uur: Rick Kolff rijdt even langs zijn ouderlijk huis om een pakje met boterhammen op te pikken. Zijn broer Sebastiaan, die vorig seizoen nog actief was voor de beloften van FC Utrecht, komt net uit bed rollen. ,,Of ik nog tips heb voor mijn broertje? Niet nodig, denk ik. Ik heb overigens met Utrecht nooit van Ajax verloren,’’ aldus Sebastiaan Kolff, die voor zijn nieuwe club FC Lienden door een blessure nog niet veel heeft gespeeld. ,,Nerveus, Rick? informeert mama Kolff, die dinsdag vijftig jaar is geworden. ,,Nog niet. Misschien vlak voor de wedstrijd even,’’ antwoordt zoon Rick. Voor een kus bij het afscheid is Rick Kolff te verlegen.
8.05 uur: Rick Kolff arriveert bij Greenfish en spreekt met zijn chef de dag door. Kolff: ,,Ik moet vandaag alleen wat administratief werk doen. Ondertussen maakt hij een leverancier duidelijk waar hij zijn verse vis moet lossen. Binnen, in een zeer koele ruimte, is een groot aantal vrouwen al druk bezig met het verpakken en etiketteren van diverse soorten vers aangevoerde vis. ,,Als er iets mis is met de kwaliteit, word ik erbij geroepen.
12.00 uur: Kolff duikt even de studieboeken in, maar wordt regelmatig onderbroken door sms’jes en telefoontjes van vrienden die hem succes willen wensen. Zijn vader komt ook nog even langs om kaarten te halen. Rick: ,,Nee, wij hebben geen kaarten gekregen om weg te geven. Ik heb gewoon een aantal kaarten gekocht.’’
17.00 uur: Rick Kolff arriveert met een schaal haring, die hij nog van zijn baas heeft meegekregen, als één van de eerste spelers op het complex. Zelfs trainer Ad van Seeters is er nog niet. ,,Ik ben net even in de Ajax-kleedkamer geweest. Het shirt van Emanuelson hangt er bij.’’
18.00 uur: Terwijl Ajax is neergestreken in een restaurant in Sleeuwijk eten Kolff en zijn ploegmaten kippensoep en broodjes in de kleedkamer. Van Seeters heeft de opstelling en de uitgestippelde tactiek opgetekend op drie grote vellen papier en opgehangen. ,,Ik sta in de basis, maar dat wist ik eigenlijk al.’’
18.30 uur: Van Seeters houdt een twintig minuten durende peptalk. ,,Toon wel respect, maar geen ontzag voor Ajax. Ik wil felle en scherpe duels zien en vooral niet afgaan. Compact spelen, maar bij balbezit met durf. Met flair. Niet overdreven, geen dubbele scharen en hakjes. Sober spelen. Zuinig ook,’’ is zijn heldere boodschap. Kolff: ,,Ik heb geen idee welke lijnen ik allemaal moet dichtlopen, maar ik ga me kapot werken en genieten.’’ Kolff loopt nog even naar buiten om met wat bekenden te praten. De zenuwen beginnen toch een beetje te komen. ,,Het kriebelt. Echt nerveus ben ik niet. Ik heb alleen maar erg veel zin.’’
19.40 uur: Kozakken Boys staat als eerste op het veld en begint aan de warming-up vlak bij de fanatieke aanhang achter het doel. ’De zingende slager van Werkendam’ krijgt het publiek op de banken.
22.30 uur: Kolff speelt inderdaad tegen Emanuelson, maar rent na afloop tot in de catacomben achter de Spanjaard Albert Luque aan. En met succes. ,,Dit shirt komt boven mijn bed.’’