abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53390859
Ik heb de laatste tijd veel gemerkt dat er gebruik wordt gemaakt van de term 'Eindhoven de gekste', ook wel bekend onder de alternatieve spelling 'Eindhoven de gekstuh'. Ondanks dat dit een subjectieve eigenschap is van de stad Eindhoven, kan hij worden gezien als tenminste deels waarheid bevattend. Immers, Eindhoven is de meest criminele stad van Nederland, en heeft de langste uitgaansstraat van Europa (Stratumseind). Toch bevat de kreet een probleem, namelijk zijn semantiek, die onverwacht grote implicaties opwerpt voor de toehoorder.

De spreuk geeft aan dat Eindhoven het toppunt van 'gekheid' is. Helaas wordt hierbij geen gebied afgebakend qua gekheid. Nu is er een zeker publiek voor wie Eindhoven de gekste stad van Nederland is, maar het is sterk aannemelijk dat Eindhoven niet de meest gekke stad wereldwijd is. En dat is precies wel wat de statement 'Eindhoven de gekste' zegt. Door geen geografische afbakening aan te geven, wordt geimpliceerd dat Eindhoven wereldwijd de gekste stad is.

Hierbij stel ik dus voor de uitspraak lichtelijk te veranderen, slechts door het woord 'relatief' toe te voegen, waardoor de leus 'Eindhoven, relatief de gekste' wordt. Relatief zal hierbij natuurlijk aangeven dat er sprake is van een vergelijking tussen steden op landelijke, Nederlandse, schaal, in plaats van een internationale vergelijking. Eventueel zou de spreuk ook 'Eindhoven, de gekste gezien op Nederlandse schaal' kunnen worden, maar dit ligt minder goed in de mond (hoewel het wel duidelijker is).

Klacht: Mensen die niet beseffen dat 'Eindhoven de gekste' semantisch incorrect is en de spreuk daarom ook - fout - blijven gebruiken.
pi_53390902
  Redactie Games zaterdag 22 september 2007 @ 21:49:00 #3
140137 Wessiej
A.F.C.A.
pi_53390951
.....Kennedy
  zaterdag 22 september 2007 @ 21:50:41 #4
179735 UnderTheWingsOfLove
Imperio. Crucio. Avada Kedavra
pi_53391017
Leuk :S :S
Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
  zaterdag 22 september 2007 @ 21:51:42 #5
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_53391055
i like boobies.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_53391076
Leuk, maar het heeft niets met semantiek te maken. .
pi_53391182
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 21:52 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Leuk, maar het heeft niets met semantiek te maken. .
se·man·tiek (de ~ (v.))
1 leer van de betekenis van de woorden en woordgroepen => betekenisleer
2 [fil.] leer van de interpretatie van formele systemen

Oftewel, de betekenis van 'gekste' in 'Eindhoven de gekste' is incorrect. Het heeft dus duidelijk wel met semantiek te maken.
pi_53391260
BaronPils is ook incorrect. Jan is immers een hertog en geen baron.
  zaterdag 22 september 2007 @ 21:57:54 #9
105356 psv01
-----040-----
pi_53391273
Proost.
pi_53391343
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 21:57 schreef Beelzebub85 het volgende:
BaronPils is ook incorrect. Jan is immers een hertog en geen baron.
pi_53391369
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 21:55 schreef BaronPils het volgende:

[..]

se·man·tiek (de ~ (v.))
1 leer van de betekenis van de woorden en woordgroepen => betekenisleer
2 [fil.] leer van de interpretatie van formele systemen

Oftewel, de betekenis van 'gekste' in 'Eindhoven de gekste' is incorrect. Het heeft dus duidelijk wel met semantiek te maken.
Het is niet incorrect. Jij acht het onwaar. Dat is iets anders.
pi_53391414
Ik vind Eindhoven namelijk wel de gekste. De allergekste. .
  zaterdag 22 september 2007 @ 22:03:00 #13
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_53391433
Eindhoven is wel de gekste stad wereldwijd, dat is wetenschappelijk bewezen. Sterker nog, Eindhoven is zo gek dat het verplicht is opgenomen in een gesticht. Dit gesticht wordt ook wel in de volksmond Brabant genoemd.

Binnen het gesticht zijn er ook andere steden die de claim tot gekste maken, zoals Helmond en Veghel. Echter, alleen Eindhoven bevindt zich 24/7 in een isoleercel, afgesloten van de buitenwereld. Dus kortom; het is onomstotelijk vast komen te staan dat Eindhoven daadwerkelijk de gekste is.

Een nuancering op dat gebied is dan ook niet noodzakelijk, sterker nog, zelfs onwenselijk.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_53391548
STRATUMSEIND DE GEKSTE zou wel goed zijn!
pi_53391553
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 22:03 schreef Maanvis het volgende:
Eindhoven is wel de gekste stad wereldwijd, dat is wetenschappelijk bewezen. Sterker nog, Eindhoven is zo gek dat het verplicht is opgenomen in een gesticht. Dit gesticht wordt ook wel in de volksmond Brabant genoemd.

Binnen het gesticht zijn er ook andere steden die de claim tot gekste maken, zoals Helmond en Veghel. Echter, alleen Eindhoven bevindt zich 24/7 in een isoleercel, afgesloten van de buitenwereld. Dus kortom; het is onomstotelijk vast komen te staan dat Eindhoven daadwerkelijk de gekste is.

Een nuancering op dat gebied is dan ook niet noodzakelijk, sterker nog, zelfs onwenselijk.
Bron?
pi_53391564
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 22:01 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:

[..]

Het is niet incorrect. Jij acht het onwaar. Dat is iets anders.
BaronPils geeft duidelijk aan dat het hij het inhoudelijk met je oneens is en onderbouwt zijn mening ook duidelijk met erkende bronnen zoals de van Dale. Hierdoor toont hij niet alleen aan, zoals al eerder door jou aangegeven, dat hij jouw mening als onwaar ziet maar des te meer dat de inhoudelijke boodschap van jouw mening jammer genoeg als incorrect dient te worden beschouwd.
Desalniettemin bedankt voor je reactie.
pi_53391565
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 22:00 schreef BaronPils het volgende:

[..]

[afbeelding]
Verhip!

Is het te zuipen?

Edit- Ik zie dat het van Bavaria is.... Laat maar
  zaterdag 22 september 2007 @ 22:10:51 #18
172669 Papierversnipperaar
Cafeďne is ook maar een drug.
pi_53391698
Wat vinden we van de formulering: "Eindhovuuuh, de gekstuhhh mij bekende stad."?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_53391777
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 22:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Wat vinden we van de formulering: "Eindhovuuuh, de gekstuhhh mij bekende stad."?
Acceptabel. Niet geweldig, maar wel acceptabel. 'Eindhoven, relatief de gekste' blijft beter, maar bedankt voor de moeite.
pi_53391819
Eindhoven, een vrij gekke stad.
pi_53391858
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 22:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Interessante formulering maar het impliceert wel dat je een wereldvreemde redneck bent.
pi_53391872
Dat zeggen ze ook over Leeuwarden.
Maar die term moet worden,"Leeuwarden, voormalig de gekstuhh!!"
You make me come
You make me complete
You make me completely miserable
pi_53391980
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 22:15 schreef Joy_Division het volgende:
Helaas is Leeuwarden:
1) niet de meest criminele stad van Nederland
2) niet in het bezit van de langste uitgaansstraat van Europa
3) niet in de top 5 van grootste steden van Nederland
En daarom, het predikaat 'gekste' (zelfs niet op Nederlandse schaal) totaal niet waardig.
  zaterdag 22 september 2007 @ 22:20:13 #24
pi_53392018
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 22:13 schreef BaronPils het volgende:

[..]

Acceptabel. Niet geweldig, maar wel acceptabel. 'Eindhoven, relatief de gekste' blijft beter, maar bedankt voor de moeite.
Het is niet duidelijk waar die relativiteit op gebaseerd is. Is de gekte relatief? Gaat het om de locatie? Relatief gek tov inwonertal?
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_53392026
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 22:19 schreef BaronPils het volgende:

[..]

Helaas is Leeuwarden:
1) niet de meest criminele stad van Nederland
2) niet in het bezit van de langste uitgaansstraat van Europa
3) niet in de top 5 van grootste steden van Nederland
En daarom, het predikaat 'gekste' (zelfs niet op Nederlandse schaal) totaal niet waardig.
voormalig gemiddeld gezien op landelijk niveau de meest criminele stad.
Om daar nou trots op te zijn.
You make me come
You make me complete
pi_53392043
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 22:15 schreef Joy_Division het volgende:
Leeuwarden is de gekste stad van Groningen.

kom maar
pi_53392099
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 22:21 schreef Beelzebub85 het volgende:

[..]

Leeuwarden is de gekste stad van Groningen.

kom maar
Dat Leeuwarden vs Groningen gedoe is inmiddels alweer zooooo 2006, ik doe er niet aan mee. Eten van 2 walletjes. Smiecht dat ik ben.
You make me come
You make me complete
  zaterdag 22 september 2007 @ 22:22:53 #28
pi_53392106
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 22:15 schreef Emimich het volgende:

[..]

Interessante formulering maar het impliceert wel dat je een wereldvreemde redneck bent.
Lijkt me aardig toepasselijk voor de gemiddelde Eindhovense gekte roepert.
pi_53392170
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 22:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Lijkt me aardig toepasselijk voor de gemiddelde Eindhovense gekte roepert.
Touche
  zaterdag 22 september 2007 @ 22:27:01 #30
54281 hallodagg
Lekker peuzelen
pi_53392237
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 21:49 schreef Wessiej het volgende:
[afbeelding]
Die smiley
Ik ben het tevens met je eens Wessiej
Wat een gejank om niets
Die zoute stokjes...
pi_53392284
Laten we het hebben over ons aller Arnol!
pi_53392375
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 22:28 schreef veldmuis het volgende:
Laten we het hebben over ons aller Arnol!
Lol, die gast heeft zelfs een Wikipedia-artikel:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Arnol_Kox

Dit is nog mooier:

De straatprediker dronk cola met Jezus

Op Kox’ openbaringen volgde een enkele bijzondere ontmoeting, zoals twaalf jaar geleden. Kox: „Er kwam een zwerver op me af, hier, op m’n vaste stek. Ik keek hem in zijn ogen, hij leek bedroefd. Toen ik zag wie hij was kon ik het niet geloven. Hij heeft me zijn wonden laten zien. Het waren alleen nog littekens, op zijn handen en zijn voeten. Hij vertelde me dat hij steeds als vondeling is blijven terugkomen op aarde. Omdat de hemel hier is, midden onder ons. Ik heb hem meegenomen naar de croissanterie, waar we een uienkruier en een cola hebben genomen.”

http://www.trouw.nl/dever(...)_Jezus?backlink=true

Wat een held!
pi_53392508
pi_53392613
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 22:35 schreef BaronPils het volgende:
[afbeelding]
0 topics op naam. 14.gif
pi_53392757
Wat geweldig geschreven, ik kwam haast .
I would go along with someone like you
  zaterdag 22 september 2007 @ 22:47:04 #36
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_53392856
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 22:06 schreef BaronPils het volgende:

[..]

Bron?
Guus meeuwis.

En nou jij weer.
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_53392970
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 22:47 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Guus meeuwis.

En nou jij weer.
En in welk nummer geeft Guus Meeuwis aan dat hij Eindhoven de gekste stad van Nederland vindt?
  zaterdag 22 september 2007 @ 23:00:17 #38
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_53393272
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 22:51 schreef BaronPils het volgende:

[..]

En in welk nummer geeft Guus Meeuwis aan dat hij Eindhoven de gekste stad van Nederland vindt?
Helemaal geen nummer, hij heeft er een jarenlange studie van gemaakt. Dus hij heeft gelijk.
Een gedicht over Maanvis
pi_53393340
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 23:00 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Helemaal geen nummer, hij heeft er een jarenlange studie van gemaakt. Dus hij heeft gelijk.
Graag links of referentiemateriaal waar ik deze 'jarenlange studie' zou kunnen bezichtigen.
  zaterdag 22 september 2007 @ 23:05:12 #40
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_53393432
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 23:02 schreef BaronPils het volgende:

[..]

Graag links of referentiemateriaal waar ik deze 'jarenlange studie' zou kunnen bezichtigen.
moet je bij guus meeuwis wezen, niet bij mij!
Een gedicht over Maanvis
pi_53393709
Mijn nicht en Achtertante komen ook uit Eindhoven en die zeggen dat ook de hele tijd
Ik ben Q en jij lekker niet!
pi_53397335
Tof beschreven, maar de argumentatie gaat niet in op semantiek. Het is namelijk niet duidelijk wat 'gekste', of 'Eindhoven', inhoudt. Zoals al aangegeven is de context van het eerste woord niet gespecificeerd. Het tweede woord, echter, betreft een stad. Het gaat dus om een gekke, vreemde stad. Of het daarbij om de bebouwing zelf of de inwoners van die stad gaat is wederom onduidelijk, maar een weldenkend mens kan impliceren dat het tweede het geval is (wat zijn neurologische netwerken toch fantastisch). Bij het gebruik van de inwoners als maatstaf betekent het dat de gemiddelde 'gekheid' (relatief) het gemiddelde van alle andere steden moet overstijgen. Wat 'gek' betekent is ook onduidelijk: iemand die geestesziek is of iemand die zich dwaas gedraagt. Het probleem van de aangekaarte zinsnede is dus in eerste instantie niet semantiek, maar de formulering. Met name de afwezigheid van specificatie van details.

Dit is echt zo'n geval waarin propositielogica toegepast moet worden om duidelijkheid te scheppen .
pi_53397385
mensen die op internet eindeloze verhalen ophangen, maar in het echt hun bek niet durven open te doen
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_53422115
Interessant probleem, al verder gekomen TS?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')