"Dean vrouwen" bijvoorbeeld.......quote:Op donderdag 27 september 2007 11:43 schreef Deansensitized het volgende:
Hou wel van meer dan alleen Dean hoor![]()
Als je gitaren wilt opnemen, verwijs ik (wederom) naar het prachtige stuk dat ik geschreven heb en al vaker gepost heb over gitaren opnemen. Mocht je het (nogmaals) willen lezen dan post ik em wel. Hij staat anders in het studio-apparatuur topic.quote:Op donderdag 27 september 2007 10:38 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Misschien moet je hier eens naar kijken. Het gaat over homerecording en het mic'en van je versterker:
http://www.homerecordingconnection.com/news.php?action=view_story&id=140
Dat is eigenlijk niet waar.quote:Als je het hele spectrum van je versterker wilt opvangen heb je een dynamische mic nodig voor de lage tonen, wat zij "Gritty sound" noemen. De condensator mic vangt de hogere tonen op.
Deze methode hebben wij ook gebruikt om wat op te nemen bij ons in de kelder
Maar wat moet je dan gebruiken om de lage tonen op te nemen?quote:Op donderdag 27 september 2007 12:18 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Als je gitaren wilt opnemen, verwijs ik (wederom) naar het prachtige stuk dat ik geschreven heb en al vaker gepost heb over gitaren opnemen. Mocht je het (nogmaals) willen lezen dan post ik em wel. Hij staat anders in het studio-apparatuur topic.
[..]
Dat is eigenlijk niet waar.Als je goed kijkt in diagrammen van condensator mics zie je dat ze doorgaans juist veel meer laag opnemen dan dynamische, maar ook veel meer hoog, zodat het lijkt dat ze alleen meer hoog opnemen. Niks is echter minder waar, maar het verschil in hoog hoor je veel beter dan het verschil in laag. Het is echter wel gebruikelijk om het laag van condenstors af te EQ'en als ze gebruikt worden voor gitaaroppnames, omdat de sound anders te wollig wordt.
Tot de 400/500k (of nog lager) bedoel je? Zo ja, waarom zou je dat willen? Zit je alleen de bas toch maar in de weg?quote:Op donderdag 27 september 2007 12:27 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Maar wat moet je dan gebruiken om de lage tonen op te nemen?
Ik ben hier op zich een leek in hoor, maar neem nou het diagrammetje van die SM57 wat ik eerder heb gepost. Tussen de 200 en 3k Hertz heeft ie een stabiele weergave. Alle tonen in dit bereik worden even hard weergegeven. Daarboven wordt ie ie onstabieler en heb je daar dan niet die condensator mic voor nodig?quote:Op donderdag 27 september 2007 12:36 schreef ikheetmartijn het volgende:
[..]
Tot de 400/500k (of nog lager) bedoel je? Zo ja, waarom zou je dat willen? Zit je alleen de bas toch maar in de weg?
Voor bas wordt volgens mij nog wel eens een bassdrum mic gebruikt.
Een basgitaar eigenlijk. Het is heel normaal om alle frequenties onder 100-120hz juist af te rollen bij een gitaarsound omdat anders de basgitaar slecht hoorbaar/ondefineerbaar is in het laag (hij moet trouwens ook in t midden hoorbaar zijn, maar das een andere discussie). Ook zit er vaak rond de 250-300 hz teveel energie in een gitaarsound waardoor de mix heel wollig wordt dus daar kun je vaak ook wel wat snoeien.quote:Op donderdag 27 september 2007 12:27 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Maar wat moet je dan gebruiken om de lage tonen op te nemen?
onstabiel is een groot woord. Of het streepje in een diagram recht of krom is wil niet zeggen of het een goede of slechte microfoon is. hij heeft enkel een andere klankkleur. Zie iedere microfoon als een hondenras. Soms heb je een bulldog nodig om te waken, soms een labrador om te knuffelen en soms een jachthond om te kunnen eten.quote:Op donderdag 27 september 2007 12:42 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Ik ben hier op zich een leek in hoor, maar neem nou het diagrammetje van die SM57 wat ik eerder heb gepost. Tussen de 200 en 3k Hertz heeft ie een stabiele weergave. Alle tonen in dit bereik worden even hard weergegeven. Daarboven wordt ie ie onstabieler en heb je daar dan niet die condensator mic voor nodig?
Okee... dat is weer een hele andere (financiele) setting dan waar ik aan denkquote:Op donderdag 27 september 2007 12:43 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Een basgitaar eigenlijk. Het is heel normaal om alle frequenties onder 100-120hz juist af te rollen bij een gitaarsound omdat anders de basgitaar slecht hoorbaar/ondefineerbaar is in het laag (hij moet trouwens ook in t midden hoorbaar zijn, maar das een andere discussie). Ook zit er vaak rond de 250-300 hz teveel energie in een gitaarsound waardoor de mix heel wollig wordt dus daar kun je vaak ook wel wat snoeien.
Mocht je toch meer laag willen omdat anders je sound wel heel miniscuul klinkt, dan kun je met een sm-57 of met een condensaotrmicrofoon met een zogenaamde nierkarakterestiek (int t engels: a cardioid mic) aan de slag gaan door deze heel dicht bij de amp te zetten (lees: tegen de grille of zelfs de grille wegsnijden en dan bijna tegen de conus). Microfoons met een nierkarakterestiek hebben namelijk de eigenschap dat als je ze dicht bij een bron zet dat ze veel meer bas opnemen ( het zgn. 'proximity-effect') en dit wordt vaak gebruikt bij het opnemen van versterkers of van intieme vocals.
Persoonlijk ben ik zoals Cynic al zei grote fan van Ribbon microphones zoals de Royer 121 en vind dit een onmisbare tool om gitaren op te nemen omdat deze mics dezelfde karakterestie als het menselijk oor hebben. dit houdt in dat als je een sound hoort en hij klinkt goed op die plaats, dan kun je daar een royer neerzetten en dat is dan ook (bijna) de sound die je te horen krijgt. Nadeel is wel dat royers heel teer zijn (1 keer hard in de mic blazen en hij is stuk) en ook duurder zijn dan dynamics. (de prijs van een royer 121 is voor 2007 gestegen van 1200 naar 1500 euro)
Via contacten kunnen waarschijnlijk ('s nachts) gebruik maken van een professionele studio... gratis of tegen een vergoeding van +/- 200,- voor een demo. Dan is het mij met een studentenbudget niet waard om zoiets in te richten... wie weet als ik later een grote garage om kan bouwen tot een studiootjequote:Op donderdag 27 september 2007 12:53 schreef --H-I-M-- het volgende:
Dat is waar, maar ik zou zeggen, behoed je! Ik ben ook ooit met 1 mic en een effectenbak begonnen omdat ik zong met akoestisch gitaar wilde opnemen. het is nu 3 jaar later en ik heb nu een complete studio...................
Maar, je kunt met een sm 57 echt wel een goede toon krijgen hoor. nog steeds wordt het grootste deel van de platen gewoon met deze mic gemaakt!
Dat is relaxquote:Op donderdag 27 september 2007 13:03 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Via contacten kunnen waarschijnlijk ('s nachts) gebruik maken van een professionele studio... gratis of tegen een vergoeding van +/- 200,- voor een demo.
...? je bent het met dean eens over een gitaar....? .....?quote:
Ja.quote:Op donderdag 27 september 2007 13:15 schreef Pwny het volgende:
[..]
...? je bent het met dean eens over een gitaar....? .....?
Ja, dat is toch het hele doel van zo'n DI?quote:Op donderdag 27 september 2007 13:15 schreef Pwny het volgende:
[..]
...? je bent het met dean eens over een gitaar....? .....?
Maar hoe zit het nou precies met zo'n bas DI box
Zit er ook een splitter in voor 1 uitgang naar je amp toe en de andere direct naar de PA zodat je je amp als monitor gebruikt ?
Dus over een half jaar heb een jaar aan lessen gehad :pquote:Op donderdag 27 september 2007 13:19 schreef Pwny het volgende:
Net weer terug van gitaarlesweer een uur kunnen lessen ipv een half uur omdat er toch niemand na me zat
heb nu dus eigenlijk al 4 lessen gehad in 2 keer les
![]()
Jammer genoeg: jaquote:Op donderdag 27 september 2007 00:19 schreef NASDAQbastardo het volgende:
Mark Knopfler beterroriseert de reclameblokken, maar dat zal wel weer weinig boeiends zijn...
dat is de spider valve: http://nl.youtube.com/watch?v=NY7-AMpcP74quote:Op donderdag 27 september 2007 15:53 schreef ikheetmartijn het volgende:
Hm dacht dat ze samen gingen werken met Bogner?
Nee, ze pikken het geluid ook net iets anders op. Een sm57 is meer een richtmicrofoon terwijl de sm58 ook iets meer van rondom meepakt (daar zijn allemaal mooie woorden voor zoals nierkarakteristiek enzo, maar daar ben ik niet erg in thuis).quote:Op donderdag 27 september 2007 11:04 schreef ikheetmartijn het volgende:
En dat verschil zou volgens die discussie komen door het kapje? hmm...
Heb je die video ook gezien dat hij dat nummer speelt en dan iets van 10 verschillende gitaren gebruikt.quote:Op donderdag 27 september 2007 16:16 schreef Doodkapje het volgende:
Dean... mocht je ooit genoeg krijgen van enkelvoudig spelen op je V...
http://www.deanguitars.com/angelo/mab_videos/
Zijn 1991 video Speed Kills is meesterlijk trouwens... geniale 80's metal ponnie op zijn poekel...
amenquote:Op donderdag 27 september 2007 16:21 schreef Cynic het volgende:
Wat een verschrikkelijke muziek produceert die man...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |