Uitzending: http://player.omroep.nl/?aflID=5566449quote:ZEMBLA OVER DE ROL VAN HEINEKEN
OP DE NEDERLANDSE BIERMARKT
- De prijs van Heineken is zondag 23 september te zien om 21.50 uur op NED 2 -
Nederlanders drinken per jaar 1,3 miljard liter bier. Maar wat is de juiste prijs van een biertje? Waarom betalen we in de supermarkt veel minder dan in het café? Het zijn vragen waar ook kroegbazen mee worstelen. ZEMBLA onderzocht vooral de rol van Heineken op de Nederlandse biermarkt. Volgens zowel de café-eigenaren als de kleine bierbrouwerijen kan het allemaal veel goedkoper als grote brouwers zoals Heineken stoppen met het spelen van bank en pandeigenaar.
Vrijwel alle Nederlandse cafés met een behoorlijke omzet zitten namelijk compleet vast aan één brouwer. En wat te denken van het bierkartel, het zogeheten ‘Catharijne-overleg’ van topmanagers waar jarenlang in het geheim de bierprijs voor Nederland werd bepaald?
ZEMBLA rekende (op basis van de boetebeschikking van de Europese Commissie) uit dat de bierdrinker in de periode 1996 en 1999 één euro per krat teveel betaalde als gevolg van het brouwerskartel. De Europese Commissie gaf Heineken een boete van 219 miljoen euro, de hoogste kartelboete ooit aan een Nederlandse onderneming.
Samenstelling en regie: Dirk Bayens
Research: Roul Meijer en Marcel van Silfhout
Eindredactie: Kees Driehuis
Geef eens argumenten ipv een rookgordijn te verspreiden.quote:Op maandag 24 september 2007 20:17 schreef Stereotomy het volgende:
Zonder die gevestigde multinationals zat jij nu op een kiezelsteen te kauwen en je af te vragen of het eetbaar is. Hier in West Europa hebben we het goed dankzij bedrijven die voor welvaart zorgen.
Of wil je liever een arbeider in China zijn? In Sudan? Latijns-Amerika? Zeg het maar.
400 miljoen winst maken en een boete krijgen van 293 miljoen? Da's lekker! Ik ben het volledig met klopkoek eens.quote:Op maandag 24 september 2007 21:10 schreef Pool het volgende:
Ik snap je punt ook niet zo. Je vindt de kartelvorming belachelijk, oké ik ook, maar vervolgens vind je ook dat de boetes voor kartels nergens op slaan? Ik zou zeggen dat die boetes juist prima zijn. En Kroes levert toch prima werk verder?
wat wil je dan doen? zo'n hoge boete geven dat ze failliet gaan? nee daar is de consument blij mee.quote:Op maandag 24 september 2007 21:23 schreef neegij het volgende:
[..]
400 miljoen winst maken en een boete krijgen van 293 miljoen? Da's lekker! Ik ben het volledig met klopkoek eens.
Als er iemand corrupt is, dan is zij het wel.quote:Op maandag 24 september 2007 21:10 schreef Pool het volgende:
En Kroes levert toch prima werk verder?
Erg leuk, al die achtergronden en speculaties, maar zijn er ook beslissingen waarvan je kunt aantonen dat ze die op onjuiste gronden heeft genomen?quote:Op maandag 24 september 2007 21:50 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Als er iemand corrupt is, dan is zij het wel.
en dan heb ik het nog niet eens over het feit dat zij zich (zakelijk) liet adviseren door een wijlen waarzegger.![]()
http://www.klokkenluidero(...)-mega-chantabel.htmlquote:Op maandag 24 september 2007 21:58 schreef Pool het volgende:
[..]
Erg leuk, al die achtergronden en speculaties, maar zijn er ook beslissingen waarvan je kunt aantonen dat ze die op onjuiste gronden heeft genomen?
Aah nee niet weer die discussiequote:Op maandag 24 september 2007 21:50 schreef JohnDope het volgende:
Als er iemand corrupt is, dan is zij het wel.
en dan heb ik het nog niet eens over het feit dat zij zich (zakelijk) liet adviseren door een wijlen waarzegger.![]()
Dat politieke geboefte moet mij als simpele burger het goede voorbeeld geven.quote:Op maandag 24 september 2007 22:11 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Aah nee niet weer die discussie, daar is al een topic over (de Microsoft-case). Hou je zelfingenomenheid nou eens voor je wil je.
Nee, SPérs die zeiken over rijken die belastingregels goed gebruiken, maar zelf het nog velen malen erger doen en met als toetje op de slagroom de partijkas van de SP zelfquote:Op maandag 24 september 2007 21:55 schreef Tarantallegra het volgende:
Kroes is een VVD'er, alleen dat is al reden om aan d'r moraliteit te twijfelen.
Het zit net wat anders in elkaar. In veel binnensteden kunnen de kroegen, restaurants en cafe's de bedragen niet opbrengen dat een pand kost. De bierbrouwers kunnen dat wel. De zaken huren het vervolgens van de brouwers, waarbij ze verplicht worden hun bier te schenken tegen een X bedrag inkoop en een Y bedrag huur. Er is dus erg weinig keuze aan en dat is minimaal dubieus...quote:Op maandag 24 september 2007 23:52 schreef Argento het volgende:
Het is helemaal niet zo vreemd dat een kroegbaas zich wat betreft zijn drankafname verbindt aan een brouwerij. Natuurlijk ligt dat gevoelig als het gaat over de zo vrij mogelijke markt (klantenbinding leidt algauw tot verticale afspraken die de prijsvorming beinvloeden) maar die kroegen zijn ook niet verplicht zich aan een brouwerij te verbinden. Daarnaast is die boete gewoon opgelegd, dus eerlijk gezegd ben ik nogal verbaasd (en geergerd) dat zelfs hier weer over geklaagd moet worden.
dat zeg ik toch ook?quote:Op maandag 24 september 2007 23:55 schreef existenz het volgende:
[..]
Het zit net wat anders in elkaar. In veel binnensteden kunnen de kroegen, restaurants en cafe's de bedragen niet opbrengen dat een pand kost. De bierbrouwers kunnen dat wel. De zaken huren het vervolgens van de brouwers, waarbij ze verplicht worden hun bier te schenken tegen een X bedrag inkoop en een Y bedrag huur. Er is dus erg weinig keuze aan en dat is minimaal dubieus...
Jezus wat een huilieverhaal.quote:Op maandag 24 september 2007 20:02 schreef Klopkoek het volgende:
Gisteren een fantastische uitzending van Zembla gezien (zou er wrs. niet geweest zijn zonder de vermeend linkse Publieke Omroep). Ik wilde eigenlijk s'ochtends al een topic openen maar ik had even geen tijd.
[..]
Uitzending: http://player.omroep.nl/?aflID=5566449
Nog meer:
http://www.nrc.nl/europa/(...)nlang_1_euro_te_duur
http://www.depers.nl/econ(...)-van-bierkartel.html
http://www.rtl.nl/(/finan(...)39/betten3226537.xml
http://www.telegraaf.nl/b(...)rde_400_mln._op.html
Ik ontplofte zowat toen ik het zag. Zijdelings werden gewoonweg een aantal ernstige feiten naar voren gebracht:
- De betrokkenheid van Karel Vuursteen, nummer 31 in de de top 200 van de Volkskrant. Corporatistisch dier: is naast zijn werk bij Heineken betrokken bij Henkel AG, Akzo Nobel, ING, het Concertgebouw, Nyenrode en het Wereld Natuur Fonds.
- De verstorende werking van EU-beleid. We worden gewoonweg bedonderd. Neelie Kroes wordt op een voetstuk gezet maar men is al snel vergeten dat zij al een jaar of 15 bij Ballast Nedam zit, één van de bouwfraudebedrijven. De EU maakt kartels mogelijk, zo blijkt nu.
- Eigenlijk gewoonweg de hele passieve houding van de media. We worden doodgegooid met kritiek op de overheid maar ondertussen zijn er achter onze rug om netwerken gaande waar niemand achteraan gaat (behalve Zembla kennelijk).
- Die boetes slaan ook helemaal nergens op, een schande.
Let wel, het gaat niet zozeer om deze uitzending op zich maar om het grotere plaatje waar ik me kwaad om maak. Langzamerhand wordt bijv. duidelijk dat de EU een speelbal is van gevestigde multinationals en de hardwerkende middenstander + burger kan fluiten naar z'n centen. De EU tast de fundamenten van de democratie aan en deze uitzending was weer een mooie bevestiging daarvan.
wat inderdaad beter smaakt dan heinekenpisquote:Op dinsdag 25 september 2007 00:30 schreef Fiskus het volgende:
[..]
Jezus wat een huilieverhaal.
Je hóeft geen krat Heineken te kopenDrink maar lekker Schultenbrau of zo'n ander aldi paupermerk.
Daar is ze al zeker 3 jaar weg.quote:[- De verstorende werking van EU-beleid. We worden gewoonweg bedonderd. Neelie Kroes wordt op een voetstuk gezet maar men is al snel vergeten dat zij al een jaar of 15 bij Ballast Nedam zit, één van de bouwfraudebedrijven. De EU maakt kartels mogelijk, zo blijkt nu.
quote:- Eigenlijk gewoonweg de hele passieve houding van de media. We worden doodgegooid met kritiek op de overheid maar ondertussen zijn er achter onze rug om netwerken gaande waar niemand achteraan gaat (behalve Zembla kennelijk).
Argumentatie?quote:- Die boetes slaan ook helemaal nergens op, een schande.
Er is geen vrije markt en Heineken doet daar aan mee. Bekijk die uitzending maar eens.quote:Op dinsdag 25 september 2007 06:37 schreef Xtreem het volgende:
Wat ik dan uit de OP ook weer niet snap....
Er wordt beweerd dat het in de supermarkt goedkoper is dan in het Cafe, en daar worden vraagtekens bij gezet. Daar kan ik me nog iets bij voorstellen.
En dan is de conclusie dat we in de supermarkt te veel betaald hebben?!
Omdat de EU het kennelijk mogelijk maakt dat pilsfabrikanten dit mogen doen.Nogmaals, kijk de uitzending.quote:[..]
Daar is ze al zeker 3 jaar weg.
En beargumenteer 'ns waarom het EU beleid verstorend werkt?
Dat was gewoon waar, dus snap je punt niet.quote:[..]
Dat zelfde zembla, dat schreeuwde dat het pensioen van de nederland bestond uit belegginen in clusterbommen? Als het gaat om goed onderzoek en een objectieve weergave, mag je Zembla links laten liggen...
De boetes zijn veel te laag.quote:[..]
Argumentatie?
Sorry, ik zit hier in een ontwikkelingsland; ik kan/wil/ga hier geen hele livestream docu zitten kijken. Als je echt zo over de zeik bent, kun je best even hun argumenten reproduceren.quote:Op dinsdag 25 september 2007 07:48 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Er is geen vrije markt en Heineken doet daar aan mee. Bekijk die uitzending maar eens.
[..]
De EU pakt het juist aan.quote:Omdat de EU het kennelijk mogelijk maakt dat pilsfabrikanten dit mogen doen.Nogmaals, kijk de uitzending.
[..]
Op een vermogen van ruim 200 miljard, zit er een paar miljoen geinvesteerd in een bedrijf dat o.a. (dus naast een enorme serie andere producten) clusterbommen maakt. Ga dan niet janken over pensioen gebaseerd op clusterbommen, je bent tegen een naald in een hooiberg aangelopen. Ja, het was waar, maar het werd vol-le-dig buiten proporties gebracht.quote:Dat was gewoon waar, dus snap je punt niet.
[..]
Mening. Kun je die ook nog onderbouwen, met inachtneming van de gevolgen?quote:De boetes zijn veel te laag.
Komt natuurlijk ook doordat een heleboel beginnende horeca-ondernemers naïeve dromers zijn die je geen lening moet geven maar gewoon ff keihard wakker zou moeten schoppenquote:Volgens zowel de café-eigenaren als de kleine bierbrouwerijen kan het allemaal veel goedkoper als grote brouwers zoals Heineken stoppen met het spelen van bank en pandeigenaar.
Ja hoor, 400 miljoen extra winst maken en dan vervolgens slechts 270 miljoen aan boete betalen... Tel uit je winst. En corporatistische alen zoals Vuursteen mogen gewoon vrij blijven rondlopen...quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:30 schreef Hexagon het volgende:
Maar goed dus dat we daar een Europese mededingingsautoriteit voor hebben
Dit levert Heineken wel meer schade op dan alleen die boetes hoor.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:50 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja hoor, 400 miljoen extra winst maken en dan vervolgens slechts 270 miljoen aan boete betalen... Tel uit je winst. En corporatistische alen zoals Vuursteen mogen gewoon vrij blijven rondlopen...
Het heeft ook een ruimere betekenis uiteraard. Overigens komt het Mussolini-model nog aardig dichtbij de dagelijkse praktijk van de EU: de lobbyisten van het bedrijfsleven zijn kind aan huis in de EU terwijl bijv. vakbonden en consumentenorganisaties toch wat minder invloed hebben.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:58 schreef Dodecahedron het volgende:
Klopkoek, corporatisme was toch een soort van samenwerking tussen bedrijven en staat in het Italië van Mussolini? Of heeft het ook een andere betekenis?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |