abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53441264
Gisteren een fantastische uitzending van Zembla gezien (zou er wrs. niet geweest zijn zonder de vermeend linkse Publieke Omroep). Ik wilde eigenlijk s'ochtends al een topic openen maar ik had even geen tijd.
quote:
ZEMBLA OVER DE ROL VAN HEINEKEN
OP DE NEDERLANDSE BIERMARKT

- De prijs van Heineken is zondag 23 september te zien om 21.50 uur op NED 2 -

Nederlanders drinken per jaar 1,3 miljard liter bier. Maar wat is de juiste prijs van een biertje? Waarom betalen we in de supermarkt veel minder dan in het café? Het zijn vragen waar ook kroegbazen mee worstelen. ZEMBLA onderzocht vooral de rol van Heineken op de Nederlandse biermarkt. Volgens zowel de café-eigenaren als de kleine bierbrouwerijen kan het allemaal veel goedkoper als grote brouwers zoals Heineken stoppen met het spelen van bank en pandeigenaar.

Vrijwel alle Nederlandse cafés met een behoorlijke omzet zitten namelijk compleet vast aan één brouwer. En wat te denken van het bierkartel, het zogeheten ‘Catharijne-overleg’ van topmanagers waar jarenlang in het geheim de bierprijs voor Nederland werd bepaald?

ZEMBLA rekende (op basis van de boetebeschikking van de Europese Commissie) uit dat de bierdrinker in de periode 1996 en 1999 één euro per krat teveel betaalde als gevolg van het brouwerskartel. De Europese Commissie gaf Heineken een boete van 219 miljoen euro, de hoogste kartelboete ooit aan een Nederlandse onderneming.

Samenstelling en regie: Dirk Bayens
Research: Roul Meijer en Marcel van Silfhout
Eindredactie: Kees Driehuis
Uitzending: http://player.omroep.nl/?aflID=5566449

Nog meer:
http://www.nrc.nl/europa/(...)nlang_1_euro_te_duur
http://www.depers.nl/econ(...)-van-bierkartel.html
http://www.rtl.nl/(/finan(...)39/betten3226537.xml
http://www.telegraaf.nl/b(...)rde_400_mln._op.html

Ik ontplofte zowat toen ik het zag. Zijdelings werden gewoonweg een aantal ernstige feiten naar voren gebracht:

- De betrokkenheid van Karel Vuursteen, nummer 31 in de de top 200 van de Volkskrant. Corporatistisch dier: is naast zijn werk bij Heineken betrokken bij Henkel AG, Akzo Nobel, ING, het Concertgebouw, Nyenrode en het Wereld Natuur Fonds.
- De verstorende werking van EU-beleid. We worden gewoonweg bedonderd. Neelie Kroes wordt op een voetstuk gezet maar men is al snel vergeten dat zij al een jaar of 15 bij Ballast Nedam zit, één van de bouwfraudebedrijven. De EU maakt kartels mogelijk, zo blijkt nu.
- Eigenlijk gewoonweg de hele passieve houding van de media. We worden doodgegooid met kritiek op de overheid maar ondertussen zijn er achter onze rug om netwerken gaande waar niemand achteraan gaat (behalve Zembla kennelijk).
- Die boetes slaan ook helemaal nergens op, een schande.

Let wel, het gaat niet zozeer om deze uitzending op zich maar om het grotere plaatje waar ik me kwaad om maak. Langzamerhand wordt bijv. duidelijk dat de EU een speelbal is van gevestigde multinationals en de hardwerkende middenstander + burger kan fluiten naar z'n centen. De EU tast de fundamenten van de democratie aan en deze uitzending was weer een mooie bevestiging daarvan.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 24 september 2007 @ 20:17:56 #2
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_53441728
Zonder die gevestigde multinationals zat jij nu op een kiezelsteen te kauwen en je af te vragen of het eetbaar is. Hier in West Europa hebben we het goed dankzij bedrijven die voor welvaart zorgen.

Of wil je liever een arbeider in China zijn? In Sudan? Latijns-Amerika? Zeg het maar.
Confidence through competence
pi_53441848
quote:
Op maandag 24 september 2007 20:17 schreef Stereotomy het volgende:
Zonder die gevestigde multinationals zat jij nu op een kiezelsteen te kauwen en je af te vragen of het eetbaar is. Hier in West Europa hebben we het goed dankzij bedrijven die voor welvaart zorgen.

Of wil je liever een arbeider in China zijn? In Sudan? Latijns-Amerika? Zeg het maar.
Geef eens argumenten ipv een rookgordijn te verspreiden.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_53442138
Hoezo werkt het EU-beleid verstorend dan? Die conclusie ontgaat me even. Ze hebben toch juist het bierkartel aangepakt?

Zembla is er ook pas achter aangegaan nadat het kalf verdronken was dus om die nou eer te geven gaat me ook wat ver . Als ze een klokkenluider hadden gevonden, pas dan verdienen ze eer.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  maandag 24 september 2007 @ 21:10:28 #5
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_53443649
Ik snap je punt ook niet zo. Je vindt de kartelvorming belachelijk, oké ik ook, maar vervolgens vind je ook dat de boetes voor kartels nergens op slaan? Ik zou zeggen dat die boetes juist prima zijn. En Kroes levert toch prima werk verder?
  maandag 24 september 2007 @ 21:23:11 #6
108336 neegij
vanmorgen vloog ik nog
pi_53444055
quote:
Op maandag 24 september 2007 21:10 schreef Pool het volgende:
Ik snap je punt ook niet zo. Je vindt de kartelvorming belachelijk, oké ik ook, maar vervolgens vind je ook dat de boetes voor kartels nergens op slaan? Ik zou zeggen dat die boetes juist prima zijn. En Kroes levert toch prima werk verder?
400 miljoen winst maken en een boete krijgen van 293 miljoen? Da's lekker! Ik ben het volledig met klopkoek eens.
pi_53444840
quote:
Op maandag 24 september 2007 21:23 schreef neegij het volgende:

[..]

400 miljoen winst maken en een boete krijgen van 293 miljoen? Da's lekker! Ik ben het volledig met klopkoek eens.
wat wil je dan doen? zo'n hoge boete geven dat ze failliet gaan? nee daar is de consument blij mee. sowieso wordt een deel van de boete al doorgerekend aan de consument..

als je het al wil aanpakken, pak dan de verantwoordelijke managers persoonlijk aan. ontzeg ze hun baan en leg hen persoonlijk een flinke boete of andere straf op. dan heb je en een duidelijk signaal gegeven en wordt de consument niet nog een tweede keer genaaid.
pi_53444933
quote:
Op maandag 24 september 2007 21:10 schreef Pool het volgende:
En Kroes levert toch prima werk verder?
Als er iemand corrupt is, dan is zij het wel.
en dan heb ik het nog niet eens over het feit dat zij zich (zakelijk) liet adviseren door een wijlen waarzegger.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_53445061
Kroes is een VVD'er, alleen dat is al reden om aan d'r moraliteit te twijfelen.
  maandag 24 september 2007 @ 21:58:15 #10
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_53445152
quote:
Op maandag 24 september 2007 21:50 schreef JohnDope het volgende:

[..]

en dan heb ik het nog niet eens over het feit dat zij zich (zakelijk) liet adviseren door een wijlen waarzegger.
Erg leuk, al die achtergronden en speculaties, maar zijn er ook beslissingen waarvan je kunt aantonen dat ze die op onjuiste gronden heeft genomen?
pi_53445207
quote:
Op maandag 24 september 2007 21:58 schreef Pool het volgende:

[..]

Erg leuk, al die achtergronden en speculaties, maar zijn er ook beslissingen waarvan je kunt aantonen dat ze die op onjuiste gronden heeft genomen?
http://www.klokkenluidero(...)-mega-chantabel.html
http://www.klokkenluidero(...)umn-over-neelie.html
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_53445552
quote:
Op maandag 24 september 2007 21:50 schreef JohnDope het volgende:
Aah nee niet weer die discussie , daar is al een topic over (de Microsoft-case). Hou je zelfingenomenheid nou eens voor je wil je.
pi_53445711
quote:
Op maandag 24 september 2007 22:11 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Aah nee niet weer die discussie , daar is al een topic over (de Microsoft-case). Hou je zelfingenomenheid nou eens voor je wil je.
Dat politieke geboefte moet mij als simpele burger het goede voorbeeld geven.
pi_53447248
Ik moet eerlijk bekennen dat het inderdaad misschien zinvoller is om de personen aan te pakken dan de bedrijven. Hoe dan ook, het gebeurt allebij niet.

Je ziet ook nu weer waar dat old boys network toe kan leiden.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_53448237
quote:
Op maandag 24 september 2007 21:55 schreef Tarantallegra het volgende:
Kroes is een VVD'er, alleen dat is al reden om aan d'r moraliteit te twijfelen.
Nee, SPérs die zeiken over rijken die belastingregels goed gebruiken, maar zelf het nog velen malen erger doen en met als toetje op de slagroom de partijkas van de SP zelf .... De gehele politiek is zeer betwijfelbaar qua moraliteit.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_53448469
Het is helemaal niet zo vreemd dat een kroegbaas zich wat betreft zijn drankafname verbindt aan een brouwerij. Natuurlijk ligt dat gevoelig als het gaat over de zo vrij mogelijke markt (klantenbinding leidt algauw tot verticale afspraken die de prijsvorming beinvloeden) maar die kroegen zijn ook niet verplicht zich aan een brouwerij te verbinden. Daarnaast is die boete gewoon opgelegd, dus eerlijk gezegd ben ik nogal verbaasd (en geergerd) dat zelfs hier weer over geklaagd moet worden.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_53448541
quote:
Op maandag 24 september 2007 23:52 schreef Argento het volgende:
Het is helemaal niet zo vreemd dat een kroegbaas zich wat betreft zijn drankafname verbindt aan een brouwerij. Natuurlijk ligt dat gevoelig als het gaat over de zo vrij mogelijke markt (klantenbinding leidt algauw tot verticale afspraken die de prijsvorming beinvloeden) maar die kroegen zijn ook niet verplicht zich aan een brouwerij te verbinden. Daarnaast is die boete gewoon opgelegd, dus eerlijk gezegd ben ik nogal verbaasd (en geergerd) dat zelfs hier weer over geklaagd moet worden.
Het zit net wat anders in elkaar. In veel binnensteden kunnen de kroegen, restaurants en cafe's de bedragen niet opbrengen dat een pand kost. De bierbrouwers kunnen dat wel. De zaken huren het vervolgens van de brouwers, waarbij ze verplicht worden hun bier te schenken tegen een X bedrag inkoop en een Y bedrag huur. Er is dus erg weinig keuze aan en dat is minimaal dubieus...
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_53449130
quote:
Op maandag 24 september 2007 23:55 schreef existenz het volgende:

[..]

Het zit net wat anders in elkaar. In veel binnensteden kunnen de kroegen, restaurants en cafe's de bedragen niet opbrengen dat een pand kost. De bierbrouwers kunnen dat wel. De zaken huren het vervolgens van de brouwers, waarbij ze verplicht worden hun bier te schenken tegen een X bedrag inkoop en een Y bedrag huur. Er is dus erg weinig keuze aan en dat is minimaal dubieus...
dat zeg ik toch ook?
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_53449408
quote:
Op maandag 24 september 2007 20:02 schreef Klopkoek het volgende:
Gisteren een fantastische uitzending van Zembla gezien (zou er wrs. niet geweest zijn zonder de vermeend linkse Publieke Omroep). Ik wilde eigenlijk s'ochtends al een topic openen maar ik had even geen tijd.
[..]

Uitzending: http://player.omroep.nl/?aflID=5566449

Nog meer:
http://www.nrc.nl/europa/(...)nlang_1_euro_te_duur
http://www.depers.nl/econ(...)-van-bierkartel.html
http://www.rtl.nl/(/finan(...)39/betten3226537.xml
http://www.telegraaf.nl/b(...)rde_400_mln._op.html

Ik ontplofte zowat toen ik het zag. Zijdelings werden gewoonweg een aantal ernstige feiten naar voren gebracht:

- De betrokkenheid van Karel Vuursteen, nummer 31 in de de top 200 van de Volkskrant. Corporatistisch dier: is naast zijn werk bij Heineken betrokken bij Henkel AG, Akzo Nobel, ING, het Concertgebouw, Nyenrode en het Wereld Natuur Fonds.
- De verstorende werking van EU-beleid. We worden gewoonweg bedonderd. Neelie Kroes wordt op een voetstuk gezet maar men is al snel vergeten dat zij al een jaar of 15 bij Ballast Nedam zit, één van de bouwfraudebedrijven. De EU maakt kartels mogelijk, zo blijkt nu.
- Eigenlijk gewoonweg de hele passieve houding van de media. We worden doodgegooid met kritiek op de overheid maar ondertussen zijn er achter onze rug om netwerken gaande waar niemand achteraan gaat (behalve Zembla kennelijk).

Let wel, het gaat niet zozeer om deze uitzending op zich maar om het grotere plaatje waar ik me kwaad om maak. Langzamerhand wordt bijv. duidelijk dat de EU een speelbal is van gevestigde multinationals en de hardwerkende middenstander + burger kan fluiten naar z'n centen. De EU tast de fundamenten van de democratie aan en deze uitzending was weer een mooie bevestiging daarvan.
Jezus wat een huilieverhaal.
Je hóeft geen krat Heineken te kopen Drink maar lekker Schultenbrau of zo'n ander aldi paupermerk.
  dinsdag 25 september 2007 @ 06:30:06 #20
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_53451207
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 00:30 schreef Fiskus het volgende:

[..]

Jezus wat een huilieverhaal.
Je hóeft geen krat Heineken te kopen Drink maar lekker Schultenbrau of zo'n ander aldi paupermerk.
wat inderdaad beter smaakt dan heinekenpis
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  dinsdag 25 september 2007 @ 06:37:34 #21
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_53451218
Wat ik dan uit de OP ook weer niet snap....

Er wordt beweerd dat het in de supermarkt goedkoper is dan in het Cafe, en daar worden vraagtekens bij gezet. Daar kan ik me nog iets bij voorstellen.
En dan is de conclusie dat we in de supermarkt te veel betaald hebben?!
quote:
[- De verstorende werking van EU-beleid. We worden gewoonweg bedonderd. Neelie Kroes wordt op een voetstuk gezet maar men is al snel vergeten dat zij al een jaar of 15 bij Ballast Nedam zit, één van de bouwfraudebedrijven. De EU maakt kartels mogelijk, zo blijkt nu.
Daar is ze al zeker 3 jaar weg.
En beargumenteer 'ns waarom het EU beleid verstorend werkt?
quote:

Dat zelfde zembla, dat schreeuwde dat het pensioen van de nederland bestond uit belegginen in clusterbommen? Als het gaat om goed onderzoek en een objectieve weergave, mag je Zembla links laten liggen...
quote:
Argumentatie?
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_53451460
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 06:37 schreef Xtreem het volgende:
Wat ik dan uit de OP ook weer niet snap....

Er wordt beweerd dat het in de supermarkt goedkoper is dan in het Cafe, en daar worden vraagtekens bij gezet. Daar kan ik me nog iets bij voorstellen.
En dan is de conclusie dat we in de supermarkt te veel betaald hebben?!
Er is geen vrije markt en Heineken doet daar aan mee. Bekijk die uitzending maar eens.
quote:
[..]

Daar is ze al zeker 3 jaar weg.
En beargumenteer 'ns waarom het EU beleid verstorend werkt?
Omdat de EU het kennelijk mogelijk maakt dat pilsfabrikanten dit mogen doen.Nogmaals, kijk de uitzending.
quote:
[..]

Dat zelfde zembla, dat schreeuwde dat het pensioen van de nederland bestond uit belegginen in clusterbommen? Als het gaat om goed onderzoek en een objectieve weergave, mag je Zembla links laten liggen...
Dat was gewoon waar, dus snap je punt niet.
quote:
[..]

Argumentatie?
De boetes zijn veel te laag.
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 25 september 2007 @ 08:17:24 #23
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_53451709
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 07:48 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Er is geen vrije markt en Heineken doet daar aan mee. Bekijk die uitzending maar eens.
[..]
Sorry, ik zit hier in een ontwikkelingsland; ik kan/wil/ga hier geen hele livestream docu zitten kijken. Als je echt zo over de zeik bent, kun je best even hun argumenten reproduceren.
quote:
Omdat de EU het kennelijk mogelijk maakt dat pilsfabrikanten dit mogen doen.Nogmaals, kijk de uitzending.
[..]
De EU pakt het juist aan.
quote:
Dat was gewoon waar, dus snap je punt niet.
[..]
Op een vermogen van ruim 200 miljard, zit er een paar miljoen geinvesteerd in een bedrijf dat o.a. (dus naast een enorme serie andere producten) clusterbommen maakt. Ga dan niet janken over pensioen gebaseerd op clusterbommen, je bent tegen een naald in een hooiberg aangelopen. Ja, het was waar, maar het werd vol-le-dig buiten proporties gebracht.
quote:
De boetes zijn veel te laag.
Mening. Kun je die ook nog onderbouwen, met inachtneming van de gevolgen?
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  dinsdag 25 september 2007 @ 12:03:19 #24
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_53456021
quote:
Volgens zowel de café-eigenaren als de kleine bierbrouwerijen kan het allemaal veel goedkoper als grote brouwers zoals Heineken stoppen met het spelen van bank en pandeigenaar.
Komt natuurlijk ook doordat een heleboel beginnende horeca-ondernemers naïeve dromers zijn die je geen lening moet geven maar gewoon ff keihard wakker zou moeten schoppen
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_53461309
Zoals al in een eerdere aflevering van Zembla over bouwfraude te zien was: we zouden het zo moeten doen als in Amerika. Ipv boetes geven aan bedrijven, mensen individueel aanpakken die betrokken waren bij de prijsafspraken.

oh dat punt was al gemaakt
pi_53461326
Ja want daar werkt het wel .
pi_53461393
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 15:26 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ja want daar werkt het wel .
Het wordt er wel beter aangepakt.
  dinsdag 25 september 2007 @ 15:30:09 #28
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_53461410
Maar goed dus dat we daar een Europese mededingingsautoriteit voor hebben
pi_53461898
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 15:30 schreef Hexagon het volgende:
Maar goed dus dat we daar een Europese mededingingsautoriteit voor hebben
Ja hoor, 400 miljoen extra winst maken en dan vervolgens slechts 270 miljoen aan boete betalen... Tel uit je winst. En corporatistische alen zoals Vuursteen mogen gewoon vrij blijven rondlopen...
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_53462068
Klopkoek, corporatisme was toch een soort van samenwerking tussen bedrijven en staat in het Italië van Mussolini? Of heeft het ook een andere betekenis?
  dinsdag 25 september 2007 @ 16:03:30 #31
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_53462202
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 15:50 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ja hoor, 400 miljoen extra winst maken en dan vervolgens slechts 270 miljoen aan boete betalen... Tel uit je winst. En corporatistische alen zoals Vuursteen mogen gewoon vrij blijven rondlopen...
Dit levert Heineken wel meer schade op dan alleen die boetes hoor.

Wel vind ik inderdaad dat de mensen die aan zoiets meedoen vervolgd mogen worden.
pi_53462225
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 15:58 schreef Dodecahedron het volgende:
Klopkoek, corporatisme was toch een soort van samenwerking tussen bedrijven en staat in het Italië van Mussolini? Of heeft het ook een andere betekenis?
Het heeft ook een ruimere betekenis uiteraard. Overigens komt het Mussolini-model nog aardig dichtbij de dagelijkse praktijk van de EU: de lobbyisten van het bedrijfsleven zijn kind aan huis in de EU terwijl bijv. vakbonden en consumentenorganisaties toch wat minder invloed hebben.
Deuger, Woke & Gutmensch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')