abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 september 2007 @ 09:39:38 #51
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_53507721
quote:
Op donderdag 27 september 2007 09:34 schreef Semisane het volgende:
Uuuh auto A rijd toch gewoon al op de voorrangs weg? Het feit dat deze afsloeg heeft geen enkele betrekking meer op de situatie. Auto B staat voor haaientanden en behoorde dus voorrang te geven.

Althans...als ik zo de tekeningen zie.


Had auto B in beweging geweest, voordat A afsloeg, dan had B voorrang, maar ja..A zat al op de voorrangsweg, dus dat ging niet meer op...lijkt me.
Hier geld: rechtdoor over dezelfde weg gaat voor OF de kortste bocht heeft voorrang.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 27 september 2007 @ 09:40:08 #52
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_53507731
quote:
Op donderdag 27 september 2007 09:37 schreef rival het volgende:

[..]

dus als wij ergens rijden waar JIJ voorrang hebt, dan mag ik dat nemen als ik maar eerder in beweging ben?
Niet zo zeer, maar het gaat er toch al om dat A op de voorrangs weg rijd? Verder niet hoe de situatie ooit was toen A nog op de andere weg reed? Maar zoals ik al zei, misschien zie ik het tekeningetje wel verkeerd.

Ik weet verder ook niet hoe de situatie in het echt is.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_53507733
quote:
Op donderdag 27 september 2007 09:38 schreef Semisane het volgende:

[..]

Dat is toch echt een andere situatie lijkt me, vooral omdat A toch al voorang moest geven voor de 3 andere auto's.

Maar goed het kan dat ik het tekeningetje niet goed interpreteer, maar zoals ik het nu zie zit B toch echt fout.
maar A staat dan wel op de voorrangsweg op het moment dat B wilt gaan rijden. die situatie is hetzelfde als wat jullie zeggen!

en daaruit kan je opmaken dat het niks uitmaakt dat A eerder in beweging is
  donderdag 27 september 2007 @ 09:41:40 #54
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_53507768
quote:
Op donderdag 27 september 2007 09:39 schreef sanger het volgende:

[..]

Hier geld: rechtdoor over dezelfde weg gaat voor OF de kortste bocht heeft voorrang.
Tja....dat is idd waar, ik interpreteer de tekening denk ik gewoon verkeerd...
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_53507779
Het feit dat de meningen hier al niet overeenstemmen doet me 't ergste vrezen voor de verzekeringafwikkeling.
  donderdag 27 september 2007 @ 09:43:16 #56
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_53507802
quote:
Op donderdag 27 september 2007 09:42 schreef sig000 het volgende:

Het feit dat de meningen hier al niet overeenstemmen doet me 't ergste vrezen voor de verzekeringafwikkeling.
Och...die doen toch altijd moeilijk of de situatie nou overduidelijk is of niet.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_53509094
quote:
Op donderdag 27 september 2007 09:43 schreef Semisane het volgende:

[..]

Och...die doen toch altijd moeilijk of de situatie nou overduidelijk is of niet.
Ja die gaan elk lettertje in de wet uitpluizen.
  Vis een optie? donderdag 27 september 2007 @ 10:38:36 #58
70532 loveli
N
pi_53509111
quote:
Op donderdag 27 september 2007 09:40 schreef Semisane het volgende:
Niet zo zeer, maar het gaat er toch al om dat A op de voorrangs weg rijd?
De auto komt niet van de voorrangsweg en heeft daarom geen voorrang op B. Hij bevindt zich al op een baan van de voorrangsweg, maar dat verandert er niets aan dat B voorrang heeft. De haaietanden waar A vandaan kwam en het feit dat A linkaf slaat, betekenen dat hij al het verkeer voorrang moet geven, inclusief B.
crap in = crap out
  donderdag 27 september 2007 @ 10:42:30 #59
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_53509195
quote:
Op donderdag 27 september 2007 10:38 schreef loveli het volgende:

[..]

De auto komt niet van de voorrangsweg en heeft daarom geen voorrang op B. Hij bevindt zich al op een baan van de voorrangsweg, maar dat verandert er niets aan dat B voorrang heeft. De haaietanden waar A vandaan kwam en het feit dat A linkaf slaat, betekenen dat hij al het verkeer voorrang moet geven, inclusief B.
Hmmz ja...ik doe het niet graag, maar ik moet toegeven dat ik ongelijk had.

A is spreekwoordelijk de lul geweest, had B niet aangegeven dat tie de oorzaak was.

geniet er van, want meestal moeten er toch echt slachtoffers vallen voordat ik mijn ongelijk toegeef.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_53509971
quote:
Op donderdag 27 september 2007 10:42 schreef Semisane het volgende:

[..]

Hmmz ja...ik doe het niet graag, maar ik moet toegeven dat ik ongelijk had.
dat kan de beste overkomen
pi_53510411
quote:
Op woensdag 26 september 2007 22:25 schreef FitzChevalric_Ziener het volgende:
Auto A, tegemoetkomend verkeer op dezelfde weg heeft voorrang
Wat hij zegt.
Het is een veel voorkomende misvatting dat auto A al op de voorrangsweg zat en daarom voorrang heeft dat is vorrig jaar nog eens duidelijk in het nieuws geweest.

Aanzienlijke schade = verzekering dus daar heb je verder niet veel last meer van. Wel een iets hogere premie de aankomende jaren.
pi_53512296
quote:
Op donderdag 27 september 2007 07:10 schreef Essebes het volgende:

[..]

**ik schrik trouwens van de verschrikkelijke hoop verkeerde antwoorden in dit topic**
.

je bent niet de enige

ik had mijn verhaal duidelijk genoeg uitgelegd, gaan er meerdere er overheen lezen

B is fout mensen, simpel....

Hoe heb ik mijn rijbewijs gehaald dan
I pwn u!
pi_53512407
quote:
Op donderdag 27 september 2007 12:35 schreef weasel85 het volgende:

[..]

.

je bent niet de enige

ik had mijn verhaal duidelijk genoeg uitgelegd, gaan er meerdere er overheen lezen

B is fout mensen, simpel....

Hoe heb ik mijn rijbewijs gehaald dan
je hebt het fout mongool

a en b rijden op dezelfde weg! a gaat links af, dus moet hij B voorlaten. het feit dat A eerder rijd dan B maakt daarbij geen enkel verschil
pi_53512836
quote:
Op donderdag 27 september 2007 12:38 schreef rival het volgende:

[..]

je hebt het fout mongool

a en b rijden op dezelfde weg! a gaat links af, dus moet hij B voorlaten. het feit dat A eerder rijd dan B maakt daarbij geen enkel verschil
In principe zou A voorrang moeten verlenen aan B, omdat A afslaand verkeer is. Wanneer de aanrijding dus gebeurd zou zijn als zowel A en B allebei al in beweging waren, dan was A simpelweg fout geweest. (in dat geval had A waarschijnlijk dan ook B in de flank geraakt)

Maar....

In dit geval (volgens de TS) zou B pas gas hebben gegeven op het moment dat A voor hem langs reed. In dat geval gaat het dus om het feit dat B geen voorrang mag nemen.

Bij de schuldvraag komt hier dus kijken of B pas is gaan rijden op het moment dat A al voor hem langs reed. In dat geval kan je er vanuit gaan dat B hier de hoofdschuldige zal zijn. Heb btw geen flauw idee hou dat zich verzekeringstechnisch gaat uiten in een schade-uitkering, daar heb je de verzekering voor.
pi_53513026
quote:
Op donderdag 27 september 2007 12:52 schreef Accordtje het volgende:

[..]
In dit geval (volgens de TS) zou B pas gas hebben gegeven op het moment dat A voor hem langs reed. In dat geval gaat het dus om het feit dat B geen voorrang mag nemen.

Bij de schuldvraag komt hier dus kijken of B pas is gaan rijden op het moment dat A al voor hem langs reed. In dat geval kan je er vanuit gaan dat B hier de hoofdschuldige zal zijn. Heb btw geen flauw idee hou dat zich verzekeringstechnisch gaat uiten in een schade-uitkering, daar heb je de verzekering voor.


Daarom is B fout
I pwn u!
  donderdag 27 september 2007 @ 13:00:34 #66
20346 elgringo
Valt uit vliegtuigen
pi_53513086
quote:
Op donderdag 27 september 2007 12:35 schreef weasel85 het volgende:

[..]

.

je bent niet de enige

ik had mijn verhaal duidelijk genoeg uitgelegd, gaan er meerdere er overheen lezen

B is fout mensen, simpel....

Hoe heb ik mijn rijbewijs gehaald dan
ow; A heeft OOK haaietanden: Rechtdoorgaan verkeerd op dezelfde weg gaat voor. Ook als het een voetganger is.

Als B rechtdoor gaat en A linksaf, heeft B voorrang (of hij het krijgt is een tweede) en gezien hij nog achter de haaietanden staat te wachten kan a het idee gekregen hebben dat b voorrang verleende. per wet heeft B voorrang.
Dit geldt als B rechtdoor of rechtsaf wilde.

Als B linksaf wilde, heeft B voorrang zoaln hij rechtoor rijd (lees midden van de voorrangsweg), als A en B op he midden van de voorrangsweg staan kunnen beide hun bocht vervolgen naar links (voor hun dan).

Erger nog als B een voetganger was, was A nog fout geweest.

Enige wazige is dat A dacht voorrang te krijgen van B, fout gedacht, geen bonuspunten

[ Bericht 8% gewijzigd door elgringo op 27-09-2007 13:06:46 ]
If broken it is, fix it you should.... (en niet eerder ;) )
pi_53513301
quote:
Op donderdag 27 september 2007 13:00 schreef elgringo het volgende:

[..]

Als B rechtdoor gaat en A linksaf, heeft B voorrang (of hij het krijgt is een tweede) en gezien hij nog achter de haaietanden staat te wachten kan a het idee gekregen hebben dat b voorrang verleende. per wet heeft B voorrang.
Dit geldt als B rechtdoor of rechtsaf wilde.

Als B linksaf wilde, heeft B voorrang zoaln hij rechtoor rijd (lees midden van de voorrangsweg), als A en B op he midden van de voorrangsweg staan kunnen beide hun bocht vervolgen naar links (voor hun dan).

Erger nog als B een voetganger was, was A nog fout geweest.

Enige wazige is dat A dacht voorrang te krijgen van B, fout gedacht, geen bonuspunten

ff ter aanvulling. Als A B zag aankomen had hij geweten dat hij nooit de bocht had kunnen halen voor B. dus had hij moeten wachten en niet er vanuitgaan dat hij voorrang kreeg.
Als het onderste tekeningetje klopt en B dus A zo in de flank rijdt dan is B op dat moment fout. Uitleg staat hier 2 posts boven...
  donderdag 27 september 2007 @ 13:08:45 #68
20346 elgringo
Valt uit vliegtuigen
pi_53513375
quote:
Op donderdag 27 september 2007 13:06 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Als het onderste tekeningetje klopt en B dus A zo in de flank rijdt dan is B op dat moment fout. Uitleg staat hier 2 posts boven...
Uiteindelijk wel, maar dat wil niet zeggen dat A nooit die bocht had mogen maken. Als a inziet dat hij het niet haalt mag hij geen voorrang nemen, want dat heeft hij gedaan (daar zijn we toch over eens?)

B had natuurlijk moeten stoppen omdat hij wist een ongeluk te gaan veroorzaken, maar A had daar nooit mogen rijden.
If broken it is, fix it you should.... (en niet eerder ;) )
pi_53515274
quote:
Op donderdag 27 september 2007 13:08 schreef elgringo het volgende:

[..]

Uiteindelijk wel, maar dat wil niet zeggen dat A nooit die bocht had mogen maken. Als a inziet dat hij het niet haalt mag hij geen voorrang nemen, want dat heeft hij gedaan (daar zijn we toch over eens?)

B had natuurlijk moeten stoppen omdat hij wist een ongeluk te gaan veroorzaken, maar A had daar nooit mogen rijden.
Wat je hierboven zegt klopt, alleen is het voor de schuldvraag van deze aanrijding niet relevant of A dat al dan niet had mogen doen.

Zelfde als: ik rijd op de snelweg op de linkerbaan met 160, vervolgens komt er een auto naar de linkerbaan met 100 en ik rijd vol in de achterkant van die auto. Dan is het niet relevant dat ik op dat moment de wet overtreed door 160 te rijden, maar het is relevant dat de andere auto naar links komt terwijl dit gezien de situatie (dat ik 160 rijd) niet kan. Schuld ligt in dat geval ook bij degene die naar links komt...
pi_53515429
quote:
Op donderdag 27 september 2007 13:08 schreef elgringo het volgende:

[..]

Uiteindelijk wel, maar dat wil niet zeggen dat A nooit die bocht had mogen maken. Als a inziet dat hij het niet haalt mag hij geen voorrang nemen, want dat heeft hij gedaan (daar zijn we toch over eens?)

B had natuurlijk moeten stoppen omdat hij wist een ongeluk te gaan veroorzaken, maar A had daar nooit mogen rijden.
Juist, A kunnen ze een boete geven voor het negeren van het voorrangsreglement, maar B zal sowieso opdraaien voor de kosten. Als iemand voor mijn garagepoort parkeert mag ik mijn auto daar ook niet vol in rammen met de mededeling dat hij er nooit had mogen staan. Zéker als B dan nog eens op dat papier schrijft dat hij voorrang aan het verlenen was maar een besturingsfout gemaakt heeft (te vroeg gas geven) is het al helemaal simpel; B betaalt aan A.

Verder zou het er nog vanaf hangen waar op de baan auto A reed. Als hij door dat er daar een pleintje ligt al mooi op het vak van de grote baan reed (dus niet bezig met zijn bocht nog uit te werken) dan is er niet eens sprake waar A vandaan kwam; A reed op dat moment namelijk mooi op de grote baan, en B moet de persoon die van de grote baan komt voorrang verlenen, maar dan hangt het ervan af waar A staat op moment van de aanrijden; op dat vak of nog bezig met afdraaien.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_53515915
B zal nu als schuldige worden gezien vanwege zijn verklaring!


echter als deze situatie zich ooit nog eens voordoet, dan is A gewoon fout!

wij weten hier het verhaal, dat B pas ging rijden toen A er al voor zat. echter.. normaal weet je het verhaal niet en spreken 2 mensen elkaar tegen. in dat geval kijken ze naar de regels en is A gewoon fout... hoe je het ook went of keert
pi_53516093
quote:
Op donderdag 27 september 2007 07:10 schreef Essebes het volgende:

[..]

dit is het goede antwoord. De startsituatie (beiden aanrijdend op de voorrangsweg af), is gelijk. Beiden komen hier haaientanden tegen.
Echter auto A is inmiddels al een voorrangsweg opgedraaid, terwijl B dat nog niet heeft gedaan. Daarom heeft auto A voorrang op auto B.

De enige factor die de schuld van B (hoogstens) zou kunnen minderen is de vraag of auto A wel zijn richtingaanwijzer heeft gebruikt. Maar de schuld ligt bij auto B.

**ik schrik trouwens van de verschrikkelijke hoop verkeerde antwoorden in dit topic**
serieus? Dat van jou is namelijk ook falikant fout hoor.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_53516200
quote:
Op donderdag 27 september 2007 11:27 schreef HarryP het volgende:

[..]

Wat hij zegt.
Het is een veel voorkomende misvatting dat auto A al op de voorrangsweg zat en daarom voorrang heeft dat is vorrig jaar nog eens duidelijk in het nieuws geweest.

Aanzienlijke schade = verzekering dus daar heb je verder niet veel last meer van. Wel een iets hogere premie de aankomende jaren.
Exact. In geval van haaientanden moet ex artikel 80 RVV voorrang worden verleend op de kruisende weg. In het voorbeeld is A echter geen verkeer op de kruisende weg, maar komt hij B op dezelfde weg tegemoet. Dat de wielen van de auto van voertuig A zich op het asfalt van de kruisende weg bevinden op het moment van de aanrijding, doet er niet toe. Om als ´verkeer op de kruisende weg´ te gelden te hebben, zul je er enige afstand op moeten hebben afgelegd en dat heeft A niet gedaan. A gaat dat wel doen (hij draait door linksaf te slaan immers die weg op) maar wat A in de nabije toekomst gaat doen, is niet bepalend voor de voorrangsverhouding.

Artikel 80 RVV roept in dit geval dus geen voorrangsverplichting van B jegens A in het leven. Wat resteert is de regel van artikel 18 RVV welke bepaalt dat A als afslaand verkeer de rechtdoorgaande B voor moet laten gaan.

A zit dus fout.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_53516216
B had voorrang, A is dus fout, behalve als B een Fiat Multipla is, die zijn namelijk altijd fout!
Rescuer of the distressed damsel
pi_53516348
quote:
Op donderdag 27 september 2007 14:44 schreef Argento het volgende:

[..]

Exact. In geval van haaientanden moet ex artikel 80 RVV voorrang worden verleend op de kruisende weg. In het voorbeeld is A echter geen verkeer op de kruisende weg, maar komt hij B op dezelfde weg tegemoet.
Hangt er vanaf hoe lang het pleintje is dat getekend is, als dat zo'n pleintje is van 15m lang kan A al lang normaal op de weg gereden hebben & zit hij wél op de voorrangsweg.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  donderdag 27 september 2007 @ 14:49:15 #76
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_53516360
quote:
Op woensdag 26 september 2007 22:14 schreef LennyKravitz het volgende:
De bestuurder van auto B geeft dat ook toe en heeft op schadeformulier ingevuld "verleende voorrang, maar heb waarschijnlijk te snel gas gegeven".

Wie is nu de schuldige?
B neemt met zo'n verklaring alle schuld op me lijkt me. B geeft aan dat hij A duidelijk maakte dat A voorrang geeft, dat B daarna dan toch rijdt, maakt hem schuldig, lijkt me.
So we just called him Fred
pi_53516475
quote:
Op donderdag 27 september 2007 14:48 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Hangt er vanaf hoe lang het pleintje is dat getekend is, als dat zo'n pleintje is van 15m lang kan A al lang normaal op de weg gereden hebben & zit hij wél op de voorrangsweg.
je hebt de tekening gezien in de OP.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_53516516
quote:
Op donderdag 27 september 2007 14:49 schreef FredvZ het volgende:

[..]

B neemt met zo'n verklaring alle schuld op me lijkt me. B geeft aan dat hij A duidelijk maakte dat A voorrang geeft, dat B daarna dan toch rijdt, maakt hem schuldig, lijkt me.
dan is het ook nog de vraag of A er (ondanks zijn voorrangsverplichting) op mocht vertrouwen dat B hem de voorrang verleende. Daarvoor is toch noodzakelijk dat B middels een handgebaar aan A kenbaar maakt dat hij voor mag gaan. Dat mag A stellen en bewijzen.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_53516586
quote:
Op donderdag 27 september 2007 14:53 schreef Argento het volgende:

[..]

dan is het ook nog de vraag of A er (ondanks zijn voorrangsverplichting) op mocht vertrouwen dat B hem de voorrang verleende. Daarvoor is toch noodzakelijk dat B middels een handgebaar aan A kenbaar maakt dat hij voor mag gaan. Dat mag A stellen en bewijzen.
totaal niet, B heeft het al toegegeven in fout te zijn. Dat A erop mocht vertrouwen of niet doet helemaal niets ter zake, ook al maak je een gigantische fout tov het verkeersreglement, voor de verzekering kan je nog steeds in je recht verklaard worden. Als 1 van beide partijen schuld bekend heeft wordt daar door de verzekering zelfs niet eens moeilijk over gedaan.

Op het foto'tje zou ik gokken op een breedte van 5m, maar het kan evengoed totaal verkeerd getekend zijn qua schaal, het lijkt me niet dat je bij paint er met je meetlat naast zit.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_53516798
Als B op de verzekeringspapieren heeft toegegeven dat hij voorrang verleende aan A, zal de verzekering waarschijnlijk B als de schuldige aanwijzen.
Wat verkeersregels betreft (dus afgezien van het wel of niet verlenen van voorrang) had auto B voorrang. Doorgaand verkeer heeft voorrang op afslaand verkeer en de korte bocht heeft voorrang op de lange bocht. Als beide auto's linksaf gaan, is het gebruikelijk dat ze voor elkaar langs draaien (dat is praktisch altijd mogelijk, ik neem aan dat de tekening niet helemaal op schaal is).

Maar omdat B op de verzekeringspapieren heeft aangegeven dat hij sterk de indruk wekte dat hij voorrang verleende aan A (en dus eigenlijk schuld bekent), denk ik dat dat de doorslag geeft en dat de voorrangsregels in dit geval van ondergeschikt belang zijn.

En sowieso, je moet altijd proberen om een ongeluk te voorkomen. Dit betekent onder andere dat je nooit voorrang mag nemen, omdat je volgens de voorrangsregels voorang hebt. Je mag pas voorrang nemen als je dat van het andere verkeer krijgt. B verleende voorrang, dus A reed door. Dan mag B dus niet zomaar gas geven als A zich al aan de andere kant van de kruising bevindt.

[ Bericht 9% gewijzigd door Jordy-B op 27-09-2007 15:16:29 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_53516827
quote:
Op donderdag 27 september 2007 14:55 schreef Athmozz het volgende:

[..]

totaal niet, B heeft het al toegegeven in fout te zijn.
Doet er niet toe. B kan van mening zijn dat hij fout is, maar dat is niet bepalend voor de aansprakelijkheid. Het gaat immers om de onrechtmatige daad, een gesloten wettelijk systeem, zodat B pas fout is als hij ook volgens de daarvoor geldende regels een fout heeft gemaakt, niet als hij vindt dat hij een fout heeft gemaakt. Met andere woorden, aansprakelijkheid is in dit geval afhankelijk van de wet, niet van wat partijen daar zelf over afspreken (tenzij ze natuurlijk zon schade onderhands afwikkelen, maar dan nog zou de door A te verkrijgen vergoeding niet steunen op de wettelijke aansprakelijkheid van B).
quote:
Dat A erop mocht vertrouwen of niet doet helemaal niets ter zake, ook al maak je een gigantische fout tov het verkeersreglement, voor de verzekering kan je nog steeds in je recht verklaard worden. Als 1 van beide partijen schuld bekend heeft wordt daar door de verzekering zelfs niet eens moeilijk over gedaan.
Niet alleen doet het (gerechtvaardigd) wel degelijk terzake, het is zelfs fundamenteel. Verkeersdeelnemers dienen hun gedrag aan te passen aan de geldende regels maar ook aan de gedragingen van andere verkeersdeelnemers. Er vanuitgaande dat A voorrangsplichtig is, mocht A er niet zondermeer vanuit gaan dat B hem toch voor zou laten gaan. Daar mag A pas vanuit gaan als B dat uitdrukkelijk (handgebaar) kenbaar heeft gemaakt. Dat B achteraf in de onjuiste veronderstelling verkeert dat hij (en niet A) voorrang had moeten verlenen, doet daar natuurlijk niets aan af.

Overigens zijn verzekeraar zelfstandig bevoegd de schuldvraag te beoordelen. Als hun verzekerde schuld bekent, zal de verzekeraar onderzoeken of die bekentenis terecht is. Zo niet, dan laten zij die bekentenis terecht buiten beschouwing. Een dergelijke bekentenis is derhalve de facto totaal inhoudsloos voor de aansprakelijkheidsvraag. Het is in ieder geval niet bepalend voor de beantwoording van die vraag.
quote:
Op het foto'tje zou ik gokken op een breedte van 5m, maar het kan evengoed totaal verkeerd getekend zijn qua schaal, het lijkt me niet dat je bij paint er met je meetlat naast zit.
Ik ga niet uit van kadastrale nauwkeurigheid, maar er is geen reden om aan te nemen dat de kruising zo breed is dat niet kan worden gesproken van dezelfde weg.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  Vis een optie? donderdag 27 september 2007 @ 15:07:21 #82
70532 loveli
N
pi_53516923
Leuke discussie. Ik hoop dat het topic nog niet vol is als we de uitslag krijgen.

Ik ben voor B!!
crap in = crap out
pi_53517084
quote:
Op donderdag 27 september 2007 15:04 schreef Argento het volgende:

[..]

Doet er niet toe. B kan van mening zijn dat hij fout is, maar dat is niet bepalend voor de aansprakelijkheid. Het gaat immers om de onrechtmatige daad, een gesloten wettelijk systeem, zodat B pas fout is als hij ook volgens de daarvoor geldende regels een fout heeft gemaakt, niet als hij vindt dat hij een fout heeft gemaakt. Met andere woorden, aansprakelijkheid is in dit geval afhankelijk van de wet, niet van wat partijen daar zelf over afspreken (tenzij ze natuurlijk zon schade onderhands afwikkelen, maar dan nog zou de door A te verkrijgen vergoeding niet steunen op de wettelijke aansprakelijkheid van B).
Er kan aan de hand van de schade (de plaats waar auto B auto A geraakt heeft) en een tekening (van de plaats van beide auto's tijdens het ongeluk) wel vastgesteld worden dat B pas de kruising opreed toen A al aan de overkant was. Dat ondersteunt de uitleg dat B de indruk wekte dat hij A voorrang verleende.

Het is onwaarschijnlijk dat A in de flank geraakt zou worden door B als A zomaar voorrang nam. A was al aan de overkant van de kruising toen hij door B geraakt werd. In dat geval had B moeten remmen (B had moeten proberen om een ongeluk te voorkomen), ook al had hij voorrang volgens de voorrangsregels.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_53517103
quote:
Op donderdag 27 september 2007 15:04 schreef Argento het volgende:
Overigens zijn verzekeraar zelfstandig bevoegd de schuldvraag te beoordelen. Als hun verzekerde schuld bekent, zal de verzekeraar onderzoeken of die bekentenis terecht is. Zo niet, dan laten zij die bekentenis terecht buiten beschouwing. Een dergelijke bekentenis is derhalve de facto totaal inhoudsloos voor de aansprakelijkheidsvraag. Het is in ieder geval niet bepalend voor de beantwoording van die vraag.
Klopt, en ze doen zoveel moeite als ze willen. Heb je een luie verzekeringsagent, dan gaat die gewoon lezen dat zijn klant half verklaard in fout te zijn & dan is voor hem de kous al af, heb je iemand die er zijn werk van maakt dan heb je idd nog een kans. Mijn nonkel heeft me na het ongeluk ook de keuze gelaten tussen het snel afhandelen (en in fout laten gaan), of er wat werk van te maken & te proberen om er een gedeelde verantwoordelijkheid uit te krijgen (wat in principe niet eens het geval was, ik was dwars op de baan komen te staan waarna tegen een tegenligger geschoven ben), en dat is hem ook nog gelukt. Ze kunnen er dus vaak meer uithalen, maar standaard gaan ze in dergelijke gevallen er licht over, aangezien ik weet dat er voor de afhandeling daarvan verschillende partijen aangeklaagd zijn (tot zelfs de stad waar het gebeurd is toe wegens nalatigheid in wegenonderhoud). Zoveel moeite gaan ze echt niet doen voor een gewoon schadegevalletje waarbij de klant het al toegeeft in fout te zijn.

In principe heb je gelijk, in de praktijk gaan ze daar snel over & zullen ze het laten rusten & B in fout verklaren.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_53517229
De tekening is trouwens erg slecht en suggestief getekend, waarom veel mensen dus de mist ingaan. Dit is gewoon een enkele kruising waarbij B tegemoetkomend verkeer is. Dat er een middenberm is maakt niet uit. Auto A is aan het linksafslaan en rijdt dus niet op de voorrangsweg. Daar komt hij pas terecht zodra hij klaar is met zijn actie. Ik denk gewoon dat de TS eigenlijk overtuigt is van zijn onschuld en hier bevestiging wilt zoeken. PS...schedeformulier is een informatiebron en nooit een getuigenverklaring. Daarom kan auto B schuld claimen wat hij wilt, de verzekering zoekt het gewoon uit.
BEAUTY, truth, and rarity,
Grace in all simplicity,
Here enclosed in cinders lie.
pi_53517354
quote:
Op donderdag 27 september 2007 15:13 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Er kan aan de hand van de schade (de plaats waar auto B auto A geraakt heeft) en een tekening (van de plaats van beide auto's tijdens het ongeluk) wel vastgesteld worden dat B pas de kruising opreed toen A al aan de overkant was. Dat ondersteunt de uitleg dat B de indruk wekte dat hij A voorrang verleende.
Dat zou hooguit de stelling ondersteunen dat B de kruising opreed terwijl deze niet vrij was. In principe mag ook voorrangsgerechtigd verkeer pas de kruising oprijden als dat ook veilig is. Dat moet natuurlijk wel terughoudend getoetst worden, want dan zou je voorrangsgerechtigd verkeer per definitie kunnen verwijten dat hij de kruising op rijdt terwijl de voorrangsplichtige partij daar al rijdt (zou dat anders zijn, dan zou de aanrijding in het geheel niet plaatsvinden) terwijl de kern van de oorzaak toch gelegen blijft in het voorrangsverzuim van de voorrangsplichtige partij (in dit geval A).

Al met al zou een schulddeling verdedigbaar zijn, maar uitgangspunt blijft de voorrangsfout van A.
quote:
In dat geval had B moeten remmen (B had moeten proberen om een ongeluk te voorkomen), ook al had hij voorrang volgens de voorrangsregels.
Correct, maar dat laat dus onverlet dat A voorrang had moeten verlenen en dan treft beide partijen een verwijt.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_53517464
quote:
Op donderdag 27 september 2007 15:17 schreef FitzChevalric_Ziener het volgende:
PS...schedeformulier is een informatiebron en nooit een getuigenverklaring.
Kan best een getuigenverklaring zijn. Een schadeformulier wordt geacht door de bestuurder van het voertuig te worden ingevuld en ondertekend, maar de bestuurder hoeft niet altijd de eigenaar van de auto te zijn. In de procedure is de eigenaar de schadelijdende partij en kan de bestuurder als getuige optreden. In zoverre is diens verklaring op het schadeformulier een getuigeverklaring. De getuigeverklaring kent immers geen vormvoorschriften en kan dus best in de vorm van een schadeformulier worden afgelegd.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_53517612
quote:
Op donderdag 27 september 2007 15:21 schreef Argento het volgende:

[..]

Dat zou hooguit de stelling ondersteunen dat B de kruising opreed terwijl deze niet vrij was. In principe mag ook voorrangsgerechtigd verkeer pas de kruising oprijden als dat ook veilig is. Dat moet natuurlijk wel terughoudend getoetst worden, want dan zou je voorrangsgerechtigd verkeer per definitie kunnen verwijten dat hij de kruising op rijdt terwijl de voorrangsplichtige partij daar al rijdt (zou dat anders zijn, dan zou de aanrijding in het geheel niet plaatsvinden) terwijl de kern van de oorzaak toch gelegen blijft in het voorrangsverzuim van de voorrangsplichtige partij (in dit geval A).

Al met al zou een schulddeling verdedigbaar zijn, maar uitgangspunt blijft de voorrangsfout van A.
[..]

Correct, maar dat laat dus onverlet dat A voorrang had moeten verlenen en dan treft beide partijen een verwijt.
Welk verwijt zal de verzekering zwaarder laten meetellen? Dat A geen voorrang gaf aan B, of dat B een reeds bezette kruising opreed?
Als A in de flank geraakt is (zoals op de tekening), kan dat niets anders betekenen dan dat A al lang en breed op de kruising zat, en dat het echt een behoorlijk grove fout van B was om gas te geven en/of niet te remmen. Ik denk dat B alleen nog een klein kansje maakt als A geen richting had aangegeven, maar daar wordt verder niets over vermeldt.

Ik denk dat de schuld bij B komt te liggen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_53517686
quote:
Op donderdag 27 september 2007 15:21 schreef Argento het volgende:

Al met al zou een schulddeling verdedigbaar zijn, maar uitgangspunt blijft de voorrangsfout van A.
Nee, helemaal niet zelfs. Het uitgangspunt is dat B de kruising op rijdt terwijl A op dat moment al voor B langs rijdt. Ook of A al dan niet richting aangeeft is niet eens relevant, wat ik al eerder voorbij heb zien komen..

Zoals ik al eerder zei:
ik rijd op de snelweg op de linkerbaan met 160, vervolgens komt er een auto naar de linkerbaan met 100 en ik rijd vol in de achterkant van die auto. Dan is het niet relevant dat ik op dat moment de wet overtreed door 160 te rijden, maar het is relevant dat de andere auto naar links komt terwijl dit gezien de situatie (dat ik 160 rijd) niet kan. Schuld ligt in dat geval ook bij degene die naar links komt...
pi_53517786
quote:
Op donderdag 27 september 2007 15:30 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Welk verwijt zal de verzekering zwaarder laten meetellen? Dat A geen voorrang gaf aan B, of dat B een reeds bezette kruising opreed?
Als A in de flank geraakt is (zoals op de tekening), kan dat niets anders betekenen dan dat A al lang en breed op de kruising zat, en dat het echt een behoorlijk grove fout van B was om gas te geven en/of niet te remmen. Ik denk dat B alleen nog een klein kansje maakt als A geen richting had aangegeven, maar daar wordt verder niets over vermeldt.

Ik denk dat de schuld bij B komt te liggen.
De voorrangsregels zijn van fundamentele aard en een voorrangsfout is dan ook een fundamentele fout. De fout van B zal vermoedelijk in ieder geval niet zwaarder wegen dan de voorrangsfout van A.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_53517845
quote:
Op donderdag 27 september 2007 15:36 schreef Argento het volgende:

[..]

De voorrangsregels zijn van fundamentele aard en een voorrangsfout is dan ook een fundamentele fout. De fout van B zal vermoedelijk in ieder geval niet zwaarder wegen dan de voorrangsfout van A.
Als B aan het remmen was & er in reed wel ja, maar A zat voor B te rijden, en tòch geeft B op een verkeerd moment gas (heeft hij zelf verklaard) waardoor hij A in de zijkant aanrijdt. B versneldt dus, ipv dat hij probeert om het ongeluk te vermijden / minimaliseren door te remmen. Daarvoor kunnen ze B hard afrekenen.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_53517923
quote:
Op donderdag 27 september 2007 15:33 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Nee, helemaal niet zelfs. Het uitgangspunt is dat B de kruising op rijdt terwijl A op dat moment al voor B langs rijdt. Ook of A al dan niet richting aangeeft is niet eens relevant, wat ik al eerder voorbij heb zien komen..
Nee, uitgangspunt is de voorrangsverhouding. B is formeel voorrangsgerechtigd en in die hoedanigheid mag hij er tot op zekere hoogte zelfs op vertrouwen dat hij van A de voorrang verleend krijgt die hem toekomt. Dat betekent dat op A de zware verplichting rust die voorrang ook te verlenen. Doet hij dat niet, dan is A aansprakelijk. Dan resteert slechts de vraag of B eigen schuld in de zin van 6:101 BW treft en daarvan is alleen sprake indien vaststaat dat B redelijkerwijs meer had kunnen doen om de aanrijding te voorkomen. Maar uitgangspunt blijft de fout van A. Zoals gezegd lijkt het me niet dat de fout van B zwaarder zal wegen dan de fout van A. Eerder andersom.
quote:
Zoals ik al eerder zei:
ik rijd op de snelweg op de linkerbaan met 160, vervolgens komt er een auto naar de linkerbaan met 100 en ik rijd vol in de achterkant van die auto. Dan is het niet relevant dat ik op dat moment de wet overtreed door 160 te rijden, maar het is relevant dat de andere auto naar links komt terwijl dit gezien de situatie (dat ik 160 rijd) niet kan. Schuld ligt in dat geval ook bij degene die naar links komt...
Met dit voorbeeld onderstreep je mijn stelling. In jouw voorbeeld ligt het uitgangspunt ook bij de voorrangsfout van degene die van rijbaan wisselt zonder het rechtdoorgaande verkeer voorrang te verlenen. In dit topic ligt het uitgangspunt ook bij de voorrangsfout. Kortom, de voorrangsplichtige maakt de fout en dat is het uitgangspunt in iedere verkeerssituatie. Maar inderdaad, de vraag naar wie aansprakelijk is, is niet hetzelfde als de vraag wie voorrang moest verlenen. Daarom is het ook maar een uitgangspunt, geen doorslaggevende factor.

Overigens zou in jouw voorbeeld best een zeker gewicht kunnen worden gehangen aan de snelheidsovertreding in die zin dat een deel van de schade voor rekening van de voorrangsgerechtigde partij blijft, maar dat is een andere kwestie.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_53517993
quote:
Op donderdag 27 september 2007 15:39 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Als B aan het remmen was & er in reed wel ja, maar A zat voor B te rijden, en tòch geeft B op een verkeerd moment gas (heeft hij zelf verklaard) waardoor hij A in de zijkant aanrijdt. B versneldt dus, ipv dat hij probeert om het ongeluk te vermijden / minimaliseren door te remmen. Daarvoor kunnen ze B hard afrekenen.
Het enige wat je nu betoogt is dat B een verwijt treft. Maar, zoals ik al zei, dat laat onverlet dat A een voorrangsfout heeft gemaakt en de eventuele fout van B doet daar niets aan af. Dat wordt dus een schulddeling, maar dan nog hangt het af van de bewijslast van A of B een deel van zijn schade zelf zal moeten dragen.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_53518355
Over dat uitgangspunt heb ik in ieder geval m'n twijfels. Ben daar niet zeker over, maar feit blijft dat de aanrijding veroorzaakt wordt door het feit dat B de kruising op rijdt terwijl A voor hem langs rijdt, dus de aanrijding wordt in ieder geval veroorzaakt door B en niet doordat A geen voorrang verleend. Maar ik weet verder ook niet hoe dit verzekeringstechnisch wordt afgedaan, ik denk dat B de schuldige is, maar misschien dat A idd ook wel deels aansprakelijk wordt gesteld, hoewel ik denk van niet.
quote:
Op donderdag 27 september 2007 15:41 schreef Argento het volgende:

Overigens zou in jouw voorbeeld best een zeker gewicht kunnen worden gehangen aan de snelheidsovertreding in die zin dat een deel van de schade voor rekening van de voorrangsgerechtigde partij blijft, maar dat is een andere kwestie.
Neem maar van mij aan dat alle schade voor rekening is van de persoon die naar links toe komt..
pi_53518657
quote:
Op donderdag 27 september 2007 15:55 schreef Accordtje het volgende:
Over dat uitgangspunt heb ik in ieder geval m'n twijfels. Ben daar niet zeker over, maar feit blijft dat de aanrijding veroorzaakt wordt door het feit dat B de kruising op rijdt terwijl A voor hem langs rijdt, dus de aanrijding wordt in ieder geval veroorzaakt door B en niet doordat A geen voorrang verleend.
Dat is een causaliteitskwestie en in dat verband zou je even goed kunnen zeggen dat de aanrijding niet zou zijn ontstaan als A wel voorrang had verleend. Dan had hij de kruising conform zijn voorrangsverplichting vrijgelaten en had B zijn weg ongehinderd kunnen vervolgen.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_53527740
ik ga voor B
Ik ben niet lullig sommige mensen kunnen gewoon niet tegen de waarheid!
pi_53529439
Het zal al wel ergens staan, maar aangezien iedereen vanalles doorelkaar roept zal ik het maar even herhalen:

Degene die fout zit is op dit moment B. Niet alleen omdat hij schuld bekend, maar ook omdat hij op het moment van de weg op rijden geen voorrang heeft (zie de haaientanden).

Stel nou dat de situatie als volgt was: A staat (onder op het plaatje) voor de haaientanden en B staat (boven op het plaatje) voor de haaientanden.. en A wil links afslaan en B ook. Dan zou A of B de ander voorrang moeten geven. Stel nou dat A links wil afslaan en B rechtdoor wilde gaan OF rechts wilde afslaan, dan had B voorrang omdat hij de kortste bocht had.

Maar nu dus, in deze situatie.. omdat A al op de voorrangsweg reed en B erbij kwam, is B degene die fout is.
pi_53531829
quote:
Op donderdag 27 september 2007 22:10 schreef Zweefvliegje het volgende:
Het zal al wel ergens staan, maar aangezien iedereen vanalles doorelkaar roept zal ik het maar even herhalen:

Degene die fout zit is op dit moment B. Niet alleen omdat hij schuld bekend, maar ook omdat hij op het moment van de weg op rijden geen voorrang heeft (zie de haaientanden).

Stel nou dat de situatie als volgt was: A staat (onder op het plaatje) voor de haaientanden en B staat (boven op het plaatje) voor de haaientanden.. en A wil links afslaan en B ook. Dan zou A of B de ander voorrang moeten geven. Stel nou dat A links wil afslaan en B rechtdoor wilde gaan OF rechts wilde afslaan, dan had B voorrang omdat hij de kortste bocht had.

Maar nu dus, in deze situatie.. omdat A al op de voorrangsweg reed en B erbij kwam, is B degene die fout is.
fout fout fout
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_53532062
quote:
Op donderdag 27 september 2007 23:23 schreef Argento het volgende:

[..]

fout fout fout
Die laatste zin was idd fout.

B is fout omdat A op het moment dat B gas geeft al voor B langs rijdt. B kon dus op dat moment niet de kruising oprijden en deed dat wel.
pi_53532201
nee alles is fout

Als gezegd, ik sluit niet uit dat B eigen schuld heeft en dat dus een schulddeling op zijn plaats is, maar A is formeel de voorrangsplichtige partij en gaat dus sowieso niet vrijuit.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')