Die crash komt er, geloof me. USA en Engeland zijn voorbodes, hou dit maar eens in de gaten en het feit dat jij hier nu al over nadenkt en dit ziet aankomen geeft je een voorsprong. Heel veel mensen zijn hier zich nog niet bewust van. Ik persoonlijk zou in jouw geval het huis verkopen en gaan proberen ergens (goedkoop) te huren, maar dat is mijn mening en tevens ook hetgeen ik voor mezelf reeds bewerkstelligd heb. Ik weet dat het moeilijk is maar geloof me, als over 15 jaar die crash komt, zullen er ERG goedkoop en massaal huizen worden aangeboden, kun je alle kanten op.quote:Op maandag 24 september 2007 22:15 schreef UncleFunk het volgende:
[..]
Ik heb een koophuis (waar ik erg tevreden mee ben) en zie daarom de mogelijke crash van de huizenmarkt in de toekomst toch wel met zorg tegemoet. Dan kom ik ook, net als vele anderen, in de problemen.
Eens, maar ik zie graag dat kinderen blij zijn en volop kansen krijgen en zichzelf maximaal kunnen ontwikkelen. Ik weet overigens wel wat Nederland over 20 jaar te wachten staat, als je dat niet kunt inschatten heb je nog niet genoeg informatie verzameld of niet de juiste mensen op dit vlak om je heen. Tuurlijk, als er een kernbom valt op België is morgen alles anders, maar als we uitgaan van de tendens die zich voortzet gaat Nederland het (erg) zwaar krijgen. Maar zoals overal zullen er voor talentvolle mensen altijd kansen liggen.quote:Op maandag 24 september 2007 22:21 schreef Swetsenegger het volgende:
Nou ja, voor kinderen heb je sowieso een jaar of 20 de verantwoording. Niemand van ons weet nu wat onze financiele situatie over 20 jaar is. Nu al nadenken of je het rijbewijs van je kinderen kan financieren (wat sowieso niet gaat gebeuren. Dat financieren ze maar lekker zelf) is nogal far fetched.
De overweging die Metro maakt begrijp ik wel....
Aan de andere kant. Er zijn kinderen geboren in beroerdere tijden... en die kwamen ook groot.
Dat wat jij noemt "pesten" van de burger zal nog wel erger worden.quote:Op maandag 24 september 2007 22:24 schreef UncleFunk het volgende:
[..]
Het kinderenverhaal is natuurlijk zorgwekkend. De mobiliteitskwestie ook. Openbaar vervoer is geen echte oplossing, omdat dit ook flink wat geld kost. Gelukkig heb ik m'n werk vlakbij en kan ik dat op de fiets doen, net als boodschappen e.d. Qua vaste lasten van de auto maakt dat helaas niet uit.
Het lijkt wel steeds meer op het pesten van de burger. De mobiliteit steeds duurder maken maar geen alternatieven bieden.
quote:Op maandag 24 september 2007 22:33 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Het speelt ook mee dat ik niet perse kinderen wil maar het is natuurlijk wel een afweging die je moet maken. Als je graag kinderen wilt kan dat natuurlijk wel maar of je dan zo'n kind nog een fatsoenlijke jeugd kunt bieden?
quote:Op maandag 24 september 2007 22:36 schreef DaantjeF het volgende:
Ik weet overigens wel wat Nederland over 20 jaar te wachten staat,
Je weet toch nooit wat de toekomst gaat doen maar als ik puur naar de situatie nu kijk en als ik zie hoe hard de kosten gestegen zijn in korte tijd dan zeg ik momenteel nee tegen kinderen.quote:Op maandag 24 september 2007 22:37 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dat weet je toch nooit. Als de hypotheek crisis uit de US overslaat naar Europa gaan we weer een crisis in zoals begin vorige eeuw.
quote:Op maandag 24 september 2007 22:39 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Je weet toch nooit wat de toekomst gaat doen maar als ik puur naar de situatie nu kijk en als ik zie hoe hard de kosten gestegen zijn in korte tijd dan zeg ik momenteel nee tegen kinderen.
Natuurlijk heeft de instortende kredietmarkt, hypotheekmarkt en dollar effect op ons.quote:Op maandag 24 september 2007 22:37 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dat weet je toch nooit. Als de hypotheek crisis uit de US overslaat naar Europa gaan we weer een crisis in zoals begin vorige eeuw.
quote:Op maandag 24 september 2007 22:40 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Als je in de 2e wereldoorlog zwanger was, had je ook geen stuiver gegeven voor de toekomst van je kinderen. Laat dat nu net de generatie zijn die het het beste gehad heeft tot op heden
quote:Op maandag 24 september 2007 22:40 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Als je in de 2e wereldoorlog zwanger was, had je ook geen stuiver gegeven voor de toekomst van je kinderen. Laat dat nu net de generatie zijn die het het beste gehad heeft tot op heden
quote:Op maandag 24 september 2007 22:41 schreef DaantjeF het volgende:
[..]
Natuurlijk heeft de instortende kredietmarkt, hypotheekmarkt en dollar effect op ons.
Dus weet je dat wel!
En dat is ook wat Metro2005 nu afweegt.
- Nogmaals:
http://www.telegraph.co.u(...)9/17/cngrspan117.xml
Britain's housing market is heading for a painful correction, according to the world's most renowned economist and central banker.
- De tekenen zijn er al hoor.
Mooi gezegd, je denkt tenminste goed na!quote:Op maandag 24 september 2007 22:33 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Het speelt ook mee dat ik niet perse kinderen wil maar het is natuurlijk wel een afweging die je moet maken. Als je graag kinderen wilt kan dat natuurlijk wel maar of je dan zo'n kind nog een fatsoenlijke jeugd kunt bieden?
Exact.quote:Op maandag 24 september 2007 22:49 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Mooi gezegd, je denkt tenminste goed na!![]()
Kijk wat je vroeger deed voor 25 gulden doe je nu met 50 euro en dat was al meteen nadat de euro was ingevoerd dus al die mooie cijfertjes daar geloof ik echt niet in!
Zelf ervaren, meemaken daar koop je iets voor niet voor dat soort crap..
Ik heb nibud geloof ik eens gemailt inzake een berekening die ze maakten,
ik lachte me kapot om die nonsens!
Totaal niet getoetst aan een werkelijkheid die luitjes zitten achter hun bureautjes koffie te lurken en maken wat grafiekjes donder op zeg
![]()
Of is het wishfull thinking?quote:Op maandag 24 september 2007 22:51 schreef DaantjeF het volgende:
[..]
Exact.
Massa controle. Blijven consumeren mensen!
Werkelijke inflatie ligt rond de 4 a 5% als je het mij vraagt en dat linkje wat ik neerzette gaat trouwens over"Alan Greenspan". Da's niet echt een "doomscenario", dat zijn feiten.
En als alle huizenbezitters dat doen dan komt die crash van de huizenmarkt er zeker.quote:Op maandag 24 september 2007 22:36 schreef DaantjeF het volgende:
[..]
Ik persoonlijk zou in jouw geval het huis verkopen en gaan proberen ergens (goedkoop) te huren, maar dat is mijn mening en tevens ook hetgeen ik voor mezelf reeds bewerkstelligd heb.
Das waar. Ik heb zelf nog een 80 cm breedbeeld maar dan nog zo'n joekel van een tv (overigens wel vrij nieuw) en zo'n platte is wel mooier vind ik zelf. Maar goed, het is niet iets wat ik per se moet kopen dus laat ik het nog maar even voor wat het is. Aan de andere kant zijn al die consumentenuitgaven wel weer ok voor de economie. Maar ik snap goed dat we an sich natuurlijk niet al teveel te zeuren hebben met allerlei nieuwe mobieltjes, tv's of nieuwe auto's uit de showroom van 30.000 euro.quote:Op maandag 24 september 2007 23:02 schreef CasB het volgende:
Mensen maar klagen dat ze het zwaar hebben....maar dan staat er wel een 80" flatscreen TFT Tv in de woonkamer
Oh die flatscreen was een erfenisje van oma!!!quote:Op maandag 24 september 2007 23:02 schreef CasB het volgende:
Mensen maar klagen dat ze het zwaar hebben....maar dan staat er wel een 80" flatscreen TFT Tv in de woonkamer
""Wishful thinking" betekent meer dat je het hoopt, maar niet verwacht"quote:
Dat zou kunnen. Maar die situatie lijkt mij niet echt realistisch. Er zijn teveel onwetenden die zich niet goed hebben ingelezen en hun kop in het zand steken onder het mom van " Iedereen doet het toch, dan ik ook". Nee, je kunt mijn inziens beter tegen de massa ingaan, dan meelopen als een schaap. Maar dat is mijn mening.quote:Op maandag 24 september 2007 23:01 schreef Jalu het volgende:
[..]
En als alle huizenbezitters dat doen dan komt die crash van de huizenmarkt er zeker.
Nou, ik kreeg anders de indruk dat je graag over 15 jaar als de huizenmarkt volgens jou is ingestort van de ellende van anderen gebruik wilt maken om goedkoop een huis te kopen. Vandaar.quote:Op maandag 24 september 2007 23:14 schreef DaantjeF het volgende:
[..]
""Wishful thinking" betekent meer dat je het hoopt, maar niet verwacht"
Sorry, was ik niet duidelijk genoeg? (lees even terug als je tijd hebt).
[..]
Denk jij dat de woningnood over 5 jaar in Nederland opgelost zal zijn? En hoe zit het met de krapte op de arbeidsmarkt?quote:Dat zou kunnen. Maar die situatie lijkt mij niet echt realistisch. Er zijn teveel onwetenden die zich niet goed hebben ingelezen en hun kop in het zand steken onder het mom van " Iedereen doet het toch, dan ik ook". Nee, je kunt mijn inziens beter tegen de massa ingaan, dan meelopen als een schaap. Maar dat is mijn mening.
Ik zou graag zien dat er hier een aantal mensen zich tijdig op de hoogte zou stellen en zelf polshoogte nemen van de werkelijke situatie die aan de gang is, dus ik toon hiermee dat ik het beste voor heb met hen die al twijfels hebben.
( Onthoud dit topic nog eens voor over 5 jaar, dan zal er veel meer duidelijk zijn).
Ik vind het jammer dat je mij zo inschat en zal dit toelichten. Ik heb inderdaad geen zin om door de vertroebelde visie en stupiditeit van de massa ook zelf in de problemen te geraken. Iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf. Ik heb een eigen idee over onder welke omstandigheden ik wil leven met mijn eigen vrijheid van keuzes. Daarom heb ik overigens 3 jaar geleden een hectare stuk grond met een pand erop gekocht in Tjechië. Onthoud dat land maar, ga je veel over horen in de komende tien jaar. M.a.w. tegen de tijd dat het sociale klimaat bepaald wordt door de bovenstaande besproken facetten rijd ik rustig Nederland uit.quote:Op maandag 24 september 2007 23:31 schreef Jalu het volgende:
[..]
Nou, ik kreeg anders de indruk dat je graag over 15 jaar als de huizenmarkt volgens jou is ingestort van de ellende van anderen gebruik wilt maken om goedkoop een huis te kopen. Vandaar.
[..]
Denk jij dat de woningnood over 5 jaar in Nederland opgelost zal zijn? En hoe zit het met de krapte op de arbeidsmarkt?
Als je echt gelooft dat je precies kunt voorzien wat er in de toekomst gebeurt dan heb je de kans dat je altijd achter de feiten aan blijft lopen. Kijk maar in het dollarcrash topic; daar wordt al maanden gezegd dat het crashen van de dollar nu wel elk moment zal gebeuren; het enige wat er gebeurt is een hele geleidelijke glijvlucht van de dollar. Niet spectaculair maar uiteindelijk is dat voor iedereen alleen maar beter natuurlijk. Je kunt niet in de toekomst kijken; je keuzes laten bepalen door angst voor de toekomst betekent dat je jezelf tekort doet.
Ik knip even selectief om het leesbaar te houden. Je kwalificatie 'stupide' op de deelnemers aan de woningmarkt stuit me toch een beetje tegen de borst...quote:Op dinsdag 25 september 2007 00:05 schreef DaantjeF het volgende:
[..]
Ik vind het jammer dat je mij zo inschat en zal dit toelichten. Ik heb inderdaad geen zin om door de vertroebelde visie en stupiditeit van de massa ook zelf in de problemen te geraken. Iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf.
Een huis kopen is voor veel mensen een investering in hun toekomst. Een investering waarvan jij vindt dat je hem beter niet kunt doen omdat het een zeker risico met zich meebrengt. En wat is betaalbaar? Mensen die 20 jaar geleden een huis kochten moesten toen ook een grote zak geld mee brengen; die zak geld is in die 20 jaar een stuk minder waard geworden door inflatie. Terwijl het huis juist een stuk meer waard is geworden in die 20 jaar. Onroerend goed is op de lange termijn altijd meer waard geworden; pieken en dalen in die markt doen daar op de lange termijn niet veel aan af. Hebben dat in ieder geval nooit gedaan.quote:Voor mensen die besluiten in Nederland te blijven is huren dus inderdaad de beste optie, om eventueel later over te stappen op een meer betaalbare woning inderdaad. Is het leven niet zo, dat je je eigen kansen creëert of is dat asociaal gedrag?
Woningnood? Wat is nu precies woningnood? Turkse mensen wonen met 8 mensen in één flat. Jongeren zullen langer thuis blijven wonen en familie leden zullen noodgedwongen bij elkaar gaan intrekken zo zie ik het en iedereen woont toch nu? Of is het normaal dat we voor ieder gezinslid een aparte kamer willen? Het probleem is betaalbare woningen ja en dat probleem gaat groter worden. Dat wil niet zeggen dat iedereen ook daadwerkelijk zich maar moet laten strikken om een huis te kopen welke ze onmogelijk in 30 jaar tijd kunnen aflossen, keuzes.
Deze begrijp ik echt niet. Je houdt je klaarblijkelijk veel bezig met econmische ontwikkelingen, dan moeten de wetten van vraag en aanbod je toch iets zeggen?quote:Krapte op de arbeidsmarkt zal inderdaad toenemen in dit land. Het zal me ook niets verbazen als we over een jaar of twee de eerste voorzichtige stukjes nieuws gaan vernemen over het "bevriezen van de lonen".
Lees ik je zin nu verkeerd? Heb je het nu over een ingewijdde in de economie of over datgene wat jij in de krant leest over de economie, of zoiets?quote:Zoals je kunt lezen heb ik geen angst, ik ben voorbereid. Ik ben een realist die met alle mogelijkheden rekening houdt, een eigen plan trekt en gelukkig een kennis heb die één van de meest befaamde toekomstvoorspellers is op het gebied van economie en wonende in dit land; jawel, de nederlandse economie. Ik filosofeer graag met hem en hij stuurt me geregeld interessante stukken tekst. Als jij dat "erachteraan lopen" noemt mag dat.
De dollar is al aan het vallen. Maar de meningen zijn er nog al over verdeeld of dat voor Europa economisch gezien nu zo'n groot probleem is; ik denk dat dat wel een beetje mee valt. Daarnaast gaat de 'val' vooralsnog zo geleidelijk dat de wereldeconomie nog de kans krijgt om zich op de zwakkere dollar aan te passen.quote:Wat de dollar betreft. ben je het met me eens dat de dollar zal instorten? Dat is een traag proces net als met de huizenmarkt. Maar je zult zien dat het een sneeuwbal effect zal krijgen. Dus ja, er zal een moment komen dat iedereen "het geloof erin verliest" en dan zullen er plotseling koppen rollen inderdaad.
quote:Op dinsdag 25 september 2007 00:26 schreef Jalu het volgende:
[..]
Ik knip even selectief om het leesbaar te houden. Je kwalificatie 'stupide' op de deelnemers aan de woningmarkt stuit me toch een beetje tegen de borst...
Sorry dat je je aangesproken voelt, koophuis-bezitter neem ik aan? Ik hoop niet dat je ook nog voor een hybride vorm of beleggingshypotheek gekozen hebt. Als dat wel zo is zou ik eens de resultaten een keer bekijken, wat die stropdassen bij de bank nu maken van je ingelegde gok of er inmiddels een aflossingsgat onstaan is. Veel mensen vergeten dat ze ieder jaar inzicht kunnen opvragen in deze ontwikkeling. Maar deze opmerking is inderdaad te generaliserend getint. Laat ik het zo zeggen dan: dit geldt in ieder geval zeker voor de kopers met een totale investering van boven de 175.000 euro.
[..]
Een huis kopen is voor veel mensen een investering in hun toekomst.
Niet mijn probleem gelukkig.
Een investering waarvan jij vindt dat je hem beter niet kunt doen omdat het een zeker risico met zich meebrengt.
Zeker!
En wat is betaalbaar? Mensen die 20 jaar geleden een huis kochten moesten toen ook een grote zak geld mee brengen; die zak geld is in die 20 jaar een stuk minder waard geworden door inflatie. Terwijl het huis juist een stuk meer waard is geworden in die 20 jaar. Onroerend goed is op de lange termijn altijd meer waard geworden; pieken en dalen in die markt doen daar op de lange termijn niet veel aan af. Hebben dat in ieder geval nooit gedaan.
[..]
Nee, hebben dat nooit gedaan inderdaad, totnutoe. Nou, als je ervan uitgaat dat de lonen gigantisch gaan stijgen zul je inderdaad ook wel uitgaan van een dikke meerwaarde van je pand in de toekomst, succes! je ziet toch zelf ook wel dat "de top" bereikt is, of niet? Stel (even beknopt): men neme een hypotheek van 250.000 euro, men neme een looptijd van 25 jaar... da's dus 10.000 euro per jaar aflossing. Zie jij mensen 10.000 euro per jaar eventjes (extra) opzij leggen? Conclusie?
Lees ik je zin nu verkeerd? Heb je het nu over een ingewijdde in de economie of over datgene wat jij in de krant leest over de economie, of zoiets?
[..]
Als je het topic rustig helemaal tot je genomen zou hebben had je kunnen lezen dat ik schreef dat een kennis van mijn ouders de meest succesvolle belegger in Nederland is. Deze meneer was onderdirecteur bij Morgan Stanley en had 2 hele etages in het WTC. Sinds jaren al voor zichzelf bezig en belegt het geld van de rijkste families in Nederland. Deze meneer is op de hoogte. en heeft mij reeds veel voorspeld dat uitgekomen is, ik leer erg veel van hem.
De dollar is al aan het vallen. Maar de meningen zijn er nog al over verdeeld of dat voor Europa economisch gezien nu zo'n groot probleem is; ik denk dat dat wel een beetje mee valt. Daarnaast gaat de 'val' vooralsnog zo geleidelijk dat de wereldeconomie nog de kans krijgt om zich op de zwakkere dollar aan te passen.
Het zal in het begin inderdaad meevallen. En het wordt aanpassen inderdaad, is dat een verbetering of juist toch niet?
Het probleem met doemdenkers in de economie is dat er een reëel gevaar bestaat dat de doemdenkerij een self-fullfilling prophecy wordt, en ik denk dat vooral dát een val is waarin we met zijn allen niet in moeten trappen.
Dat zijn wijze woorden, nu nog even afwachten hoe dit zich gaat ontwikkelen, ik ben voorbereid in ieder geval. Toch vreemd he, dat er de sinds de afgelopen 3 jaren heel veel rijke families in Nederland hun villa en grond te koop aanbieden en richting het buitenland gaan.
Als de Europese economie werkelijk de klappen krijgt waar jij aan denkt dan zit je in een voormalig Oostblok land met een nog prille economie echt niet zoveel beter dan in eender welk ander Europees land hoor. Dat is in mijn ogen echt een illusie.
Ik praat niet over Polen oid hoor en dat is een issue welke velen op dit moment nog niet zien, denk ik. Maar dat komt wel, je zult veel over Tjechië gaan horen de komende jaren. Ik ben er nu een aantal keren geweest en het heeft op dit moment al alle luxe welke in Nederland ook verkrijgbaar is, om even in die termen van materie te spreken. Als je ook maar een beetje onderzoek zou doen, zul je al snel inzien dat Tjechië het (enige) land in dat gebied is waar de economie ongelooflijk in een positieve versnelling is. Er is veel land, bossen en natuur, de huizen zijn goedkoop, zeer lage belastingtarieven, de werkgelegenheid stijgt enorm en in 2009 zal de euro er z'n intrede gaan doen, maar vooral: er zijn fijne, sociale mensen. Voor jou een illusie, voor mij (een mogelijke) keuze in toekomst.
En dacht jij dat de bank dat afwijst!?!?! Wie is denk je de eerste begunstigste bij die vette levensverzekering die je moet afsluiten? (Ik ken overgens iemand die zonder problemen een nieuwe hypotheek op zijn huis heeft afgesloten 65+.) Ben benieuwd waar je dit vandaan haalt.quote:Op maandag 24 september 2007 20:35 schreef DaantjeF het volgende:
Denk jij dat je op je 65-ste wanneer je hypotheek afloopt en je niks hebt afgelost ff een tweede hypotheek kan aanvragen? Zie het helemaal voor me.. " Eh, meneer hoe oud bent u eigenllijk?".. " Tot ziens meneer"...![]()
De meeste hypotheken hebben een looptijd van 30 jaar; dus dat is sowieso geen 10000 euro per jaar maar 'slechts' 8334 euro (afgerond) in jouw voorbeeld. Veel geld, dat ben ik met je eens, maar onmogelijk? En waarop baseer jij dat de top bereikt is? Gezien het feit dat er een structureel tekort is aan woningen en er geen tekenen zijn dat dat op korte termijn zal veranderen zal dat een prijsopdrijvend effect op de woningmarkt hebben.quote:Op dinsdag 25 september 2007 01:02 schreef DaantjeF het volgende:
Nee, hebben dat nooit gedaan inderdaad, totnutoe. Nou, als je ervan uitgaat dat de lonen gigantisch gaan stijgen zul je inderdaad ook wel uitgaan van een dikke meerwaarde van je pand in de toekomst, succes! je ziet toch zelf ook wel dat "de top" bereikt is, of niet? Stel (even beknopt): men neme een hypotheek van 250.000 euro, men neme een looptijd van 25 jaar... da's dus 10.000 euro per jaar aflossing. Zie jij mensen 10.000 euro per jaar eventjes (extra) opzij leggen? Conclusie?
Maar je weet toch hoop ik zelf ook wel dat beleggen en economie in het algemeen geen exacte wetenschap is? Bij beleggingsprodukten wordt altijd gezegd: "resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst", en dat is een waarheid als een koe. Eén aanslag a la 9/11 zal de hele economie wederom op zijn kop zetten, tóch heeft de wereldeconomie zich in 6 jaar tijd al weer zo goed als hersteld. Of dat zich in de toekomst kan herhalen, daar kan niemand iets zinnigs over zeggen.quote:ik schreef dat een kennis van mijn ouders de meest succesvolle belegger in Nederland is. Deze meneer was onderdirecteur bij Morgan Stanley en had 2 hele etages in het WTC. Sinds jaren al voor zichzelf bezig en belegt het geld van de rijkste families in Nederland. Deze meneer is op de hoogte. en heeft mij reeds veel voorspeld dat uitgekomen is, ik leer erg veel van hem.
Om eerlijk te zijn denk ik dat dat vooral veel te maken heeft met het belastingklimaat in Nederland, gecombineerd met de veel lagere huizenprijzen, vooral vlak over de grens in Duitsland.quote:Toch vreemd he, dat er de sinds de afgelopen 3 jaren heel veel rijke families in Nederland hun villa en grond te koop aanbieden en richting het buitenland gaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |