abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 september 2007 @ 15:35:44 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_53433699
De Telegraaf maakt melding vandaag van het volgende
quote:
Minister overweegt belasting op ongezond voedsel
24 sep 2007, 12:17

Minister Ab Klink (Volksgezondheid) wil bekijken of het zin heeft ongezond voedsel duurder te maken. Samen met het bedrijfsleven gaat hij onderzoeken of mensen beter eten als slecht voedsel duurder wordt.

Dat staat in een plan voor het voorkomen van ziektes dat de minister maandag bekendmaakte. Het kabinet heeft al besloten de accijns op bier en sigaretten volgend jaar te verhogen, maar Klink wil nu weten of accijnsverhogingen voor andere producten effectief en zinvol zijn.

De minister kondigde ook aan met een nieuwe aanpak van overgewicht, drankmisbruik en gezondere voeding te komen. Eerder besloot het kabinet al tot een rookverbod in de horeca, een verbod op drankreclame op radio en televisie tot 9 uur ’s avonds, meer samenwerking tussen sportverenigingen en scholen en opname van cursussen stoppen met roken en bewegen op recept in het basispakket van de ziektekostenverzekering. Als deze proef een succes is, wil Klink meer preventieve maatregelen in het basispakket laten opnemen.
Dit is volkomen onzin, er is helemaal geen ongezond voedsel, er is slechts ongezond eetgedrag.
quote:
'Sonjabakkeren verpest de stofwisseling'
NIJMEGEN - Lijnen met het dieet van Sonja Bakker, ofwel Sonjabakkeren, kan de stofwisseling verpesten. Dat komt doordat het een zogenoemd crashdieet is, dat blijvende problemen met het metabolisme en het eetgedrag kan veroorzaken.

Dat stelt de Nijmeegse psychologe Tatjana van Strien, die bij het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit werkt. Van Strien ontwikkelde de internationaal gebruikte Vragenlijst voor Eetgedrag. Eind oktober verschijnt haar tweede boek over afvallen met en zonder resultaat.

Het Sonja-Bakkerdieet veroorzaakt volgens Van Strien een soort zelfopgelegde hongersnood. Het lichaam reageert daarop door heel zuinig om te gaan met de aangeleverde energie en vet op te slaan. Wie lang doorgaat met lijnen, of telkens opnieuw aan zo'n crashdieet begint, brengt uiteindelijk de hele normale stofwisseling in de war en wordt juist dikker.

„Steeds opnieuw lijnen maakt blijvend dik”, stelt Van Strien. „Ik heb genoeg dikke mensen gezien die niet meer afvallen van een dieet van 1500 calorieën, wat toch echt weinig is. Hun metabolisme reageert door herhaalde strenge lijnpogingen niet meer normaal.”

Van Strien beschrijft in haar boek een Nijmeegs wetenschappelijk onderzoek, waaruit blijkt dat mensen die bijna altijd lijnen een sterke neiging hebben tot 'overeten' als ze zondigen tegen hun dieet. Ook gaan emotionele overeters meer eten als ze gespannen zijn, terwijl gewone eters dan juist minder trek hebben.

„Een dieet helpt hen niet, integendeel. Hoe strenger het dieet, hoe meer kans dat het mislukt. En van steeds falen kun je dikker worden dan je was”, aldus Van Strien. Volgens de psychologe moeten mensen die willen afvallen leren accepteren dat 5 tot 10 procent gewichtsverlies met behulp van een diëtiste voor bijna iedereen het maximaal haalbare is.
Nu gaan mensen natuurlijk roepen dat friet niet gezond is, en hamburgers.
Maar dat kan je ook zeggen van sla. Als je alleen maar sla eet leef je volgens mij nog ongezonder dan iemand die alleen maar hamburgers eet. Waar het om gaat is dat snackbarvoer niet ongezond is. Ongezond is eenzijdig eten.

Verder wordt er gezegt dat mensen die veel te dik zijn ongezonder zijn. Dat klopt, maar alle onderzoek is gebaseerd op mensen die altijd al slank waren in vergelijking met mensen die te dik zijn. Er is geen onderzoek bij mij bekend waar men de gezondheid van slanke mensen wordt vergeleken met afgeslankte mensen. Wel is al tijdens de tweede wereldoorlog bewezen dat op een streng dieet gaan een negatief effect heeft op het gewicht. Mensen die een periode duidelijk minder eten komen daarna sneller aan, het bekende jo-jo-en.

Vet eten ongezond? Ook dat kan je niet volhouden. Sterker nog, de zo verfoeide dierlijk verzadigde vetten? Na Japan is Frankrijk het land met het laagste percentage hart en vaatziekten in de geindustrialiseerde wereld. En binnen frankrijk gelden regionen waar traditioneel veel dierlijke vetten als boter, eend, kaas en room worden gegeten als regios met een beneden gemiddelde hart en vaatziekten.

Wil je afvallen?
Het Pietverdriet afvalplan, deel 2

Het is absurd dat de regering een belasting wil invoeren op willekeurig voedsel, wat dikmakend zou zijn. Ik zie er van komen dat men, net als de ziektenkostenverzekeraars, iets als boter duurder gaan maken (let wel, een natuurproduct wat al verschrikkelijk lang gegeten wordt) en chemische rotzooi als Cholesterol verlagende margarines ( troep die dus met de cholesterol huishouding in je lichaam rotzooit) gaat bevorderen. Zegt jullie Lipobay wat? Ook zo een gezond idee, een medicament wat de cholesterol spiegel van je bloed omlaag brengt. Dit bleek echter nogal wat mensen te hebben omgebracht. In de jaren 60 stelde men vast dat mensen die hart en vaat ziekten hadden een verhoogd cholesterol hadden. In de jaren 70 sloeg de waan toe en mensen werd verboden eieren te eten, en nog veel meer onzin. Pas toen men het jaaaaren later eens ging onderzoeken bleek dat het cholesterol in je voeding gewoon afgebroken wordt en niets van doen had met dat in je bloed. Over de cholesterol huishouding in je lichaam is nog helemaal niet zoveel bekend, wat het voor een nut heeft en hoe het werkt. Maar we willen er wel alvast mee gaan kutten?

Ja, Huisartsen kregen artsenbezoekers langs en het medicament werd goed voorgeschreven, en dat huisartsen allerlei goodies kregen had daar niets mee te maken…

Helaas zijn er nogal wat mensen van dit gezonde idee niet gezonder geworden.
http://www.baycol-rhabdomyolysis.com/lipobay/

Dat men het roken wil inperken is wellicht terecht, want dat is erg ongezond, maar dat is nog steeds de keuze van mensen zelf, en de kosten van rokers voor de gezondheidszorg vallen in het niet bij de kosten als ze allemaal zouden stoppen. Er komen geen inkomsten meer binnen uit de accijns, en de meerkosten van het ouder worden (pensioen, bejaarden cq verpleegtehuis) van deze mensen zijn veel hoger dan die paar weken terminaal rochelen in een oncologie afdeling. En het aanpakken van de drankmisbruik? Ik kan mij herinneren dat enige jaren geleden Minister Borst ervoor had gezorgt dat de drank flink duurder werd, en het werkte, zo goed zelfs dat de verkoop van drank fors terug liep en de accijnsinkomsten dus instorten. De maatregel werd gecorrigeerd.

En is drinken van alcohol ongezond? Nee, als je 1 a 2 glazen (bij voorkeur wijn) per dag drinkt is er sprake van een positief gezondheidseffect. Bij ongeveer 3 leef je net zo ongezond als wanneer je niet drinkt en de nadelen beginnen bij 4 of meer glazen per dag.

Teveel drinken is ongezond, maar teveel sporten ook. Gaan we ook een campagne voeren tegen teveel sporten?

Zoals zo vaak wil de overheid zich met ons leven bemoeien, en gaat men voor goedkoop effect. En het ergste is, men gelooft het waarschijnlijk ook nog.

Per jaar gaan er 800 mensen dood aan radon. Daar hoor je vrijwel niets over. Als er 800 mensen per jaar dood gingen aan met de trein reizen, was het land te klein.

Er zijn de afgelopen 25 jaar 2 (?) mensen dood gegaan aan terrorisme als je de defities wat buigt.
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=12340

De overheid geeft kapitalen uit en wordt een kindermeisjes staat, dan weet je waarom je er dit jaar op achteruit gaat. Bijvoorbeeld aan deze goedbedoelde onzin wat eigenlijk je eigen verantwoording is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_53433923
Ik ben het met je eens, maar belasting op eten is natuurlijk wel weer een mooie inkomstenbron. Op een gegeven moment is het namelijk over met het cashen op automobilisten, dus wordt nu uitgekeken naar alternatieve inkomstenbronnen.
  maandag 24 september 2007 @ 15:46:50 #3
45206 Pietverdriet
pi_53433992
quote:
Op maandag 24 september 2007 15:43 schreef deom het volgende:
Ik ben het met je eens, maar belasting op eten is natuurlijk wel weer een mooie inkomstenbron. Op een gegeven moment is het namelijk over met het cashen op automobilisten, dus wordt nu uitgekeken naar alternatieve inkomstenbronnen.
Hoe zou het zijn met minder geld uitgeven.
  maandag 24 september 2007 @ 15:47:32 #4
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_53434016
quote:
Op maandag 24 september 2007 15:35 schreef Pietverdriet het volgende:

Dit is volkomen onzin, er is helemaal geen ongezond voedsel, er is slechts ongezond eetgedrag.
Helemaal mee eens.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_53434094
Ach, Klink haalt het oude proefballonetje van Hoogervorst weer even uit de mottenballen:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/article18941571.ece
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_53434110
En wordt gezond eten dan ook goedkoper ........?
| ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^|
| who gives a fuck-truck | '|""";.., ___.
|_... _ ... _11:11__ = = = | = _|__|..., ]
"(@ )'(@ )" " " " * | (@ )(@ )* * * * * (@ )
  maandag 24 september 2007 @ 15:51:57 #7
45206 Pietverdriet
pi_53434139
quote:
Op maandag 24 september 2007 15:50 schreef Reza-impreza het volgende:
En wordt gezond eten dan ook goedkoper ........?
Anders lees je de OP even.
  maandag 24 september 2007 @ 15:51:58 #8
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_53434140
Correct. Di-eten = slecht. Je moet juist wel eten, goed eten. Gebalanceerd leven en je bewust zijn van wat je doet en niet doet. Helaas leven steeds meer mensen op de automatische piloot, stoppen zaken in hun mond omdat ze dat op tv gezien hebben en omdat de buurvrouw zegt dat het gezond is.

Nog 1 stapje verder en we hebben een chip in ons hoofd en worden we op afstand bestuurd door Unilever.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 24 september 2007 @ 15:55:28 #9
3869 David
Drum the drums
pi_53434229
Tja, mee eens.

Mensen zouden gezond moeten eten, maar diëten (à la Sonja Bakker ) zijn allesbehalve goed voor je lichaam volgens mij. Ik heb aanleg om dik te worden, maar ik heb mezelf afgeleerd om frisdrank en andere zoetigheid te eten/drinken, ik eet veel groenten en ik beweeg met mate. Ik ben 1m 75 en weeg ondertussen zo'n 63 kilo.

Roken is heel ongezond, dat blijkt uit alle onderzoek en spreekt ook voor zich.

Ik vind dat de overheid stappen moet nemen om passief roken tegen te gaan (door roken in openbare ruimtes te verbieden, incl. café's en restaurants), aangezien mensen die er voor kiezen om NIET te roken geen nadelige gevolgen zouden mogen ondervinden van waar rokers voor kiezen.

Het is echter onzinnig om mensen te verbieden om te roken, dat lukt je nooit en heeft zelfs een averechts effect (cf. drooglegging?). Het duurder maken helpt ook niks, het is nu eenmaal een verslaving...
pi_53434255
quote:
Op maandag 24 september 2007 15:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoe zou het zijn met minder geld uitgeven.
Lastig, want dat is natuurlijk ook een vorm van belastingontduiking. Als overheid heb je natuurlijk ook een bepaalde verantwoording richting de burger. Je moet het goede voorbeeld geven, en een overheid die geen geld uitgeeft is geen goede aanjager voor de economie.

Natuurlijk is de hele discussie onzin. Ik kan dood gaan aan gezond eten en de 100 halen op dagelijks een hamburger.

Ik denk dat we ons af moeten vragen wat de zin is van gezond bezig zijn. Kun je het niet beter naar je zin hebben met goed leven en dan eerder door? Ik was gisteren op familiebezoek. De oom had pas zijn 98e verjaardag gevierd. Rook sigaren en drinkt redelijk alcohol. Zijn bijnaam was vroeger "de sleepbootkapitein" vanwege zijn eeuwige sigaar. Al zolang als ik hem ken hoor ik hem zeggen dat hij het wel mooi vindt geweest, maar dat zijn lichaam nog niet wil stoppen. Deze man was vroeger directeur van het reclamebureau van Unilever en heeft dus een lekker pensioen.
Weet je wat dat tegenwoordig allemaal kost en wat het had bespaart als hij 30 jaar geleden was overleden? Klinkt cru maar zo is het wel. Juist door de hoge levenstandaard zitten we nu met huizen vol bejaarden die bakken met geld kosten en waardoor ons sociale stelsel onbetaalbaar begint te worden. Laten we de man/vrouw koesteren die ervoor kiest zichzelf dood te eten/drinken/roken. En dan het liefst op de leeftijd van 64 jaar. Maximaal betaald aan de AOW en minimaal afgenomen.
  maandag 24 september 2007 @ 16:28:40 #11
45206 Pietverdriet
pi_53435164
quote:
Op maandag 24 september 2007 15:56 schreef deom het volgende:

[..]

Lastig, want dat is natuurlijk ook een vorm van belastingontduiking. Als overheid heb je natuurlijk ook een bepaalde verantwoording richting de burger. Je moet het goede voorbeeld geven, en een overheid die geen geld uitgeeft is geen goede aanjager voor de economie.
De overheid groeit alleen harden dan de economie, en dat is écht kwalijk. Ondanks de groei van de economie (meer belastinginkomsten) en verlaging van de werkeloosheid (minder utigaven) verhoogd de politiek de belastingen en lasten zodanig dat behalve minima met 1 kind iedereen minder te besteden heeft.
pi_53435240
Er zijn misschien geen onderzoeken over afgeslankte mensen, maar het is wel een feit dat bij veel patiënten met diabetes type 2 of hoge bloeddruk hun suikergehalte en bloeddruk omlaag gaan als ze afvallen. Dat is dus wel een positieve invloed op hun gezondheid.
Are you pondering what I'm pondering?
  maandag 24 september 2007 @ 16:32:42 #13
59926 Myrna
Ik hou van stof zuigen
pi_53435274
Straks krijgen 'gezonde eters' korting op ziektekostenverzekering, of voorrang bij behandeling. Net zoals ze dat met niet-rokers willen doen. Alleen wordt dat een beetje moeilijk met de anti-discriminatie artikelen in de grodnwet..
(Maar misschien komt dat ook wel in orde als dat vreselijke mens Verdonk daadwerkelijk iets te zeggen krijgt, dan zal discriminatie vermoedelijk nog eerder verplicht worden dan dat het verboden zal zijn. )
pi_53435511
quote:
Op maandag 24 september 2007 16:32 schreef Myrna het volgende:
Straks krijgen 'gezonde eters' korting op ziektekostenverzekering, of voorrang bij behandeling. Net zoals ze dat met niet-rokers willen doen.
Dus als ik een na een gezonde maaltijd off-piste op een snowboard de berg afrag ben ik goed bezig? Lijkt me een mooi ontwikkeling.
  maandag 24 september 2007 @ 16:45:30 #15
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_53435632
quote:
Op maandag 24 september 2007 16:40 schreef deom het volgende:

[..]

Dus als ik een na een gezonde maaltijd off-piste op een snowboard de berg afrag ben ik goed bezig? Lijkt me een mooi ontwikkeling.
Krijg je dan een bonus op de giro?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_53435894
Ik vraag me vooral af hoe ze willen controleren of je een gezonde eter bent. Mannetjes neerzetten bij de Mac om ons in de gaten te houden?
Are you pondering what I'm pondering?
  maandag 24 september 2007 @ 16:57:59 #17
45206 Pietverdriet
pi_53435962
quote:
Op maandag 24 september 2007 16:54 schreef Mini_rulez het volgende:
Ik vraag me vooral af hoe ze willen controleren of je een gezonde eter bent. Mannetjes neerzetten bij de Mac om ons in de gaten te houden?
Door 3 keer zoveel aan overhead te besteden als de maatregel opleverd. Het blijft de overheid
  maandag 24 september 2007 @ 17:01:57 #18
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_53436050
Ik geef hem een schopje naar NWS
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_53436123
Laat ze 2 ons groenten en 2 ons fruit dan maar wat goedkoper maken (ter compensatie), want dat is zowat niet meer te betalen.

Als dat Haagse geboefte dat niet compenseert, dan is deze proefballon weer een methode om de staatskas te spekken.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  maandag 24 september 2007 @ 17:07:10 #20
45206 Pietverdriet
pi_53436170
quote:
Op maandag 24 september 2007 17:05 schreef JohnDope het volgende:
Laat ze 2 ons groenten en 2 ons fruit dan maar wat goedkoper maken (ter compensatie), want dat is zowat niet meer te betalen.
Je wilt dat de staat de prijzen van voedsel gaat bepalen?
pi_53436183
quote:
Op maandag 24 september 2007 17:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je wilt dat de staat de prijzen van voedsel gaat bepalen?
Het enige dat ik wil is dat die corruptelingen niet te veel geld van ons stelen.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_53436195
quote:
Op maandag 24 september 2007 17:05 schreef JohnDope het volgende:

Als dat Haagse geboefte dat niet compenseert, dan is deze proefballon weer een methode om de staatskas te plukken.
Kan jij groente & fruit zowat niet betalen?

Kan nu niet zeggen dat het duur & onbetaalbaar is.
pi_53436207
quote:
Op maandag 24 september 2007 17:08 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Kan jij groente & fruit zowat niet betalen?

Kan nu niet zeggen dat het duur & onbetaalbaar is.
Verdien jij 15 meiertjes per maand en heb jij een gezin te onderhouden?
pi_53436360
quote:
Op maandag 24 september 2007 17:09 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Verdien jij 15 meiertjes per maand en heb jij een gezin te onderhouden?
Zelfs al had ik dat zou er groente & fruit worden gegeten en zouden de groente & fruit er niet voor zorgen dat er financiele problemen komen.
  maandag 24 september 2007 @ 17:17:22 #25
3869 David
Drum the drums
pi_53436414
verse groenten en fruit zijn sowieso veel goedkoper dan prefabbocht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')