abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 26 september 2007 @ 17:12:12 #151
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_53491256
LadyS, welke stand gebruik je dan? Want Av is bij mij dat ik diafragma kan instellen, dus niet de auto-stand... Misschien lukt het daarom niet? En welke ISO en andere instellingen heb je gedaan?
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 26 september 2007 @ 17:25:47 #152
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_53491558
quote:
Op woensdag 26 september 2007 17:01 schreef LadyS het volgende:
Jongens, ik geloof niet dat ik voor fotograaf in de wieg ben gelegd Ik krijg het niet voor elkaar om foto's te maken a la Noli en Sugar. Ook niet met de tips. (dus ik probeer veel met Av).
Ik ga er maar niet vanuit dat het aan mijn toestel ligt
Ik krijg het vaak niet voor alkaar om ze scherp en helder te krijgen
probeer eens in donkeren situaties om je flitser erbij te gebruiken
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 26 september 2007 @ 17:28:00 #153
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_53491611
quote:
Op woensdag 26 september 2007 17:02 schreef Sugar het volgende:
Durfde ik eigenlijk ook niet hoor Noli, maar ik vond het toch kunnen. Maar dat is wel een vraag aan de pro's en semi-pro's hier: kan dat in dit geval, kin eraf?

En wat vinden jullie van deze?
[afbeelding]
bij zulke foto's is het lastig om scherp te stellen
wat er nu gebeurt is, is dat je camera op het glas van de spiegel heeft scherp gesteld ipv op jou. hierdoor ben je een beetje wazig.
ik vind het overigens wel een leuk idee

en vind t heel top dat jullie allemaal zo enthousiast aan de slag zijn gegaan en al goede ontwikkelingen laten zien
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_53491670
Meestal Av (sinds het ontstaan van dit topic dus ) en dan zet ik diafragma op de laagste stand. Maar toch levert dat niet vaak van die mooie plaatjes op.
Iso had ik op 200 gezet. Hij stond op 50, maar ik had begrepen dat 100 al moeilijk was, dus daarom dan 200.
Laatst op de kinderboerderij stond hij op Av, maar ik kreeg echt rare onscherpe foto;s toen. Toen maar weer terug gezet op mijn oude vertrouwede auto-stand en toen ging het beter.

In december kan ik meedoen met een cursus digitale fotografie voor beginners, wie weet heb ik daar wat aan. Of er moet snel een clinic hier in de buurt komen
pi_53491778
quote:
Op woensdag 26 september 2007 17:25 schreef Ynske het volgende:

[..]

probeer eens in donkeren situaties om je flitser erbij te gebruiken
ook gebrobeerd Toen kreeg ik dit:

Vind ik ook niet echt mooi
pi_53491840
quote:
Op woensdag 26 september 2007 17:01 schreef LadyS het volgende:
Jongens, ik geloof niet dat ik voor fotograaf in de wieg ben gelegd Ik krijg het niet voor elkaar om foto's te maken a la Noli en Sugar. Ook niet met de tips. (dus ik probeer veel met Av).

Je hoeft natuurlijk niet meteen een topfotograaf te worden, een beetje vooruitgang in de familiekiekjes is ook heel mooi toch? En vooruitgang zie ik wel hoor.
quote:
Ik ga er maar niet vanuit dat het aan mijn toestel ligt
Ik krijg het vaak niet voor alkaar om ze scherp en helder te krijgen
Het kan voor een deel aan je toestel liggen. Er zijn wel verschillen tussen de mate waarin toestellen erin slagen bij weinig licht fatsoenlijke foto's te produceren. Lukt het je buiten wel?
quote:
Deze heb ik net gemaakt:

1.
orgineel:
[afbeelding]

en nu:
[afbeelding]
Dit is typisch een voorbeeld van een foto die voorbij de mogelijkheden van de camera gaat. De eerste foto geeft al aardig wat ruis en de overgang van de lichtvlek naar de rest loopt niet mooi lineair. De bewerking voegt vooral ruis toe, vind ik niet mooier eerlijk gezegd. De eerste foto is wel scherp (genoeg) en niet onderbelicht, waarom laat je m niet zo? Het is verder best een leuke foto. Wat je even kan proberen is om het gele kleurzweem weg te halen. PS heeft daar een instant-tooltje voor (andere paketten ms ook), probeer te ijken op het wit van de ogen.
quote:
2.
orgineel:
[afbeelding]

en nu:
[afbeelding]
andere kant was beter geweest idd, maar je trekt het netjes recht in de bewerking. Over het resultaat mag je best tevreden zijn hoor.
quote:
3.
origineel:
[afbeelding]

en nu:
[afbeelding]

Bij 2. zal het wel het tegenlicht zijn, ik had aan de andere kant moeten gaan zitten (?)

Bij 3. had ik volgens mij alles handmatig ingesteld
Het origineel is hier duidelijk onderbelicht en heeft een geelzweem (zie verder 1). De bewerking is op zich goed, maar heeft wat ruis doordat het origineel onderbelicht was. Alles handmatig instellen vergt wat ervaring (dus oefenen is goed) en het leren lezen van de info die de camera jou geeft. Beoordelen op basis van een klein lcd-schermpje is vaak lastig. Kijk eens in je handleiding of de camera histogrammen kan genereren. Controleer dan na het maken van de foto of:
-het histogram de hele breedte afdekt, zonder pieken extreem links of rechts
-het zwaartepunt van je histogram ongeveer (neem dat ruim) in het midden zit (bij twee pieken of ze ongeveer (ook ruim) even ver van het midden zitten)

Je kan met de M-stand ook even wachten tot je de Av stand onder de knie hebt. Ik gebruik M zelf eigenlijk alleen nog maar in de studio en voor situaties met bijzonder licht.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_53491898
quote:
Op woensdag 26 september 2007 17:34 schreef LadyS het volgende:

[..]

[afbeelding]

dit was trouwens een "gewone" flits, niet met iets ervoor, doekje ofzo

Dat is deze dan weer: met een billendoekje , ik had niks anders in de buurt Deze is onbewerkt trouwens, ook de vorige foto.
pi_53491903
quote:
Op woensdag 26 september 2007 17:34 schreef LadyS het volgende:

[..]

[afbeelding]

nee, au.

Probeer eens een opgefrommeld tissue voor je flitser te houden en doe eens een stapje naar achteren?

In welke regio wil je een clinic?
Mijn DeviantART gallery
,
pi_53491953
quote:
Op woensdag 26 september 2007 17:38 schreef LadyS het volgende:

[..]

dit was trouwens een "gewone" flits, niet met iets ervoor, doekje ofzo

Dat is deze dan weer: met een billendoekje , ik had niks anders in de buurt Deze is onbewerkt trouwens, ook de vorige foto.
[afbeelding]
Ook hier ms net even een stapje naar achter doen en is zij niet wat te oud voor een speen?
Mijn DeviantART gallery
,
pi_53492120
ja, ze is wat oud voor en speen, ze mag hem alleen in bed, of als ze erg moe is op de bank. Ik hoop dat de tandarts haar op andere gedachten kan brengen over een paar weken. Mijn moederhart is te week voor een weekje gekrijs

Bedankt voor je uitgebreide reactie vliegvrager! Je hebt me wel een beetje van het hopeloze gevoel afgeholpen Ik woon in Noord-Holland, Zuid-Kennemerland, dus daar in de buurt, zoek ik een clinic. Ik beschik trouwens wel over ee auto, hoor, dus het hoeft niet direct om de hoek
  Admin woensdag 26 september 2007 @ 17:52:54 #161
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_53492245
Jayden was net op de bank in slaap gesukkeld met een poes aan zijn voeten.
Heb twee versies van deze, een met de focus op de poes, de ander met de focus op Jayden.
Die laatste heb ik gebruikt voor de volgende bewerking:
origineel:

en bewerkt:

Normaliter is zo'n groot onscherp object op de voorgrond nogal storend, maar dat vind ik hier persoonlijk erg meevallen. Maar goed, ik ben ook maar een leek natuurlijk
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_53492327
quote:
Op woensdag 26 september 2007 17:47 schreef LadyS het volgende:
ja, ze is wat oud voor en speen, ze mag hem alleen in bed, of als ze erg moe is op de bank. Ik hoop dat de tandarts haar op andere gedachten kan brengen over een paar weken. Mijn moederhart is te week voor een weekje gekrijs

Bedankt voor je uitgebreide reactie vliegvrager! Je hebt me wel een beetje van het hopeloze gevoel afgeholpen Ik woon in Noord-Holland, Zuid-Kennemerland, dus daar in de buurt, zoek ik een clinic. Ik beschik trouwens wel over ee auto, hoor, dus het hoeft niet direct om de hoek
Gooi m gewoon in de groep in het oorspronkelijke meet-topic om te kijken of er genoeg interesse is. Er komen heus wel FOT-teres op af.

@Danny: eens met wat je zegt over de poes, leuke foto en bewerking is ook een vooruitgang. Enige puntje vind ik dat ie boven wat krap is, de elleboog komt nu wat in het nauw.

edit: ik denk trouwens dat ik die andere leuker zou vinden
Mijn DeviantART gallery
,
pi_53492343
quote:
Op woensdag 26 september 2007 17:52 schreef Danny het volgende:
Heb twee versies van deze, een met de focus op de poes, de ander met de focus op Jayden.
origineel:
[afbeelding]

en bewerkt:
[afbeelding]

Normaliter is zo'n groot onscherp object op de voorgrond nogal storend, maar dat vind ik hier persoonlijk erg meevallen. Maar goed, ik ben ook maar een leek natuurlijk
Ik vind ze gewoon leuk Danny

Maar ben wel nieuwsgierig naar de foto met focus op de kat. Ik ben zelf ook gewend om de focus op de voorgrond te leggen en ben benieuwd of dat hier anders aanpakt!
  Admin woensdag 26 september 2007 @ 18:00:49 #164
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_53492440
quote:
Op woensdag 26 september 2007 17:52 schreef Danny het volgende:
origineel:
[afbeelding]

en bewerkt:
[afbeelding]

En ook de versie met de poes op scherp:

origineel:

bewerkt:
pi_53492484
Yup, vind ik leuker, maar ik ben dan ook niet de papa van Jayden
Mijn DeviantART gallery
,
  Admin woensdag 26 september 2007 @ 18:03:57 #166
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_53492505
quote:
Op woensdag 26 september 2007 18:02 schreef Vliegvrager het volgende:
Yup, vind ik leuker, maar ik ben dan ook niet de papa van Jayden
ook niet van Wolverine wolfje
pi_53492876
ik ga ook voor de tweede
  FOK!fotograaf woensdag 26 september 2007 @ 18:23:12 #168
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_53492898
Ik vind de warmere kleuren ook prettiger in de foto
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_53495267
Ik vind die met poes op de voorgrond ook leuker, danny!

N.a.v. de vraag van Vliegvrager of buiten foto's maken wel lukt, ben ik even op mijn balkon gaan staan en heb de volgende foto's gemaakt:

1.
orgineel:

en nu:

En hier ben ik weer bezig geweest met Av, dus eerst focussen op het de achtergrond en daarna op de voorgrond
2.
origneel:

en nu:

3.
orgineel:

en nu:

Op zich ben ik er wel tevreden mee, in ogenschouw genomen dat er vanaf mijn balkon niet veel meer is dan bladeren, om te fotograferen.
  woensdag 26 september 2007 @ 20:37:22 #170
102976 QueenR
Cute but Psycho
pi_53496487
quote:
Op woensdag 26 september 2007 18:00 schreef Danny het volgende:

[..]

En ook de versie met de poes op scherp:

origineel:
[afbeelding]

bewerkt:
[afbeelding]
deze versie absoluut mooier danny! hele mooie foto, en Jayden is toch nog steeds goed herkenbaar?
reclameplaatje! (al zou ik niet weten waarvoor )
Great spirits have always encountered violent opposition from mediocre minds.
Imagination is more important than knowledge.
pi_53497294
quote:
Op woensdag 26 september 2007 19:55 schreef LadyS het volgende:

Op zich ben ik er wel tevreden mee, in ogenschouw genomen dat er vanaf mijn balkon niet veel meer is dan bladeren, om te fotograferen.
Het zijn ook maar testfoto's he? Aan 1) en 3) kun je zien dat je dus wel degelijk scherp en zonder ruis kunt fotograferen. Ws is jouw cam gewoon niet zo goed bij slecht licht en/of je huis vrij donker.
Mijn DeviantART gallery
,
  donderdag 27 september 2007 @ 11:11:56 #172
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_53509968
Sugar, ik vind dat je wel slim hebt bedacht hoe je een foto van jezelf moet maken zonder die camera meteen half voor je gezicht te hebben.

Ik weet het het zijn steeds bijna dezelfde foto's maar komt ie weer:

1. orgineel

2. orgineel

3. orgineel

4. orgineel

[ Bericht 24% gewijzigd door Noli. op 27-09-2007 11:17:32 ]
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
  donderdag 27 september 2007 @ 11:13:00 #173
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_53509997
Ho... Ik was nog niet helemaal klaar..
Nou ja eerst zoonlief van school halen. Rest volgt later!

Al geregeld!
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
pi_53510312
quote:
Op donderdag 27 september 2007 11:11 schreef Noli. het volgende:
Sugar, ik vind dat je wel slim hebt bedacht hoe je een foto van jezelf moet maken zonder die camera meteen half voor je gezicht te hebben.

Ik weet het het zijn steeds bijna dezelfde foto's maar komt ie weer:
Krijg je gewoon steeds bijna hetzelfde commentaar

Heel goed de blik gevangen bij de eerste foto. Bij de tweede twijfel ik een beetje. Meestal zie ik liever dat de fotograaf helemaal afdaalt naar het niveau van het kind, maar hier heb je dankzij het hoge standpunt wel een lekker rustige achtergrond, terwijl je ook weer niet zo hoog staat dat de kijker echt bovenop het kindje ik ben een ramp met namen, ben al blij als ik die van mijn eigen kinderen kan onthoudenkijkt. Ik heb er ook even full-size naar gekeken. Hij is mooi scherp, er zit wel een heeeel licht ruisje in maar dat stoort niet. Scherpte loopt mooi weg naar achteren, en dat je het rechteroogje door het haar heen kunt zien is ook leuk hier. Het licht is lekker zacht en komt van twee kanten (doorzonwoning?), wat de schaduwen nog verder verzacht.

@bewerking: wat je met de niveaus doet is prima, met de kleurverzadiging mag je naar mijn smaak wat rustiger aan doen. hangt ook een beetje van het onderwerp af, bij mensen luistert het nogal nauw.
Mijn DeviantART gallery
,
pi_53511073
Mooi hoor, Noli!

Ik ga vanmiddag een stukje lopen, dus dan zal ik eens wat anders op de foto zetten dan mijn kinderen Kijken hoe dat gaat Ik ga naar de begraafplaats ( mijn oma ), daar is het niet echt gezellig foto's nemen, maar onderweg moet wel lukken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')